Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 35006
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Outier Vis innlegg
Jeg hadde en del venner som var rødruss og kunne ikke unngå å legge merke til at kompisene til mine venner, var litt spesiell i personligheten.. Man hadde liksom ikke noe til felles med dem.. For meg virket det som at rødrussen likte klær, mote og var skolelys. Når noen av guttene som var rødruss begynte å diskutere politikk og historie midt i festen, reiste jeg meg og gikk derifra rett og slett.
Vis hele sitatet...
Det er ein guddommeleg sarkasme i at du bruker heile innlegget - fram til siste avsnitt - på å bashe fordommer, for å deretter presentere fordommer om dei du hevder har fordommer. Rett og slett fantastisk!

Ironisk nok fører jo det til at du befester mine fordommer mot folk som går yrkesfag...
Hvis svartrussen ikke føler seg likt kan de hvertfall trøste seg med at barna liker dem. Er vel en god og givende følelse å gi vekk et russekort til et barn som spør om å få et...
Jeg er selv russ i år og er med på en russebuss. Gutta på bussen har gått både studiespesialiserende og yrkesfaglig.

Noen av gutta som har gått yrkesfaglig har gått ett år i læra, noen har gått allmenn påbygning og noen er bare på andreåret (alle er dog født i 91).

Alle gutta på bussen har kjøpt røde russeklær, noe som forsåvidt er greit siden da slipper vi masseslagsmål om en av gutta blir slått med pga at han er 'jukseruss'. På min skole (som er i Akershus, om det skulle ha noe å si) har jeg ikke merket noe som helst antydning til svartruss-hat, men vi har hørt om denne typen holdninger på store treff og gutta fra yrkesfaglig som ikke har gått påbygg valgte derfor å kjøpe røde russeklær.

Det jeg derimot har merket er jukseruss-hat, dvs 'hat' mot folk som ikke er russ i det hele tatt, og kjøper russeklær kun for å få være med på festen. Noe jeg forsåvidt forstår at blir mislikt.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Jeg bor rett utenfor Lillehammer (Brøttum for dere som er litt kjent), og det er veldig mange herfra som går elektro/mekk osv. Jeg har tatt buss sammen med dem en god del ganger, og jeg skjønner godt mange av fordommene. De sitter der med gratisklærne sine fra skolen som ikke har vært vasket på noen dager, snuser løs og kliner det utover setene, spiller vassendgutane på max volum på mobilene sine og snakker om John Deere og hvem som har trimmet mopeden sin til å gå raskest.

Det er mange som er stereotypen på bygdetullinger her, og det er disse som ender opp på yrkesfag, eller drop-outs/slasker fra ungdomsskolen som enten ikke gidder å gjøre noe på skolen og kommer inn på særskilt grunnlag, eller de som er skolelei og går f.eks. elektro for å komme seg ut i jobb og slippe lang utdanning.

Til dere som sier at allmen er så slapt og at vi går så kort på skolen:
1. Allmen er 3 år med skole (som er mye mer krevende enn yrkesfaglig), mens yrkesfag er ofte bare 2 år og så får du lærling-plass og kommer deg ut i jobb med lønn.
2. De som går allmen pleier ikke å gå rett ut i jobb etter videregående, den generelle studiekompetansen kan ikke brukes til en dritt utenom å søke seg inn på studier eller kassa på Rimi.
3. Utdannelsen etterpå. De fleste som fullfører allmenfag studerer i mange år etterpå, og skal du ha deg en virkelig bra utdannelse har du ofte 7 år med skole igjen før du er ferdig.

Yrkesfag = 2(/3) år med skole hvor mye av undervisningen er praktisk og det er generelt enkelt stoff og lite eller ingen lekser + 2 år som lærling.
Allmenfag = 3 år med skole uten praktiske fag, vanskeligere stoff og generelt mer lekser/innleveringer/prøver osv. og det stilles ganske strenge krav + 3-5-7-? år med videre utdannelse før du kommer deg ut i jobb.

