Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 7771
Leser i avisene at det er ganske populært med drikken rødsprit. Trodde den var skadelig, men er den egentlig helt grei, så lenge den ikke er kjøpt hos biltema?
ja for all del! styrt nedpå alt du får tak i... rødsprit er jo brennbart på lik linje med 96% så her er det bare å shotte i vei!

nei nei og atter nei! kjøtthuer som drikker rødsprit fortjener nesten å bli syk og ødelagt... bare fordi et ord inneholder "sprit" betyr ikke det at man skal drikke det!

rødsprit er farlig uansett hvor man kjøper det. saken med Biltema er bare det at den rødspriten inneholdt metanol.
Sko jo nesten tro det va en dorlig februar/mars spøk? Media gikk ut å sa at folk som hadde drukket rødsprit fra biltema var blitt syke/døde, så watch out! Kjøp heller rødspriten hos en aen forhandler! Happy skål lissm.
Rødsprit pleier å være bare etanol, men det er tilsatt et brekkmiddel og noe som smaker jævlig slik at man slipper avgifter... Jeg er usikker på om de bruker metanol though.
Rødsprit i Norge skal vel også inneholde et veldig sterkt brekkemiddel for at det skal bli umulig å drikke det i det hele tatt.
Faren til ei vennine av meg var super-alkoholiker, og han fortalte meg at han og kompisene hans ofte drakk dette, billig og lett å få tak i, tror nok det er mest utbredt i slike kretser,
desperate mennesker i desperate situasjoner.
Trådstarter
55 4
Men brekker alkoholikere seg mindre enn andre`?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
bare filtrer det gjennom en loff først, så kan ingenting gå galt.

DISCLAIMER: Your experience may differ.
Nei, han fortalte de hadde en metode for å unngå det problemet der på, men husker ikke hva det var.
Det «går greit» å drikke rødsprit, i alle fall så lenge den ikke består av metanol. Det er lovpålagt at rødsprit som selges i Norge skal lages av etanol.

Hadde du spurt Wikipedia, så hadde du funnet dette:
Rødsprit er 95% denaturert etylalkohol, etanol (C2H5OH). At den er denaturert gjør at alkoholen er tilsatt noe som gjør den ubrukelig til mat og drikke. Rødspriten er tilsatt et denatureringsmiddel, samt fargestoffet fuksin. Sistnevnte gir en rødaktig farge, og førstnevnte gjør den altså udrikkelig. Rødsprit er et rense- og løsningsmiddel. Den benyttes som avfettingsvæske for tre og metall før lakkering eller maling, og som antifrostmiddel i vannlåser og vannpumper. Rødsprit brukes også som løsningsmiddel for farge, beis, lakk og lim, og brukes som brennvæske i spritapparater som for eksempel stormkjøkken, Primus og Fondue-brenner.
At etanol er farlig i seg selv burde ikke være oppsiktsvekkende, men det er jo greit å nevne det. For øvrig, når det står ubrukelig til mat og drikke, så betyr det at det er meningen du skal kaste opp av det. Mange påstår at denatureringsmiddelet kan filtreres bort, noen snakker om å helle det gjennom en loff. Selv er jeg skeptisk.
Sist endret av egeulf; 25. mars 2008 kl. 12:11.
Bare å drikke rødsprit, går fint det. men det er ikke noe god fylle da det er tilsett noe jæævlig med brekkmiddel. Så det er egentlig like greit å drite i det. jeg vil beskrive det som den dårligste hjemmebrenten du noengang kommer til å finne.

Rødsprit er tilsett brekkmiddel for at folk ikke skal drikke seg ihjel på det, eller nyte det i det hele tatt, det har ikke noe med avgifter å gjøre.
Men kan man destillere det? Eller binder smak og og fargemiddelet seg på molekylnivå?
Tenk deg at du har kasta opp til det ikke er mer mageinnhold igjen. Så kaster du opp litt til. Og litt til... Da kommer det ofte opp noe rare greier som er gult, mener jeg å huske.
Så tenker du på denne smaken, ganger den med 10 og at den ikke forsvinner fra munnhulen din.
Tenk deg så at dette er smaken på noe du skal drikke for å få deg/ opprettholde en rus.
Der har du noe i nærheten av rødsprit. ...
Velbekomme!
da anbefaler eg eler folk å hive innpå med sats. koster heller ikke mange kronene
Herre...
Hadde jeg vert desperat at jeg ville si meg villig til å drikke noe som kan gjøre deg blind og som garantert får deg sjuk...
Hadde jeg heller dratt en tur på sykehustoalettene, der har dem sprit i små poser på veggen.

