Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 8105
“People are strange"
Hei (sorry hvis dette er rotete

har begynt på privatskole for å forbedre karakterer. trodde et friår skulle gjøre susen for skoleleiheten, men etter research har jeg funnet ut at problemet ligger mye dypere.
hele livet har jeg ikke klart å kontrollere min dagdrømming. Jeg kan space ut midt i en samtale, til og med når jeg snakker! motivasjonen min for å gjøre de simpleste ting, som å rydde rommet mitt, eller lage meg enkel mat og gjøre lekser er på BUNN. jeg er ikke motivert for mine hobbyer en gang. Sliter med kraftige konsentrasjonsvansker.
Gjennom min 13-årige skolegang har lærere naivt bare bedt meg om å slutte å dagdrømme, og kalt meg lat. de hadde ikke forståelse for at jeg ikke kunne noe for uoppmerksomheten etc.

Jeg skal til legen nå på onsdag og sjekke om jeg har ADD. Jeg lurer på hva som skal til for at legen skriver ut resept for ritalin/adderal… hvilken som helst ADHD medisin?
Jeg har vert litt på kjøret med andre stoffer, men er ikke en vane. har prøvd ritalin og adderal en gang hver, og dette er noe jeg kan ha stooor nytte av. Jeg søker IKKE noe å ruse meg på, men ser få andre utveier en medisin. jeg er utålmodig med å få orden på dette, siden dette kommer til å bli et intensivt skoleår som jeg vil slite med.

hva vil legen gjøre for meg, hvis jeg får påvist ADD? jeg er 20 år, og noen (lærere/foreldre) burde faen meg etter min mening, ha tatt tak i det for lenge siden. Vet at ADHD/ADD er et stort tema blandt barn og ungdom. Er det en annen sak nå som jeg er 20? regnes jeg som voksen, og prosessen vil bli lengere og vanskeligere for meg?



Vil det ha noe å si om legen kan påvise ved urinprøve eller blodprøve, at jeg har brukt ulovlige stoffer rekreasjonellt? (i mitt tilfelle røyking av cannabis)
Sist endret av Veggen; 27. august 2014 kl. 19:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1. Hvis legen din i det hele tatt tar prøver av deg så vil han ikke se etter THC, finner han det, så har han taushetsplikt.
2. Legen din kommer til å sende deg videre til en psykolog, deretter til en psykiater mest sannsynelig. Diagnoseringen har jeg hørt kan ta litt tid, og innebærer blant annet en 3-timers økt med psykolog. Blir du diagnosert med ADHD/ADD så får du adderal/ritalin. Fetteren min ble nylig diagnosert med ADD i en alder av 21, og han er hvertfall veldig fornøyd og føler at medisinen hjelper.

Lykke til
Sist endret av Mengele; 26. august 2014 kl. 01:12.
Vil det ha noe å si om legen kan påvise ved urinprøve eller blodprøve, at jeg har brukt ulovlige stoffer rekreasjonellt? (i mitt tilfelle røyking av cannabis)
Vis hele sitatet...
Ja. Adhd/add er ingen lett sykdom å ppåvise som klamydia eller forkjølelse. Mange lider av såkalte komorbide lidelser, som er blant annet depresjon, angst og bipolar lidelse. Det er også kjent at de som har/bør ha diagnosen har større sjanse for å drive med ulovlige rusmidler . Det skal være standard prosedyre og kjøre en rusmiddelscreening som det så fint heter, helt i starten av utredelsen, nettopp for å utelukke at spesielt angst/depresjon ikke kommer av rus(mis)bruk.
Kan man bare ringe og høre om en time for å få sjekket seg for ADD/ADHD?
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Nei, medisin er ikke veien å gå.

Har du adhd/add så er dette noe du må lære deg å leve med, medisinen bare feier problemet under teppe å gjør deg til en zombie, og dette er kanskje bra vis du ikke liker venner, mat eller deg selv.

