Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2881
Hei,
jeg er med på et prosjekt hvor det trengs et kamera med høy lys-følsomhet, og det er her jeg trenger råd fra dere kyndige entusiaster!

Krav:
- Digitalkamera
- USB-inngang
- Kan ta forholdsvis like gode bilder på nattetid
- Mulighet for å trigge kamera til å ta bilder via USB-ledningen
- Ønskelig med justerbar eksponeringstid

Prisramme: 3000-7000

Alle forslag er velkomne!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Skulle gjerne hatt mer detaljer rundt det du forventer i lysfølsomhet: Dette er en egenskap som er veldig dyr, kanskje den dyreste funksjonen i et kamera da det beror på sensorstørrelsen og hvor god ISO (følsomhet sensoren har) det er uten merkbar støy.

Skal du ta bilder med høy lukkerhastighet (da kan man ta bilder av ting i bevegelse) i dårlige lysforhold, eller kan du bruke stativ og lengre lukkertid?

Jeg har mest erfaring i speilrefleks verdenen, og kan ikke uttale meg så mye om de speilløse kameraene; utenom at jeg vet de er imponerende, og verdeskjente BBC bruker f.eks Sony a7s til natteopptak av dyr i dokumentarer (men de koster jo fort 20.000).

Jeg tror noe i bruktmarkedet kunne være noe for deg, fullformat er best for dårlige lysforhold men til og med en brukt Canon 6D vil komme på 8-9000, og det er uten objektiv, som blir i hvertfall et par tusenlapper til avhengig av hva du vil ha.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Med et så beskjedent budsjett tror jeg det beste du kan få er et APS-C kamera med en rask normallinse (tilsvarende 50mm).

En Sony A7S fullformat-kamera vil som Dodecha nevner være et bedre alternativ, men da må du regne med å bruke rundt 20-22 000 på kamerakroppen og ytterlige 10-12 000 for et OK objektiv.

Med budsjettet du har satt opp ville jeg gått for et Nikon D3400 med fastobjektivet
Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G.

Du vil naturligvis ikke kunne ta bilder om natten på samme måte som om det var dagslys, det er det ingen kameraer som klarer, men gitt at du bruker stativ og lang lukkertid vil du kunne få til OK bilder med et slikt kamera. Alternativt kan du bruke blitz eller studiolamper for å få høyere lukkertid, men det blir fort kostbart.
Takk for svar!

Det er ikke ønskelig med speilrefleks. For å forklare litt nærmere så skal kamera til enhver tid stå stille. Det er ikke behov for å se gjennom linse eller skjerm da kameraet skal overføres direkte til en datamaskin.

Har tittet på https://www.komplett.no/product/8489...TT-310-848945#

Det er ønskelig å kontinuerlig ta bilder slik at disse kan settes sammen til en video ved et gitt tidspunkt. F.eks. at de 2-3 foregående sekundene før det gitte tidspunktet ligger lagret på kameraet.
Blir da forvirret av teksten på tilleggsfunksjonen Kontinuerlig opptakshastighet på kameraet linket ovenfor: 10 bilder pr. sekund for 10 bilder

Betyr dette at det tas 10 bilder per sekund, slik at man ender opp med 10fps, og at den har mulighet for å ta 10 sekunder av gangen med denne modusen? Det er biten "for 10 bilder" som forvirrer.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av brukernavn99900 Vis innlegg
Takk for svar!

Det er ikke ønskelig med speilrefleks. For å forklare litt nærmere så skal kamera til enhver tid stå stille. Det er ikke behov for å se gjennom linse eller skjerm da kameraet skal overføres direkte til en datamaskin.

Har tittet på https://www.komplett.no/product/8489...TT-310-848945#

Det er ønskelig å kontinuerlig ta bilder slik at disse kan settes sammen til en video ved et gitt tidspunkt. F.eks. at de 2-3 foregående sekundene før det gitte tidspunktet ligger lagret på kameraet.
Blir da forvirret av teksten på tilleggsfunksjonen Kontinuerlig opptakshastighet på kameraet linket ovenfor: 10 bilder pr. sekund for 10 bilder

Betyr dette at det tas 10 bilder per sekund, slik at man ender opp med 10fps, og at den har mulighet for å ta 10 sekunder av gangen med denne modusen? Det er biten "for 10 bilder" som forvirrer.
Vis hele sitatet...
Jeg vil fraråde dette på det sterkeste. Kameraet har en bitteliten 1/2.3" (6.17 x 4.55 mm) sensor, og et lyssvakt objektiv med variabel blenderåpning på f/3.5-f/6.4. Dette er kanskje det dårligste kameraet du kan velge hvis du ønsker å ta bilder i mørket, og vil neppe yte bedre enn en mobiltelefon.

Sensorstørrelse har mye å si for hvor bra et kamera yter med en gitt ISO-følsomhet, og litt forenklet kan man si at jo større sensor jo bedre yter de på høyere ISO-verdiene som gjerne er nødvendig å bruke i mørket, og derfor er det et dårlig valg å velge et kamera med en av de minste sensorene på markedet.

