Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 35177
Jeg har verken lest Bibelen eller Koranen, men funnet fram flere tekster som oppfordrer til vold og drap i begge bøkene. Det blir blant annet sagt i både Koranen og i det gamle testamentet at apostasi skal straffes med døden, men det er kun Islamske stater i dag som faktisk har dødsstraff som avstraffelse hvis man forlater sin religion (Islam). Man ser også at nærmere 99% av alle terrorangrep er utført i Allahs navn, og det er sjeldent angrepene ikke er rettferdiggjort gjennom Koranen.

Hva er grunnen til at Islam i dag er så til de grader mer voldelig og ekstrem enn hva Kristendom og Jødedom er? Kan det være fordi Koranen blir regnet som å være Guds egne ord (feilfri), mens Bibelen er tekster som er nedskrevet av flere "forfattere", noe som gjør at det er mer åpenenhet for å tolke tekstene som man selv vil? Og kan dette være grunnen til at det er har vært såpass mange reformer i Kristendommen og Jødedommen, mens det har vært veldig få innenfor Islam?

Takker så mye for alle svar, særlig hvis hvis du har lest både Bibelen og Koranen.
Sist endret av MaG9z; 31. januar 2015 kl. 16:09.
Koranen og bibelen er basert på de samme tekstene, de skildrer et samfunn og en kultur som eksisterte på den tiden.

Forskjellen i fortolkning er grunnen til forskjellen i utførelse. Som du sier, til dels pga mange reformer, men disse reformene har jo skjedd minst like mye i samfunnet som i religionene selv. Man kan vel si at store endringer i samfunnet og folkeopinionen har presset frem endringer i religionene.

Btw. en faktafeil hos deg. Mindretallet av terrorisme er utført av muslimer: http://www.globalresearch.ca/non-mus...merica/5333619
Er ateist selv, men har lest deler av Koranen og hele Bibelen. Har begge :-)

Jeg tror ikke det finnes noe enkelt svar på det du spør om.

Det er riktig som du sier at det finnes nok av bestialiteter begått i guds navn i bibelen også.

Samtidig er det nok av forjævlige ting som ble begått av "kristne" i eldre tider som under korstogene, mot inkarnert, kristningen av Norge, inkvisisjonen, heksebrenningene osv osv.

Ser man på hele den kristne og den islamske historien samlet har jeg en mistanke om at kristendommen kommer verst ut vedrørende grusomheter.

Etter min mening har imidlertid moderne kristendom blitt revidert og tilpasset det moderne samfunnet ved at det legges langt større vekt på det nye testamentet og at de aller færreste kristne tolker bibelen helt bokstavelig.

Tilsvarende har ikke skjedd innen Islam og det er lite aksept for tolkninger av Koranen.
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Koranen og bibelen er basert på de samme tekstene, de skildrer et samfunn og en kultur som eksisterte på den tiden.

Forskjellen i fortolkning er grunnen til forskjellen i utførelse. Som du sier, til dels pga mange reformer, men disse reformene har jo skjedd minst like mye i samfunnet som i religionene selv. Man kan vel si at store endringer i samfunnet og folkeopinionen har presset frem endringer i religionene.

Btw. en faktafeil hos deg. Mindretallet av terrorisme er utført av muslimer: http://www.globalresearch.ca/non-mus...merica/5333619
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte ikke den pollen :S, hva er "latino" terrorism? er det kartellene? og hvorfor er det communism der og ikke capitalism? og right wing?, de har liksom bare tatt med noe, og bare lagt resten i en "other" greie? :S
Sist endret av foxxravin; 31. januar 2015 kl. 16:50.
Btw. en faktafeil hos deg. Mindretallet av terrorisme er utført av muslimer: http://www.globalresearch.ca/non-mus...merica/5333619
Vis hele sitatet...
Den undersøkelsen der har fått massiv kritikk tidligere både på hva den teller som terroristangrep og at noe av det vesentlige er hvor mange som myrdes og da blir nok kaken litt annerledes.

Og hvordan teller man? En høyreekstremist som pælmer en murstein gjennom vinduet på en jødisk butikk = Ett angrep og 911 = Ett angrep?
MaG9z's Avatar
Trådstarter
Sitat av Beron Vis innlegg
Er ateist selv, men har lest deler av Koranen og hele Bibelen. Har begge :-)

Jeg tror ikke det finnes noe enkelt svar på det du spør om.

Det er riktig som du sier at det finnes nok av bestialiteter begått i guds navn i bibelen også.

Samtidig er det nok av forjævlige ting som ble begått av "kristne" i eldre tider som under korstogene, mot inkarnert, kristningen av Norge, inkvisisjonen, heksebrenningene osv osv.

Ser man på hele den kristne og den islamske historien samlet har jeg en mistanke om at kristendommen kommer verst ut vedrørende grusomheter.

Etter min mening har imidlertid moderne kristendom blitt revidert og tilpasset det moderne samfunnet ved at det legges langt større vekt på det nye testamentet og at de aller færreste kristne tolker bibelen helt bokstavelig.

Tilsvarende har ikke skjedd innen Islam og det er lite aksept for tolkninger av Koranen.
Vis hele sitatet...
Veldig enig. Det er nettopp det; historien til de kristne har vært ganske jævlig opp gjennom årene, men at de når har blitt modernisert og tolker Bibelen på en annen måte. Koranen skal jo være "perfekt" og "feilfri", så hvis man tolker den på en annen måte i en konservativ muslimsk stat, så er det ikke sikkert man lever lenge.. Det er det jeg synes er skummelt med Islam og grunnlaget for mye av terrorismen nå til dags. De moderate muslimene mener jo at ekstremistene og terroristene tolker Koranen helt feil og at de utallige terrorangrepene har ingenting å gjøre med Islam, men terroristene rettferdiggjør jo sine handlinger med tekster tatt rett ut av Koranen som mener at det er OK å drepe ikke-muslimer.

Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Btw. en faktafeil hos deg. Mindretallet av terrorisme er utført av muslimer: http://www.globalresearch.ca/non-mus...merica/5333619
Vis hele sitatet...
Det der er fullstendig feil og dette er for terrorisme kun innenfor USA.

Religionofpeace.com er en litt kontroversiell side, men de har dokumentasjon på fakta de legger ut i forhold til terrorangrep utført i Allahs navn. Etter 9/11 har det blitt utført 24989 dødelige terrorangrep av Islamske terrorister. Det er ikke noen hensikt å i det hele tatt liste opp dødelige terrorangrep fra andre religioner, fordi det når ikke opp til dette antallet i det hele tatt.
Sist endret av MaG9z; 31. januar 2015 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Religionofpeace.com er en litt kontroversiell side, men de har dokumentasjon på fakta de legger ut i forhold til terrorangrep utført i Allahs navn. Etter 9/11 har det blitt utført 24989 dødelige terrorangrep av Islamske terrorister. Det er ikke noen hensikt å i det hele tatt liste opp dødelige terrorangrep fra andre religioner, fordi det når ikke opp til dette antallet i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Men samtidig så er det ikkje gitt at eit sjølvmordsangrep mot israelsk militærmakt på Gazastripa hovudsakleg er motivert av religion, sjølv om det vert hevda, så slik statistikk er notorisk vanskeleg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men samtidig så er det ikkje gitt at eit sjølvmordsangrep mot israelsk militærmakt på Gazastripa hovudsakleg er motivert av religion, sjølv om det vert hevda, så slik statistikk er notorisk vanskeleg.
Vis hele sitatet...
Enig i at det kan være vanskelig å klassifisere hva som er motivert av religion og ikke. I tilfellet Gazastripen, dog, er Hamas et akronym for noe som oversettes med "Islamic Resistance Movement" (http://en.wikipedia.org/wiki/Hamas), så at religion er en vesentlig del av bildet der er vel ikke urimelig å hevde?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Enig i at det kan være vanskelig å klassifisere hva som er motivert av religion og ikke. I tilfellet Gazastripen, dog, er Hamas et akronym for noe som oversettes med "Islamic Resistance Movement" (http://en.wikipedia.org/wiki/Hamas), så at religion er en vesentlig del av bildet der er vel ikke urimelig å hevde?
Vis hele sitatet...
Tja. At HAMAS er religiøse er vel ikkje spesielt mykje å diskutere, men hadde dei oppstått utan konflikta? Er aksjonane motivert av religion, eller konflikta i utgangspunktet? Det er mange slike gråsoner som gjer det svært vanskeleg å telje opp terroraksjoner slik.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tja. At HAMAS er religiøse er vel ikkje spesielt mykje å diskutere, men hadde dei oppstått utan konflikta? Er aksjonane motivert av religion, eller konflikta i utgangspunktet? Det er mange slike gråsoner som gjer det svært vanskeleg å telje opp terroraksjoner slik.
Vis hele sitatet...
I så måte er Gaza-stripen et av tilfellene hvor det, som du påpeker, er lettere å finne andre forklaringsmodeller. Dette utelukker selvfølgelig ikke at religion kan være en del av forklaringen. Andre tilfeller, f.eks. avstraffelse i form av pisking, steining eller avkapping av lemmer, angrepet mot Charlie Hebdo, og den Islamske Stats herjinger, virker å være sterkere knyttet til Islam enn andre religioner. Har vi lignende ting, i nyere tid, som, helt eller delvis, kan forklares med en tilknytning til andre religioner?
Sist endret av 0x6D; 31. januar 2015 kl. 23:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0x6D Vis innlegg
I så måte er Gaza-stripen et av tilfellene hvor det, som du påpeker, er lettere å finne andre forklaringsmodeller. Dette utelukker selvfølgelig ikke at religion kan være en del av forklaringen. Andre tilfeller, f.eks. avstraffelse i form av pisking, steining eller avkapping av lemmer, eller angrepet mot Charlie Hebdo, virker å være sterkere knyttet til Islam enn andre religioner. Har vi lignende ting, i nyere tid, som, helt eller delvis, kan forklares med en tilknytning til andre religioner?
Vis hele sitatet...
Nei, det utelukker på ingen måte religion som del av forklaringa, og for val av metode.

Når det gjeld andre religiøst motiverte terrorangrep er vel bombing av abortklinikker og drap av abortleger i USA noko som er lett å komme på, som i det minste er delvis religiøst motivert. Kristne grupper i Afrika, t.d. Lords Resistance Army hevder og å vere religiøst motiverte, og har utført rimeleg grove brotsverk.
Endelig blir faktisk dette tatt opp.

Jeg har lenge irritert meg over at folk blindt sier at "islam er basert på vold", og at det er masse i koranen som angivelig fremmer vold, men hva med det gamle testamentet kristendommen har? Jeg kan ikke henvise til noe nå, men det skal stå rimelig mye sykt der også.

Så har jo noen da sagt at "Men kristendommen har utvikla seg (nye testamentet) og lærer ikke lenger de voldelige tingene!". Jeg mener at det ikke retter opp det faktumet at det finnes ekstremister i alle religioner.

Gleder meg til å lese videre i denne tråden!
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Det blir blant annet sagt i både Koranen og i det gamle testamentet at apostasi skal straffes med døden …
Vis hele sitatet...
Det står vel strengt tatt ikke i noen av dem, men det står i Hadith – samlinger av historier om hva Mohammed har sagt og gjort.

