Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  246 31635
Sitat av El-Zorro Vis innlegg

Dette kartet gir kanskje et litt annet perspektiv på ting:

http://i.imgur.com/pl3n1.jpg
Vis hele sitatet...
Kartet er misvisende av mange grunner.

Det Israelvenner ikke forstår, er at kritikken mot Israel ikke handler om diverse geopolitiske omstendigheter, eller religiøse overbevisninger. Den handler heller ikke om å glorifisere Hamas eller å benekte angrep mot Israelske områder. Kritikken går på noen enkle prinsipper Israel aktivt bryter. For det første har man segregeringspolitikken de aktivt kjører mot arabere. Dette må klassifiseres som en rent rasebasert politikk, og kan ikke tolereres. Det andre virkelig kritikkverdige forholdet blir deres gjentatte bruk av kollektiv avstraffing. Man kan være enig i at Hamas bruker "sivile skjold" eller ei, faktum blir det samme: Israel slipper bomber ned i tett befolkede strøk. Er det greit? Er en isrealitt verdt mer enn en palestiner? I staten Israels øyne må det være slik, og det er ren rasisme.
Sitat av EoT Vis innlegg
Kartet er misvisende av mange grunner.

Israel slipper bomber ned i tett befolkede strøk. Er det greit? Er en isrealitt verdt mer enn en palestiner? I staten Israels øyne må det være slik, og det er ren rasisme.
Vis hele sitatet...
Og Hamas skyter raketter inn i Israel daglig og terroriserer Israel ved å sprenge busser bla. Er det greit?

Det har ingenting med hvem som er mer verdt. Det har med at en stat har per internasjonal lov rett til å beskytte seg mot angrep utenfra. Israel gjør det ved å bombe steder Hamas skyter raketter fra. De prøver sitt beste å unngå sivile tap, men når befolkningstettheten er så høy er det uungåelig. Israel kan ikke bare la Hamas skyte raketter mot dem uten å gjøre noe, du skjønner vel det?

Selvfølgelig er blokaden av Gaza kritikkverdig også, men hvis den ikke hadde eksistert hadde Hamas fått fritt leide til å importere missiler fra bla. Iran. Som så ville blitt brukt på Israel. Husk at Hamas sitt ultimate mål er å utslette Israel.
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
Og Hamas skyter raketter inn i Israel daglig og terroriserer Israel ved å sprenge busser bla. Er det greit?
Vis hele sitatet...
Nei.
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
Det har ingenting med hvem som er mer verdt. Det har med at en stat har per internasjonal lov rett til å beskytte seg mot angrep utenfra. Israel gjør det ved å bombe steder Hamas skyter raketter fra. De prøver sitt beste å unngå sivile tap, men når befolkningstettheten er så høy er det uungåelig. Israel kan ikke bare la Hamas skyte raketter mot dem uten å gjøre noe, du skjønner vel det?
Vis hele sitatet...
Ja, det forstår jeg, men jo, det handler om hvem som er mer verdt. Det er en beregning det israelske militæret tar med hver gang de lar bomber regne over mistenkte områder. Hvor man isrealitter sparte de? 10? 5? 2? 0?
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
Selvfølgelig er blokaden av Gaza kritikkverdig også, men hvis den ikke hadde eksistert hadde Hamas fått fritt leide til å importere missiler fra bla. Iran. Som så ville blitt brukt på Israel. Husk at Hamas sitt ultimate mål er å utslette Israel.
Vis hele sitatet...
De samme argumentene kunne man brukt for å drive apartheidlovgivning i USA noen tiår tilbake for å bekjempe Black Panthers, eller mot den ikke AP-sympatiserende delen av norsk befolkning for å isolere de andre cellene i Breiviks terrornettverk. Det er kollektiv avstraffelse basert på en rasistisk politikk, og det har pågått lenge.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Litt uryddig fra min side, men mener å ha lest at Israel benytter seg av fosfor bomber også? noen som har noe på det?
Vis hele sitatet...
Her

Sitat av Nordik Vis innlegg
På toppen av dette har Israel brukt våpen som er internasjonalt ulovlige sånn som hvit fosfor.
Vis hele sitatet...
Her inrømmer Israel å ha brukt fosfor, begge disse linkene går tilbake til 2009 da, finner ikke noe på at de har brukt det nå.
Sist endret av Kiy0shi; 21. november 2012 kl. 17:00.
Jeg som avstår kontant fra å ha en side i denne konflikten, men vil gjerne komme med et lite innspill angående spesielt Hamas.

Store deler av årsaken til Israels brutale og voldsomme svar på rakettutskytninger og buss-bomber er nettopp det at Hamas er så til de grader en farlig organisasjon. Bl.a ta en kikk på denne artikkelen om hvordan Hamas henretter Israel-kollaboratører og drar likene bortover gatene bak motorsykler.

Sett bort ifra at Hamas som organisasjon er farlig, er enkeltindividene deres (uansett om de er løst knyttet til H eller er den harde kjernen) ofte plagsomme og radikaliserte muslimer med et stort iver for vold.
I denne sammenhengen er det kanskje dumt å nevne Hillary Clintons nylig uttalelse om konflikten, io.m at vi alle vet hvor USA står i dette, men hennes budskap om at Hamas er farlig og gjerne vil eskalere situasjonen sier noe om hva den organisasjonen egentlig står for.


Bortsett fra dette er jeg helt enig med dem som sier at Israel fører en ren apartheidpolitikk mot palestinerene. Ingen tvil om det. I tillegg mine uttalelser tidligere i tråden om rasistiske jøder står jeg fast ved det jeg sa! Ortodokse jøder og sionister har ofte tendenser til å se arabere generelt og palestinere spesielt som undermennesker. Dette er ingen hemmelighet, og eventuelle beviser finner dere absolutt overalt på internett.

MEN; Hamas sin politikk, og Hamas sin visjon om å ytterliggere eskalere situasjonen en-to-tre-fire hakk, viser tydelig at organisasjonen virkelig lever for døden - som de selv har uttalt. Israels politikk har aldri på noe punkt i historien vært god overfor palestinerne, men her & nu i 2012 har vi én part som gjerne ønsker å eskalere og tilspisse situasjonen; Hamas.

