Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 20466
Har i de senere år vært en ganske interessant utvikling når det kommer til mediehverdagen og rusmidler. Det er ikke lenger bare sjokkverdi som preger nyhetene. FHN har vært viktige for å skape oppmerksomhet rundt det faktum at folk blir narkomane pga. system- og omsorgssvikt. Vi kriminaliserer symptomer på samfunnsproblemer, og forbudet er med å forsterke det. I forhold til dette synes jeg Pål-Ørjan Johansen og Teri Krebs' bidrag til debatten har vært et friskt pust. Hvordan best behandle samfunnsproblemene som fører til at folk blir rusmisbrukere i utgangspunktet? Fokus på risikoprofil, de positive egenskapene knyttet til MDMA/psykedeliske og behandlingspotensiale har beveget den offentlige debatten i riktig retning. Eksempelvis innrømmet Jørgen Bramness(forskningsleder ved Senter for rus- og avhengighetsforskning) på Ukeslutt at MDMA er mindre skadelig enn alkohol. Han sier videre at det er ulovlig grunnet internasjonale avtaler som sammen med en kritisk folkeopinion gjør det ugunstig for politikere å forandre dagens politikk. Bramness sitter på gjerdet, men budskapet hans var i stor grad at MDMA først og fremst er farlig grunnet forbudet. Det hadde vi ikke hørt for 5 år siden, og Johansen utfordret Bramness på at det å opplyse allmennheten om faktiske forhold er forskningsmiljøets rolle.

Johansen og Krebs har vært i mediene flere ganger, men synes denne debatten er viktig i lys av deres siste fremstøt. Foreningen EmmaSofia har som mål å produsere MDMA og psilocybin til behandling, forskning og andre lovlige formål. Hovedinnvendingen fra Steinar Madsen(Fagdirektør i Legemiddelverket) var at det var lite dokumentasjon for nytteverdien av MDMA til behandling. Catch 22?

VG(attpåtil!) viser til mange seriøse nasjonale og internasjonale samfunnsaktører som på forskjellig grunnlag er uenige med dagens politikk. Et solid steg i retning av et mer åpent og nyansert debattklima.

Hva tenker folk om dette? Dette har imo potensiale til å forandre mye.
Sitat av Sinister Vis innlegg
Har i de senere år vært en ganske interessant utvikling når det kommer til mediehverdagen og rusmidler. Det er ikke lenger bare sjokkverdi som preger nyhetene. FHN har vært viktige for å skape oppmerksomhet rundt det faktum at folk blir narkomane pga. system- og omsorgssvikt. Vi kriminaliserer symptomer på samfunnsproblemer, og forbudet er med å forsterke det. I forhold til dette synes jeg Pål-Ørjan Johansen og Teri Krebs' bidrag til debatten har vært et friskt pust. Hvordan best behandle samfunnsproblemene som fører til at folk blir rusmisbrukere i utgangspunktet? Fokus på risikoprofil, de positive egenskapene knyttet til MDMA/psykedeliske og behandlingspotensiale har beveget den offentlige debatten i riktig retning. Eksempelvis innrømmet Jørgen Bramness(forskningsleder ved Senter for rus- og avhengighetsforskning) på Ukeslutt at MDMA er mindre skadelig enn alkohol. Han sier videre at det er ulovlig grunnet internasjonale avtaler som sammen med en kritisk folkeopinion gjør det ugunstig for politikere å forandre dagens politikk. Bramness sitter på gjerdet, men budskapet hans var i stor grad at MDMA først og fremst er farlig grunnet forbudet. Det hadde vi ikke hørt for 5 år siden, og Johansen utfordret Bramness på at det å opplyse allmennheten om faktiske forhold er forskningsmiljøets rolle.

Johansen og Krebs har vært i mediene flere ganger, men synes denne debatten er viktig i lys av deres siste fremstøt. Foreningen EmmaSofia har som mål å produsere MDMA og psilocybin til behandling, forskning og andre lovlige formål. Hovedinnvendingen fra Steinar Madsen(Fagdirektør i Legemiddelverket) var at det var lite dokumentasjon for nytteverdien av MDMA til behandling. Catch 22?

VG(attpåtil!) viser til mange seriøse nasjonale og internasjonale samfunnsaktører som på forskjellig grunnlag er uenige med dagens politikk. Et solid steg i retning av et mer åpent og nyansert debattklima.

Hva tenker folk om dette? Dette har imo potensiale til å forandre mye.
Vis hele sitatet...