Det er en grunn til at man velger allmenfag fremfor yrkesfag, og det er at man veldig ofte ender opp med mye bedre lønn.
Yrkesfag er noe mange ser ned på, og sånn kommer det nok alltid til å være. Dere som sier at allmen er så slapt hadde nok ikke holdt ut et år, eller en måned for den saks skyld. Når prøver, lekser og innleveringer hoper seg opp vil nok de fleste som går allmen være litt misunnelige på de som går yrkesfag og stort sett kan chille gjennom hele videregående.
Vis hele sitatet...
Bollocks... Hvorfor ikke ta begge i ett. Jeg går TAF Tekniske almenne fag vi har hele den yrkesfaglige delen pluss studiekompetanse med full fordypning i matte og fysikk. Over 4 år får jeg et fagbrev innen industriell og teknisk produksjon. std.komp. med full fordypning i matte og fysikk. År 1,2,3 er jeg "lærling" 2 dager i uka. år 4 er jeg lærling 3 dager dette med vanlig lærling lønn. År 4 så får jeg lønn 5 dager i uka selv om jeg bare jobber 3.

Etter endt 4 årig løp er det rett inn på universitet for. eks NTNU med ekstra poeng pga. fagbrev, og alder studiespes. er obligatorisk.
Yrkesfag behøver for all del ikke bare å være slakt det blir til det du gjør det til.

Mer info send meg en pm eller gå inn på http://taf.no/index.cfm?id=76731
▼ ... flere år senere ... ▼
Vist f.eks eg og en gjeng svartrusser stikker nedover mot tryvan no då? Kommer det til å bli en dårlig opplevelse for oss?
Det kan bli om du er uheldig og møter på feil rødruss. Vi som grønnruss fikk sterke anbefalinger fra de som har vært grønnruss før om at vi kunne droppe tryvann og heller reise til Lillehammer. Jeg angrer ikke på det da jeg hørte at noen medgrønnruss fra en annen skole hadde våget seg på tryvann og ikke hadde positive erfaringer derfra i ettertid.
Jeg som grønnruss merket lite til nedsettende kommentarer og spytting/vold fra andre russ personlig. Det eneste de kommer med er "Hææ? lærer dere om å kaste møkk på jordet på skolen? har du serr putta henda dine inni ei ku!?" Joda. Men de fleste var faktisk veldig hyggelige og nysgjerrige på grønnrussen.
Latterlig hele greia. Ble konfrontert av en rød-russ der han sa at jeg bare var en jukse-russ. Jaja, skal jo ihvertfall bli noe jeg da, sa jeg. Fyren ble lyn forbanna.

Drit i hva folk synes om fargen du har på buksa, bryr de seg om det så har de jævlig lite å gjøre under russetida. Ha det gøy og gi F i hva folk sier om det.
Tør jeg spørre hvorfor i alle dager folk bryr seg om hvilken unnskyldning dere kommer med for å drikke dere dritings dag inn og dag ut?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Hoved årsaken er vel det at vi som har "slitt" oss gjennom tre år med skole har russefeiringen for å feire at det er over. Imotsetning til yrkesfag som (oftest) bare varer i to år.

EDIT: dog jeg tror aldri jeg hadde orka å disse en svart russ, virker som for mye stress til å være morro.
Sist endret av 8bit; 2. september 2013 kl. 23:15.
Parkettetterligning
Vel det jeg var oppvokst med var at russetiden var feiringen på at skolen var ferdig og nå begynner voksenlivet. Derfor syntes jeg alltid det var litt merkelig at de som tenkte seg videre til høyskole eller universitet skulle bli russ. Lurer også på hvorfor folk drikker og ikke heller isolerer seg fra mennesker generelt når de blir så fly forbanna og herskesjuk hvis de ser noen de tror har valgt en kortere og mer praktisk anlagt skolevei. Selv ville jeg vert veldig taknemmlig for at det er noen som "nøyer seg" med yrkesfag da det er viktig med arbeidere og ikke bare akademikere i et land.

