Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 13445
Slik jeg trodde det teoretisk sett var, er slik at sosialismen er et steg på vei til kommunismen.
Avskaffelsen av kapitalismen, og dette må gjøres via en revolusjon for deretter må nasjonen styres av en sterk stat(sosialisme) og når det klasseløse samfunnet er nådd forsvinner staten og man kommer over i kommunisme!?

Hvordan kan man da si at Tsjekkoslovakia og Russland med Lenin og Stalin var kommunise? Med den sterke staten de hadde vil det vel mere være sosialisme i et forsøk på å oppnå kommunismen ?

Eller er jeg helt på jordet nå?
Vel, en ting som det er greit å få oppklart er jo at sosialisme er et økonomisk system, mens kommunisme er snarere en ideologi, som også har med politikk å gjøre.

Så mens en sosialist ønsker at varer skal bli delt likt mellom alle som produserer dem, mener kommunister også at samfunnet skal være klasseløst og at alle skal være helt like i statens øyne.

Kort fortalt, tror jeg.
Kommunisme: Du har to kuer, staten tar de og du får litt melk tilbake.
Sosialisme: Du har to kuer, men gir en til naboen din slik at dere har like mye.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sosialisme: Alle skal hjelpe hverandre slik at alle har det bra
Kommunisme: Alle skal yte det de kan og få det de trenger

Slik tolker jeg det.
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Det finnes jo sosialister som ikke tror på kommunisme, så for noen er sosialisme kun et steg i revolusjonen.
Du har i stor grad rett når det gjelder kommunisme, TS, og nei, man kan ikke med det rette si at f. eks. Sovjet var kommunistiske i praksis. De var i proletariatets diktatur, et fåtallsstyre kontrollert av de "profesjonelle revolusjonære" - eliten som skal lede massene til kommunisme. Dette er marxist-leninisme. Kommunisme er, som du sier, et statsløst, klasseløst og kollektivt drevet samfunn.

Sosialisme er mer en paraplybetegnelse for alle "ikke-kapitalistiske" økonomiske ideologier (termen er upresis og kan beskrive alt fra frihetlig sosialisme (kollektiv, direktedemokratisk kontrollering av ressursene) til sosialdemokrati (til en viss grad statlig innflytelse på markedet, statlig drevne bedrifter) til statskapitalistisk planøkonomi (Sovjet).
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 13. april 2012 kl. 09:26.
Lenin var veldig til høyre i forhold til hva som var mainstream-marxisme på den tiden. Det at man skulle ha en radikal intelligentsia som skulle styre på vegne av folk er langt unna hva sosialisme og marxisme handler om. Kjernen av sosialisme er at arbeiderne kontroller produksjon. Hvertfall til å starte med. Det første Lenin gjorde da de tok makten var å stengte ned fabrikkrådene og sovjetene, verktøy for arbeiderkontroll. De ville at alle arbeidere skulle være lydige mot lederen på toppen. Noe som er totalt forskjellig fra hva kjernen i sosialisme handler om. Neste steget var å transformere tsarens undertrykkelsessystem til nye verktøy for staten. Grunnen til at det blir kalt sosialisme er fordi de to største propagandamaskinene på den tiden av forskjellige grunner, valgte å kalle det det. Når det er sagt, så antar historikere at grunnlaget for dette var at Lenin ikke trodde det var mulig å ha en ekte sosialistisk stat i Russland på den tiden. Han var ortodox-marxist, og ifølge marxisme ville den ekte revolusjonen finne sted i den mest utviklede industrielle samfunnet på den tiden, Tyskland. Opplegget i Russland var å holde ting på plass til dette skjedde.
''What is it that Communists want? We want the abolition of private property, plain and simple.''

http://www.philosophybro.com/2011/01...communist.html

Et lettleselig sammendrag av det marxistiske mannifest.
Trådstarter
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Vel, en ting som det er greit å få oppklart er jo at sosialisme er et økonomisk system, mens kommunisme er snarere en ideologi, som også har med politikk å gjøre.

Så mens en sosialist ønsker at varer skal bli delt likt mellom alle som produserer dem, mener kommunister også at samfunnet skal være klasseløst og at alle skal være helt like i statens øyne.

Kort fortalt, tror jeg.
Vis hele sitatet...

Sosialisme er vel ikke et økonomisk system ? Det er vel mere en politisk ideologi med stor vekt på økonomisk likhet.


