Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5221
Alle har sikkert fått med seg denne saken: http://www.dagbladet.no/2014/10/31/n...vern/36018700/

Men det jeg lurer litt på er, hvorfor har det seg slik at nesten alle instutisjonsbarn hater disse barne og ungdomsarbeiderne som passer på dem?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vet om et lignende tilfelle her i kommunen. Her har vi en instutisjon med vanskeligstilte barn som ikke kan bo hjemme hos sine egne foreldre. Det har vært ett tilfelle hvor en ansatt ble truet med kniv av en 15 år gammel jente og deretter frastjålet bilen, og i et annet tilfelle ble en brann påsatt i instutisjonen med vilje hvor hele kåken ble totalskadet. Dette av en annen 14 år gammel jente. Har også sett en ungdom fra en instutisjon som regelrett la ut bilde av en ansatt på facebook (uten hennes tillatelse) og kalte henne "Idiot, fitte, hurpe" osv.

Hva er det som gjør at disse barna har et så intenst hat mot disse ansatte? Hadde jeg jobbet på en slik instutisjon hadde jeg prøvd å vært "kompis" med ungdommene istedet for å å fremtre som en kjedelig og streng voksen. Hadde selvfølgelig vært ansvarlig og holdt et godt øye med dem, men ikke slik at de selv følte at jeg så over skuldrene dems hele tiden. Et eksempel er naturfaglæreren min på ungdomsskolen som var kompis med alle ungdommene og pratet med dem i friminuttene, istedet for å være som de andre lærerne som bare gikk å drakk kaffe og leste avisa. Da skaper man et mer uformelt og sterkere bånd mellom elev/instutisjonsbarn og lærer/ungdomsarbeider. Det ble også lettere å like naturfaglæreren når han viste at han virkelig brydde seg om elevene sine, og derfor ble det også lettere å lære ting fra han. Det er vanskelig å lære noe fra en lærer man ikke liker i det hele tatt. En slik lærersituasjon kan sammenlignes med instutisjonsbarn og ansatte.

Jeg forstår at ungdommer på slike instutisjoner har all verdens problemer og hater verden, men hvorfor har de et så intenst hat mot de voksne? Er det noe de voksne gjør feil for å bli mislikt, eller trenger ungdommene bare noen å skylde på for at de har fått seg selv på instutisjon?


Noen med erfaringer eller innsikt i instutisjoner som kan opplyse meg? For en utenforstående er det ikke like lett å forstå hva slike ungdommer tenker.


EDIT: Tror det kalles miljøterapaut og ikke ungdomsarbeider som jeg har skrevet..(?)
Sist endret av Jeffrey; 31. oktober 2014 kl. 13:58.
Slike ungdommer tenker ikke rasjonelt. Ofte bryr man seg ikke om konsekvensene. Jeg dømmer dem ikke, med tanke på hvor vanskelig bakgrunn mange av de har.
Hadde vært kult om noen som jobber et sånt sted kunne fortalt litt om hvordan det er.
Slike ungdommer som det er snakk om her har gjerne behov for klare og tydelige grenser. Det ligger dog ofte i deres natur å strekke disse grensene så langt som mulig. Da får man en slags "en uimotståelig kraft møter et urokkelig objekt"-situasjon, som nok skaper kraftige emosjonelle reaksjoner. Jeg vil tro at miljøterapeutene gjør sitt for å holde en god tone for dialogens skyld, og fordi det er til hjelp for ungdommene, men å tro at man skal være gode venner hele tiden i en slik situasjon er urealistisk. At de da fyrer løs i øst og vest når de nevnte grensene blir tydeliggjort for dem er ikke uventet eller unormalt; ungdommer er av natur ofte irrasjonelle, og jeg har ingen grunn til at barnevernsbarn med problemer er mindre så.
Sist endret av Orph; 31. oktober 2014 kl. 14:35.
vel noen har vært utsatt for store traume, vold, incest osv. andre har rusproblemer. noen psykiske problemer. Det er sjelden de har en av disse, gjerne en min av disse.

grunnen til hatet er ofte og finne i det at de blir konfrontert med seg selv. Mange takler ikke det.

Men skal ikke stikke under en stol at en del institusjoner også drives for dårlig, spesielt de private. lite fagpersoner og oppfølging.

Samtidig har barna opplevd vonde ting, blitt flyttet mellom forskjellige steder, ingen faste personer i livet sitt og føler samfunnet gir f.

rotete, men skrev bare ned det jeg kom på etter erfaring med forskjellige barn og institusjoner.
Uten å ha noen personlig erfaring med teamet, så kan jeg likevel tenke meg at noen av barna føler en urettferdighet ved å bo på institusjon. Kanskje det er i mot deres ønske og vilje (selv om det kan være er nødvendig å være der).

