Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3235
Finnes det noe stoff som man kan lappe skalljakker med?
Disse har ofte et veldig tynt ytterskall som det går lett hull på og jeg lurte derfor på om det er noen her som har noen gode råd til hvordan man kan fikse slikt istedenfor å kjøpe ny jakke.
Morsom at du sier det, abc.

Fikk en rift som en trekant på min skallejakke. Bruker gaffa fra innsiden av jakka.

Fungerer gullegodt.
Det blir litt vanskelig å komme til fra innsiden når jakken har flere lag. Jeg vet imidlertid at det er mulig å få tak i stoff med lim som man kan stryke utenpå, men aner ikke hvor man får tak i det.
Vel gaffa er førstehjelp for selv rip-stop revner mer. Så stikker du innom butikken du kjøpte jakka på og spør etter "lappesaker". Noen har også "sydamer" eller kan kontakte slike som fikser det for deg.
Sist endret av _abc_; 6. desember 2019 kl. 18:05.
Sitat av lorentz Vis innlegg
.. Jeg vet imidlertid at det er mulig å få tak i stoff med lim som man kan stryke utenpå, men aner ikke hvor man får tak i det.
Vis hele sitatet...
Søk etter lappesaker tøy og/eller tøymerker på Google.
Stikk innom en sybutikk og hør med de
Produsenter lager noen ganger rep-kit til skalljakker, den består av en lapp og et lim. Sjekk om det finnes slikt til ditt plagg. Hvis ikke kan du undersøke om du kan klippe av en bit et sted på jakken hvor det ikke merkes, og bruke et egnet lim.
Ikke finn på å sy hvertfall. Hvis du har kjøpt deg et respektabelt merke (Arcteryx / Peak Performance / Bergans osv. osv. ) hjelper de deg ofte å lappe sammen jakken, av og til tilogmed gratis. Kan jeg spørre deg hvilket merke jakka er?
Gaffa er ubrukelig, har alltid med Gorillatape i sekken på tur, den får du ikke av. Du får den i gjennomsiktig utgave også.

Ellers så har Xxl noe sånn repairkit, brukt selv på dunjakke som har elendig stoff å reparere
Sitat av lorentz Vis innlegg
Finnes det noe stoff som man kan lappe skalljakker med?
Disse har ofte et veldig tynt ytterskall som det går lett hull på og jeg lurte derfor på om det er noen her som har noen gode råd til hvordan man kan fikse slikt istedenfor å kjøpe ny jakke.
Vis hele sitatet...
Litt mer info er ønskelig som merke, modell og hvilket stoff (det finnes mange typer gore-tex)
Jakken er fra Stormberg og heter Trolltind, men jeg har også en Bergans Breheimen regnbukse som har noen små hull nederst på bena der slitasjen er stor. Begge er sort av farge..
Hør med produsenten. Spørsmål som ditt er hvorfor jeg holder meg til bomull og polyesterblandinger til røffere bruk, litt mer tungvint og mindre vanntett, men hundre ganger mer holdbart. Evt. er det viktig å klippe lappen rund så den ikke løsner i hjørnene.
Jeg blir av og til litt sånn at jeg finne ut av ting... https://www.stormberg.com/no/kundese...og-behandling/
Det står: Hør i en sybutikk, eller det kan også brukes lappesaker til sykkel.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Jeg blir av og til litt sånn at jeg finne ut av ting... https://www.stormberg.com/no/kundese...og-behandling/
Det står: Hør i en sybutikk, eller det kan også brukes lappesaker til sykkel.
Vis hele sitatet...
De tykke gummilappene man bruker på sykkeldekk vil nok passe dårlig på det tynne ytterlaget på slike klær, så jeg vil påstå at Stormberg opptrer uproffesjonelt når de svarer kundene på en slik måte.
Ville ikke tatt info fra Stormberg for god fisk, de er i en annen liga kvalitetsmessig enn typiske high-end merker. Bruker sikkert mer på markedsføring enn produktutvikling, kvaliteten varierer vilt fra plagg til plagg. Typisk tilfeldig kinadrit med deres logo på. Mtp. garanti osv. kan sybutikk kanskje by på problemer om de følger en annen fremgangsmåte enn produsenten anbefaler. Dette er ikke veldig vanskelig egentlig.

Edit: Så ikke nest siste innlegg, på Stormbergjakka ville jeg gått for en runding med Gorilla-tape, med Bergans (som egentlig er ganske oppskrytt, men dyrt) ville jeg hørt med dem.
Sist endret av funksjon; 6. desember 2019 kl. 20:50. Grunn: tilleggsinfo
Trolltind er ingen skalljakke, det er en jakke med stretch.
enkleste og beste vil være og høre med stormbreg, Men min erfaring er at de ikke reparerer noe.
Denne jakken har ikke rip-stop og de revner veldig fort disse stretch produktene.
Jeg har selv sydd en av mine bukser derifra med tette sting som tar godt inn på stoffet, klarer du det ikke selv hør med din mor eller en annen dame som er litt oppi årene. Legg ut bilde av skaden hvis mulig.
Send Bergansbuksen i posten til Bergans, eller møt opp i butikken deres i Oslo. Du kan ringe eller sende mail til de først, har bare opplevd god service fra deres side. Hvis buksen ikke er noe gammel faller det fort under reklamasjon, selv om du har brukt buksen som en ninja.
Bergans - Reperasjoner

Edit: Hvis det er bare slitasje nederst på buksen ville jeg først ha ringt og forhørt meg med Bergans, for deretter å eventuelt gå til en sportsbutikk eller en skredder som jeg stoler på. Hvis ikke kan det fort bli unødig dyrt i forhold til gevinsten.
Sist endret av sudo; 6. desember 2019 kl. 20:59.
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Send Bergansbuksen i posten til Bergans, eller møt opp i butikken deres i Oslo. Du kan ringe eller sende mail til de først, har bare opplevd god service fra deres side. Hvis jakken ikke er noe gammel faller det fort under reklamasjon, selv om du har brukt jakken som en ninja.
Bergans - Reperasjoner
Vis hele sitatet...
Bomma du litt her eller?
Ts har en Strømberg jakke.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Gaffa er ubrukelig, har alltid med Gorillatape i sekken på tur, den får du ikke av. Du får den i gjennomsiktig utgave også.

Ellers så har Xxl noe sånn repairkit, brukt selv på dunjakke som har elendig stoff å reparere
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke gaffa et merkenavn men mer en betegnelse på forsterket tape?
Alle vet da hva gaffateip er på folkemunne. Det er den sølvfarga driten som kjøpes på Biltema og kan brukes til mye i nødstilfeller. Du tenker kanskje på Gafferteip?
Orker ikke krangle om tape altså. Sorry om jeg var uklar. Tar det en gang til. Finn deg en kvalitets tape, gjerne av den forsterkede sorten med innvevde tråder. Feks 3m eller gorilla som ble nevnt. Er plenty merker å velge mellom, om mange har særdeles god lim som virkelig sitter. Fungerer helt fint for å unngå at hullet revner mer, og ramler tapen av så er det bare på med ny tape. Om du ikke finner rep kit til jakken så finn tape med nogenlunde samme farge så er jakka både tett i forhold til regn og du unngår at jakka revner mer.