Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 6437
Hei!

Jeg bestilte i går en iPhone 6 fra Apple Store uten å tenke på eventuelle utgifter som kan påløpe i og med at produktet blir sendt fra et annet land. Jeg vet at det ikke er tollgebyr på import av elektronikk til Norge, men vil det kunne skje at jeg må betale 25% av prisen i merverdiavgift om pakken alikevell blir stoppet i tollen?

Takker for svar
Du skal betale merverdiavgift selv om varen er tollfri Når du handler varer på internett, må du vanligvis betale en pris for fortollingen. Prisen har ingen sammenheng med om det er toll på varen eller ikke.
Sist endret av mo66y; 28. desember 2014 kl. 14:03.
Tror ikke du fulgte med da du bestilte varen.

MVA er inkludert i prisen fra Apple Store.
Det var jeg klar over. Det jeg lurte på var om man kunne få enda ett momsgebyr når varen skal inn i Norge
MVA er inkludert og tollgebyren kan ikke tilkomme.

Hvilken annen gebyr tror du staten kan kreve av deg?
Om du har bestilt fra den norske butikken skal det ikke komme mer avgifter eller gebyrer. Du har allerede betalt MVA. Om Apple sender varen rett fra fabrikken i Kina, eller en av "hubbene" deres i Nederland har lite å si for din del da MVA allerede er betalt.

Har fått iPhone både fra Nederland og rett fra fabrikken i Kina uten noen problemer. Det hadde vært latterlig om en seriøs bedrift skulle lage det til så du må betale to ganger avgifter/gebyrer.
Har du kjøpt fra den norske butikken så har Norge fått sitt. Om det er varer for 1000 eller 30.000 er likegyldig.