Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 9573
På sikkerhetsbloggen er det nå lagt ut et par oppgaver, og den som klarer å løse oppgavene kan søke på jobb hos NSM.

Eksempel, utfordring #2

Kode

ULFC://TXBYS.AKY.FLMG.FA/GSD/QM/GGXAEVDVFSRF?
Antall tegn samsvarer med "http://blogg.nsm.stat.no/ [...]", men jeg ser likevel ikke noe sammenheng for å finne noe løsning.

Helt ærlig ser jeg med en gang at dette ikke er noe for meg, men er det noen andre her som klarer å se løsninger?

Kilde: http://blogg.nsm.stat.no/
Tell antall bokstaver fra kjent til ukjent til du kommer til et mønster.
Den som klarer å løse oppgavene kan søke på jobb [...]
Gi meg heller en oppgave som GIR meg en jobb.
Du kan søke uansett, dette er jo bare for å gi litt PR. Strålende PR, sådan.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Står forøvrig dette på utfordring #3, og er i og for seg et hint på fremgangsmåte:

"Utfordringene over klarte du kanskje bare med penn og papir"

Kan vel tyde på at det er et anagram eller lignende
Sist endret av Screwdriver; 8. juni 2013 kl. 21:08.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Skal svaret på utfordring 4 bare være at logoen er et skjold?
Sist endret av Zarlach; 8. juni 2013 kl. 21:14.
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Gi meg heller en oppgave som GIR meg en jobb.
Vis hele sitatet...
Det er flere store firma som flyr aktive deltakere på http://projecteuler.net/ inn til intervju. Har selv fått flere tilbud via den siden.
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Skal svaret på utfordring 4 bare være at logoen er et skjold?
Vis hele sitatet...
Nei, det finnes en tekst-snutt i bildet et sted, når du finner det så forstår du.

(Har sjekket, og nei, jeg gir ikke tips)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Kan vel tyde på at det er et anagram eller lignende
Vis hele sitatet...
Anagram vil sei omstokking av teikna. Det er nok heller snakk om polyalfabetisk substitusjon. Første oppgava var monoalfabetisk, og eg tipper dei flytta seg viare til vigenere eller noko i den stilen.

Logoen har en kommentar, som peiker på at du skal bruke info fra tidligere oppgaver.

Alt i alt - tradisjonelle unix-verktøy som strings, file og stan er kjekke her
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av Ueland Vis innlegg
Nei, det finnes en tekst-snutt i bildet et sted, når du finner det så forstår du.

(Har sjekket, og nei, jeg gir ikke tips)
Vis hele sitatet...
Sitter her og krysser øyner og vrir hodet. Er det obvious når man ser det? Forhåpentligvis er det ikke bare en forkortelse som jeg aldri har hørt om
Sist endret av Zarlach; 8. juni 2013 kl. 22:11.
Det er obvious om man vet hvordan bilder og tilsvarende informasjon er bygget opp ja, vet du ikke det så må du nesten starte med å lese deg opp på teorien
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Sitter her og krysser øyner og vrir hodet. Er det obvious når man ser det? Forhåpentligvis er det ikke bare en forkortelse som jeg aldri har hørt om
Vis hele sitatet...
Les litt i bildet, og sjå om du ser kjente datamønster. T.d. ein alfanumerisk string som slutter med =
oppgave 1 : hint: gode gammle cesar koden...
oppgave 2 : hint: det er url ....
oppgave 3 : hint: det er hex
oppgave 4 : hint: base64 i førsten av jpg bilde.
oppgave 5 : hint: åpnes i wireshark, og det er en "post" som blir sendet.
Sitat av ontheroad Vis innlegg
oppgave 1 : hint: gode gammle cesar koden...
oppgave 2 : hint: det er url ....
oppgave 3 : hint: det er hex
oppgave 4 : hint: base64 i førsten av jpg bilde.
oppgave 5 : hint: åpnes i wireshark, og det er en "post" som blir sendet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor gir du så forskjellige hint?
Du nevner krypteringsalgorimen i oppgave 1 og 4, men ikke 2, 3 og 5?
Hvordan man dekrypterer strengen er jo det som er relevant i oppgave 2 og 3, ikke hva resultatet eller opprinnelsen er.

