Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 17249
Våpen lover i Norge er veldig strenge som vi aller fleste vet, men en ting jeg har hørt er at hvis en bryter seg inn i ditt hjem og den personen har skytevåpen og du har skytevåpen har du fortsatt ikke lov til å skyte i selvforsvar. Og hvis du gjør det blir du siktet for mord. Er det sant? Det er en bekjent av meg som fortalte meg dette og etter at noen tullinger brøt seg inn i hjemmet til broren og banka dritten ut av han synes han at det bør være lov å skyte i selvforsvar og det er jeg HELT enig i. Med så strenge lover som det er om å eie våpen tror jeg ikke at det ville bli misbrukt i stor grad.

Og for å si det sånn, det er ikke vansklig å få tak i skytevåpen uten våpen lisens her til lands så jeg forstår ikke hvorfor det er slik det er når det er mange tullinger der ute med uregistrerte skytevåpen. Jeg forstår hvorfor det ikke er lov å bære skytevåpen ute blant folk, men å skyte noen i selvforsvar i sitt eget hjem synes jeg burde være helt lovlig. Nå vet jeg ikke om det jeg ble fortalt er sant og det er derfor jeg spør dere her som kanskje vet mer enn meg.

*Og er ikke sikker om dette er riktig del av forumet å spørre om noe slikt, men jeg synes det passer inn med "samfunn, etikk og politikk".
Blir litt vanskelig å fastslå akkurat hva som er selvforsvar.

Leste nettop om en i USA som ble ranet. Noen menn brøyt seg inn, holdt en pistol mot hodet hans og forlangte all pengene. Han ga det det han hadde, og ranerne stakk. Like etterpå tok mannen fram en pistol, løp ut av butikken og skjøt en av ranerne i ryggen.

Er dette selvforsvar?
Sist endret av Carne; 3. januar 2012 kl. 23:08.
Sitat av Carne Vis innlegg
Blir litt vanskelig å fastslå akkurat hva som er selvforsvar.

Leste nettop om en i USA som ble ranet. Noen menn brøyt seg inn, holdt en pistol mot hodet hans og forlangte all pengene. Han ga det det han hadde, og ranerne stakk. Like etterpå tok mannen fram en pistol, løp ut av butikken og skøt en av ranerne i ryggen.

Er dette selvforsvar?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke selvforsvar. Han er jo faktisk ikke i fare i det han skyter. Dette er idioti!
Men han slipper fortsatt straff fordi de mente det var selvforsvar, etter som han fikk en pistol rettet mot seg, og da er det plutselig fritt fram.

Ja, er enig det er ganske idiotisk.
Sist endret av Carne; 3. januar 2012 kl. 23:11.
Sitat av Carne Vis innlegg
Blir litt vanskelig å fastslå akkurat hva som er selvforsvar.

Leste nettop om en i USA som ble ranet. Noen menn brøyt seg inn, holdt en pistol mot hodet hans og forlangte all pengene. Han ga det det han hadde, og ranerne stakk. Like etterpå tok mannen fram en pistol, løp ut av butikken og skjøt en av ranerne i ryggen.

Er dette selvforsvar?
Vis hele sitatet...
Det ville ikke jeg sett på som selvforsvar i det hele tatt. Det er ren payback, kaldblodig mord. Hvis du har sjangsen til å komme ut av en situasjon uten å bruke skytevåpen burde du det uansett hvor truet på livet du var når det skjedde. Fakta er at du ikke lenger er i fare og dermed har du ingen grunn til å skyte.

Det er min mening i allefall.
Sitat av Carne Vis innlegg
Men han slipper fortsatt straff fordi de mente det var selvforsvar, etter som han fikk en pistol rettet mot seg, og da er det plutselig fritt fram.
Vis hele sitatet...
Akkurat hva som skjer i USA i rettsaker bør ikke være noen retningslinje i forhold til hva vi i de øvrige landene bør foreta oss og forvente å få som resultat i et rettssystem.
Sitat av poehzler Vis innlegg
Akkurat hva som skjer i USA i rettsaker bør ikke være noen retningslinje i forhold til hva vi i de øvrige landene bør foreta oss og forvente å få som resultat i et rettssystem.
Vis hele sitatet...
Men hva synes du om det jeg skrev i OP? Jeg synes det er fritt fram hvis ditt liv er i fare og det står mellom deg eller personen som truer deg på livet.
Hvis noen hadde ranet min butikk, og jeg fikk en pistol i fjeset, ville jeg nok skadeskutt personen.
Norges lover sier du ikke har lov til å drepe med mindre ditt eget liv er i en betydelig grad av fare. Blir du slått f.eks, kan du ikke slå tilbake i den grad at du dreper den andre personen. Med mindre hendelsen er livstruende er det ikke lov å bruke drap som selvforsvar. Selvforsvar kan kun brukes hvis det ikke er NOEN andre alternativer. Hvis du har mulighet til å løpe skal du ikke bruke vold for å unngå konflikten. Det er polititet som skal ta seg av personen som er truende.

