Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 17299
[size=6]Blackmatch[/size]


Denne oppskrifta har no blitt kopiert til vår nystarta wiki: blackmatch. Ta del i forbedring der - og hjelp oss med utvikling av wikien.

Fremgangsmåte:
1. Finn frem svartkrutt (evt. fyrstikker), maizenamel/potetmel/dextrin (se slutten av oppskrifta for oppskrift på dextrin), tynn eller tykk bomullshyssing (avhengig av hvor tykk lunte du ønsker å lage), en morter (sånn sak til å knuse krydder i), et glass vann, et par teskjeer, en bolle å blande i og gjerne ett eller annet å henge de ferdige luntene i.

2. Knus ønsket mengde svartkrutt/hoder fra fyrstikkene i morteren, og hell det over i bollen du ønsker å blande i.

3. Tilsett ca 10% maizenamel/potetmel eller 5% dextrin (i forhold til krutt-/fyrstikkhodemengden) og rør sammen.

4. Tilsett vann fra glasset du har funnet frem til det blir en klebrig masse. Prøv deg frem til hvor mye vann som skal til for å få det passe klebrig. Om man har i for mye vann i blandinga, er det ingen krise.. Vent 5 minutter, og blandinga er mest sannsynelig ganske tørr.. Tilsett da vann til det blir passe, uten å ha i for mye denne gangen.

5.
Klipp biter av hyssingen (må være av bomull) på rundt 20 cm, da dette er mest håndterlig.
Ta tak i den ene enden av hyssingen med den ene hånda, mens den andre hånda dytter hyssingens motsatte ende nedi krutt-/fyrstikkhodeblandninga. Gni på en del, og dra hyssingen opp av blandinga..
Du vil nå oppdage at det er en del klumper på lunta, noe som er lett å fjerne ved å gni lunta mellom pekefinger og tommel.

6. Du skal nå ha en 20 cm lang hyssing, hvorav ca 17 cm er dekket av krutt-/fyrstikkhodeblanding. De tre centimeterne med uberørt hyssing er tiltenkt opphengning. Bruk teip, ikke prøv å knyte den fast.. Det er da lett å miste den i gulvet, noe som fører til uønskede flekker på evt. tepper som måtte ligge der.

7. La tørke til den blir tørr, enkelt og greit. Dette tar mellom 5 og 24 timer, avhengig av hvor du tørker den.. Personlig henger jeg den foran en 200 watts arbeidslampe i rundt 10 timer, før jeg bruker den.. Før du bruker lunta til å tenne på noe som helst eksplosivt, prøv den!! Du kan få en ubehagelig overraskelse om lunta brenner fortere enn du trodde (gjør dette ute!). Brent svartkrutt fremkaller noen mindre deilige gasser, som lukter svært likt dritt..)

8. Finn et annet sted å henge luntene dine, så du kan bruke arbeidslampa til noe annet! Du kan også legge luntene i en eske eller på bordet eller hvorsomhelst du måtte finne det for godt..
Bare vær obs på at de kan drysse litt krutt, så ikke legg dem på hvite duker eller lignende..

9. Og forresten, luntene du lager med fyrstikkhoder blir nesten like gode som de du lager med krutt! Prøv gjerne med begge deler om du har tilgang på krutt..
Når det gjelder fyrstikkhoder er det kjekt at det ikke blir noe treverk med i blandinga.. Finn på en kreativ måte å få knust av hodene av uten å ta med treverk!

10. Om du nå har funnet ut at luntene dine brenner for fort, kan du prøve å ha oppi litt mer maizena/potetmel/dextrin i blandinga neste gang. De vil da brenne saktere.. Om du har i for mye maizena/potetmel/dextrin fører dette til at luntene ikke brenner i det hele tatt, eller at de brenner svært sakte og ujevnt..
Også her, prøv deg frem! (Men ute, og ligg langt unna noe eksplosivt når du tester slikt!)