Oppgave 5 har forøvrig en fil som må dekrypteres.
Sist endret av Goophy; 9. juni 2013 kl. 14:03.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Hah! Fant ut 4. Hadde helt glemt dette, jeg leste om denne måten for en del år siden.
alt jeg veit er at oppgave 7 inneholder vinegeer cipher... og oppgave 8 er umulig bevist her
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hvorfor gir du så forskjellige hint?
Du nevner krypteringsalgorimen i oppgave 1 og 4, men ikke 2, 3 og 5?
Hvordan man dekrypterer strengen er jo det som er relevant i oppgave 2 og 3, ikke hva resultatet eller opprinnelsen er.

Oppgave 5 har forøvrig en fil som må dekrypteres.
Vis hele sitatet...
Det er ment som hint, hvor folk skal starte og se.
Kune posta svare , men da vil posten nok bli sletta ganske fort.

Nr 1 er ekstremt enkelt, derfor jeg posta den. nr 4 må du finne ut hva som er base64.
Skuffende at det tilsynelatende ikke er noe innhold på svar-URL-en. Her tok jeg utfordringen på strak arm, også er dette takka?!
Kan noen hjelpe meg med hvilken kryptering det er snakk om i oppgave 5?
NSM fremstår ikke mye seriøse, hvem som helst kan jo løse de "kodene" der i bakfylla. De var sikkert lure for et par tusen år siden, men i dag er de ikke mye relevant..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
NSM fremstår ikke mye seriøse, hvem som helst kan jo løse de "kodene" der i bakfylla. De var sikkert lure for et par tusen år siden, men i dag er de ikke mye relevant..
Vis hele sitatet...
Poenget er ikkje å vise fram det beste av kryptografi, men kryptonøtter, for å vekke interesse hos folk, og potensielt få tak i folk som har interesse for temaet.

Sure, dei kunne posta et par AES-kryptogrammer, men da hadde dei ikkje fått publisitet; det hadde vore uinteressant.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget er ikkje å vise fram det beste av kryptografi, men kryptonøtter, for å vekke interesse hos folk, og potensielt få tak i folk som har interesse for temaet.

Sure, dei kunne posta et par AES-kryptogrammer, men da hadde dei ikkje fått publisitet; det hadde vore uinteressant.
Vis hele sitatet...
Tror publisitet er et stikkord her, det er det de virker mest interessert i
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har hatt noe suksess med den 7. oppgaven?

Det hintes om at en kombinasjon av enkle algoritmer har blitt brukt, så jeg tenkte først at substitusjon eller shift har vært brukt i kombinasjon med XOR. Har ikke hatt noe hell med noen av metodene mine, da Hammingdistansen mellom ulike chunk-størrelser ikke hadde noe voldsomt lokalt minimum og frekvensanalyser viser svært få repeterende mønstre.

Tar gjerne i mot tips om hvilke algoritmer som er tatt i bruk. Har fått til de foregående, og vanskelighetsgraden hoppet ganske langt mellom hver.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Noen som har hatt noe suksess med den 7. oppgaven?

Det hintes om at en kombinasjon av enkle algoritmer har blitt brukt, så jeg tenkte først at substitusjon eller shift har vært brukt i kombinasjon med XOR. Har ikke hatt noe hell med noen av metodene mine, da Hammingdistansen mellom ulike chunk-størrelser ikke hadde noe voldsomt lokalt minimum og frekvensanalyser viser svært få repeterende mønstre.

Tar gjerne i mot tips om hvilke algoritmer som er tatt i bruk. Har fått til de foregående, og vanskelighetsgraden hoppet ganske langt mellom hver.
Vis hele sitatet...
Oppgave 7 inneholder vinegeer cipher. Det er alt jeg veit :P
Sitat av zlagther Vis innlegg
Oppgave 7 inneholder vinegeer cipher. Det er alt jeg veit :P
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du det?
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hvordan vet du det?
Vis hele sitatet...
Snakket med en som tok resten av kodene relativt fort, untatt den 8. siden den er umulig å løse
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Løsningen for 8 blir jo å generere en egen pad som gir de noe moro output å lese!
Nei, jeg må gi opp nummer 7.
Kommer ikke frem til helt korrekt svar uansett virker det som.