Drap som selvforsvar reiser jo endel spørsmål. Er det bare deg og en annen i et rom f.eks er det vanskelig å fastlå hva som har skjedd. Var det virkelig selvforsvar eller en ubetydelig bagatell hvor en har reagert i sinne? stod det virkerlig så dårlig til at siste utvei var å plaffe ned vedkommende eller hadde du mulighet til å fikse biffen på en annen måte.
Sitat av wavezor Vis innlegg
Hvis noen hadde ranet min butikk, og jeg fikk en pistol i fjeset, ville jeg nok skadeskutt personen.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke skade skutt er nok hvis det er deg vs. han. Men kan være enig i at du burde få lov til å skade skyte noen som netopp har truet deg på livet for at de skal bli plukket opp av politiet. Men hvis det er deg vs. en annen er ikke å skade skyte nok. Ikke tro han bare slipper pistolen med en gang du har skutt han i benet, han vil skyte tilbake uten tvil.
Det er beskrevet i lovverket og diskutert på forumet. søk på nødverge.
http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8dverge
Sitat av dropkick Vis innlegg
Norges lover sier du ikke har lov til å drepe med mindre ditt eget liv er i en betydelig grad av fare. Blir du slått f.eks, kan du ikke slå tilbake i den grad at du dreper den andre personen. Med mindre hendelsen er livstruende er det ikke lov å bruke drap som selvforsvar. Selvforsvar kan kun brukes hvis det ikke er NOEN andre alternativer. Hvis du har mulighet til å løpe skal du ikke bruke vold for å unngå konflikten. Det er polititet som skal ta seg av personen som er truende.

Drap som selvforsvar reiser jo endel spørsmål. Er det bare deg og en annen i et rom f.eks er det vanskelig å fastlå hva som har skjedd. Var det virkelig selvforsvar eller en ubetydelig bagatell hvor en har reagert i sinne? stod det virkerlig så dårlig til at siste utvei var å plaffe ned vedkommende eller hadde du mulighet til å fikse biffen på en annen måte.
Vis hele sitatet...
Det er der etterforksning kommer inn. Har den andre våpen og er i ditt hjem er det ganske åpenbart at du ikke hadde noe valg, men om personen er i ditt hjem uten noe spor av at han har brutt seg inn og har ikke noe livsfarlig våpen på seg er det åpen bart at det er du som burde bli lokka inne for godt.
Det er lov å skyte og drepe i selvforsvar hvis du er i livsfare og ikke har mildere alternativer.

Hvis du liker dansk-norsk kan du lese nr 48 her: http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-005.html#48
Sist endret av elektronisk; 3. januar 2012 kl. 23:21.
Ok, glad for at det faktisk er lov å skyte i nødverge, men jeg har ett annet spørsmål, hvor gammel må man være for å få våpen tilatelse? Og er det forskjellige aldergrenser for for eks. 9mm, .45, .22, .45-70, etc., etc.?
Sitat av Carne Vis innlegg
Blir litt vanskelig å fastslå akkurat hva som er selvforsvar.

Leste nettop om en i USA som ble ranet. Noen menn brøyt seg inn, holdt en pistol mot hodet hans og forlangte all pengene. Han ga det det han hadde, og ranerne stakk. Like etterpå tok mannen fram en pistol, løp ut av butikken og skjøt en av ranerne i ryggen.

Er dette selvforsvar?
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er selvforsvar.

Hva om alle bare godtar denne type oppførsel? Hva blir verden til da til slutt? Hvis det skal bli en ende på det, må man sette hardt mot hardt. Hadde noen truet meg på livet, og jeg hadde sluppet unna og fått sjansen til å gjengjelde tjenesten, ville jeg gjort det og ikke sagt det til noen.

Den som er med på leiken må tåle steiken som vi sa før. Skal de ta livet av meg får de gjøre det skikkelig eller ta konsekvensene.
Sitat av Carne Vis innlegg
Blir litt vanskelig å fastslå akkurat hva som er selvforsvar.

Leste nettop om en i USA som ble ranet. Noen menn brøyt seg inn, holdt en pistol mot hodet hans og forlangte all pengene. Han ga det det han hadde, og ranerne stakk. Like etterpå tok mannen fram en pistol, løp ut av butikken og skjøt en av ranerne i ryggen.

Er dette selvforsvar?
Vis hele sitatet...
Ja og dem fikk som fortjent
I f.eks USA er det vel lov å skyte i selvforsvar så lenge det er inne i huset. Skyter du raneren som tok alt du hadde og voldtok døtre og kona di når han har kommet seg ut på gaten er du morder.


Det er ganske komplisert..
Norge er jo en av de få landene som nesten allitd setter den kriminelle før offret når det gjelder det som har skjedd. Det jeg mener med det er at det er hensynet til den krminelle som kanskje ofte er viktigere enn hensynet til ofret.
Kanskje det ikke skjer hele tiden, men det skjer en del ganger dessverre.
Så derfor er det lurt og alltid være helt sikker før du velger og skyte noen med et våpen, selv om at dette kan være svært vanskelig.
Det vil jo aldri være lett i en slik sitvasjon og avgjøre hva du skal gjøre, men du må prøve og avpasse maktbruken i forhold til hva som faktisk skjer.