Det er klart at man har en helt annen livserfaring som institusjonsbarn enn hva et hjemmeboende barn uten problemfylt tilværelse har. Som tearz nevner, så kan barnet ha opplevd alt fra vold og rus til psykiske knekker. Etterhvert får man kanskje en annen måte å "løse" problemer på - nemlig det å true, skade, og eventuelt sterkere saker som drap og lignende.

Jeg tror at måten man reagerer på, endrer seg i takt med hvordan livet fortoner seg. Har du det jævlig og har opplevd mye dritt - da reagerer du ikke på samme måte som et barn som har et bortimot perfekt liv uten bekymringer og fæle forhold.
Jeg har ingen bakgrunn for å uttale meg, men tenker at noe av grunnen til at de kan utvikle et sterkt hat til ansatte på institusjoner, er mye av de samme grunnene til at man kan føle hat til foreldre i tenårene.
Noe av forskjellen slik jeg ser det, kan antagelig ligge i at man gjerne har en enorm lojalitet-følelse ovenfor egne foreldre, i og med at man har dannet et sterkt bånd til sine foreldre under oppveksten.
Og derfor vil godta mye mer fra foreldre en hva man vil godta fra (i mange tilfeller ukjente) personer som er ansatt ved en istitusjon.

Som tenåring er det mye hormoner som spiller inn og man kan lett føle at man vet best selv, og at foreldre eller andre autoriteter forsøker å hindre ens egen utvikling.
Når man av forskjellige grunner havner på institusjoner, vil man ikke ha det samme båndet til omsorgpersoner som man utvikler til egne foreldre (biologiske eller ei) under oppveksten.
Det at mange i tillegg har blitt sviktet av foreldre (eller andre omsorgpersoner), gjør nok at de er ekstra sårbare og har problemer med stole på mennesker som prøver og ønsker å hjelpe.

Jeg tror det er en veldig kompleks og sammensatt problemstilling med store individuelle forskjeller og at det ikke finnes noe fasitsvar på hvordan man takler unge som har havnet i en vanskelig situasjon.
Jeg tror det er svært viktig at man bruker tid på å bli kjent med og bygger opp tillit til den enkelte over tid, og at man har tydelige grenser og rammer, men jeg tror kanskje det viktigste er å møte barna/ungdommene på en måte, slik at de føler seg sett å og hørt på en måte de kan kjenne seg igjen i.
Videre tror jeg at det vil være en fordel om barn/ungdom påinstutisjoner har færrest mulig autoriteter de må forholde seg til

Jeg ser for meg at det vil oppleves veldig feil, dersom det kommer en person og tar avgjørelser på bakgrunn av hva man har lest i papirer/journaler.
Og at det vil oppleves som sterkt provoserende at noen man kanskje møter for første gang skal sitte å bestemme hva som er best for en selv.
Er det ikke slike instutisjoner en kan havne på vist en ikke har det bra hjemme? Er jo mange barn som har blitt misshandlet av foreldre og div, dette vil jo skape misstillit mot voksne/autoritetspersoner.
Jeg er elektriker og installerte ett anlegg på en ungdoms psykiatrisk avdeling i bergen. Vi måtte bolte alt langt inn i veggen, og det vi boltet fast var sterk aluminium eller stål. Jeg har aldri saget så beint i mittt liv fordi ingenting kunne ha en glipe over 0.5mm. Vill og forvirret ungdom er sterkere en de fleste menn i hele landet, og hadde det sett en glipe i vår installasjon på en millimeter hadde de revet det ned fra veggen med nakne hender. Og personalet? Slitne voksne menn og kvinner. Veldig slitne. Du kommer over mye idioti i helsevesenet, men i to håndfuller av tilfeller er du veldig glad at noen ofrer sitt eget liv, som i tapte år av det, for å hjelpe forvirrede ungdommer og voksne.
Sist endret av Provo; 31. oktober 2014 kl. 21:58.
I pubertetsalderen er det ekstremt mye å prosessere for et stakkars menneske. Selv ungdom med stabile omgivelser kan gå på trynet i hormontåka, men, takket være omgivelsene, kommer de aller fleste seg opp på bena igjen. De aller fleste av oss er priviligert nok til å ha fast grunn under oss gjennom alle faser av livet. Vi har hatt minst èn kjærlig forelder som har levd under samme tak som oss gjennom hele oppveksten, og når vi er obsternasig ungdom vet de ofte hvordan å takle vanskelige situasjoner. Foreldre er også instinktivt interessert i sitt barns velferd.

De innsatte på slike institusjoner derimot, har av en eller annen grunn mistet det trygge grunnlaget de fleste av oss tar for gitt. Selv om de ikke har noe ankerfeste, har de fremdeles de samme problemene/behovene/opplevelsene som oss andre; sjekke grenser, mislike autoriteter, utforske seg selv, kjærlighet, kjærlighetssorg, rus osv. Dette er alle sterke opplevelser for et ungt menneske, og mange trenger veileding fra noen de stoler på. Det de trenger er noen de _vet_ er tilstede når det blir vanskelig. De ansatte, uansett hvor engasjert og empatisk de er, har naturligvis ikke kapasitet nok til å ivareta hver enkelt ungom i denne kritiske fasen. Selv om de har "kompisholdning" til de insatte kan det bli nødvendig å håndtere noen fysisk og/eller verbalt i en trasig situasjon, for så en time etter ha en trivelig samtale med en annen innsatt. Det er helt umulig å fylle behovet.