Selvfølgelig gjelder nok ikke dette alle rødruss. Er nok et lite fåtall som virkelig ikke tåler å drikke, ikke har fått fitte og kanskje har dårlig selvfølelse, som får trangen til å få ut skuffelsen over det man trodde var den beste tida i dems liv fra de var snørrunger. Og hvilken måte er bedre å få ut alle de skuffede sølelsene på enn å rakke ned på de du selv mener er dårligere enn deg selv?
Hehe, sålenge vi slepper å komme ned dit for så å finne ut at vi er dei einaste svart-russane ^^
Her på bygda har vi også tendenser til dette pisset, desverre. Var selv rødruss og hadde det topp med svartrussen, spessielt jente som gikk frisør
I norge er det snakk om "likestilling" om jeg kan si det på den måten. Selv var jeg rød russ og brydde meg svært lite om folk gikk med grønn eller svart bukse. Synes det er en forkastelig oppførsel når en rød russ som har fått studie kompetanse ser ned på andre som ikke har fått det. Heldigvis er det kun snakk om få som tenker slikt. (håper jeg)
største grunnen til at rødrussen hater svartrussen er jo pga de fleste svartruss er året mindre enn rødrussen. Da sier det seg selv at rødrussen ikke liker at svartrussen osv. kommer på tryvann og lignende russetreff.
Sitat av naxoz Vis innlegg
Dannyfugl, ikke diss rosaruss, Det er Awsome ! Jeg var det selv og gav russekort til Pelle Politibil!

I Bodø, er svartruss 3 år på yrkesfag, mens blåruss 2 år på yrkesfag.

Er selv svartruss i år, men de som var det ifjor, ble ikke "spytta på"...
Vis hele sitatet...

Svartrussen i Salten har ikke det problemet som alle andre tydligvis har, jeg var i fjor og var ikke en kjeft som kom med en spydig kommentar mot meg engang. Var dog med på et temmelig heftig slagsmål med rødrussen utenfor Glasshuset, men var ikke sånn at russefargene var noen del i det.
Hva er det som skal til for at all russ (og grupper generelt), når det er samling eller feiring av noe slag, kan være i festlig lag sammen og dele all informasjon med hverandre, sånn at vi som samfunn kan bli best mulig? Hva er det som skaper negative tendenser?
Per definisjon finnes det ikke svartruss, grønnruss, oransjeruss eller noen andre farger enn blå- og rødruss. Kriteriene for å få være russ er å avlegge Norsk-eksamen og få generell studiekompetanse. Så de som går påbygg får være russ, blå eller rød. Idag har det ingenting å si på fargene man velger, men før i tiden var rødruss realfag og blåruss samfunnsfag.

Hvis dere lurer på kilder så er jeg kilden selv, har sittet i russestyre i en av fylkeskommunene her i landet. Vi har fått hendvendeleser fra slike russ, men har konsekvent avvist at dem får være russ, selvom vi egentlig ikke brydde oss om det
Her jeg bor er det vanlig å bli rød russ etter ett 3 årig skolegang. Jeg blir rød russ i år etter som jeg går data og elektronikk som er en 3 årig utdanning. Svart russ blir heller ikke sett noe særlig ned på.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Juks? Svart/blåruss er jo den ekte russen. Da feirer man at man er ferdig med utdanning og kan begynne i praktisk. Rødrussen derimot, er ikke ferdig med utdanningen sin. De må gå høyskole eller lignende for at de skal få nytte ut av de 3 årene med allmenn.
Vis hele sitatet...
Ser for meg at folk som deg kan være en grunnen til at svartrussen blir misslikt
Svartrussen har gjerne bare gått to år på skole og flesteparten er ikke fylt 18 år... Har en del å si at de ikke får være med på samme morroa og komme inn på utesteder som dem som er 18 år
Russeopplegget må være noe av det dummeste jeg vet om i Norge. Ble selv ferdig med studiekompetanse når jeg var 22 år mens de andre i klassen var 18 år? Ingen av de kunne fatte og begripe at jeg ikke ville springe rundt og skyte vann på unger og være rødruss sammen med de...