Sitat av MaG9z Vis innlegg
Hva er grunnen til at Islam i dag er så til de grader mer voldelig og ekstrem enn hva Kristendom og Jødedom er? Kan det være fordi Koranen blir regnet som å være Guds egne ord (feilfri), mens Bibelen er tekster som er nedskrevet av flere "forfattere", noe som gjør at det er mer åpenenhet for å tolke tekstene som man selv vil?
Vis hele sitatet...
Alt må tolkes, men doktrinen om at Koranen er Guds evige, ufeilbarlige ord nøyaktig slik han åpenbarte dem til Mohammed gjennom engelen Gabriel er nok definitivt en medvirkende årsak. I tillegg kommer doktrinen om at Mohammed var det perfekte menneske, og at alt han sa og gjorde bør etterfølges. Antall åpenbare motsigelser i og mellom Koranen og Hadith er færre enn i Bibelen, og det er avklart hvordan man skal løse dem; metoden kalles naskh og går ut på at det sist åpenbarte gjelder. Det er spesielt uheldig med tanke på at de fredelige Koranversene nesten alltid også er de tidligst åpenbarte, mens de voldelige kom senere. Så man kan godt si at tolkningsrommet i islam, i følge global konsensus, er vesentlig smalere enn i for eksempel kristendommen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Tja. At HAMAS er religiøse er vel ikkje spesielt mykje å diskutere, men hadde dei oppstått utan konflikta? Er aksjonane motivert av religion, eller konflikta i utgangspunktet? Det er mange slike gråsoner som gjer det svært vanskeleg å telje opp terroraksjoner slik.
Vis hele sitatet...
Vel, om vi stoler på deres egen uttalte motivasjon så er det jo ingen som helst tvil om de i stor grad er religiøst motiverte. De ønsker ikke å leve i fredelig sameksistens med jødene, men å utrydde Israel for å opprette et kalifat med hovedsete i Jerusalem. Å være motivert av konflikten og av religion er ingen motsetning om man ser på konflikten som en religiøs konflikt, noe det er vanskelig å nekte for at Hamas gjør. En annen ting er jo at det kun er uttalt religiøse motivasjoner vi konsekvent betviler og leter etter andre forklaringsmodeller for; hvor vanlig er det å spørre seg om spanske separatistangrep egentlig er motivert i katolisisme, mens separatismen bare er et påskudd og en retorisk innpakning?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Når det gjeld andre religiøst motiverte terrorangrep er vel bombing av abortklinikker og drap av abortleger i USA noko som er lett å komme på, som i det minste er delvis religiøst motivert. Kristne grupper i Afrika, t.d. Lords Resistance Army hevder og å vere religiøst motiverte, og har utført rimeleg grove brotsverk.
Vis hele sitatet...
Utvilsomt. Men det er også greit å merke seg at den listen er ganske nærme uttømmende, og at antall angrep på abortklinikker i USA gjennom historien teller omtrent en håndfull i antallet. Jeg kan si mye dritt om kristendommen, men når det gjelder religiøst motivert terror i dagens verden, er dens søsterreligion islam i en klasse for seg.

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg har lenge irritert meg over at folk blindt sier at "islam er basert på vold", og at det er masse i koranen som angivelig fremmer vold, men hva med det gamle testamentet kristendommen har? Jeg kan ikke henvise til noe nå, men det skal stå rimelig mye sykt der også.
Vis hele sitatet...
Det gamle testamente inneholder mer barbarisme enn Koranen, selv om Koranen fordømmer ikketroende i mye større grad. Men forskjellen ligger i hvilken rolle og status de to tekstene har i religionen. Kristendommen har også Det nye testamente som til sammenlikning er en ren hippietekst. For øvrig er jeg enig i at islam ikke helhetlig er basert på vold, slik enkelte skal ha det til, men det er samtidig definitivt ikke en "fredens religion".

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Så har jo noen da sagt at "Men kristendommen har utvikla seg (nye testamentet) og lærer ikke lenger de voldelige tingene!". Jeg mener at det ikke retter opp det faktumet at det finnes ekstremister i alle religioner.
Vis hele sitatet...
Det spørs hva du mener med ekstremister. Mener du voldelige ekstremister, så er svaret nei. Jainismen, for eksempel, er fundamentalt ikkevoldelig. I hvilken grad fundamentalistene i en religion blir voldelige, samsvarer med i hvilken grad fundamentene i religionen er voldelige. En sammenlikning må også ta hensyn til antallet ekstremister som vokser ut av de forskjellige religionene.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men samtidig så er det ikkje gitt at eit sjølvmordsangrep mot israelsk militærmakt på Gazastripa hovudsakleg er motivert av religion, sjølv om det vert hevda, så slik statistikk er notorisk vanskeleg.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kan være enig i at det ikke trenger å være religiøst motivert i alle tilfeller, selv om det er terrorangrep fra en religiøs gruppe, men fortsatt er nok en svært stor del av Islamske terrorangrep religiøst motivert.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Når det gjeld andre religiøst motiverte terrorangrep er vel bombing av abortklinikker og drap av abortleger i USA noko som er lett å komme på, som i det minste er delvis religiøst motivert. Kristne grupper i Afrika, t.d. Lords Resistance Army hevder og å vere religiøst motiverte, og har utført rimeleg grove brotsverk.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Det har blitt utført terrorangrep fra alle de store religionene i verden, men hvis man legger sammen alle disse terrorangrepene, så er de ikke i nærheten av å komme opp til en brøkdel av terrorangrep utført i Allahs navn.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det står vel strengt tatt ikke i noen av dem, men det står i Hadith – samlinger av historier om hva Mohammed har sagt og gjort.
Vis hele sitatet...
Når jeg ser over det igjen, så tok jeg feil der, ja. Jeg misforsto hva det sto i teksten det gamle testamentet. Det står at hvis en i din nære familie prøver å overtale deg til å tilbe andre Guder, så skal du steine han/henne til døde.
Alt i alt så prøver jeg å få frem at det er veldig mye barbarisk i bibelen også. Takk for rettelsen.

Sitat av Provo Vis innlegg
Alt må tolkes, men doktrinen om at Koranen er Guds evige, ufeilbarlige ord nøyaktig slik han åpenbarte dem til Mohammed gjennom engelen Gabriel er nok definitivt en medvirkende årsak. I tillegg kommer doktrinen om at Mohammed var det perfekte menneske, og at alt han sa og gjorde bør etterfølges. Antall åpenbare motsigelser i og mellom Koranen og Hadith er færre enn i Bibelen, og det er avklart hvordan man skal løse dem; metoden kalles naskh og går ut på at det sist åpenbarte gjelder. Det er spesielt uheldig med tanke på at de fredelige Koranversene nesten alltid også er de tidligst åpenbarte, mens de voldelige kom senere. Så man kan godt si at tolkningsrommet i islam, i følge global konsensus, er vesentlig smalere enn i for eksempel kristendommen.
Vis hele sitatet...
Var ikke klar over at det er det sist åpenbarte som gjelder. Veldig interessant.
Sist endret av MaG9z; 1. februar 2015 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forskjellen er vel generelt at det ikke er like mange ekstremistiske kristne, pga. de vokser opp i et samfunn som er mer åpent, mens veldig mange muslimer vokser opp i et lukket samfunn der alle er muslimer og man ikke har veldig mye innsyn i noe annet.

Man kan veldig tydelig se at mange muslimer mener at mye av terroren som blir gjennomført er ok, fordi fra dem sitt synspunkt så er det riktig å angripe de som vanærer Islam.

Kilde: http://www.thereligionofpeace.com/Pa...nion-Polls.htm

Bruker samme side som en over her og sier mye det samme, er en kontroversiell nettside, som kanskje ikke er helt objektiv i mange av artiklene, men alle undersøkelsene er utført av en objektiv 3.-part.

En annen ting er at jeg syntes terror-aksjoner hvor liv blir tatt, eventuelt mennesker blir skadet, burde telle mye mer enn aksjoner hvor de ødelegger bygg eller som nevnt over kaster murstein på butikkvinduer.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Jeg har verken lest Bibelen eller Koranen, men funnet fram flere tekster som oppfordrer til vold og drap i begge bøkene. Det blir blant annet sagt i både Koranen og i det gamle testamentet at apostasi skal straffes med døden, men det er kun Islamske stater i dag som faktisk har dødsstraff som avstraffelse hvis man forlater sin religion (Islam). Man ser også at nærmere 99% av alle terrorangrep er utført i Allahs navn, og det er sjeldent angrepene ikke er rettferdiggjort gjennom Koranen.

Hva er grunnen til at Islam i dag er så til de grader mer voldelig og ekstrem enn hva Kristendom og Jødedom er? Kan det være fordi Koranen blir regnet som å være Guds egne ord (feilfri), mens Bibelen er tekster som er nedskrevet av flere "forfattere", noe som gjør at det er mer åpenenhet for å tolke tekstene som man selv vil? Og kan dette være grunnen til at det er har vært såpass mange reformer i Kristendommen og Jødedommen, mens det har vært veldig få innenfor Islam?

Takker så mye for alle svar, særlig hvis hvis du har lest både Bibelen og Koranen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lest hele, men deler

det er klart det kommer helt ann på hvor bokstavlig man tar det som står i bøkene og hvordan man leser de, men jøder har en helt annen måte å se ting på enn både kristne og muslimer (dvs de er ikke interessert i å "spre budskapet" til noen, for jøder er religion etnisk, og de er "spesielle", utvalgt av gud for sin rolle i verden) muslimer har en helt annen måte å se det med å spre islam på enn kristne (med vold, jihad) mens kristne sin "tamme" og pasifistiske tilnærming til ting har betydd at de er på vikende front over hele verden, i tillegg til at de har lagt seg paddeflate for vestlige regimers ønske om å gjøre religionen politisk korrekt og utvanne det lille håndfaste denne relgionen hadde som de før ikke vikte på. Det betyr at kristendom i dag pr definisjon er utvannet til å ikke være noe som helst og at tidligere kristne land i realiteten har blitt ateistiske land, mens islam og jødedom enda er kompromissløse og klart definerbare.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Forskjellen er vel generelt at det ikke er like mange ekstremistiske kristne, pga. de vokser opp i et samfunn som er mer åpent, mens veldig mange muslimer vokser opp i et lukket samfunn der alle er muslimer og man ikke har veldig mye innsyn i noe annet.
Vis hele sitatet...
Hvordan forklarer man da de utallige muslimene i vesten som reiser til Syria og Irak for å krige i Allahs navn? De vokste opp i ett åpent og fritt samfunn.

Sitat av zlagther Vis innlegg
Man kan veldig tydelig se at mange muslimer mener at mye av terroren som blir gjennomført er ok, fordi fra dem sitt synspunkt så er det riktig å angripe de som vanærer Islam.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Det er skummelt hvor stor aksept det er for terrorangrep i muslimske samfunn.

Sitat av zlagther Vis innlegg
Kilde: http://www.thereligionofpeace.com/Pa...nion-Polls.htm

Bruker samme side som en over her og sier mye det samme, er en kontroversiell nettside, som kanskje ikke er helt objektiv i mange av artiklene, men alle undersøkelsene er utført av en objektiv 3.-part.
Vis hele sitatet...
Det er jo en veldig islam-kritisk nettside, ja, men de viser til nyhets-artikler på terrorangrepene som er utført.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Forskjellen er vel generelt at det ikke er like mange ekstremistiske kristne, pga. de vokser opp i et samfunn som er mer åpent, mens veldig mange muslimer vokser opp i et lukket samfunn der alle er muslimer og man ikke har veldig mye innsyn i noe annet.

