Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2816
I boka RUS av Hans Olav Fekjær kommer han inn på et veldig interessant tema, nemlig placebo-effekt ved inntak av rusmidler. Han mener at grunnen til at rusmidler oppfattes behagelig, er ikke bare på grunn av deres fysiologiske effekter på kroppen. Han mener at effektene er like mye styrt av forventninger til rusen, og at kjemiske virkninger må tilvennes og læres for å like det.

Han refererer til et intervju av 50 cannabisbrukere, foretatt av sosiologen Howard S. Becker*1, og kom fram til at de fleste som prøvde cannabis første gang, fant virkningene ubehagelig, og at røyking av cannabis var helt utilstrekkelig for å oppnå rus. Han mener at effektene er noe man må lære seg å like, og kjenne på kroppen. Han sier også at virkningene er sosialt tillært, og at hvis at man skal fortsette å bruke marihuana, må man bestemme seg for at effektene er behagelige, og sette pris på "annerledesfølelsen" som stoffet gir.

Han nevner også en såkalt "blindprøve", ved utforskningen tidlig på 1900-tallet av vanlige smertestillende medikamenter, hvor de ga halvparten av forsøkspersonene smertestillende piller, og den andre halvparten "placebopiller" uten virkestoffer. I disse undersøkelsene fant man at 40-60 % av de som fikk piller med virkestoff i, kjente en effekt, mens ca 30 % av dem som fikk placebo, anga effekt.*2

Selv mener jeg at placebo-effekten er en viktig faktor når man inntar et rusmiddel, men jeg tror også det er viktig å skille mellom forskjellige rusmidler og gjøre seg kjent med deres fysiologiske virkninger og i hvor stor grad de påvirker kroppen før man sier at placebo-effekten er den viktigste faktoren for ruseffekt av alle stoffer.

Hva tenker dere om dette?

Referanser:

*1Becker HS: Becoming a Marijuana User, 1963

*2Jones RA: Self-fulfilling Prophecies. Social, Psychological and Physiological Effects of Expectancies. Lawrence Erlbaum, NJ, 1977
For å parafrasere Burroughs, all rus du får av rusmidler kan du skape selv gjennom mentale metoder.

Hvis jeg er veldig sugen på noe dop merker jeg at det suget gir seg øyeblikket jeg har kjøpt det og det er i lommen min. Dette er ikke placebo, men en klar mental ting.

