Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  255 53139
Hvorfor engasjerer denne konflikten nordmenn så utrolig mye mer enn andre konflikter?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Hvorfor engasjerer denne konflikten nordmenn så utrolig mye mer enn andre konflikter?
Vis hele sitatet...
Fordi Norge er pro-Hamas. Vi har diplomatiske relasjoner til dem. Media har i årevis vært biased og kun fokusert på Hamas/Palestina og hvor fæl å grusom Israel er. Personer som Mads Gilbert som støttet 9/11 har også vært med på å få folks mening så engasjert i dette. Enda han i årevis har vært en venstre-radikal radikal marxist og også pro-Hamas. Og alt han sier bør taes med en stor te-skje salt. Så dette er noen av grunnene konflikten engasjerer så veldig..
Sist endret av Quakecry; 26. juli 2014 kl. 07:14.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Fordi Norge er pro-Hamas. Vi har diplomatiske relasjoner til dem. Media har i årevis vært biased og kun fokusert på Hamas/Palestina og hvor fæl å grusom Israel er. Personer som Mads Gilbert som støttet 9/11 har også vært med på å få folks mening så engasjert i dette. Enda han i årevis har vært en venstre-radikal radikal marxist og også pro-Hamas. Og alt han sier bør taes med en stor te-skje salt. Så dette er noen av grunnene konflikten engasjerer så veldig..
Vis hele sitatet...

Konflikten har da engasjert lenge før Hamas. Folk driter beng i hva som skjer i Afrika, men med en gang det er snakk om Israel/Palestina er alle eksperter med sterke meninger. Lættis spør du meg.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Fordi Norge er pro-Hamas. Vi har diplomatiske relasjoner til dem. Media har i årevis vært biased og kun fokusert på Hamas/Palestina og hvor fæl å grusom Israel er. Personer som Mads Gilbert som støttet 9/11 har også vært med på å få folks mening så engasjert i dette. Enda han i årevis har vært en venstre-radikal radikal marxist og også pro-Hamas. Og alt han sier bør taes med en stor te-skje salt. Så dette er noen av grunnene konflikten engasjerer så veldig..
Vis hele sitatet...
Norge er vel ikke spesielt pro-Hamas. Pro-Palestina er vel kanskje mer korrekt, akkurat som det finnes grupperinger med de som er pro-Israel. Drivstoffet bak dette er vel i stor grad media som du skriver, som i stor grad dekker denne konflikten og dermed får folket eksponert for den.

Og media igjen skriver vel gjerne helst om det de vet skaffer, engasjerer og er interessant for leserne. Så det blir på en måte en sirkel i det hele. Media dekker sak -> Folket engasjeres -> Media ser folket engasjeres av sak, og velger å fortsette å dekke sak -> Folket engasjeres ytterligere -> osv.

Det dør uttallige mange flere i for eksempel Syria. Men vi er vel muligens litt mettet av den konflikten, og det er ikke så mye nytt å melde som folk interesserer seg spesielt for annet enn at folk dør. I tillegg så blir det så store dødstall at det blir vanskeligere og mer uvirkelig å forholde seg til for folk flest. Om 1000 mennesker dør så klarer vi å forholde oss mer personlig og føle sympati for de lidelsene det innebærer for de enkelte, enn om 100 000 mennesker dør. Da går man over til at det blir mer et tall enn det blir lidelser å forholde seg til.

Og som konflikt er Israel/Palestina-konflikten handlingsfylt og ting skjer relativt fortløpende. De fleste av oss har ofte lettere for å velge å se en 1,5 timers lang handlingsfylt actionfilm og/eller komedie, enn å skulle velge en 3 timer lang og drøy ensformig dramafilm der det tilsynelatende tar 40 minutter mellom hver gang det skjer noe.

Når det gjelder Mads Gilbert så kan det være greit å få med seg at han i etterkant har sagt at dette med 9/11 var en uklok uttalelse. Men, du har rett i at slike som han også er med på å skape engasjement rundt dette. Jeg har veldig stor respekt for den humane innsatsen Mads Gilbert gjør som lege, og at han rapporterer om de lidelser han ser er forståelig. Ellers når det gjelder hans meninger kan jeg ikke si meg enig i alt.

"Sytten døgn under jernhælene til den israelske krigsmaskinen som uten nåde – uten noen nåde – bomber og dreper time for time." - skriver han.

Vel, hadde Israel bombet uten nåde hadde det bare vært et krater igjen av hele Gaza.

For mange virker det som om denne saken er enten/eller. Dette er en komplisert sak med mange perspektiver og vinklinger. Når noen kommer med et argument, så vil man som oftest lett kunne finne noe man kan argumentere tilbake med. Og man ender gjerne ikke opp med å diskutere seg frem til noen enigheter, heller tvert i mot. Man diskuterer seg lengre vekk fra hverandre. Her inne har diskusjonen gått relativt sivilisert for seg. Men ser man på Facebook og lignende så er det mye ufint ute og går om dagen.

Og da kan en jo spørre seg selv: Om vi her hjemme ikke en gang er i nærheten av å komme til en nogenlunde enighet om hvordan dette burde spilles ut; hvordan skal de da klare det der nede? Der de befinner seg midt oppi det? Både på den ene og den andre siden.

Det demonstreres utenfor ambassader og det som er, det ropes og skrikes mot de som mener noe annet enn en selv. Det er så en nesten skulle trodd at enkelte bokstavelig talt har et ønske om å føre konflikten hjem til oss også.

Jeg er overbevist om at folk flest som støtter og sympatiserer Palestina ikke er spesielt for at Hamas skal sende bøttevis med raketter over Israel. Og jeg er overbevist om at folk flest som støtter og sympatiserer med Israel også har et ønske om at det Palestinske folk skal kunne leve verdige liv, og ikke måtte leve i en krigssone/innegjerdet/oppstykket land. Begge sider ønsker da fred, gjør de ikke? Vi er uenige om enkelte av midlene for å oppnå dette, men målet er da vel nogenlunde det samme?

Effekten av at Palestinakomiteen, MIFF og andre tar og demonstrerer, argumenterer og raljerer mot hverandre over midlene som benyttes virker å være at avstanden økes. Slik jeg ser det er det kontraproduktivt for det målet man ønsker å oppnå. Hva om for eksempel Palestinakomiteen og MIFF og andre tilhørere heller hadde gått inn for en felles fredelig demonstrasjon, for et felles mål om fred. Vise at det går ann å stå vennlig ved siden av hverandre, til tross for uenigheter om midlene på veien. Da tror jeg man kunne snakket om noe som hadde hatt potensiale til å sende ut en liten positiv signaleffekt.

Rent teknisk så har nok vi vanlige mennesker fra Norge svært liten mulighet til å påvirke denne konflikten, men jeg skjønner godt at mange sitter inne med et ønske om å gjøre noe. Om ikke annet for å vise solidaritet.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Hvorfor engasjerer denne konflikten nordmenn så utrolig mye mer enn andre konflikter?
Vis hele sitatet...
Hvorfor den blir dekket så mye? Det er eneste konflikten hvor man kan få sett "krigsofre" samtidig som man sitter på vestlige hotell med varmtvann, aircondition og frokost-buffe. At folk bryr seg tror jeg bare en konsekvens av hvor mye vi blir eksponert for denne konflikten.
Israels påskudd for massakrene og massedestruksjonen av Gaza den siste tiden er nå avslørt. Det var ikke Hamas som sto bak de påståtte drapene på tre tenåringer som ble kidnappet på Vestbredden, og som ifølge mediene angivelig utløste denne siste massenedslaktingen, i den lange rekken av israelske massenedslaktinger. Vil de store avisene og tv-kanalene her i Norge rapportere om dette? Det gjenstår å se, men jeg tviler. Igjen har Israel vist seg som lite annet enn en sadistisk paria-stat, hvis formål ikke er annet enn et Stor-Israel gjennom fordrivelse av den etniske befolkningen i Palestina, med alle tenkelige og utenkelige midler.


But now, officials admit the kidnappings were not Hamas's handiwork after all. BuzzFeed reporter Sheera Frenkel was among the first to suggest that it was unlikely that Hamas was behind the deaths of Gilad Shaar, Naftali Frenkel, and Eyal Yifrach. Citing Palestinian sources and experts the field, Frenkel reported that kidnapping three Israeli teens would be a foolish move for Hamas. International experts told her it was likely the work of a local group, acting without concern for the repercussions.

http://nymag.com/daily/intelligencer...after-all.html


Yesterday Jon Donnison of the BBC pulled the rug out from under the Israeli government’s pretext for the Gaza onslaught with a series of tweets about a conversation he’d had with Israeli police spokesman Micky Rosenfeld about the kidnapping and murder of three Israeli teens in the West Bank in June. The boys were not killed by Hamas, Rosenfeld told Donnison, as he reported on Twitter.

http://mondoweiss.net/2014/07/killed...onslaught.html
Sitat av Unsub Vis innlegg
Det handler da ikke om å bombe seg til en stat, men om å bevare så mye Palestinsk land som mulig til den dagen de får dannet seg en stat. Vestbredden er grunnet Israelske sikkerhetssoner og bosetninger nå delt i 167 enklaver, en stat delt inn i 167 enklaver har ingen fremtid.
Vis hele sitatet...
Og Hamas har ingen positiv innvirkning på utviklingen av bosetninger, men de har derimot en negativ innvirkning på muligheten til å opprette en palestinsk stat, og bidrar dermed heller til at bosetningspolitikken får holde på over lengre tid. Samtidig medfører deres handlinger på forutsigbart vis at levekårene for befolkningen – som er i mot dem og måten de opererer på, et poeng du konsekvent unnviker – varierer mellom elendig og ulevelig.

Altså: Deres handlinger medfører ikke færre bosetninger, og de medfører ikke en økt sannsynlighet for en palestinsk stat, men de medfører forferdelige levekår for innbyggerne på Gaza og terroriserer sivile israelere som for alt du og de vet kan støtte opprettelsen av en palestinsk stat av hele sitt hjerte. I tillegg til dette har de ikke støtte blant befolkningen, de tok makten de har gjennom et blodig kupp, de vil utrydde hele Israel og gjennomføre et folkemord på jøder, de hjernevasker barn gjennom barne-TV med jødehat og de vil tvangsinnføre et brutalt middelaldersk teokrati. Finnes det da noen som helst grunn til å støtte Hamas? Ikke med mindre man er alvorlig moralsk forvirret, så langt jeg kan se.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Det faktum at Hamas har tilbydt seg å annerkjenne Israel og legge fra seg våpnene virker å ha gått deg hus forbi.
Vis hele sitatet...
Det har vært enkeltuttalelser hvor enkelte i Hamas har sagt at de kan finne seg i å leve side om side med Israel (og noen få har påstått at de kan anerkjenne Israel) dersom Israel trekker seg tilbake til 1967-grensene, mens andre – og deres charter som de konsekvent nekter å endre – sier at dette er fullstendig uaktuelt. Abbas sa nylig at Hamas kom til å anerkjenne Israel og legge ned våpnene i en samlingsregjering etter forsonelsen, men Hamas var raskt på banen og avfeide det hele som løgn. Jeg kan i den forbindelse sitere fra et intervju med Abu Marzouk, en høytstående leder i Hamas, fra mai inneværende år:

[T]he Quartet negotiations require that violence be renounced, which, in effect, means that the al-Qassam weapons must be decommissioned. But this is unacceptable, and Hamas will reject it outright. …
Hamas will not recognize Israel. This is a red line that cannot be crossed. The future government is not interested in providing Israel with recognition, and the conditions set by the Quartet committee do not concern us one bit. We would have spared ourselves seven years of misery under the siege and two wars in 2008 and 2012 had we wanted to recognize Israel.
Vis hele sitatet...
Inntil de offisielt endrer eller forkaster sitt charter, offisielt avstår fra vold og offisielt anerkjenner Israel er det heller ingen grunn til å stole på enkeltuttalelser som skulle antyde noe annet.

Ser man i artikkelen du lenker til som beskriver at et "senior Hamas member" sier Hamas kan anerkjenne Israel, sier han også at palestinere som angriper Israel ikke vil bli arrestert under noen omstendighet. Og man kan også lese følgende: "Senior Hamas officials, including the group's politburo chief Khaled Mashaal and Palestinian Prime Minister Ismail Haniyeh, recently reiterated that they would not give in to pressures and budgets and would not change the movement's principles, according to which Hamas does not recognize Israel."

Alt dette setter også den andre artikkelen du lenket til, om at Hamas er villige til å legge ned våpnene om Israel trekker seg tilbake til 1967-grensene, i et annet lys. Dersom det stemmer, hvorfor sier de da så ofte det stikk motsatte? Hvis det stemmer, hvorfor endrer de ikke charteret sitt til å si at de anerkjenner Israel som en nasjon innenfor 1967-grensene, og at de ikke skal drepe alle jøder, og at Sions vises protokoller er fabrikert antisemittisk vrøvl de tar avstand fra? Alle forstår at dette er ekstremt vanskelig å stole på for en nasjon som kontinuerlig bombarderes av deres raketter. Selv Hamas forstår det, men de vet også godt at slike enkeltuttalelser gir mye sympati fra enkelte vestlige som ikke kjenner detaljene og historien rundt Hamas godt nok til å trekke dem i tvil.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Okkupasjonen tok ikke slutt i 2005, Israel hadde fortsatt kontroll på luftrommet over Gaza, samt. sjøen utenfor, noe som av blant annet FN er regnet som okkupasjon.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig, det var uttrekningen jeg mente. Den totale avslutningen av militær tilstedeværelse på Gazastripen og åpningen av grensene. Noe som egentlig ikke gjør poenget ditt til noe mer enn at jeg var noe slurvete i ordvalget, så la meg omformulere meg bittelitt: Blokaden eksisterte ikke mellom uttrekningen tok slutt i august 2005 og innføringen av blokaden i juni 2007. Om du ønsker å se den som en fortsettelse av okkupasjonen (i form av kontroll på luftrom og sjø), så forandrer ikke det hovedpoenget: Blokaden hadde ikke vært der om ikke Hamas hadde begått kupp og angrepet Israel.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Hvordan ville situasjonen da vært?
Vis hele sitatet...
I verste fall akkurat som nå, men uten lidelsene på Gaza-stripen og de israelske byene rundt, og med færre unnskyldninger Israel kan bruke for å motarbeide etableringen av en palestinsk stat.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Jeg forsvarer ikke voldsbruken, det jeg prøver å forklare er at situasjonen er så meningsløs at jeg forstår hvorfor de tyr til vold når ingen andre tilnærminger har gitt resultater.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å tolke deg til at du ikke støtter voldsbruken når du påstår at det langsiktig gir bedre resultater for palestinerne. Men om du nå vil hevde at du er i mot voldsbruken, så er jo det utelukkende positivt.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Hamas har ingen tilstedeværelse på Vestbredden, de er ikke kommet noe lengre mot en Palestinsk stat der enn hva de er i Gaza.
Vis hele sitatet...
De er absolutt tilstede på Vestbredden, og de har begått flere angrep på israelsk sivilbefolkning der også, selv om det ikke kan sammenliknes med Gaza. For eksempel er byen Qalqilya Hamas-styrt, med forbud mot utendørs musikk- og dansearrangementer og nedrasering av kristne samlingssenter som resultat. Men Vestbredden generelt er ikke underlagt Hamas, det er helt riktig.