Hamas sin våpenhvile i går var igrunnen ren kødd, våpen"hvilen" fungerte mer som et pusterom.. Og hvorfor i alle dager sprenger de en sivil buss i Tel Aviv, en by der det bor mange arabere og som er blant de fredligste i hele regionen..? Jeg mener enkelt og greit at man gjør en tjeneste for både israelere og kanskje enda mer palestinere ved å totalt eleminere Hamas.
Sist endret av aeon_illuminate; 21. november 2012 kl. 17:53.
Sitat av EoT Vis innlegg
Man kan være enig i at Hamas bruker "sivile skjold" eller ei, faktum blir det samme: Israel slipper bomber ned i tett befolkede strøk. Er det greit? Er en isrealitt verdt mer enn en palestiner? I staten Israels øyne må det være slik, og det er ren rasisme.
Vis hele sitatet...
Er din egen bror verdt mindre enn en tilfeldig araber?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg mener enkelt og greit at man gjør en tjeneste for både israelere og kanskje enda mer palestinere ved å totalt eleminere Hamas.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Man kan begynne å bygge opp noe på vestbredden når Hamas er knust. Problemet er bare at Hamas er verre enn noen form for sykdom som smitter. Den er en dødelig sykdom som bare vil spre skit og gift og for å toppe det hele bruker de media aktivt til å få europeere som sitter i godstolen hjemme til å føle medynk med de.

Israel har teknologi som gjør at de presiserer sine skudd, de advarer palestinerne om når de skal holde seg inne/ute av området, de avbryter hvis det er fare for casulties, det er i det hele og store bare Hamas som er syndebukken.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Israel har teknologi som gjør at de presiserer sine skudd, de advarer palestinerne om når de skal holde seg inne/ute av området, de avbryter hvis det er fare for casulties, det er i det hele og store bare Hamas som er syndebukken.
Vis hele sitatet...
Vel.. Jeg sier meg enig i at Hamas bør fjernes, og det *kjapt*, men hvor har du ifra at staten Israel er uskyldige ??
Hvis jeg ikke husker feil har staten Israel hardt undertrykt palestinere i mer enn 60 år, dermed forvinner uskyldigheten fort.

Utsagnet mitt i forrige innlegg der oppe[COLOR="Blue"]^[/COLOR] var eksplisitt rettet mot Hamas. Nettopp fordi vi er i 2012, og en rekke fredsprosesser er gjennomgått, en rekke kriger har blitt utkjempet, sivile har blitt terrorisert på begge sider.
Alle normale israelere og palestinere ønsker så fort som mulig å stabilisere situasjon per dags dato, slik at minst mulig vold utøves.
Få andre enn regelrette galninger ønsker å forverre klimaet enda mer nå.

For stabiliseringens skyld er det étt stort problem, -på Gaza; nemlig at Hamas har balletak på folket, og balletak på politikken som føres. Med Hamas fremdeles sprellende rundt blir det ikke fred. Og sånn at det er sagt; jeg tror neppe det kommer et nytt Hamas på Vestbredden hvis Hamas på Gaza jevnes med jorden. Til dét er Vestbreddpalestinere for fredelige.
Sist endret av aeon_illuminate; 21. november 2012 kl. 19:23.
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Hei, jeg kan ikke påstå å ha satt meg veldig mye inn i krigen mellom Israel og Hamas som foregår nå. Kanskje derfor jeg kommer med dette spørsmålet, da jeg ønsker at mer nyansert syn på saken. På meg virker det som veldig mange i Norge er imot Israel, og mener dem er den store stygge ulven.

Men er det ikke slik at Hamas regner raketter ned over Israels sivilbefolkning, mens Israel gjør sitt beste for å kun treffe militære mål, selv hvor vanskelig det er når Hamas gjemmer seg i sykehus, skoler, og andre steder hvor sivile ferdes?
Vis hele sitatet...
Hvor mange sivile er drept drept av Hamas sine raketter?
Hvor mange barn har Israel drept med bombene sine?

Nå er ikke Hamas noen hyggelig gjeng, men når det kommer til drap på sivile så er de smågutter sammenlignet med Israelerene.
burde vært möderatör
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvor mange sivile er drept drept av Hamas sine raketter?
Hvor mange barn har Israel drept med bombene sine?

Nå er ikke Hamas noen hyggelig gjeng, men når det kommer til drap på sivile så er de smågutter sammenlignet med Israelerene.
Vis hele sitatet...
Sank nok, men det er vel strengt talt pga. Israel har et topp moderne rakettskjold, ikke fordi Hamas tar noe mer hensyn til sivile enn det Israel gjør. Det er heller motsatt; Hamas angriper hva som helst. Israel prøver ihvertfall å unngå unødvendige sivile tap.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Israel prøver ihvertfall å unngå unødvendige sivile tap.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de gjør det? Fordi IDF sier det?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvordan vet du at de gjør det? Fordi IDF sier det?
Vis hele sitatet...
Vel, hvis Israel og IDF virkelig hadde ønsket å fjerne hele Palestina og utslette alle palestinere så tror jeg de hadde gjort det for 20-30 år siden.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Vel, hvis Israel og IDF virkelig hadde ønsket å fjerne hele Palestina og utslette alle palestinere så tror jeg de hadde gjort det for 20-30 år siden.
Vis hele sitatet...
Min påstand er at Israel bryr seg minimalt om sivile tap på palestinsk side, ikke at de ønsker å drepe samtlige innbyggere. Forøvrig har Israel drevet en bevisst politikk de siste femti årene som dreier seg om å gradvis, steg for steg, overta palestinske områder og å samtidig gjøre livet for de gjenboende flyktningene så vanskelig som overhode mulig. Det er ikke uten grunn at Israel velger å bombe alle type bygninger som kreves for å kunne bygge opp en selvstendig stat.

Det siste nå var at de bombet et pressesenter for utenlandske journalister. Gjorde de det fordi det kunne være terrorister der inne? Kanskje? Gjorde de det fordi de vil skremme vekk alle utlendinger som er der for å dokumentere Israels drap på kvinner og barn? Kanskje.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Sank nok, men det er vel strengt talt pga. Israel har et topp moderne rakettskjold, ikke fordi Hamas tar noe mer hensyn til sivile enn det Israel gjør. Det er heller motsatt; Hamas angriper hva som helst. Israel prøver ihvertfall å unngå unødvendige sivile tap.
Vis hele sitatet...
Dette er noe nytt. Og det har alltids vært ca 100 palestinere per 1 israeler drept.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Min påstand er at Israel bryr seg minimalt om sivile tap på palestinsk side, ikke at de ønsker å drepe samtlige innbyggere. Forøvrig har Israel drevet en bevisst politikk de siste femti årene som dreier seg om å gradvis, steg for steg, overta palestinske områder og å samtidig gjøre livet for de gjenboende flyktningene så vanskelig som overhode mulig. Det er ikke uten grunn at Israel velger å bombe alle type bygninger som kreves for å kunne bygge opp en selvstendig stat.

Det siste nå var at de bombet et pressesenter for utenlandske journalister. Gjorde de det fordi det kunne være terrorister der inne? Kanskje? Gjorde de det fordi de vil skremme vekk alle utlendinger som er der for å dokumentere Israels drap på kvinner og barn? Kanskje.
Vis hele sitatet...
Helt enig. De bomber skoler, sykehus, offentlige bygninger, osv, samt folk sine hus mens de er fremdeles i de - til og med når det er bakkeoffensiv. Hvis du ser på den videon jeg linket til før sier en israelsk soldat at han fikk ordre om å skyte på hønsehus. Det kan ikke være for noen annen grunn enn å ødelegge for de sivile og sulte de.

