Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1427
Hei freaks!

I det siste har jeg hatt store søvnvansker, og har kommet meg gjennom dagen ved å drikke 4-5 store kopper espresso om morningen, og blir da både opplagt og full av energi. Uten kaffe føler jeg meg både trøtt, demotivert og det går utover skolehverdagen, kall meg gjerne avhengig, men er ikke avhengig av "rusen", mer avhengig av å være frisk og opplagt på skolen.

Jeg er bare 17, og man har hørt mye om at for mye kaffe kan være skadelig etc. Har ikke følt at jeg har fått noen merkbare symptomer, annet en kanskje litt vondt i brystet innimellom. Har heller ikke fått den kjente skjelvingen i kroppen.

Klarer ikke se for meg at jeg kommer til å slutte å drikke espresso om morningen, men er det noen som har opplevd skadelige symptomer, eller vet om det er noen konkrete, negative kort/langtidseffekter av dette høye koffein-forbruket? Finner noen artikler på nettet, men de motsier hverandre for det meste, og det virker ikke som det er mye konkret info som ligger ute.
Sitat av Mengele Vis innlegg
Hei freaks!

..kall meg gjerne avhengig, men er ikke avhengig av "rusen", mer avhengig av å være frisk og opplagt på skolen.

Klarer ikke se for meg at jeg kommer til å slutte å drikke espresso om morningen..
Vis hele sitatet...
Koffein er mye mer avhengighets skapende en det folk tror. Og jeg er ganske sikker på at du er avhengig etter det du skriver. Hvis du leter etter nøytral og solid informasjon om stoffer generelt så har vi alltids nettsider som erowid.com. Men igjen, så er det jo bare Kaffe det er snakk om. Et av verdens mest brukte rusmiddel. Det er ikke akkurat krise, men ikke bra for helsa di in the long run heller.

Negative Effects
  • Increases anxiety and nervousness at high doses or in sensitive individuals [Lieberman 1992, Loke 1988]
  • Insomnia, decreased ability to sleep [Smith 2002]
  • Caffeine withdrawal can worsen mood [Schuh 1997]
  • Caffeine withdrawal causes headaches, flu-like symptoms, feelings of lethargy and reduces motivation [Schuh 1997]
  • Increases jaw tension and bruxism [Erowid Self Reports 2000, Ohayon 2001]
  • Although caffeine can increase seizure threshold (decrease likelihood of seizures) in some people, other epileptics say that caffeine can trigger seizurres.

Withdrawal Symptoms
  • craving
  • tiredness, lethargy
  • confusion and inability to focus
  • headaches, which may not respond to painkillers, but may abate with the intake of caffeine
Sist endret av Juicekongen; 27. februar 2013 kl. 10:02.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Koffein er mye mer avhengighets skapende en det folk tror. Og jeg er ganske sikker på at du er avhengig etter det du skriver. Hvis du leter etter nøytral og solid informasjon om stoffer generelt så har vi alltids nettsider som erowid.com

Negative Effects
  • Increases anxiety and nervousness at high doses or in sensitive individuals [Lieberman 1992, Loke 1988]
  • Insomnia, decreased ability to sleep [Smith 2002]
  • Caffeine withdrawal can worsen mood [Schuh 1997]
  • Caffeine withdrawal causes headaches, flu-like symptoms, feelings of lethargy and reduces motivation [Schuh 1997]
  • Increases jaw tension and bruxism [Erowid Self Reports 2000, Ohayon 2001]
  • Although caffeine can increase seizure threshold (decrease likelihood of seizures) in some people, other epileptics say that caffeine can trigger seizurres.

Withdrawal Symptoms
  • craving
  • tiredness, lethargy
  • confusion and inability to focus
  • headaches, which may not respond to painkillers, but may abate with the intake of caffeine
Vis hele sitatet...
Høres ikke så ille ut, er vel mer psykiske enn fysiske effekter. Føler ikke at jeg kan kjenne meg igjen i noen av symptomene, og har ingen underliggende psykiske lidelser AFAIK.
Har du testet sterk filterkaffe? De sier at filterkaffe er det beste da det filtrerer ut alt det "skadelige", så det som er igjen er heller kun sunt. Ifølge undersøkelser er filterkaffe kun positivt og sunt for kroppen i vanlige mengder (les maks 5-6 kopper om dagen) og man kan lage den ekstremt sterk om man bare bruker nok kaffe
Sist endret av bamsegutt; 27. februar 2013 kl. 10:16.
Kaffe er sunt. ingen grunn til bekymring.
Cookie Monstah ^_^
Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Kaffe er sunt. ingen grunn til bekymring.
Vis hele sitatet...
jepp, støtter denne. du finner ikke noe sunnere enn kaffe. spesielt mye kaffe over lengre tid.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
En medvirkende årsak til at du sliter med soving kan være nettopp fordi du inntar så store mengder koffein.
Jeg har for noen uker siden kuttet koffeinen helt, og jeg har ikke sovet så bra som jeg gjør nå på flere år.
Sitat av nso Vis innlegg
En medvirkende årsak til at du sliter med soving kan være nettopp fordi du inntar så store mengder koffein.
Jeg har for noen uker siden kuttet koffeinen helt, og jeg har ikke sovet så bra som jeg gjør nå på flere år.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte en sommer på å avvende meg fra koffeintabletter. Har aldri hatt så mye overskudd som nå, sover bedre og bedre fokus. Greit med noe koffein i ny og ne, når man absolutt skulle trenge det, men å la det bli en vanesak kan fort gjøre ting verre.
Sitat av nso Vis innlegg
En medvirkende årsak til at du sliter med soving kan være nettopp fordi du inntar så store mengder koffein.
Jeg har for noen uker siden kuttet koffeinen helt, og jeg har ikke sovet så bra som jeg gjør nå på flere år.
Vis hele sitatet...
Jo, ser den. Men jeg begynte å drikke kaffe når jeg merket at søvnvanskene mine gikk utover skolen. Drikker også bare kaffe på morningen.
Sitat av Mengele Vis innlegg
Jo, ser den. Men jeg begynte å drikke kaffe når jeg merket at søvnvanskene mine gikk utover skolen. Drikker også bare kaffe på morningen.
Vis hele sitatet...
Hvis problemet er at du føler deg døsig og søvnig, altså bruker lang tid på å våkne opp og få kroppen igang, er ikke koffein en dårlig løsning...

... men om problemet er at du genuint får for lite søvn, så vil å maskere problemet kun gjøre at det blir verre over tid.
Har kommet til det punktet at jeg vekker familien på morningen, ved å lage 4-5 kopper. I dag kom pappa ned og spurte om jeg ville ha litt speed istedenfor. Lmao.
Sist endret av Mengele; 27. februar 2013 kl. 11:07.
Det øker jo sjansen for kreft, ikke så mye. Men det øker jo desto mer du drikker.
Øker vel også sjansen for magesår også
Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Kaffe er sunt. ingen grunn til bekymring.
Vis hele sitatet...
forskjell på svart deilig olje og den den der fancy pancy dritten, fult av sukker og drit.

det kommer ann på hviklen kaffe TS drikker, og om han kjører på med sukker og fløte osv