http://media.aftenposten.no/archive/00185/H_ndhygiene__sykehu_185714a.jpg
Sats vil bli som den fineste vin i forhold!
Og hvis noe skulle få ideer om å destillere rødsprit....
http://www.freakforum.nu/forum/showt...6&page=1&pp=20
...så trur jeg det er veldig vanskelig hjemme på gutterommet.
hvorfor utsette seg selv for fare med å drikke rød sprit?
bare fattige alkoholikere som gjør det!
kan ikke forstå at du er en fattig alkoholiker siden du har nett, og da kan du heller spandere på deg noen kroner til og kjøpe deg lit pils som smaker himmelsk i forhold til anything !
Dauteringsmiddelet i rødsprit, kan ikke destileres ut da det har samme koketemperatur som alkoholen, Spriten inneholder 96% etanol, Det var en feiltagelse at det var metanol i biltema sin. Man kan lage antistoffer for til dauteringsmiddelet som gjør at det blir vekk. Men det er ikke lett. Og dessuten bytter vinmonopolet denne brekningsmiddelet en gang i uka. Og loff fungerer ikke lengre.... Lag isteden sats som en annen nevnte, så og si gratis fyll, gjordt det en gang selv, har aldri vært så fyllesjuk...
i sakens idiotiske anledning må jeg stille spørsmålet:
Kanman drikke spylervæske e.l. eller det legehåndvask skitet? jeg har fått for meg at det inneholder noe annet også som holder hendene disinfisert en stund?

BTW: Hva skjedde med vanlig sprit hæ? Det koster, men ikke så mye
En alkis jeg var på avrusning sammen med sa at han ikke drikker rødsprit for den lave prisens skyld, men fordi det gir han en "annen rus". Han sa også at det er en prosess og tilvenningssak å lære seg å like/få utbytte av den rusen. De 10-20 første gangene er det visst helt pyton med oppkast, brekninger og div annet ubehag. Og han drikker visstnok rødspriten rett fra flaska, uten noe loff eller annen siling av spriten.

Så..; med jernvilje og tålmodighet, blir rødsprit-rusen god for deg også. (IRONI!!)

N.B: Dette er fortalt til meg av en alkis i elendig form, og er absolutt ikke noe jeg går god for. "Aldri stol på en f.....". Stay clean og drikk øl istedet i dette tilfellet.
Som Eyeamare sier, dette er noe desperate folk gjør.
Det er ikke noe 14åringer driver med men folk godt oppi årene, men folk som har drukket i mange år. Dag inn, dag ut... Skal ha mest mulig til billigst penge, da er rødsprit veien å gå.

Jeg ville aldri klart og holde nede rødsprit om jeg hadde drukket dette, selv om jeg har mange år med festdrikking bak meg.
Dette er folk som drikker like mye på en dag som en festglad student gjør på en uke.

En av grunnene til at det kan havne metanol isteden for etanol i rødspriten er at det er billigere å produsere.
Sist endret av Crustydemon; 26. mars 2008 kl. 01:11. Grunn: Et mellomrom for mye
Man kan bare forstå hvor langt nede og hvor desperate etter rus de menneskene som drikker rødsprit er, ved å selv smake på det. Ei halv teskje skader ingen, metanol eller ei.
(Sjøl om jeg ikke oppfordrer noen til å gjøre det!)

Men Biltema røddpriten det her er snakk om, ble jo ikke tilsatt metanol med overlegg. Det var vel snarere en feil i produksjonen som skyldtes menneskelig svikt. (hvis jeg ikke husker feil)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av jørgen_87
Dauteringsmiddelet i rødsprit, kan ikke destileres ut da det har samme koketemperatur som alkoholen, Spriten inneholder 96% etanol, Det var en feiltagelse at det var metanol i biltema sin. Man kan lage antistoffer for til dauteringsmiddelet som gjør at det blir vekk. ...
Vis hele sitatet...
Ellers iverden er metanol helt vanlig i rødsprit, primusfuel osv, men her til lands drikker folk hva som helst, derfor er det begrensniger/restriksjoner på metanol.
Men-et av de godkjente denauteringsmiddlene er nettopp metanol så all rødsprit som selges i Norge kan inneholde inntil 5% metanol.
Det skal brukes minst 2 forskjellige denauteringsmiddler ved produksjon av teknisk sprit.
Sitat av Turbolego
Herre...
Hadde jeg vert desperat at jeg ville si meg villig til å drikke noe som kan gjøre deg blind og som garantert får deg sjuk...
Hadde jeg heller dratt en tur på sykehustoalettene, der har dem sprit i små poser på veggen.

http://media.aftenposten.no/archive/00185/H_ndhygiene__sykehu_185714a.jpg
Vis hele sitatet...
Dette er som oftest isopropanol.