Tilsvarende for blenderåpning så er lavere blender bedre, og dette objektivet har i beste fall en blenderåpning på f/3.5, mao. to fulle stopp tregere enn f/1.8-objektivet jeg linket deg fra Nikon, noe som tilsvarer en økning fra ISO 1600 til ISO 6400 for samme lukkertid, og som igjen medfører at du får langt mer støy for et gitt bilde. APS-C-kameraet jeg linket til fra Nikon har en sensorstørrelse på 16x24mm, og vil trolig være betraktelig mye bedre i mørket enn Sony DSC-WX500

Nå skal jeg ikke prøve å presse gjennom et speilreflekskamera hvis det er besluttet at det er feil, men kan jeg spørre hva som er grunnlaget for denne beslutningen? Hvis du ønsker å ta timelapses så er det helt kurant å gjøre med et speilreflekskamera, og nesten hvilket som helst speilreflekskamera vil være et bedre valg enn Sony DSC-WX500.

For å svare på spørsmålet ditt så vil 10fps over 10 sekunder si at kameraet er i stand til å ta bilder i en hastighet opp til 10 bilder i sekundet opp til 10 sekunder av gangen før kameraets buffer er fullt. Når bufferet er fullt må kameraet stoppe og skrive til minnekort før det kan fortsette å ta bilder, og det kan ta litt tid. SONY Cybershot DSC-WX500 er uansett ikke i stand til å ta bilder av noe som helst i en hastighet av 10fps i nattemørket uten blitz - en enkelt eksponering vil trolig ta flere sekunder.
Sist endret av Tias; 8. januar 2018 kl. 15:28.
Som Tias nevner får du best resultat med et kamerahus med stor sensor og et raskt fastobjektiv. Siden budsjettet er begrenset betyr det veldig fort DSLR/Mirrorless. For å ta bilder med jevne mellomrom bruker man ting som Canon eos utility, Magic Lantern eller et ekstern intervalometer som kobles til kameraet

Siden du tydeligvis har utelukket det alternativet: Canon powershot + CHDK (http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK). Da får du større sensor enn de fleste billige kompaktkamera, et noenlunde kjapt objektiv og en firmware som kan hackes til å gjøre noe som ligner det vi tror du trenger (siden du ikke skriver HVA du faktisk skal ta bilde av, men bare kommer med halvveisforklaringer)
Takker for svar.

For å forklare litt nærmere hva det er som skal bli tatt bilde av så er det et lysfenomen som oppstår på himmelen. Dermed er det ikke nødvendig med et kamera som tar detaljbilder av et grantres sine barnåler i mørket ;-)

Jeg er ærlig talt helt grønn når det kommer til kamera-verdenen, og blenderåpning o.l. er gresk!

Eksempelbilde av dagens løsning: https://imgur.com/a/muPm7

Det beste er om dere kommer med en anbefalning for dette formålet innen ønsket prisklasse :-)
Jeg vil si at alle rådene du har fått så langt gjelder for bildene du skal ta.
Dersom formålet kun er å registrere at det er noe lys som beveger seg, så ja, da kan du bruke nær sagt hva som helst, men om du ønsker litt mer detaljer og minst mulig støy, da er det rådene du allerede har fått som gjelder.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg ville enda valgt Nikon D3400 + 35mm 1.8 DX som jeg linket til tidligere. Det kommer på rundt 6000,-. Hvis du klarer å øke budsjettet ditt til rundt 10 000,- ville jeg byttet ut objektivet med et vidvinkelobjektiv som Tokina AT-X Pro 11-16/2,8 DX II.

Lykke til!
Fujifilm x100t er bra for gode nattbilder. Koster litt, men anbefales.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av brukernavn99900 Vis innlegg
Takker for svar.

For å forklare litt nærmere hva det er som skal bli tatt bilde av så er det et lysfenomen som oppstår på himmelen. Dermed er det ikke nødvendig med et kamera som tar detaljbilder av et grantres sine barnåler i mørket ;-)

Jeg er ærlig talt helt grønn når det kommer til kamera-verdenen, og blenderåpning o.l. er gresk!

Eksempelbilde av dagens løsning: https://imgur.com/a/muPm7

Det beste er om dere kommer med en anbefalning for dette formålet innen ønsket prisklasse :-)
Vis hele sitatet...

Har du vurdert å lage et oppsett selv?
All sky-cam. i en eller annen form virker som det beste alternativet i ditt tilfelle:

http://www.skyatnightmagazine.com/fe...all-sky-camera

http://www.instructables.com/id/Wire...ll-Sky-Camera/
This is bat country!
gregory's Avatar
Sitat av brukernavn99900 Vis innlegg
Jeg er ærlig talt helt grønn når det kommer til kamera-verdenen, og blenderåpning o.l. er gresk!
Vis hele sitatet...
Du sier selv at du ikke har peiling. Det er ikke bare å sette kameraet på auto, og knipse mot himmelen. Sett deg GODT inn i hvordan blender, shutter-speed og iso fungerer.

Kjøpt deg A7S. Evnt den første A7'en får du til grei pris brukt.

Les: https://photographylife.com/iso-shut...-for-beginners