11. Vær for guds skyld, eller i det minste for din egen og andres skyld, forsiktig!!
Hva du setter disse luntene på er ikke mitt problem, men vær likevel forsiktig!
Luntene i seg selv er ikke farlige, men ikke lek med dem likevel!

Du er blitt advart!

Oppskrift på dextrin.
Lykke til!

(Opprinelig skrevet av Nygaard på nFF.)



[color=red]Merk. ved bruk av fyrstikkpulver er det ikke behov for dextrin. Jeg har brukt fyrstikkpulver til flere meter med lunte og det brenner fint og jevnt med bommullstråd.
Mvh Up[/color]
▼ ... over et år senere ... ▼
lagde Blackmatch for lenge siden. Da hadde jeg ganske dårlig kvalitet på kruttet mitt så luntene bare gnistet og sluttet å brenne etter dette har jeg bare laget "Chlorate/cotton fuse" fra frogfot (denne er veldig fin, og tross alt hva som står kan man gjøre det med liten tråd også). Mens jeg venter på mer KClO3 tenkte jeg, at jeg kunne prøve å få disse mislykede blackmatchene til å funke =) tenkte kanskje noe NC lakk kunne få det til å brenne videre, men har såpass lite kunnskap om dette at jeg vil spørre dere først? eller kan jeg kanskje bare ta silicone lakk, for det har jeg masse av?

mvh Bob
Jeg har lagt ut en oppskrift om blackmatch lunter med NC-lakk et sted. Husker ikke hvor jeg fikk den ifra igjen, men all æren til hvem det nå enn var som gav meg den

Uansett, 0,5 ping pong ball, 30ml aceton(må gjevnlig økes for å opprettholde goey substans), 50g sortkrutt mener jeg var blandingsforholdene.

Samme framgangsmåte som vanlig blackmatch produksjon, bare bruk hansker og vær godt ventilert.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Dersom luntene dine ikke brenner, så hjelper det ikke å dyppe dem i NClakk. Lag nye og kast de som er dårlige. Dårlige lunter er en klassisk årsak til ulykker; Næh bomba eksploderte ikke, la oss gå bort og sjekke hva som har skjedd...BANG.
Takk for kjapt svar =) da går 20 meter med dårlig lunte i bøtta dumt...
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Bob Vis innlegg
Takk for kjapt svar =) da går 20 meter med dårlig lunte i bøtta dumt...
Vis hele sitatet...
Du kan jo surre luntene sammen, og tenne på de. Da går de ikke i bosset iallefall

Personlig får jeg bare problemer med luntene mine når de har lagt i et fuktig miljø LENGE.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Tror cluet ligger i å ha et ganske bra krutt (vel, grillkull-kvalitet holder), og at tråden blir coatet med et relativt tykt lag krutt. Kan du se den hvite tråden noen steder, har den garantert blitt for dårlig coatet. Mine lunter blir laget sånn ca etter denne oppskriften (er vel egentlig en ganske standard black match metode), og jeg bruker luntene til quick match, cross match, til testing av komposisjoner og mye mer!
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Personlig får jeg bare problemer med luntene mine når de har lagt i et fuktig miljø LENGE.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker "luftette bokser". Tok et bildet bare sånn fort: http://dump.warispeace.co.uk/304.jpg

http://dump.warispeace.co.uk/304

Ruben: etter det jeg har lest, tror jeg også kruttet er veldig viktig. Tenkte å prøve blackmatch på nytt en runde, men må bare nenve at metoden med å koke KClO3 og så dyppe i silicone laquer er ganske genial, men jeg kan ikke si noe om hvilke som er best i og med at jeg ikke har erfaring med blackmatch.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Dropp Kclo3 og hele silikonlunteideen.
Skal du komme noen vei innen pyro, så må du klare å lage bra krutt, og når du gjør det så lager du bra blackmatch.
Kvaliteten på kruttet er alfa og omega, det er jo kruttet som brenner, ikke tråden du coater.