Og hvis man ser på hva de har gjort med vannrettigheter er det ganske tydelig at de prøver å bli kvitt de.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Sank nok, men det er vel strengt talt pga. Israel har et topp moderne rakettskjold, ikke fordi Hamas tar noe mer hensyn til sivile enn det Israel gjør. Det er heller motsatt; Hamas angriper hva som helst. Israel prøver ihvertfall å unngå unødvendige sivile tap.
Vis hele sitatet...
Hamas driter i sivile, de bruker dem bare for å gjøre det vanskelig for Israel. http://www.youtube.com/watch?v=DwtRd3ZCNBs
Sitat av Butchern Vis innlegg
Hamas driter i sivile, de bruker dem bare for å gjøre det vanskelig for Israel. http://www.youtube.com/watch?v=DwtRd3ZCNBs
Vis hele sitatet...
Høres ut som politisk pisspreik til meg. Bare for å provosere.
Sitat av Nordik Vis innlegg
Høres ut som politisk pisspreik til meg. Bare for å provosere.
Vis hele sitatet...
Hvem mener du de provoserer, og hvorfor skulle de tjene på det? Høres nesten ut som om du forsvarer Hamas, men håper jeg ikke..
Angående den bussen har jeg liten tro på at en palestiner fra gazastripa lagde en bombe og tok den med på bussen i Israel for å så gå av, og detonere den.

Hvordan hadde dere sett på saken om det ikke hadde skjedd og det angivelig ikke var Palestina? Hørte noen hadde tatt på seg skylden for angrepet men ikke funnet hvem det var enda..

Hadde det ikke vært for bussen hadde det vært Israel mot ingen motstand, det er moralsk feil, ikke en gang de brutale vikingene drepte folk som ikke gjorde motstand, det sier litt om vår egen utvikling som menneske art nesten 1000 år senere.
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Hadde det ikke vært for bussen hadde det vært Israel mot ingen motstand, det er moralsk feil, ikke en gang de brutale vikingene drepte folk som ikke gjorde motstand, det sier litt om vår egen utvikling som menneske art nesten 1000 år senere.
Vis hele sitatet...
Uavhengig av hvem som stod bak bussbomben, så har Hamas avfyrt raketter relativt jevnlig mot Israel i lang tid.

Vikingene drev nok en slags terrorkrigføring som er ganske lik den såkalte muslimske ekstremister driver i dag. Religiøst motivert var den nok også, så kirkene var naturlige bytter for deres hedenske naboer.
Sitat av Butchern Vis innlegg
Hvem mener du de provoserer, og hvorfor skulle de tjene på det? Høres nesten ut som om du forsvarer Hamas, men håper jeg ikke..
Vis hele sitatet...
Forsvarer de ikke men de blir bare nødt til å se ut som om de er sterke nok til å skremme Israel ovenfor sine egne folk. Ellers mister de makten enda fortere enn de kommer til å gjøre.
Sitat av Combin Vis innlegg
I og med att Gaza er en by i Israel
Vis hele sitatet...
Hvis Gaza er en by i Israel, hvorfor har ikke de som bor der de samme rettighetene som andre Israelere?

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Sank nok, men det er vel strengt talt pga. Israel har et topp moderne rakettskjold, ikke fordi Hamas tar noe mer hensyn til sivile enn det Israel gjør. Det er heller motsatt; Hamas angriper hva som helst. Israel prøver ihvertfall å unngå unødvendige sivile tap.
Vis hele sitatet...
Det er vel mest fordi "rakettene" til Hamas har mer til felles med fyrverkeriraketter enn med de laserstyrte bombene til israelerne. Tviler på at det går an å sikte på hverken sivile eller militære med dem, har de "flaks" treffer de en åker inne i israel.
Hvorfor er det ikke noen som tar den vinklinga,det er jo hamas som begynte helvete denne gangen.tar forresten avstand for politiken til israel om å bebygge oppukerte steder i den grad og fordrive de som bodde der.
@Sanasana

SPOILER ALERT! Vis spoiler
THURSDAY, NOVEMBER 8

Following a two-week lull in violence, Israeli soldiers invade Gaza. In the resulting exchange of gunfire with Palestinian fighters, a 12-year-old boy is killed by an Israeli bullet while he plays soccer.

Shortly afterwards, Palestinian fighters blow up a tunnel along the Gaza-Israel frontier, injuring one Israeli soldier.

SATURDAY, NOVEMBER 10

An anti-tank missile fired by Palestinian fighters wounds four Israeli soldiers driving in a jeep along the Israel-Gaza boundary.

An Israeli artillery shell lands in a soccer field in Gaza killing two children, aged 16 and 17. Later, an Israeli tank fires a shell at a tent where mourners are gathered for a funeral, killing two more civilians, and wounding more than two dozen others.

SUNDAY, NOVEMBER 11

One Palestinian civilian is killed and dozens more wounded in Israeli attacks. Four Israeli civilians are also injured as a result of projectiles launched from Gaza, according to the Israeli government.

During an Israeli government cabinet meeting, Transportation Minister Yisrael Katz urges the government to “cut off the head of the snake… take out the leadership of Hamas in Gaza.” He also calls for a cutting off of water, food, electricity, and fuel shipments to Gaza’s 1.7 million people.

MONDAY, NOVEMBER 12

Palestinian militant factions agree to a truce if Israel ends its attacks.

WEDNESDAY, NOVEMBER 14

Israel breaks two days of calm by assassinating Ahmed Jabari, the head of Hamas' military wing. According to reports, at least eight other Palestinians are killed in Israeli attacks, including at least two children. Palestinian militant groups vow to respond.

Kilde
Sist endret av Unsub; 22. november 2012 kl. 01:19.
Det er vanskelig å ta parti i denne saken da både den Israelske regjeringen og Hamas har åpenbare svin på skogen. Det beste scenariet ville vært om hele det politiske spillet blir lagt til side og folket ble hørt i begge land. Tviler sterkt når jeg ser gleden blant innbyggerne i både Israel og Palestina, på at krig virkelig er hva flertallet ønsker. Det får meg til å lure når Hamas avfyrer raketter mot tilfeldige mål, om folket egentlig er klar over dette. Det blir viktig å se den palestinske regjeringen er noe uorganisert og splittet, og kanskje ikke bør ses så helhetlig. I det hele er konflikten nærmest uløsbar med mindre en av statene oppløses. Hamas vil aldri godta Israel på opprinnelig Palestinsk jord, og Israel vil aldri godta å bli skjøvet ut. Slik situasjonen er nå, med den type politikk som føres, kan det bare bli en type slutt på denne sørgelige konflikten. En ny deling av landet vil Hamas ikke godta, og en koalisjonsregjering skapt for et samlet Palestina/Israel vil heller ikke aksepteres. Forhåpentligvis kan partene møtes på midten et sted, for folkets skyld.