Veien å gå er å bli kjent med deg selv, hvem er du? hva vil du? seriøst, hva vil du med livet mitt? ser folk deg i det bilde du prøver å speile? hva bryr du deg om? og hvorfor?

Når du har funnet ut hvem du er så kommer selvdisiplin med som dessert.

Jeg skrev en lang og utfyllende tekst til deg som jeg var klar til å poste, men fanen til freak ble lukket ved et uhell og 30min med skriving og en jævla god tekst gikk rett i vasken, den følelsen jeg får når noe slikt skjer er likt en gorilla med raseri utbrudd, men alt dette skjer inni meg og jeg lar det nesten aldri komme ut, for da blir det dyrt.

Denne sinnstilstanden kan jeg ikke stoppe, den kommer som en flodbølge og er borte like fort, men så lenge det foregår så kan jeg kontrollere meg selv og mine handlinger til det er borte.
Slik er det med alt som kommer med diagnosen, du kan vokse det av deg, eller ha det hele livet og da burde du virkelig lære deg selv litt selvdisiplin og ta tak i deg selv.

Legen kommer ikke til å gjøre noe annet enn å sende deg til psykiatrien, der vil du få hjelp å ikke være redd for å bruke dem, men for all del ikke si noe som helst om rus, da blir veien til en diagnose bli 6 måneder lengre.

Denne teksten er ikke like god som den jeg hadde skrevet først så du får nøye det med dette.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Kan man bare ringe og høre om en time for å få sjekket seg for ADD/ADHD?
Vis hele sitatet...
Nei, en utredning tar som regel et par timer oss en lege og enda flere oss psykiatrien.
Sist endret av Trollanon; 26. august 2014 kl. 01:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Nei, medisin er ikke veien å gå.

Har du adhd/add så er dette noe du må lære deg å leve med, medisinen bare feier problemet under teppe å gjør deg til en zombie, og dette er kanskje bra vis du ikke liker venner, mat eller deg selv.
Vis hele sitatet...
Medisinene til ADHD er i ganske lave doser, og går ikke spesielt uover livet til folk flest. Medisinene motvirker mange av symptomene som kan være plagsomme, slikt som motorisk rastløshet, konsentrasjonsproblemer, det øker dopaminproduksjonen (går under konsentrasjonsproblemer) og det gjør deg mer effektiv. Mitt råd vil være Medikasjon og Selvreflektering og disiplin. Da får man nok et ganske greit liv anyways.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Må bare legge til at jeg har virkelig slitt med skolegang selv om jeg har fått hjelp og tilrettelagt undervisning, som du sier, tankene mine var en annen plass.

Men etter seks år klarte jeg å fullføre vgs og du aner ikke hvor stolt jeg er, for det har vert tøft, dagens skolesystem og add/adhd går ikke hånd i hånd..

Du må ha vilje for å klare det, du kan ikke stole på at medisinen gjør hverdagen din så mye lettere for det er bare du som setter grenser for deg selv og når du har skjønt dette og blir et med deg selv så trenger du ikke medisin.

Søk opp add/adhd, les alt du kommer over, alt fra fakta til far out shit, you will be amazed.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Medisinene til ADHD er i ganske lave doser, og går ikke spesielt uover livet til folk flest. Medisinene motvirker mange av symptomene som kan være plagsomme, slikt som motorisk rastløshet, konsentrasjonsproblemer, det øker dopaminproduksjonen (går under konsentrasjonsproblemer) og det gjør deg mer effektiv. Mitt råd vil være Medikasjon og Selvreflektering og disiplin. Da får man nok et ganske greit liv anyways.
Vis hele sitatet...
Jeg sluttet å spise normalt, jeg sluttet å intresere meg for venner og verden rundt meg, jeg mistet all empati jeg eide, jeg ble frakoblet fra følelsene mine og verst av alt var at jeg endret meg som person, jeg var ikke lenger den jeg viste jeg var, jeg kunne føle at jeg var ikke mitt fulle jeg.