Skaff deg en kulemølle, så har du knall BP iløpet av noen timer.
Ellers, bruk fyrstikkhoder.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Litt uenig, Bang. Silikonlunte er litt fint i det den er svært bøybar, har høy vindresistanse, kan kastes rundt uten å slukke etc. Den er dessuten enkel å lage, brenner lett gjennom trange hull, kan limes helt inntil. Om man ruller den ut tar det tid, men om man tynner løsningen (jeg fikk bra resultat med isopropanol med mitt silikon) og lager den med en sprøyte ligger alt til rette for storproduksjon med en svært tynn, svært pålitelig og svært solid/fleksibel lunte som resultat. Den kan dog ikke brukes til quickmatch eller crossmatching.

Men. "Bra krutt"-delen er jeg enig i. En løsning er jo å kombinere de to, slik jeg føler jeg selv har gjort.
Sitat av Bang Vis innlegg
Skaff deg en kulemølle, så har du knall BP iløpet av noen timer.
Ellers, bruk fyrstikkhoder.
Vis hele sitatet...
Jeg har en mølle, og videre også krutt av kvalitet. Jeg har holdt på med pyroteknikk i ganske lang tid vil jeg tørre å påståd, men vil absolutt ikke si jeg kan noe mer enn dere eller noe sånt... Silikon lunten, som jeg har laget før og som har gitt glimrende resultater tidligere, kommer jeg ikke til å droppe untatt hvis jeg finner ut at blackmatch gir bedre resultat (noe som jeg hitill ikke har merket). Eneste fordel, etter det jeg har hørt, er at man kan lage quickmatch etc.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg foreslår at nokon lager ein silikonlunte-oppskrift, for diskusjon om silikonlunter her bryt med den regelen om at oppskriftsforumet skal haldast veldig strict on topic.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Går det ann og lage Blackmatch av sortkrutt med NaNO3 istedenfor KNO3?
Kan tenke meg att det kan bli litt trøbbel med tørkinga ettersom att NaNO3 er så sykt hygroskopisk, eller?
hvorfor skal du lage med NaNO3? Det høres litt risky ut med vann ja, hvis du absolutt må så kan du bare bruke/blande ut med en type alkohol (isopropanol f.eks), men jeg ville anbefalt å kjøpe en sekk krista-k eller bestille fra keten. Det er utrolig hvor billig og enkelt det er! og hvis du drar på gartner senteret trenger du ikke sånn bondesertifikat, egen erfaring.
Jeg har sjekket det som er å sjekke i området for Krista-K, og jeg har ikke bankkort eller noe så jeg tror ikke jeg kan bestille fra keten.
Men det går vel ann å bruke vanlig rødsprit som alkohol?
Tenkte å gjøre noe i denne duren:
http://http://www.youtube.com/watch?v=YojcEuR5Ghw
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ja, rødsprit kan brukes som alkohol. Men ærlig talt, hvis du virkelig vil ha kaliumnitrat, så klarer du å skaffe det.
Kan kjøpes fra akvarieutsyr.com.
Ikke så veldig billig, men om man ikke har så mange alternativer..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mener og ha lest at isopropanol kan brukes også. Er mulig billigere?
Men ja. Du trenger kaliumnitrat, da gir man faen i og prøve og leke mac gayver og prøve og ta snarveier. Om du år tak i NaNO3, så får du tak i KNO3. Det er ikke vanskelig. Du må bare gå inn for det.
ren Isopropanol skal visst fordampe så godt som 100%, rødsprit vil etterlate litt rester etter fordampning så Isopropanol er vel å foretrekke selvom det er ikke store forskjellen.
Går for isopropanol da.
Og det er ikke veldig viktig for meg å få tak i KNO3, for jeg holder for det meste på med HE.
Men det begynner å minke på luntene, så jeg lurte på om det gjekk ann og lage lunter uten for mye styr med og få tak i kjemikalier.
Blackmatch kan lages på den enkleste måten med og bruke 2 spiseskjeer med sortkrutt( annet brennbart pulver) og BITTE lite alkohol..kan bruke rødsprit, kan se på den andre oppskrift tråden til blackmatch, hvordan blackmatch skal se ut.
Når du har noe lignende dette, så er det bare og begynne og dyppe bommulshyssingen din nedi, ta gjerne en kork, bruskork funker knall! lag et lide hull i den, og dra hyssingen igjennom den etter du har dyppet det. så henger du dette til tørk i romtemp, ca 20 grader i 3-4 timer, klar til bruk!
Utførte dette forsøke selv tidligere idag og har et par søte meter med lunte nuh!
Husk å ha en binder i pasten din da. Dextriner enklest og billigst, men PVA funker bedre. Det gir større brennradius på flammen uten dryss og du slipper å coate med NC eller silikon. PVA gir en stødig og vanntett lunte som tåler "alt". Bruk helst 12,5% eller no.

