Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4226
Hei og lenge siden sist godt folk.

I dag ble jeg vekt på morgenen av en telefon fra utlandet. Jeg svarte ikke på denne samtalen siden jeg la merke til at nummeret var +1 93 og syntes dette var noe merkelig. Ble forøverig ringt for et par minutter siden også av samme nummer.

Noen andre som har blitt ringt fra samme nummer?
+1 93 kan vel en milliard nummer starte på eller? Har ikke fått noe jeg. Du kan jo bare blokkere dem.
Kan det ha vært +9431929488?

De har ringt meg, og de utgir seg for å være fra MS, og at det er virus på PC. De snakker gebrokken engelsk, og hvis du ikke er enig med det de sier så begynner de fort å banne deg opp og ned. Jeg synes dette bare var gøy, men håper ikke jeg blir belastet for samtalen.
Jeg fikk telefon fra nummeret +192 som også var Microsoft Support. Og ja, nummeret var kun de tre tallene. Antar de har muligheten til å spoofe nummeret de ringer fra.
Det var kun +1 93, og hvis det var "MS Support" så skulle jeg ha tatt den haha! Har ventet på at de skal ringe meg.
Det kan også være sånne som ringer så mange som mulig og legger på slik at du skal ringe tilbake og betale sinnssyke summer per min. 1+ er nord-amerikas landskode. Det er USA, Canada og deler av Karibien.
Sist endret av TheExpat; 17. desember 2015 kl. 00:09.
+1 = USA. Svært mange "fattigfolk" tjener noen kroner på at de utgir seg for å være fra Microsoft support service, "You have a truble witt y pc..." dårlig eng. talende folks. Det de egetlig gjør, er å hack deg, stjele din ID, Visakort oppl. osv. Svar dem ikke...
Det er bare å svare; "Det skjønner jeg ikke, da jeg bruker ikke Windows da jeg bruker Linux..." (på engelsk selvsagt).
Hvis dem skjønner bæra hva dette er for noe, så legger dem på veldig fort. Ellers så kan en kalle dem opp for ting, bare det ikke er for stygt og bryter med norsk lov. Ellers er kanskje den beste å si noe lignende dette. "Du har ringt en alarmtelefon, vennligst ring dette nummeret 820 44 144." Det som skjer da er:.. Det kommer en stemme som sier "takk for at du har hjulpet redd barna med 200 kr!".

Jeg var fryktelig plaget av disse for 2-4 år siden. På toppen var det 5 stk. som ringte om dagen, men etter en stund så tok det slutt. Jeg hører ikke mere nå...
+42 nummer ringte her, sa de var fra MS supporten-gebrokken engelsk-støy i bakgrunnen som om vedkommende som ringte befant seg på en eller annen offentlig plass/verksted/storkjøkken eller lignende.

+42 er tjekkia tror jeg, men man kan vel kjøpe/leie nr med ønsket landskode?

Virker som det er en kampanje fra "MS-supporten" mot de nordiske landene nå.

julerabatt
Ble ringt opp av en av disse hjelpsomme MS support karene for et halvt år siden. Klarte å holde samtalen gående med dem i nesten 30 minutter. Fikk til å med link til en programvare som skulle løse alle problemene mine på min «Windows-datamaskinen» (Eneste Windows systemet jeg har er installert på en WM).

Jeg lastet ned programvaren som han sa jeg skulle gjøre. Men i stedet for å installere den, så tok jeg å lastet ned en decompiler (programvaren var skrevet i C#). Og i kildekoden, så var IP-adressen som programvaren tilkoblet seg til, hardkoded.

Men merkelig nok så la han på når kom med følgende innrømmelse og spørsmål:

(Sitatet er nok ikke helt ordrett, da det er et halvt år siden jeg snakket med dem)
Sitat av Meg selv
I have a confession to make. I don't have any computers that run Windows, I only run Linux. But I have a question, is XXX.XXX.XXX.XXX your IP address?
Vis hele sitatet...
Merkelig nok så la den hyggelige og hjelpsomme support mannen på!? :/

EDIT: I ettertid så så det ut som programvaren hadde en reversert versjon av SSH, der klienten kobler seg til demmes server. Men i stedet for at klienten styrer serveren, så styrerer serveren klienten.
Sist endret av 0xFF; 21. desember 2015 kl. 10:17.
Ble ringt opp av samme nummer og.. Det er svindel Det fant jeg fort ut når engelsken ikke var på plass og sa Windows pc-en min hadde virus i mens jeg har mac
De ringer også fra: +4 tror de ringer fra hvor-som-helst
Jeg har blitt oppringt 2-3 ganger daglig i ca 5 dager med +192 . Kona mi har opplevd det samme. Skulle svart at jeg ikke har PC men var litt usikker så jeg gadd ikke å svare. De har ikke ringt på en uke nå.
De ringer også fra +5867498222, hadde en koslig prat med "microsoft" her for litt siden. De er ganske underholdene. De blir rimelig hissige fort!
Fra eksakt dette nummeret ringte de meg 3 ganger grytidelig om morgenen og vekket meg. Ukjent nr for meg så jeg lot det ringe.
I oktober ble jeg ringt opp av dette nr: +0191. Noen som vet hva/hvem det er?