Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1645
Jeg er i en alder av 20 år men skriver fortsatt som en 14 åring.

Hvordan fikser man på dette? Jeg høres jo helt teit ut når jeg skriver.

Får ofte høre her på forumet "du høres ung ut" og regner med at de tror jeg er 15-17 noe jeg ikke er.


Tips til å bli bedre på å skrive "voksent"
Synes ikke språket ditt fremstår så ille som du påstår. Ved rask skumlesende av seneste innlegg er det bare ting som bruk av xD-smiley og «nok» skrevet med to k’er jeg biter meg merke i. For å forbedre språket er det å lese faglitteratur om noe du interesserer deg for, eller hva som helst skrevet med godt språk.

Edit: har du noen konkrete eksempler på tråder hvor andre påpeker språket ditt?
Sist endret av FlyvendeVaffel; 8. desember 2021 kl. 11:21.
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
(...) For å forbedre språket er det å lese faglitteratur om noe du interesserer deg for, eller hva som helst skrevet med godt språk.
Vis hele sitatet...
Støtter denne! Å lese mye faglitteratur og skjønnlitteratur er gull verdt for egne skriveferdigheter. Videre er også det å trene på å skrive, og da særlig å bygge opp argumenter på en logisk måte noe som forbedrer skriveferdigheter og evnen til å uttrykke seg skriftlig betraktelig, i hvert fall i min erfaring.
Ikke skriv når du er ruspåvirket, og ikke bruk emojis. Som de andre her sier, les mye bøker, men også ta deg et ekstra minutt før du poster noe, hvor du leser over innlegget ditt og ser etter skrivefeil/omformuleringer
Tenk også på hva du skriver om, ikke alle tema betraktes som "voksne" kategorier og tema, dette er såklart noe individuelt.

De interessene vi har som barn har et barnlig preg, mens det vi har fokus på som voksne er ofte mye mer krevende, og ihvertfall langt fra det en tenåring/mindreårig tenker på og snakker om.

Har du "voksne" interesser så fremstår du mer voksen, så hva du velger å snakke om, uavhengig av språk, kan også betegne / vise voksenhet i deg
Sist endret av meaculpaUIO; 8. desember 2021 kl. 19:42.
Trening, trening trening.

Du kan også lese deg opp på korrekt tegnsetting og tekstoppbygning.

Enhver god tekst består av tre deler; innledning, hoveddel og avslutning.
Lengden på disse tre vil såklart variere utifra type tekst du skriver.

Lære seg forskjell på skjønnlitteratur og sakprosa.
Etos, logos og patos.

Språkets oppbyggning (adjektiver, sunstantiver og verb feks.)

Lær deg et nytt fremmedord hver dag, ved å bygge det inn i en setning.

Alle korrekte setninger består av SVO ; subjekt, verbal og objekt.
Som alt nnet er det trening, les bøker da utvider du ordforrådet ditt, så du får et mer variert språk og flere alternativer for hvordan du skal argumentere.

Tren på og skriv, debattene her kan være ganske skarpe her inne og mange er flinke til å ta deg på logiske brister og dårlig retorikk. Men samtidig så er jo dette litt positivt da man lærer av det.

Eller skriv og ta deg tid til å bygge opp et godt argument eller tilsvar. Men det er forskjell på dype filosofiske/politiske diskusjoner og spørsmål om hvilken aluminiumsfolie som er best til hasjen.

Derfor, les de andre argumentene før du svarer så du er sikker på å tilføre noe nytt i diskusjonen og ikke bare gjentar tidligere svar/argumenter.

Hva burde du lese? Velg noe du liker, start med det. Interesserer du deg for noe kjøp en bok. Oss meg går det i historie og fantasy pluss en og annen biografi.

Som ett sidetips akkurat det samme gjelder for engelsk eller hvilket som helst annet språk.