Anng. Isopropanol nevner jeg for interreserte at jeg kjøpte en hvit flaske under navnet "Kondensfjerner". Denne kostet en femtilapp per liter, husker jeg riktig. Renhetsgrad er 60-100%.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bob Vis innlegg
Anng. Isopropanol nevner jeg for interreserte at jeg kjøpte en hvit flaske under navnet "Kondensfjerner". Denne kostet en femtilapp per liter, husker jeg riktig. Renhetsgrad er 60-100%.
Vis hele sitatet...
Du kan nok regne med at den er nær 100%, da noe annet ville virke litt mot sin hensikt i det den tilsettes for å fjerne vann fra bensinen
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvordan fjerner dere fyrstikk hodene fra treverket?
Jeg bruker en kniv, men får med så mye tre!
Prøv med en tang, da kan du klemme/knuse av tuppen på fyrstikken uten å ta med trebiter.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kjedelig streiting
Noen andre her som har prøvd å lage blackmatch med svovelfritt krutt oppskriften på dette forumet? Har prøvd 2 ganger nå, men ender bare opp med meget saktebrennende og ustabile lunter. Har dog brukt potetmel istedet for dextrin.

Hvor mye av slurryen skal ligge igjen på lunta? Nok til at det blir ett tykt lag, eller holder det med og dyppe den oppi og klemme av det overflødig med fingrene?
Sist endret av legalize_it; 24. juni 2009 kl. 03:48.
Jeg bruker ikke et tykt lag.
men det er lurt å få et jevnt lag. prøv å dra tråden som har vert i slurryen igjennom et hull. Hullet bør ikke være for lite, men slik at du akkurat ikke kjenner serlig motstand når du drar. For mye motstan kan bety at hullet er for trangt og du kan da få for lite krutt på tråden. Da vil den kanskje ikke antene en gang.
Mine brant også ujevnt første gang jeg lagde det, men da hadde jeg for mye krutt på, og luntene ble tykke og klumpete
Altså, det bør ikke være et tykkt lag. Og det med å klemme av det overflødige med fingrene fungerer bare du klemmer lett, og ikke hardt på noen måte
Sist endret av Masclet; 24. juni 2009 kl. 12:38.
Very Important Pyrotechnician
Det beste er om du dypper tråden i slurryen, og "masserer" inn kruttet. La gjerne tråden ligge under i 5 minutter før du drar den opp, og som masclet sier i gjennom et hull/die. Hvis tråden er myk og fluffy ala strikkegarn i bomull, så kan hullet gjerne være akkurat samme dimmensjon som tråden er tørr.
Sist endret av Snøfokk; 24. juni 2009 kl. 18:46.
Problemet er at svovelfritt krutt oppskriften på dette forumet ikke er standard svovelfritt BP. Standard er egentelig 80/20 av KNO3 og kull.

I oppskriften på forumet er det tilsatt sukker blandt annet, noe som fører til en hygroskopisk komposisjon og lunte. Da trekker den til seg fuktighet. Vannet i slurryen for ikke tørket helt, og paff! Du ender opp med en saktebrennende utørket slurry som gir seg helt fullstendig etter noen dager i fuktige omgivelser.