Poenget er uansett at så lenge Gaza skal være med i en palestinsk stat, så faller argumentet ditt i fisk. Det faller enda mer i fisk når Hamas' strategi ikke har noen positive konsekvenser, men store mengder alvorlige negative konsekvenser.
@Provo, nå har du brukt ganske mye energi på å legge skylden for Palestinerenes elendighet på Hamas. Mange har påpekt at denne konflikten holdt på lenge før Hamas' tid, hvorfor ble ikke denne konflikten løst før Hamas oppstod? Fra å ha lest dine poster virker det som om den største insigelsen mot en varig fredsavtale er at Israel aldri vil inngå den med Hamas.

I tillegg så vil jeg dra opp den lille anekdoten du fortalte om mannen i folkemengden som ropte skjellsord og "terget" den voldelige psykopaten og dermed kunne holdes delvis moralsk ansvarlig. Vi kan ikke sammenlikne Israel, et høyt utviklet teknologisk og økonomisk I-land, med en uberegnelig psykopat som ikke han stilles til ansvar for sine handlinger. Er det en side av denne konflikten som skal fremstilles som "uberegnelig" så er det vel kanskje den siden hvor størsteparten av befolkningen har levd hele sine liv som flyktninger.

Det krever ikke allverdens med empati for å skjønne at å vokse opp i konstant frykt for eget liv, uten noen fremtid, uten rettferdiget, kan skape et slikt hat som kan få deg til å gjøre forferdelige ting. Så hvem er egentlig skyld i Hamas' tilblivelse? Vel, det er hvertfall ikke de sivile Palestinerene som må betale for det.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
@Provo, nå har du brukt ganske mye energi på å legge skylden for Palestinerenes elendighet på Hamas. Mange har påpekt at denne konflikten holdt på lenge før Hamas' tid, hvorfor ble ikke denne konflikten løst før Hamas oppstod? Fra å ha lest dine poster virker det som om den største insigelsen mot en varig fredsavtale er at Israel aldri vil inngå den med Hamas.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hva man velger å kalle terroristgruppen sin er da vitterlig irrelevant. Selve Hamas kom "sent" inn i konflikten, og overtok bare for andre grupper med samme mål og oppførsel. Det er idag kun Hamas som er sterke nok, og som holder på sånn, derfor kritiserer man de, men vi kan fint se det i et historisk perspektiv og si nøyaktig det samme om forløpere. Whats the fucking point? Fordi Hamas kom inn i konflikten etterhvert, så er de kun videreførere og det er greit å terrorisere egen befolkning og nabolandet?

edit: det ser også ut som at det av en eller annen skrudd grunn er å kritisere palestinerne når man kritiserer Hamas sine metoder. Hamas er like lite representativt for befolkningen som NS var for Norge under 2. verdenskrig. De tok makten sin ved blodsutgytelse og har lite til ingen støtte i befolkningen.
Sist endret av Xasma; 27. juli 2014 kl. 22:45.
Fra Dagbladet:

Hamas-leder Khaled Meshaal sier det ikke er mulig for hans folk å sameksistere med Israel så lenge israelerne okkuperer palestinsk jord.

- Vi kjemper ikke mot jødene fordi de er jøder. Vi kjemper mot okkupanter, sier han i en uttalelse kringkastet på tv søndag.

- Jeg er klar til å sameksistere med jødene, med kristne, arabere og ikke-arabere. Men jeg lever ikke sammen med okkupanter, legger han til.
Vis hele sitatet...
Det skrives om terrorister og okkupanter her og der. Om dette og det ene og det andre. Det eneste jeg forholder meg til i denne saken er at unger blir drept. Små barn blir drept. Du finner bilder på Google av israelere som sitter på stranden og ser på raketter mot palestinere. Etterfulgt av bilder av folks barn som blir drept. Det er helvete på jord og hvis ingen sier imot Israel hvem blir neste?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
@Provo, nå har du brukt ganske mye energi på å legge skylden for Palestinerenes elendighet på Hamas. Mange har påpekt at denne konflikten holdt på lenge før Hamas' tid, hvorfor ble ikke denne konflikten løst før Hamas oppstod? Fra å ha lest dine poster virker det som om den største insigelsen mot en varig fredsavtale er at Israel aldri vil inngå den med Hamas.
Vis hele sitatet...
Han legger skylden på forverringen av levekår på Gaza (og ikke "palestinerene") på Hamas, og det argumentet burde det være særdeles liten tvil om. Under Fatah har vestbredden siste 10 årene sett en forbedring av levekår og positiv økonomisk vekst, imens Gaza har hatt en dramatisk nedgang. Jeg er fortsatt delt på hva som er minst dårlige alternativet for Gaza langsiktig, men argumentet Provo fremfører her er korrekt.

Israel er jo også helt åpne på at den største innsigelsen deres mot en varig fredsavtale er Hamas, så det burde ikke være en kontroversiell påstand fra Provo's side heller. Dog, historien forteller oss at de nok finner nye innsigelser om det blir nødvendig. Det gir ikke noe komplett bilde av sannheten å fokusere utelukkende på det, men det er fortsatt korrekt.

Uansett er Hamas ikke en part jeg ville anbefalt forhandlinger med. De er ekstremistiske og stiller dermed i samme kategori som organisasjoner som vanligvis skremmer vannet av oss. Vi ser jo hva som skjedde med Libya etter at vi bombet landet for å hjelpe gærningene der, og vi ser hva som har skjedd i Syria og Irak. Vi vet at Egypt frivillig på egen hånd også opprettholder en blokade av Gaza. Det gjør iallefall at jeg er komfortabel med ideen om å nekte å forhandle med Hamas.

Det krever ikke allverdens med empati for å skjønne at å vokse opp i konstant frykt for eget liv, uten noen fremtid, uten rettferdiget, kan skape et slikt hat som kan få deg til å gjøre forferdelige ting. Så hvem er egentlig skyld i Hamas' tilblivelse? Vel, det er hvertfall ikke de sivile Palestinerene som må betale for det.
Vis hele sitatet...
Vel, drar man 15-20 år tilbake var situasjonene på Gaza og vestbredden rimelig tilsvarende. Rimelig like økonomiske utsikter og like nok muligheter til å få stabile samfunn opp på beina. Man kunne faktisk prate om "palestinerene" som en ting da. Nå er vestbredden ett ålreit nok sted og Gaza er ett helvete. Vi vet alle hva som utgjorde forskjellen; Hamas.

Så ja, jeg er enig i at man skal være veldig forsiktig med å legge skylden på sivile palestinere, men Hamas som organisasjon har fantes lenge. De er ansvarlige for at Gaza har blitt som det har blitt... og det regner faktisk ikke raketter over Israel verken fra vestbredden eller Hizbollah i nord. Kun fra Gaza.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Han legger skylden på [COLOR="Blue"]forverringen av levekår på Gaza (og ikke "palestinerene") på Hamas[/COLOR], og det argumentet burde det være særdeles liten tvil om. Under Fatah har vestbredden siste 10 årene sett en forbedring av levekår og positiv økonomisk vekst,[COLOR="blue"] imens Gaza har hatt en dramatisk nedgang[/COLOR]. Jeg er fortsatt delt på hva som er minst dårlige alternativet for Gaza langsiktig, men argumentet Provo fremfører her er korrekt.

[COLOR="blue"]Vel, drar man 15-20 år tilbake var situasjonene på Gaza og vestbredden rimelig tilsvarende[/COLOR]. [COLOR="YellowGreen"]Rimelig like økonomiske utsikter og like nok muligheter til å få stabile samfunn opp på beina[/COLOR]. Man kunne faktisk prate om "palestinerene" som en ting da. Nå er vestbredden ett ålreit nok sted og Gaza er ett helvete. Vi vet alle hva som utgjorde forskjellen; Hamas.

Så ja, jeg er enig i at man skal være veldig forsiktig med å legge skylden på sivile palestinere, men Hamas som organisasjon har fantes lenge. ......
Vis hele sitatet...
Du sa for et par sider tilbake at du er/var genuint usikker på hvor bra leveforholdene er på Gaza, på bakken Irl, og at hjelpearbeidere som har vært der / evt Vestbredden sa på privaten at de trivdes..

Okei. Men hva skal dette bety?? Er den humanitære situasjonen i Gaza helt elendig, - eller ikke? Og gir media, propalestinsk eller proisraelsk som sådan, et forvrengt bilde av leveforholdene på Gaza? Og at de faktisk får betydelig mer hjelp enn det som er portrettert i mediebildet..
Sist endret av aeon_illuminate; 28. juli 2014 kl. 05:33.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Du sa for et par sider tilbake at du er/var genuint usikker på hvor bra leveforholdene er på Gaza, på bakken Irl, og at hjelpearbeidere som har vært der / evt Vestbredden sa på privaten at de trivdes..

Okei. Men hva skal dette bety?? Er den humanitære situasjonen i Gaza helt elendig, - eller ikke? Og gir media, propalestinsk eller proisraelsk som sådan, et forvrengt bilde av leveforholdene på Gaza? Og at de faktisk får betydelig mer hjelp enn det som er portrettert i mediebildet..
Vis hele sitatet...
Jeg veit ikke. Jeg burde ikke brukt begrepet "Gaza ett helvete" i forrige post. Det var en overdrivelse som så pent ut. Takk for at du tar meg på det.

Såvidt jeg kan se går vestbanken betydelig bedre enn Gaza, men Gaza er heller ikke i en like prekær situasjon som man kan få inntrykk av. Dessverre er det notorisk vanskelig å få tall man kan stole på generelt for den arabiske verden, og med Israel involvert blir det enda verre. Altfor mange tjener på en historie om lidelse og det er altfor høy usikkerhetsfaktor på de få tallene man har. Jeg har jo selv sett hvordan deler av tallmaterialet fra FN utarbeides, så selv såkalt nøytrale organisasjoner er jeg sterkt skeptisk til nå..

.. så i praksis klarer jeg ikke finner kilder igjennom internett jeg stoler på.

Rapportert gjennomsnittlig levealder for Westbank and Gaza sammen er iallefall 73 år (verdensbanken) , som er to år høyere enn Egypt og vesentlig bedre enn de fleste (alle?) afrikanske land.

Når det gjelder arbeidsledighetstall er de også notorisk upålitelige, fordi hva som teller som jobb varierer såpass sterkt og store deler av økonomien er svart uansett. De aller, aller fleste har en eller annen form for jobb i den type land, men veldig mange tjener særdeles lite på den. Arbeidsforhold i mindre regulerte økonomier passer kort og godt ikke i den sterke arbeidsledig<->arbeidene skillet vi har i vesten.. og det gjør at i praksis forteller arbeidsledighetstallene kun historien noen vil at de skal fortelle.

Så bare for å gå til toppen av subjektivitet, her er ett bilde av Gaza (trykk for stor), som er vesentlig bedre enn Homs og andre mer eller mindre slum-lignende byer jeg har sett:
http://bildr.no/thumb/SW4yU21z.jpeg

I praksis tror jeg egentlig dette er en av de 'dette klarer vi ikke finne ut av igjennom internett'-situasjonene. De finnes faktisk fortsatt :-)
Sist endret av DumDiDum; 28. juli 2014 kl. 10:17.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det blir litt søkt, selv om du mente det med lett humør, å poste et bilde fra 2007 fra et av de minst berørte områdene i gaza. Det blir ikke akkurat representativt for situasjonen i området, men det er et fint bilde.
(sorry at jeg ikke la med linken til wikipedia her hvor bildet er fra. Det var uhøflig av meg at du måtte bruk tid på å finne ut hvor jeg tok det fra)
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det blir litt søkt, selv om du mente det med lett humør, å poste et bilde fra 2007 fra et av de minst berørte områdene i gaza. Det blir ikke akkurat representativt for situasjonen i området, men det er et fint bilde.
Vis hele sitatet...
Minst berørte områdene? Hvis du kjenner igjen bydeler basert på bildet antar jeg du har vært der? Kan du fortelle litt om hva du vet om dem? Jeg er geniunt interessert.

Uansett, å jo, man kan lese forbausendes mye ut av denne type bilder. Radiotårn, satelitt-annlegg på de fleste takene, gjennomsnittlige biler, godt vedlikeholdte hus. Selvfølgelig er det bare ett utsnitt fra en bydel på ett tidspunkt, men det er også et bilde som rett og slett ikke hadde vært mulig å ta i mange arabiske byer jeg har sett.. fordi det rett og slett ikke hadde vært noen bydeler pene nok til å ta ett sånt utsnitt. Gitt beskrivelsene jeg har lest av Gaza antok jeg egentlig at området var mer sammenlignbart med Homs/Deira i Syria enn vestbredden, men da hadde ikke det bildet der vært mulig.

Det forteller meg at lidelseshistoriene om Gaza iallefall ikke gir ett komplett bilde av sannheten. Fordi at hvis historiene som spinnes ikke inkluderer utsnittene av virkeligheten som jeg vet finnes vet jeg at personen som skriver historiene kun viser fram hva enn som støtter hans politiske poeng (dette er også en stor del av grunnen til at jeg holder meg unna dagspressen, fordi dette er normen der).