Absolutt en positiv retning! Men jeg har ikke mye tro på store fremskritt i nærmeste fremtid grunnet alle disse trangsynte menneskene som er blitt peppret av media om hvor farlige alle de narkotiske stoffene er. Jeg skjønner også at politikere ikke tør og fremme disse stoffene grunnet den ekstreme tabuen rundt dette. Jævelig synd faktisk.
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
Absolutt en positiv retning! Men jeg har ikke mye tro på store fremskritt i nærmeste fremtid grunnet alle disse trangsynte menneskene som er blitt peppret av media om hvor farlige alle de narkotiske stoffene er. Jeg skjønner også at politikere ikke tør og fremme disse stoffene grunnet den ekstreme tabuen rundt dette. Jævelig synd faktisk.
Vis hele sitatet...

Hvis du har fulgt med i debatten, så er det tydelig at det er lite motstand i media mot psykedelika.

Her er link til EmmaSofia, forresten:

http://www.facebook.com/emmasofiaorg

http://twitter.com/emmasofiaorg

De tar i mot donasjoner.
Sitat av siddhartha Vis innlegg
Hvis du har fulgt med i debatten, så er det tydelig at det er lite motstand i media mot psykedelika.

Her er link til EmmaSofia, forresten:

http://www.facebook.com/emmasofiaorg

http://twitter.com/emmasofiaorg

De tar i mot donasjoner.
Vis hele sitatet...

Godt og høre, jeg tenkte hovedsaklig på MDMA.
Hvis de skal få lov å produsere noe slikt bør de urintestes hver dag for å vise at de ikke spiser av fatet :P Ellers er dette svært urettferdig at de skal få lov til å fremstille noe slikt.

Ser for meg at den dama der redusert etter en måned på Emma er ganske farlig på veien.
Sist endret av Trippa; 21. januar 2015 kl. 03:59.
Sitat av Trippa Vis innlegg
Hvis de skal få lov å produsere noe slikt bør de urintestes hver dag for å vise at de ikke spiser av fatet :P Ellers er dette svært urettferdig at de skal få lov til å fremstille noe slikt.

Ser for meg at den dama der redusert etter en måned på Emma er ganske farlig på veien.
Vis hele sitatet...


Produksjon av legemidler er strengt kontrollert, så det trenger du ikke bekymre deg for.

Forøvrig synes jeg innlegget ditt var svært lite konstruktivt.
Staten risikerer jo også store erstatningskrav dersom disse stoffene gitt i behandling gjør vondt værre.

For en som aldri har prøvd rusmidler, selvom det bare skulle vært i terapi, vil jo dette åpne pasienten for en helt ny verden av sinnsstemninger som er lett å savne og ønske å komme tilbake til.
Psykedelika er ikke avhengighetsskapende. Og et særdeles grundig studie antyder langt på vei at det ikke er skadelig for mental helse, heller tvert i mot. Av 130 000 personer hadde 22000 inntatt psykdelika, flere av dem gjennom et helt liv.

http://www.ntnu.edu/news/2013-news/lsd-survey
Disse substansene er ikke fysisk avhengighetsskapende. MDMA vil jeg heller ikke kalle psykadelika, det er et rusmiddel.

Hvis du ikke klarer å se noe negativt med inntak av psykadelika så er jeg for trøtt til å motargumentere. Det er fantastiske opplevelser helt til man får en badtrip. Og til slutt begynner folk å spørre seg selv, er virkeligheten virkelig virkelig? Det trengs ikke en badtrip en gang, noen trenger bare ta det et fåtall ganger før de spør seg selv dette.
Sist endret av Trippa; 21. januar 2015 kl. 04:29.
Du repeterer myter som har florert i media siden 70-tallet. Hvis man ser på den faktiske forskningen der ute, i stedet for å forholde seg til personlige anekdoter, kommer det tydelig frem at psykedelika (nå snakker jeg kun om psykedelika) ikke er skadelig i nevneverdig grad.

Det hender at folk opplever "bad trips", men studiet jeg henviste til dokumenterer grundig at de negative effektene et fåtall opplever ikke er varige. Psykedelikabrukerne i studiet hadde faktisk bedre mental helse i det store og hele, enn de som aldri hadde prøvd. Og dette er et meta-studie, altså en kombinasjon av en rekke andre studier.
Sist endret av siddhartha; 21. januar 2015 kl. 04:51.
Har du noe førstehånds erfaring med sinnslidelser og bruk av psykadelika?
Jeg synes dette er et utrolig bra tiltak, og jeg tror folkene bak EmmaSofia vil lykkes. De virker å være svært godt forberedte, og har fått med seg mange dyktige folk på laget. Bl.a jusprofessor Hans-Fredrik Marthinussen. Det blir spennende å skje hva som skjer fremover. Tror vi vil høre mye om dem i media. Håper folk donerer penger til dem i oppstartsfasen. Det har i alle fall jeg gjort.