Man kan veldig tydelig se at mange muslimer mener at mye av terroren som blir gjennomført er ok, fordi fra dem sitt synspunkt så er det riktig å angripe de som vanærer Islam.

Kilde: http://www.thereligionofpeace.com/Pa...nion-Polls.htm

Bruker samme side som en over her og sier mye det samme, er en kontroversiell nettside, som kanskje ikke er helt objektiv i mange av artiklene, men alle undersøkelsene er utført av en objektiv 3.-part.

En annen ting er at jeg syntes terror-aksjoner hvor liv blir tatt, eventuelt mennesker blir skadet, burde telle mye mer enn aksjoner hvor de ødelegger bygg eller som nevnt over kaster murstein på butikkvinduer.
Vis hele sitatet...
kristnes "vend det andre kinnet til"-retorikk er helt annerledes enn islam, islam er fortsatt en maskulin krigerreligion, ikke helt ulik gammeldags åsatro. Vikingene drev organisert krigføring mot kristne omtrent sånn muslimene med bakgrunn i sin religion holder på i dag.

kristne i dag tillater til og med homofile prester etc, vi har hatt en kvinnelige lesbisk biskop som visstnok skal ha holdt på med sadomasochisme, kan du se for deg en kvinnelig lesbisk imam som kler seg i lakk og lær på fritiden?

Kristendom er så utvannet at det ikke er noe lenger, ivertfall i "statskirker" osv hvor politikere og diverse har en finger med i spillet. Skal du kalle deg kristen så bør du i det minste ta det religionen er basert på på ordet, dvs bibelen, og følge det som står. Hvis det ikke passer deg, så er du ikke kristen. Det med at det ikke er helt beleielig eller passer seg sånn, eller at det støter noen, og at kristendommen gradvis har blitt moderert mht sånne ting, er grunnen til at de er der de er i dag, dvs på kraftig vikende front og iferd med å bli utradert og erstattet av ateisme. Ivertfall i vår del av verden.

Sitat av MaG9z Vis innlegg
Hvordan forklarer man da de utallige muslimene i vesten som reiser til Syria og Irak for å krige i Allahs navn? De vokste opp i ett åpent og fritt samfunn.
Vis hele sitatet...
fordi vestlige land bomber disse landene tilbake til steinalderen

jeg er ingen fan av islam ellers hadde jeg vært muslim selv, men i motsetning til ruinene av det som er vestlig kultur der multikulturalister og marxister med aner til frankfurtskolen har herjet og brukt vår historie og kultur som toalettpapir så vestlige i dag er verdens klovner og vestlige folk blir kalt "mennesklige ressurser" av sine egne ledere, er islam klart definerbart med konkrete mål og tar stolthet i sin identitet og historie.

Det i seg selv er beundringsverdig, i motsetning til saueflokken i vesten som stemmer på politikere som snakker dritt om sitt eget folk, og klapper når diverse figurer kommer med nedsettende karakteristikker om hvite mennesker og kulturen deres og hvor flott det er at de snart blir byttet ut med andre kulturer via masseinnvandring.

Tror dere en muslim med et fnugg av selvrespekt hadde sittet og hørt på sånn drit, og klappet med som en lobotomert hjernedød sau?

Derfor har jeg som vestlig større respekt for muslimer enn vestlige, men jeg LIKER såklart ikke at det er sånn jeg føler det.
Sist endret av denim; 1. februar 2015 kl. 14:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av denim Vis innlegg
kristnes "vend det andre kinnet til"-retorikk er helt annerledes enn islam, islam er fortsatt en maskulin krigerreligion, ikke helt ulik gammeldags åsatro. Vikingene drev organisert krigføring mot kristne omtrent sånn muslimene med bakgrunn i sin religion holder på i dag.

kristne i dag tillater til og med homofile prester etc, vi har hatt en kvinnelige lesbisk biskop som visstnok skal ha holdt på med sadomasochisme, kan du se for deg en kvinnelig lesbisk imam som kler seg i lakk og lær på fritiden?

Kristendom er så utvannet at det ikke er noe lenger, ivertfall i "statskirker" osv hvor politikere og diverse har en finger med i spillet. Skal du kalle deg kristen så bør du i det minste ta det religionen er basert på på ordet, dvs bibelen, og følge det som står. Hvis det ikke passer deg, så er du ikke kristen. Det med at det ikke er helt beleielig eller passer seg sånn, eller at det støter noen, og at kristendommen gradvis har blitt moderert mht sånne ting, er grunnen til at de er der de er i dag, dvs på kraftig vikende front og iferd med å bli utradert og erstattet av ateisme. Ivertfall i vår del av verden.
Vis hele sitatet...
Vil bare påpeke at den katolske kirke har stått for sin del av grusomheter de også, som korstogene, den spanske inkvisisjonen og Encomienda. Det at kristendommen i seg selv har blitt vannet ut i seinere tid er sant.
La meg ta et eksempel på hva jeg mener. Dette her er hvordan muslimer reagerer når Lars Vilks bruker islamsk kultur/religion som toalettpapir:

https://www.youtube.com/watch?v=lbpyk1uHNWY

Dette er vel også sånn nordmenn BURDE reagert når blitzere, sos rasisme og andre apekatter pisser på og driter på norsk kultur og prøver å fortelle oss at vi burde skamme oss over å ha hvit hudfarge.

Jeg synes muslimenes reaksjon er helt forståelig. Har du et fnugg av selvrespekt, så sitter du ikke og klapper når du blir hånet og gjort narr av. Det muslimene har som vestlige folk ikke skjønner noe av fordi de ikke har noe igjen av det, heter selvrespekt og identitet. Hadde vestlige folk fortsatt hatt det, hadde de kanskje sett litt annerledes på ting og skjønt hvorfor endel innvandrere reagerer kraftig på sånne ting. Og de hadde kanskje heller ikke latt seg behandle som en dørmatte av venstreekskrementer.
Sist endret av denim; 1. februar 2015 kl. 15:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Hvordan forklarer man da de utallige muslimene i vesten som reiser til Syria og Irak for å krige i Allahs navn? De vokste opp i ett åpent og fritt samfunn.
Vis hele sitatet...
Nja, de vokser ikke opp i ett like åpent og fritt samfunn som oss, det er mye strengere innad i familien og det er mange som ikke får seg venner eventuelt ikke får være med venner som ikke er muslimer. Det er også slik at mange bor på steder der det bare er andre muslimer, med samme type foreldre. Det som også er, er at selv om man kanskje er med venner, er ikke religions frihet og hvordan man skal takle forskjellige religiøse problemer på toppen av lista av temaer man snakker om for å si det sånn.

Så selv om man vokser opp i Norge, er det mulig å vokse opp uten å få et så åpent og fritt syn på samfunnet rundt deg.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Vil bare påpeke at den katolske kirke har stått for sin del av grusomheter de også, som korstogene, den spanske inkvisisjonen og Encomienda. Det at kristendommen i seg selv har blitt vannet ut i seinere tid er sant.
Vis hele sitatet...
Korstogene og inkvisisjonen var en reaksjon på den muslimske offensiven den gangen, hele det gamle romerriket var iferd med å bli overrent (byzantine som var kristent ble intatt av muslimer og ba rom om hjelp, og spania var okkupert av muslimer til 1492).

At kristne burde skamme seg over det synes jeg er søkt. De sloss for sin overlevelse som sivilisasjon. Vi hadde vært muslimer i dag om de ikke gjorde noe, jeg tror ikke de hadde stoppet i søreuropa.

Dette er akkuratt det jeg snakker om. Den som legger seg paddeflat er muligens fri for "synd", men han vil fort bli utradert av mer viljesterke folk, og til syvende og sist er det kun det det handler om. Hvem som finner seg i å bli rævkjørt og hvem som ikke gjør det.

Den eneste grunnen til at vesten er blitt verdens syndebukk er fordi vesten gidder å ta på seg den rollen, fordi vi er lært opp til å oppføre oss som ettergivende feiginger.

Vesten avskaffet slaveriet, ga verden medisiner mot sykdommer, stoppet kannibalisme etc. Hadde det ikke vært for hvite folk, hadde vi ikke hatt elektrisitet, biler, datamaskiner etc, som var et resultat av vår vestlige kultur. Arabiske slavehandlere hadde fortsatt å hente millioner av afrikanske (og hvite) slaver til statene sine i midtøsten. Der hvite rasister som ku klux klan i USA drepte et 1000 talls svarte i lynsjinger over et 100 talls år, dreper arabiske rasister i janjaweed i afrika hundretusenvis av svarte på noen få år. Ku klux klan er selve ikonet på onskap i verden, mens nesten ingen har hørt om janjaweed.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er paradoksalt at du hyller aggresiv taktikk, og at
vestlig kultur der multikulturalister og marxister med aner til frankfurtskolen har herjet og brukt vår historie og kultur som toalettpapir så vestlige i dag er verdens klovner og vestlige folk blir kalt "mennesklige ressurser" av sine egne ledere, er islam klart definerbart med konkrete mål og tar stolthet i sin identitet og historie.
Vis hele sitatet...
Har du gått glipp av hva det vestlige har produsert? Vi er ledende i teknologi, vi har vaksiner, en har strengt tatt mulighet til å bli hva man vil om man studerer og arbeider for det og her skal dette bare reduses til at vesten er verdens klovner? Fordi vi velger å inngå kompromiss, arbeider med diplomati og generellt sett tenker før vi handler skal vi ses på som idioter? Fordi vi velger å heve oss over animalske impulser som vold så er vi de svake?

Ta deg en bolle.
Sist endret av Dodecha; 1. februar 2015 kl. 15:42.
Sitat av denim Vis innlegg
Korstogene og inkvisisjonen var en reaksjon på den muslimske offensiven den gangen …
Vis hele sitatet...
Enkelte tolker riktignok deler av korstogene som en motreaksjon, men inkvisisjonene hadde forferdelig lite med muslimene å gjøre. Gjennom inkvisisjonene var det kjettere og til dels jøder som fikk gjennomgå tortur og drap i en enorm skala, i fullstendig samsvar med teologien til Augustin og Aquinas. I tillegg er jødehatet som har ulmet og fått sine jevnlige utspring i Europa de siste to tusen år vært båret frem av den katolske kirken. Hitler plukket ikke jødehatet sitt fra løse luften.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Nja, de vokser ikke opp i ett like åpent og fritt samfunn som oss, det er mye strengere innad i familien og det er mange som ikke får seg venner eventuelt ikke får være med venner som ikke er muslimer. Det er også slik at mange bor på steder der det bare er andre muslimer, med samme type foreldre. Det som også er, er at selv om man kanskje er med venner, er ikke religions frihet og hvordan man skal takle forskjellige religiøse problemer på toppen av lista av temaer man snakker om for å si det sånn.

Så selv om man vokser opp i Norge, er det mulig å vokse opp uten å få et så åpent og fritt syn på samfunnet rundt deg.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du mener åpent og fritt samfunn på den måten, så, ja, da er jeg enig, men samtidig er det flere som er vokst opp og oppdratt på en rimelig normal måte men som møter personer senere som radikaliserer dem. Da kan man se at familien deres er sjokkert og forstår ingenting av hva som har skjedd. Det kan også være hvite nordmenn som har konvertert til Islam og blir radikalisert.
Sitat av denim Vis innlegg
Korstogene og inkvisisjonen var en reaksjon på den muslimske offensiven den gangen, hele det gamle romerriket var iferd med å bli overrent (byzantine som var kristent ble intatt av muslimer og ba rom om hjelp, og spania var okkupert av muslimer til 1492).

