Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 889
som dere ser på topicen så ønsker jeg meg info om ossen jeg kan bruke phpMyAdmin til å lage databaser med. i korte trkk har jeg innstallert phptriad, og for å lære meg mysql fant jeg en HOWTO om dette. problemet var bare at denne tuten sa at man måtte bruke telnet, noe som blir litt vanskelig (win98?). så hvis noen har forstått hva jeg babler om, kan de da hjelpe meg?

enkle HOWTOs, slike som forteller ossen jeg kan lage meg en navn og epostlister.

meitemark
er du helt ny i mySQL, les denne artikkelen, (den går over flere deler, følg pilene)

http://www.webmasterbase.com/article/228

det er en spørringdings i myphpadmin, der du kan skrive inn kodene du ellers ville skrevet i telnet...

jeg brukte phpMyAdmin da jeg gikk igjennom denne, og det gikk kjempefint
Gå i phpMyAdmin og opprett en tabel, så får du fram en side hvor du kan velge å lage en egen tabell eller hente fra en fil. Skriv inn en tabell du skal lage og trykk på Go eller no så lager den tabellen!

Eksempel på hvordan du lager en tabell:

CREATE TABLE brukere (
bruker_id int(11) DEFAULT '0' NOT NULL auto_increment,
navn varchar(100) NOT NULL,
adresse varchar(255) NOT NULL,
informasjon TEXT NOT NULL,
PRIMARY KEY (bruker_id)
);
Du kan gjøre det på flere måter. I hovedbildet under databasen i phpMyadmin kan legge til tabeller alt ettersom det passer. Du kan velge å lage en ny tabell med x antall felter og så gi feltene navn og definere de osv...

CREATE TABLE brukere (
bruker_id int(11) DEFAULT '0' NOT NULL auto_increment,
navn varchar(100) NOT NULL,
adresse varchar(255) NOT NULL,
informasjon TEXT NOT NULL,
PRIMARY KEY (bruker_id)
);
Vis hele sitatet...
Det som zeth skrev kan limes inn i "kjør" txt box'n.
Da vil mysql opprette en tabell ved navn brukere, og med feltene som følger. Men dette kan du også gjøre manuelt... viss du fatter.

Dersom du sitter via Telnet må du kunne mysql kommandoene.