Vis du føler at livet ditt er i fare, så bør du vel uanndsett bruke alt du kan av våpen og vold for og forsvare deg.
Det er jo bedre og heller sitte noen år i fengsel og være i live.
Enn og være død fordi at du var bekymret for hva "kokos lovene/paragrafene" til Norge sier for noe.

Slutt og vær en sau, for og kunne overleve mot en ulv så må du selv bli en ulv.

"Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil, for I am the baddest mother fucker in the God damn valley?"
Jarhead 2005.
Sist endret av UrbanFreak86; 3. januar 2012 kl. 23:39.
Sitat av gotejds Vis innlegg
I f.eks USA er det vel lov å skyte i selvforsvar så lenge det er inne i huset. Skyter du raneren som tok alt du hadde og voldtok døtre og kona di når han har kommet seg ut på gaten er du morder.


Det er ganske komplisert..
Vis hele sitatet...
Men der kan man heller bli frikjent for å være utilregnelig i gjerningsøyeblikket.
Om det skal være nødverge, må du vel bruke minst mulig vold for å hindre å bli angrepet selv. Det skal mye til for å slippe unna å ha skutt noen til døde, når man helt sikkert kunne uskadeliggjort personen uten å drepe. Og det må finnes en betydelig trussel mot din person for at nødvergeretten skal gjelde.
Sist endret av KultNick; 3. januar 2012 kl. 23:40.
Sitat av StickyIckyWeed Vis innlegg
Ok, glad for at det faktisk er lov å skyte i nødverge, men jeg har ett annet spørsmål, hvor gammel må man være for å få våpen tilatelse? Og er det forskjellige aldergrenser for for eks. 9mm, .45, .22, .45-70, etc., etc.?
Vis hele sitatet...
Du kan skyte i nødverge, men om du oppsøker en konflikt med våpen i hånd så vil du nok bli straffet for brudd på våpenloven eller annet selv om selve skytingen skulle foregå i nødverge.. Faktisk er det vel (nesten) umulig å havne i en situasjon der man skyter i nødverge uten å ha brutt våpenloven på ett vis.

Edit: å hente pistolen for å jage vekk innbruddstyver, hvorpå det blir basketak(innbrudstyvene var ikke bevepnet) og noen blir skutt, så er det du som får den største straffen.

du må være 21 år og ha vert noelunde aktivt medlem i en pistolklubb i 6 måneder for å kjøpe pistol eller revolver.
Sist endret av GrønnUgle; 3. januar 2012 kl. 23:43.
Sitat av Carne Vis innlegg
Blir litt vanskelig å fastslå akkurat hva som er selvforsvar.

Leste nettop om en i USA som ble ranet. Noen menn brøyt seg inn, holdt en pistol mot hodet hans og forlangte all pengene. Han ga det det han hadde, og ranerne stakk. Like etterpå tok mannen fram en pistol, løp ut av butikken og skjøt en av ranerne i ryggen.

Er dette selvforsvar?
Vis hele sitatet...
Forestill deg at Norge oppbevarer 100 milliarder i gull. Egyptisk millitære stjeler alt i en snikoperasjon om natten. Skal Norge om nødvendig bruke dødelig makt for å få alt tilbake?

Hvis ja, hva er forskjellen mellom Norge og mannen? Hvor går i så fall grensen?
Hvis nei, er det jo fritt fram for alle. Det er jo heller ikke sånn verden fungerer i praksis.
Jeg er enig med de fleste her fordi de har bra argumenter og personelig synes jeg at du burde få lov til å skyte i selvforsvar uansett. Og jeg ville heller sitti inne noen år enn å være død og jeg ville ikke angret ett sekund på hva jeg gjorde.

Men, er det noen som kan svare på det jeg spurte om ang. aldergrense for våpen lisens og om det er forskjellige aldersgrenser og våpen lisenser for forskjellige kalibere?
Sitat av StickyIckyWeed Vis innlegg
å skyte noen i selvforsvar i sitt eget hjem synes jeg burde være helt lovlig.
Vis hele sitatet...
Hva om en senil gamling hadde rota seg inn i huset ditt midt på natta og trodd han var hjemme hos seg selv, og blitt sint når han så deg, en "fremmed" i huset? Hadde det vært greit å skyte han?

Det er en grunn til at det ikke er lov å skyte folk uten videre, man vet aldri på stående fot om personen faktisk fortjener å dø.
Sitat av StickyIckyWeed Vis innlegg
Jeg er enig med de fleste her fordi de har bra argumenter og personelig synes jeg at du burde få lov til å skyte i selvforsvar uansett. Og jeg ville heller sitti inne noen år enn å være død og jeg ville ikke angret ett sekund på hva jeg gjorde.