Vi VET at placebo-effekten har virkning ikke bare på rusmidler men også på medisiner. Hvor mange ganger har man ikke lest om folk som bekjemper kreft bare med positiv tenking?
nå vet man jo også om diverse episoder med neddoping av folk, sjenking, plassere tjall i røyken til folk o.l hvor man ser en helt klar rus. Disse kan vel ikke være påvirket av placebo?
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
nå vet man jo også om diverse episoder med neddoping av folk, sjenking, plassere tjall i røyken til folk o.l hvor man ser en helt klar rus. Disse kan vel ikke være påvirket av placebo?
Vis hele sitatet...
Vi snakker ikke om hvorvidt droger gir virkning eller ei, men i hvilken grad forventningene man har til et stoffs effekter bidrar til at man opplever rusen positivt. Eks: Gir man 200 mikrogram LSD til en hippie i en god og trygg setting vil han antakelig få en fantastisk opplevelse. Putter man samme dose i ølen til en halvbrisen a4-fyr på byen vil han høyst sannsynlig frike totalt.
Sist endret av xtapolapocetl; 2. januar 2011 kl. 19:50.
Selv syns jeg alkoholrusen gjør hvem som helst glad første gangen (så lenge det ikke blir for mye), men hasjrusen må mer læres, og deretter blir den bedre og bedre
Har selv merket ved flere anledninger at jeg blir fjern av å mekke, så ja jeg tror placeboeffekten er høyst reell når det kommer til inntak av rusmidler, men som med så mye annet vil dette helt sikkert være individuelt.
Skulle ønske jeg kunne bli fjern av å mekke jeg.... Men har ved fler annledninger bare følt en indre ro så fort jeg har rusmidlene mine i boks. Vil ikke kalle det placebo effekt men, alikevel.. mange newbies som aldri har rørt ting før kan kansje merke noe, med tanke på høye forventninger til rusen osv... Men som sagt før, individuelt tenker jeg.
Sitat av selvmord Vis innlegg
Skulle ønske jeg kunne bli fjern av å mekke jeg.... Men har ved fler annledninger bare følt en indre ro så fort jeg har rusmidlene mine i boks. Vil ikke kalle det placebo effekt men, alikevel.. mange newbies som aldri har rørt ting før kan kansje merke noe, med tanke på høye forventninger til rusen osv... Men som sagt før, individuelt tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Akkurat slik jeg sa. Bare det du vet rusen kommer blir du avslappa. Som en unge på julaften
(Forferdelig nick forresten...)
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har selv merket ved flere anledninger at jeg blir fjern av å mekke, så ja jeg tror placeboeffekten er høyst reell når det kommer til inntak av rusmidler, men som med så mye annet vil dette helt sikkert være individuelt.
Vis hele sitatet...
Hva er det du har mekka for noe?
Uten vil at placebo effekten har noe så si, men den fungerer bra på noen og dårlig på andre. Etter mine erfaringer mener jeg at det fungerer andre veien også, at man ikke blir spesielt påvirket når man burde ha vært det (feks shote ca 0,5L tequila og fortsatt føle seg edru).
Sitat av Euforia Vis innlegg
Han refererer til et intervju av 50 cannabisbrukere, foretatt av sosiologen Howard S. Becker*1, og kom fram til at de fleste som prøvde cannabis første gang, fant virkningene ubehagelig, og at røyking av cannabis var helt utilstrekkelig for å oppnå rus. Han mener at effektene er noe man må lære seg å like, og kjenne på kroppen. Han sier også at virkningene er sosialt tillært, og at hvis at man skal fortsette å bruke marihuana, må man bestemme seg for at effektene er behagelige, og sette pris på "annerledesfølelsen" som stoffet gir.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner meg godt igjen i dette. Jeg vil imidlertid påstå at det er forskjell på det man kaller placeboeffekt og det å ha vennet seg til den effekten stoffet gir, slik at man kan sette pris på den.
Placebo og placebo..... Jeg vil ikke kalle det å lære seg å like en rus for placebo. Jeg måtte lære meg å like cannabis rusen fordi jeg hele tiden i begynnelsen strebet etter å bli normal igjen. Det å godta rusen som den er hjalp jo til å fremme di bedre kvalitetene med den. Å bare godta at den er der og vil bli der i noen timer, go with the flow....
Jeg kjenner meg igjenn der, bortsett fra at jeg hadde veldig blannede følelser i etterkant. Første gangen jeg prøvde cannabis ble jeg freaka ut. Jeg ikke hadde anelse om hva som var i vente. Alle sansene, følelsene og tankene gjorde bare at jeg ble redd. men jeg oppdaget tinge under rusen som for meg på den tiden var så uvirkelig fjernt og vakkert, at jeg nølte ikke med prøve igjenn.

Slik som Old Bull Lee nevnte så kan de aller fleste rusmidler kan du skape gjennom mentale metoder
Har lit erfaring med dette. Jeg drømte en gang at jeg røyka Cannabis. Jeg fikk akkurat samme følelsen som jeg pleier å få av rusen selv om jeg ikke var påvirket på noen måte.
Ser ikke på fekjære som noe annet enn en nyttig idiot for de som vil betale "forskningen" hans. Han har rett og slett ikke peiling på mye av det han prater om selv om han har holdt på med dette i lang tid, mye av skriveriene hans er preget av personlige erfaringer med rusmisbrukere. Ikke ett stort sample med andre ord.

Å bruke en bok om marihuana fra 1963 og en annen fra 1977 ser jeg heller ikke som veldig gode referanser.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Ser ikke på fekjære som noe annet enn en nyttig idiot for de som vil betale "forskningen" hans. Han har rett og slett ikke peiling på mye av det han prater om selv om han har holdt på med dette i lang tid, mye av skriveriene hans er preget av personlige erfaringer med rusmisbrukere. Ikke ett stort sample med andre ord.