Datoen bildet er tatt er jeg helt ærlig ikke spesielt interessert i, fordi det er de langsiktige trendene som er mest interessante. En stor del av spørsmålet 'Bør Gaza yte militær motstand mot Israel, på tross av at grensene mot Gaza har vært stabile i 10 år og Israel har trukket seg ut av området' dreier jo seg om i hvilken grad Gaza har en positiv fremtid om minst en av Egypt eller Israel opphevet blokaden av dem. Jeg antok, som flere andre her, at svaret på sistnevnte var 'nei'. Jo mer jeg leser og undersøker om dette, jo mer usikker blir jeg derimot.
Sist endret av DumDiDum; 28. juli 2014 kl. 12:34.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Han legger skylden på forverringen av levekår på Gaza (og ikke "palestinerene") på Hamas, og det argumentet burde det være særdeles liten tvil om. Under Fatah har vestbredden siste 10 årene sett en forbedring av levekår og positiv økonomisk vekst, imens Gaza har hatt en dramatisk nedgang. Jeg er fortsatt delt på hva som er minst dårlige alternativet for Gaza langsiktig, men argumentet Provo fremfører her er korrekt.
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg sa, han legger skyld på Hamas for palestinerenes lidelse. Men hvis det ikke var mulig å få i stand en fredsavtale før Hamas' tilblivelse så kan det vel tenkes at det er flere faktorer som spiller inn? F.eks Egypt, Jordan, Israel, Fatah? Det var kun dette som var mitt poeng, diskusjonene blir altfor ensporede. Hvorfor diskuterer vi ikke tiltak som begge parter burde gjøre, for ingen er vel ingen som innerst inne mener at all lidelsen skyldes én part?



Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, drar man 15-20 år tilbake var situasjonene på Gaza og vestbredden rimelig tilsvarende. Rimelig like økonomiske utsikter og like nok muligheter til å få stabile samfunn opp på beina. Man kunne faktisk prate om "palestinerene" som en ting da. Nå er vestbredden ett ålreit nok sted og Gaza er ett helvete. Vi vet alle hva som utgjorde forskjellen; Hamas.
Vis hele sitatet...

De fleste steder er jo ålreite sammenliknet med Gaza, uten å ha vært på Vestbredden selv så vil jeg tro at å kalle det ålreit, vil være en overdrivelse. Eller har Israel sluttet å annektere land med sine ulovelige bosetninger?

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
En stor del av spørsmålet 'Bør Gaza yte militær motstand mot Israel, på tross av at grensene mot Gaza har vært stabile i 10 år og Israel har trukket seg ut av området' dreier jo seg om i hvilken grad Gaza har en positiv fremtid om minst en av Egypt eller Israel opphevet blokaden av dem. Jeg antok, som flere andre her, at svaret på sistnevnte var 'nei'. Jo mer jeg leser og undersøker om dette, jo mer usikker blir jeg derimot.
Vis hele sitatet...
Kan det tenkes at grunnen til at grensen er stabil er fordi det ytes motstand på Gaza? Imotsetning til på vestbredden dere de ulovelige bosetningene fortsetter?

Vil også kommentere de andre innleggene dine om generel levestandard i Gaza. Jeg sitter å surfer på Edge-nettverket til mobilen min så har ikke akkurat nettverket til å hoste opp noen rapporter eller kilder selv, men hvis det du skriver er den egentlig sannheten så vil jeg tørre å påstå at hele vesten er blitt holdt for narr. Så håper du tar feil når du insinuere at Gaza er ett av de bedre stedene å oppholde seg i Midtøsten om dagen.
Sist endret av Sneipen92; 28. juli 2014 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
(sorry at jeg ikke la med linken til wikipedia her hvor bildet er fra. Det var uhøflig av meg at du måtte bruk tid på å finne ut hvor jeg tok det fra)

Minst berørte områdene? Hvis du kjenner igjen bydeler basert på bildet antar jeg du har vært der? Kan du fortelle litt om hva du vet om dem? Jeg er geniunt interessert.
Vis hele sitatet...
Det er tydelig at det er et lite berørt område, ingen har påstått at Israel teppebomber hele Gaza regionen.
Dette er fra Gaza city, akkurat hvilken bydel er jeg ikke sikker på da jeg ikke finner noe vettug info fra et reverse image search annet enn at det er fra gaza city og er tatt i 2007 (altså før 2008 konflikten).

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Uansett, å jo, man kan lese forbausendes mye ut av denne type bilder. Radiotårn, satelitt-annlegg på de fleste takene, gjennomsnittlige biler, godt vedlikeholdte hus. Selvfølgelig er det bare ett utsnitt fra en bydel på ett tidspunkt, men det er også et bilde som rett og slett ikke hadde vært mulig å ta i mange arabiske byer jeg har sett.. fordi det rett og slett ikke hadde vært noen bydeler pene nok til å ta ett sånt utsnitt. Gitt beskrivelsene jeg har lest av Gaza antok jeg egentlig at området var mer sammenlignbart med Homs/Deira i Syria enn vestbredden, men da hadde ikke det bildet der vært mulig.

Det forteller meg at lidelseshistoriene om Gaza iallefall ikke gir ett komplett bilde av sannheten. Fordi at hvis historiene som spinnes ikke inkluderer utsnittene av virkeligheten som jeg vet finnes vet jeg at personen som skriver historiene kun viser fram hva enn som støtter hans politiske poeng (dette er også en stor del av grunnen til at jeg holder meg unna dagspressen, fordi dette er normen der).

Datoen bildet er tatt er jeg helt ærlig ikke spesielt interessert i, fordi det er de langsiktige trendene som er mest interessante. En stor del av spørsmålet 'Bør Gaza yte militær motstand mot Israel, på tross av at grensene mot Gaza har vært stabile i 10 år og Israel har trukket seg ut av området' dreier jo seg om i hvilken grad Gaza har en positiv fremtid om minst en av Egypt eller Israel opphevet blokaden av dem. Jeg antok, som flere andre her, at svaret på sistnevnte var 'nei'. Jo mer jeg leser og undersøker om dette, jo mer usikker blir jeg derimot.
Vis hele sitatet...
At du velger å basere tilstanden i Gaza på et bilde av et ikke berørt område fra 2007 faller på egen urimelighet. Det blir like dumt som at jeg mener dette bilder er representativt for hele regionen:


Jeg sliter med å forstå logikken din, du mener altså at de har det ikke så ille på Gaza som media skal få det til å virke som, de har det ihvertfall bedre enn i andre Arabiske byer, ut i fra dine vestlige standarder om estetikk å dømme.
For faktumet at over 1000 folk har blitt drept av militære styrker på skarve 19 dager er ikke så ille så lenge man har en fin bil og noen radiomaster i nabolaget?

Det er ingen tvil om at heftige propagandamaskiner på begge deler av konflikten jobber på spreng, men midt oppe i alt dette er det sivile palestinere (og noen få sivile israelere) som får svi, på grunn av sta ideologi. Man må filtrere endel som kommer ut i media og sjekke opp faktaene selv.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
De fleste steder er jo ålreite sammenliknet med Gaza, uten å ha vært på Vestbredden selv så vil jeg tro at å kalle det ålreit, vil være en overdrivelse. Eller har Israel sluttet å annektere land med sine ulovelige bosetninger?
Vis hele sitatet...
(alle tallene er fra før krigene brøyt ut, og tatt herfra)

Vestbredden og Gaza har sammen høyere gjennomsnittling levealder (73) enn Egypt (71) og milevis over de Afrikanske landene (Uganda har f.eks. 59).

Vestbredden og Gaza har høyere gjennomsnittsinntekt ($2,810) enn Syria ($1,850) og de aller fleste Afrikanske land, men noe lavere enn Jordan og Egypt.

Siden jeg også har reist igjennom og sett på områdene kan jeg ytterst garantere at jeg særdeles mye heller hadde bosatt med i Ramallah eller Betlehem enn noe som helst sted i den arabiske verden. Tryggere, bedre og mer velorganisert. Jeg tar en mikroskopisk sjanse for å drept i ett Israelsk raid over en høyst reell sjanse for å bli å rana, voldtatt og skutt når som helst... så ja, jeg står ved beskrivelsen min av vestbredden som et ålreit sted (ta i betraktning at jeg har tilbragt ganske mye tid på steder som virkelig ikke er ålreite, så jeg bruker mer eller mindre verden som målestokk)
Kan det tenkes at grunnen til at grensen er stabil er fordi det ytes motstand på Gaza? Imotsetning til på vestbredden dere de ulovelige bosetningene fortsetter?
Vis hele sitatet...
Nei. Wikipedia her.

Iniativet til tilbaketrekkingen kom utelukkende fra Israels side uten at noe spesielt hadde skjedd på Gaza. De fleste kommentatorer beskrev det da som ett første skritt på veien til fred...

.. men effekten av å trekke seg ut og fullstendig frasi seg innflytelse over områdene var jo rimelig tydelig. Tidligere demokratiske Gaza ble tatt over av islamistiske Hamas, som har kansellert alle planlagte valg og avfyrt en rimelig jevn strøm av raketter fra Gaza over de siste 10 årene. Om Gaza er representativt for hva som skjer om de trekker seg ut fra vestbredden vil det være galskap av Israel å trekke seg ut nå (både Tel Aviv og Jerusalem ligger innen enkel rakettdistanse fra vestbredden (vel, Jerusalem ligger jo mer eller mindre på vestbredden)).

Nei, jeg startet denne diskusjonen må å være tvetydig til hva som skjedde mellom Hamas og Israel, men jo mer jeg leser jo tydeligere blir det at skal man være pro-Palestinsk bør man, som Provo har sagt, være mot Hamas.
Vil også kommentere de andre innleggene dine om generel levestandard i Gaza. Jeg sitter å surfer på Edge-nettverket til mobilen min så har ikke akkurat nettverket til å hoste opp noen rapporter eller kilder selv, men hvis det du skriver er den egentlig sannheten så vil jeg tørre å påstå at hele vesten er blitt holdt for narr. Så håper du tar feil når du insinuere at Gaza er ett av de bedre stedene å oppholde seg i Midtøsten om dagen.
Vis hele sitatet...
Nei, Gaza er ikke ett av de bedre stedene i den arabiske verden. Vestbredden er ett ålreit sted.

Jo mer jeg leser om denne konflikten, jo mer usikker blir jeg derimot på hvor ille Gaza er. Gaza er definitivt fattigere enn vestbredden, men det virker som det var ett bedre sted å bo enn Syria var.. og betraktelig bedre enn mesteparten av Afrika.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er tydelig at det er et lite berørt område, ingen har påstått at Israel teppebomber hele Gaza regionen.
Dette er fra Gaza city, akkurat hvilken bydel er jeg ikke sikker på da jeg ikke finner noe vettug info fra et reverse image search annet enn at det er fra gaza city og er tatt i 2007 (altså før 2008 konflikten).
Vis hele sitatet...
Meh, så du bare tipper du også. Greit nok.
At du velger å basere tilstanden i Gaza på et bilde av et ikke berørt område fra 2007 faller på egen urimelighet. Det blir like dumt som at jeg mener dette bilder er representativt for hele regionen:
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden har du det fra at jeg baserer tilstanden på ett bilde fra 2007? Jeg skrev jo begrunnelsen eksplisitt:
Sitat av meg
[...]det er også et bilde som rett og slett ikke hadde vært mulig å ta i mange arabiske byer jeg har sett.. fordi det rett og slett ikke hadde vært noen bydeler pene nok til å ta ett sånt utsnitt. Gitt beskrivelsene jeg har lest av Gaza antok jeg egentlig at området var mer sammenlignbart med Homs/Deira i Syria enn vestbredden, men da hadde ikke det bildet der vært mulig.
Vis hele sitatet...
Ett bilde av noe som sprenger forteller meg at det minst en gang har sprengt noe. Ett bilde med ålreite biler, satelitt-anlegg på de fleste takene og nymalte hus forteller meg at på et tidspunkt hadde ett område ålreite biler, satelitt-anlegg på de fleste takene og nymalte hus. Ingenting mer, ingenting mindre.

Poenget er at de fleste nyhetsartikler også kun er ett lite utsnitt av virkeligheten. Siden de skal være nyhetsverdige er de også fryktelig ofte ett negativt utsnitt av virkeligheten. Det store spørsmålet jeg sitter med i forhold til Gaza er dermed, hvor mye positivt har skjedd og skjer?

Positiv utvikling underrapporteres generelt ekstremt grovt i avisene, men har veldig stor påvirkning på utviklingen til land og hvilke veivalg som henger på greip. Jeg vet hvor ekstremt misvisende bilde jeg hadde fått av land som Colombia og Kenya (begge skjer det mye positivt i) om jeg kun leste avisene, og jeg får en sterkere og sterkere følelse av at det er tilfellet med Gaza også.

Selvfølgelig hadde gode talldata jeg stolte på slått knock-out på all synsing, men i fraværet av det foretrekker jeg mest mulig informasjon å basere synsingen på.


Jeg sliter med å forstå logikken din, du mener altså at de har det ikke så ille på Gaza som media skal få det til å virke som, de har det ihvertfall bedre enn i andre Arabiske byer, ut i fra dine vestlige standarder om estetikk å dømme.
For faktumet at over 1000 folk har blitt drept av militære styrker på skarve 19 dager er ikke så ille så lenge man har en fin bil og noen radiomaster i nabolaget?
Vis hele sitatet...
Vestlig estetikk? Jeg har vært nødhjelpsarbeider i Sør-Sudan og reist igjennom nok av fattige land og regelrette slumområder for moro skyld. Jeg er veldig istand til å skille mellom regelrett nød og har-ikke-råd-til-ipad-fattigdom.

Hele poenget her er at Gaza's langsiktige økonomiske muligheter og den generelle levestandarden der er helt sentralt til om det er vettugt av Hamas på Gaza å angripe Israel, på tross av Israel hadde trekt seg ut fra Gaza for lenge siden. Om Gaza i ett 10 års perspektiv med god administrasjon kan bli et bra sted å leve er Hamas' tilnærming konterproduktiv og, vel, regelrett jævlig. Om Gaza har for mange mennesker på for lite plass med for få handelsmuligheter til å uansett kunne overleve som økonomisk område henger derimot deres aggressive tilnærming på greip.

Antall døde de siste dagene er dermed irrelevant til det poenget. Uansett er det fortsatt færre døde der enn Norge drepte i Libya når vi ødela landet, og det vil være hyklersk å angripe Israel for å gjøre ting vi selv aksepterer når vi gjør det. Jeg mener de langsiktige betraktningene er langt viktigere enn de kortsiktige her.