Men, er det noen som kan svare på det jeg spurte om ang. aldergrense for våpen lisens og om det er forskjellige aldersgrenser og våpen lisenser for forskjellige kalibere?
Vis hele sitatet...
se lenger opp i tråden

rifle: jegerprøve eller medlem i skytterlag, 16 år dersom visse kritterier er oppfylt, 18 år normalt
hagle: samme som rifle.
pistol/revolver: 21 år og 6 måneders medlemskap i pistolklubb
paramilitære våpen, (AR-15 f.eks.): medlem i praktisk skytterklubb og sikkert 21 års grense der og uten at eg husker helt..
Sist endret av GrønnUgle; 3. januar 2012 kl. 23:49.
Sitat av StickyIckyWeed Vis innlegg
Og jeg ville heller sitti inne noen år enn å være død og jeg ville ikke angret ett sekund på hva jeg gjorde.
Vis hele sitatet...

Er et ordtak som sier: I'd rather be judged by 12, than carried by 6.

Jeg er for at i sitt eget hjem kan man beskytte seg selv med de midlene man selv har tilgjengelig uansett hvor alvorlige. (kanon rettet mot inngangsdøra)
Men å skyte noen som er på flukt er helt høl i hodet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg syns det er selvforsvar.

Hva om alle bare godtar denne type oppførsel? Hva blir verden til da til slutt? Hvis det skal bli en ende på det, må man sette hardt mot hardt. Hadde noen truet meg på livet, og jeg hadde sluppet unna og fått sjansen til å gjengjelde tjenesten, ville jeg gjort det og ikke sagt det til noen.

Den som er med på leiken må tåle steiken som vi sa før. Skal de ta livet av meg får de gjøre det skikkelig eller ta konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Beklager, men jeg tror du er født 1000 år for sent. Vi lever ikke i middelalderen lenger serru. Med slik øye for øye-mentalitet vil man aldri komme noe videre. Det er usivilert, barbarisk og ja, middelaldersk. Hvis du havner i en situasjon med et annet menneske der det faktisk står om liv og helse, er du selvfølgelig nødt til å forsvare deg til det aller ytterste, kanskje til og med ta livet av noen. Men slik som du tenker, som jeg mener er helt feil, er det fritt frem for alle og enhver å hevne seg, selv etter at risikoen for at noe skal skje deg er over. Idag straffer vi slike på en måte som jeg selv synes er veldig bra, nemlig det prøve å rehabilitere personer som begår kriminelle handlinger, og hjelpe de med de problemene de evt. har, siden ingen person som har det godt i livet ser seg nødt til å rane deg med pistol. En veldig liten andel gjør såklart dette for pengenes skyld, uten å se ut til å ha noen forståelse for andre menneskers følelser, men slike har vi forvaring til.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Forestill deg at Norge oppbevarer 100 milliarder i gull. Egyptisk millitære stjeler alt i en snikoperasjon om natten. Skal Norge om nødvendig bruke dødelig makt for å få alt tilbake?

Hvis ja, hva er forskjellen mellom Norge og mannen? Hvor går i så fall grensen?
Hvis nei, er det jo fritt fram for alle. Det er jo heller ikke sånn verden fungerer i praksis.
Vis hele sitatet...
Damn, det var en vansklig problem stilling. Men jeg går for ja fordi det er de som starta og stjal noe fra oss så da må de tåle konsekvensene.
Hva hvis vi lager en problemstilling:

Det er 22 Juli, du er på Utøya.
Dere har akkurat hørt på nyhetene at det var en bombe i Oslo og dere snakker om dette sammen i større grupper. Du tenker på pistolen du tok med for å vise frem til noen venner på leieren, du har også tatt med en boks med 40 kuler for å kunne skyte på blink eller fisk.
Plutselig dukker Breivik opp og skyter hele hurven rundt deg.
Du løper til teltet ditt, finner frem pistolen og lader den.
Da du går ut av teltet ser du Breivik skyte flere ungdommer, han fortsetter ned stien nedenfor han og du følger etter i buskene.
Plutselig ser du at han dropper våpnene sine på bakken! Du tar opp pistolen og skyter 3 kuler mot han, to av dem treffer og Breivik blir drept på stedet.
Da han faller ned på bakken kommer det en gruppe på 7 politi-folk med vernehjelm og automatvåpen, og du skjønner at det er grunnet disse at han slapp våpnene sine.

Hva slags straff ville du fått av en dommer?
Sist endret av PerPerPerPer; 3. januar 2012 kl. 23:51.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Hva om en senil gamling hadde rota seg inn i huset ditt midt på natta og trodd han var hjemme hos seg selv, og blitt sint når han så deg, en "fremmed" i huset? Hadde det vært greit å skyte han?

Det er en grunn til at det ikke er lov å skyte folk uten videre, man vet aldri på stående fot om personen faktisk fortjener å dø.
Vis hele sitatet...