Alt dette forsvant da jeg sluttet på medisin.
Sist endret av Trollanon; 26. august 2014 kl. 01:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har gått til legen min selv og spurt om utredning. Var veldig overbevist over at jeg hadde ADD og det hadde vært digg om hadde fått det bekreftet, men endte opp med avslag en kort periode senere i posten. Legen min sa at han trodde at det var mer underliggende psykologiske grunner. Etter jeg kom meg i hardtrening, har jeg klart det mye bedre på skolen.
Du går til legen, nevner at du mistenker add/adhd og vil gjerne få en utredelse. Fastlege tar kontakt med en psykiatrisk klinikk. Etter 3-4 måneder får du et brev om at du skal møte opp på en klinikk. Der tar dem "prøver" av deg (IQ, konsentrasjonsevne og div merkelige prøver), snakker med deg om hva add/adhd er og krever en 1-3 måneders periodisk urintest. Enkelte klinikker tar det videre til en nevropsykiatrisk klinikk, og ventetiden i det offentlige her er veldig lang. Kan fort gå 6 måneder før du kommer inn der.

Varigheten på hvor lenge du må gå urinprøver er avhengig av hvordan du beskriver ditt forhold til rusmidler. Jeg slapp unna med 3 ukers urinprøver fordi jeg sa jeg ikke har hatt et forhold i det hele tatt med slikt.

ps. Jeg får inntrykket av at du kommer til å bli en person som bruker add/adhd som en unnskyldning for alt. Slutt med det. Selvdisiplin er nøkkelordet, og ingen medisiner kommer til å rette på det magisk.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Jeg sluttet å spise normalt, jeg sluttet å intresere meg for venner og verden rundt meg, jeg mistet all empati jeg eide, jeg ble frakoblet fra følelsene mine og verst av alt var at jeg endret meg som person, jeg var ikke lenger den jeg viste jeg var, jeg kunne føle at jeg var ikke mitt fulle jeg.

Alt dette forsvant da jeg sluttet på medisin.
Vis hele sitatet...
Dine erfaringer med ADD/ADHD og medisinering trenger ikke nødvendigvis å være alle andres vet du. Hva med meg som kom meg igjennom grunnskolen takket være medisiner mot ADD?

Å holde vanskene i sjakk på andre måter enn medisinering er jo kjempebra, men å fraråde trådstarter medisinering har du lite grunnlag for.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Dine erfaringer med ADD/ADHD og medisinering trenger ikke nødvendigvis å være alle andres vet du. Hva med meg som kom meg igjennom grunnskolen takket være medisiner mot ADD?

Å holde vanskene i sjakk på andre måter enn medisinering er jo kjempebra, men å fraråde trådstarter medisinering har du lite grunnlag for.
Vis hele sitatet...
Medisinen demper bare problemene, det er mye bedre å lære seg å hanskes med dette selv.
En utredning er en liten så helvete.. får det første, om du har førekort eller noe annet som innebære sikkerhetsavklaring, så kan du miste alt etter 1 time hos en psykolog/psykiater.

Lykke til, bare og hold kjeft å ikke for snakk deg og ikke nevn rus blant (alkohol/annet). Eller tidligere anfall av raseri som har gått utover sikkerheten.
“People are strange"
Trådstarter
Sitat av KaiN Vis innlegg
En utredning er en liten så helvete.. får det første, om du har førekort eller noe annet som innebære sikkerhetsavklaring, så kan du miste alt etter 1 time hos en psykolog/psykiater.