At kristne burde skamme seg over det synes jeg er søkt. De sloss for sin overlevelse som sivilisasjon. Vi hadde vært muslimer i dag om de ikke gjorde noe, jeg tror ikke de hadde stoppet i søreuropa.

Dette er akkuratt det jeg snakker om. Den som legger seg paddeflat er muligens fri for "synd", men han vil fort bli utradert av mer viljesterke folk, og til syvende og sist er det kun det det handler om. Hvem som finner seg i å bli rævkjørt og hvem som ikke gjør det.

Den eneste grunnen til at vesten er blitt verdens syndebukk er fordi vesten gidder å ta på seg den rollen, fordi vi er lært opp til å oppføre oss som ettergivende feiginger.

Vesten avskaffet slaveriet, ga verden medisiner mot sykdommer, stoppet kannibalisme etc. Hadde det ikke vært for hvite folk, hadde vi ikke hatt elektrisitet, biler, datamaskiner etc, som var et resultat av vår vestlige kultur. Arabiske slavehandlere hadde fortsatt å hente millioner av afrikanske (og hvite) slaver til statene sine i midtøsten. Der hvite rasister som ku klux klan i USA drepte et 1000 talls svarte i lynsjinger over et 100 talls år, dreper arabiske rasister i janjaweed i afrika hundretusenvis av svarte på noen få år. Ku klux klan er selve ikonet på onskap i verden, mens nesten ingen har hørt om janjaweed.
Vis hele sitatet...
Hvis det var et svar på muslimsk invasjon av Europa, ville det starta i det 8.-århundre. Og korstogene var jo ikke i nærheten av Spania, siden de muslimske lederne der hadde ikke noe i mot jøder eller kristne så lenge de betalte en skatt, men nede i midt-østen fordi en muslimsk leder tok over Jerusalem og forhindra pilegrims-reiser. De siste korstogene var jo til og med i Nord-Afrika.

For ikke å nevne inkvisisjonen og encomienda som ikke har noe med Islam å gjøre i det hele tatt. Encomienda var kanskje den verste av dem.
Jeg har lest hele bibelen, og halve Koranen (var en såpass kjedelig bok at jeg stoppa opp halvveis).

Det finnes selvsagt mye av betenkeligheter i bibelen - og spesiellt i det gamle testamentet. Det kan argumenteres at det nye testamentet kan oppheve endel av gammeltestamentelig tankegang. Jesus snakker nestekjærlighet, og å snu det andre kinn til. Han stopper mennesker i steining av en prostituert f.eks. Han taler de skriftlærde mitt imot.

Selv om Jesus får status som profet innen Islam - så finnes det ingen lignende skikkelse som Jesus som setter spørsmålstegn ved de gammeltestamentelige lover i koranen.

Koranen er fylt med fordømmelser over jøder og kristne og spesiellt polyister (e.g hinduisme). Disse snakkes det om i særdeles dårlige ordelag. Jeg husker at da jeg leste koranen bet jeg meg spesiellt merke i de hårde fordømmelsene av andre religioner. Dette gjentas til stadighet. Om evig pinsel og brenning i helvette. Om og om igjen. Jeg fant ikke den samme evinnelige masinga om hvor forferdelig andre religioner er og hvorda de skal brenne i helvette da jeg leste bibelen. (det finnes sikkert - men ikke like gjentagende som i Koranen)

Hvis Jesus hadde formant å drepe alle som ikke tror på han uten nåde - så er det mulig korstogene og andre grusomheter gjort i kristendommens navn hadde vært enda mer grusomme. Jeg vil si det er vanskeligere å rettferdigjøre slikt med bibelen, og spesiellt nytestamentet som rettesnor, enn ved å forholde seg til Koranen. Koranen er fylt opp med formaninger som kan taes i værste mening. Jesus var jo også en ikke-voldsmann, imotsetning til Muhammed som drepte og var med i krig. Dermed tenker jeg det er vanskeligere å gjøre grusomheter i bibelens navn, når hovedpersonen sjøl var ikke-voldsmann (man kan f.eks ikke hardnakket påstå at Jesus ville gjort det samme), imotsetning til koranen der hovedpersonen drepte og var kriger.

Koranen søker å være en politisk rettesnor. Bibelen roter seg ikke inn i hvordan samfunnet skal styres i samme grad som Koranen. At kristendommen ble politisk religion og at det finnes mange grusomhetene gjort av såkalte "kristne", kan ikke spores tilbake til Bibelen og dens formaninger (ihvertfall ikke det nye testamentet) i samme grad som voldelig Islam kan. Det finnes meg bekjent ikke noen belegg i Bibelen for å brenne hekser på bål, tvangs-kristne kolonier etc.

Koranen sies å være rett fra Gud. Muhammed er ufeilbarlig og er den siste profet for alle tider. Bibelen er skrevet av mange forskjellige mennesker (ikke Gud) - og er dermed mer fleksibel for tolkninger og reformasjon.

Sett i dette lys så mener jeg at koranen er farligere enn bibelen. Det finnes grusomheter i begge bøker, men koranen er mer rigid og vanskeligere å tolke annerledes eller i forhold til tidsånden, enn bibelen.
Sist endret av Bearass; 1. februar 2015 kl. 20:19.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Jeg har verken lest Bibelen eller Koranen, men funnet fram flere tekster som oppfordrer til vold og drap i begge bøkene.
Vis hele sitatet...
Bibelen er ekstremt voldelig, akkurat som koranen. Forskjellen er at bibelen i større grad "tolkes" enn koranen, siden bibelen bare er "inspirert av Guds ord" mens koranen er Allahs direkte og ufeilbarlige ord.

Dessuten er det ganske vanlig at kristne i dag sier at GT ikke gjelder for dem, og at de kun lever etter NT (GT gjelder bare jødene, påstår de).

Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Btw. en faktafeil hos deg. Mindretallet av terrorisme er utført av muslimer: http://www.globalresearch.ca/non-mus...merica/5333619
Vis hele sitatet...
Er dette oversikten der f.eks. dyrevernsaktivister som knuser utstyr brukt til dyreforsøk regnes som terrorister?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Men samtidig så er det ikkje gitt at eit sjølvmordsangrep mot israelsk militærmakt på Gazastripa hovudsakleg er motivert av religion, sjølv om det vert hevda, så slik statistikk er notorisk vanskeleg.
Vis hele sitatet...
Religion er nok som regel en nøkkelfaktor i selvmordsangrep. Hvordan får man ellers "vanlige" middelklassefolk til å ofre livet på denne måten hvis ikke det lokker med 42 jomfruer i paradis?

Sitat av zlagther Vis innlegg
Vil bare påpeke at den katolske kirke har stått for sin del av grusomheter de også, som korstogene
Vis hele sitatet...
Det er mulig korstogene var grusomme, men de var et direkte svar på muslimenes ekspansjon og grusomheter.

Sitat av denim Vis innlegg
Jeg synes muslimenes reaksjon er helt forståelig. Har du et fnugg av selvrespekt, så sitter du ikke og klapper når du blir hånet og gjort narr av. Det muslimene har som vestlige folk ikke skjønner noe av fordi de ikke har noe igjen av det, heter selvrespekt og identitet.
Vis hele sitatet...
I beg to differ. Min selvrespekt og identitet avhenger ikke av å være primitiv, hjernedød og brutal. Tvert imot, min selvrespekt og identitet består i å være rasjonell, liberal, og evne å utøve selvkontroll. Jeg ser med forakt på primitive mennesker som tyr til vold for å markere seg, og som ikke klarer å uttrykke seg på mer siviliserte måter.

Og vet du hva? Jeg vinner. Jeg har overlegen teknologi og mere til. Og denne teknologien kan jeg bruke til selvforsvar og dermed dominere primitive nokstagter totalt.

De du ser så opp til kan fortsette å løpe rundt som rasende, hodeløse høns. Jeg ler av dem.

(Å være liberal for meg innebærer naturligvis å være motstander av onde ideologier som islam og kristendom.)
Sist endret av hemmeligegreier; 1. februar 2015 kl. 23:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Selv trur jeg til en viss grad på utvikling og mest på egen filosofi og egne opplevelser. Det eneste vi vet med sikkerhet når vi kommer til denne verder er at vi skal dø. Sett fra sidelinjen vil jeg gjerne spørre et spørsmål.

Hva har jøder gjort for verdensamfunnet? Ihvertfall har de gitt oss hauger på hauger med underholdning: Store filmer som Star Wars, Indiana Jones E.T osv.
Band som KISS (ikke min type musikk i det hele tatt men det har ihvertfall gitt glede til millioner) Det er ganske mange store jødiske navn som har gitt underholdning til millioner av mennesker. Etter så mye lidelser og grusomheter jødene led under kriger har de ikke prøvd å ta hevn over tyskland eller andre deler av vesten men heller gitt mye godt tilbake.

Hva har islam gjort for verdensamfunnet?
Kommer desverre ikke på noe her.. Kanskje noen kan svare?
Jeg tror ikke dette har noe med religion å gjøre i det hele tatt, kun med leveforhold. Folk i midtøsten etc. har det mye vanskeligere enn oss, mange opplever undertrykkelse av staten, bombing fra vesten, død og fordervelse. Slik blir det ekstremister av. Det at mange av dem er muslimske er kun fordi islam tilfeldigvis er utbredt i disse områdene. Hvis kristendom hadde vært mer utbredt der ville de fleste av dem vært kristne, uten at handlingene hadde forandret seg.
Sist endret av Grix; 2. februar 2015 kl. 00:03.
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg tror ikke dette har noe med religion å gjøre i det hele tatt, kun med leveforhold. Folk i midtøsten etc. har det mye vanskeligere enn oss, mange opplever undertrykkelse av staten, bombing fra vesten, død og fordervelse. Slik blir det ekstremister av. Det at mange av dem er muslimske er kun fordi islam tilfeldigvis er utbredt i disse områdene. Hvis kristendom hadde vært mer utbredt der ville de fleste av dem vært kristne, uten at handlingene hadde forandret seg.
Vis hele sitatet...
Hva med alle ekstremistene som drar fra vesten til Syria for å sloss da?
Sitat av zlagther Vis innlegg
Hva med alle ekstremistene som drar fra vesten til Syria for å sloss da?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i dette, men det kan blant annet ha noe med tilhørighet å gjøre.

La oss si du er en noe utilpass, ung, arbeidsløs og troende muslim i feks Oslo. For det første blir du sett på som en litt snedig type av nordmenn flest, som har et fundamentalt forskjellig syn på kosmos' tilblivelse og menneskets plass i verden i forhold til deg. Alternativt, eller i tillegg, er Ikke mannen i gata noe særlig fristende i dine øyne heller.

Du går på nav, sliter med å integreres, og de eneste du enkelt kan kommunisere og dele meninger og verdier med er andre muslimer i akkurat samme situasjon som deg. Om du ikke var frustrert og uengasjert nok fra før, så er du redet godt nå iallefall. Dere bygger opp en større og større avstand til det norske samfunnet over tid. Noe kontraproduktivt hvis man i utgangspunktet bare vil ha et velfungerende liv i Norge med lave skuldre.