Dette er selvfølgelig ingen oppskrift på knivdrap. Men at det blir mangel på tillit, og i overkant mye misnøye sier seg selv.
Sist endret av VinumSabbathi; 1. november 2014 kl. 00:10.
Følsom alder og identitetskriser. Normalt sett skal de være hjemme å ha vanlige tenåringskrangler med foreldrene, men noe har forstyrret dette. Det kan være alvorlige opplevelser som har hendt. Når de da kommer til en fremmed plass, tror jeg mange kan føle seg sinte og utrygge. De kan gjøre ting for å teste ut grensen til behandlerne/pleierene. Bare for å se om de blir sinte på dem . Dette er min teori, meget mulig dårlig formulert. Jeg tror alt ligger i selvbilde og utryggheten til tenåringen.
var selv plassert på instutisjon når jeg var tenåring, eid av samme firma(små enheter) som eide det huset i denne saken.

Min erfaring var at samtlige(omtrent 8-10 stykk) av de ansatte der var generelt greie og ordentlige folk, men kun 1 eller 2 av dem var utdannet ungdomsarbeidere, resten hadde andre jobber i alt fra glassmester, elektrikere og kokker.

Noe som jeg i etterkant har reflektert over, det var de som ikke hadde utdannelse innen faget men kun jobbet der fordi de ville noe godt, som hjalp meg mest med å komme meg ut og videre i livet som en normal person ^^
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har mange års erfaring som miljøarbeider og senere miljøterapeut i institusjon. Alt fra rusakutt/IR til ungdompsyk, utviklingshemming, utfordrende atferd.. U name it.

Kan sikkert svare på en del om noen lurte på noe.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har bodd på institusjon i et og et halvt år. Jeg flyttet hjem når jeg ble myndig. Grunnen for at barnevernsbarn har så sterkt hat, er fordi de ikke vet helt hva som er for deres eget beste. Man kan ikke forvente at en tenåring skal forstå alt som skjer rundt seg. Uansett om man kommer fra et dårlig hjem med omsorgssvikt, så vil barnet fortsatt hjem til foreldrene fordi det er dette barnet har vokst opp med, dette er alt barnet vet, barnet vet ikke hvordan en normal hverdag er. Så kan man tenke seg hvordan det er å plutselig måtte flytte fra søsken og foreldre. Bo på en helt annen kant av landet, flere ulike ansatte som jobber hver dag, problematiske ungdommer å måtte forholde seg til .. osv.
Det er helt normalt å mislike ansatte som er på jobb. Man får jo egentlig ikke en god relasjon til alle som jobber der. Men som du sier, så er det en god ide å være 'kompis' med ungdommene. De vil da føle seg mye tryggere på deg, og det kan være lettere og nå inn til ungdommen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Synes det er helt sykt at du i det hele tatt må spørre. Ærlig talt. Har de ingen grunn for å oppføre seg rabiat, så... Som om de ikke trengte flere grunner, så er det vilt mye overgrep i sånne institusjoner. Jeg synes institusjonen ér et ovegrep, så lenge de holder på med indoktrinering, som når NAV gjør folk sjuke med sine Bli Et Helt Menneske-opplegg. Flere overgrep enn i fosterhjem, og det er helt rått at den ordningen fortsatt finnes. Er ikke mye statistikk på området, men det som er, peker i forventet retning. Får betalt så det står etter, gjør de. Sjekk opp Carlos Morales. Står på stedet hvil omtrent, den prosessen det er å legge ned institusjonene og tradisjonene som fødde Lobotomobilen, for å nevne kroneksemplet på hvor vi sto for ikke mer enn førti år sida.
tror det har med å gjøre at disse barna og ungdommene får et behov for å splitte det onde fra det gode. De blir litt sort/hvitt tenkende, og konstruerer "sorte og hvite engler" blant de som de møter. Dette er ikke det samme som at man får bedre kjemi med enkelte ansatte, men et behov for å skape orden og system, og et behov for å tro at det fortsatt er noe godt i denne verden. Ved å kanalisere hatet mot enkelte av hjelperne, og å tillegge dem onde egenskaper, så kan andre fortsette å være gode.
Har bodd på instutisjon selv og jeg hatet mange av de ansatte som var nattevakter.
Grunnen til dette er fordi de gjerne tok seg inn på rommene våres og tok ting, nektet oss å spise, var voldlige uten grunn osv.
Jeg bodde der ca 1 år og la veldig fort merke til at ting ikke var som det skulle være.

Dette var heller ikke en lukket instutisjon.