Lykke til, bare og hold kjeft å ikke for snakk deg og ikke nevn rus blant (alkohol/annet). Eller tidligere anfall av raseri som har gått utover sikkerheten.
Vis hele sitatet...
kan lege/psykolog sjekke rulleblad/kommer til å gjøre dette?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kan man bare ringe og høre om en time for å få sjekket seg for ADD/ADHD?
Vis hele sitatet...
Vel, ja. Man kan gjøre det.
Jeg har slitt med nøyaktig de samme problemene slik som beskrevet av trådstarter og bestemte meg for å dra til legen. Legen himlet bare med øynene når jeg forklarte situasjonen. Deretter ga han meg et skjema hvor jeg måtte krysse av på de ulike punktene. Jeg gjorde så og skjemaet ble levert inn ved samme senter samme uke. Dette skjedde for drøyt 3 måneder siden.
Siden har jeg ikke fått noe svar. Jeg tolket det som at legen ikke brydde seg og har siden glemt hele episoden.

Tror kanskje det har noe med alder å gjøre. At etter en viss alder så blir du nedprioritert. Er ikke helt sikker.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Jeg er ganske sikker på at så lenge du er under 23 eller 25 så skal du prioriteres ganske høyt, vertfall i distriktene.

Sitat av mønstre Vis innlegg
kan lege/psykolog sjekke rulleblad/kommer til å gjøre dette?
Vis hele sitatet...
nei det kan de ikke.
Sist endret av Trollanon; 26. august 2014 kl. 17:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
True phreak.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Jeg sluttet å spise normalt, jeg sluttet å intresere meg for venner og verden rundt meg, jeg mistet all empati jeg eide, jeg ble frakoblet fra følelsene mine og verst av alt var at jeg endret meg som person, jeg var ikke lenger den jeg viste jeg var, jeg kunne føle at jeg var ikke mitt fulle jeg.

Alt dette forsvant da jeg sluttet på medisin.
Vis hele sitatet...
Jeg kjener meg veldig igjen i det du sier her, og etter å ha gått på de et halvt år kuttet jeg dem ut i hverdagen, unntatt i perioder mens jeg leste til eksamen. Jeg gikk fra å slite på universitetet til å mestre hverdagen min godt, og det uten medisiner. Jeg trengte et ekstra løft i eksamensperiodene, men det får være så. Jeg er i alle fall ferdig med studiene mine nå, og kommer neppe til å røre medisinene igjen, selv om jeg fortsatt kan få de når jeg vil. Det er det rett og slett ikke verdt for min del.

TS: Ikke tro at medisinene vil være den ultimate redningen. Du vil bli skuffet. Ja, det kan være god hjelp i dem, kanskje spesielt i situasjoner hvor man kan trenge et løft, men det er ikke noe mirakelmedisin. Lær deg selv å kjenne, føl litt på de forskjellige følelsene som oppstår i visse situasjoner hvor ADD/ADHD oppleves som et problem, og lær deg å få bukt med dem. Man må være knallhard med seg selv, og lære seg selv disiplin. Selv "oppdro" jeg meg selv litt som man gjør en hund (setter det på spissen, selvsagt) spesielt med tanke på å skape gode forbindelser i hjernen. Jeg belønnet meg selv når jeg hadde gjort noe bra eller rett for å skape gode assosiasjoner. Det kan være svært tøft, men du vil komme sterkere ut av det som et resultat.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Nei, medisin er ikke veien å gå.

Har du adhd/add så er dette noe du må lære deg å leve med, medisinen bare feier problemet under teppe å gjør deg til en zombie, og dette er kanskje bra vis du ikke liker venner, mat eller deg selv.

Veien å gå er å bli kjent med deg selv, hvem er du? hva vil du? seriøst, hva vil du med livet mitt? ser folk deg i det bilde du prøver å speile? hva bryr du deg om? og hvorfor?