Dette ble ved ettertanke kanskje noe dårlig strukturert, tenk, trykk, tal håper likevel at hovedpoenget kommer fram.
Sist endret av hhauglie; 22. november 2012 kl. 01:32. Grunn: TrippelTfail
Men hva kan palestinerne gjøre? Israel stjeler mer av landet deres hver eneste dag
@hhauglie
Istedenfor å velge mellom å ta parti med Hamas eller Israel, hva med det palestinske folk?
Jeg ser mange bruker Hamas sine handlinger for å rettferdiggjøre Israel sin undertrykkelse av den palestinske befolkningen, det er flere invendinger til dette. 1. Kollektiv avstraffelse er i strid med internasjonal lov. 2. Befolkningen på Vestbredden blir også undertrykket til tross for at Hamas ikke er tilstede der.

Jeg støtter ikke Hamas sine terrorhandlinger, jeg støtter palestinernes rett til ikke å bli undertrykket.

Hamas har for øvrig åpnet for å anerkjenne Israel (Mahmoud Al Zahar - Doha Debates) som en del av en løsning. Israel på sin side vil ha anerkjennelse før forhandlinger startes.
@unsub
Jeg er fullstendig enig i det du skriver her. Selv om Hamas kanskje er folkevalgt er deres handlinger ikke representantive for det palestinske folk. Men så må man også se det fra det israelske folkets side, hvor mange lever under konstant frykt for å bli tilfeldige ofre for Hamas' rakettangrep. Tror ikke menneskene som bor i Israel/Palestina (som forøvrig er like fullt individer som alle andre) ønsker mer krig i livene sine. Dette blir et maktspill hvor folket har lite de skulle ha sagt.
Spørsmålet man må stille seg er hvorfor Hamas og palestinerne avfyrer raketter, er det fordi de hater Israel eller er det fordi de er i en desperat situasjon der dette er eneste måte å gjøre motstand på?

Dette er tross alt hjemmelagde raketter som i løpet av et tiår og 13000angrep har drept rundt 60stykker.

Når det kommer til Hamas så er deres mandat utløpt, men Hamas har foreløpig nektet å holde nytt valg. (Nytt valg planlagt for 2013)
Problemet er at Hamas driver så utrolig mye hjelpearbeid i Palestina. I sær til de som har blitt bombet men også de som er fattig pga den utrolig høye arbeidsledigheten. Det er noe ingen andre klarer pga mangel på både penger og ressurser. Derfor kommer en god del av det palestinske befolkningen alltids til å støtte dem.
Jeg tror TheAmazingAtheist sier det best:

http://www.youtube.com/watch?v=NLXk4FIfKVk&feature=plcp

Kort oppsummert sier han at situasjonen mellom Israel og Palestina i midtøsten er fullstendig håpløs, og det er ikke mulig å ta klart parti med hverken den ene eller andre parten.
Mashaal: I accept a Palestinian state on '67 borders

Her ser vi en radikal endring fra Hamas, noe som gjør at Israels sterkeste innvending mot å forhandle med Hamas nå faller bort.
Sist endret av Unsub; 22. november 2012 kl. 16:09.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Jeg tror TheAmazingAtheist sier det best:

http://www.youtube.com/watch?v=NLXk4FIfKVk&feature=plcp

Kort oppsummert sier han at situasjonen mellom Israel og Palestina i midtøsten er fullstendig håpløs, og det er ikke mulig å ta klart parti med hverken den ene eller andre parten.
Vis hele sitatet...
Det er ikke umulig å forenkle det. Én side okkuperer, den andre er okkupert. På én side lever de fleste gode liv, på den andre er det nesten umulig. Dette er det som berører sivilbefolkningen, og bør i seg selv være nok til å ta parti.

I Israels nåværende politiske bilde finnes ingen annen akseptabel løsning enn total utryddelse eller omplassering av den palestinske befolkningen. De vil ikke ha dem i Israel, og de vil ikke la dem ha sin egen stat ved siden av Israel. Det ville være politisk selvmord å akseptere en tostatsløsning med 1967-grenser på Israels side.
Israel provoserer til terror gjennom systematiske overgrep, absurde restriksjoner, fullstendig ødeleggelse av levevilkår, rasistiske holdninger, bosettinger, drap på sivile, listen kan helt sikkert fortsette. Så lenge Israel kan holde dem sinte nok, kan også Israel drepe 1000 sivile av gangen uten at USA en gang fordømmer det, som i desember 2008 til januar 2009.
Sist endret av patches; 22. november 2012 kl. 16:35.
Sitat av danchr Vis innlegg
Det er ikke umulig å forenkle det. Én side okkuperer, den andre er okkupert. På én side lever de fleste gode liv, på den andre er det nesten umulig. Dette er det som berører sivilbefolkningen, og bør i seg selv være nok til å ta parti.

I Israels nåværende politiske bilde finnes ingen annen akseptabel løsning enn total utryddelse eller omplassering av den palestinske befolkningen. De vil ikke ha dem i Israel, og de vil ikke la dem ha sin egen stat ved siden av Israel. Det ville være politisk selvmord å akseptere en tostatsløsning med 1967-grenser på Israels side.
Israel provoserer til terror gjennom systematiske overgrep, absurde restriksjoner, fullstendig ødeleggelse av levevilkår, rasistiske holdninger, bosettinger, drap på sivile, listen kan helt sikkert fortsette. Så lenge Israel kan holde dem sinte nok, kan også Israel drepe 1000 sivile av gangen uten at USA en gang fordømmer det, som i desember 2008 til januar 2009.
Vis hele sitatet...
Problemet med palestinerne og Hamas er jo at de ønsker å utrydde jødene. I "partiprogrammet" til Hamas, som er partiet som for øyeblikket styrer i Gaza, kommer bla følgende holdninger til uttrykk:

The Hamas charter views the Jews as diabolical and deserving of slaughter. "World Zionism" is cast as controlling all the puppet-governments of the world and responsible for every war throughout history. Why is Naeem silent about these passages? "The Jews stood behind the French and the communist revolutions", "The Jews stood behind World War I, so as to wipe out the Islamic Caliphate", "The Jews stood behind World War II where they collected immense benefits from trading with war materials", "The Jews inspired the establishment of the United Nations and Security Council ... in order to rule the world by their intermediary", "There was no war that broke out anywhere without their fingerprints on it"?"

.
.
.