Med andre ord: Lag 80/20 hvis du ikke har svovel. Ikke begynn å rot med noe sukker-tull Håper det var det som er problemet, for da kan det kjapt fikses.
kjedelig streiting
Oki. Da skal jeg prøve å lage noen flere lunter uten sukker ikveld, så får jeg håpe de blir litt bedre.

Takker for alle råda folkens
Har hatt gode erfaringer med å koke svartkruttet sammen med vanlig bomuldstråd... Virket som om kruttet trakk bedre inn i tråden da, og lunta funket supert selv om man knakk den i alle mulige retninger Er egentlig bare å prøve seg fram og se hva man syns funker...
kjedelig streiting
Sitat av Bob Vis innlegg
Problemet er at svovelfritt krutt oppskriften på dette forumet ikke er standard svovelfritt BP. Standard er egentelig 80/20 av KNO3 og kull.

I oppskriften på forumet er det tilsatt sukker blandt annet, noe som fører til en hygroskopisk komposisjon og lunte. Da trekker den til seg fuktighet. Vannet i slurryen for ikke tørket helt, og paff! Du ender opp med en saktebrennende utørket slurry som gir seg helt fullstendig etter noen dager i fuktige omgivelser.

Med andre ord: Lag 80/20 hvis du ikke har svovel. Ikke begynn å rot med noe sukker-tull Håper det var det som er problemet, for da kan det kjapt fikses.
Vis hele sitatet...
Lagde 40-50g med 80/20 svovelfritt igår og det funka meget bra til luntene . Takk for tipset . Brukte koke +utfellignsmetoden.

Dog så lurer jeg på en ting, 80/20 kruttet var myeee vanskligere og tenne med lighter enn det med melis i. Er dette vanlig?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Er ikke så uvanlig at anntenningstemperaturen er høyere når svovel (eller evt. melis da) er fraværende Svovel tilsettes jo til svartkrutt blant for å annet senke antenningstemperaturen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen som har tenkt på å bruke en 6 mm nylon slange til lunte? Dette burde også fungere under vann siden den er relativt tykk og ikke brenner så godt. Se link. Den er også veldig fleksibel og burde være grei å fylle.

http://images.google.com/imgres?imgu...FYa6sgbqk_HsBQ
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan bli meget ustabil hastighet om man bare heller krutt i det...
Og lage blackmatch er langt bedre.
Men kan nevnes at det mulig er sånn slange jeg tenkte var greit og lage Det. cord med
Eller så var det isoleringsslange(?)...
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Brulte Vis innlegg
Dette burde også fungere under vann siden den er relativt tykk og ikke brenner så godt.
Vis hele sitatet...
Skal du ha vanntett lunte, og ikke har visco eller tjærelunte, så har du flere muligheter.
Bruk el-tenner. Strengt tatt ikke lunte, men det virker i allefall.

Lag blackmatch, og stikk den inn i en plastslange, ala den du linket til eller bare et sugerør hvis du ikke skal så dypt. Du får da vanntett quickmatch. Bare sørg for at det blir helt tett nede ved det du skal fyre av. Og hvis det er f-eks 50 cm under vann, så lager du omlag 60 cm vanntett quickmatch, og lar en frivillig lengde blackmatch eller annen lunte stikke ut. Den vanntette quickmatchen teiper du så fast i en isoporbit. Den vil også fungere som flottør for sprengladningen samt holde toppen av lunten tørr. Senk greia forsiktig ned i vann, og tenn på. Resten går av seg selv.

Du kan også forsøke å gjøre blackmatch vanntett med nitro eller pingpongball-lakk, men det er litt ekstra jobb, og det er ikke sikkert det virker så bra. En liten luftboble i lakken som sprekker er nok til at lunten slukker i vann.