Det er jo ikke snakk om å trykke på avtrekkeren med en gang man ser en skygge.
Er nok mye banneord og skriking som blir utvekslet før den tid. Hvis jeg mot formodning skulle hatt hagla i handa mens en ukjent person står borti gangen er det ikke aktuelt å vurdere skyting før vedkommende er i full fart mot meg eller retter et våpen i min retning.
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Hvis jeg mot formodning skulle hatt hagla i handa mens en ukjent person står borti gangen er det ikke aktuelt å vurdere skyting før vedkommende er i full fart mot meg eller retter et våpen i min retning.
Vis hele sitatet...
i full fart mot deg så må du skyte varselskudd først... har han vett i skallen så snur han da..
i det sekundet en retter et våpen mot deg, så har du rett til å blåse av ham hodet.. men du vil sikkert bli dømt for noe om du ikke kan forklare en lovlig grunn til at du stod der med hagla..

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hva hvis vi lager en problemstilling:

Det er 22 Juli, du er på Utøya.
Dere har akkurat hørt på nyhetene at det var en bombe i Oslo og dere snakker om dette sammen i større grupper. Du tenker på pistolen du tok med for å vise frem til noen venner på leieren, du har også tatt med en boks med 40 kuler for å kunne skyte på blink eller fisk.
Plutselig dukker Breivik opp og skyter hele hurven rundt deg.
Du løper til teltet ditt, finner frem pistolen og lader den.
Da du går ut av teltet ser du Breivik skyte flere ungdommer, han fortsetter ned stien nedenfor han og du følger etter i buskene.
Plutselig ser du at han dropper våpnene sine på bakken! Du tar opp pistolen og skyter 3 kuler mot han, to av dem treffer og Breivik blir drept på stedet.
Da han faller ned på bakken kommer det en gruppe på 7 politi-folk med vernehjelm og automatvåpen, og du skjønner at det er grunnet disse at han slapp våpnene sine.

Hva slags straff ville du fått av en dommer?
Vis hele sitatet...
Man skal bli dømt etter de forhold og tanker som gjelder i gjerningsøyeblikket.. om tanken var at "ey, nå har eg sjangsen til å stanse han uten at han kan ta meg.. redde liv osv..." så vil du sansynligvis ikke bli dømt pga den stressede situasjonen.

Du er dog en jævla stor idiot om du tar med et håndvåpen på en slik camp, og vil bli dømt for brudd på våpenloven.. Og forhåpentligvis fratatt alle lisenser og nektet nye for en god stund.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hva hvis vi lager en problemstilling:

Det er 22 Juli, du er på Utøya.
Dere har akkurat hørt på nyhetene at det var en bombe i Oslo og dere snakker om dette sammen i større grupper. Du tenker på pistolen du tok med for å vise frem til noen venner på leieren, du har også tatt med en boks med 40 kuler for å kunne skyte på blink eller fisk.
Plutselig dukker Breivik opp og skyter hele hurven rundt deg.
Du løper til teltet ditt, finner frem pistolen og lader den.
Da du går ut av teltet ser du Breivik skyte flere ungdommer, han fortsetter ned stien nedenfor han og du følger etter i buskene.
Plutselig ser du at han dropper våpnene sine på bakken! Du tar opp pistolen og skyter 3 kuler mot han, to av dem treffer og Breivik blir drept på stedet.
Da han faller ned på bakken kommer det en gruppe på 7 politi-folk med vernehjelm og automatvåpen, og du skjønner at det er grunnet disse at han slapp våpnene sine.

Hva slags straff ville du fått av en dommer?
Vis hele sitatet...

Du burde jo ikke fått noen straff i det hele tatt.
Du gjorde kun det du trodde var riktig på dette tidspunktet, så lenge du ikke så politiet så gjorde du det riktig.

Det er stor forskjell på det som er lov og det som er moralsk riktig.

I mange land så har de jo et helt annet forhold til våpen, å da ville ofte denne massmorderen ikke akkurat fått kommet langt før noen hadde plassert en velfortjent kule i hodet på denne gjerningsmannen.

Når politiet ikke har mulighet for hjelpe deg så må du ta saken i egne hender.
Sist endret av UrbanFreak86; 4. januar 2012 kl. 00:08.
Ja det står jo i loven at man kan beskytte seg tilstrekkelig så man kan avverge videre skade.
Hvis et skudd i beina er tilstrekkelig for å stoppe situasjonen helt, så er det strengt tatt ikke selvforsvar hvis man skyter for å drepe.
Den loven er jo åpen for så mye tolkninger at man kan få vondt av mindre.

Måten man skal forsvare seg er litt som hvordan man skulle opptre som vakt i militæret.
Skrik, hvis ingen respons skrik en gang til. Gjenta tre ganger.
Hvis ingen respons, kast en stein i retning personen. Gjenta tre ganger.
Hvis ingen respons, skyt i været, gjenta tre ganger.
Hvis ingen respons, skyt...