Trippa: Som sagt er det personlige anektdoter, og personlige anekdoter hører ikke hjemme i en saklig debatt.
Sist endret av siddhartha; 21. januar 2015 kl. 05:02.
Nei, det er sant. Ble litt for personlige innlegg, beklager.
Jeg ville hoppet av glede dersom Psilocybin ble legalisert/produsert til medisinsk bruk. Jeg bruker det allerede mot Clusterhodepine, og det hadde virkelig vært godt å kunne få tak i medisin uten å måtte være "kriminell". Jeg ønsker det iallefall velkomment
Ja, psilocybin/psilocin holdige sopper bør bli leaglisert asap. Det er den eneste kjente remedien mot clusterhodepine så det er jo helt skandale at de kan og vil bli straffet av samfunnet hvis de blir tatt med medisinen de trenger.

Det lovverket vi har i dag er ikke godt nok. Kraftige droger produsert av farmasøytiske firmaer er greit, men noe som pas. kan gro/finne i naturen selv er uaktuelt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Trippa Vis innlegg
Staten risikerer jo også store erstatningskrav dersom disse stoffene gitt i behandling gjør vondt værre.

For en som aldri har prøvd rusmidler, selvom det bare skulle vært i terapi, vil jo dette åpne pasienten for en helt ny verden av sinnsstemninger som er lett å savne og ønske å komme tilbake til.
Vis hele sitatet...

Spennende post. Jeg tror det burde være mulig å bruke ansvarsfraskrivelser på linje med det som benyttes i USA.

Sitat av Klorofyll Vis innlegg
Jeg ville hoppet av glede dersom Psilocybin ble legalisert/produsert til medisinsk bruk. Jeg bruker det allerede mot Clusterhodepine, og det hadde virkelig vært godt å kunne få tak i medisin uten å måtte være "kriminell". Jeg ønsker det iallefall velkomment
Vis hele sitatet...
Stemmen din trengs i offentligheten når en slik debatt kommer opp!

De fleste nordmenn kjenner ikke til denne problemstillingen. Det er mye sympati og avmålthet å hente fra ditt eksempel på legitim bruk. Det ser vi på hvordan det reageres på at foreldre straffes for bruk av cannabis i forbindelse med kreft.
Sist endret av meaculpaUIO; 21. januar 2015 kl. 12:58.
Alt dette høres jo veldig bra ut, men hva med artikkelen som var linket til http://www.vg.no/forbruker/helse/hel...ning/a/539400/ som er fra 2008, hvor det ble skrevet at "Norge blir det første landet som statlig finansierer forskning på bruk av ecstasy i psykiatrien". Jeg har ikke hørt noe mer der ifra? Hvor er resultatene fra forskningen? Blir ikke det publisert?

Igjen, alt høres veldig bra ut, men jeg klarer virkelig ikke å se for meg at det blir noe som helst forandringer før neste generasjon inntar regjeringen. Som i at ungdomspartiet til FrP er for legalisering av cannabis og alt det der. Jeg tviler på at det blir noe som hlest forandrer før nåværende generasjon som sitter i regjering dør ut...
Synes det er flott at det forskes på medisinsk effekt av LSD og MDMA. Det jeg ikke skjønner, er at EmmaSofie velger å ha en prostituert som frontfigur.
Ikke at jeg har noe i mot henne, hun er en flott dame på flere måter.

Jeg tror de kommer til å få avslag på all forskning på disse stoffene pga manglende forskning som viser at det har noe for seg. Ergo, dere får ikke forske, for det er ikke forsket på. Ganske urimelig, i grunn.
Sist endret av TrippyKing; 23. januar 2015 kl. 20:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Jeg tror de kommer til å få avslag på all forskning på disse stoffene pga manglende forskning som viser at det har noe for seg. Ergo, dere får ikke forske, for det er ikke forsket på. Ganske urimelig, i grunn.
Vis hele sitatet...
Nja, men dei bør iaffal ha ein rimeleg klar plan på kva dei vil forske på, korleis, kva sikkerhetsmekanismer dei har, og kva som er målet.

Om dei går inn i forskninga med innstillinga media har gitt dei - at mdma/psykedeliske stoffer fungerer som behandling i psykiatrien - så er det mildt sagt ei uheldig innstilling, og eit særs dårleg grunnlag.

