Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 13892
Godtfolk!

Jeg har fått tak i et edre sett med glassutstyr og lurer på hva dette er/brukes til? Greit nok at jeg vet hva endel av de enkelte delene brukes til, men lurer på om dette er et sett som ser ut til å ha et spesifikt bruksområde. Eller er det bare en samling diverse komponenter.

Dette er ganske standardelementer du vil finne på ethvert laboratorium med respekt for deg selv. Det er ingenting spesifikt du bruker akkurat disse komponentene til, men mange av dem inngår i de fleste oppsatser.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er en del morsomt der, alt brukes som regel til organisk kjemi, i hovedsak til destillasjoner (selv om det ikke er noen vigeroux-kolonne der for fraksjonert destillasjon).
Click image for larger version

Name:	frek1.jpg
Views:	506
Size:	85,7 KB
ID:	11865
1: Destillasjonshode
2: Endestykke med vakuumadapter
3:Usikker
4:Liebig kondenser
5:Addisjonstrakt
6:Glass-propp
7:Trehalset adapter
8: 50mL (?) rundkolbe
9:125 mL erlenmeyerkolbe med frittet glass
10:250mL (?) rundkolbe
11:Termometeradapter
12:Vanskelig å se, men tror bare en vanlig glass-propp (samme som nr.6)
13:Endestykke uten vakuumadapter
14:samme som nr 3 tror jeg. Mulig det er til å kunne injisere gass til løsningen under refluks
16:125mL (?) rundkolbe
17:Ser ut som en glass-propp til.
Sist endret av Nakmus; 1. mars 2015 kl. 00:08.