Isopropanol er en enverdig alkohol og er en isomer av 1-propanol (CH3CH2CH2OH). (wiki)
Dvs. at jeg ikke vet om det en gang gir samme rusvirkning som etanol.

En del alkoholer er virksomme desinfeksjonsmidler. Etanol virker sterkest i 70 prosent løsning i vann, isopropanol virker noe sterkere og kan brukes i litt lavere konsentrasjon. De brukes til huddesinfeksjon før operasjoner. (snl)

No-aiden: "Av barn og fulle folk skal en høre sannheten." - Gammelt ordtak
Sist endret av eXpergefacio; 5. april 2008 kl. 13:04.
vet faktisk om en som drakk isopropanol, rusen ligner vist. Men kroppen sliter med og skille det ut, så han var dritings i 5 dager uten og drikke mer... Sikkert mange ganger mer skadelig for kroppen enn etanol...
Svarte egentlig på den tråden om destillering av rødsprit heeelt fram til at jeg så den var fra 2004, men svaret kan være nyttig her og:

2% metylisobetylketon er det i den tekniske spriten man vasker lab-ting med, den skal visstnok være enda værre å fjerne enn metyletylketon (det gamle). Teknisk sprit og rødsprit inneholder stortsett de samme brekkmidlene opp gjennom årene. Dette kan selvsagt fjernes på enkelt vis, men da må man som med de fleste andre slike kjemikalier ha en mange meter lang pakket kolonne med ett egnet pakkemateriale. Der vil man se enorme kostnader inn i hvitøye før man i det hele tatt rekker å si etanol.. Slike kolonner er veldig dyre fordi de er laget på en spesiell måte (ikke spør meg hvordan). Rødsprit inneholder som sagt benzen, og andre aromatiske hydrokarboner som ødelegger deg på mange måter. Man kan f.eks. få kreft, eller hull i blodårer (da som oftest i hjertet, lunger eller hjerne)
Sist endret av random13798; 7. april 2008 kl. 21:31. Grunn: manglende komma
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Hørt at folk "siler" Rødsprit gjennom Loff før de drikker det..
Sitat av DannyFugl
Hørt at folk "siler" Rødsprit gjennom Loff før de drikker det..
Vis hele sitatet...
Merkelig at jeg ikke har sett flere si dette.
En del av giftstoffene setter seg vell i loffen.

men vet ikke om det er så bra å drikke likevell.

Hvorfor må folk alltid finne helt syke måter å ruse seg på? Hvorfor ikke bare leggi ett par kroner mere og få noe som du ikke har sjangse å dø av i en så stor grad?
Noen ekstra kroner? koster en goddel for og få like mye sprit som du gjør av 1 liter rødsprit, om du skulle ha kjøpt tilsvarende på polet.

Er ikke så mye farligere å drikke rødsprit. Men det meste blir farlig om du tilsetter metanol isteden for etanlol.

Sile rødsprit gjennom loffen var noe man kunne gjøre på 80-tallet.
Senere ble loffen byttet utmed solo, sa en gammel alkis.
Men som sagt de hardeste av livets glade gutter får ned rødsprit uten noe hjelpemidler.
▼ ... over et år senere ... ▼
Om man blander ut rød spriten til sats %, kan man da brenne den å få rein, vanlig sprit?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Waltz#3 Vis innlegg
Trodde den var skadelig
Vis hele sitatet...
Vanlig alkohol er også skadelig.