Dei bør knytte seg til sterke fagmiljø, for det er eit ekstremt krevjande felt å forske på, som krev veldig gode retningslinjer og etiske vurderinger. Kanskje dei har det, men det har ikkje komt fram i media at dei har det, og talspersonen sin argumentasjon er ca. at det hjalp ho - ergo er det verdt å forske på. Noko som ikkje er spesielt god argumentasjon når det kjem til legemiddelforskning.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nja, men dei bør iaffal ha ein rimeleg klar plan på kva dei vil forske på, korleis, kva sikkerhetsmekanismer dei har, og kva som er målet.

Om dei går inn i forskninga med innstillinga media har gitt dei - at mdma/psykedeliske stoffer fungerer som behandling i psykiatrien - så er det mildt sagt ei uheldig innstilling, og eit særs dårleg grunnlag.

Dei bør knytte seg til sterke fagmiljø, for det er eit ekstremt krevjande felt å forske på, som krev veldig gode retningslinjer og etiske vurderinger. Kanskje dei har det, men det har ikkje komt fram i media at dei har det, og talspersonen sin argumentasjon er ca. at det hjalp ho - ergo er det verdt å forske på. Noko som ikkje er spesielt god argumentasjon når det kjem til legemiddelforskning.
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Det var en fin og nøytral artikkel om denne saken på forskning.no, men den ser ut til å være slettet av en eller annen grunn. Man kan jo spekulere på hvorfor.

Det er litt vanskelig å gjengi når artikkelen er fjernet, men fikk inntrykk av at dette var godt forankret i et seriøst miljø, med flere seriøse, anerkjente forskere på laget. Og det virket som at de var klar over at de hadde en lang vei å gå.

Bah... Blir bare tull når kilden er fjernet! Men prosjektet skal i alle fall være langt mer seriøst enn det som er blitt fremstilt i de tabloide mediene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nja, men dei bør iaffal ha ein rimeleg klar plan på kva dei vil forske på, korleis, kva sikkerhetsmekanismer dei har, og kva som er målet.

Om dei går inn i forskninga med innstillinga media har gitt dei - at mdma/psykedeliske stoffer fungerer som behandling i psykiatrien - så er det mildt sagt ei uheldig innstilling, og eit særs dårleg grunnlag.

Dei bør knytte seg til sterke fagmiljø, for det er eit ekstremt krevjande felt å forske på, som krev veldig gode retningslinjer og etiske vurderinger. Kanskje dei har det, men det har ikkje komt fram i media at dei har det, og talspersonen sin argumentasjon er ca. at det hjalp ho - ergo er det verdt å forske på. Noko som ikkje er spesielt god argumentasjon når det kjem til legemiddelforskning.
Vis hele sitatet...
Ut i fra artikkelen så er ikke EmmaSofias hovedmålsetning forskning, men lovlig produksjon. Det er allerede mye forskning som viser til et vanvittig potensiale for bruk av MDMA og psykedeliske i en rekke behandlingsformer, og det er langt flere undersøkelser på vei. I den grad det blir aktuelt med behandling trenger man noen som har gått gjennom de riktige steg for lovlig produksjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sinister Vis innlegg
I den grad det blir aktuelt med behandling trenger man noen som har gått gjennom de riktige steg for lovlig produksjon.
Vis hele sitatet...
Og i så måte er den etablerte legemiddelindustrien eit langt meir seriøst kort.

Dei har erfaring med nøyaktig og sikker framstilling av komplekse stoffer, dei har erfaringa for å få det godkjent, og dei har ressurasen. Lovleg produksjon er liten del av det å få det godkjent som legemiddel.

Så sorry, eg ser fortsatt ikkje relevansen av organisasjonen, utover at dei framstår som dønn useriøse på facebook.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og i så måte er den etablerte legemiddelindustrien eit langt meir seriøst kort.

Dei har erfaring med nøyaktig og sikker framstilling av komplekse stoffer, dei har erfaringa for å få det godkjent, og dei har ressurasen. Lovleg produksjon er liten del av det å få det godkjent som legemiddel.

Så sorry, eg ser fortsatt ikkje relevansen av organisasjonen, utover at dei framstår som dønn useriøse på facebook.
Vis hele sitatet...
Problemet er at den etablerte industrien ikke gjør noe. Patentene på MDMA og psilocybin er gått ut, så det er ikke store penger å hente. Det er ikke noe komplisert med produksjon av disse stoffene. Ved å ha en GMP-lisens vil det være godkjent til menneskelig bruk. Risikoprofilen på MDMA og psykedeliske er svært lav, og det er mye seriøs forskning om dagen. Tror ikke veien til medisinsk bruk er så lang som vi tror.