Naeem says Hamas believes in good neighbourliness. Yet the charter promises three things: Israel's destruction, to "raise the banner of Allah over every inch of Palestine" and to "wipe out the organisations which are the enemy of humanity and Islam". Which is it?
Vis hele sitatet...
http://www.guardian.co.uk/commentisf...ndantisemitism

Hvis man absolutt skal ta parti med en av dem, så må du ta stilling til en del ting. Velger du å gå for det eneste reelle demokratiet i Midtøsten som respekterer menneskerettigheter, eller velger du å gå for antisemittene og islamistene på Gazastripen? Hva ville du gjort om svenskene hadde sendt raketter mot Oslo, Bergen eller Trondheim?
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hva ville du gjort om svenskene hadde sendt raketter mot Oslo, Bergen eller Trondheim?
Vis hele sitatet...
Jeg vet hva jeg ikke hadde gjort. Jeg hadde ikke bombet svenske skoler, barnehager, sykehus, rådhus, pressesentre, kraftstasjoner, vannreservoarer, olivenskoger, åkre. Jeg hadde heller ikke bygget en mur rundt hele Sverige samtidig som jeg kontrollerte alle inn- og utgangspostene hvor jeg trakasserte og plaget Svenskene som ville passere. Jeg hadde heller ikke overtatt Svenske områder gradvis, og skutt på svenskene som klagde på at jeg stjal områdene deres. Jeg ville ikke ha arrestert svenske barn ned i ti-årsalderen, banket og fenglset dem i dages- og ukesvis uten å ha fortalt foreldrene deres hvor de var og hva de var anklaget for. Jeg ville ikke ha plassert norske voldsforherligende fascister i strengt bevoktede festninger midt i svenske områder og stått og sett på mens fascistene trakasserte befolkningen. Jeg ville ikke ha forsket på hvor lite kalorier jeg kunne ha gitt svenskene slik at de akkurat overlevde men ikke nok til at de hadde overskudd til å føre motstandskampen videre.

Jeg ville ikke ha oppført meg som en voldelig og rasistisk apartheidstat som jevnlig bombet en lutfattig og undertrykt befolkning sønder og sammen, fordi de undertrykte svenskene viser motstand mot terrorregimet de utsettes for hele jævla tiden.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvis man absolutt skal ta parti med en av dem, så må du ta stilling til en del ting. Velger du å gå for det eneste reelle demokratiet i Midtøsten som respekterer menneskerettigheter, (...)
Vis hele sitatet...
Hehe, du fleiper?
Israel tar til fange og torturerer palestinere i lassevis.. De definerer "militære mål" akkurat som det passer dem best og de fornekter et helt folk elementære rettigheter..

Israel har altid gjort akkurat det som passet dem, de tok ikke fem øre for å beskyte nordmenn heller når vi hadde FN soldater i Libanon...

Det eneste som gjør at Israel får fortsette slik, er at en del av de som har mistet sin familie, blitt torturert og så videre er blinde av hat og blir med Hamas i ett innbitt ønske om å gjengjelde pittelitt ondskap... Å bekjempe "terrorister" med vold har aldri noensinne fungert, og det VET Israel.. så de fortsetter sin tortur, og vet at resultatet er "terrorisme" som de kan fortsette å skylde på mens de bomber vekk resten av palestinerne og bygger hus til Israelere på deres grunn..

Det hele er en enkel oppskrift, samme som russerene bruker i Tsjetsjenia.. : plag livet av ett helt folkeslag til det klikker for noen av dem.. rop så at dette er terrorister og plutselig har du frie tøyler til å røve til deg hva du vil.. olje i tsjetsjenia, land i palestina..
Sitat av homoludens Vis innlegg
Problemet med palestinerne og Hamas er jo at de ønsker å utrydde jødene. I "partiprogrammet" til Hamas, som er partiet som for øyeblikket styrer i Gaza, kommer bla følgende holdninger til uttrykk:
Vis hele sitatet...
Det kan stilles spørsmål ved hvorvidt Hamas i det hele tatt representerer befolkningens faktiske holdninger, men om de så gjør det ville jeg spurt meg hvem som har skyld i disse holdningene.
Israel skaper terrorister daglig, nesten uten å ta sivile tap. Generasjoner av palestinere vokser opp konsumert av helt rettmessig sinne, og når noen da forteller et desperat menneske at man kan fyre av noen raketter over grensen tror jeg ikke alle vil være vonde å be.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvis man absolutt skal ta parti med en av dem, så må du ta stilling til en del ting. Velger du å gå for det eneste reelle demokratiet i Midtøsten som respekterer menneskerettigheter, eller velger du å gå for antisemittene og islamistene på Gazastripen? Hva ville du gjort om svenskene hadde sendt raketter mot Oslo, Bergen eller Trondheim?
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig vanvidd å hevde at Israel respekterer menneskerettighetene.
Befolkningen på Gaza er ikke noe mer ekstreme Islamister enn hva Israelerne er ekstreme sionister.
Sveriges befolkning er ikke statsløse, de er ikke okkupert av Norge, og de har i det hele tatt ingen grunn til å sende raketter mot oss. Det er meningsløst å svare på det spørsmålet, og jeg skjønner ikke hva du tenkte da du stilte det.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg vet hva jeg ikke hadde gjort. Jeg hadde ikke bombet svenske skoler, barnehager, sykehus, rådhus, pressesentre, kraftstasjoner, vannreservoarer, olivenskoger, åkre. Jeg hadde heller ikke bygget en mur rundt hele Sverige samtidig som jeg kontrollerte alle inn- og utgangspostene hvor jeg trakasserte og plaget Svenskene som ville passere.

Jeg ville ikke ha oppført meg som en voldelig og rasistisk apartheidstat som jevnlig bombet en lutfattig og undertrykt befolkning sønder og sammen, fordi de undertrykte svenskene viser motstand mot terrorregimet de utsettes for hele jævla tiden.
Vis hele sitatet...
Jeg som svenske hadde heler ikke vært med på å støtte et ekstremt voldelig, ekstremt fantatisk (om ikke ekstremt psykotisk også) regime, som er klare når som helst og hvor som helst til å drepe en illojal svenske eller en random nordmann akkurat når det passer dem.

Jeg som svenske hadde aldri vært med på å støtte et svenskt Hamas. SOm svenske hadde jeg muligens fått med meg en del mennesker for å styrte eller i hvertfall redusere svenske Hamas sin makt og innflytelse.

Jeg tror vi alle her er enige om at storparten av Palestinske områder er okkupert.. Det som vi derimot ikke ser ut til å være enige om, er at når det gjelder fredsprosessen i nettopp nå i 2012 - er Hamas det aller, aller, aller største hinderet for fred.
Det finnes andre betydelige hinder også selvfølgelig, som Israels blokkader og trakasseringer, men jeg vil si det er et akutt behov nå for å knekke Hamas.