Innen man kommer til rettet skudd har personen rekt å drepe, sløye og partere deg....
Sist endret av boogeyman; 4. januar 2012 kl. 00:10.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
i full fart mot deg så må du skyte varselskudd først... har han vett i skallen så snur han da..
i det sekundet en retter et våpen mot deg, så har du rett til å blåse av ham hodet.. men du vil sikkert bli dømt for noe om du ikke kan forklare en lovlig grunn til at du stod der med hagla..
Vis hele sitatet...
Du kunne sagt at du skulle sjekke det for feil, rense det, what ever. Det er noe man burde gjøre relativt ofte og jeg tror ikke de kan si noe på det. Og hvis de spør om hvorfor den var ladet kunne du si du testet ut om den tok i mot patronene slik den skal og spyttet dem ut slik den skal.

Jeg tror den ville funka. Hvis jeg hadde hatt våpen ville det enten alltid vært ladet, eller i det minste hatt ett magasin som er ladet ved siden av. Tror mest på det siste.
Sitat av StickyIckyWeed Vis innlegg
Du kunne sagt at du skulle sjekke det for feil, rense det, what ever. Det er noe man burde gjøre relativt ofte og jeg tror ikke de kan si noe på det. Og hvis de spør om hvorfor den var ladet kunne du si du testet ut om den tok i mot patronene slik den skal og spyttet dem ut slik den skal.

Jeg tror den ville funka. Hvis jeg hadde hatt våpen ville det enten alltid vært ladet, eller i det minste hatt ett magasin som er ladet ved siden av. Tror mest på det siste.
Vis hele sitatet...
Om du klarer å holde hodet klart så er det mye man kan sno seg unna med, greit nok det i teorien ihvertfall, noe annet når du står der med det sykeste adrenalinkicket noensinne og skal finne ut kossn du skal forklare dette.. og så ringe politiet og fremstå troverdig i din løgn når di kommer og behandler deg som en drapsmann (som du er) og gjør det de kan for å finne en brist i forklaringen din. Det vil nok være litt forskjell på det forhøret som venter deg der, og et forhør etter et mindre lovbrudd som besittelse av hasj, butikknasking ol..

Grunnen til at vi har såppas lite vold med (lovlige) våpen involvert i Norge er at vi ikke ser på våre våpen som noe man bruker i selvforsvar, men jakt, konkuranse og slikt.. Om du vil ha våpen fordi det er kult og for beskyttelse så håper eg du aldri får noe lisens. Pokkers amerikaner.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Forestill deg at Norge oppbevarer 100 milliarder i gull. Egyptisk millitære stjeler alt i en snikoperasjon om natten. Skal Norge om nødvendig bruke dødelig makt for å få alt tilbake?

Hvis ja, hva er forskjellen mellom Norge og mannen? Hvor går i så fall grensen?
Hvis nei, er det jo fritt fram for alle. Det er jo heller ikke sånn verden fungerer i praksis.
Vis hele sitatet...
Her var det ikke snakk om snikoperasjon, her ble en pistol holdt mot hodet til en mann! Hadde egyptiske militære hatt fingeren klar på fem atombomber og tvunget oss til å gi fra oss gullet, så ville saken vært litt annerledes.
Sitat av StickyIckyWeed Vis innlegg
Våpen lover i Norge er veldig strenge som vi aller fleste vet, men en ting jeg har hørt er at hvis en bryter seg inn i ditt hjem og den personen har skytevåpen og du har skytevåpen har du fortsatt ikke lov til å skyte i selvforsvar. Og hvis du gjør det blir du siktet for mord. Er det sant? Det er en bekjent av meg som fortalte meg dette og etter at noen tullinger brøt seg inn i hjemmet til broren og banka dritten ut av han synes han at det bør være lov å skyte i selvforsvar og det er jeg HELT enig i. Med så strenge lover som det er om å eie våpen tror jeg ikke at det ville bli misbrukt i stor grad.

Og for å si det sånn, det er ikke vansklig å få tak i skytevåpen uten våpen lisens her til lands så jeg forstår ikke hvorfor det er slik det er når det er mange tullinger der ute med uregistrerte skytevåpen. Jeg forstår hvorfor det ikke er lov å bære skytevåpen ute blant folk, men å skyte noen i selvforsvar i sitt eget hjem synes jeg burde være helt lovlig. Nå vet jeg ikke om det jeg ble fortalt er sant og det er derfor jeg spør dere her som kanskje vet mer enn meg.

*Og er ikke sikker om dette er riktig del av forumet å spørre om noe slikt, men jeg synes det passer inn med "samfunn, etikk og politikk".
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok ikke idetheletatt, det er ikke ganske mange, nei. De fleste er gamle og stammer fra anderverdenskrig. Du kan ikke sammenligne oss med foreksempel USA, der har jo alle våpen hjemme.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Om det skal være nødverge, må du vel bruke minst mulig vold for å hindre å bli angrepet selv. Det skal mye til for å slippe unna å ha skutt noen til døde, når man helt sikkert kunne uskadeliggjort personen uten å drepe. Og det må finnes en betydelig trussel mot din person for at nødvergeretten skal gjelde.
Vis hele sitatet...
vel at noen uvedkommende er i huset ditt er jo en trussel i seg selv , jeg hadde nok automatisk gått til angrip..

og det er vel helt naturlig å forsvare sitt eget rede
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Er et ordtak som sier: I'd rather be judged by 12, than carried by 6.