Hva er galt med facebook-siden?
Sitat av Sinister Vis innlegg
Problemet er at den etablerte industrien ikke gjør noe. Patentene på MDMA og psilocybin er gått ut, så det er ikke store penger å hente. Det er ikke noe komplisert med produksjon av disse stoffene. Ved å ha en GMP-lisens vil det være godkjent til menneskelig bruk. Risikoprofilen på MDMA og psykedeliske er svært lav, og det er mye seriøs forskning om dagen. Tror ikke veien til medisinsk bruk er så lang som vi tror.

Hva er galt med facebook-siden?
Vis hele sitatet...
Det har ikke noe med patenter å gjøre! Det er ikke noe selskap lenger, som har patent på asetylsalisylsyre, men Bayer driver nå jevnt og trutt og produserer Aspirin enda...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, så hyggelig at dere har startet en tråd om oss her inne!

Vi har lansert en crowdfundingkampanje for å kunne oppfylle foreningens formål: Å gjøre MDMA og psykedelika mer tilgjengelig for medisinsk bruk, forskning og andre lovlige formål https://www.indiegogo.com/projects/m...rld/x/10054110.

En av grunnleggerne av EmmaSofia, Pål-Ørjan Johansen, deler for første gang sin historie om hvordan han behandlet sin PTSD og alkoholisme med MDMA og psykedelika i VG+ http://pluss.vg.no/2015/03/04/1944/1944_23408000.

Noen i denne tråden lurte noen på hvorfor jeg er involvert i EmmaSofia. Både Teri, Pål og jeg har en felles interesse for evidensbasert politikk, oppklaring av misforståelser og myter samt et ønske om å øke respekt og samhold for mennesker som utøver sin menneskerett til å bestemme over egen kropp og bevissthet.

Hilsen Hege Grostad,
daglig leder v/EmmaSofia
Slutt å si at det er mindre skadelig en alkohol. La stoffene reklamere for seg selv, og vis hvordan de kan redde folk fra avhengighet. Du kan aldri vinne med å sammenligne noe med hva folk allerede kjenner. Fortell hvordan det hjalp folk istedet. Ting som hjelper folk får fort rykte på seg.
Sitat av EmmaSofia
Å gjøre MDMA og psykedelika mer tilgjengelig for medisinsk bruk, forskning og andre lovlige formål.

Både Teri, Pål og jeg har en felles interesse for evidensbasert politikk, oppklaring av misforståelser og myter samt et ønske om å øke respekt og samhold for mennesker som utøver sin menneskerett til å bestemme over egen kropp og bevissthet.
Vis hele sitatet...
Å oppklare misforståelser og myter som har formert seg i dagens samfunn grunnet feilinformasjon fra mediene nytter absolutt alle som bor i dette landet, det kan også hjelpe andre lender som kan lene seg mot norsk forskning for å lære mer om feltet.
Til rekreasjons brukere så kan vi lære om faren ved inntak, anbefalt mengde, vente tid mellom bruken til beste behandling mot skader om noen har brukt middelet uforsvarlig.
Til medisinsk bruk så er det fortsatt mye forskning som må til, men vi vil aldri komme oss noen vei så lenge det er ulovlig å forske på middelet.

Sitat av Nutz
Slutt å si at det er mindre skadelig en alkohol. La stoffene reklamere for seg selv
Vis hele sitatet...
Det at folk flest har spist myten om at alkohol er mindre farlig en MDMA er alment utbredt i dagens samfunn.
Alt av data vi har samlet innen feltet viser at alkohol er mye farligere både fysisk, psykisk også alt fra kortvarige lidelser til kroniske lidelser. Jeg ser ingen grunn til å fornekte almenheten denne informasjonen.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg

Det at folk flest har spist myten om at alkohol er mindre farlig en MDMA er alment utbredt i dagens samfunn.
Alt av data vi har samlet innen feltet viser at alkohol er mye farligere både fysisk, psykisk også alt fra kortvarige lidelser til kroniske lidelser. Jeg ser ingen grunn til å fornekte almenheten denne informasjonen.
Vis hele sitatet...
Men du vinner ikke flesteparten av folk som har ett sunt forhold til alkohol over med å si at hva de syns er en sunn gift kan erstattes. Alkohol har råd og erfaring om dose med seg. Mdma har ingenting av sånt. Og det er ett stort problem med mye dop siden det er ett "kult" dop å ta, men det har bare douchebag idioter til å fortelle om fordelene med det, og ingen normale folk til å si hva som er bra med det.
Ikke for å hijacke tråden, men dette er minst like interessant! Sjekk belønningene på crowdfundingsiden deres, ganske vilt. De publiserer visst noen resultater senere i år.
Sitat av nutz Vis innlegg
Men du vinner ikke flesteparten av folk som har ett sunt forhold til alkohol over med å si at hva de syns er en sunn gift kan erstattes.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel ikke å overbevise dem om å erstatte alkohol med MDMA, men å påpeke hvor lite fornuftig det er å forby noe som ikke er (like) skadelig.