Hadde rakettvirksomheten avtatt eller sluttet helt etter krigen i jula 2008, hadde vi ikke hatt disse problemene vi har i 2012.
I et scenario der Hamas hadde vært knekt, ville det sannsynligvis kommet opp andre langt mer ekstrem grupper enn Hamas kanskje - og det er noe Hamas jobber med så dét ikke skjer. Likefullt gir de ansvaret for flere av egne rakettoppskytninger på andre mer ekstreme grupper.

[CENTER]............[/CENTER]
For øvrig, oppfordrer debattantene fremdeles til å se saken fra flere vinkler enn bare én. Israelske overgrep og hensynsløshet har det vært mye av i lang tid, men kom faen ikke og påstå at mange palestinske militsgrupper ikke hadde drept hvilken som helst jøde hvis de hadde muligheten. Siste setningen min; -så lenge Gazapalestinerne lefler med Hamas og grupper som er enda mer farlige enn Hamas, er utsiktene til fred skjøre...
[CENTER]............[/CENTER]

edit; i tilfellene over i førse avsnittet er svensker=gazapalestinere. For oppklaring

edit2; "Hamas elsker døden som jødene elsker livet" e.l.ns
Sist endret av aeon_illuminate; 22. november 2012 kl. 17:43.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg som svenske hadde heler ikke vært med på å støtte et ekstremt voldelig, ekstremt fantatisk (om ikke ekstremt psykotisk også) regime, som er klare når som helst og hvor som helst til å drepe en illojal svenske eller en random nordmann akkurat når det passer dem.

Jeg som svenske hadde aldri vært med på å støtte et svenskt Hamas. SOm svenske hadde jeg muligens fått med meg en del mennesker for å styrte eller i hvertfall redusere svenske Hamas sin makt og innflytelse.
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk ikke helt sikker på det. Det er nok mange palestinere som ønsker fred høyere enn alt annet og som sikkert er villige til å gi slipp på mange prinsipper bare de slipper bomberegnet, men så er det nok også svært mange som lever ett liv fylt med mye sinne og hevntørst, og da er det fullstendig forståelig at de støtter dem som faktisk har en viss våpenmakt og som enkelte ganger klarer å vise reell motstand mot Israel. Hamas driver også utstrakt sosialt arbeid i flyktningeleirene så det er ikke sånn at det er helt svart-hvitt her heller.
De såkalte hjemmelagde missilene til "palestinerne" er iranskprodusert og langt fra enkle nyttårsraketter. Bare takket være et mer avansert rakettforsvar er dødstallene så lave. Arabernes hat til jøder blir implentert med morsmelk. Bare å se hvor mange han tullingen i Iran har stått og proklamert at Israel skal bli utslettet. Palestina er ikke noe land!
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg er faktisk ikke helt sikker på det. Det er nok mange palestinere som ønsker fred høyere enn alt annet og som sikkert er villige til å gi slipp på mange prinsipper bare de slipper bomberegnet, men så er det nok også svært mange som lever ett liv fylt med mye sinne og hevntørst, og da er det fullstendig forståelig at de støtter dem som faktisk har en viss våpenmakt og som enkelte ganger klarer å vise reell motstand mot Israel. Hamas driver også utstrakt sosialt arbeid i flyktningeleirene så det er ikke sånn at det er helt svart-hvitt her heller.
Vis hele sitatet...
Joda selvfølgelig er det forståelig. Problemet nå i 2012, i årene etter Gazakrigen 2008 men også etter 2012 - er at Hamas er den defacto største destabilisatoren med tanke på varig fred og fredsforhandlinger.

Selvsagt driver Hamas utstrakt sosialt arbeid og annen bistandsvirksomhet , fordi man må jo vinne [COLOR="DimGray"]hearts and minds[/COLOR] hos Gazapalestinere når man ellers holder dem under et steinhardt undertrykkende regime som på mange områder er Taliban verdig.
Apropos - Taliban markedsfører seg som gode trofaste muslimer, Hamas gjør det til en viss grad også, forskjellen til Taliban er at Hamas er i større grad er åpenlyst korrupte og i større grad vil drive med narkovirksomhet og andre ting som beholder eller øker makten hos medlemmene/lederne av organisasjonen.

Jeg vil tro, uten at jeg har belegg akkurat her&nu -(har lest avisartikler om dette for lenge siden..)- at i Gazapalestinske familier der sønnene eller fedrene er medlemmer av Hamas har de det forholdsvis langt lettere enn den jevne innbygger, med bedre matforsyning, bedre tilbud av luksusvarer, bedre boliger etc..
For også å nevne driver Hamas inn toll og skatt på materiell som går igjennom tunnelene.


(....) Sinnet til palestinerne er noe av det kanskje aller letteste å forstå i denne konflikten - også for folk som er utenforstående i dette som vi diskuterer, og når du nå skriver om sinnet deres er jeg helt på lag med deg.

Problemet derimot er nettopp det at sinnet deres hjelper ikke mot en sinnsykt overlegen militærmakt. Hvorfor har ingen fortalt Gazapalestinerne at de muligens kunne komme langt på vei med å løse konflikten diplomatisk og politisk?
Hvorfor har så ytterst få Gazapalestinere satt seg til motverge mot dette voldforherligende "partiet"? -selvsagt vet vi at man blir torturert og drept hvis man prøver..
[CENTER].......................[/CENTER]

En liten ting jeg ønsker å nevne tilslutt; mye av frustrasjonen og sinnet hos Gazapalestinere virker nesten som en kollektiv psykose..
Med militære midler vil Gazapalestinere aldri få stanset undertrykkelsen og trakasseringen som israelerne bedriver.
Men hvem skal (helst varig) stanse voldsspiralen og forherligelse av vold??
Det må da komme noen utenfra, enten Vestbredden, Israel eller kanskje Europa - som gjør at de kan begynne å forhandle, stanse rakettutskytninger, og kvitte seg med Hamas.

