Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 11833
Mediene har grepet fatt i det faktum at svartebørshandelen florerer når det gjelder billetter til TG, eks. http://www.dinepenger.no/bruke/dataf...boers/22676873

Lov om forbud mot prispåslag ved videresalg av billetter til kultur- og idrettsarrangementer sier det er forbudt å selge billetter på "svartebørs".

Det er forbudt å selge billetter til kultur- og idrettsarrangementer til en høyere pris enn den som er påført billetten fra arrangørens side, eller som billetten første gang ble solgt for.
Vis hele sitatet...
Men hva med den som kjøper en slik billett. Gjør den seg straffbar?

Og neste punkt: hva om man pusher et ønske om å kjøpe billett til "overpris" (egentlig markedspris) i offentligheten? Gjør man seg til "kjeltring" da?
Sitat av Gjerrigknarken Vis innlegg
Mediene har grepet fatt i det faktum at svartebørshandelen florerer når det gjelder billetter til TG, eks. http://www.dinepenger.no/bruke/dataf...boers/22676873

Lov om forbud mot prispåslag ved videresalg av billetter til kultur- og idrettsarrangementer sier det er forbudt å selge billetter på "svartebørs".



Men hva med den som kjøper en slik billett. Gjør den seg straffbar?

Og neste punkt: hva om man pusher et ønske om å kjøpe billett til "overpris" (egentlig markedspris) i offentligheten? Gjør man seg til "kjeltring" da?
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hva du lurer på. Dette står svart på hvitt i loven du henviser til (også hva som skjer med kjøper).
Sist endret av Freakaholic; 18. desember 2013 kl. 20:07.
Sitat av Gjerrigknarken Vis innlegg
Mediene har grepet fatt i det faktum at svartebørshandelen florerer når det gjelder billetter til TG, eks. http://www.dinepenger.no/bruke/dataf...boers/22676873

Lov om forbud mot prispåslag ved videresalg av billetter til kultur- og idrettsarrangementer sier det er forbudt å selge billetter på "svartebørs".



Men hva med den som kjøper en slik billett. Gjør den seg straffbar?

Og neste punkt: hva om man pusher et ønske om å kjøpe billett til "overpris" (egentlig markedspris) i offentligheten? Gjør man seg til "kjeltring" da?
Vis hele sitatet...
Kjøper du kan du kreve påslaget tilbake med loven i hånd av selger.
Synes ikke det er så klart jeg. Bryter man loven som KJØPER av billetter? Loven legger opp til at det er ulovlig å selge billetter, men er det ulovlig å kjøpe?

Og hva med spørsmålet om "oppfordring i det offentlige rom"?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er rimelig teoretisk problemstilling, all den tid det ikkje er lagt ned noko om straff. Så nei, det er ikkje kriminelt, og ikkje straffbart å bedrive svartebørssalg av biletter, men du risikerer sivile søksmål om du driv med det.
Hensikten min er enkel: Jeg vil kjøpe billetter som ikke er tilgjengelig på det legale markedet. Så lenge jeg ikke risikerer noe mer enn "offentlig ydmykelse" ved at jeg profilerer dette i offentligheten, kan jeg jo bare kjøre på.