Jeg er for at i sitt eget hjem kan man beskytte seg selv med de midlene man selv har tilgjengelig uansett hvor alvorlige. (kanon rettet mot inngangsdøra)
Men å skyte noen som er på flukt er helt høl i hodet.
Vis hele sitatet...
Det kjipe er jo at du har stoerre sannsynlighet for aa drepe deg selv(selvmord), familiemedlemmer(du tror de er fremmede eller dere krangler) og mye stoerre sjanse for aa drepe en innbryter(der er kanskje ikke saa kjipt for deg)...

Hvem trenger vaapen til selvforsvar i Norge?
Fikk høre idag at endel gjenger i USA bruker å skyte folk som er i feil territorium osv kun i føttene, fordi da er det tydeligvis for lite grunnlag til at de kan få streng straff? Stemmer dette?

Tviler dog på at det samme gjelder i Norge men.

Når det kommer til å skyte noen som har stjålet en eiendel som hører deg til for så å stikke av, så er vel det høyst unormalt å sitte å se på hvis man har et våpen som kan gjøre gjerningsmannen noe.
Selvforsvar er det likevell ikke før du forsvarer deg selv, og ikke eiendeler.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg syns det er selvforsvar.

Hva om alle bare godtar denne type oppførsel? Hva blir verden til da til slutt? Hvis det skal bli en ende på det, må man sette hardt mot hardt. Hadde noen truet meg på livet, og jeg hadde sluppet unna og fått sjansen til å gjengjelde tjenesten, ville jeg gjort det og ikke sagt det til noen.

Den som er med på leiken må tåle steiken som vi sa før. Skal de ta livet av meg får de gjøre det skikkelig eller ta konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Da er det ikke selvforsvar lenger, enkelt og greit.
Sist endret av Teddybe4r; 4. januar 2012 kl. 01:47.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg mener at om en uvedkommende trenger seg inn i ens eget hjem og truer en - bør en ha lov å skyte.
Om noen bryter seg inn oss deg, og du som lovlydig borger har ditt lovlige våpen innelåst i et våpenskap, skal du først få tak i det.
Nødverge gjelder både for menneskeliv og ting, men det betyr ikke at du kan skyte noen som stjeler tv'n din. Da jeg leste til jus eksamen i forsvaret het det at du kan kun skyte for å drepe om ditt eller andres liv står i fare, står noen og truer kona di på livet med våpen kan du altså bruke like stor makt for å avverge situasjonen.
Det er en grunn til at det norske politiet (eller i andre siviliserte land), ikke kan skyte mot protestanter med f.eks
småstein de kaster.

Å bare fordi det er moralsk rett (en post tidligere), betyr ikke det at det ikke er straffbart.

Anbefaler å lese wikipediaartikkelen det ble linket til tidligere.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Om du klarer å holde hodet klart så er det mye man kan sno seg unna med, greit nok det i teorien ihvertfall, noe annet når du står der med det sykeste adrenalinkicket noensinne og skal finne ut kossn du skal forklare dette.. og så ringe politiet og fremstå troverdig i din løgn når di kommer og behandler deg som en drapsmann (som du er) og gjør det de kan for å finne en brist i forklaringen din. Det vil nok være litt forskjell på det forhøret som venter deg der, og et forhør etter et mindre lovbrudd som besittelse av hasj, butikknasking ol..

Grunnen til at vi har såppas lite vold med (lovlige) våpen involvert i Norge er at vi ikke ser på våre våpen som noe man bruker i selvforsvar, men jakt, konkuranse og slikt.. Om du vil ha våpen fordi det er kult og for beskyttelse så håper eg du aldri får noe lisens. Pokkers amerikaner.
Vis hele sitatet...
Det er ikke derfor jeg ville hatt våpen, men fordi jeg finner skytvåpen interesante. Men, ja, jeg ville også sett på det som noe jeg kan bruke i selvforsvar. Hvor skulle jeg ikke det? Det er i mitt hjem og jeg har all rett til å beskytte meg selv. Men for det aller meste, aka. 99,8% of tia ville det vært for hobby, men hvis jeg hadde funnet meg i den sitasjonen at jeg måtte beskytte meg selv ville det første jeg tenkte på å bruke er skytevåpnet jeg da eventuelt har. Og tenke annerledes hadde bare vært dumt.
Hvis en person har rettet en pistol, eller en annen form for dødelig våpen, hadde jeg ikke nølt et sekund på å averge faren ved å prøve å drepe personen. Jeg mener, det er enten meg eller den personen, og svaret er enkelt, ikke meg.