Det er ingen tvil om at heftige propagandamaskiner på begge deler av konflikten jobber på spreng, men midt oppe i alt dette er det sivile palestinere (og noen få sivile israelere) som får svi, på grunn av sta ideologi. Man må filtrere endel som kommer ut i media og sjekke opp faktaene selv.
Vis hele sitatet...
Ja, men problemet er at de Hamas' ideologi som er problemet. Herregud, selv Hizbollah opptrer mer forutsigbart og skikkelig enn Hamas' gjør.
Dere har kanskje ikke konkludert med at det eneste alternativet for Hamas, det er å drive geriljakrig, og da en ytterst kynisk geriljakrig med befolkningen som skjold? ..Og dermed at VOLD er noen av de beste måtene de kan legitimere makten sin på? Assymetrisk krigføring krever en rekke meget ukonvensjonelle metoder.

Fra Hamas' sin side: "Vi vet dette er kynisk, men det er nødvendig på en rekke måter, f.eks for å opprettholde moralen og motstandsviljen i befolkningen".
DumDiDum: Ja, men problemet er at de Hamas' ideologi som er problemet. Herregud, selv Hizbollah opptrer mer forutsigbart og skikkelig enn Hamas' gjør.
Vis hele sitatet...
Hizbollah er nå langt mer fullkommen som politisk parti og militært, og det hele enn Hamas. De driver skoler, sykehus, generell veldedighet i stor skala. De stanset bl.a Israel i 2006-krigen mot sør-Libanon. Er ikke forholdet mellom de to forholdsvis kaldt?
Sist endret av aeon_illuminate; 1. august 2014 kl. 21:11.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hizbollah er nå langt mer fullkommen som politisk parti og militært, og det hele enn Hamas. De driver skoler, sykehus, generell veldedighet i stor skala. De stanset bl.a Israel i 2006-krigen mot sør-Libanon. Er ikke forholdet mellom de to forholdsvis kaldt?
Vis hele sitatet...
Vel, kaldt og kaldt. Det er ikke noe forhold, da Hizbollah tross alt er en milits som okkuperer deler av ett fremmed land (for dere som ikke vet; sørlige Libanon mot Israels nord-vestlige grense). Når de driver skoler og sykehus i de okkuperte områdene deres er ikke det veldig forskjellig med at med at Hamas gjør det samme på Gaza. De er myndighetene i området og det er ansvaret deres. Libanesiske myndigheter har ingen de skulle sagt i Hizbollah-kontrollerte sør-Libanon, selv om de såvidt jeg veit samarbeider godt ellers.

Hizbollah er vel såvidt jeg veit fortsatt dypt involvert og opptatt med den syriske borgerkrigen (på Assads side, mot gærningene), så jeg antar det er hovedgrunnen til at de ikke engang nevnes i denne konflikten.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
på Assads side, mot gærningene
Vis hele sitatet...
Begge sider er gale og forkastelige

http://www.nrk.no/verden/torturbilde...-fn-1.11669649
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Begge sider er gale og forkastelige

http://www.nrk.no/verden/torturbilde...-fn-1.11669649
Vis hele sitatet...
Jeg forbeholder meg retten til å støtte det minst dårlige alternativet jeg, fordi alt annet er teit.

Gitt hva slags mennesker dette opprøret består av var det rimelig klart veldig tidlig at om det syriske regimet tapte denne krigen kom både Alawittene og støttespillerene deres til å bli slaktet. Det er ikke forbausendes at når man står med ryggen mot veggen på den måten gjør man jævlige ting... så hva som har skjedd under krigen er for meg rimelig likegyldig. Krig er jævlig uansett.

Regimet i Syria var derimot blant de mer brutale og undertrykkende også før krigen (sammenliknet med resten av den arabiske verden), så den unnskyldningen går ikke spesielt langt. De er derimot fortsatt milevis bedre enn ISIL, Al-nusra og de andre jævlene som kjemper mot dem. Militærregimer kan faktisk noen ganger på eget iniativ bestemme seg for åpne seg opp (Myanmar/Burma er et (eneste?) eksempel på det). Holdt man seg unna politikken, ikke utgjorde noen trussel og klarte å finne seg en ålreit måte å tjene penger var det en viss mulighet for å leve ett ålreit liv i Syria før. Å bytte det ut med Taliban-lignende tilstander (som vi sørget for at skjedde i Libya) er en særdeles dårlig, brutal og regelrett ondskapsfull idé da.
http://www.foreignpolicy.com/article...ar_israel_gaza

[CENTER]........................[/CENTER]

DumDiDum har veldig rett hvem som er "ond" og "onderst" i Syriakrigen. Dere aner nesten ikke hvor langt ute ISIL/ISIS/IS/ er..

..Som nevnt (av bl.a meg) flere ganger på forumet - ISIL er blitt ekskludert ut fra Al-Qaida-relaterte grupper i Syria & Irak, fordi de var altfor bestialske, forfektet en altfor harry versjon av AlQaidas ideologi, fordi brukte meget kontroversielle metoder (både ift erobring av områder, samt økonomisk støtte - det drives mye smugling av olje, gass og narkotika i området, derfor har ISIL den gode økonomien de har).

FSA og Al-Qaida har faktisk kjempet mer eller mindre side om side mot Assad, _og_ ISIL, på samme tid.
Så å "velge" mellom ISIL og Assad er absolutt en 'no-brainer'.


(...) En Foreign Policy-artikkel jeg anbefaler for interesserte, er "Zawahiris Revenge", tidligere nestkommanderende i AlQaida og hans feide med ISIL og deres leder/kommandør/høvding/whatever Al-Baghdadi. ANbefaler også twitterkommentarene om dette.

[CENTER]...................[/CENTER]

*første link er en artikkel som handler om hvordan hhv Qatar og Tyrkia (under Erdogan) er storsponsorer av Hamas. Glemte å skrive øverst. Jeg synes det er temmelig viktig å ta med i denne diskusjonen, og informere om forholdet der.
Sist endret av aeon_illuminate; 5. august 2014 kl. 21:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg forbeholder meg retten til å støtte det minst dårlige alternativet jeg, fordi alt annet er teit.
Vis hele sitatet...
På samme måte som Hamas' forkastelige krigføringsmetoder ikke rettferdiggjør brudd på internasjonal krigslov fra Israel's side, rettferdiggjør ikke ISILs ekstremisme den bestealitet mine bilder vitner om. Det er et tredje alternativ, og det er å ikke holde med noen av sidene.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er ikke forbausendes at når man står med ryggen mot veggen på den måten gjør man jævlige ting... så hva som har skjedd under krigen er for meg rimelig likegyldig. Krig er jævlig uansett.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hva jeg skal svare på dette. De bildene jeg linket til gir hvertfall meg assosiasjoner til Holocaust, en jævelig ting som skjedde under en krig. Hvis du så bildene så må du ha tenkt det samme, med dette i bakhodet hvordan kan du si at hva som skjer under en krig er likegyldig? Skal man ikke følge noen retningslinjer eller lover under krig? Er tortur plutselig greit når man slåss mot ekstremister og terrorister?
I tillegg til (mitt) innlegg #224, noen gode norske artikler fra de seneste dager som belyser saken og problemene fra enda flere perspektiver. Verdt å ta en titt på;

- Kronikk: En palestinsk stat står ikke på Israels agenda -- (Linda Alzaghari, norsk muslim og debattant, VG)

- Hamas visste hva de gjorde -- (Terje Rød-Larsen, tidligere toppdiplomat, meklet frem Osloavtalen for flere år siden, Nrk)

Fra sistnevnte;
– Men bildet er mer komplisert enn tidligere. For denne gangen er det en splittelse i den arabiske verden, med enkelte av Gulfstatene og Tyrkia på den ene siden og Saudi-Arabia og Egypt med deres allierte (< USA, UK og Israel) på den andre siden.

– De sistnevnte har det samme bildet av Hamas, som et teokratisk (prestestyre red.anm.), autokratisk (eneveldig red.anm.) og tyrannisk regime som de ønsker å velte. Så her er det mange som faktisk har heiet på Israel.
Vis hele sitatet...
(... )Samtidig "litt" komisk at Saudi-Arabia kaller Hamas for teokratiske og autoritære/autokratiske, når de selv forfekter wahhabisme (og forkynner det i europeiske land), har et absolutt enevelde som styresett, og er en av verdens desidert verste land for kvinner å oppholde seg i. Generelt en av verdens desidert mest ufrie land - for dem som ikke er på innsiden (les; i fjern eller nær slekt av kongefamilien).

Verden er ikke enkel.

Noe annet igjen, fra første artikkel;
- Israel bryter avtaler, ikke Hamas

- Et et annet hyppig brukt propagandagrep fra Israel, er å sidestille Hamas med ISIL, for å appellere til alle de som ikke vet forskjellen på de islamistiske bevegelsene i det utvidede Midtøsten og motsetningene dem i mellom. Igjen glemmer man selvfølgelig å nevne at Hamas har slått ned på ethvert forsøkt på å etablere ISIL i Palestina, en toppoffiser ved Pentagon, advarer mot at hvis Israel knuser Hamas, vil noe verre komme i stedet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av aeon_illuminate; 6. august 2014 kl. 04:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Vet ikke helt hva jeg skal svare på dette. De bildene jeg linket til gir hvertfall meg assosiasjoner til Holocaust, en jævelig ting som skjedde under en krig. Hvis du så bildene så må du ha tenkt det samme, med dette i bakhodet hvordan kan du si at hva som skjer under en krig er likegyldig? Skal man ikke følge noen retningslinjer eller lover under krig? Er tortur plutselig greit når man slåss mot ekstremister og terrorister?
Vis hele sitatet...
Har tenkt lenge på hvordan svare på dette. Skreiv et langt innlegg om det faktisk. Slettet det og skriver dette isteden:

Minst mulig voldsbruk er den gyldne handlingsregelen i alle situasjoner. Som enkeltmenneske og som samfunn. Jeg er mot dødstraff, jeg er mot vestens "humanitære" militærintervensjoner, jeg er mot tortur. Jeg er kritisk til at politiet i større og større grad framstår som aggressive i Norge og jeg mener genuint at hvis folk flest forsøkte å være hyggelige mot hverandre kom verden til å bli ett bedre sted.

"Minst mulig voldt" er et prinsipp jeg også mener bør følges i krig, men før jeg dømmer andre for deres handlinger må man tenke på situasjonen deres. Hadde familien min bodd i Syria nå, og lillesøstra mi kom til å bli gjengvoldtatt over mange måneder om siden jeg tilhørte tapte (fordi jeg var født i feil by med feil utgave av riktig religion), så hadde jeg fortsatt ønsket å vinne med minst mulig vold. Prinsipp er verdiløse om man forkaster dem så fort ting blir vanskelige. Det sagt, minst mulig er ikke alltid lite i det hele tatt, og jeg er rimelig overbevist om at jeg hadde vært villig til å gjøre hva enn som trengtes.

.. og det er bakgrunnen for at jeg sliter med å dømme. Handlinger må sees i kontekst og i forhold til alternativene. Jeg synes Guantanomo, angrepet vårt på Libya og handlingene til syriske regimet før krigen alle var ytterst jævlige. Man hadde mye, mye bedre alternativer i alle sammen.

Jeg sliter litt derimot med å se klare, bedre alternativer for det syriske regimet etter at krigen først brøyt ut. Vi har sett hva som skjedde i Libya og vi vet hvordan Taliban var i Afghanistan. Jeg har særdeles høy forståelse for at man ikke ønsker tilsvarende i eget land for egen familie. Hva folk der risikerer om staten der bryter sammen nå er virkelig ikke eventualiteter noen burde overveie i fremtidsplanene sine.

Skille mellom innlegg som sannsynligvis blir automatisk satt sammen
Vis hele sitatet...
Washington Institute har forøvrig nylig gjennomført en spørreundersøkelse på vestbredden og Gaza (her).

Første poenget er at er jeg genuint forbauset over hvor små forskjeller det er mellom Vestbredden og Gaza, og jeg er fortsatt usikker på hvordan det forandrer hvordan konflikten bør analyseres.

Neste poenget, er at her svarer 64% (65.3% på Gaza og 63.2% på vestbredden) at selv om man fikk på plass en tostatsløsning burde man fortsette å kjempe mot Israel inntil hele Israel var arabisk. En god majoritet mener dermed at hver eneste jøde skal entes drepes eller jages bort.

Men, samtidig svarer rett over halvpoarten (~50%) her at de er for at Palestinere får større muligheter til å jobbe i Israel, og en god andel (~35%) ønsker her Israelske selskaper velkommen til palestinsk territorie. Det tilsier at det er muligheter for langsiktig forbedring av forholdet, ved å gradvis åpne opp for mer konstruktivt samarbeid.
Sist endret av DumDiDum; 7. august 2014 kl. 01:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
@Provo, nå har du brukt ganske mye energi på å legge skylden for Palestinerenes elendighet på Hamas. Mange har påpekt at denne konflikten holdt på lenge før Hamas' tid, hvorfor ble ikke denne konflikten løst før Hamas oppstod? Fra å ha lest dine poster virker det som om den største insigelsen mot en varig fredsavtale er at Israel aldri vil inngå den med Hamas.
Vis hele sitatet...
Det DumDiDum påpekte er viktig her: Jeg legger store deler av skylden for Gazas innbyggeres nåværende elendighet på Hamas. Og jeg påpeker at, og begrunner hvorfor, Hamas opptrer ekstremt umoralsk. Dette poenget står like støtt uansett hva som var årsakene til at Israel-Palestina-konflikten ikke ble løst før Hamas kom på banen.

Likevel: Saken er kompleks, men de to viktigste årsakene til at konflikten ikke har blitt løst, både før og etter Hamas, er arabisk aggresjon og israelsk okkupasjon med tilhørende bosetninger. Hamas er ikke den første palestinske gruppen som tyr til vold og terror som politisk virkemiddel.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
I tillegg så vil jeg dra opp den lille anekdoten du fortalte om mannen i folkemengden som ropte skjellsord og "terget" den voldelige psykopaten og dermed kunne holdes delvis moralsk ansvarlig. Vi kan ikke sammenlikne Israel, et høyt utviklet teknologisk og økonomisk I-land, med en uberegnelig psykopat som ikke han stilles til ansvar for sine handlinger. Er det en side av denne konflikten som skal fremstilles som "uberegnelig" så er det vel kanskje den siden hvor størsteparten av befolkningen har levd hele sine liv som flyktninger.
Vis hele sitatet...
Du misforsto nok hva jeg forsøkte å illustrere. Poenget med å bruke en psykopat i eksempelet var ikke at psykopaten skulle være utilregnelig og ikke kan stilles til ansvar. Poenget var at uansett hvor ekstremt umoralsk den andre parten skulle opptre, så ligger det et voldsomt ansvar på den personen eller gruppen som med viten og vilje, og helt uten nevneverdig sannsynlighet for å oppnå noe positivt, handler på en måte som er garantert å fremprovosere aggressive handlinger fra en annen part som får drepte og skadde sivile som konsekvens.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
[D]iskusjonene blir altfor ensporede. Hvorfor diskuterer vi ikke tiltak som begge parter burde gjøre, for ingen er vel ingen som innerst inne mener at all lidelsen skyldes én part?
Vis hele sitatet...
Siden dette er et svar på kritikk av Hamas, påstår du at tråden inneholder for lite kritikk av Israel? Eller hva er poenget ditt? At vi som kritiserer Hamas ikke samtidig kommer med tydelige forslag om hva slags tiltak Israel burde gjennomføre? Har du da som kritiker av Israel kommet med forslag om hvilke tiltak Hamas burde gjennomføre? Hvorfor har du ikke rettet dette spørsmålet til Unsub eller DonTomaso, som tilsynelatende legger absolutt hele ansvaret for hele situasjonen og mangelen på en palestinsk stat på Israel?

