Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1057
hei Freaks!

jeg har lyst til å bygge en server jeg kan ha stående på rommet mitt som jeg kan kjøre opp en del servere til personlig testing for utdannelse og morro
planen er å kunne kjøre opp til 15-20 servere på en gang i enten VMware eller HyperV, det kommer ikke til å være mye CPU belastende som kjører her med tanke på att det bare er jeg som kommer til å jobbe der (kanskje noen venner xD)

har lagd en kjapp liste over spesifikasjoner jeg ønsker meg, og lurer på om noen av dere har noen tips og triks til meg ang bygging av denne serveren eventuelt om dere se utfordringer jeg må ta hensyn til




Spesifikasjoner

4-5 disker - RAID 5 eller 10 - 3TB? (annen lagring)
1 disk - - 1 TB (disk for Virituele maskiner)
1 disk - - 120 GB SSD (MAIN OS)

RAM - 16-32 GB
CPU - ikke kravstor, må tåle viritualisering
Skjermkort - innebygd i hovedkort (VGA, HDMI eller DVI)
Lyd - NaN

PRIORITERT:
stille, lite lyd fra kjøling og kunne stå på 24/7/365
Vis hele sitatet...
Trådstarter
63 0
ingen som har noen tanker å dele med meg?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Ikke så mye tanker fra meg iallefall, men det er ihvertfall en.

VMWare VSphere er ett meget godt program for å behandle multifunksjonsservere.
Vil bare bemerke at gratislisensen til vSphere kun lar deg ha 10 virituelle maskiner. Så om du tenker 15-20 så må du betale eller gå for annet program.
Jeg kan dele litt info rundt min egen løsning som har stått og surret noen år for meg i samme rom som jeg sover. Det er stille nok til at det ikke plager meg om natta, og man hører den ikke om dagen.

HK: Asus P5Q-VM
CPU: Q9550
RAM: 16Gb
OS disk: OCZ Agility 60GB

I tillegg til et variert utvalg lagringsdisker satt opp med mdadm. Alt er slengt inn i et Antec tower av et eller annet slag jeg ikke husker navnet på.

Kjører Ubuntu server på den med virtualbox. Alt er hodeløst, men jeg har phpvirtualbox som alternativ om jeg vil ha noe grafisk å se på. Når det gjelder antall VM som kjører så har jeg pt bare 6 som kjører, og jeg har ikke testet hvor mange jeg kan kjøre samtidig heller. Det sagt så er load i skrivende stund

Kode

load average: 0.17, 0.20, 0.18


Dette bare for å vise at du trenger ikke noe veldig spesielt for å kunne kjøre noen VM's til privat bruk. Jeg for min del er veldig godt fornøyd med Virtualbox, det har gjort jobben for min del siden jeg begynte med virtualisering.
Trådstarter
63 0
tusen takk for svar

Freddy_fred5
jeg kjenner til det og bruker det ganske mye i forbindelse med jobben, men som etse sier, så er dette godt lisens belagt. tenker jeg skal kjøre på en windows 2008 server med HyperV


LoOzR
Kult oppsett!
har du mye kjøling? bruker du vannkjøling eller vifter?


noen tips til Hardware? vurderer å gjøre det enkelt og kjøpe en ferdig oppsatt server fra Komplett eller lignende sted, men jeg får vell mer for pengene om jeg bygger det selv.

satt sammen noe jeg tror vil fungere greit, noen som har innspill?

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...2-33FBAB037C89