Ingen som har tips utover det zlagther kom med? Virker som keyed vigenere er en del av løsningen ihvertfall.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Nei, jeg må gi opp nummer 7.
Kommer ikke frem til helt korrekt svar uansett virker det som.

Ingen som har tips utover det zlagther kom med? Virker som keyed vigenere er en del av løsningen ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Har ikke fått kjørt noen simuleringer selv enda, men har du testa om de har brukt vigenere rekursivt?
Sitat av raze Vis innlegg
Har ikke fått kjørt noen simuleringer selv enda, men har du testa om de har brukt vigenere rekursivt?
Vis hele sitatet...
Ser ikke sånn ut. Tipper det er 2-3 vidt forskjellige.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Nå driver jeg å prøver meg på 1'ern. Og jeg får det ikke til da ingen ordentlig klartekst kommer frem. Det første ordet er PNRFNE. Her er ett utdrag fra wikipedia:
Det er en type substitusjonschiffer der hver bokstav i klarteksten erstattes med en annen bokstav et gitt antall steg lenger ut i alfabetet.
Vis hele sitatet...
Jobber jeg meg mot venstre eller høyre? Eller er det ett poeng i selve dechifferingen å finne ut hvilken vei jeg jobber? Jeg har både gjort det mot høyre og venstre men finner ingen sammenheng. (Er koden på engelsk kanskje?)
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Jobber jeg meg mot venstre eller høyre? Eller er det ett poeng i selve dechifferingen å finne ut hvilken vei jeg jobber? Jeg har både gjort det mot høyre og venstre men finner ingen sammenheng. (Er koden på engelsk kanskje?)
Vis hele sitatet...
Det brukes et engelsk alfabet.

Veien har egentlig ingenting å si. Hvis du forskyver med étt hakk til høyre blir en A til en B, men du kunne også ha flyttet deg 25 hakk til venstre og fått samme resultat. Er du med på tanken? Flytter du hele lengden av alfabetet til venstre eller høyre (26 bokstaver) ender du der du startet.

For +1 blir det som å bruke en oppslagstabell som ser sånn her ut:
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ (Ciphertekst)
ZABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXY (Klartekst)

Ser du en A i cipherteksten blir denne derfor en Z. I blir til H.

For +2 flytter du det nederste alfabetet enda et hakk til høyre og flytter bokstavene som "faller av" til starten av alfabetet igjen. Så ser du på den øverste linja og velger bokstaven rett under for å dekryptere.
Sist endret av Dyret; 20. juni 2013 kl. 23:55.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Dyret Vis innlegg
Det brukes et engelsk alfabet.

Veien har egentlig ingenting å si. Hvis du forskyver med étt hakk til høyre blir en A til en B, men du kunne også ha flyttet deg 25 hakk til venstre og fått samme resultat. Er du med på tanken? Flytter du hele lengden av alfabetet til venstre eller høyre (26 bokstaver) ender du der du startet.

For +1 blir det som å bruke en oppslagstabell som ser sånn her ut:
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ (Ciphertekst)
ZABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXY (Klartekst)

Ser du en A i cipherteksten blir denne derfor en Z. I blir til H.

For +2 flytter du det nederste alfabetet enda et hakk til høyre og flytter bokstavene som "faller av" til starten av alfabetet igjen. Så ser du på den øverste linja og velger bokstaven rett under for å dekryptere.
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpen! Jeg begynte å lure da jeg ikke så noen sammenheng mellom 58 ord :P (jeg prøvde begge veier, men fant ut man ikke trenger det!)
Sitat av waf Vis innlegg
Eksempel, utfordring #2

Kode

ULFC://TXBYS.AKY.FLMG.FA/GSD/QM/GGXAEVDVFSRF?
Antall tegn samsvarer med "http://blogg.nsm.stat.no/ [...]", men jeg ser likevel ikke noe sammenheng for å finne noe løsning.
Kilde: http://blogg.nsm.stat.no/
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å se at du fikk hjelp på denne, så jeg prøver.

For det første har du allerede klart noe viktig: å gjette va svaret inneholder (den URL'en). Det er viktig, fordi du kan ved hjelp av den, finne nøkkelen som er brukt til å kryptere resten. Typen kryptering er Vigenère. Den består av Caesars kryptering på hver bokstav, med forskjellig antall hopp. Hoppene er bestemt av nøkkelen. Nøkkelen vil repeteres slik at den får samme lengde som URL'en.
OBSOBS! Vi bruker engelsk alfabet nå (uten æøå, lengde 26).

