Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 15017
Hei Freakz,

Holder på å eksperimentere litt, og prøver nå å fjerne vatn fra Isopropanol (blårens inneholder 2-propanol som ifølge wiki er Isopropanol )

På denne youtube video ser du hvordan det gjøres.

Der bruker dei vanlig salt uten jod, og dei ser at reaksjonen kommer. (2 forskjellige lag)

Når eg skulle prøve dette brukte eg jozosalt, heiv det oppi et stort glass med blårens og vatn for å sjå om eg får samme reaksjon, men ingenting skjer, eneste så skjer er at alt salt forsvinner

Noen som har peiling hva eg gjer galt?

Takk
Hvor lenge lot du det stå etter tilsetning av salt? Hvor mye blårens, salt, og vann brukte du?

Enten har du latt det stå i for liten tid, eller så har du brukt for lite salt, eller så er det ikke nok vann oppi til at separasjonen er synlig.
Sist endret av FrittTheBandit; 7. februar 2015 kl. 17:24.
Trådstarter
33 3
Den har stått i 1 time nå, forsatt ikkje noe seprasjon

200ml blå rens og ca 400ml vann og en del salt, men ska prøve å hive mer i.
Ja, når du har såpass mye vann, må du ha mye salt. Løsligheten til NaCl er 359 g/L. Nå er jo det jozo-greiene en blanding av en del KCl også, men du kan iallefall hive oppi 143,6 gram NaCl (borsalt), så går det fortest mulig.

Husk også å riste glasset godt, slik at saltet får muligheten til å løse seg i vannet.
Trådstarter
33 3
Haha, du hadde visst rett, heiv ganske mye salt oppi, og rista godt, så ble det separert

Men Isopropanol som ligger på toppen, den er vell 90-99% kun Isopropanol, og har vell ikkje urenheter? (salt i det)

For top-laget ser ganske gugent ut :/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Antakeleg er ikkje saltet du har nytta spesielt reint, men inneheld mykje rart, inkludert ting som er løyselege i isopropanol.

I praksis er nok den isopropoanolen du kjøper langt reinare enn det du greier å framstille med metoden din. Eigenvekta på produktet bør gi ein god indikasjon av reinheita på det du har.
Sist endret av BomberMan; 8. februar 2015 kl. 12:44. Grunn: dupe
Saltet du har brukt inneholder nok ikke noe annet enn forskjellige salter. Og salter er generelt sett uløslige i alkoholer.

Hvis du har latt det stått lenge nok, vil nok isopropanolen være ganske ren. Du kommer nok til å være litt vann igjen, og stoffene de tilsetter får å gjøre blårensen blå, samt brekningsmiddel osv.

NaCl har en løslighet på 0,03 g/liter 2-propanol, det vil altså også være mikroskopiske mengder salt igjen.
Sist endret av FrittTheBandit; 7. februar 2015 kl. 18:18.
Trådstarter
33 3
Hmm, den blårensen eg kjøpe var heilt reine (ingen blåfarge)

Men hvor konsentrat, trur den vil vær då 95% ++?

Visst eg skal finne hvor konsentrat det er, om dette fungerer då?

For eksempel:
Density av 100% Isopropanol er 0.786 gram

Hiver 5ml i et beaker som viser 0.786 gram (bruker en 0,00g vekt)

0.786 / 5 = 0,1572 gram per ml

0.786 - 0,1572 = 0,6288
(0,6288 / 0.786) * 100 = 80%

Ta da! Isopropanol er 80%

Fungere dette ?
Sist endret av Kjemzi; 8. februar 2015 kl. 18:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det eneste jeg tror du har forandret, ved å bruke vanlig koksalt med jod, er dette: Etter det jeg har forstått, så er den tilsatte joden i saltet som fri jod. Altså den er ikke bundet i noe positivt ion. Denne joden vil da løse seg i alkoholen, og kanskje på sikt halogenisere den. Altså at enkelte H (hydrogen) atomer byttes ut med I (jod) atomer. Nesten som hydrokarboner og klor (klorerte hydrokarboner), men klor er en god slump kraftigere til dette enn jod da.