Hamas er der i "spillet" hovedsaklig for sin egen vinnings skyld. Og btw -ja hamas regnes som ekstreme, men de er likevel ikke *så* ekstreme, finnes andre som nevnt grupper som er enda mer militante og farligere. Du ser, Hamas er flinke til å spille det politiske spillet. Såfremt ting i Gaza og folks hjerter og hjerner er under deres kontroll er de fornøyde.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. november 2012 kl. 18:33.
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
De såkalte hjemmelagde missilene til "palestinerne" er iranskprodusert og langt fra enkle nyttårsraketter. Bare takket være et mer avansert rakettforsvar er dødstallene så lave. Arabernes hat til jøder blir implentert med morsmelk. Bare å se hvor mange han tullingen i Iran har stått og proklamert at Israel skal bli utslettet. Palestina er ikke noe land!
Vis hele sitatet...
Han tullingen i Iran har ingen reell makt. Han er typ nr. 14 på rangeringen over de mektigste personene i landet. Ayatollahen og vokterrådet har mer de skulle sagt over landets politikk enn det han har. Ang. sitatet du prater om så er det feil oversatt. Ahmadinejad snakker om en regimeforandring i Israel. Ikke at landet skal utslettes. Hvis de har så mye i mot jøder, hvorfor får da Iranske jøder fritt lov til å praktisere sin religion i Iran? Vold avler vold. Det er ikke religion som er problemet, det er kamp om ressurser og territorier.
Her er ett eksempel på hvordan Hamas behandler sine egne:

http://www.youtube.com/watch?v=Xo8bG5fVnAI

Hamas innrømmer også at de bruker kvinner og barn som menneskelige skjold. Antageligvis fordi de døde kan brukes som propaganda mot jødene:

http://www.youtube.com/watch?v=DwtRd...&feature=share

Hvis ditt naboland var styrt av folk som oppførte seg slik tror jeg du ville gjort alt som sto i din makt for å beskytte deg mot dem. Det er klart det skjer mange grusomheter i konflikten mellom Israel og palestinerne, og det begås overtramp av begge parter. Jeg sier absolutt ikke at israelerne har rent mel i posen til enhver tid og i enhver situasjon, men med tanke på fienden de står ovenfor mener jeg det kan forstås til en viss grad.

Dette er ikke siviliserte folk, de ønsker ingen fredsavtale med jødene. Med tanke på det mener jeg man bør ha stor forståelse for de virkemidlene israelerne velger å bruke i denne konflikten. For dem handler det om liv og død.
Sist endret av homoludens; 22. november 2012 kl. 19:37.
@ Sinister: Sier meg ganske mye enig i det du sier i innlegget ditt. Jøder - altså ikke Israel-tilhengende-jøder, men (iranske-)jøder som folk og religion er relativt høyt respekterte av iranske staten. I tillegg er det verdt å nevne at det iranske regimet respektere de til dels mange kristne i landet der, og ellers kan jeg si at kristne og jøder har langt flere rettigheter sammenliknet med nærliggende arabiske land, spes land som Saudi A. og Yemen.
Samtidig viktig å få fram at religioner/trosretninger som ikke er regimetro, f.eks Bahai, får mye undertrykkelse.

En annen ting er at iranerne ikke er arabere, og har en annen form for islam. Også viktig å få med i sammenhengen at det er langt fra alle arabiske land som faktisk støtter palestinere, vi har jo en i tråden som tidligere nevnte at i Abu Dhabi og Dubai til eksempel er de ikke på lag med palestinere politisk og de blir sett på som annenrangs borgere.


Hvis arabernes hat til jøder blir implementert med morsmelken, så må det også nevnes at nøyaktig det samme gjelder for israelerne. Palestinere generelt og palestinske flyktninger+Gazapalestinere spesielt sees på som ikke stort bedre enn hundene som driver rundt i ingenmannslandet bak de store murene som skiller Israel fra henholdsvis Gaza/Vestbredden.

Viktig å få med at begge sider har sine store svin på skogen. Og viktig å få forklart den egentlige betydningen av Iran og den tullete ayatollaen og Ahmanideyad. De har ikke så stor makt som enkelte vil ha det til.

........
@ homoludens ; hehe ja, den andre videoen har jeg postet tidligere to ganger tror jeg. Den første videoen er også et skrekkeks på Hamas. Forbløffende hvordan man ikke innser at mye av problemene nå i 2012 direkte er en årsak av Hamas. Hadde ikke Hamas vært der overhodet ville vi hatt et annet Palestina..
Sist endret av aeon_illuminate; 22. november 2012 kl. 19:51.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Dette er ikke siviliserte folk, de ønsker ingen fredsavtale med jødene. Med tanke på det mener jeg man bør ha stor forståelse for de virkemidlene israelerne velger å bruke i denne konflikten. For dem handler det om liv og død.
Vis hele sitatet...
Hehe, den var bra. Og for palestinerne i Gaza handler det ikke om liv og død ?
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Hehe, den var bra. Og for palestinerne i Gaza handler det ikke om liv og død ?
Vis hele sitatet...
Selvsagt gjør det det. Men se, Hamas har eksplisitt uttalt at de ønsker å drepe enhver israeler. Konflikten denne uken og ikke minst krigen i jula 08 var et resultat av en krigersk og ultraradikal organisasjon. Israel har ingen videre ambisjoner om å utradere Gaza såfremt det ikke kommer mange flere angrep derfra. Hamas på sin side har mål om å fjerne Israel fra kartet, og som sagt er det grupper i tillegg til Hamas som har enda mer voldelige mål.

For begge parter handler det om liv eller død. Dagens situasjon er at vi har et (til dels)fredsvillig Israel men på en annen side et langt fra fredsvillig hamas. Hvordan løse dette er det store spørsmålet.. Også for å la det være sagt; våpenhvilen nå per d.d. er et resultat av intenst politisk press på Hamas av egypterne. Hamas vil eller kommer aldri noensinne til å vinne denne konflikten med militære midler!

Ikke ta med Vestbreddpalestinerne og Fatah i sammenlikningen, dem stiller i en annen klasse sammenliknet med galningene i Hamas.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. november 2012 kl. 22:40.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Selvsagt gjør det det. Men se, Hamas har eksplisitt uttalt at de ønsker å drepe enhver israeler. Konflikten denne uken og ikke minst krigen i jula 08 var et resultat av en krigersk og ultraradikal organisasjon. Israel har ingen videre ambisjoner om å utradere Gaza såfremt det ikke kommer mange flere angrep derfra. Hamas på sin side har mål om å fjerne Israel fra kartet, og som sagt er det grupper i tillegg til Hamas som har enda mer voldelige mål.

For begge parter handler det om liv eller død. Dagens situasjon er at vi har et (til dels)fredsvillig Israel men på en annen side et langt fra fredsvillig hamas. Hvordan løse dette er det store spørsmålet.. Også for å la det være sagt; våpenhvilen nå per d.d. er et resultat av intenst politisk press på Hamas av egypterne. Hamas vil eller kommer aldri noensinne til å vinne denne konflikten med militære midler!

Ikke ta med Vestbreddpalestinerne og Fatah i sammenlikningen, dem stiller i en annen klasse sammenliknet med galningene i Hamas.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
For begge parter handler det om liv eller død.
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp det som var poenget mitt og det jeg skrev. Du så vel at ludens uttalte noe irelevant.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Israel har ingen videre ambisjoner om å utradere Gaza såfremt det ikke kommer mange flere angrep derfra.
Vis hele sitatet...
De kommer vel effektivt til å gjøre det med bosetningspolitikken sin.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Dagens situasjon er at vi har et (til dels)fredsvillig Israel men på en annen side et langt fra fredsvillig hamas.
Vis hele sitatet...
Hehe, denne var også bra. Selvfølgelig vil de ha fred. Fred til å beholde sine okkuperte områder og ta mer land uten at andre tar til motmæle. Og skape Jerusalem til sin hovedstad. Hamas er kompromissløs motstandsbevegelse, så at de ikke vil ha fred sier seg selv.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
De kommer vel effektivt til å gjøre det med bosetningspolitikken sin.