Kode

MELDING_ER_HER
NOKKELNOKKELNO
Måten nøkkelen bestemmer antall hopp er ved å se på posisjonen dens i alfabetet.

Kode

0 1 2 3 4 5 6 7
A B C D E F G H
En nøkkel ABC vil altså gjøre at krypteringen hopper i mønsteret 0, 1, 2 til høyre med caesars kryptering. Hvis vi nå skal kryptere meldingen "MELD" med nøkkelen "OOKK", gjør man slik:

Kode

M   E   L   D
O   O   K   K
----------
12  4  11   3
14 14  10  10
----------
Summer:
26 18 21 13
----------
Del på 26 og finn rest (for å "repetere" alfabetet), kjent som modulo (symbol: %):
0  18 21 13
----------
Bokstaver:
A  S  V  N

For å reversere dette, trekker man i fra meldingen i stedet.
(Modulo med negative tall blir addisjon, -14+26=12)

Kode

A - O = 0 - 14 = -14, -14%26 = 12   = M
S - O = 18- 14 = 4,     4%26 = 4    = E
osv.

Det du må passe på i denne oppgaven, er at de har utelatt ikke-alfabetiske tegn (:-/., osv.) når de har gjort dette. Så fjern dem før du prøver å repetere nøkkelen til meldingens lengde.


(tips: crypto er et av mine svakeste felt, så helst ikke diskuter/spør meg om slikt. Dette er et ganske enkelt nivå, det er derfor jeg har muligheten til å hjelpe med dette.)
Håper jeg forklarte det godt nok.

Siden det er sommerferie for meg nå, slenger jeg med en liten bonus:

En av funksjonene jeg kodet i python i dag, som lar deg bruke Vigenères kryptering. Den er lagd for å følge alfabetet, og ikke ASCII-tabellen, slik at abc kommer etter xyz, og ikke {|}. Jeg er ikke noen ekspert i python heller, så gjerne kom med forslag til forbedring eller nedkorting av koden min Skal funke på ihvertfall python 3.2 og 2.7.

Kode

def vig(instring, key, encrypt=True):
  '''Vigenere encryption which follows the alphabet instead of the ASCII table.\n\n Arguments:\n\tinstring\tMessage \t\t(string)\n\tkey\t\tKeyword \t\t(string)\n\tencrypt\n\t\t\tTrue  -> encrypt \t(boolean)\n\t\t\tFalse -> decrypt \t(boolean)'''
  keypad = ""
  outstr = ""
  codec = 1 if encrypt else -1
  for index, letter in enumerate(instring):
    keypad += key[index % len(key)]
  
  for index, letter in enumerate(instring):
    temp = ord(letter)
    if letter.isalpha():
      if letter.islower():
      
        temp = (((ord(letter)-97)+codec*(ord(keypad[index])-97))%26)+97
      else:
        temp = (((ord(letter)-65)+codec*(ord(keypad[index])-65))%26)+65
    elif letter.isdigit():
      temp (((ord(letter)-48)+codec*(ord(keypad[index])-48))%10)+48
    outstr += chr(temp)
  return outstr
så gjerne kom med forslag til forbedring eller nedkorting av koden min
Vis hele sitatet...
Holder og loope over instring en gang med enumerate.

Kode

for index, letter in enumerate(instring):
    keypad += key[index % len(key)]
    temp = ord(letter)
En ting til + 2 space,da er vi oppe i 4 space Indentering(PEP-8),ellers så ser dette bra ut i mine øyne

Oppgave 1 en kan jo være fin for noen som er ny inne programmering og skrive litt kode til.
Her en litt kort versjon,en funksjon med et par argumenter hadde gjort seg.

Kode

>>> ''.join(chr((((ord(i)-65)-13)%26) + 65) for i in 'PNRFNE')
'CAESAR'
Oppgave 7 kan det jo være gøy og skrive litt kode for,for se litt på dette senere nå er det ferie.
Sist endret av snippsat; 26. juni 2013 kl. 04:59.