Grett å markere at man endelig er ferdig med å få seg studiekompetanse, men det er måten det blir gjort på som får meg til å bli flau på mange av russen sine vegne

"Thihihih jeg spruta vann på deg med vannpistolen min, hihihi og jeg er forresten ferdig på VGS..."
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
KIDSA DIGGER SVARTE RUSSEKORT! går som en glins pikachu eller no
Her hvor jeg bor er de fleste svartrussene tapere som valgte tip eller anlegg fordi de hadde dårlige karakterer.
Hjelper heller ikke særlig når dem henger i byen med arbeidsklærne på
Sitat av SilentKick Vis innlegg
Her hvor jeg bor er de fleste svartrussene tapere som valgte tip eller anlegg fordi de hadde dårlige karakterer.
Hjelper heller ikke særlig når dem henger i byen med arbeidsklærne på
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de ikke liker det de går på?
Cookie Monstah ^_^
Sitat av SilentKick Vis innlegg
Her hvor jeg bor er de fleste svartrussene tapere som valgte tip eller anlegg fordi de hadde dårlige karakterer.
Hjelper heller ikke særlig når dem henger i byen med arbeidsklærne på
Vis hele sitatet...
går selv på tip fordi jeg liker det og har en interesse for det mekaniske faget.
labbe rundt i arbeidstøy er ikke noe jeg vanligvis gjør, men det er faktisk ikke så ubehagelig som du kanskje tror
hva er det forresten som får deg til å tro at du er en "taper" om du har dårlige karakterer? såvidt jeg vet er det fordi dem enten er umotiverte og ikke vil gjøre noe eller rett og slett fordi dem ikke har fått nok hjelp til å forstå tingene som blir gått gjennom.
Er holdninger som det der som ødelegger dagen for folk, skaper bare kvalme og faenskap.
her jeg bor disser vi mer de som går studiespess da det er de folka som oftest ender opp i matvare butikker osv. Det er jo fakta att de fleste som går studiespess ikke blir noe særlig etter de har gått ferdig videregående. Det er jo selvsagt mange som ender opp som doktorer osv.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
her jeg bor disser vi mer de som går studiespess da det er de folka som oftest ender opp i matvare butikker osv. Det er jo fakta att de fleste som går studiespess ikke blir noe særlig etter de har gått ferdig videregående.
Vis hele sitatet...
De fleste?? Godt over 50% tar videre utdanning, og tjener til slutt mer enn håndtverkere. De får dog en større gjeld og lengre tid på skolebenken. Dere må gjøre fysisk arbeid i bitende kulde klokka 7. Hver sin smak.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
De fleste?? Godt over 50% tar videre utdanning, og tjener til slutt mer enn håndtverkere. De får dog en større gjeld og lengre tid på skolebenken. Dere må gjøre fysisk arbeid i bitende kulde klokka 7. Hver sin smak.
Vis hele sitatet...
ja, fordi de som er data ingeniører sitter ute i 30 blå og har vedlikehold av servere etc.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
De fleste?? Godt over 50% tar videre utdanning, og tjener til slutt mer enn håndtverkere. De får dog en større gjeld og lengre tid på skolebenken. Dere må gjøre fysisk arbeid i bitende kulde klokka 7. Hver sin smak.
Vis hele sitatet...
Du høres ut som noen som har slitt deg gjennom 3 år på studi og jobber på den lokale kiwi butikken.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Var sjøl svartruss, på parkeringa på tryvann trur jeg det var en bil utenom våre to som var svarte... Fikk et spark i ryggen av en blåruss når jeg gikk ut av en russebuss, noe som resulterte i en stk nedslått blåruss. Utenom det var det ikke noe bråk, fikk heller credz for at vi hadde baller til å være svarte. Itillegg er det jævlig heftig å møte på andre svartruss på store treff, møter du på damer som er svartruss har du høye sjangser for å få deg et ligg i nærmaste skog.. Min erfaring hvertfall
Kjør på å vær svartruss, du går tross alt yrkesfag.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Juks? Svart/blåruss er jo den ekte russen. Da feirer man at man er ferdig med utdanning og kan begynne i praktisk. Rødrussen derimot, er ikke ferdig med utdanningen sin. De må gå høyskole eller lignende for at de skal få nytte ut av de 3 årene med allmenn.
Vis hele sitatet...
Hvor får du dette fra? Russ er en feiring av at man er ferdig med VGS, ikke all skole.
Når jeg var russ kunne jeg velge mellom å være rød, blå eller gull. Er jeg mindre russ siden jeg valgte rød over blå?
Du kan bli blå om du går studiespesialiserende, btw.
Det her må være det dummeste jeg har lest på lenge. Tenk å krangle over noen farger på en bukse, når dere skal feire at dere er ferdig med skolen.
Sitat av skogvekst Vis innlegg
Det her må være det dummeste jeg har lest på lenge. Tenk å krangle over noen farger på en bukse, når dere skal feire at dere er ferdig med skolen.
Vis hele sitatet...
Nåja. Grunnen til feiring er vel for å drikke mest mulig. Sånn egentlig er det når man er ferdig med eksamen, men eksamen starter ikke før etter 17. mai uansett.
Herregud, eneste poenget med å være russ er å feire at du er ferdig på skolen. Var selv svart russ. Virker som den eneste plassen det har noe å si hvordan farge du har på buksa er i sør-norge. Rødrussen er vell stolt over å gå 3 åt på skolen og enda havne i kassa på rimi
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Rødrussen er vell stolt over å gå 3 åt på skolen og enda havne i kassa på rimi
Vis hele sitatet...
Tror dette er problemet.
Vi hadde rettskriving på barneskolen, tror ikke jeg fikk min fra vgs, forresten.
Føler det kanskje kan være litt rasisme inne i bildet. Finner liksom ikke noen annen forklaring, rett og slett
Sist endret av Deagleflyndre; 24. november 2013 kl. 04:14. Grunn: hemmelig
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
De fleste?? Godt over 50% tar videre utdanning, og tjener til slutt mer enn håndtverkere. De får dog en større gjeld og lengre tid på skolebenken. Dere må gjøre fysisk arbeid i bitende kulde klokka 7. Hver sin smak.
Vis hele sitatet...
Hvis vi tar utgangpunkt i 2 personer som skal bli dataingeniør.

