Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2040
Hei, hva er mine rettigheter ang 1 Mai?
Klarer ikke få finne noe klart, det står forskjellig på internett.

Jeg skulle ha jobbet på torsdag, men de der jeg jobber påstår at jeg ikke skal få betalt denne dagen.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Torsdag? Torsdag er jo 30. april, så da er det jo vanlig dag iallefall.. Ang 1. mai er jeg ikke helt sikker.
Trådstarter
Beklager! Men selvsagt Fredag.
Har du fast månedslønn spiller det jo ingen rolle rent lønnsmessig da du vil få det samme uansett, men da skal du i utgangspunktet ha fri den dagen. Har du timelønn har du krav på lønn på 1.mai (selv om du får fri) hvis du vanligvis skulle ha jobbet på denne dagen hvis det hadde vært en vanlig fredag.

Kilde: Lov om 1 og 17 mai som høgtidsdager §3.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Har du fast månedslønn spiller det jo ingen rolle rent lønnsmessig da du vil få det samme uansett, men da skal du i utgangspunktet ha fri den dagen. Har du timelønn har du krav på lønn på 1.mai (selv om du får fri) hvis du vanligvis skulle ha jobbet på denne dagen hvis det hadde vært en vanlig fredag.

Kilde: Lov om 1 og 17 mai som høgtidsdager §3.
Vis hele sitatet...
Ja, men hva med § 3.? Det står noe om tariff, hva vil den si?
Sitat av omgomgomg Vis innlegg
Ja, men hva med § 3.? Det står noe om tariff, hva vil den si?
Vis hele sitatet...
Det er en formalitet som står i mange bestemmelser som betyr at en fagforening kan forhandle seg vekk fra denne bestemmelsen hvis de skulle ønske det. Det står i såfall i overenskomsten som fagforeningen har signert ved de siste forhandlingene. Er du ikke fagorganisert eller ikke følger overenskomsten til fagforeningen kan du se bort fra dette, altså skal du ha lønn den dagen.
Dette varierer jo ekstremt.


Jeg jobber selv turnus, og 1. mai vil da gi meg helligdagstillegg som det heter. I mitt tilfelle vil det si 100% overtid.

DonTomaso: Det du sier om fastlønn stemmer ikke helt. Dette stemmer kanskje for noen, men ikke alle. Samboeren min jobber i helsevesenet, hun har fastlønn (forskuttert), og får 133% for den dagen. Dog, hun får tillegget (133%) etterbetalt, da de forskutterer lønn, og etterskuddsbetaler tillegg som ikke ligger fast i lønna.

Jeg kan jobbe så mange helligdager jeg bare vil, mens samboeren min får ikke jobbe mer enn 4, så får hun 1 helligdag fri med betaling. (Dette går nok på tariff).



Så til TS: Spørs hvilken tariff du har, men du skal i alle fall ikke tape penger på å ha fri 1. mai hvis du opprinnelig skulle ha jobbet.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er en formalitet som står i mange bestemmelser som betyr at en fagforening kan forhandle seg vekk fra denne bestemmelsen hvis de skulle ønske det. Det står i såfall i overenskomsten som fagforeningen har signert ved de siste forhandlingene. Er du ikke fagorganisert eller ikke følger overenskomsten til fagforeningen kan du se bort fra dette, altså skal du ha lønn den dagen.
Vis hele sitatet...


Det er altså jeg som må være fagorganisert og ikke jobben elsn? De følger tariff elsn. Jeg er ikke fagorganisert på noe som helst måte. Beklager alt, er ny i arbeidslivet
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
DonTomaso: Det du sier om fastlønn stemmer ikke helt. Dette stemmer kanskje for noen, men ikke alle. Samboeren min jobber i helsevesenet, hun har fastlønn (forskuttert), og får 133% for den dagen. Dog, hun får tillegget (133%) etterbetalt, da de forskutterer lønn, og etterskuddsbetaler tillegg som ikke ligger fast i lønna.
Vis hele sitatet...
Joda, absolutt. Det jeg mente var at hvis man har fastlønn så får man lønn av ett eller annet slag for 1.mai uavhengig om man jobber da eller ikke.
Sitat av omgomgomg Vis innlegg
Det er altså jeg som må være fagorganisert og ikke jobben elsn? De følger tariff elsn. Jeg er ikke fagorganisert på noe som helst måte. Beklager alt, er ny i arbeidslivet
Vis hele sitatet...
Det er du som er fagorganisert ja, det betyr å være med i en fagforening. Jobben/arbeidsgiver er som regel medlem av en arbeidsgiverorganisasjon som f.eks KS, Virke, Spekter osv og når man forhandler om lønn er det fagforeningen som forhandler med/mot arbeidsgiverorganisasjonen.

Hvis du ikke er medlem av en fagforening eller har skrevet under på noe hvor det står at du følger tariffavtalen (lønnsavtalen) til fagforeningen på jobben, hvis den finnes da, så skal du ha lønn på 1.mai selv om du ikke jobber da.
Siden du er ny i arbeidslivet så kan jeg i alle fall legge til noe for og få litt klarhet i noe:

Arbeidsmiljøloven er en lov, på lik linje med alle andre norske lover. Disse skal følges av både arbeidsgiver og arbeidstaker.
Denne ligger til grunn for alle arbeidstakere, uansett om de er organiserte eller ikke. Denne legger på en måte lista for hva du har rett på.


I tillegg så har du organisasjoner som du kan organisere deg i, disse jobber for medlemmene sine. De framforhandler lønnsavtaler og andre avtaler, som er bedre enn arbeidsmiljøloven. En tariff (som er blitt fremforhandlet) Kan gi bedre vilkår enn arbeidsmiljøloven, men aldri dårligere vilkår.



Dette var meget simpelt forklart, da en organisasjon gjør mye mer enn bare dette. Og en tariff kan forklares mye mer omfattende osv osv..
Sist endret av KarlsenK; 27. april 2015 kl. 21:34.
Trådstarter
Takk alle sammen!

Jeg jobber annen hver fredag og denne fredagen skulle jeg ha jobbet.
Jeg er forøvrig deltidsansatt. Men jeg jobber fast annen hver fredag. Jeg er også timesbetalt

Jeg kan nå forstå det slik at retten er på min side uavhengig åssen tariff jobben jeg jobber på har forhandlet seg fram til? Så da regner jeg med at jeg skal stå på mitt da loven er på min side! Takl for alt!
Sist endret av omgomgomg; 27. april 2015 kl. 22:25.