Du kan sikkert drikke rødsprit, men du må nok filtere spriten før du drikker den.
kjedelig streiting
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Om man blander ut rød spriten til sats %, kan man da brenne den å få rein, vanlig sprit?
Vis hele sitatet...
Dette står vel tidligere i tråden at dette ikke vil fungere da denatureringsmidlene tilsatt i rødsprit har samme kokepunkt som etanol. Sett heller en vanlig sats . For en hundrings eller mindre kan du jo få flere liter god HB om du kan sakene dine.
Sist endret av legalize_it; 13. juni 2009 kl. 19:09.
Ok, daså. Tenkte bare i nødstilfelle hvis jeg ikke har noe til kaffen
Ifølge en artikkel i Vi Menn så er det enkelte alkoholikere som foretrekker rødsprit over vodka...
Sitat av ninjatriks Vis innlegg
Ifølge en artikkel i Vi Menn så er det enkelte alkoholikere som foretrekker rødsprit over vodka...
Vis hele sitatet...
Kanskje på grunn av prisen? Alkoholikere er avhengige av alkohol og vil vel da naturlig nok velge den billigste alkoholen de klarer å få ned.

Hørt om flere som blander rødsprit og rød saft. Men man skal synke langt ned før man klarer å drikke noe slikt vil jeg tro!
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Kanskje på grunn av prisen? Alkoholikere er avhengige av alkohol og vil vel da naturlig nok velge den billigste alkoholen de klarer å få ned.

Hørt om flere som blander rødsprit og rød saft. Men man skal synke langt ned før man klarer å drikke noe slikt vil jeg tro!
Vis hele sitatet...
I samme artikkel hadde de med et intervjuobjekt som var millionær og bodde på oslos vestkant. Han foretrakk rødsprit foran cognac, whiskey etc pga det smalt så mye kraftigere enn vanlig sprit, så dette er ikke bare et pengespørmål.
Nemlig. Det stemmer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette med en "annen rus" er et veldig viktig poeng. Jeg har drikki mye rødsprit og rusen er ikke lik den man får av Vodka eller HB f.eks. Jeg blanda den alltid ut med vann. Smaken er også noe man venner seg til, tro det eller ei...(det gjelder også spylevæske...) jeg har stort sett drikki det etter uker og måneder med "vanlige" varer. Etter lang nok tid på fylla kan man jo drikke hva som helst. Men jeg gjemmer meg alltid vekk når jeg drikker "bensinstasjonvarer". Det er liksom ikke noe man vil at familien o.l. skal vite om. Man blir jo ørlite grann stempla kan man si...
Sist endret av Bolla Pinnsvin; 3. juli 2009 kl. 01:30.
Sitat av Elemental Vis innlegg
I samme artikkel hadde de med et intervjuobjekt som var millionær og bodde på oslos vestkant. Han foretrakk rødsprit foran cognac, whiskey etc pga det smalt så mye kraftigere enn vanlig sprit, så dette er ikke bare et pengespørmål.
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg stikker på biltema i morra i allefall
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har hørt fra en eks-alkoholiker at rødsprit inneholder eter, noe som fjerner fylleangsten fra gårsdagens fyll. Så det er vanlig å starte dagen med rødsprit, og fortsette med vodka eller whiskey når fylleangsten har gitt seg.
Sitat av Elemental Vis innlegg
I samme artikkel hadde de med et intervjuobjekt som var millionær og bodde på oslos vestkant. Han foretrakk rødsprit foran cognac, whiskey etc pga det smalt så mye kraftigere enn vanlig sprit, så dette er ikke bare et pengespørmål.
Vis hele sitatet...
Greit nok at det ikke bare er et pengespørsmål, men for å oppleve hvor mye det smeller i forhold til vanlig sprit så må man jo utsettes for omstendigheter litt utenom det vanlige.

Jeg mener, hvorfor skal en voksen mann i det heletatt prøve seg på å drikke rødsprit?
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
i sakens idiotiske anledning må jeg stille spørsmålet:
Kanman drikke spylervæske e.l. eller det legehåndvask skitet? jeg har fått for meg at det inneholder noe annet også som holder hendene disinfisert en stund?

BTW: Hva skjedde med vanlig sprit hæ? Det koster, men ikke så mye
Vis hele sitatet...
Når det gjelder hånddesinfiseringsmiddel så inneholder denne kun 75% etylalkohol/etanol. Resten er blandt annet glyserol og isopropanol. Sistnevnte er ikke helt helsefremmende å få i seg. Å du kan også ta deg faen på at dersom der var mulig å konsumere dette i utgangspunktet, så er det du får kjøpt på apoteket i dag garantert like proppet med brekkmiddel og dritt som alt annet.

Skal du bli full: gå på polet. (eller drikk deg dårlig på hjemmelaget sats, som nevnt)