Å bruke en bok om marihuana fra 1963 og en annen fra 1977 ser jeg heller ikke som veldig gode referanser.
Vis hele sitatet...
Er dette påstander du kan dokumentere at stemmer?

Ca hvert eneste tema i boka hans har han kilder til, så skjønner ikke hva du mener med at det er basert på personlige erfaringer med rusmisbrukere. Han jobbet sammen med Statens Institutt for Rusmiddelforskning og fått bistand av de når han skrev boka, og samarbeidet med et utall av rusmiddelforskere.

Skjønner virkelig ikke hva som er galt med å bruke referanser fra 1963, når man nøye forklarer hvilke fremgangsmåter som er gjort i forskningen, slik det er gjort i boka. Dessuten så har ikke marihuana endret fysiologisk og psykisk virkning på mennesker på den tiden. De ca 50 årene det har gått siden undersøkelsen ble gjort har på ingen måte gjort at marihuana-brukere reagerer annerledes på stoffet nå enn de gjorde da.
Sist endret av Omnibenevolence; 8. januar 2011 kl. 12:52. Grunn: Skriveleif.
Bare for å bumpe å si min mening. Altså enten så er det en rus man opplever eller så er det ikke, placebo er noe stort tull. Hvis man blir rusa av å tro at man blir rusa så er man ikke klar i hodet mener jeg...
ArbeidsledigProletar
Men du vet, det meste av rus er trigget av kjemikalier i hodet vårt, spesilet belløningssentret. Å drive med dop fører til forventing og når man endelig har fått fatt på det man vil ha og er klar for å kose seg, kan jeg garantere at ting skjer der oppe, så at rusen ihvertfall blir forsterket av hjernen selv (placebo) i tillegg til den vanlige rusen, er ikke noe man skal se bort i fra.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Bare for å bumpe å si min mening. Altså enten så er det en rus man opplever eller så er det ikke, placebo er noe stort tull. Hvis man blir rusa av å tro at man blir rusa så er man ikke klar i hodet mener jeg...
Vis hele sitatet...
Og det er altså derfor placeboeffekten er blitt dokumentert gang på gang i århundrer?
Hvis jeg får lov å trekke en parallell til medikamenter, så fikk jeg høre av tannlegen at virkningen av beroligende medisin hadde mye å gjøre med hvordan du forholdt deg. Hvis du "kjempa imot" så ville man ikke få noen særlig effekt. Man måtte prøve å "jobbe med". Jeg antar dette gjelder for mildere medikamenter (det fins jo helt klart medisiner som slår deg ut uansett hva du gjør).

Jeg personlig tror sinnsstemningen/innstilling har mye å si for hvordan vi opplever effekten av rusmidler og annet som virker på sinnet. Noe annet ville vært merkelig, om det ikke hadde noe å si.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Men du vet, det meste av rus er trigget av kjemikalier i hodet vårt, spesilet belløningssentret. Å drive med dop fører til forventing og når man endelig har fått fatt på det man vil ha og er klar for å kose seg, kan jeg garantere at ting skjer der oppe, så at rusen ihvertfall blir forsterket av hjernen selv (placebo) i tillegg til den vanlige rusen, er ikke noe man skal se bort i fra.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke en egen substans i hjernen kalt "belønningssentret" vi kan påvirke med kjøp av rusmidler og følelse av fullførthet. Vi har derimot forskjellige nevrotransmittere og nevronkanaler vi kan forsterke på forskjellige måter ved bruk av rusmidler, disse områdene blir ikke forsterket i så stor grad at man kalles ruspåvirket bare ved å være glad fordi man vet at man kan bli rusa? Det hele blir for dumt. Jeg trekker tilbake at de som føler sterkt placebo er dumme, men de er litt "enklere" til sinns enn andre da for å si det litt annerledes.

Eksempel: Hvis jeg har høy toleranse for medisiner som hemmer og styrker min γ-aminosmør-syre aktivitet i hjernen, på grunn av bruk av diverse sovemidler (si nitrazepam og temazepam for eksempel). Så kan ikke jeg få rus bare ved å tenke at det vil hjelpe å ta en større dose når fakta er at det faktisk ikke hjelper. Da måtte jeg tatt en såpass stor dose at jeg faktisk økte aktiviteten ved substansen såpass mye at jeg fikk en rus. Ganske logisk.