Og bare for å ha det på det rene, så har vel både jeg og DumDiDum påpekt flere problematiske aspekter ved Israels politikk. Hovedsakelig blokaden i sin nåværende form og bosetninger. Jeg har derfor litt problemer med å ta denne innvendingen din veldig seriøst.
MEMRI TV?? Jasså, så dette er altså hovedkilden din til informasjon om og fra Midtøsten og 'muslimske' land?


Ikke bare er brorparten av videoene dårlig journalistikk, men de er anklaget for å ha sterkt vinklede reportasjer. På tide med noe annet kanskje?

**ikke at gjeldende videoer ikke viser at andre perspektiver enn den som er pro-Hamas blant arabere finnes, stemmer at mange palestinere er lei Hamas, men en mer nøytral kilde hadde vært langt mer å foretrekke.

Jeg hadde vitterlig forventet noe annet enn Memri TV..

Sitat av Provo Vis innlegg
Det DumDiDum påpekte er viktig her: Jeg legger store deler av skylden for Gazas innbyggeres nåværende elendighet på Hamas. Og jeg påpeker at, og begrunner hvorfor, Hamas opptrer ekstremt umoralsk. Dette poenget står like støtt uansett hva som var årsakene til at Israel-Palestina-konflikten ikke ble løst før Hamas kom på banen.
Vis hele sitatet...
Og hvor stor andel av skylden er Israels? Og hva mener du nedenfor dette avsnittet med arabisk aggresjon(?) - sikter du til angrepet på Israel av andre land i begynnelsen av konflikten, eller allslags voldelig opprør av innfødte palestinere?

Aggresjons-uttrykket i sammenhengen brukes om jeg ikke tar feil helst i sammenheng med situasjoner hvor suverene stater angriper andre ikke-statlige grupper, eller stater.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. august 2014 kl. 03:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
MEMRI TV?? Jasså, så dette er altså hovedkilden din til informasjon om og fra Midtøsten og 'muslimske' land?
Vis hele sitatet...
Dette blir i overkant gjennomskuelig. Nei, MEMRI er ikke hovedkilden min til informasjon om Midtøsten.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ikke bare er brorparten av videoene dårlig journalistikk …
Vis hele sitatet...
Det er ikke MEMRI som har laget innholdet videoene, annet enn å enkelte ganger klippe dem sammen, så beskyldninger om at videoene er dårlig journalistikk grenser mot merkelig. MEMRI har et prosjekt kalt MEMRI TV, eller MEMRI TV Monitor Project, hvor de plukker ut interessante og oppsiktsvekkende klipp fra arabisk TV og oversetter dem. Klippene jeg lenket til viser kjente egyptiske TV-verter som langer ut mot Hamas, og artikkelen er sammensatte utdrag fra den offentlige debatt i Egypt, Syria og Saudi-Arabia som viser eksempler på Hamas-kritiske stemmer i egyptisk, syrisk og saudi-arabisk media – hverken mer eller mindre. Med mindre du kan påvise at innholdet i videoene og rapporten er usant, så er en påpekning av at enkelte mener at MEMRI ikke er nøytrale nok (som om nøytralitet skulle være et mål i seg selv) vanvittig uinteressant.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
**ikke at gjeldende videoer ikke viser at andre perspektiver enn den som er pro-Hamas blant arabere finnes, stemmer at mange palestinere er lei Hamas, men en mer nøytral kilde hadde vært langt mer å foretrekke.
Vis hele sitatet...
Og når du samtidig ser deg nødt til å innrømme at lenkene viste nøyaktig det de var ment å vise, så viser du virkelig hvor hinsides uvesentlig og substansløs denne innvendingen din er. At du selv har postet en lenke til en video fra Palestinian Media Watch, som på ingen måte kan sies å være mer nøytrale enn MEMRI, gjør at innvendingen går fra å være betydningsløs og dum til å bli direkte pinlig.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og hvor stor andel av skylden er Israels?
Vis hele sitatet...
Hvor stor? Hva forventer du? Prosenter?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og hva mener du nedenfor dette avsnittet med arabisk aggresjon(?) - sikter du til angrepet på Israel av andre land i begynnelsen av konflikten, eller allslags voldelig opprør av innfødte palestinere?
Vis hele sitatet...
Militær aggresjon fra omgivende arabiske land, med sine topper i 1948, 1967 og 1973; stadige terrorangrep mot sivile fra diverse organisasjoner; nasjoners økonomiske, militære og moralske støtte til nevnte organisasjoners terror; og både nasjoners og organisasjoners uttalte mål om å utslette Israel er, kort oppsummert og i grove trekk, det jeg sikter til.
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette blir i overkant gjennomskuelig. Nei, MEMRI er ikke hovedkilden min til informasjon om Midtøsten.
Vis hele sitatet...
Det virker sånn. Hvorfor poster du tre (vesentlige) videoer fra Memri når det er en rekke mer nøytrale kilder som er mindre kontroversielle?


Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ikke MEMRI som har laget innholdet videoene, annet enn å enkelte ganger klippe dem sammen, så beskyldninger om at videoene er dårlig journalistikk grenser mot merkelig. MEMRI har et prosjekt kalt MEMRI TV, eller MEMRI TV Monitor Project, hvor de plukker ut interessante og oppsiktsvekkende klipp fra arabisk TV og oversetter dem. Klippene jeg lenket til viser kjente egyptiske TV-verter som langer ut mot Hamas, og artikkelen er sammensatte utdrag fra den offentlige debatt i Egypt, Syria og Saudi-Arabia som viser eksempler på Hamas-kritiske stemmer i egyptisk, syrisk og saudi-arabisk media – hverken mer eller mindre. Med mindre du kan påvise at innholdet i videoene og rapporten er usant, så er en påpekning av at enkelte mener at MEMRI ikke er nøytrale nok (som om nøytralitet skulle være et mål i seg selv) vanvittig uinteressant.
Vis hele sitatet...
Javel? Det er ikke kun meg som står for beskyldningene, jeg har linket til deg én enkel wikipediaside med sterke kritikker av Memri.

(- en annen ting, et enkelt søk på YT om Memri gir meg overskrifter som "Spectacular, a decent Muslim Scholar says Islamics are lazy idiots on memri.tv", "Commentaries on Syria TV: Saudi Rulers Scumbags, Monkeys, Sons of Whores", "Kuwaiti Columnist Fouad Hashem: The Arabs Need to Have Large Portions of their Brains Examined". Si meg, tar du kildene seriøst, eller kødder du med oss andre her? -)

Siterer fra wiki;
Critics have accused MEMRI of producing inaccurate, unreliable translations with undue emphasis and selectivity in translating and disseminating the most extreme views from Arabic and Persian media, which portray the Arab and Muslim world in a negative light, while ignoring moderate views that are often found in the same media outlets. Other critics charge that while MEMRI does sometimes translate pro-US or pro-democracy voices in the regional media, it systematically leaves out intelligent criticism of Western-style democracy, US and Israeli policy and secularism.[3][39][40][41]
Vis hele sitatet...
Rundt bias;
Norman Finkelstein has described MEMRI as "a main arm of Israeli propaganda".In 2006, Finkelstein accused MEMRI of editing a television interview he gave in Lebanon in order to falsely impute that he was a Holocaust denier. In an interview with the newspaper In Focus in 2007, he said MEMRI uses "the same sort of propaganda techniques as the Nazis" and "take[s] things out of context in order to do personal and political harm to people they don't like".[42]
Vis hele sitatet...
Ang selektivitet;
They state that MEMRI consistently picks for translation and dissemination the most extreme views, which portray the Arab and Muslim world in a negative light, while ignoring moderate views that are often found in the same media outlets.[3][39][39][40][41] Juan Cole, a professor of Modern Middle East History at the University of Michigan, argues MEMRI has a tendency to "cleverly cherry-pick the vast Arabic press, which serves 300 million people, for the most extreme and objectionable articles and editorials... On more than one occasion I have seen, say, a bigoted Arabic article translated by MEMRI and when I went to the source on the web, found that it was on the same op-ed page with other, moderate articles arguing for tolerance. These latter were not translated."[43]
Vis hele sitatet...

Sitat av Provo Vis innlegg
Og når du samtidig ser deg nødt til å innrømme at lenkene viste nøyaktig det de var ment å vise, så viser du virkelig hvor hinsides uvesentlig og substansløs denne innvendingen din er. At du selv har postet en lenke til en video fra Palestinian Media Watch, som på ingen måte kan sies å være mer nøytrale enn MEMRI, gjør at innvendingen går fra å være betydningsløs og dum til å bli direkte pinlig.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke måttet innrømme noen verdens ting, jeg har kun konstatert og lagt på at det finnes svært mange arabere som er anti-Hamas -- og dét er allmennkunnskap. At Memri poster videoer av anti-Hamas-arabere er da en selvfølge. Svaret ditt virker å ha vært tatt ut av ræva i ren desperasjon. Innvendingene mine ang Memri er rett på sin plass; jeg forventer virkelig noe annet enn Memri. Å hoppe opp av stolen og gå til forsvar av Memri er intet annet enn rett og slett patetisk.

Jeg har helt sikkert postet en video fra en (drøyt) palestinervennlig kilde, men jeg gidder ikke å gå ut og forsvare disse upålitelige kildene.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvor stor? Hva forventer du? Prosenter?


Militær aggresjon fra omgivende arabiske land, med sine topper i 1948, 1967 og 1973; stadige terrorangrep mot sivile fra diverse organisasjoner; nasjoners økonomiske, militære og moralske støtte til nevnte organisasjoners terror; og både nasjoners og organisasjoners uttalte mål om å utslette Israel er, kort oppsummert og i grove trekk, det jeg sikter til.
Vis hele sitatet...
Det må du nesten bestemme selv. Det var du som kom med "Jeg legger store deler av skylden for Gazas innbyggeres nåværende elendighet på Hamas. Og jeg påpeker at, og begrunner hvorfor, Hamas opptrer ekstremt umoralsk".

Din definisjon av aggresjonsbegrepet i sammenhengen er noe merkverdig. Utifra Oxforddictionaries får jeg bl.a følgende;
The action of attacking without provocation:
he called for an end to foreign aggression against his country
Vis hele sitatet...
..Fortell meg, har de ikke-jødiske folkegruppene i Levanten angrepet Israel før staten ble grunnlagt, eller hvem var det som initielt okkuperte og drev etnisk rensning?
Sist endret av aeon_illuminate; 11. august 2014 kl. 18:59.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det virker sånn. Hvorfor poster du tre (vesentlige) videoer fra Memri når det er en rekke mer nøytrale kilder som er mindre kontroversielle?
Vis hele sitatet...
Spar meg, vær så snill. Svar heller på dette: Har en rekke kjente egyptiske TV-verter langet ut mot Hamas på egyptisk TV? Og har den offentlige debatten i Syria, Egypt og Saudi-Arabia inneholdt flere Hamas-kritiske innlegg?

Resten av innlegget ditt er også bare idiotisk flås, og ikke noe jeg gidder å bruke tid på. Si fra når du har noen faktiske argumenter den ene eller den andre veien.
Sitat av Provo Vis innlegg
Spar meg, vær så snill. Svar heller på dette: Har en rekke kjente egyptiske TV-verter langet ut mot Hamas på egyptisk TV? Og har den offentlige debatten i Syria, Egypt og Saudi-Arabia inneholdt flere Hamas-kritiske innlegg?

Resten av innlegget ditt er også bare idiotisk flås, og ikke noe jeg gidder å bruke tid på. Si fra når du har noen faktiske argumenter den ene eller den andre veien.
Vis hele sitatet...
Hva de viser på TV i Syria, Egypt og Saudi-Arabia er vel ikke noen gode indikatorer på hva den gjengse innbygger i disse land mener om Hamas, Israel og konflikten? Dette er ikke land som scorer høyt på pressefrihet. I Egypt hadde nesten Mubarak falt før tv-stasjonene begynte å prate om at det var opptøyer. Egypt og Saudia-Arabia er hovedsaklig allierte av vesten og hva som er den offentlige debatt der er sterkt vinklet av visse særinteresser. Det er korrupte pamper på toppen som driter en lang marsj i hvorvidt palestinerne har gode leveforhold og hvem som har skyld. De har en egen agenda. Ang. Syria så har jeg problemer med å tro at de har en debatt om Hamas og Israel i det hele tatt. I den grad den er så vil jeg tro den blir farget av syrias borgerkrig. Hamas' lederskap hadde en frihavn i Damaskus, noe som førte til at de ikke ville involvere seg i konflikten. De prøvde derimot å megle, noe som ikke førte frem. Da hadde det muslimske brorskap tatt makten i Egypt, og deres spirituelle leder fordømte Assad. Hamas gikk åpent ut og støttet opprørerne. Sett i lys av at Syria scorer dårligere på indexen over pressefrihet enn de to andre vi har pratet om innebærer imo at hva den "offentlige" debatten er blir litt irrelevant.
Sitat av Provo Vis innlegg
Spar meg, vær så snill. Svar heller på dette: Har en rekke kjente egyptiske TV-verter langet ut mot Hamas på egyptisk TV? Og har den offentlige debatten i Syria, Egypt og Saudi-Arabia inneholdt flere Hamas-kritiske innlegg?

Resten av innlegget ditt er også bare idiotisk flås, og ikke noe jeg gidder å bruke tid på. Si fra når du har noen faktiske argumenter den ene eller den andre veien.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden vrir du deg unna når du ikke har håndfaste motargumenter? ..Og ikke minst - hvor dumme tar du tråddeltakerne for å være?

