Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 13062
Har en kompis som sier klager på at han ikke får jobb pga han har fagbrev og ingen vil ansette han.

Jeg tror ikke det helt er sånn, kan godt hende jeg tar feil.
Altså om du har fagbrev som mekaniker og søker jobb på Kiwi så skal du vel ikke få noen høyere lønn enn en som ikke har fagbrev på sammen jobben?

Prøvde å google litt, men fant kun ut hvordan det det er med fagbrev i det yrket du driver med. Har selv fagbrev, men aldri vært borti dette.

Noen som vet hvordan lovverket er rundt det?
I noen yrker kan du sikkert oppnå noe høyere lønn om fagbrevet er relevant. Men i ditt eksempel tror jeg fagbrevet har null si for lønn.

Hvordan lovverket er, er jeg usikker på. Ikke lett finne info i lovverk o.l, men jeg tror ikke et urelevant sikrer deg høyere lønn.
Dette gjelder vel hvilket fagbrev du har såklart har du rørlegger fagbrev så kan du ikke kreve mer på Kiwi. Men har du noe innen faget for og si det på den måten så er sikkert mer penger i potten.
Så her er det vel hva kompisen din har fagbrev som?

Vet ikke hva lovverket sier bare det første som slo meg.
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Fagbrev som kokk. Påstår han ikke fikk jobb hos Mc'ern, Pizzabakeren og en random dagligvare butikk fordi han har krav på lønn etter tariff grunnet fagbrevet. Han har søkt på andre jobber som ikke har med mat og, men husker ikke de i farta.
Jeg syns det hører litt snodig ut bare.

Ser ikke helt for meg folka på mc'ern står der med søknaden i hånda å tenker "Nei han der kan vi ikke ansette. Han har fagbrev og han skal ha mer lønn enn en fyr rett fra VGS" f.eks.
hvorfor vil en som har valgt kokkeyrket jobbe på mc'ern og pizzabakern? snøsokk
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Fagbrev som kokk. Påstår han ikke fikk jobb hos Mc'ern, Pizzabakeren og en random dagligvare butikk fordi han har krav på lønn etter tariff grunnet fagbrevet. Han har søkt på andre jobber som ikke har med mat og, men husker ikke de i farta.
Jeg syns det hører litt snodig ut bare.

Ser ikke helt for meg folka på mc'ern står der med søknaden i hånda å tenker "Nei han der kan vi ikke ansette. Han har fagbrev og han skal ha mer lønn enn en fyr rett fra VGS" f.eks.
Vis hele sitatet...
Han har krav på lønn etter tariff dersom han er medlem av LO og bedriften er bundet av en tariffavtale, at han har fagbrev har ingenting å si på om han får tariff eller ikke.

Fagbrevet vil som mange andre sier, gi noe høyere timelønn i yrker der fagbrevet er relevant. For eksempel er fagbrevet i butikkyrket Salg og Service fra VGS pluss fagbrev, tillegget er på 9,50 kr ekstra pr time.
Jeg (med relevant fagbrev og relevant utdanning fra teknisk fagskole) har iallefall fått jobbtilbud på nøyaktig det samme som andre fikk (som ikke en gang hadde fullført videregående). Noen bedrifter ser altså utelukkende på fravær og forsentkomminger når de velger hvilke av de innleide ansatte som skal få tilbud om fast ansettelse. Heldigvis takket jeg ikke ja til det elendige tilbudet siden min nåværende arbeidsgiver klarte å komme med et tredobbelt så høyt tilbud samme uken (hadde en uke å svare ja/nei på tilbudet fra arbeidsgiveren som leide meg inn i 4 år under studiene).
Ja, du får bedre lønn om du har fagbrev.. uansett om fagbrevet gjelder en heeeelt annen yrkesretning.
Har du fagbrev som mekaniker skal du ha bedre lønn om du så jobber på feks. skole.

Du skal ha bedre betalt om du har barn også.. og om du er gammel. Dvs om du er 21 år uten barn og får jobb samtidig som en på 45 med 2 barn, så skal han ha bedre lønn enn deg.


Det finnes eksempler på folk som har mye utdannelse og som ikke blir ansatt nettopp fordi det blir for dyrt å ansette de i forhold til folk som ikke har like mye utdannelse. Selv om begge er likt utdanna i forhold til den jobben de søker
Denne fyren trenger å ikke tenke på lønn, og heller begynne å komme seg ut til restauranter og\eller gatekjøkken, og bare begynne å få erfaring. Fortsette å utvikle sine egenskaper hjemme, lese osv.

Å sitte og være frustrert pga du ikke får jobb i øyeblikket er stagnasjon. Det er -garantert- en jobb å få for han! Han må bare søke utover helt til han finner det. Som alltid, er det gjennom bekjentskaper det er lettest. Skriv med folk\andre kokker på nett om hvor det kan være en åpning.

Ta Hellstrøms råd: "Den letteste veien å bli en restauranteier, er å gå gradene" .. Altså helt fra oppvasken og opp.