Folk flest ser ikke på moderat bruk av alkohol som skadelig, så hva er motivasjonen for å forby andre å bruke et mindre skadelig rusmiddel hvis det ikke er helsa?

Sitat av nutz Vis innlegg
Alkohol har råd og erfaring om dose med seg. Mdma har ingenting av sånt.
Vis hele sitatet...
Dette er bare feil og her viser du bare hvordan uvitenhet er med på å styre opinionen.
"Sunn fornuft" når det kommer til rusmidler bør vel være å informere seg før man gjør noe som helst.
Lærer vi barna våre måte og forsvarlig rusbruk, hadde vi kanskje ikke hatt den helgefylla Norge er preget av nå.

For info og råd om forsvarlig bruk av MDMA kan man lese her:
http://www.rollsafe.org/
Sitat av phish Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du har misforstått David Nutt!
Jeg benekter ikke at enkelte psykedelika kan hjelpe mot (enkelte) psykiske plager/sykdommer, men skal en gjøre dette så er klinisk behandling og resept veien å gå! Ikke at Hvermansen på gata tyller i seg psykedelika på grunn av en selvdiagnostisert plage, som kan være helt noe annet. Husk psykedelika er heller ikke helt ufarlige, og langt ifra leketøy! Kanskje du også kan gjøre problemene større, ved å "selvmedisinere", for alt det jeg vet...
Han nevner vel kun at psykedeliske midler som MDMA har et enormt potensiale når det kommer til pasient behandling av et bredt spekter psykiske lidelser.

Selv-medisinering via selv diagnose blir aldri nevnt =)
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Selv-medisinering via selv diagnose blir aldri nevnt =)
Vis hele sitatet...
Nei, det mener ikke jeg heller. Men jeg tror ikke det er et sjeldent fenomen, blant brukerene av dette underforumet av Freak, eller?
Sist endret av aluminiumfluorid; 9. mars 2015 kl. 12:36.
Jeg er helt enig i det, men jeg synes ikke uttalelsen til David Nutt er feil eller at han har missforstått noe utfra det han sier.

Folk som ønsker å selvmedisinere seg mot selv påståtte lidelser kan fort bruke uttalelser fra folk som Nutt til å rettferdiggjøre ønsket bruk, men som sagt for å komme frem til dette så må man tilføye og hoppe til egne slutninger fra det opprinnelige utsagnet.
Sist endret av Noxaran86; 9. mars 2015 kl. 12:47.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Selvmedisinering er bare et skalkeskjul for å ruse seg, jeg aner ikke hvorfor folk begynte å bruke begrepet men kanskje de ikke klarte å være ærlige nok ovenfor seg selv, at de faktisk må bruke slike ord for å lure seg.
Selvmedisinering er en utrolig dårlig idè, det virker som fenomenet delvis er et resultat av paranoiaen som har oppstått blandt endel folk: En generell mistillit til helsevesenet som ikke er helt uberettiget (mental helse er et vanskelig område, krever innsats fra pasienten og tillit til lege/terapeut samt behandlingen).
Mange har kanskje lest/hørt fra folk med dårlige erfaringer med tvangsinnleggelser og at behandling ikke fungerer uten å tatt seg tid til å lese suksesshistoriene.

Selv har jeg et familiemedlem som er akkutpsykiatrisk sykepleier og jobber med rus såvel som situasjonsutløste psykoser (asylsøkere med ptsd f.eks) og pleierne, samt legene har en genuin interesse om å lege folk, få de friske.
Men som med alle offentlige innstanser krangles det om budsjett, antallet pasienter pleiere har ansvar over har for lengst gått over grensen på hva som er forsvarlig, og her forventes disse stakkarene til å kunne hjelpe alle på det smale budsjettet de har fått tildelt. But, i digress....

Den som tror at en psykedelisk opplevelse vil fikse livet sitt vil få seg en kjip overraskelse. Opplevelsen kan gi deg et nytt syn på situasjonen din og gi deg et spark bak: Det er du som må gjøre arbeidet for å snu om på situasjonen.
Sitat av Dodecha Vis innlegg

Den som tror at en psykedelisk opplevelse vil fikse livet sitt vil få seg en kjip overraskelse. Opplevelsen kan gi deg et nytt syn på situasjonen din og gi deg et spark bak: Det er du som må gjøre arbeidet for å snu om på situasjonen.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp derfor livet ditt kan bli bedre på sikt. Mao.hjelp til selvhjelp. I rusrapporter ser man vel ofte at folk finner ut at ens egne problemer skyldes en selv.