Følgende land nevnes;
1) Syria, en politistat styrt med jernhånd av Al-Assad-familien som er alavitter. Alle andre etnisk-religiøse grupper overvåkes med haukeøyne, det har vært sånn siden Hafez Al-Assads tid fra 70-tallet.
Men flere "ting" tolereres - særlig sålenge det passer i Assads agenda, og deres utenlandske venner i Iran og Russland. Offentlig debatt er ikke en av de tingene som blir tolerert.

2) Egypt, et tidligere "benevolent dictatorship" som gjennomgikk en ren frihetsrevolusjon i 2011, den arabiske våren, der relativt moderate islamister vant valget etterhvert med Muhammad Morsi. Bl.a den generelle ytringsfriheten og situasjonen for homofile var faktisk bedre under Brorskapet/Morsi enn det ble året etter, etter at militæret tok over makten. Ja, for makten ble tatt over etter opptøyer av bibelske dimensjoner sommeren 2013.
El-Sisi som var general tok over makten, og disse folkeopptøyene var vel så mye et regelrett militærkupp, støttet av bl.a Saudiarabia og div. andre land, som det var misnøye blant egyptere med den mangelfulle styringsevnen og maktkåtheten til islamistpartiet til Morsi. El-Sisi driver nå et militærdiktatur som har samarbeidsavtaler med hhv Israel og Saudiarabia.

3) Saudiaraba, en middelalderstat, despoti av verste sort, eksisterer her og nå i 2014. Bortsett fra olje og gass er wahhabisme/salafisme eksportvare. Alt av politisk og religiøs opposisjon hysjes ned, eller knuses, ..kommer an på hvor høyt opp i samfunnsstigen du og din slekt er. Sjiamuslimene øst i landet mobbes både privat og offentlig, og har betraktelig mindre resurser. Tusener av prinser og prinsesser, ..og muslimer som kommer til landet blir bedt om å oppføre seg ekstra mye "islamsk", imens vestlige oljefolk og saudiske rikinger kan gjøre akkurat som de vil i egne camper/palasser.
Amerikanske militærbaser ligger ikke langt unna Mekka.


...Hvilken offentlig debatt, synsinger, meninger og diskusjoner, eller "kritiske innlegg" tenker du man kan ha i en politistat, et militærdiktatur, og et religiøst-fascistisk kongedømme??

...Tror du en egyptisk TV-vert hadde risikert familie, liv og økonomi, får å tekkes noe med-arabere i hhv Libya, Jordan og Palestina, eller Egypt? Særlig når Muslimske-Brorskaps-medlemmer dømmes til døden i massevis, på samme tid, og regimekritikere får på smekken for å si det mildt.



Vel, alle tre land har opplevd politiske opprør, og de to første definitivt mest. Saudiarabia har et ess i ermet i at de har en godt utbygd velferdsstat og infrastruktur, samt skattefradrag, (pga oljepengestrømmen), noe som holder befolkningen i sjakk. Ting endres riktignok, men veldig tregt.
Men du ville ha offentlig debatt, så her tar jeg med noen linker jeg fant kjapt;

- Hamas and Iran rebuild ties three years after falling out over Syria (Guardian)
- Who are Hamas’s friends these days? It’s more complicated than you might think. (washington post)
- Sisi’s hard line on Gaza not popular with Egyptian activists
- SAUDI KING PUBLICLY BLAMES HAMAS FOR GAZA WAR


..der har du en liten andel av "den offentlige debatten" i gjeldende land. Ikke at den er så stor heller, menigmann har liksom ikke mye å si i diktaturer, enten de er av den ene eller andre sorten. Ei heller er offentlig debatt noe viktig, eller kommer til å endre beslutningstakeres beslutninger i noen særlig grad. Debatten der styres heller av dem som 'er i politikken', eller er høyere oppe i geistligheten eller i militærvesenet.

Forstå dét før du kommer med mer sørpesnakk om "hvor den offentlige debatten er", eller ubetydelig TV-verter. Forhold deg til politiske realiteter.
..som vil si at enkelte land i Midtøsten har stor innflytelse over andre mindre nesten betydningsløse stater, og disse tilføres ressurser utenfra, samt at de holder opprørske og ressurssvake folkegrupper i sjakk, som palestinere.

Jeg lurer nesten på om Hamas er gazapalestinernes minst dårlig løsning, a.t.m.

[CENTER]................................[/CENTER]

@ Sinister; fin post, du skulle også tatt med noen linker imo.
Sist endret av aeon_illuminate; 12. august 2014 kl. 02:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sinister Vis innlegg
Hva de viser på TV i Syria, Egypt og Saudi-Arabia er vel ikke noen gode indikatorer på hva den gjengse innbygger i disse land mener om Hamas, Israel og konflikten?
Vis hele sitatet...
Og det har jeg da heller ikke påstått. Jeg har vist til at kritikken forekommer, men jeg har selvsagt ikke påstått at disse landene har en fri presse hvis meningsytrende innhold publiseres proporsjonalt med opinionen.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvorfor i all verden vrir du deg unna når du ikke har håndfaste motargumenter?
Vis hele sitatet...
Jeg vrir meg ikke unna, jeg sier at innvendingene dine er så dårlige at de ikke er verdt å bruke tid på. Grunnen til det er at MEMRI er helt uvesentlig for innholdet i videoene, i motsetning til hva du ser ut til å innbille deg. Det dreier seg kun om en oversetting og videreformidling av selve råmaterialet – ikke utrolige påstander som krever noen stor grad av tillit og troverdighet for å kunne aksepteres som sanne. Og i motsetning til hva du påstår har jeg ikke forsvart MEMRI, jeg har avfeid kritikken din som irrelevant.

At MEMRI skal være min hovedkilde til informasjon om Midtøsten fordi jeg poster to videoer fra egyptisk TV som de har oversatt, og en kort samling eksempler på Hamas-kritiske artikler i arabisk media, er selvsagt en fullstendig urimelig og uredelig påstand, men samtidig en svært gjennomskuelig en. Disse er heller ikke vesentlige for noe jeg har påstått, stikk i strid med hva du hevder. De ble postet som "interessante apropos" (tillagt innlegget etter resten var skrevet, til og med), og ingen av mine argumenter rundt Hamas hviler på deres innhold. Dersom du ønsker å se bort fra videoene bare fordi MEMRI som har oversatt og videreformidlet dem ikke er nøytrale, så er det bare å se bort i fra dem. Vanskeligere er det ikke. De er fullstendig uvesentlige for alt annet enn å vise at det forekommer kraftig Hamas-kritikk i arabisk media – noe slett ikke alle er klar over eller bevisste på, selv om du anser det som allmennkunnskap.

Og bare en siste ting som jeg ikke klarer å la stå upåpekt:
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
(- en annen ting, et enkelt søk på YT om Memri gir meg overskrifter som "Spectacular, a decent Muslim Scholar says Islamics are lazy idiots on memri.tv", "Commentaries on Syria TV: Saudi Rulers Scumbags, Monkeys, Sons of Whores", "Kuwaiti Columnist Fouad Hashem: The Arabs Need to Have Large Portions of their Brains Examined". Si meg, tar du kildene seriøst, eller kødder du med oss andre her? -)
Vis hele sitatet...
Her må du ha misforstått noe. Den første videoen du nevner er ikke navngitt av MEMRI, men av en bruker som kaller seg "vaxiavvval" som har tatt seg bryet med å kopiere og laste opp igjen MEMRI sin video med ny tittel. Den originalt opplastede videoen fra MEMRI har tittelen "Sheik Al-Qaradhawi against Violence in Protest of Anti-Islamic Movie".

De to neste videoene du nevner har titler som objektivt reflekterer hva som faktisk blir påstått i videoen. Den første viser mennesker på syrisk TV som kaller saudiske ledere for nettopp "scumbag", "monkey" og "son of a whore". Den andre viser den kuwaitiske skribenten Fouad Hashem som sier at araberne er sinnssyke og trenger å få store deler av hjernen undersøkt. Dette er altså ikke påstandene til MEMRI, slik du ser ut til å tro, men påstandene til personene i videoene, hvor videoene er klipp fra henholdsvis syrisk og saudi-arabisk TV. Derav titlene "Commentaries on Syria TV: Saudi Rulers Scumbags, Monkeys, Sons of Whores" og "Kuwaiti Columnist Fouad Hashem: The Arabs Need to Have Large Portions of their Brains Examined".

Det er altså ingenting problematisk med titlene MEMRI har gitt disse videoene. Dette kunne du funnet ut av selv med fem minutter research.

Metadiskusjoner er grusomt kjedelige, så jeg gidder neppe å bruke mer tid på dette. Men vi må gjerne diskutere sak (selv om jeg pga ferie neppe får svart før om et par uker).

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det må du nesten bestemme selv. Det var du som kom med "Jeg legger store deler av skylden for Gazas innbyggeres nåværende elendighet på Hamas. Og jeg påpeker at, og begrunner hvorfor, Hamas opptrer ekstremt umoralsk".
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke at dette lar seg kvantifisere på en måte som gjør det mulig å gi et meningsfullt svar. Du må nesten bare se på hva jeg har sagt i den sammenheng gjennom tråden. Dersom Hamas hadde tatt avstand fra vold og terror som politiske virkemidler, så ville levekårene på Gaza vært minst like gode som på Vestbredden.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
..Fortell meg, har de ikke-jødiske folkegruppene i Levanten angrepet Israel før staten ble grunnlagt, eller hvem var det som initielt okkuperte og drev etnisk rensning?
Vis hele sitatet...
Spør du om noen angrep staten Israel før staten Israel eksisterte? Eller hva mener du?

Jeg sliter imidlertid uansett med å se hvordan du mener dette skal være en innvending mot at angrep og trusler fra omgivende land og organisasjoner er, og har vært, et stort hinder på veien mot fred og en palestinsk stat.
Sitat av Provo Vis innlegg
Likevel: Saken er kompleks, men de to viktigste årsakene til at konflikten ikke har blitt løst, både før og etter Hamas, er arabisk aggresjon og israelsk okkupasjon med tilhørende bosetninger. Hamas er ikke den første palestinske gruppen som tyr til vold og terror som politisk virkemiddel.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du misforsto nok hva jeg forsøkte å illustrere. Poenget med å bruke en psykopat i eksempelet var ikke at psykopaten skulle være utilregnelig og ikke kan stilles til ansvar. Poenget var at uansett hvor ekstremt umoralsk den andre parten skulle opptre, så ligger det et voldsomt ansvar på den personen eller gruppen som med viten og vilje, og helt uten nevneverdig sannsynlighet for å oppnå noe positivt, handler på en måte som er garantert å fremprovosere aggressive handlinger fra en annen part som får drepte og skadde sivile som konsekvens.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at i en norsk domstol så ville denne psykopaten mest sannsynlig blitt dømt som strafferettslig utilregnlig. Altså, ikke ansvarlig for sine egne handlinger. Akkurat dette eksempelet er jo egentlig bare en filleting å drive å diskutere, men det er jo veldig lett å finne et eksempel som er mer beskrivende og ikke inneholder denne "feilen" som så beleielig skaper ubegrunnet sympati for Israel.


Sitat av Provo Vis innlegg
Siden dette er et svar på kritikk av Hamas, påstår du at tråden inneholder for lite kritikk av Israel? Eller hva er poenget ditt? At vi som kritiserer Hamas ikke samtidig kommer med tydelige forslag om hva slags tiltak Israel burde gjennomføre? Har du da som kritiker av Israel kommet med forslag om hvilke tiltak Hamas burde gjennomføre? Hvorfor har du ikke rettet dette spørsmålet til Unsub eller DonTomaso, som tilsynelatende legger absolutt hele ansvaret for hele situasjonen og mangelen på en palestinsk stat på Israel?
Vis hele sitatet...
Nei, da har du misforstått meg, jeg etterspør mer nøytrale tilnærminger til konflikten, og med det mener jeg at man er i stand til å påpeke feil og foreslå endringer hos den siden "man holder med". Det er riktig at jeg bare har kverrulert med deg, men i denne tråden følte jeg at det var den veien diskusjonen gikk og at mitt engasjement best var rettet mot de som taler Israels sak.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og bare for å ha det på det rene, så har vel både jeg og DumDiDum påpekt flere problematiske aspekter ved Israels politikk. Hovedsakelig blokaden i sin nåværende form og bosetninger. Jeg har derfor litt problemer med å ta denne innvendingen din veldig seriøst.
Vis hele sitatet...
Det er fint, og det synes jeg dere skal fortsette med.
Bra jobba NRK >> Venner og fiender i Midtøsten. Disse er venner og fiender i 'verdens største' konflikt. Denne kompliserte heksegryta forklares rimelig godt her. Folkeopplysning!



Nei - det er _ikke_ ironisk ment. Kortfattet og konsist. Kun sett noe liknende, den siste tiden ihvertfall, hos TheGuardian (arabiske våren(1) og endringene i Midtøsten post-1.VK (2)).


!! Finner ikke nå et liknende interaktivt kart Guardian (nylig?) hadde over ISIL og likn , og den nåværende statusen, pluss potensielle landegrenser i fremtiden. Kartet var meget godt..

*De fleste land og organisasjoner (deriblant Hamas, Al-Qaida, og IS/ISIL) er tatt med i NrKs kart.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. august 2014 kl. 23:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Poenget mitt er at i en norsk domstol så ville denne psykopaten mest sannsynlig blitt dømt som strafferettslig utilregnlig. Altså, ikke ansvarlig for sine egne handlinger. Akkurat dette eksempelet er jo egentlig bare en filleting å drive å diskutere, men det er jo veldig lett å finne et eksempel som er mer beskrivende og ikke inneholder denne "feilen" som så beleielig skaper ubegrunnet sympati for Israel.
Vis hele sitatet...
Psykopati er ikke grunnlag for strafferettslig utilregnelighet; en psykopat er fullstendig klar over at han skader andre, han skader med overlegg og han er fullt ut strafferettslig tilregnelig. Jeg tror kanskje du blander med psykose.
Bra#2, her ikke fullt så bra av jobba av NrK og Sidsel Wold.


Ærlig talt kritikken er vel på sin plass.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
http://www.foreignpolicy.com/article...ar_israel_gaza

[CENTER]........................[/CENTER]

DumDiDum har veldig rett hvem som er "ond" og "onderst" i Syriakrigen. Dere aner nesten ikke hvor langt ute ISIL/ISIS/IS/ er..