(......)
Vis hele sitatet...
Jeg blir matt hver gang jeg leser ting som dette. JA, det funker for en del. Noen trenger bare å skifte fokus, og en del vokser av seg problemene. Og så har du de som selv etter lang tids terapi og forsøk på å skifte fokus fremdeles klikker for den minste ting, kjeder seg grønn så fort livet handler om noe som ikke er veldig interessant, har null imulskontroll og aldri får ro i kroppen. Noen av disse får ekstremt god hjelp av medisiner. Jeg er selv en av dem. Når jeg er medisinert, klarer jeg å planlegge dagen min, ja, til og med fremtiden min. Før levde jeg utelukkende fra dag til dag. Nå klarer jeg å handskes med irritasjonsmomenter uten å klikke i vinkel og knuse mobilen eller det jeg har for hånden. Og NEI, jeg har på ingen måte blitt en zombie av medisinen. Tvert imot har jeg nå kapasitet til å være den personen jeg vil være.

Ikke alle trenger eller har godt av ADHD-medisin, men å uten videre avfeie medisinering blir for enkelt.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Medisinen demper bare problemene, det er mye bedre å lære seg å hanskes med dette selv.
Vis hele sitatet...
Som sagt så er det ikke alle som er kapabel til å håndtere konsentrasjonsvanskene sine like godt som enkelte. Noen vil også være i utdanning, eller i en annen form for livsfase som krever maks mental ytelse.

Hva mener du med at medisinen bare demper symptomene? Det er flere mennesker, meg selv inkludert, som har klart å prestere på samme nivå som personer uten konsentrasjonsvansker ved hjelp av rett medisin.

Som sagt synes jeg det er kjempebra at du og andre har klart å komme dere videre uten. Det er bare det snevre synet du har på resten av oss du bør forandre.
Rapper denne tråden litt. Jeg gikk hos logoped siste halvåret i 9. klasse (går nå på Vg1), da snakket hun om at hun trodde jeg hadde ADD, men at jeg måtte bli henvist til spessialist, for å få konstantert om jeg hadde det. Det jeg lurer på da, det er at jeg har hørt om folk som ikke kommer inn i forsvaret på grunn av ADD, jeg har veldig lyst til å gå lære i forsvaret. Jeg har fremdeles samme uroligheter i hverdagen, men ikke på jobb, eller når jeg gjør ting jeg liker veldig godt. Så derfor lurer jeg på, om de tror jeg har ADD på denne sesjonstesten, hvor de skal sjekke folk som skal inn i forsvaret, da man b.la skal til lege og psykolog. Vil det da skje at jeg automatisk ikke kommer inn i forsvaret?

PS: Beklager litt rotete spørmsål.
Ingen kan gi deg en ADD-diagnose på iløpet av sesjonstesten. For å stadfeste ADD må man gjennom mange timer på poliklinikken.
Takk for svar
Sitat av Djiises Vis innlegg
Nei, medisin er ikke veien å gå.

Har du adhd/add så er dette noe du må lære deg å leve med, medisinen bare feier problemet under teppe å gjør deg til en zombie, og dette er kanskje bra vis du ikke liker venner, mat eller deg selv.
Vis hele sitatet...
Hahaha! Møt meg og fortell meg at jeg er en zombie da.... Makan til tankeløst snakk har jeg ikke hørt på lenge.
Det kommer jo helt ann på personen, og helt ann på hvilken medisin vedkommende får og hvordan denne virker på vedkommende. Det er DET som er så fint/rart/spennende/frustrerende med adhd diagnoser, det er sjelden at to personer har helt samme situasjon med/uten medisiner.

Selv så gikk jeg ca. 38 år uten medisiner, og klarte å fullføre to utdannelser (adhd er fint dersom man jobber med noe man virkelig har interesse for!) uten medisiner.
Men jeg merker jo at konsentrasjonen er større når jeg går på medisiner (Strattera) enn når jeg ikke går på medisiner. De rundt meg merker ingenting, null forskjell (altså ingen zombie). Selv merker jeg INGENTING når jeg er på medisiner, men jeg kjenner "uroen" og merker jo at konsentrasjonen ikke er like skarp når jeg ikke går på medisiner, og derfor legger jeg selv merke til det.
Men folk rundt meg har ingen mulighet for å kunne si noe om jeg har tatt medisinen eller ikke, da de ikke kan se/føle hvordan jeg har det inni meg.