Så er det dette med å integrere erkjennelser ol. fra trippen i hverdagen, det kan være vanskelig, men det skjer oftest over lengre tid.
Jeg ser de har en AMA (ask me anything) på reddit nå, tenkte det kunne være interessant for noen her.
Link
Jeg lagde et innlegg på AMAen på reddit angående EmmaSofia, her er det: http://www.reddit.com/r/science/comm...B8rjan/cpe5s9r

Jeg synes hele organisasjonen formelig stinker "nyfrelst av psykedelika", det virker som at de lever i en ureflektert boble hvor dette "noe" som skjer etter at de når et ekstremt diffust mål vil fikse alt ifra psykiatrisk helsevesen og den norske kulturen med et fingerknips.

Dette er ikke noe annet enn banalt og det eneste jeg tror skjer er at man gir almennheten et enda mer vridd syn på oss psykedelikabrukere som noe annet enn dem selv i stedet for å vise at vi er fullstendig unike mennesker på lik linje med dem selv vi og. Med den ultrapopulistiske regjeringen vi har sittende nå er det ikke rart de vil ut i media, men de må da skjønne at måten de gjør det på risikerer at hele greia bare kollapser på seg selv. Organisasjonen minner om en utrolig nok enda mer useriøs versjon av hva Leary gjorde på sekstitallet og jeg frykter at dette blir bare avfeid som noe useriøst tull. Helgefylla kan faen meg ikke erstattes av helgesyra.

Det finnes plenty av organisasjoner som viser at man kan ta psykedelika uten å miste bakkekontakten, MAPS for eksempel setter seg oppnåelige delmål både langsiktig og kortsiktig, og er realistiske om at det tar lang tid for å bruke potensialet som ligger i psykedelika fult ut. Om noen så den videoen jeg linket til i innlegget mitt på Reddit synes jeg det er nydelig hvor fint Doblin forklarer MAPS' langsiktige mål mot en verden hvor alle lever i større harmoni med seg selv, men at dette er et eventuelt utfall av arbeidet som gjøres nå, ikke en ting som kommer til å oppstå så fort mange nok tar sopp i tandem med å se tegneserier.
Sist endret av hørbørt; 14. mars 2015 kl. 02:00.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Sitat av hørbørt Vis innlegg
Jeg lagde et innlegg på AMAen på reddit angående EmmaSofia, her er det: http://www.reddit.com/r/science/comm...B8rjan/cpe5s9r

Jeg synes hele organisasjonen formelig stinker "nyfrelst av psykedelika", det virker som at de lever i en ureflektert boble hvor dette "noe" som skjer etter at de når et ekstremt diffust mål vil fikse alt ifra psykiatrisk helsevesen og den norske kulturen med et fingerknips.

Dette er ikke noe annet enn banalt og det eneste jeg tror skjer er at man gir almennheten et enda mer vridd syn på oss psykedelikabrukere som noe annet enn dem selv i stedet for å vise at vi er fullstendig unike mennesker på lik linje med dem selv vi og. Med den ultrapopulistiske regjeringen vi har sittende nå er det ikke rart de vil ut i media, men de må da skjønne at måten de gjør det på risikerer at hele greia bare kollapser på seg selv. Organisasjonen minner om en utrolig nok enda mer useriøs versjon av hva Leary gjorde på sekstitallet og jeg frykter at dette blir bare avfeid som noe useriøst tull. Helgefylla kan faen meg ikke erstattes av helgesyra.

Det finnes plenty av organisasjoner som viser at man kan ta psykedelika uten å miste bakkekontakten, MAPS for eksempel setter seg oppnåelige delmål både langsiktig og kortsiktig, og er realistiske om at det tar lang tid for å bruke potensialet som ligger i psykedelika fult ut. Om noen så den videoen jeg linket til i innlegget mitt på Reddit synes jeg det er nydelig hvor fint Doblin forklarer MAPS' langsiktige mål mot en verden hvor alle lever i større harmoni med seg selv, men at dette er et eventuelt utfall av arbeidet som gjøres nå, ikke en ting som kommer til å oppstå så fort mange nok tar sopp i tandem med å se tegneserier.
Vis hele sitatet...
Synes de hadde en ganske fin og seriøs profil på AMA'n. Lenken din ser ikke ut til å virke.

