Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 913
Jeg har et lite spørsmål angående dette med å utnytte systemer. Jeg har nemlig funnet en måte man kan kopiere en offentlig database på, dette ved å simulere det autentiske programmet, og bruke god gammeldags bruteforce.

Men så er spørsmålet rundt lovligheten av dette. Har jeg lov til å spesial skrive ett program som simulerer og generer tilfeldige verdier. Kommunikasjonen mellom client og server foregår i klartekst, og hvem som helst kan lese denne dataen og simulere programmet.

Vanligvis ville jeg nok tatt sjangsen, men så kom jeg til å tenke på oppstyret rundt telenor og ranvik, og for å ikkje snakke om den 16 år gamle gutten som kopierte deler av folkeregistret.

Det er vel å merke ikkje noe "hemmelig" informasjon vi snakker om, men informasjon som mannen i gaten kan få tak i.
Vel, det at du må bruteforce(innbrudd) deg inn i databasen for å kopiere sier vel litt om at hvorvidt dette er lovlig eller ikke.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Nei, jeg skal ikkje bruteforce meg inn i en database, men jeg skal bruteforce (generere verdier), som jeg sender til serveren. For så å motta informasjon om denne verdien i retur, og lagre dette i min egen database.
Spørs vel helt på hva de ofentlige databasen inneholder og om du pubeliserer eller selger innholdet du får derfra. Vill nok sakt at det å "stjele" fra en offentelig database eller bare databaser generelt sett er litt ulovelige saker.
Det er ulovelig å utnytte svakheter i systemer for å skaffe seg tilgang til informasjon du egentlig ikke er berettiget. Selv om sikkerheten er lav. Her er det vel straffeloven § 145 som gjelder.
. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.
Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler.
Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes.
Medvirkning straffes på samme måte.
Vis hele sitatet...
Edit: ser nå du skriver det er offentlig data. Så lenge det er offentlig tilgjengelig er det ingenting som nekter deg å fysisk "crawle" databasen og hente ned informasjon. Det er til dels det google gjør.
Sist endret av etse; 10. april 2012 kl. 02:03.