En gammel klassiker er forøvrig å smøre margarin på en allerede "vanntett" lunte f-eks visco som har blitt litt skadet eller blackmatch med lakk. Det sikrer bedre mot vanninntrenging, men er ikke nok som beskyttelse alene.
Skal prøve å teste ut noe av dette. Har planlagt en sprengning på 450 meter vanndybde og der er ett formidabelt trykk.
Ingen problem med å få beskyttet selve ladningen mot trykket, men kan ikke bruke 450 meter lampett ledning.
Her må det noe brutalt og kraftig til.
Selve ladningen skal gå til bunns via en guide, den skal stoppe ca 15 meter ovenfor havbunnen.
Du vet at ved vanntett, mener vi som tåler å bli våt? Ikke at den brenner under vann...Blackmatch vil aldri brenne i vann. Uansett hvor godt coatet den er.

Den eneste av metodene som snøfokk nevner, hvis den skal brenner under vann, er quickmatch. Hvis du skal lage en 450m quickmatch med plastslange ønsker jeg deg (og lommeboka) lykke til!

Jeg ser ikke noen annen løsning enn El-tenning...
Kommer tilbake med tegninger på hvordan dette skal fungere.......det SKAL gå.
Ellers har eg 1 spørsmål: Er det noen som vet hvor mye gass en sånn lunte gir fra seg når den brenner ? ( Volum ) Dette er fordi planen innebærer en sikkerhetsventil, da må eg vite ca. gassvolum pr cm lunte.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
450 meter med lunte, under vann? Du tuller?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hvor stor skal ladningen være? Kunne du ikke legge den i en beholder/tønne (avhengig av str) sammen med lunta, slik at lunta ikke er i kontakt med vannet i det hele tatt? Den må selvfølgelig være rimelig lang, i og med at du skal rekke å senke ladninga, men du burde i allefall kunne spare 449 meter lunte. Så er det bare å feste stein på tønna til den synker og la den gå under.
Sist endret av Nygaard; 10. juli 2009 kl. 01:27.
Enig med Nygaard.

Regner med at ladningen skal være temmelig stor i og med at han har tenkt å bruke en del tid og krefter på dette, men gleder meg til å høre _hvor_ stor den blir.

Dersom lunte blir upraktisk, kan du jo rigge til en vekkerklokke-detonator?

Senk ned ladningen til ønsket dybde først mens du tar tiden så stiller du bare inn detonatoren deretter.
Nygårds løsning er grei hvis den skal gå til bunns.

Men du skrev i en post at du ville den skulle stoppe 15m over havoverflaten. Er dette absolutt nødvendig, så er den billigste og tryggeste måten el-tenning. Jeg sier det, og har sagt det før: Dra til biltema, kjøp 300 meter CAT5 som gir deg om lag 800-900meter med ledning. Da har du 450m frem og 450m tilbake. Det vil si problemet er løst for 300kr.

Eneste jeg ikke vet er om trykket på 450m vil ha noe impact på ledningen? Den er tross alt ikke veldig tykk.

Men såklart, bryr du deg ikke om de siste 15meterne er det bare å senke!
Very Important Pyrotechnician
Noen som skal på uerfiske her?
Eg har tenkt meg en ladning på ca 50 kg. På forhånd skal eg sette ut ett anker, 14 dager i forkant av sprengningen skal eg ut en gang hver 2 dag og fire ned 10-20 kg frosset og oppmalt makrell/sild. Dette vil sannsynligvis trekke til seg en del dypvannsfisk. Eg bruker altså tauet som går ned til ankeret som en slags guide for både agn og ladning....... ;-) Tror fisken der nede skal få seg litt av en overraskelse når ladning i stedet for godbiter kommer ned...
Årsaken til at eg vil ha landningen ca 15 meter over bunn er att effekten av trykkbølgen blir mye større. Stedet eg skal detonere ladningen på er nøye utvalgt på grunnlag av tidligere prøvefiske på stedet med mer konvensjonelle våpen.
Kommer til å tegne hele bomba i autocad, har tilgang på skikkelig verktøy. ( Stor metalldreiebenk, mig/tig sveiseapparat, rør, flenser osv.

