Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vært snill å vurder å slå på annonsevisning, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1753 487076
Registrer deg for å skrive svar Trådrulett
nov. 2011
9
Sitat av bmork Vis innlegg
Hvorvidt du vil sette native vlan kommer vel an på om du bruker vlan 1 på switchen? I så fall er det en god idé å sette noe annet som native for å unngå å lekke pakker ut på denne linken. Ikke at jeg tror Altibox bryr seg eller snuser, men det er nå ihvertfall greit å eliminere muligheten.

Ellers ville jeg droppet bpduguard. Det gir aldri mening å stenge ned denne porten, gjør det vel?
Vis hele sitatet...
Takker for svar og har nå fått satt opp porten iht anbefalingene her og alt fungerer stabilt.

Mitt neste sprørsmål er om hvordan vil dette fungere med den nye TV løsningen? Jeg har jo fiberen rett inn i switchen (FMG brukes som dørstopper) derfra henter min brannmur alle pakkene på vlan 102 for så videre ut til mitt lokale interne nettverk.

Jeg bruker hjemmeversjonen av Sophos XG Firewall. Har noen her en god løsning / oppskrift på hvordan dette kan løses?
sep. 2017
1
Fram til nå nylig hadde vi en gammel CPL5-ruter fra Altibox. Kjøpte en Svive Stratus AC1200-ruter for å sette hjemmesentralen i bromodus. Dette fungerte kjempebra til vår lille leilighet på 55 kvm, og vi fikk utnyttet 50/50-fibernettet til det fulle.

Fikk for et par dager siden den nyeste hjemmesentralen fra Altibox, FMG. Problemet er at den har helt latterlig dårlig signalstyrke, selv i en liten leilighet som vår. Nå er den riktignok i en kjellerbod, men dette var ikke noe problem med Svive-ruteren, selv om dette i utgangspunktet er en rimelig ruter til 600 kr.

På 5ghz-nettet har jeg sjelden mer enn én strek i signalstyrke (bare den lille dotten som er hvit), og 2,4ghz-nettet får jeg av en eller annen grunn ikke til å fungere! Aner ikke hva jeg skal gjøre. Ringte NTE (som er leverandør av Altibox her), men de skjønte heller ikke noe av hvorfor 5ghz men ikke 2,4ghz fungerte.

Tenkte jeg skulle prøve å sette den nye FMG i bromodus igjen, og bruke ruteren istedenfor. Jeg fant ingen guide til å gjøre dette med FMG (var derimot guides til eldre hjemmesentraler fra Altibox). Noen som har noen ideer?
jan. 2017
124  10
@Magneman: Du logger deg bare på "Din side" hos Altibox (din leverandør) og velger hjemmesentralen i menyen til venstre. Da dukker det opp en side med en bryter/knapp som gir deg mulighet til å velge bromodus.

Så kobler du bare WAN-porten på din gamle router til LAN3 på FMG, og alt bør være som det var før.
jan. 2016
3
Hei!

Har et lite spørsmål angående koblinger mot Altibox modemet (zyxel)

Kan jeg kjøre

altibox Modem -> switch -> ruter (ac-3200) - andre enheter
og
modem -> switch -> filserver'

Uten å sette zyxelen i bromodus ?

Takk for svar
(har nå altibox modem-> ruter(ac-3200-> filserver
-> andre enheter
Registrer deg for å skrive svar
Moderer