Crowdfunding-kampanjen på Indiegogo er blitt relansert med et litt mer realistisk mål på 30k$, og over en lengre periode. Dette er en sum som vil tilrettelegge for videre arbeid med å åpne for klinisk bruk og forskning. Johansen og Krebs har nylig vært i Newsweek og The Lancet. Dekning som dette er med å gi organisasjonen tyngde hos utenforstående, samt opplyse om potensiale og risikoprofil knyttet til MDMA og psykedeliske.
Jeg støttet den første kampanjen og er veldig glad for å se at de ikke gir opp.
Enig med du stormen at det kan virke litt useriøst til tider. De har en lang vei å gå, men målet er absolutt mulig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette er ikke det mest konstruktive innlegget og jeg ønsker ikke starte cannabis debatten her, igjen, men vil bare dele en liten godbit som sikkert mange av dere har sett før:

Den unge, velutdannede hvite delen av befolkningen med relativt høy inntekt går foran når det gjelder holdninger til cannabis. De har et mer realistisk bilde av skadevirkningene enn resten av befolkningen, mener Willy Pedersen.
Vis hele sitatet...
http://forskning.no/alkohol-og-narko...-redd-cannabis
Jeg hoppet i stolen da jeg så kampanjen til EmmaSofia. Umiddelbart virker dette helt strålende - en seriøs organisasjon fundert på forskning og med terapiformål (ikke først og fremst legalisering) i fokus. Det var denne vinkelen som fikk fart på legaliseringsbølgen i USA.

Det som engster meg, og som kanskje kan forklare en del av ambivalensen i denne tråden, er at det følger et enormt ansvar med den rollen EmmaSofia har påtatt seg. Ved å opptre i beste nyhetssending verden over etc. har Krebs & co. blitt "talspersonene" for en horde av oss andre. De er Psykedelika Utad. Derfor blir det ekstremt viktig at de er sitt ansvar bevisst, og fremstår så seriøse som overhodet mulig.

Vi andre har ikke mulighet til å bidra til å forme budskapet til stiftelsen gjennom medlemsskap. Vi har ikke mulighet til å vise støtte eller utrrykke misnøye med hvordan saken behandles. Kort sagt, EmmaSofia har ikke grasrot-støtte i formell, demokratisk betydning slik mange andre interessegrupper har. Det betyr at man fokuserer på det faglige fremfor det populære, noe som er OK; det betyr dermed at politikere kan se dette i behandlingsøyemed, noe som kan bidra til en oppmykning. Men det betyr også at jeg, som andre psykonauter, blir sittende på gjerdet og bite negler i kontrollbehovets angstfylte verden av overfølsomme tolkninger.

Jeg synes AMAen på reddit var grufull lesning (fra et akademisk ståsted). Kanskje den traff den gemene reddit-hop bedre enn meg. Men jeg håper EmmaSofia bruker noen av midlene på kommunikasjonsrådgivning. Det ligger mange egg i kurven deres.
Sist endret av shamanita; 12. april 2015 kl. 21:36.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av userr Vis innlegg
Poenget er vel ikke å overbevise dem om å erstatte alkohol med MDMA, men å påpeke hvor lite fornuftig det er å forby noe som ikke er (like) skadelig.

Folk flest ser ikke på moderat bruk av alkohol som skadelig, så hva er motivasjonen for å forby andre å bruke et mindre skadelig rusmiddel hvis det ikke er helsa?



Dette er bare feil og her viser du bare hvordan uvitenhet er med på å styre opinionen.
"Sunn fornuft" når det kommer til rusmidler bør vel være å informere seg før man gjør noe som helst.
Lærer vi barna våre måte og forsvarlig rusbruk, hadde vi kanskje ikke hatt den helgefylla Norge er preget av nå.

For info og råd om forsvarlig bruk av MDMA kan man lese her:
http://www.rollsafe.org/
Vis hele sitatet...
Hva jeg mener, takk for at du forklarer det bedre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av samoht Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Her er et svar fra Pål-Ørjan Johansen.

http://forskning.no/meninger/kronikk...skningskritikk
Sist endret av Icahn; 3. juni 2015 kl. 16:46.
Her er en annen takedown http://aftenstierne.blogg.no/1433344..._moralske.html

Og en oppfølging om NTNU i dag: http://aftenstierne.blogg.no/1433403...ieforfals.html
Sist endret av Inanna; 4. juni 2015 kl. 11:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Folkefiende
Toaru's Avatar
http://m.db.no/2015/06/04/kultur/men.../rus/39506993/

Hvorfor er det ikke mer diskusjon rundt dette? Har sett igjennom Vitenskap, Politikk og Rusniddelforaene, men ingen her bryr seg (?)
forskning.no manipulerer arkivet sitt, og de påstår at EmmaSofia har en politisk agenda.