Straffen jeg får for dette, er uanset mildere enn å bli drept. Samme gjelder familie, jeg vil enkelt sone den tiden jeg får, for å redde mine nærmeste. Noe annet blir bare helt feil.
Alt du trenger for og søke våpen lisens er: Melde seg inn i pistol klubb,være medlem minst 6 månder,og ha minst 10-12 godkjente treninger,sikkerhets kurs, og minst 2 klubb stevner! Alt jeg måtte ha gjennom min klubb, så søkte jeg til politiet gjennom klubben min som godkjente min søknad på type våpen og kaliber. så er det opp til politiet og godkjenne søknad eller ikke.
Jeg har et halvveis-eksempel å vise til her. Det skjedde for noen måneder siden.

Jeg satt med min kjæreste og samboer i stua og så på en serie. Plutselig hører jeg at noen tar i ytterdøra vår. Oppgangen til leiligheten har låsesystem, som vanlig er, og ingen har ringt på call-systemet hos oss. Det har vært et par voldsepisoder tidligere hos en i første etasje, som selger dop, og det hender derfor at tvilsomme folk kommer inn i bygget.

At noen nå står og tar i dørhåndtaket vårt, ikke bare én gang, men flere ganger, prøver å åpne døra, skremmer meg. Det skal jeg være ærlig å si. Jeg kan leke tøffing så mye jeg vil, men jeg tror at enhver som ikke kjenner et stikk av frykt i det som oppfattes som en truende situasjon er en idiot.

Jeg hopper opp av sofaen og løper inn i gangen. Der ser jeg dørhåndtaket går sakte opp og ned. Jeg ber sambo bli i sofaen og spurter videre til kjøkkenet, hvor jeg tar tak i en brødkniv, for så å løpe til gangen igjen. I det jeg er fremme har personen sluttet å ta i døra (den var heldigvis låst), men jeg hører "fikling" på utsiden, klirring.

Det endte med at det ble stille og at jeg så ut av kikkehullet, hvor jeg så vidt rakk å se en mann runde hjørnet ned trappa. Så det ble aldri noen farlig situasjon. Heldigvis.

Det jeg i ettertid oppdaget, eller skjønte, var at da jeg sto der i gangen med kniven i hånda, var jeg helt klar for å sette den i personen utafor døra. Om døra hadde åpnet seg og en person hadde kommet truende mot meg, så ville jeg kjørt kniven i ham. Mest sannsynlig med all den kraft jeg kunne mønstret.

I etterkant av dette føler jeg at jeg har fått svar på noe jeg lenge har lurt på: ville jeg klart å drepe noen? Og svaret er ja. Jeg er ikke aggressiv av meg, og i utgangspunktet ser jeg på alt liv som hellig. Men jeg tror på det å forsvare seg og de man er glad i. Om det bare var meg i leiligheten under denne episoden kan det hende jeg ville reagert annerledes, latt kniven ligge. Men om noen trenger seg inn der jeg bor og truer sikkerheten til familien min, da vil jeg ikke ta noe slikt hensyn. All logisk tankegang, som at "stikker jeg en ubevæpnet mann med kniv havner jeg i fengsel," forsvant der i gangen fordi jeg ikke ville ta den sjansen. Alt dette skjedde ubevisst, men det er også konklusjonen jeg har nådd i etterkant og som jeg stiller meg bak. Bryter en fremmed seg inn hos meg og truer noe jeg holder kjært - det være seg familie, venner, hund eller katt - vil mitt instinkt være å sørge for at personen ikke representerer noen fare lenger.

Så det er mitt standpunkt. Det strider mot norsk lov og matcher kanskje bedre med amerikansk, men det er et hensyn som rett og slett havner i bakre rekke hos meg. Et personlig valg, kanskje et galt et, men det er iallfall ståa hos meg.

Det jeg fant ut den dagen skremmer meg selvsagt litt, for å drepe er ikke noe som skal føles enkelt i mine øyne, men jeg føler at når en person bryter seg inn på mitt mest sårbare område og er klar over dette, men likevel gjennomfører det uten noe hensyn, da må personen forberede seg på at han kan ende opp død.
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
^

Kjenner meg igjen. Når jeg er hjemme alene kan jeg godt bare ligge å høre på hva som skjer, men i sommer da jeg var hjemme hos familien, hørte jeg noe utenfo, resten av familen sov. Gikk ned med kniven bak ryggen, det viste seg at det var noen polske mennesker som prøvde å få opp boden. Hadde de ikke løpt da de så meg, hadde det nok ikke endt slik det gjorde.
jeg har alltid balltre skjult plassert i gangen om noe slikt skulle skje.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Jeg har et halvveis-eksempel å vise til her. Det skjedde for noen måneder siden.
Vis hele sitatet...
Det er bra at ingenting alvorlig skjedde.
Selv har jeg et balltre og noen kniver nær sengen min ettersom det har vært ganske mange innbrudd samt tyverier i området vi bor i. Har et par ganger hørt folk utenfor vårt hus også.
Noe annet lurt er å slå på et lys som er sentralt plassert i huset, det burde skremme vekk de fleste.
Helt enig, man bør gjøre alt for å unngå at en slik situasjon oppstår. Det beste er tross alt at gjerningsmannen ikke tvinger deg opp i et hjørne på den måten.