Fyr 1: 3 år allmenn + eventuelt forkurs til ingeniør hvis du trenger riktig type matte + 5 år mastergrad.
Fyr 2: 2 år VGS + 2 år betalt lærling(300-400k) + 5 års mastergrad(Y veien).


Fyr 1 har oppnådd : 5 års mastergrad(+ eventuelle motivasjonstopp i kassa på Rimi)
Fyr 2 har oppnådd: 300-400k på bok, fagbrev, relevant arbeidserfaring i yrke sitt og mastergrad.


Hvem ville du ha ansatt?
Føler meg egentlig som en slask nå. Går på Bygg- og Anlegg, og skal ha fagbrev, men skal ta videre studier og bli arkitekt. Hadde et godt snitt på ungdomsskolen, og kunne egentlig komme inn på det jeg ville. Man får høyere lønn og større kunnskap når man har fagbrev i bunnen. I tillegg er jo man sikret jobb, da det alltid er bruk for arbeidere. Det vil altså si at jeg ikke kan være rød-russ etter 4 års yrkesfag og ett års påbygg?
Sist endret av Avatar; 24. november 2013 kl. 10:56.
Sitat av Avatar Vis innlegg
Føler meg egentlig som en slask nå. Går på Bygg- og Anlegg, og skal ha fagbrev, men skal ta videre studier og bli arkitekt. Hadde et godt snitt på ungdomsskolen, og kunne egentlig komme inn på det jeg ville. Man får høyere lønn og større kunnskap når man har fagbrev i bunnen. I tillegg er jo man sikret jobb, da det alltid er bruk for arbeidere. Det vil altså si at jeg ikke kan være rød-russ etter 4 års yrkesfag og ett års påbygg?
Vis hele sitatet...
Hele klassen min var rødruss etter 3 år på yrkesfag(automasjon), en kamerat av meg var rødruss mens han hadde 2 år elektro + 1 år i lære, og alle som gikk påbygg var rødruss. De som har gått 3 år skole skal visst være rødruss og de som har 2 år skole er svart, det ble hvertfall vi fortalt.

Du får utdelt det russekortet du trenger for tryvann, landstreff osv sålenge du beviser at du har gått på videregående skole og ca samme alder.
Sist endret av SJefen; 24. november 2013 kl. 11:23.
Sitat av gamernuub Vis innlegg
Hvis vi tar utgangpunkt i 2 personer som skal bli dataingeniør.