Om det er noen som har en tegning på vekkerklokke ideen så sier eg takk til det, liksom for å ha det når det trengs.
Sist endret av Brulte; 10. juli 2009 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
I siste posten høres du skikkelig "pro" ut og virker som du kan dette...
Men ideen din i starten var at du skulle bruke 450 meter lunte?
Kjøp deg masse Tau, og masse ledning, og fir ladninga til bunns, og så drar du inn 15 meter og setter strøm på ledningene. Aller enkleste løsninga med mindre du lager en Jihad miniubåt.

Vekkerklokke greia er vell den med og koble ledningene på der høytaler ledningene egentlig går, så når klokka når tidspunktet du skal "stå opp", så smeller det.
Eller så kan man bruke matklokke greia, med snn viser som roterer.
Når den havner på null kommer 2 metallkoblinger borti værandre, som da gjør at strømmen kan gå videre til motstanden.
Eventuelt kan man bare lage/kjøpe seg en skikkelig timer.
Elektronisk altså, da det er mye billigere enn og ha en halv kilometer med ledning.
Da er det bare tau som koster en del.
Eller så kan du være hardcore, og regne hvor mye trykk det er på 435 meters dybde, og lage en stor vanntett beholder med timer og hele pakka, med en "massetetthet" som matcher trykket på 435 meters dybde.
Altså den er for tung til og holde seg flytende, men trykket under 435 meter er for me til at den kan gå dypere.
Men det er jo det aller vanskeligste forslaget hittil, og jeg vil fortsatt annbefale deg tau og El-timer eller eventuelt
vekkerklokke greia.
Kanskje det er bra og slenge på en kondensator i samme sleng, så man er sikker på at man får nokk strøm til og ryke motstanden?
En vekkerklokke og ett engangskamera er alt man trenger
Engangskamera bruker et 1,5 volts batteri, og gir en puls på 320 volt.
1 cm stålskrubb nermest eksploderer av det.

Men jeg regner med du vet at dette er strengt ulovlig, og nå er du mest sannsynlig på norges svar på FBI's "Most Wanted" liste? Hehe kansje ikke, men vær forsiktig så du ikke blir tatt?

Btw, hva heter du, og hvor i norge bor du?
Joda, eg er sikkert i søkelyset. Tror eventuelle som vil finne meg vil få ett problem, bor i utlandet. Logger meg på naboens nettverk osv.
Kommer til å lage bomba innebygd i trykksikkert og vanntett rør, tror det er det beste under sånne forhold. Når dette skal skje er litt mindre klart. Har gått og tenkt på dette her lenge. Det kommer til å bli utrolig spennende når ideen skal settes i live. Mulig eg tar opp hele seansen med mikrofon under sjøen, lyden av en undervannssprengning på dypt vann er dritkul.
Har drevet og sprengt en del under vann før, 170 meter. Brukte da lampett ledning med hjemmelaget tett/trykksikkert rør + gjennomføring for ledningen. Relativt lett å få trykksikkert om man har litt peiling på trykk og vann.

Om eg er proff tviler eg på, virker som de fleste andre her inne har mye mer greie på saker og ting enn hva jeg har. Jobbet tidligere i ett knuseverk hvor vi sprengte og knuste stein, dette var en liten lokal dritbedrift. Sjefen var litt sprø så i en alder av 15 fikk jeg og en kompis håndtere sprengstoff, tennere, det. lunte osv. Tidligere gikk det mye soda klorat mosedreper og sukker + litt ammunisjon av og til. Lagde mange rørbomber av mosedreper og sukker, skikkelige som vi sveiste selv, hadde tilgang på rør i alle dimensjoner. Når jeg tenker tilbake brukte vi blyant bly og strøm fra moped/220 v fra hus til å fyre av med......morsomt.
Jeg ville ikke følt meg safe hvis jeg skulle holde en 50kg ladning i hånden, der detonasjon meksnismen bestod av en hjemmesnekkret modifisert kjøkken klokke(eller komersiell timer) og ett engangsfoto apparat. For så å aktivere mekanismen, og senke den 450 meter ned i syke trykk-tilstander. Noen som ser hvor farlig dette faktisk er?