Det er jo heller ingen tvil om at sosialismen er veien fra å avskaffe kapitalismen på vei mot kommunismen.
Men i det praksis, sliter jeg med å finne noen som virkelig har oppnådd kommunismen? Ser ingen klasseløse samfunn uten en eneste stat.
Derfor fattet jeg ikke hvorfor man kalte regimene i tsjekkoslovakia,russland,cuba osv for et kommunistisk land.

Kan dette tolkes som at lederene strebet etter å oppnå kommunismen, fordi dette var deres mål og tro,men at de aldri klarte å oppnå dette og de forble under sosialismen?


Legger ved noen linker jeg har lest meg opp på. Er relativt ny på dette

http://filosofi.no/politikk/sosialisme/

http://no.wikipedia.org/wiki/Sosialisme

http://filosofi.no/politikk/kapitalisme/

http://no.wikipedia.org/wiki/Kommunisme
I Norge har vi et sosialdemokrati. Det økonomiske systemet vårt er ikke sosialisme, men det er en blandingsøkonomi. Selv mener jeg at idéen om kommunisme er helt forferdelig, fordi den går ut i fra at alle er like og at ingen kan passe på seg selv.
Sitat av Gabriel89 Vis innlegg
Derfor fattet jeg ikke hvorfor man kalte regimene i tsjekkoslovakia,russland,cuba osv for et kommunistisk land.

Kan dette tolkes som at lederene strebet etter å oppnå kommunismen, fordi dette var deres mål og tro,men at de aldri klarte å oppnå dette og de forble under sosialismen?
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere er det i hovedsak propaganda som har ført til at de blir stemplet som kommuniststater. USA vinklet det slik av egne grunner. Sovietunionen av sine(sosialismen hadde mye større tyngde før).
Trådstarter
Sitat av Sinister Vis innlegg
Som nevnt tidligere er det i hovedsak propaganda som har ført til at de blir stemplet som kommuniststater. USA vinklet det slik av egne grunner. Sovietunionen av sine(sosialismen hadde mye større tyngde før).
Vis hele sitatet...
Overså denne. Takk, dette oppklarer mye for meg

Sitat av Stinson Vis innlegg
I Norge har vi et sosialdemokrati. Det økonomiske systemet vårt er ikke sosialisme, men det er en blandingsøkonomi. Selv mener jeg at idéen om kommunisme er helt forferdelig, fordi den går ut i fra at alle er like og at ingen kan passe på seg selv.
Vis hele sitatet...
Norge er vel et meget godt eksempel på at blanding av flere ideologier fungerer svært godt?

Økonomien vår er vel blandingsøkonomi med sterk preg av markedsøkonomi/kapitalisme med en god innsikt av staten for å kontrollere?

Selv regner jeg det som svært utopisk at en stat skal styres etter kun en tanke/ideologi. Norge har blanding av svært mange sider, samtidig som nesten hele det politiske flertall er sosialdemokrater, med forskjellig syn på hvordan økonomien skal være.
Sitat av Stinson Vis innlegg
I Norge har vi et sosialdemokrati. Det økonomiske systemet vårt er ikke sosialisme, men det er en blandingsøkonomi. Selv mener jeg at idéen om kommunisme er helt forferdelig, fordi den går ut i fra at alle er like og at ingen kan passe på seg selv.
Vis hele sitatet...
Nei, kommunisme handler bare om at alle skal myndiggjøres, og være aktive i å faktisk drive samfunnet. Man vil avskaffe staten, så individet kan være en aktiv del av beslutningsprosesser.

Hvorfor ikke f. eks. sovjet-unionen oppnådde kommunisme er vanskelig å svare kort på. Personlig tror jeg det er umulig å nå kommunisme gjennom diktaturer. Jeg tror målet også må være middelet.
Sitat av Sinister Vis innlegg
Lenin var veldig til høyre i forhold til hva som var mainstream-marxisme på den tiden. Det at man skulle ha en radikal intelligentsia som skulle styre på vegne av folk er langt unna hva sosialisme og marxisme handler om. Kjernen av sosialisme er at arbeiderne kontroller produksjon. Hvertfall til å starte med. Det første Lenin gjorde da de tok makten var å stengte ned fabrikkrådene og sovjetene, verktøy for arbeiderkontroll. De ville at alle arbeidere skulle være lydige mot lederen på toppen. Noe som er totalt forskjellig fra hva kjernen i sosialisme handler om. Neste steget var å transformere tsarens undertrykkelsessystem til nye verktøy for staten. Grunnen til at det blir kalt sosialisme er fordi de to største propagandamaskinene på den tiden av forskjellige grunner, valgte å kalle det det. Når det er sagt, så antar historikere at grunnlaget for dette var at Lenin ikke trodde det var mulig å ha en ekte sosialistisk stat i Russland på den tiden. Han var ortodox-marxist, og ifølge marxisme ville den ekte revolusjonen finne sted i den mest utviklede industrielle samfunnet på den tiden, Tyskland. Opplegget i Russland var å holde ting på plass til dette skjedde.
Vis hele sitatet...
Ifølge marxismen ville en kommunistisk revolusjon komme i land som allerede var industrialiserte, altså på det siste av de tre stadier Marx mente historien hadde vært delt inn i -- slavesamfunnet, føydalsamfunnet og det kapitalistiske samfunn. Problemet med Russland var at det ikke var industrialisert, og Lenin måtte tilpasse marxismen til forholdene der, som dermed ble marxismen-leninismen.