Fyr 1: 3 år allmenn + eventuelt forkurs til ingeniør hvis du trenger riktig type matte + 5 år mastergrad.
Fyr 2: 2 år VGS + 2 år betalt lærling(300-400k) + 5 års mastergrad(Y veien).


Fyr 1 har oppnådd : 5 års mastergrad(+ eventuelle motivasjonstopp i kassa på Rimi)
Fyr 2 har oppnådd: 300-400k på bok, fagbrev, relevant arbeidserfaring i yrke sitt og mastergrad.


Hvem ville du ha ansatt?
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man klare å spare opp dobbelt så mye som man tjener som læring? Voldsomme tall du kommer med. Dette tyder forøvrig på at du må lære deg å sjekke fakta før du plukker tall ut av ræva.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Hvordan skal man klare å spare opp dobbelt så mye som man tjener som læring? Voldsomme tall du kommer med. Dette tyder forøvrig på at du må lære deg å sjekke fakta før du plukker tall ut av ræva.
Vis hele sitatet...
Spørs hva man er lærling som? si en heismontør tjener vell rundt 500k året som lærling.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Spørs hva man er lærling som? si en heismontør tjener vell rundt 500k året som lærling.
Vis hele sitatet...
Der drar du den vel litt langt? I og med at vanlig lønn for heismontører er 585k i året.
Synes ikke du burde la det påvirke deg, ta svart russebukse å vær fornøyd med det.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Hvordan skal man klare å spare opp dobbelt så mye som man tjener som læring? Voldsomme tall du kommer med. Dette tyder forøvrig på at du må lære deg å sjekke fakta før du plukker tall ut av ræva.
Vis hele sitatet...
Voldsomme tall?

Det er fakta, jeg jobber som lærling og lønnen ligger på 400,000.

Tar ikke bare "tall ut av ræva".
Sitat av gamernuub Vis innlegg
Voldsomme tall?

Det er fakta, jeg jobber som lærling og lønnen ligger på 400,000.

Tar ikke bare "tall ut av ræva".
Vis hele sitatet...
Det skal vel også nevnes at Fyr #1 får Masteren sin 2 år før han andre, og har dermed 2 år på å skaffe seg 400k samt relevant arbeidserfaring.
Sitat av Knask Vis innlegg
Herregud!
Skjønner du ikke det selv?!
Du har ikke generell studiekompetanse dersom du er svartruss!

Jeg kødder selvfølgelig bare.

Selv hadde vi med en kompis som gikk i svartrussklær når vi reiste inn til landstreffet i Kongeparken.
Så vidt jeg erindrer tok det 4 minutter og 30 sekunder før han ble spyttet på første gangen.

Jeg lurer også på hva denne fiendtlige holdningen kommer av?
Vis hele sitatet...
Gawd damn! Hadde noen spytta på meg når jeg var svart russ så hadde jeg ommøbelert trynet deres. Herregud, hvordan det irriterte meg å lese det

Kan ikke tenke meg noe mere respektløst!

mindre respektløst*
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det skal vel også nevnes at Fyr #1 får Masteren sin 2 år før han andre, og har dermed 2 år på å skaffe seg 400k samt relevant arbeidserfaring.
Vis hele sitatet...

Mener vel 1 år før?

Riktig det du sier, men er ofte første jobben som er vanskelig å få siden man ikke har noen relevant arbeids erfaring.
Sitat av gamernuub Vis innlegg
Mener vel 1 år før?

Riktig det du sier, men er ofte første jobben som er vanskelig å få siden man ikke har noen relevant arbeids erfaring.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener 2. De er vel ytterst få av de som bestemmer seg for å bli dataingeniør som ikke tar matte, for så å ta forkurset? Det er jo i så fall på trynet.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nei, jeg mener 2. De er vel ytterst få av de som bestemmer seg for å bli dataingeniør som ikke tar matte, for så å ta forkurset? Det er jo i så fall på trynet.
Vis hele sitatet...
Kan gå direkte på dataingeniør uten noe forkurs via Y veien etter som jeg har forstått.
Alt det hatet mot svartruss må være et østlandsfenomen. Her i nord, så er det rødrussen som får gjennomgå.