Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 8320
... har det da skjedd at dere har hacket dere inn på vedkommendes mail eller sosiale medier?

Til opplysning har jeg vanlige datakunnskaper, og heller dårligere enn bedre enn gjennomsnittet, men er redd for at det kan skje om noen liker meg og er rå på data.
Å bryte seg inn på eposter og slikt er gjerne mer social Engineering enn direkte hacking. Men la gå, personlig har jeg aldri brukt mine kunnskaper om emnet på den måten og ikke kommer jeg til å gjøre det heller.

Ikke nødvendigvis fordi jeg har en supermoral men jeg har ingen interesse av å lese eposten til noen jeg liker.
Gjør man dette så er det stalking og problemet ligger da i hodet på den som snoker.

Det ville også vært totalt feil måte å starte en flørt, forhold e.l på. Så det er bare ulemper uansett hvordan du ser på det.
Takk, Rosander! Synes det høres ut som om du har både hode og hjerte plassert greit hvor de hører hjemme, jeg.

Admin, kanskje det går an å endre tittelen slik at det står social engineers istedenfor hackere...? Hvis ja: supert. Hvis nei: går nok bra.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
De du vet om og som har proklamert seg som "rå på data" vil sannsynligvis hente ut offentlig tilgjengelig informasjon om noe. Med mindre du har enkle passord som er offentlig kjente eller har eksponert deg selv i forhold til dette, er det det sjeldent mye å frykte fra disse. Ofte handler det om å minimere sitt eget fotavtrykk på nett. Tenk på det at i et eventuelt avhør vil du allerede da kunne gi en god beskrivelse av de som kunne finne på å gjøre noe slikt. Du vil ha en kobling til de, og du vil kunne potensielt sett identifisere de. Det er neppe en oppskrift på en perfekt forbrytelse.

Så lenge du opprettholder god skikk og bruk (passord managers) i forhold til passord og bruker tofaktor-autentisering på tjenester, ikke inviterer disse folkene til tilgang til dine enheter eller nettverk, har du sjeldent veldig mye å frykte. Skulle motsatt skje, er det ofte helt andre typer motstandere du møter enn sjalu ex-kjærester eller beilere.

Angående tittel er det strengt tatt ikke så veldig viktig hva du kaller de. Alle med sunn fornuft forstår hva du mener. Tror jeg.
Sist endret av m0b; 16. august 2020 kl. 01:16.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Takk, Rosander! Synes det høres ut som om du har både hode og hjerte plassert greit hvor de hører hjemme, jeg.

Admin, kanskje det går an å endre tittelen slik at det står social engineers istedenfor hackere...? Hvis ja: supert. Hvis nei: går nok bra.
Vis hele sitatet...
Som m0b sier så trenger vi ikke å diskutere definisjoner. Poenget mitt var bare at den enkleste veien inn på den type kontoer du nevner er rett og slett å gjette passordet eller forsøke med phishing (sende en falsk epost og håpe de gir fra seg detaljer feks),men du kan fint dra det lenger og installere keyloggere osv. Men igjen, det er et taps prosjekt og begynne med den type snoking så de fleste oppegående mennesker holder seg unna uansett hvor flinke de er.
Men det er jo alltids noen som ville benyttet muligheten.

Det er litt som de som driver med dirking av låser, enten er det pga jobb eller så er det en hobby, men det betyr ikke at de låser seg inn hos naboene om nettene bare fordi de vet hvordan.