Å sitte å fire ned en ladning på 50kg med 450meter med tau som sikkert kommer til å henge seg fast i alt mulig faenskap. Alt kan gå galt, men når timern er på så er det ingen vei tilbake. Skjønner hva jeg mener? Du kan liksom ikke dra opp ladningen og skru av driten..

Jau jau, jeg stemmer for ledning og fotoapparat! Dog ville jeg ikke brukt stålskrubb som motstand. Det blir liksom litt mer som det man fyrer av en rakett med. Når det er snakk om en 50kg landing syns jeg den fortjener minimun luksus krav. La den få nikrom hvis tilgjengelig, eller tynn sveise tråd

Jeg vet ikke hvor mye du holder livet ditt kjært? Men jeg ville bare satt meg ned og latt vinsj'en gjøre jobben. Nyt livet. Skjekket om ladningen var landet der den skulle, og om alt var i orden. Koblet batteriet, kjørt test og fyrt av ladningen. Safe og billig. Håper det blir en skikklig manne-ladning? Husk å filme!

Btw, wip har aldri vært så off-topic (eller jo).
Sist endret av Bob; 12. juli 2009 kl. 18:32.
Har tenkt litt på den der klokke saken, tanken på å skulle stille inn eller gjøre noe annet dumt skremmer skiten av meg. Håper å kunne bruke en type lunte i ett langt rør som er festet oppå selve innrettningen, må sannsynligvis fylle sand oppover langs lunta sånn at de varme gassene fra lunta ikke antenner hele lunta på en gang. Men dette fordrer å få tak i en sikkerhetsventil som åpner på ca 50-60 bars trykk, dette fordi makstrykket på utsiden blir 45 bar. ( 450 meter dybde + litt sikkerhetsmargin ). Da er eg sikker på at bare gass slipper ut og ikke vann inn.
Kan eventuelt korte ned litt på lengden på røret og legge lunta i spiral oppover for å få rette lengden på lunta, vi får se. Poenget må være att alt skal være helt trygt og at ladningen skal gå av.

Tror jeg kanskje har forklart meg litt dårlig.
Røret med lunta i skal være ca. 1,5 meter og tåle trykket, dvs, jeg må inn i en tabell for å være sikker på det tåler trykket.
I toppen av røret skal jeg sveise på en flens med lokk, dette skal skrus fast med 4 bolter, muligens 6.
Når lunta som er ca 2 cm fra toppen blir fyrt av skynder jeg meg å skru til lokket, skikkelig. Da blir alt helt tett. For at ikke hele driten går i lufta av krutt/branngassene fra lunta vil jeg ha sikkerhets ventil i dette røret med lunta i, gjerne i skrulokket. Når så lunta er fyrt og lokket skrudd fast med sikkerhetsventil og pakkning sender jeg helvetesmaskinen til bunns via tau guidingen. Etter en stund går jeg ut fra helvete er løs i fiskeverden...........kommer an på luntelengden. Må passe på som faen å beregne synkehastigheten sånn at ikke hele greia går av før den er kommet til bunns.

Dette er hverfall det som så langt er planen......om noen kommer på flere buggs så gi beskjed.
Sist endret av Brulte; 12. juli 2009 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Aha. Her er ett par:

1) Du må sørge for at lunten må ha tilstrekkelig med oksygen for å brenne. Dette må du teste, for jeg er usikker på om det blir nok oksygen mtp. at hele røret ditt er fylt med sand.

2) Spiral lunte med sand funker ikke. Hvis det kommer noe strømmer, eller det rister litt kan den ene delen av lunten komme til å røre en del lenger nede. Da blir denne løsningen usafe.
Sitat av Brulte
Må passe på som faen å beregne synkehastigheten sånn at ikke hele greia går av før den er kommet til bunns.
Vis hele sitatet...
Ja, du må nok skaffe deg en ordentelig lunte. Blackmatch kommer du ikke langt med, pluss at det brenner altfor fort. Det beste hadde vært komersielle lunter. Disse er presise til en tidels sekund, og finnes i alle hastigheter.
Sist endret av Bob; 12. juli 2009 kl. 22:24.