Hehe, denne var også bra. Selvfølgelig vil de ha fred. Fred til å beholde sine okkuperte områder og ta mer land uten at andre tar til motmæle. Og skape Jerusalem til sin hovedstad. Hamas er kompromissløs motstandsbevegelse, så at de ikke vil ha fred sier seg selv.
Vis hele sitatet...
Men husk at israelske bosettere ble i 2005 jaget vekk av israelske soldater. Husene bulldoset ned og folkene overflyttet til andre deler av Israel.

Merk også at det er en veldig stor andel israelere - både på høyre og venstresiden - som er lut lei de aggressive bosetterne og deres ortodokse jødedom. Og Netanyahu er ikke mer kjempepopulær i landet.

Det er forsåvidt er relevant og godt poeng du kommer opp med når du nevner bosettere og hvordan de spiser seg litt om litt innpå palestinsk territorium, men husk det at bosetningframgangen har stor motstand i både politikere og folk. Folk er lut lei krig og raketter nå. Rundt Jerusalem vet jeg ikke nok til å uttale meg.

Problemet i Gaza er at Hamas uprovosert sender raketter inn på Israelsk territorium. Meget sterkt press utenfra må til for at organisasjonen skal holde seg fredelig og ikke yppe til mer bråk. Som nevnt tidligere, det hadde vært en velsignelse for begge parter hvis Hamas og dens støttegrupper hadde blitt borte. - Da hadde faktisk ikke Netanyahu og "haukene" i regjeringen hans hatt mye støtte hos israelerne.

I tillegg, husk at det bor flere hundre tusen arabiske muslimer pluss også arabiske kristne i selve Israel. Disse er overraskende "midt i mellom" når det kommer til hvilken side de tar i konflikten.

...........
Pga langvarig konflikt er Gazapalestinere nederst på "rangstigen over folk i Israel". Øverst har vi jødene, etter det israelske kristne, etter det igjen arabiske muslimer/kristne boende i Israel, deretter Vestbreddpalestinere, og helt nederst Gazapalestinere. Altså den sosiale rangstigen, dette er resultat av konfliktene som har vært ser du.

**edit; Israelske bosettere på Gaza i 2005
Sist endret av aeon_illuminate; 22. november 2012 kl. 23:14.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Problemet i Gaza er at Hamas uprovosert sender raketter inn på Israelsk territorium. Meget sterkt press utenfra må til for at organisasjonen skal holde seg fredelig og ikke yppe til mer bråk. Som nevnt tidligere, det hadde vært en velsignelse for begge parter hvis Hamas og dens støttegrupper hadde blitt borte. - Da hadde faktisk ikke Netanyahu og "haukene" i regjeringen hans hatt mye støtte hos israelerne.
Vis hele sitatet...
Nettopp! Hadde Palestina blitt en egen stat med en Hamas regjering og kontroll over egne grenser, kan du vedde på at de hadde importert iranske missiler i hopetall for å bruke dem på Israel.
Da hadde situasjonen blitt enda verre for Palestina. Israel hadde nok ikke nøyet seg med små kirurgiske luftangrep, men mest sannsynlig invandert Gaza etter å ha bombet det sønder og sammen.

Hamas er en ekstremist organisasjon som er umulig å rasjonalisere med. Den beste løsningen er en to-stat løsning, uten at Hamas har noen innflytelse eller militær kapasitet.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men husk at israelske bosettere ble i 2005 jaget vekk av israelske soldater. Husene bulldoset ned og folkene overflyttet til andre deler av Israel.

Merk også at det er en veldig stor andel israelere - både på høyre og venstresiden - som er lut lei de aggressive bosetterne og deres ortodokse jødedom. Og Netanyahu er ikke mer kjempepopulær i landet.

Det er forsåvidt er relevant og godt poeng du kommer opp med når du nevner bosettere og hvordan de spiser seg litt om litt innpå palestinsk territorium, men husk det at bosetningframgangen har stor motstand i både politikere og folk. Folk er lut lei krig og raketter nå. Rundt Jerusalem vet jeg ikke nok til å uttale meg.

Problemet i Gaza er at Hamas uprovosert sender raketter inn på Israelsk territorium. Meget sterkt press utenfra må til for at organisasjonen skal holde seg fredelig og ikke yppe til mer bråk. Som nevnt tidligere, det hadde vært en velsignelse for begge parter hvis Hamas og dens støttegrupper hadde blitt borte. - Da hadde faktisk ikke Netanyahu og "haukene" i regjeringen hans hatt mye støtte hos israelerne.

I tillegg, husk at det bor flere hundre tusen arabiske muslimer pluss også arabiske kristne i selve Israel. Disse er overraskende "midt i mellom" når det kommer til hvilken side de tar i konflikten.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men husk at israelske bosettere ble i 2005 jaget vekk av israelske soldater. Husene bulldoset ned og folkene overflyttet til andre deler av Israel.
Vis hele sitatet...
Hukommelsen min er det ikke noe i veien med. Dette er jo ganske tafatte forsøk og når utenlandske statsledere må be dem roe seg ned med utbyggingen synes jeg det sier mye.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Merk også at det er en veldig stor andel israelere - både på høyre og venstresiden - som er lut lei de aggressive bosetterne og deres ortodokse jødedom. Og Netanyahu er ikke mer kjempepopulær i landet.
Vis hele sitatet...
Jada jada, men ikke lei nok til å aktivt gjøre noe med det.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Problemet i Gaza er at Hamas uprovosert sender raketter inn på Israelsk territorium.
Vis hele sitatet...
Åjada, du har kanskje ikke hørt om skipsblokaden engang ? Uprovosert, vel det kommer nok an på øyet som ser.


I tillegg, husk at det bor flere hundre tusen arabiske muslimer pluss også arabiske kristne i selve Israel. Disse er overraskende "midt i mellom" når det kommer til hvilken side de tar i konflikten.

Ja, det er vel ikke veldig smart å være veldig påståelig hvis man faktisk skal tjene til sitt daglige brød. Man kan ikke direkte si at arabere blir behandlet likt som de jødiske innbyggerne i Israel.

Ikke relatert til den artikkelen men merk at jo flere brukere og lesere wikipedia får, jo mer interessant blir det å påvirke hva som står der. Noe det kan være greit å tenke på i årene fremover.
Edit, kanskje litt for sterke bilder. Send evt. pm
Sist endret av Brightbull; 22. november 2012 kl. 23:36.