I en slik livssituasjon vil enkelte hive seg på et hvilket som helst lass for å være en del av noe større en seg selv, feks IS. Med litt godvilje kjemper man for en jævlig viktig sak, som med enda mere godvilje er ajour med livssynet ditt som troende muslim.

Enkelte har akkurat nok skrupler til å i ytterste fall sympatisere med IS. Andre er dessverre too far gone.
Sist endret av VinumSabbathi; 2. februar 2015 kl. 11:41.
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg tror ikke dette har noe med religion å gjøre i det hele tatt, kun med leveforhold. Folk i midtøsten etc. har det mye vanskeligere enn oss, mange opplever undertrykkelse av staten, bombing fra vesten, død og fordervelse. Slik blir det ekstremister av. Det at mange av dem er muslimske er kun fordi islam tilfeldigvis er utbredt i disse områdene. Hvis kristendom hadde vært mer utbredt der ville de fleste av dem vært kristne, uten at handlingene hadde forandret seg.
Vis hele sitatet...
Du tror ikke det har noe å gjøre med religion i det hele tatt? Lysten til sharia lovgivning og halshogging f.eks? Det har ikke noe med koranen eller Islam å gjøre?

Det finnes selvsagt krig og grusomheter uten religion også. Og uten at religion har en finger med i spillet. Jeg tror mange i midtøsten lengter tilbake til stormaktstider. Dem er indoktrinert om et fortids fantastisk samfunn og stormakt (så å si uten kristisk tankegang)

Men at radikale muslimske terrorister har ingenting med Islam eller koranen å gjøre mener jeg er ganske naiv tankegang. Mange av "muslimene" i midtøsten har ikke ringeste ide om hva som står i Koranen. Men om du leser koranen selv - så er det ikke vanskelig å skjønne at en bokstavtro forståelse fort kan lede ut på krigerske stier...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bearass Vis innlegg
Du tror ikke det har noe å gjøre med religion i det hele tatt? Lysten til sharia lovgivning og halshogging f.eks? Det har ikke noe med koranen eller Islam å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det er millioner av muslimer som er godt integrert i vestlige sammfunn, jeg ser ikke at de driver å halshogger folk de er uenige med.

Å tvinge på sharialover, halshuggingen, terroren, er et produkt av de jævlige forholdene mange av disse lever under. Og med all våpen og pengestøtten Russere, Amerikanere, Pakistan og til dels Iran ga til muslimske opprørere oppigjennom tiden har de ressursene til å utøve faenskap. Situasjonen i Iraq og Syria ga disse gruppene enda flere sjangser til å skaffe kapital, som de sikret seg og nå har de enda mer ressurser til å perpetuere missnøyen sin med Vesten.

Religion er ikke grunnen, men den former hvilke handlinger disse folkene utøver.
Sist endret av Dodecha; 2. februar 2015 kl. 15:23.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er millioner av muslimer som er godt integrert i vestlige sammfunn, jeg ser ikke at de driver å halshogger folk de er uenige med.

Å tvinge på sharialover, halshuggingen, terroren, er et produkt av de jævlige forholdene mange av disse lever under. Og med all våpen og pengestøtten Russere, Amerikanere, Pakistan og til dels Iran ga til muslimske opprørere oppigjennom tiden har de ressursene til å utøve faenskap. Situasjonen i Iraq og Syria ga disse gruppene enda flere sjangser til å skaffe kapital, som de sikret seg og nå har de enda mer ressurser til å perpetuere missnøyen sin med Vesten.

Religion er ikke grunnen, men den former hvilke handlinger disse folkene utøver.
Vis hele sitatet...
Joda. Det finnes mange politiske motiver eller "grunner" for uroen i midtøsten. Men at det ikke har noe å gjøre med koranen eller Islam i det hele tatt all den tid grusomheter begrunnes med koranen i hånd - synes for meg å være en naiv tankegang. La oss heller gå koranen nærmere etter i sømmene.

Selvsagt finnes det muslimer som er imot sharia lovgivning eller halshugging. Men det er ikke fordi dem har en bokstavtro tolkning av koranen. En bokstavtro tolkning av koranen legitemerer halshugging som passende straff. Steining av utro kvinner, dødstraff for apostasi og homofili etc. Det er ikke noe som er diktet opp. Enhver som er lærd i koranen vil bekrefte slike lover. Mye av hva ekstremister kommer med er bygd på koranen og hadithene (Selv om ekstremister ofte ser gjennom fingrene på antall vitner etc).

Personlig er jeg imot en slik tankegang som at "ekstremistene i midtøsten er ikke ekte muslimer" etc. Det hindrer en åpen debatt om boka koranen, og en eventuell framtidig reformasjon slik kristendommen gikk igjennom.

Halshugging praktiseres f.eks i Saudi Arabia. I hadithene fortelles det at Muhammed selv foretok halshugging. At dette ikke har noesomhelst med koranen eller hadithene å gjøre er rett og slett feil.

Religion er ikke grunnen, men den former hvilke handlinger disse folkene utøver.
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg være delvis enig i.
Sist endret av Bearass; 2. februar 2015 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Religion er ikke grunnen, men den former hvilke handlinger disse folkene utøver.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg angående flere faktorer for konflikten i Midtøsten. Men du sier det selv; fundamental islam former disse menneskenes handlinger mot sine medmennesker. Denne bestialske volden de bruker mot alt slags folk i alle aldre er en tragedie. Jeg synes det bør vektlegges at ved å lese Koranen eller Hadithene uten å reflektere det skatte grann over innholdet kan man rettferdiggjøre voldshandlinger som mangler sidestykke.
Sitat av Gomper Vis innlegg
Hva har jøder gjort for verdensamfunnet? … Hva har islam gjort for verdensamfunnet?
Vis hele sitatet...
Legg merke til at du stiller to forskjellige spørsmål her. Det ene er hva jøder har gjort for verdenssamfunnet og det andre er hva islam har gjort for verdenssamfunnet. Skal du sammenlikne må du se på jøder og muslimer eller jødedommen og islam. Det er også greit å merke seg at jøder er definert minst like mye ut fra sin etnisitet som sin religion, mens muslimer er definert kun fra sin religion. Det er ikke bare-bare å sammenlikne slike ting, men det kan jo nevnes at historisk sett, har den arabiske og tradisjonelt muslimske delen av verden gjort viktige bidrag i for eksempel matematikk og astronomi.

Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg tror ikke dette har noe med religion å gjøre i det hele tatt, kun med leveforhold. Folk i midtøsten etc. har det mye vanskeligere enn oss, mange opplever undertrykkelse av staten, bombing fra vesten, død og fordervelse. Slik blir det ekstremister av. Det at mange av dem er muslimske er kun fordi islam tilfeldigvis er utbredt i disse områdene. Hvis kristendom hadde vært mer utbredt der ville de fleste av dem vært kristne, uten at handlingene hadde forandret seg.
Vis hele sitatet...
Var det vestlige bomber som fikk pakistanske taliban til å massakrere skolebarn i Peshawar? Som får sunnimuslimer til å bombe shiamuslimske moskeer? Vestlige bomber som får IS til å skjære hodet av jesidiske kvinner mens de begraver barna deres levende, og Boko Haram til å brenne ned byen Baga og slakte opp mot 2000 av dens innbyggere?

Det finnes store mengder studier på levekår og terrorisme, og det er ingen stor overdrivelse å si at samtlige konkluderer med at fattigdom, bosted i krigsherjede områder, manglende utdannelse, manglende jobb og manglende fremtidsutsikter ikke har en positiv sammenheng med tendens til å begå terror. Tvert imot er korrelasjonen ofte svakt negativ. Dette gjelder både på makroøkonomisk og personlig nivå.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er millioner av muslimer som er godt integrert i vestlige sammfunn, jeg ser ikke at de driver å halshogger folk de er uenige med.
Vis hele sitatet...
Etter den logikken, så er de millionene av nazistene som aldri angep jøder bevis på at Holocaust ikke sprang ut av nazismen – uten sammenlikning for øvrig. Det at ideologien kan tolkes fredelig, betyr ikke at andres voldelige handlinger ikke springer ut av samme ideologi.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Å tvinge på sharialover, halshuggingen, terroren, er et produkt av de jævlige forholdene mange av disse lever under.
Vis hele sitatet...
Det saudiske regimet lever under så jævlige forhold at de må halshugge de som ikke følger de nedfelte sharialovene? Den hypotesen er ikke veldig rimelig. Og ikke bare fordi forholdene de lever under slett ikke alltid er jævlig, men også fordi dersom jævlige forhold førte til steining, halshugging og terrorangrep mot sivile, så burde dette vært like utbredt i andre deler av verden. Hvor ofte sprenger tibetanske buddhistmunker seg i filler på fulle torg? Hvor ofte skjærer de nesa av kvinner som våger å gå utendørs uten heldekkende burka og følge av en nært beslektet mann? Hvor ofte påkaller de drap av romanforfattere og karikaturtegnere? Hvor ofte sprenger de bilbomber inne på barneskoler? Se for øvrig også et par avsnitt over, hvor jeg påpeker at jævlige forhold og terrorisme ikke er korrelert.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Religion er ikke grunnen, men den former hvilke handlinger disse folkene utøver.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du det? Og hvordan vet du det bedre enn dem selv?
Sitat av zlagther Vis innlegg
Hva med alle ekstremistene som drar fra vesten til Syria for å sloss da?
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært en annen religion hadde det vært ekstremister fra den religionen istedet for islam som dro for å sloss.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Du tror ikke det har noe å gjøre med religion i det hele tatt? Lysten til sharia lovgivning og halshogging f.eks? Det har ikke noe med koranen eller Islam å gjøre?

Det finnes selvsagt krig og grusomheter uten religion også. Og uten at religion har en finger med i spillet. Jeg tror mange i midtøsten lengter tilbake til stormaktstider. Dem er indoktrinert om et fortids fantastisk samfunn og stormakt (så å si uten kristisk tankegang)

Men at radikale muslimske terrorister har ingenting med Islam eller koranen å gjøre mener jeg er ganske naiv tankegang. Mange av "muslimene" i midtøsten har ikke ringeste ide om hva som står i Koranen. Men om du leser koranen selv - så er det ikke vanskelig å skjønne at en bokstavtro forståelse fort kan lede ut på krigerske stier...
Vis hele sitatet...
Hvis du leser bibelen ser du at den oppfordrer til masse grusomheter den også. Ja, jeg står fast på at det ikke har noe med religion å gjøre. Islam, kristendom, jødedom etc. er egentlig ganske like, bare nyanserte forskjeller. De er alle fint kapable til å bli brukt som grunn til å drepe. Hvis kristendom hadde vært dominerende religion der nede ville alt vært likt, bare at sharialoven hadde blitt kalt noe slikt som "gammeltestamentsloven"..

Sitat av Provo Vis innlegg
Var det vestlige bomber som fikk pakistanske taliban til å massakrere skolebarn i Peshawar? Som får sunnimuslimer til å bombe shiamuslimske moskeer? Vestlige bomber som får IS til å skjære hodet av jesidiske kvinner mens de begraver barna deres levende, og Boko Haram til å brenne ned byen Baga og slakte opp mot 2000 av dens innbyggere?

Det finnes store mengder studier på levekår og terrorisme, og det er ingen stor overdrivelse å si at samtlige konkluderer med at fattigdom, bosted i krigsherjede områder, manglende utdannelse, manglende jobb og manglende fremtidsutsikter ikke har en positiv sammenheng med tendens til å begå terror. Tvert imot er korrelasjonen ofte svakt negativ. Dette gjelder både på makroøkonomisk og personlig nivå.
Vis hele sitatet...
For det første var de vestlige bombene bare en del av grunnene jeg listet opp, de står selvfølgelig ikke for alt.

