Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5213
Begynnte idag med byggingen av Hylle til tg, vi gjorde noen endringer til hyllens mens vi bygde idag på grunn av bedre stabilitet i hylla. Vi gikk for hobbyplater til hovedmateriale og han på maxbo forsikret om at det går fint. Skal gå til innkjøp av noen flere lister fordi vi ikke har nok atm, men lurer på om eventuelt gå med de metall hjørnene i stedet for trelister, men det er en sålangt veldig stødig konstruksjon som kommer til å bli enda stødigere. Skal bare ha en stasjonær i det og vennen min har laptop og resten av hyllene vil bare være til bagger og brus osv (ikke veldig mye). Jeg har sett hyller som har brukt masse bjelker ol, men kan se for meg at de har spyttet inn enda mere penger til hylla si enn oss.

Er det noen forandringer vi bør gjøre?

http://bildr.no/view/1406853
Sist endret av Exlr8; 4. mars 2013 kl. 00:00.
Bjelker er faktisk ganske billig. På min 3manshylle blir det ca. 12 meter, og det koster ikke så altfor mye.
Sitat av Exlr8 Vis innlegg

Er det noen forandringer vi bør gjøre?
Vis hele sitatet...
Ja, forsterke den. Den tåler ikke mye, for den faller sammen.
som Dæng sier, forsterk den. gjerne med 2"x2" og gaffateip. da blir alt bra skal du se
Trådstarter
Sitat av Dæng Vis innlegg
Ja, forsterke den. Den tåler ikke mye, for den faller sammen.
Vis hele sitatet...
som sagt er den allerede veldig stødig og vi skal legge til flere hyller og fester i toppen som gjør den stødigere, men er allerede veldig stødig. Hvordan var det du tenkte? kunne faktisk sitte på den i midten og jeg veien rundt 70 kilo
Sist endret av Exlr8; 4. mars 2013 kl. 00:58.
Sett på en bakplate. Da blir det jo fin og stiv, koster lite og dere slipper å se trynene til raden foran dere.
Trådstarter
Sitat av Dice Vis innlegg
Sett på en bakplate. Da blir det jo fin og stiv, koster lite og dere slipper å se trynene til raden foran dere.
Vis hele sitatet...
det tenkte jeg også, men 2 av de veldig store hobbyplatene kostet ca 1400,- og vi ville ikke kjøpe noe mer før vi hadde begynnt å bygge. kan du foreslå et billig materiale hos maxbo?
Sist endret av Exlr8; 4. mars 2013 kl. 01:04.
Om du bare skal ha den for privatliv; presenning. Tar deg 4 sekunder å stifte på plass, og koster tilnærmet ingenting.
OSB eller de tynneste kryssfiner platene koster vel ikke allverden
Sist endret av mr_james; 4. mars 2013 kl. 01:13.
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Om du bare skal ha den for privatliv; presenning. Tar deg 4 sekunder å stifte på plass, og koster tilnærmet ingenting.
Vis hele sitatet...
Det tenkte jeg også, rett og slett på grunn av lettere transport
Sitat av Exlr8 Vis innlegg
som sagt er den allerede veldig stødig og vi skal legge til flere hyller og fester i toppen som gjør den stødigere, men er allerede veldig stødig. Hvordan var det du tenkte? kunne faktisk sitte på den i midten og jeg veien rundt 70 kilo
Vis hele sitatet...
Jeg hadde laget en kryss fra venstre hjørne nede, og opp til høyre hjørne oppe. Og motsatt på andre siden.

Selv om du kunne sitte på den, er det ikke dermed at den er stødig. Du må huske, at med tyngre ting i den (ugjevn vekt i en av hyllene f.eks). Så vil den bli veldig vaklete/ustødig. F.eks, jeg har en kommode, som tv'en står oppå nå. Og den var sterk og ikke ustødige i det hele tatt. Men nå er den helt løs, og tåler nesten ikke at noen går forbi, uten å true med å falle sammen.


Eller så hadde jeg gjort som de andre her sier, skaffet en billig kryssfine plate.

Jeg forstå at det er litt knepent med penger, så jeg hadde laget det krysset, eller et kors bak (kryss er best her tror jeg), og funnet et teppe til å stifte fast bak. Så slipper du å se de andre så er forann deg.
Trådstarter
Sitat av Dæng Vis innlegg
Jeg hadde laget en kryss fra venstre hjørne nede, og opp til høyre hjørne oppe. Og motsatt på andre siden.