Sitat av ticks Vis innlegg
Og det er altså derfor placeboeffekten er blitt dokumentert gang på gang i århundrer?
Vis hele sitatet...
Den der vil jeg gjerne ha en seriøs kilde på.
Sist endret av Totskalle; 9. januar 2011 kl. 00:08.
Skulle ønske jeg hadde kilde, men da jeg var hos psykolog i 2009 (etter å ha blitt litt for glad i piller), sa han at han og noen andre hadde gjennomført et studie hvor de plasserte folk i to forskjellige rom og ga dem så mye øl som de ville ha. Folk i begge rommene trodde de hadde fått vanlig øl, men det ene rommet hadde fått alkoholfritt. Personene ble etter en stund bedt om å ta en test for å finne ut hvor (subjektivt selvsagt) rusa de var. Resultatet fra dette studiet ble at placebo-effekten i dette tilfellet utgjorde 40 % av total rusopplevelse etter inntak av alkohol.
Men da er det vel ikke placebo om "placeboeffekten" faktisk slipper ut kjemikalier i hjernen?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Selv syns jeg alkoholrusen gjør hvem som helst glad første gangen (så lenge det ikke blir for mye), men hasjrusen må mer læres, og deretter blir den bedre og bedre
Vis hele sitatet...
Dette kan også ha noe med at mange blir nervøse av å bryte loven ( kjøpe og innta cannabis) og at dette spiller en rolle på rusen!
Sitat av anamnesis Vis innlegg
Men da er det vel ikke placebo om "placeboeffekten" faktisk slipper ut kjemikalier i hjernen?
Vis hele sitatet...
Nei det er riktig. Men Vargas, jeg skal ikke nekte for at man kan føle seg glad for å få gratis øl, men rusa blir man ikke. Forskjell der.
Sist endret av Totskalle; 9. januar 2011 kl. 23:49.
ArbeidsledigProletar
Selv om rus operer på samme måte?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Selv om rus operer på samme måte?
Vis hele sitatet...
Rus er noe man oppnår ved å øke en stimulant prosess i hjernen, ved innatak av midler. Si benzo da, klassisk eksempel. Om man har en normal GABA aktivitet, og inntar et benso, øker GABA aktiviten så vil man føle rus fordi substansen GABA blir overstimulert. Man føler mer enn man skal rett og slett. Å være glad er en helt annen ting enn å være rusa.
Sist endret av Totskalle; 10. januar 2011 kl. 01:34.
ArbeidsledigProletar
Really, i en ungdomsforelskelse er det rimelig heftige hormonvandringer i hodet, kan glatt kalles en rus på sitt værste IMHO.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Bare for å bumpe å si min mening. Altså enten så er det en rus man opplever eller så er det ikke, placebo er noe stort tull. Hvis man blir rusa av å tro at man blir rusa så er man ikke klar i hodet mener jeg...
Vis hele sitatet...
Placeboeffekten er absolutt reel.

http://www.news-medical.net/news/2005/08/23/12661.aspx

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=350868
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Den der vil jeg gjerne ha en seriøs kilde på.
Vis hele sitatet...
At placeboeeffekten er reell trodde jeg virkelig var allmen kunnskap. Du finner ikke mange dobbelblinde studier der ingen i placebogruppen opplevde en effekt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo
Sitat av Old Bull Lee Vis innlegg
For å parafrasere Burroughs, all rus du får av rusmidler kan du skape selv gjennom mentale metoder.

Hvis jeg er veldig sugen på noe dop merker jeg at det suget gir seg øyeblikket jeg har kjøpt det og det er i lommen min. Dette er ikke placebo, men en klar mental ting.

Vi VET at placebo-effekten har virkning ikke bare på rusmidler men også på medisiner. Hvor mange ganger har man ikke lest om folk som bekjemper kreft bare med positiv tenking?
Vis hele sitatet...
muttern hadde en bok der noen skrev om at for og enklere bli frisk skulle man gjøre noe man likte, og kunne gjøre resten av livet sitt, og være "glad" i det.

-hun gegynte og jogge og jeg tror at dette har noe og si :-)
(hu er frisk nå)