For det andre, kan du linke til noen av disse studiene? Jeg har vanskelig for å tro at levekår ikke har noen korrelasjon.

Bare se dette kartet over pågående konflikter: http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._the_world.svg

Så godt som ingen i land med god levestandard og relativt fritt styre. Hvis det ikke er noen korrelasjon, hvorfor er det slik? Det kan ikke bare vært på grunn av religion, for i blant annet Afrika er kristendom mye mer utbredt enn Islam, likevel er det et av stedene der vold er mest utbredt.
Sist endret av Grix; 3. februar 2015 kl. 00:56.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvis du leser bibelen ser du at den oppfordrer til masse grusomheter den også. Ja, jeg står fast på at det ikke har noe med religion å gjøre. Islam, kristendom, jødedom etc. er egentlig ganske like, bare nyanserte forskjeller. De er alle fint kapable til å bli brukt som grunn til å drepe. Hvis kristendom hadde vært dominerende religion der nede ville alt vært likt, bare at sharialoven hadde blitt kalt noe slikt som "gammeltestamentsloven"..
Vis hele sitatet...
Har du lest bibelen i sin helhet? Bibelen og Koranen er ikke to prikk like bøker med prikk lik filosofi eller tankegang rundt straff og organisering av samfunn. Jesus og Muhammed er ikke to helt prikklike profeter i livsførsel og filosofi.

Kristendommen, Islam og Jødedommen har også gått gjennom forskjellige reformasjonsprosesser.

Ellers så leker ikke ekstreme islamister religøse. Dem er religøse på ordentelig, helt inn til margen. Dem er villige til å gi livet sitt for religionen sin. Det er ikke slik at dem bare er voldsforherligende mennesker som plukker opp første og beste bok for å legitemere voldshandlinger. Mange går dypt inn i religionen og skriftene.

Når overbeviste religiøs mennesker med en religons bok i hånd utfører grusomheter så tenker jeg det er feil strategi å bare riste på hodet over dem. Å si at neidu, religiøse menneske, det er ikke religionen som inspirerer deg. Det er å ikke ta religion og dens influens på alvor.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er kjent at etter Sovjetisk okkupasjon av Afghanistan ble mengder av ressurser pøst inn i landet for å danne militante grupper for å få ut
Russerne, kilde, Al qaida ble dannet i denne konfilkten.
Disse gruppene hadde aldri blitt sett på som noe trussel, de ble nermest regnet som kanonføde og som en smart strategi i forhold til å sette ut
egne styrker i landet. Det skulle også danne et insentiv til nasjonalisme som også kunne hjelpe på å stabilisere landet.

Problemet er at det ikke bare er en folkegruppe i Afghanistan, det er mange.
Pashtun er den største, og som overmakten har de tradisjonellt sett sett på de andre folkegruppene som lavtstående og utnyttet sin dominans.
Hazara folket har opp igjennom historien blitt brukt som slaver av Pashtunene.
Man har flere grupper: Tajiker, Turkmenere, Uzbekere liste.

Når diverse ekstreme Muslimske grupper ble mobilisert og støttet av bl.a.
Vesten for å få ut Russerne ble konsekvensen at disse gruppene angrep de andre gruppene innad Afghanistan også. Sponsorene skulle nå få merke at de hadde effektivt sett åpnet en pandoras eske av ekstreme muslimer.

Pakistanske ISI (Inter-Services Intelligence) fortsatte å sette opp Madrass-skoler langs grensen for å fyre opp ungdommer med grenseløst hat og feiltolkninger av Koranen,
disse ble smuglet over grensen og ble tilsluttet Taliban Kilde.

Sharia lovene disse ekstremistene refererer til er ikke den originale Muslimske tolkningen, men en Pashtun stamme-lov (Pashtunwali) inspirert tolkning som er veldig ekstrem, langt unna den originale Deobandi skolens tolkning.
Dette skjedde i samme tid som Pakistans offentlige skolesystem sakte men
sikkert var på vei til kollaps, i begynnelsen av 90-tallet var det 8,000 registrerte Madrass-skoler samt 25 000 uregistrerte, og siden private skoler kostet penger ble madrassene kilden til skolegang for den fattige befolkningen. Skolene var også veldig strategisk plassert i Afghanske flyktningleirer og bygdestrøk.
Kilde.

Jeg kunne skrevet flere sider om dette men jeg anbefaler at folk leser seg opp på Afghanistankonflikten selv, det er ganske mye som ligger til grunne for det vi ser i dag.

Denne serien av hendelser har gitt enorme ressurser til oppblomstring av en forvridd og voldelig Muslimsk bevegelse delt opp i mange faksjoner, og realiteten er så mye mer kompleks enn å peke til at all denne terroren kommer fra religion alene.
Sist endret av Dodecha; 3. februar 2015 kl. 16:18.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvis det hadde vært en annen religion hadde det vært ekstremister fra den religionen istedet for islam som dro for å sloss.
Vis hele sitatet...
jainer ville dratt for å drepe barn og ta jesidiske sexslaver dersom det var jainismen som var utbredt?

Hvor er alle europeiske buddhister som drar for å henrette kinesiske barn som hevn for Kinas undertrykking av Tibet? Hvor mange kristne dro for drepe horder av indonesiske sivile for deres folkemord av østtimoresere? Hvor er alle de kristne som drar for å krige mot Egypts regime og sivilbefolkning på vegne av de undertrykte kopterne?

Sitat av Grix Vis innlegg
Hvis du leser bibelen ser du at den oppfordrer til masse grusomheter den også. Ja, jeg står fast på at det ikke har noe med religion å gjøre. Islam, kristendom, jødedom etc. er egentlig ganske like, bare nyanserte forskjeller.
Vis hele sitatet...
Bibelen oppfordrer til grusomheter, men Bibelen – og spesielt Det gamle testamentet – har en annen teologisk status i dagens kristendom enn hva Koranen og Hadith har i dagens islam.

Og du er vel klar over at om du hadde fortalt IS at det de gjør ikke er en direkte utlevelse av deres religiøse overbevisning, så hadde de skåret hodet av deg? Likevel vet du bedre enn dem hva som motiverer deres handlinger?

Sitat av Grix Vis innlegg
For det første var de vestlige bombene bare en del av grunnene jeg listet opp, de står selvfølgelig ikke for alt.
Vis hele sitatet...
Hva var årsaken da? Nesten all islamsk terror, undertrykking og mishandling rettes mot andre muslimer, og tar form av en direkte bokstavtro tolkning av deres egne religiøse tekster.

Sitat av Grix Vis innlegg
For det andre, kan du linke til noen av disse studiene? Jeg har vanskelig for å tro at levekår ikke har noen korrelasjon.
Vis hele sitatet...
Kto Kogo?: A Cross-Country Study of the Origins and Targets of Terrorism:
While poverty is an attractive answer to the question of “why terrorism?”, the data do not lend much support for it. Macroeconomic shifts generally fail to map on to changes in terrorist activity. For example, in the late 1990s and 2000, when terrorism reached new heights against Israeli citizens, the typical Palestinian was reporting a rosier economic forecast and unemployment was declining. Using a longer time-series, Berrebi (2003) finds little correlation between economic conditions in the West Bank and Gaza Strip and the number of terrorist incidents against Israel. An even more perplexing problem for the poverty thesis arises on the micro-level. Several studies of individuals have failed to find any direct connection between education, poverty, and the propensity to participate in terrorism (Russell and Miller, 1983; Taylor, 1988; Hudson, 1999; Krueger and Maleckova, 2003; Berrebi, 2003, Atran, 2003). If anything, those who participate in terrorism tend to come from the ranks of the better off in society.
Vis hele sitatet...
Education, Poverty and Terrorism: Is There a Causal Connection?:
The paper investigates whether there is a connection between poverty or low education and terrorism. We review evidence on hate crimes, which are closely related to terrorism; the occurrence of hate crimes is largely independent of economic conditions. We analyze data on support for attacks against Israeli targets from public opinion polls conducted in the West Bank and Gaza Strip; support for violent attacks does not decrease among those with higher education and higher living standards. The core contribution of the paper is a statistical analysis of the determinants of participation in Hezbollah militant activities; having a living standard above the poverty line or a secondary or higher education is positively associated with participation in Hezbollah. We also find that Israeli Jewish settlers who attacked Palestinians in the West Bank in the early 1980s were overwhelmingly from high-paying occupations. Although our results are tentative and exploratory, they suggest that neither poverty nor education has a direct, causal impact on terrorism.
Vis hele sitatet...
Poverty and Support for Militant Politics: Evidence from Pakistan:
Policy debates on strategies to end extremist violence frequently cite poverty as a root cause of support for the perpetrating groups. There is little evidence to support this contention, particularly in the Pakistani case. Pakistan’s urban poor are more exposed to the negative externalities of militant violence and may in fact be less supportive of the groups. To test these hypotheses we conducted a 6,000-person, nationally representative survey of Pakistanis that measured affect toward four militant organizations. By applying a novel measurement strategy, we mitigate the item nonresponse and social desirability biases that plagued previous studies due to the sensitive nature of militancy. Contrary to expectations, poor Pakistanis dislike militants more than middle-class citizens.
Vis hele sitatet...
An Arsenal of Believers: Talking to the “human bombs.”:
None of the suicide bombers—they ranged in age from eighteen to thirty-eight—conformed to the typical profile of the suicidal personality. None of them were uneducated, desperately poor, simple-minded, or depressed. Many were middle class and, unless they were fugitives, held paying jobs. More than half of them were refugees from what is now Israel. Two were the sons of millionaires. They all seemed to be entirely normal members of their families. They were polite and serious, and in their communities they were considered to be model youths. Most were bearded. All were deeply religious. They used Islamic terminology to express their views, but they were well informed about politics in Israel and throughout the Arab world. I was told that in order to be accepted for a suicide mission the volunteers had to be convinced of the religious legitimacy of the acts they were contemplating, as sanctioned by the divinely revealed religion of Islam.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Når diverse ekstreme Muslimske grupper ble mobilisert og støttet av bl.a.
Vesten for å få ut Russerne ble konsekvensen at disse gruppene angrep de andre gruppene innad Afghanistan også.
Vis hele sitatet...
En kommentar til dette: Støtten, som i all hovedsak ble gitt av USA og Saudi-Arabia, ble utdelt av den pakistanske etterretningen, kjent som ISI. Hverken USA eller Saud-Arabia hadde noen reell makt over hvem som skulle motta støtten, noe ISI var soleklare på fra første stund. Støtten, spesielt fra USA, måtte forbli strengt hemmelig for å ikke bli mat for det sovjetiske propagandaapparatet, og de hadde ikke annet valg enn å la ISI styre skuta. ISI valgte de mest ekstreme muslimene de kjente til, dels fordi de selv besto (og består) av religiøse fundamentalister, og dels for å forsikre seg om at de nye makthaverne i Afghanistan ikke skulle være India-vennlige.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Sponsorene skulle nå få merke at de hadde effektivt sett åpnet en pandoras eske av ekstreme muslimer.
Vis hele sitatet...
De var altså ekstreme i sin religiøse overbevisning, og eksisterte før noen som helst fant ut at de skulle støtte opprørsstyrker som kjempet mot Sovjet. Verdt å merke seg.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Pakistanske ISI (Inter-Services Intelligence) fortsatte å sette opp Madrass-skoler langs grensen for å fyre opp ungdommer med grenseløst hat og feiltolkninger av Koranen …
Vis hele sitatet...
Hva slags grunnlag har du for å si at tolkningen er feil? Det er en rett frem, bokstavtro, salafistisk forståelse av Koranen og Hadith.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Sharia lovene disse ekstremistene refererer til er ikke den originale Muslimske tolkningen, men en Pashtun stamme-lov (Pashtunwali) inspirert tolkning som er veldig ekstrem, langt unna den originale Deobandi skolens tolkning.
Vis hele sitatet...
Det er fire anerkjente shariaskoler ("madhhabs") i sunniislam: Hanbali, Hanafi, Maliki og Shafi'i. Deobandi var opprinnelig en indisk bevegelse som oppsto så sent som på 1800-tallet, og som sverger til Hanafi-skolen. Det er derfor ikke riktig å si at Deobandi er den originale sharia-tolkningen. De fire skolene avviker heller ikke spesielt mye fra hverandre. Taliban sverger også til Deobandi, og dermed Hanafi-skolen.