Selv om du kunne sitte på den, er det ikke dermed at den er stødig. Du må huske, at med tyngre ting i den (ugjevn vekt i en av hyllene f.eks). Så vil den bli veldig vaklete/ustødig. F.eks, jeg har en kommode, som tv'en står oppå nå. Og den var sterk og ikke ustødige i det hele tatt. Men nå er den helt løs, og tåler nesten ikke at noen går forbi, uten å true med å falle sammen.


Eller så hadde jeg gjort som de andre her sier, skaffet en billig kryssfine plate.

Jeg forstå at det er litt knepent med penger, så jeg hadde laget det krysset, eller et kors bak (kryss er best her tror jeg), og funnet et teppe til å stifte fast bak. Så slipper du å se de andre så er forann deg.
Vis hele sitatet...
jeg har oså tenk kryssfinner, men hjelper det SÅ mye, skal sikker legge til 15 festepunkter til som knytter hele konstruksjonen sammen, men kan jo gå med noen lister somer av samme stil som de jeg har, men tynnere, men like brede
Hvis du legger en list, i alle falter inni. Og fester platen til den, så er du safe.

Men enda enklere, er det krysset jeg snakket om. Da stiver du det av. Og det er den du er ute etter.

Tittet på bildet ditt igjen, og det suer ut som det synket oppe på midten. Sikker der du satt, vil jeg tro.
Trådstarter
Sitat av Dæng Vis innlegg
Hvis du legger en list, i alle falter inni. Og fester platen til den, så er du safe.

Men enda enklere, er det krysset jeg snakket om. Da stiver du det av. Og det er den du er ute etter.

Tittet på bildet ditt igjen, og det suer ut som det synket oppe på midten. Sikker der du satt, vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
De to lange platene på toppen er ikke festet eller kuttet til lengde enda, de er "rester" etter å ha kutter ut 4 store 50cm * 240cm lange plater ut av to store plater, men som vi skal brukte som toppplater, og de plankene du ser i midten som bare ligger der blir tre hyller over den nederste og blir festet likt som den nederste midtveggen
Ok. Da hadde jeg skaffet noen billige plank, som er lange nok, for å gå fra et hjørne nede, og opp til motsatt hjørne oppe. Og et teppe, laken for å skjule/få privatliv.
Trådstarter
Nå har vi bygget ferdig hyllen til brukbar standard, har lagt til noen hyller og en kryssfinne, den er [b]veldig[b] my stødigere enn før. Da vi vingle testet var det bordet under som vinglet. Den veier ikke veldig mye og har nok tre til å dekke noen hull hvis vi ønsker. Jeg testet om den faktisk ville holde og jeg stod på det punktet pcen skulle stå på, veldig åpenbar plass til venstre i andreetasjen av hylle(jeg veier rundt 70 kilo), og det gikk fint. mye av det siste som skal gjøres skjer vel i skipet fordi det er kroker ol som ikke passer så fint under transport.

http://bildr.no/thumb/1412663.jpeg

http://bildr.no/view/1412663

Hva synes folket?
Sist endret av Exlr8; 10. mars 2013 kl. 23:53.
Ser veldig bra ut, godt at du tok iallefall en avstiver bak. Ikke dumt at du testet med deg selv, der du skal ha maskinen heller.

Neste er da teppe/duk eller noe, for å få litt mer privat liv
Trådstarter
Sitat av Dæng Vis innlegg
Ser veldig bra ut, godt at du tok iallefall en avstiver bak. Ikke dumt at du testet med deg selv, der du skal ha maskinen heller.

Neste er da teppe/duk eller noe, for å få litt mer privat liv
Vis hele sitatet...
Ja, vil helst det, men er det står i konstruksjons reglene at man ikke kan bruke materialer som er lett antennelige presenning kanskje, men jeg får se
Pressening smelter lett, så det er vel ikke det beste det heller?
Ehm, pressening smelter ikke lett? Det spørs jo helt på type pressining, hvor langt vekke den er fra en varmekilde osv. Og hvor mener du det skal bli varmt nok til å smelte en presenning?
Er ikke dreven innen for pressening, det skal jeg ærlig innrømme. Men har vært borti 2 stk, og de tålte ingenting.

Så det jeg vil frem til, at jeg skal egenlig ikke uttale meg. Siden jeg ikke vet, bare snakket om egen erfaring.
Sist endret av Dæng; 12. mars 2013 kl. 02:51.