Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 964
hei. et kjapt spørsmål. Jeg har tenkt å ha to pc-skjermer eller monitorer på min stasjonære maskin.

jeg har en dvi kabel, og en HDMI kabel.

det jeg lurer på, er:

Vil lyden på maskinen følge hdmi kabelen til den ene skjermen, eller vil lyden fortsatt komme ut av aux-utgangen på den stasjonære?

HDMI overfører lyd og bilde gjennom samme kabel, og jeg ble litt usikker

Noen som har prøvd dette selv, eller har noen tips, så rop ut.
Hvis du har Windows 7 kan dette velges under "Avspillingsenheter". Høyreklikk på høytaler-ikonet på oppgavelinjen din.
Bygdetulling
varg300's Avatar
I utgangspunktet så får du ikke lyd gjennom HDMI-kabel på en stasjonær PC.
Grunnen er at det må kobles en kabel i fra lydkortet og inn på skjermkortet som lydsignalet kan gå igjennom.
Ferdigbygde pc'er (a'là HP, Dell etc...) har visstnok dette ferdig oppkoblet noen ganger, men jeg har så langt aldri sett det.

Kabelen det er snakk om i såfall, er en liten tynn tvinna 2-leder med en liten firkanta svart hunn-plugg i begge ender.
På pc'en min kobla jeg denne i fra 'Digital out' på lydkortet (Inni selve maskina, ikke bakpå) og inn på 'Digital audio' på skjermkortet.
Sitat av varg300 Vis innlegg
I utgangspunktet så får du ikke lyd gjennom HDMI-kabel på en stasjonær PC.
Grunnen er at det må kobles en kabel i fra lydkortet og inn på skjermkortet som lydsignalet kan gå igjennom.
Ferdigbygde pc'er (a'là HP, Dell etc...) har visstnok dette ferdig oppkoblet noen ganger, men jeg har så langt aldri sett det.

Kabelen det er snakk om i såfall, er en liten tynn tvinna 2-leder med en liten firkanta svart hunn-plugg i begge ender.
På pc'en min kobla jeg denne i fra 'Digital out' på lydkortet (Inni selve maskina, ikke bakpå) og inn på 'Digital audio' på skjermkortet.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Sist gang jeg måtte bruke en slik kabel var vel rundt 2yk.. Kan jeg spørre hvor i alle dager du har plugget inn denne kabelen på ditt skjermkort du har nå idag?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av varg300 Vis innlegg
I utgangspunktet så får du ikke lyd gjennom HDMI-kabel på en stasjonær PC.
Grunnen er at det må kobles en kabel i fra lydkortet og inn på skjermkortet som lydsignalet kan gå igjennom.
Ferdigbygde pc'er (a'là HP, Dell etc...) har visstnok dette ferdig oppkoblet noen ganger, men jeg har så langt aldri sett det.
Vis hele sitatet...
What? Mitt 560ti som er typ tre år gammalt har det. Mange andre skjermkort har innebygd støtte for lyd over HDMI - og dei krev på ingen måte forbindelse med lydkortet.

Det samme har samtlige laptoper eg har sett siste tre åra.