Hanafi-skolen befaler blant annet dødsstraff for religiøst frafall (kvinner skal sperres inne i isolat og bankes hver tredje dag til de omvender); dødsstraff for blasfemi (kvinner skal isoleres og jevnlig bankes som ved apostasi); kraftig fysisk avstraffelse for homofili og dødsstraff ved gjentakelse; drap ved steining for de som er eller har vært gift og har sex utenom ekteskap (det spesifiseres at man skal graves ned til livet, og at steinene skal være knyttnevestore for å drepe, men ikke for fort); offentlig pisking for utenomekteskapelig sex for de som aldri har vært gift; at slaveeiere kan voldta sine kvinnelige slaver; at tvangsekteskap er gyldige; at kvinner kun får innvilget skilsmisse om mannen er impotent eller antatt død; at kvinner skal dekke hele kroppen og ansiktet i offentligheten; og at musikk, dans, sang og tegning eller maling av levende ting er forbudt.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg kunne skrevet flere sider om dette men jeg anbefaler at folk leser seg opp på Afghanistankonflikten selv, det er ganske mye som ligger til grunne for det vi ser i dag.
Vis hele sitatet...
Det har jeg allerede gjort, men jeg ser ikke poenget ditt. USA støttet opprørsstyrkene mot Sovjet på åttitallet, og derfor er ikke grupper som IS motivert av sin religiøse overbevisning?
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg tror ikke dette har noe med religion å gjøre i det hele tatt, kun med leveforhold. Folk i midtøsten etc. har det mye vanskeligere enn oss, mange opplever undertrykkelse av staten, bombing fra vesten, død og fordervelse. Slik blir det ekstremister av. Det at mange av dem er muslimske er kun fordi islam tilfeldigvis er utbredt i disse områdene. Hvis kristendom hadde vært mer utbredt der ville de fleste av dem vært kristne, uten at handlingene hadde forandret seg.
Vis hele sitatet...
Det har nok mye med religion å gjøre. Ideologien i samfunnet har veldig mye å si for hvordan det styres og hvordan mennesker har det og hva de må forholde seg til.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har nok missforstått poenget ditt, det må jeg ærlig innrømme.

Min overbevisning er at ja, de ekstreme er overbevist over sin tolkning av Koranen, de var i mindretall før de fikk ressursene til å bygge seg opp igjennom pengene som ISI distribuerte, og ved å utnytte fattigdommen og manglende utdanning kunne de tilegne seg tusenvis av følgere ved hjernevasking.
Jeg er fremdeles av meningen at hvilken religion har lite å si, det var ressursene til akkurat denne gruppen tullinger som gjorde at de kunne spre hatet sitt til generasjoner, det kunne liksågodt være en annen gruppe.

Deobandi var relevant for at det var de som opprinnelig hadde flest Madrass-skoler i pakistan på tiden før Taliban vokste seg store, det stemmer at de har en litterær tolkning av sharia, poenget var at Taliban tok det enda lengre. Ahmed Rashid i boken Taliban forklarer at "The Deobandis took a restrictive view of the role of women, opposed all forms of hierarchy in the Muslim community and rejected the Shia". De var Sunnier, og ganske bestemte på det, men de oppfordret ikke i nærheten til ummenneskelighetene Taliban satte i gang. "-but the Taliban were to take these beleifs to an extreme which the original Deobandis would never have recognized" Kilde.
Sist endret av Dodecha; 4. februar 2015 kl. 10:05.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Sharia lovene disse ekstremistene refererer til er ikke den originale Muslimske tolkningen, men en Pashtun stamme-lov (Pashtunwali) inspirert tolkning som er veldig ekstrem, langt unna den originale Deobandi skolens tolkning.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man stille en tolkning over en annen? Man kan fint velge hvem man foretrekker, men det bestemmer ikke hvem som har rett og galt. Ekstremistene plukker sitatene som de vil, og det samme gjør de moderate, hva vi foretrekker er revnende likegyldig for gyldigheten av en tolkning. Men istedenfor å skylde på hvordan noen tolker noe, kan vi ikke se på boka? Det hjelper særs lite å snakke om nestekjærlighet og barmhjertighet når apostasi skal straffes med døden, tyveri med å kappe hender og lignende. Dette er ting som faktisk står i bøkene, hvordan trumfer det at noen har tolket det "bort" at det faktisk står der? Man kan fint kritisere en tolkning for å vri på ord, men å si den er gal fordi den er bokstavtro er jeg ikke med på.

For å bruke et typisk internett "triks", så føler jeg det må påpekes at man fint kan finne sitater om kjærlighet i Mein Kampf, men det fjerner ikke alt det spinnville som står der. Hvorfor er ikke den ansett for objekt der tolkning spiller inn - trenger man en overnaturlig skapning for å godta sitatplukking som får en bok til å fremstå som god?

For resten av tråden, så er det ofte givende å lese gamle versjoner av bibelen om man skal sammenligne koranen med bibelen, eller bare se hva som faktisk står der. Det er mye som har fått en snillere tone i de nyere versjonen, de eldre på engelsk er rimelig brutale i sitt kvinnesyn kontra nyere versjoner.
Sist endret av Xasma; 4. februar 2015 kl. 10:24.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det har nok mye med religion å gjøre. Ideologien i samfunnet har veldig mye å si for hvordan det styres og hvordan mennesker har det og hva de må forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke at det er fruktbart å blande religion og et samfunns ideologiske forhold. Kristne samfunn, både ortodokse, katolske, protestantiske m.fl., kan variere stort i ideologiske og kulturelle sammenhenger. Slik er det også med islamske samfunn. Det som mest skiller Islam fra andre religioner, er en sterk anvendelse av politisk islam (herunder tolkninger av hva Sharia skal være). Dette var heller ikke fremmed i kristne samfunn før, men her henger nok islamske samfunn etter. De har tross alt ikke opplevd den reformasjonen Europa opplevde, ei heller opplysningstid. Det samme kan sies om buddistiske og hinduistiske samfunnsforhold.

I mine øyner er det langt mer anvendelig å se på den helhetlige samfunnsstrukturen, både historisk, sosiologisk og psykologisk, når man diskuterer terrorisme utført i islams navn.

Først og fremst er terror en militær strategi - asymmetrisk krigføring - som er svært effektiv mot de konvensjonelle militære strategier. Terror har, etter det jeg vet, blitt brukt helt siden det mongolske riket. Trolig lenger. Det brukes av flere politiske og religiøse grupper, og er i så måte ikke noe grunnfestet i Islam.

Undersøker man de samfunn der hvor "islamsk terror" i hovedsak har sitt utspring, er det mange samfunnsstrukturelle faktorer som kan hjelpe å forklare hvorfor terror er utbredt: Økonomiske (både på individ- og samfunssnivå, men som påpekt over ikke alene en forklaring), politisk uro og interessekonflikt (ei heller alene en forklaring. F.eks Saudi-Arabia er politisk stabilt, men gir finansiell støtte til terror og politiske organisasjoner i andre land som i stor grad bidrar til politisk uro i regionen og de landene det gjelder), historiske og geopolitiske interesser (at det er krig i midtøsten er ikke rart. Det er ett fruktbart område, som strekker seg fra Levanten (middelhavet) til den Persiske Gulf. Det er et strategisk nøkkelpunkt det alltid har, og vil, strides om), og den vestlige imperialismen som i stor grad har dominert denne regionen. En må ikke glemme at Afghanistan, Iran, Irak, Saudi-Arabia, Jordan, Yemen, Libanon, Pakistan, India - og mange andre stater - er resultater av vestlig imperialisme. De er ikke naturlige, nasjonale, politiske enheter, de er stater streket ut på et kart av vestlige politikere. Afghanistan er f.eks en historisk buffer-stat mellom Russiske og Britiske interesser. Få afghanere og pakistanere bryr seg om grenser på et kart, når det ikke er basert på nasjonale og historiske landområder. Dette hjelper selvfølgelig ikke på den politiske uroligheten.

Det er noe av det politiske og strukturelle. Men hva med terroristene, de som utøver selve volden? Mange har ingen utdannelse, mange er rekruttert fra fattige familier, noen er kidnappet, mange kan ikke lese - og svært mange har vokst opp i et samfunn hvor de lærer at vestlig imperialisme har ødelagt samfunnet deres (de har jo til dels rett i dette) - og med det også opparbeidet et hat mot vestlige ideer og normer. Og hva er motreaksjonen på dette? Islam. Noe ikke-vestlig og "ukorrupt" - noe som er historisk langt eldre enn de statene vi finner på dagens kart. De fleste terrorister, uansett religiøs eller ideologisk bakgrunn, handler på en måte som for dem virker rasjonelt. De søker selvtillitt, de søker å "finne seg selv", og de søker å arbeide for en større sak. Da er det lett å bli "hjernevasket".

Å telle antall døde er ikke for meg relevant for å finne årsaken til
terrorisme. Gjerningsmannen bak 22. juli-massakren hadde nok gjerne tatt livet av 3000 "kultur-marxister" om han kunne. Men han hadde ikke de samme forutsetningene for å finne likesinnede. Det finner jihadister i Midt-Østen.

Jeg ser derfor ikke på islam som en årsak til terrorisme, uansett hva terrorister selv hevder de sloss for. Islam er en "unnskyldning" for å utøve vold, på akkurat samme måte som demokrati er en "unnskylding" for å gå til krig mot et ikke-demokratisk land, eller kommunisme en "unnskyldning" for å ta livet av fem millioner mennesker.

Ideologier og religioner er selvskapte unnskyldninger, ikke reelle årsaker.
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Ideologier og religioner er selvskapte unnskyldninger, ikke reelle årsaker.
Vis hele sitatet...
Svært religøse mennesker som lever og dør for sin religion - har religion som både årsak og unnskyldning.

Det er mange grunner til framveksten av radikal islam. Men en radikal islamist er fremdeles en radikal islamist.

Det var også mange årsaker og forklaringsmodeller til framveksten av f.eks nazisme i Nazi-Tyskland. En overbevist nazist har fremdeles en nazi-ideologi som legges til grunn for hans handlinger.

Ellers kan man jo spørre seg om f.eks Saudi Arabias offentlige halshugginger er et resultat av selvskapte unnskyldninger - ikke bygd på koranen og hadithene?

