Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2569
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Siden spoletter er noe som er plundrete og tidkrevende å lage og time fuse ikke er noe som alle har liggende, tenkte jeg jeg skulle lage en liten guide til hvordan man kan lage en erstatning med visco. Jeg har ikke prøvd den ut på større luftbomber enn 1", men til disse duger den til gjengjeld veldig fint.

Ting man trenger:

- Visco. Gjerne tykk og god.
- Tape. Noe med svakt lim som er lett å fjerne.
- Limpistol med smeltelim.

Fremgangsmåte:

http://dump.warispeace.co.uk/206.jpg
Klipp av en passende lengde visco og sett en bit teip rundt endene. La teipen dekke omlag 0,5 cm i hver ende. Hva som definerer en passende lengde, er ønsket forsinkelse. Her, feks, har jeg latt 3 cm lunte være uteipet for å oppnå ca 3 sekunders forsinkelse, da min lunte brenner ca 1 cm/sek.

http://dump.warispeace.co.uk/207.jpg
Neste steg er å dekke den uteipede delen med smeltelim, helt inntil teipen. På denne måten hindrer man at mer eller mindre enn ønsket blir overlimt. Det er viktig at limet dekker lunta helt rundt, slik at gnister ikke kan slippe ut. Når limet er kjølnet dras teipen av, slik bildet viser.

Lunten er nå ferdig, og alt som gjenstår er å montere den i en luftbombe. Limpistollim er ideelt, da dette fester seg til lunta ved å smelte seg fast i den.

Før oppskyting bør lunten skråklippes helt inntil limkanten. Dette sikrer god antenning og riktig forsinkelse.

Lykke til
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Kan også nevne at en enda enklere løsning er å bare bruke en teipbit på samme måte som smeltelimet. Har brukt den metoden på shells opp til 4".
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Da risikerer du at det er en ørliten glipe mellom lunte og tape. Resultatet kan du sikkert forestille deg...

En alternativ metode er å legge en streng smeltelim rundt overgangen mellom lunte og tape.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Denne kan vell brukes i raketter på bakken også uten problemer?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Djammen Vis innlegg
Denne kan vell brukes i raketter på bakken også uten problemer?
Vis hele sitatet...
Hva slags raketter har du som står på bakken?

Mener du at du bruker den som en vanlig lunte for å fyre opp bakkefyrverkeri?
Sitat av Djammen Vis innlegg
Denne kan vell brukes i raketter på bakken også uten problemer?
Vis hele sitatet...
Lurer også veldig på hva du mente me det der?
Dette er jo beregnet på luftbomber!