Jeg tenkte først at du har null greie på adhd når jeg leste posten din, men så leste jeg hele greia og der var det jo ting som skulle tilsi at du har en diagnose, selv om jeg er litt usikker i og med at du uttaler deg som du gjør. Det du skriver om medisiner, zombie, følelser osv virker som noe som man finner i Dagbladet, for det stemmer jo ikke med virkeligheten til alle. Stemmer sikkert med noen, men da anbefaler jeg å forsøke å bytte medisiner.

Og ja, jeg bruker medisiner til daglig nå, og har skarpere konsentrasjon, glemmer mindre, har mindre indre "uro", men fortsatt like følelsesmessig engasjert i alt og alle, like god appetitt, like mange tanker og funderinger og fortsatt flere hundre baller i luften samtidig. Så medisinen "zombifiserer" ikke alle som går på adhd medisiner nei!

Og dersom du var i tvil, så er min diagnose nå ADD, altså adhd med hovedvekt på oppmerksomhetsvansker.

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Det er bare det snevre synet du har på resten av oss du bør forandre.
Vis hele sitatet...
Godt sagt!
Sist endret av Skytteren; 26. august 2014 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
True phreak.
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Hahaha! Møt meg og fortell meg at jeg er en zombie da.... Makan til tankeløst snakk har jeg ikke hørt på lenge.
Det kommer jo helt ann på personen, og helt ann på hvilken medisin vedkommende får og hvordan denne virker på vedkommende. Det er DET som er så fint/rart/spennende/frustrerende med adhd diagnoser, det er sjelden at to personer har helt samme situasjon med/uten medisiner.

Selv så gikk jeg ca. 38 år uten medisiner, og klarte å fullføre to utdannelser (adhd er fint dersom man jobber med noe man virkelig har interesse for!) uten medisiner.
Men jeg merker jo at konsentrasjonen er større når jeg går på medisiner (Strattera) enn når jeg ikke går på medisiner. De rundt meg merker ingenting, null forskjell (altså ingen zombie). Selv merker jeg INGENTING når jeg er på medisiner, men jeg kjenner "uroen" og merker jo at konsentrasjonen ikke er like skarp når jeg ikke går på medisiner, og derfor legger jeg selv merke til det.
Men folk rundt meg har ingen mulighet for å kunne si noe om jeg har tatt medisinen eller ikke, da de ikke kan se/føle hvordan jeg har det inni meg.

Jeg tenkte først at du har null greie på adhd når jeg leste posten din, men så leste jeg hele greia og der var det jo ting som skulle tilsi at du har en diagnose, selv om jeg er litt usikker i og med at du uttaler deg som du gjør. Det du skriver om medisiner, zombie, følelser osv virker som noe som man finner i Dagbladet, for det stemmer jo ikke med virkeligheten til alle. Stemmer sikkert med noen, men da anbefaler jeg å forsøke å bytte medisiner.

Og ja, jeg bruker medisiner til daglig nå, og har skarpere konsentrasjon, glemmer mindre, har mindre indre "uro", men fortsatt like følelsesmessig engasjert i alt og alle, like god appetitt, like mange tanker og funderinger og fortsatt flere hundre baller i luften samtidig. Så medisinen "zombifiserer" ikke alle som går på adhd medisiner nei!

Og dersom du var i tvil, så er min diagnose nå ADD, altså adhd med hovedvekt på oppmerksomhetsvansker.



Godt sagt!
Vis hele sitatet...
Høres ut som vedkommende har litt kjennskap, da jeg opplever det akkurat likedan som det han eller hun beskriver. Men som du sier; folk er forskjellige, og reagerer forskjellig.