Steining av utro kvinner er også en selvskapt unnskyldning - uten rotfeste i religion?

Kunne laget en lang liste her men tror poenget er klart.
Sitat av Provo Vis innlegg
Og du er vel klar over at om du hadde fortalt IS at det de gjør ikke er en direkte utlevelse av deres religiøse overbevisning, så hadde de skåret hodet av deg? Likevel vet du bedre enn dem hva som motiverer deres handlinger?
Vis hele sitatet...
Tja, hvordan vet du egentlig det? Har du møtt ett IS medlem? Vitner forteller en annen historie:

http://www.cnn.com/2015/02/03/intl_w...ois/index.html

"There was never really discussion about texts or -- it was not a religious discussion. It was a political discussion."
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva var årsaken da? Nesten all islamsk terror, undertrykking og mishandling rettes mot andre muslimer, og tar form av en direkte bokstavtro tolkning av deres egne religiøse tekster.
Vis hele sitatet...
Politiske grunner. Som jeg skrev som første punkt i mitt første innlegg: "undertrykkelse av staten". Og dette er skriftene du linket til enig i:

Kto Kogo?: A Cross-Country Study of the Origins and Targets of Terrorism

The most salient patterns in the data on global terrorism that we presented suggest
that, at the country level, the sources of international terrorism have more to do with
repression [...] Thus terrorist perpetrators are not necessarily poor. But those who are repressed
politically tend to terrorize the rich, giving international terrorist events the feel of
economic warfare.
Vis hele sitatet...
Education, Poverty and Terrorism: Is There a Causal Connection?:

In terms of the supply of
terrorists, we hypothesize that terrorism resembles a violent form of political
engagement. More educated people from privileged backgrounds are more likely
to participate in politics, probably in part because political involvement requires
some minimum level of interest, expertise, commitment to issues and effort, all of
which are more likely if people have enough education and income to concern
themselves with more than minimum economic subsistence. Our ?nding that
terroristsare more likelyto spring from countries that lack civil rights, if it holds up,
is further support for the view that terrorism is a political, not economic, phenom-
enon. On the demand side, terroristorganizations may prefer educated, committed
individuals. In addition, well-educated,middle- or upper-class individuals are better
suited to carry out acts of international terrorism than are impoverished illiterates
because the terrorists must ?t into a foreign environment to be successful.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Grix; 4. februar 2015 kl. 14:31.
Religion er, og har blitt, brukt som en begrunnelse for bestialske handlinger i uminnelige tider, og historisk sett er det vanskelig å finne noen religion som er bedre eller verre enn andre. Endringer i samfunnsstrukturer, befolkning og våpen har endret krigføringen, men å mene at Islam som religion er noe verre enn andre religioner blir i mine øyne å se problemene fra feil side.

Som flere er inne på er det å forklare overvekten av "Islamske" terrorangrep uten å se utover det religiøse aspektet en altfor enkel tilnærming. Man er samtidig nødt til å se på samfunnene disse stammer fra, og ikke minst de historiske aspektene. På samme måte er det en kraftig forenkling å knytte den manglende utviklingen av disse samfunnene utelukkende til at de er Islamske. Historisk sett var det islamske Midtøsten et langt mer tolerant og utviklet samfunn enn det kristne Europa, og store deler av den kunnskapen og teknologien som vesten i dag besitter har sitt utspring i Midtøsten. F.eks. sto utviklingen av matematikk nærmest stille i middelalderens Europa, mens det ble gjort store fremsteg i den arabiske verden, vi kan blant annet takke araberne for 0, en oppdagelse som hadde enorm betydning.

Spol noen år fremover, og det skjer ting i Europa - særlig på våpenfronten. Et av resultatene er at det gjør europeiske stater i stand til å legge under seg store deler av verden. Desverre er resultatet at koloniene anses for rene råvarelagre, som gir kolonimaktene ressurser og rikdom som i neste omgang fører til at man kan finansiere forskning og utvikling. Kolonistatene blir derimot undertrykt, ressursene plyndret og i mange tilfeller fører også kolonistatenes fremferd til at ekstremisme får grobunn. Ikke minst takket være særdeles voldelige fremstøt for å omvende og undertrykke kolonistatenes religioner. Når kolonitiden går mot slutten og kolonimaktene vender hjem etterlater de samfunn i dyp fattigdom, som aldri har fått nyte godt av kolonimaktenes vekst, og hvor landegrenser i tillegg går fullstendig på tvers av tidligere grenser.
Det har heller ikke vært uvanlig at kolonimaktene har sørget for å sette befolkningsgrupper i kolonistatene opp mot hverandre for på den måten sørge for at de slåss mot hverandre i stedet for overmakten. Når kolonimaktene trakk seg ut etterlot de da også dype konflikter som medførte at utviklingen ble ytterligere bremset. Resultatet var igjen stater der den herskende klassen brukte alle midler for å beholde sin status, mens de øvrige forsøkte å skaffe seg denne statusen selv. Det ville neppe gjort noen forskjell om det var islam, kristendom, buddhisme eller andre religioner som var dominerende, men å gjøre religion til en del av konflikten var uungåelig.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Svært religøse mennesker som lever og dør for sin religion - har religion som både årsak og unnskyldning.

Det er mange grunner til framveksten av radikal islam. Men en radikal islamist er fremdeles en radikal islamist.

Det var også mange årsaker og forklaringsmodeller til framveksten av f.eks nazisme i Nazi-Tyskland. En overbevist nazist har fremdeles en nazi-ideologi som legges til grunn for hans handlinger.

Ellers kan man jo spørre seg om f.eks Saudi Arabias offentlige halshugginger er et resultat av selvskapte unnskyldninger - ikke bygd på koranen og hadithene?

Steining av utro kvinner er også en selvskapt unnskyldning - uten rotfeste i religion?

Kunne laget en lang liste her men tror poenget er klart.
Vis hele sitatet...
Poenget er klart, men feilaktig basert på korrelasjon, ikke kausalitet. Derfor har den ikke forklaringskraft.

En radikal islamist er ikke en radikal islamist fordi han er en radikal islamist - noe du insinuerer gjennom logikken av at en overbevist nazist har nasjonalsosialismen som grunnlag for sine handlinger.

Nasjonalsosialismen er ikke årsaken til at nazisten begår grufulle handlinher. Hva kom før den nasjonalsosialistiske overbevisningen? Hva fikk nazisten til å tenke "dreper jeg en viss type mennesker, renser jeg landet og redder økonomien og Tysklands ære"? Jo, nettopp en økonomi i ruiner, dårlige kår for folk flest, samt en kollektiv skam etter krigsoppgjøret. Derfor er disse med på å forklare nasjonalsosialismen som ideologi, og derfor også hvorfor nazisten rasjonelt støtter seg på nasjonalsosialismen som begrunnelse, eller "unnskyldning", for sine handlinger.

På samme måte er det en korrelasjon mellom religion og terrorisme, men ingen kausalitet. Islam fører ikke til terrorisme, selv om ekstreme islamister kan ty til terrorisme. Ekstremistiske ideologier, deriblant de som tyr til terrorhandlinger, er derfor tilegnet på bakgrunn av fundamentale forandringer, personlig og/eller politisk. Slik som ved fremveksten av Nazi-Tyskland og nasjonalsosialismen.

Jihadisme og "islamsk terrorisme" er absolutt en utfordring, men for å kunne løse problemene knyttet til det er det flere faktorer som har langt større forklaringskraft enn religion.

For å bruke ditt eksempel: Hvorfor tror du at noen veldig religiøse mennesker velger å steine utro kvinner (det står både i Bibelen og Koranen), mens andre veldig religiøse mennesker velger å ikke gjøre det? Det er større sammenheng mellom kulturelle forskjeller, som kjønnsroller, og steining, enn det er mellom religiøs overbevisning og steining. Religiøs overbevisning brukes som grunnlag for hvorfor det er tillatt, men det er ikke årsaken til hvorfor det skjer. Da må man se langt dypere og bredere.
Redpilled alfahann
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Poenget er klart, men feilaktig basert på korrelasjon, ikke kausalitet. Derfor har den ikke forklaringskraft.

En radikal islamist er ikke en radikal islamist fordi han er en radikal islamist - noe du insinuerer gjennom logikken av at en overbevist nazist har nasjonalsosialismen som grunnlag for sine handlinger.

Nasjonalsosialismen er ikke årsaken til at nazisten begår grufulle handlinher. Hva kom før den nasjonalsosialistiske overbevisningen? Hva fikk nazisten til å tenke "dreper jeg en viss type mennesker, renser jeg landet og redder økonomien og Tysklands ære"? Jo, nettopp en økonomi i ruiner, dårlige kår for folk flest, samt en kollektiv skam etter krigsoppgjøret. Derfor er disse med på å forklare nasjonalsosialismen som ideologi, og derfor også hvorfor nazisten rasjonelt støtter seg på nasjonalsosialismen som begrunnelse, eller "unnskyldning", for sine handlinger.
Vis hele sitatet...
Det finnes haugevis av stater som ikke begår folkemord på minoriteter når de går gjennom økonomiske nedgangstider. USA slet for eksempel med noe av det samme i samme tidsrom uten at det førte til forfølgelse av jødene. Det er også vert å merke seg at ideologiske overbevisninger påvirker økonomien i et land. Et land styrt av kommunister og et land styrt av konservative kristne vill ha en svært forskjellig økonomi.
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
På samme måte er det en korrelasjon mellom religion og terrorisme, men ingen kausalitet. Islam fører ikke til terrorisme, selv om ekstreme islamister kan ty til terrorisme. Ekstremistiske ideologier, deriblant de som tyr til terrorhandlinger, er derfor tilegnet på bakgrunn av fundamentale forandringer, personlig og/eller politisk. Slik som ved fremveksten av Nazi-Tyskland og nasjonalsosialismen.
Vis hele sitatet...
Det er rimelig åpenbart at ikke-voldelige religiøse handlinger har lite å gjøre med de fundamentale forandringene du snakker om. En muslim ber fem ganger om dagen enten han lever i Norge eller Japan. Jeg ber ikke fem ganger uansett hvor jeg befinner meg. Hvor voldelig må en handling være for at den bare kan forklares med økonomi og store sammfunnsforandringer?

Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Jihadisme og "islamsk terrorisme" er absolutt en utfordring, men for å kunne løse problemene knyttet til det er det flere faktorer som har langt større forklaringskraft enn religion.

For å bruke ditt eksempel: Hvorfor tror du at noen veldig religiøse mennesker velger å steine utro kvinner (det står både i Bibelen og Koranen), mens andre veldig religiøse mennesker velger å ikke gjøre det? Det er større sammenheng mellom kulturelle forskjeller, som kjønnsroller, og steining, enn det er mellom religiøs overbevisning og steining. Religiøs overbevisning brukes som grunnlag for hvorfor det er tillatt, men det er ikke årsaken til hvorfor det skjer. Da må man se langt dypere og bredere.
Vis hele sitatet...
Flere faktorer kan vere essentielle for at en handling skal inntreffe. Jeg gikk til skolen i dag fordi hjertet mitt pumpet blod til beina mine. Jeg gikk til skolen i dag for å få en utdannelse. Jeg sprengte meg selv for å bli en martyr og komme til himmelen. Jeg sprengte meg selv fordi bomben gikk av når jeg trykket på avløseren.