..Som nevnt (av bl.a meg) flere ganger på forumet - ISIL er blitt ekskludert ut fra Al-Qaida-relaterte grupper i Syria & Irak, fordi de var altfor bestialske, forfektet en altfor harry versjon av AlQaidas ideologi, fordi brukte meget kontroversielle metoder (både ift erobring av områder, samt økonomisk støtte - det drives mye smugling av olje, gass og narkotika i området, derfor har ISIL den gode økonomien de har).

FSA og Al-Qaida har faktisk kjempet mer eller mindre side om side mot Assad, _og_ ISIL, på samme tid.
Så å "velge" mellom ISIL og Assad er absolutt en 'no-brainer'.


(...) En Foreign Policy-artikkel jeg anbefaler for interesserte, er "Zawahiris Revenge", tidligere nestkommanderende i AlQaida og hans feide med ISIL og deres leder/kommandør/høvding/whatever Al-Baghdadi. ANbefaler også twitterkommentarene om dette.

[CENTER]...................[/CENTER]

*første link er en artikkel som handler om hvordan hhv Qatar og Tyrkia (under Erdogan) er storsponsorer av Hamas. Glemte å skrive øverst. Jeg synes det er temmelig viktig å ta med i denne diskusjonen, og informere om forholdet der.
Vis hele sitatet...
Ikke ta dette vondt ment, men hvordan skal en virkelig la seg lure av en så klar PR triks? ISIS er ikke noe mer bestialisk, barbarisk og brutal enn det al Qaeda er. Splittet mellom terrorgruppene er ikke fordi al Qaeda ble "sjokkert" ovenfor ISIS metoder, da de har stort sett brukt akkurat de samme før. Splittet var et resultat av at ISIS fortsatte å angripe al Nusra brigaden, når begge tilhørte al Qaeda. Al Qaeda og ISIS er akkurat de samme Wahhabistiske kjedeshundene til Saudi-Arabia og Qatar - ingen av dem er "mer brutal" enn den andre.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Ikke ta dette vondt ment, men hvordan skal en virkelig la seg lure av en så klar PR triks? ISIS er ikke noe mer bestialisk, barbarisk og brutal enn det al Qaeda er. Splittet mellom terrorgruppene er ikke fordi al Qaeda ble "sjokkert" ovenfor ISIS metoder, da de har stort sett brukt akkurat de samme før. Splittet var et resultat av at ISIS fortsatte å angripe al Nusra brigaden, når begge tilhørte al Qaeda. Al Qaeda og ISIS er akkurat de samme Wahhabistiske kjedeshundene til Saudi-Arabia og Qatar - ingen av dem er "mer brutal" enn den andre.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe PR-triks. Dét er "det nye" nå, enkelte tror for tiden at 'jaja, IS er jo samme ulla'.

Nei, IS er ikke helt samme ulla. De er (blant annet) tuftet på en splittelse blant muslimer, og er særledes brutale mot sjiaer og kurdere (blant annet). Kurdere flest er sunnimuslimer, likevel slaktes de gjennomgående av IS. Al-Qaida gjorde ikke samme etnisk-religiøse rensing som IS nå gjør.

Det IS gjør er å ta Al-Qaidas brutalitet til enda nye høyder. Og, dette er viktig; betydningen av vestlige muslimer og avansert bruk av sosiale media og teknologi generelt til propaganda er helt forskjellig i IS enn Al-Qaidas grupperinger. IS er ikke enda et Al-Qaida, IS er enda verre. Al-Qaida var helt sikkert uvirkelig ekstreme, men de drepte ikke for pur gøy (se videoer på liveleak).

Det er klart det er vanskelig å sammenlikne brutalitet grupper imellom sånn generelt - men ut ifra de oversiktene over situasjonen jeg har sett har IS fiender på alle kanter, noen få og svært viktige strategiske støttespillere, og ingen venner. Al-Qaida hadde venner, om ikke mange.
Sist endret av aeon_illuminate; 2. oktober 2014 kl. 21:48.
ISIS angriper Kurdere fordi Kurderne kontrollerer områdene de forsøker å ta over - det er ikke noe mer enn det. Det hadde ikke forundret om reaksjonære Kurdere var en del av ISIS selv. Al Qaeda hadde gjort det samme om de evnet til det.

Poenget er at de følger samme ideologi: Wahhabismen. Hva de har tilgang til og deres tilnærming til sosial media har lite å si. De har et bedre propagandamaskin, men det er ikke en fundamental forskjell mellom dem og al Qaeda.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Poenget er at de følger samme ideologi: Wahhabismen. Hva de har tilgang til og deres tilnærming til sosial media har lite å si. De har et bedre propagandamaskin, men det er ikke en fundamental forskjell mellom dem og al Qaeda.
Vis hele sitatet...
Jeg vet nå ikke om IS' sin ideologi engang kan kalles wahhabisme..., og wahhanismen er så langt "ute" at de forbyr andre muslimer å besøke Muhammeds gravsted i Medina (*anekdote*)

Vel uansett, så er det grovt fortalt ikke noen fundamental forskjell mellom de to gruppene som du riktig sier, men det er mange mindre forskjeller/nyanser som er viktige i sammenhengen.
Én er grunnlaget, en annen er forståelsen av fiendebildet/fiendebildet i seg selv, tredje er å spille på sjia-sunni-splittelsen, det fjerde er obskure alliansestrategier.
(..) Al-Qaida var i all hovedsak en trussel mot Vesten og muslimenes andre fiender, enten det var Russland, de sekulære diktatorene i Midtøsten, div andre makter.. IS er en trussel mot alle ser det ut til, enn seg selv. De har INGEN forbindelser med eksempelvis Hamas, og Hizbollah er det bare å glemme som du sikkert skjønner.



Forsåvidt er det tull at kurderne bare er ''i veien" for IS, IS hadde slaktet enhver kurder hadde de hatt sjansen (enten kurder'n er sunni eller ikke). Mange av IS' sine krigere kommer fra Saddam Hussein tidligere hæravdelinger - alle sunni-irakere som under Saddams tid sendte dødsskvadroner mot kurderne og gasset dem i hjel. *Nå* så har hatet mot kurderne fått også en religiøs dimensjon, i tillegg til den etniske, ...for plutselig er ikke sunni-kurdere *rene* muslimer lengre, og må derav utryddes akkurat som sjiaene. (...) Akkurat som IS prøvde med yezidiene, Levantens kristne, og eventuelle alavitter.

Forøvrig, 9 biggest myths about ISIS er en veldig god og nøytral infoside om IS/ISIS/ISIL. Dem fjerner enkelte myter - som bl.a at IS er fullstendig irrasjonale og at den vanlige sunni-befolkningen i Syria og Irak visstnok liker dem.


[COLOR="SlateGray"](én ting til debattanter; vennligst ikke bruk uttrykket "moderat muslim" lengre. Uttrykket er så skakkjørt og klisjé at det ikke er mulig å få det mer..)[/COLOR]
Sist endret av aeon_illuminate; 2. oktober 2014 kl. 23:54.
Absolutt. Poenget mitt var at al Qaeda ikke er noe mindre brutal, bestialsk and what have you enn det ISIS var. Jeg påsto ikke at de er helt identiske, kun det at de er like brutale og at ISIS var "for brutal" for al Qaeda er bare tull.

Jeg vet ellers ikke om du foreslo at al Qaeda hadde noen forbindelser med Hezbollah og Hamas imotsetning til ISIS, men her tar du jo bare feil. Hezbollah er Shiamuslimer, og er forøvrig kun ansett som en terroristgruppe fordi de har vært med i motstandsbevegelsen i Israel. Her er det ikke snakk om at Wahhabister som al Qaeda skal samarbeide på noe vis med Hezbollah. Hamas derimot, er medlemmer av det Muslimske brorskap, og selvom de også er "Salafister" så anser de ikke Shiamuslimer som munafiqeen, de er pan-Islamister av Faisal den førstes sort. Det Muslimske brorskapets "Salafisme" og Golfstatenes Wahhabisme er fundamentalt sett uenig i mange områder. Hvis al Qaeda skal fortsette å tilfredstille al Saud og al Wahhab familien så kan ikke de samarbeide med det muslimske brorskap.

Jeg vet ikke hvorfor det "bare er tull" at Kurderne bare er i veien for IS. Naqshbandi-hæren er ikke en del av ISIS, de er kun alliert med dem. Dessuten så var Saddams angrep på Kurderne preget av Kurdernes deltagelse i Iran-Irak-krigen, ikke av iboende hat for Kurdere, dog kan dette være tilstedeværende nå etter hendelsene jeg nevnte.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Absolutt. Poenget mitt var at al Qaeda ikke er noe mindre brutal, bestialsk and what have you enn det ISIS var. Jeg påsto ikke at de er helt identiske, kun det at de er like brutale og at ISIS var "for brutal" for al Qaeda er bare tull.
Vis hele sitatet...
Joda, delvis riktig at IS/ISIS var for brutale for Al-Qaidas smak. Hvertfall for Zawahiri og ledelsen. Grunnen er enkel; store mengder muslimer nedslaktes av IS, de påfører krig og ikke minst ustabilitet, imens vestlige makter fremdeles har høy tilstadeværelse i området -- og ikke minst Israel er i nærheten, og IS ser ut ikke til å bry seg særlig om dem. Sjekk Foreign Policy-artiklene om dette, eller evt Foreign Affairs (som er hakket 'tyngre').


Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg vet ellers ikke om du foreslo at al Qaeda hadde noen forbindelser med Hezbollah og Hamas imotsetning til ISIS, men her tar du jo bare feil. Hezbollah er Shiamuslimer, og er forøvrig kun ansett som en terroristgruppe fordi de har vært med i motstandsbevegelsen i Israel. Her er det ikke snakk om at Wahhabister som al Qaeda skal samarbeide på noe vis med Hezbollah. Hamas derimot, er medlemmer av det Muslimske brorskap, og selvom de også er "Salafister" så anser de ikke Shiamuslimer som munafiqeen, [......]
Vis hele sitatet...

Jeg prøvde på en subtil måte å kommunisere frem at IS ikke kan ha venner i Hizbollah, siden de er en sjiamuslimsk milits og politisk parti (og som forøvrig kjemper aktivt mot sunni-jihadister). Denne skjønte du ikke ser det ut til. At Hizbollah er sjiaer er allmennkunnskap. Ja til og med Hamas har tatt konsekvent avstand
fra IS. Ideologien til Hamas skal jeg ikke gå inn på her, men den er ikke wahhabistisk, dog hører den under Det Muslimske Brorskaps sin tolkning av islam. Hamas er i likhet med Hizbollah et politisk parti med egen milits og egne veldedighetsgrupper.


Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg vet ikke hvorfor det "bare er tull" at Kurderne bare er i veien for IS. Naqshbandi-hæren er ikke en del av ISIS, de er kun alliert med dem. Dessuten så var Saddams angrep på Kurderne preget av Kurdernes deltagelse i Iran-Irak-krigen, ikke av iboende hat for Kurdere, dog kan dette være tilstedeværende nå etter hendelsene jeg nevnte.
Vis hele sitatet...
Kan du si meg da hvorfor kurdere, som er for det meste sunnier, renses ut av IS? I både Syria og Irak? Ja, det er riktig som du sier at det finnes irakiske sunni-militser som ikke direkte er del av IS (Saddams gamle menn) - men kjemper med dem og de har samme interesser i området, som bl.a er forhindre utviklingen av en egen kurdisk stat. -Som ikke er bra for et (fremtidig) unisont Irak.
Sist endret av aeon_illuminate; 3. oktober 2014 kl. 13:06.
Joda, delvis riktig at IS/ISIS var for brutale for Al-Qaidas smak. Hvertfall for Zawahiri og ledelsen. Grunnen er enkel; store mengder muslimer nedslaktes av IS, de påfører krig og ikke minst ustabilitet, imens vestlige makter fremdeles har høy tilstadeværelse i området -- og ikke minst Israel er i nærheten, og IS ser ut ikke til å bry seg særlig om dem. Sjekk Foreign Policy-artiklene om dette, eller evt Foreign Affairs (som er hakket 'tyngre').
Vis hele sitatet...
Al Nusra gjør akkurat det samme som ISIS gjør i områdene de kontrollerer. Begge anser Shia som al Rafidun - de som avviste Muwaiyah - og er mer enn villig til å drepe dem. Dette er ganske enkelt å se fra borgerkrigen i Irak, og her vil jeg si at jeg vet bedre enn deg da jeg bodde fremdeles i Baghdad gjennom borgerkrigen. Det er ingen betydelig forskjell der den ene er "for brutal" for den andre. Al Nusra og ISIS kjempet mellom seg når de var subdivisjoner av Al Qaeda, og da med ISIS som aggressor - Zawahiri brukte da skillet til å påstå at det er en grense på hvor brutal Al Qaeda er når de har utført like mye av et blodbad hvis du kunne.

Kan du si meg da hvorfor kurdere, som er for det meste sunnier, renses ut av IS? I både Syria og Irak? Ja, det er riktig som du sier at det finnes irakiske sunni-militser som ikke direkte er del av IS (Saddams gamle menn) - men kjemper med dem og de har samme interesser i området, som bl.a er forhindre utviklingen av en egen kurdisk stat. -Som ikke er bra for et (fremtidig) unisont Irak.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg allerede nevnt. Kurdernes Peshmarga viser motstand mot dem i både Rojava og nord Irak. Kurderne har ikke fått noe "ekstra brutal" behandling enn det al Nusra, IF, ahrar al Sham eller de andre "moderate terroristene." Her er det kun snakk om at ISIS forsøker å ta over Kurdernes landområder, og da er det en naturlig konsekvens at de må kjempe mot Kurderne. Det er ikke fordi de har et iboende hat mot akkurat Kurderne, og det hadde ikke forundret meg om reaksjonære Kurdere var selv en del av ISIS.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Al Nusra gjør akkurat det samme som ISIS gjør i områdene de kontrollerer. Begge anser Shia som al Rafidun - de som avviste Muwaiyah - og er mer enn villig til å drepe dem. Dette er ganske enkelt å se fra borgerkrigen i Irak, og her vil jeg si at jeg vet bedre enn deg da jeg bodde fremdeles i Baghdad gjennom borgerkrigen. Det er ingen betydelig forskjell der den ene er "for brutal" for den andre. Al Nusra og ISIS kjempet mellom seg når de var subdivisjoner av Al Qaeda, og da med ISIS som aggressor - Zawahiri brukte da skillet til å påstå at det er en grense på hvor brutal Al Qaeda er når de har utført like mye av et blodbad hvis du kunne.
Vis hele sitatet...

Feil, Al Nusra har riktignok kriget mot kurdere, men har aldri gått så systematisk og hardt til verks som nåværende IS. At AL-Qaidas ledelse har de siste årene tatt sterk avstand fra IS er fakta;
The document, written by one of Bin Laden’s senior officials in 2011, went on to catalogue some of its acts of barbarism – including the use of chlorine gas as a chemical weapon, bombing mosques and a massacre in a Catholic church in Baghdad.
In essence, the letter said that ISIS was simply too extreme even for the group that killed thousands in the Twin Towers on September 11, 2001
Vis hele sitatet...
. Andre kilder nevner dette også. At Al-Qaida ikke anser sjiaer som rettroende er også allmennkunnskap, samt at de var delaktige i urolighetene og borgerkrigen som etterfulgte 2003-invasjonen i Irak. Helt riktig. Men det gjør dem = IS/ISIS.

Å fortelle meg her på Nff at du bodde i Irak under den verste perioden landet har vært i på flere hundre år sier meg ikke så mye, faktisk stiller jeg meg tvilsom.
Å sidestille IS og Al-Qaida, som om den éne er helt lik den andre er en grov feil, og direkte forvrenging av fakta. At Al-Qaida har vist sin ekstremisme lenge er sant, men de har flere strategiske støttespillere i både Iran (!!) og Hamas, blant annet. Dette likner ikke IS, som brukes som proxy av både Saudiarabia og (om en i noe mindre grad) Tyrkia.
Apropos Iran; sjiittiske Iran, har ikke direkte samarbeidet med Al-Qaida, men langt ifra heller motarbeidet dem.

But as the Taliban regime collapsed in Afghanistan in December 2001, many of the foreign extremists who had been in the country fled west into Iran. Some carried on to Iraq where they organised and led attacks on US forces and, later, Shia Muslims. Others, however, including members of Bin Laden's close family and veteran militants such as the Egyptian Saif al-Adel, stayed in Iran.

It appears to have taken local security forces some time to find and corral the new arrivals. Most appear to have been placed under house arrest, confined to compounds scattered around the country. Quite who was holding them, and why, has never been entirely clear but most analysts believe elements within the hardline Revolutionary Guards took charge of them.
Vis hele sitatet...


Siste spiker i kista for argumentet ditt om at IS = like brutal som Al Qaida, bør være Chuck Hagels (amerikansk general og tidligere Nato-sjef) sin analyse av situasjonen i "Complex"-seksjonen (ISIS Is More Dangerous Than Al Qaida. Jeg stoler mer på en amerikansk general med mange år i felten og mange år på nakken, med dyp kjennskap til Midtøsten, enn en som utgir seg for å ha bodd i Baghdad i de årene/i den perioden sikkerhetssituasjonen var ekstremt akutt og også skriver norsk tilnærmet som en nordmann.


Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Dette har jeg allerede nevnt. Kurdernes Peshmarga viser motstand mot dem i både Rojava og nord Irak. Kurderne har ikke fått noe "ekstra brutal" behandling enn det al Nusra, IF, ahrar al Sham eller de andre "moderate terroristene." Her er det kun snakk om at ISIS forsøker å ta over Kurdernes landområder, og da er det en naturlig konsekvens at de må kjempe mot Kurderne. Det er ikke fordi de har et iboende hat mot akkurat Kurderne, og det hadde ikke forundret meg om reaksjonære Kurdere var selv en del av ISIS.
Vis hele sitatet...
Ikke brutal behandling?? Fortell dette til innbyggerne i Kobane, en kurdisk by på grensen mellom Syria og Tyrkia som er under angrep. Folk frykter full masseslakt. Tyrkiske sikkerhetsstyrker står som kveg på sidelinjen og selv vestlig bombing klarer ikke (foreløpig!) å mildne grepet IS ser ut til å ha på byen.

Du nevner ikke med étt ord FSA i sammenhengen, når de er så og si allierte med Al-Nusra (og likn islamistgrupper). Du nevner ikke at også FSA kjempet mot kurderne (gjerne sammen med Nusra), og FSA skal visstnok være en sekulær opprørsgruppe / evt 'moderate' islamister. Kan du ikke bare innse at krigingen mot kurderne i nord-Syria bare er en litt mer "simpel" kamp om landområder og ressurser, men at IS tar dette på et helt nytt nivå med å systematisk angripe kurdere i både i Irak og Syria?

Det har selvsagt vært svært blodige sammenstøt, Nusra/FSA vs YPG som denne, det skal jeg ikke benekte.

............................................................

**Chuck Hagel var ikke general, men har riktignok hatt bakgrunn fra US Army og har sittet i flere utenrikspolitiske komitéer.

Forvekslet et noen sekunder ham med en annen.

(..og vært med i forsvarsdepartementet..)
Sist endret av aeon_illuminate; 4. oktober 2014 kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Feil, Al Nusra har riktignok kriget mot kurdere, men har aldri gått så systematisk og hardt til verks som nåværende IS. At AL-Qaidas ledelse har de siste årene tatt sterk avstand fra IS er fakta [...] Andre kilder nevner dette også. At Al-Qaida ikke anser sjiaer som rettroende er også allmennkunnskap, samt at de var delaktige i urolighetene og borgerkrigen som etterfulgte 2003-invasjonen i Irak. Helt riktig. Men det gjør dem = IS/ISIS.
Vis hele sitatet...
Det virker som om du totalt ignorerer evne som faktor. ISIS og Al Qaeda deler den samme Wahhabistiske ideologien. Her er det snakk om en ideologi som strengt tatt påpeker hva som er tillates og ikke. Når begge følger den samme tafsiren av koranen så kan ikke det ene være "for brutal" for den andre.

Lenkene dine er mildt sagt sensasjonalistiske. At en al Qaeda dokument foreslår at ISIS kan skade ryktet til al Qaeda betyr strengt tatt ikke at de er "for brutale." Jeg foreslår heller at du baserer argumentene dine på selve dokumentet fremfor tabloidavisers "tolkning" av den.

Å fortelle meg her på Nff at du bodde i Irak under den verste perioden landet har vært i på flere hundre år sier meg ikke så mye, faktisk stiller jeg meg tvilsom.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen grunn til å dikte opp identiten min. Jeg er en Araber som oppholder meg i Norge med Irakisk statsborgerskap, om du tror meg eller ikke får være opp til deg, men jeg får ikke akkurat mindre søvn av dette.

Å sidestille IS og Al-Qaida, som om den éne er helt lik den andre er en grov feil, og direkte forvrenging av fakta. At Al-Qaida har vist sin ekstremisme lenge er sant, men de har flere strategiske støttespillere i både Iran (!!) og Hamas, blant annet. Dette likner ikke IS, som brukes som proxy av både Saudiarabia og (om en i noe mindre grad) Tyrkia.
Apropos Iran; sjiittiske Iran, har ikke direkte samarbeidet med Al-Qaida, men langt ifra heller motarbeidet dem.
Vis hele sitatet...
Dette er en stråmann. Jeg har aldri påstått at "den ene er helt lik den andre." Poenget mitt hittil har strengt tatt vært at al Qaeda og ISIS deler samme ideologi, og derfor så er ikke den ene "for brutal" for den andre.

Lenkene dine nevner dessuten ingenting om at Iran har støttet al Qaeda. Den siste, dog interessant, er ikke mer enn spekulasjon. Al Qaeda, som ISIS, er en Takfiri-milits. Shia, spesielt Usuli, er deres hovedmål. At Iran støtter al Qaeda er det samme som å gi kniven til din egen morder.

Siste spiker i kista for argumentet ditt om at IS = like brutal som Al Qaida, bør være Chuck Hagels (amerikansk general og tidligere Nato-sjef) sin analyse av situasjonen i "Complex"-seksjonen (ISIS Is More Dangerous Than Al Qaida. Jeg stoler mer på en amerikansk general med mange år i felten og mange år på nakken, med dyp kjennskap til Midtøsten, enn en som utgir seg for å ha bodd i Baghdad i de årene/i den perioden sikkerhetssituasjonen var ekstremt akutt og også skriver norsk tilnærmet som en nordmann.
Vis hele sitatet...
Lenken din krever at jeg registrerer meg hos siden for å lese, så her svarer jeg kun utifra tittelen: du er mer enn velkommen til å stole mer på ham, jeg gjør det faktisk selv i dette tilfellet fordi artikkelen din presenterer ingen motstand mot påstanden min da det foreslår at ISIS er farligere enn al Qaeda, ikke at ISIS er "for brutal" for al Qaeda. Jeg er helt enig i at ISIS er langt farligere enn al Qaeda, men igjen så ignorerer du evnefaktoren totalt her, eller så baserer du hele argumentet ditt på stråmannen du fremstile for deg tidligere. At ISIS ikke er "for brutal" for al Qaeda betyr strengt tatt ikke at disse to er akkurat det samme. Du kommer til å trenge langt flere spikre for kista di her.

Ikke brutal behandling?? Fortell dette til innbyggerne i Kobane, en kurdisk by på grensen mellom Syria og Tyrkia som er under angrep. Folk frykter full masseslakt. Tyrkiske sikkerhetsstyrker står som kveg på sidelinjen og selv vestlig bombing klarer ikke (foreløpig!) å mildne grepet IS ser ut til å ha på byen.
Vis hele sitatet...
Igjen: evne. ISIS kan massemorde Kurdere i Kobane mens al Qaeda skulle ønske at de hadde makten til det.

Du nevner ikke med étt ord FSA i sammenhengen, når de er så og si allierte med Al-Nusra (og likn islamistgrupper). Du nevner ikke at også FSA kjempet mot kurderne (gjerne sammen med Nusra), og FSA skal visstnok være en sekulær opprørsgruppe / evt 'moderate' islamister. Kan du ikke bare innse at krigingen mot kurderne i nord-Syria bare er en litt mer "simpel" kamp om landområder og ressurser, men at IS tar dette på et helt nytt nivå med å systematisk angripe kurdere i både i Irak og Syria?
Vis hele sitatet...
Hvordan er skal den innledende setningen din bygge på spørsmålet ditt? Ja, FSA og al Nusra har kjempet mot Kurderne, og hvis de kunne så hadde angrepet deres mot Kurderne vært like mye hvis ikke mer systematisk enn ISIS'. Igjen, du ignorerer evnefaktoren totalt, og virker til å vandre inn i dine egne misforståelser av argumentet mitt. ISIS er mektigere, bedre gjennomtenkt og bedre organisert enn al Qaeda - men dette betyr på ingen måte at ISIS er "for brutal" for al Qaeda.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
…Chuck Hagels (amerikansk general og tidligere Nato-sjef) …

**Chuck Hagel var ikke general, men har riktignok hatt bakgrunn fra US Army og har sittet i flere utenrikspolitiske komitéer. … Forvekslet et noen sekunder ham med en annen. … (..og vært med i forsvarsdepartementet..)
Vis hele sitatet...
Hagel er ikke general, og han har aldri vært NATO-sjef heller. Å si at Hagel har sittet i utenrikspolitiske komitéer og vært med i forsvarsdepartementet er en festlig beskrivelse av USAs forsvarsminister. For ordens skyld har det aldri vært en amerikansk NATO-sjef, men samtlige som har besittet stillingen som SACEUR (overordnet leder av NATOs militærstyrker) har vært fra det amerikanske forsvaret. Og Hagel er ikke en av dem. Det må sies at du har et rimelig lettbeint forhold til fakta.


Angående konflikten mellom al-Qaida og IS: Begge grupper aksepterer drap av sivile for å oppnå mål, begge har ambisjoner om å knuse Vesten og spesielt USA og begge har globale ambisjoner om opprettelsen av et først lokalt og så verdensomspennende teokratisk kalifat. De er uenige om rekkefølgen, propagandaeffekten av "unødvendige" sivile drap – spesielt drap av muslimer – og hvem som skal styre skuta (begge mener de er bin Ladens rettmessige arvtagere). I tillegg har Zawahiri vært sterk motstander av utkjemping av kamper mellom jihadistgrupper.

Her er Zawahiris brev som avskjærer IS som del av al-Qaida: http://azelin.files.wordpress.com/20...c481m22-en.pdf
Og her er Zawahiris "General guidelines for jihad", publisert noen måneder før bruddet: http://worldanalysis.net/modules/new...p?storyid=2224
Og her er Baghdadis 270 sider lange "The management of savagery", som beskriver blant annet strategier og langsiktige mål: http://azelin.files.wordpress.com/20...-will-pass.pdf
Sitat av Provo Vis innlegg
Hagel er ikke general, og han har aldri vært NATO-sjef heller. Å si at Hagel har sittet i utenrikspolitiske komitéer og vært med i forsvarsdepartementet er en festlig beskrivelse av USAs forsvarsminister. For ordens skyld har det aldri vært en amerikansk NATO-sjef, men samtlige som har besittet stillingen som SACEUR (overordnet leder av NATOs militærstyrker) har vært fra det amerikanske forsvaret. Og Hagel er ikke en av dem. Det må sies at du har et rimelig lettbeint forhold til fakta.
Vis hele sitatet...
Jeg forvekslet Chuck Hagel med Wesley Clark - som du kan si likner rimelig mye, og Wesley Clark har riktignok vært general og en lederskikkelse i NATO.
Uansett var dette eksplisitt og fort nok påpekt ovenfor at jeg tok feil og forvekslet Hagel med en annen (fikk ikke skrevet hvem det var), jeg vet ikke om du fikk med deg dét, det ser ikke slik ut. Å skrive et ekstra innlegg dertil er toppen av unødvendighet.

Festlig?? Ja, han har vært med i forsvarsdepartementet (derav forsvarsminister), under Obama og i forsvarskomiteer tidligere administrasjoner. Jeg foreslår at du holder deg til topic og ikke Chuck Hagel.



(..) Men kort sagt stoler jeg mer på Chuck's knowhow om området enn en som utgir seg for å være derfra. Wesley Clark hadde også kunnet skrive en slik artikkel, men han har mer peil på Balkan btw. Obama har ikke satt en bombekampanje mot IS av tilfeldige grunner, og "glemt det" for Al-Nusra, Islamic Front og Ghuraba Al-Sham osv. IS er desto farligere,og må knekkes desto fortere.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. oktober 2014 kl. 11:38.