Sitat av Gabriel89 Vis innlegg
http://filosofi.no/politikk/sosialisme/

http://filosofi.no/politikk/kapitalisme/
Vis hele sitatet...
Det kan være greit å merke seg at alt på siden der er skrevet av Vegard Martinsen, en av Norges fremste objektivister.

Sitat av EoT Vis innlegg
Hvorfor ikke f. eks. sovjet-unionen oppnådde kommunisme er vanskelig å svare kort på. Personlig tror jeg det er umulig å nå kommunisme gjennom diktaturer. Jeg tror målet også må være middelet.
Vis hele sitatet...
Ja, løsningen tror jeg ligger i en drastisk desentralisering, men hvordan statsmakten skal forsvinne er et godt spørsmål. Etter en revolusjon kan den godt, tvert imot hensiktene, bli styrket for å kunne stå mot kontrarevolusjoner og motstand, som vi så i Sovjet. De kunne aldri gå over til den siste fase av kommunismen men så mange (ideologiske) trusselbilder, spesielt utenfra.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Ifølge marxismen ville en kommunistisk revolusjon komme i land som allerede var industrialiserte, altså på det siste av de tre stadier Marx mente historien hadde vært delt inn i -- slavesamfunnet, føydalsamfunnet og det kapitalistiske samfunn. Problemet med Russland var at det ikke var industrialisert, og Lenin måtte tilpasse marxismen til forholdene der, som dermed ble marxismen-leninismen.
Vis hele sitatet...
Da har jeg misforstått akkurat den biten. Greit å få avklart. Interessant!
Sitat av Afasar Vis innlegg

Ja, løsningen tror jeg ligger i en drastisk desentralisering, men hvordan statsmakten skal forsvinne er et godt spørsmål. Etter en revolusjon kan den godt, tvert imot hensiktene, bli styrket for å kunne stå mot kontrarevolusjoner og motstand, som vi så i Sovjet. De kunne aldri gå over til den siste fase av kommunismen men så mange (ideologiske) trusselbilder, spesielt utenfra.
Vis hele sitatet...
Ja, alle revolusjoner blir motarbeida av uten-/"innen"forstående land. England finansierte i stor grad borgerkrigen i Russland som fulgte revolusjonen. Jeg tror personlig revolusjonær strategi må være fleksibel - vi lever i helt andre forhold i dag kontra det tidlige 1900-tallet. Det eksisterte en viss grad av internasjonal solidaritet blant sosialister, men man har en helt annen mulighet til å forme mediebildet i dag. Hvis man klarer å oppnå solidaritet i befolkningen innad i landene som normalt ville startet kontrarevolusjonær politikk, har man et annet utgangspunkt enn hva bolsjevikene stod ovenfor i Russland. Hvis man klarer å bygge en stor, internasjonal organisasjon har man mye fastere grunn å stå på enn hva man tidligere har hatt (for de som er interesserte prøver internasjonale anarkister å gjøre akkurat det at time speaking: http://www.iopsociety.org/)
Trådstarter
[quote=Afasar;2532154]Ifølge marxismen ville en kommunistisk revolusjon komme i land som allerede var industrialiserte, altså på det siste av de tre stadier Marx mente historien hadde vært delt inn i -- slavesamfunnet, føydalsamfunnet og det kapitalistiske samfunn. Problemet med Russland var at det ikke var industrialisert, og Lenin måtte tilpasse marxismen til forholdene der, som dermed ble marxismen-leninismen.



Det kan være greit å merke seg at alt på siden der er skrevet av Vegard Martinsen, en av Norges fremste objektivister.



Jeg som ganske ny innen alt innenfor temaet, må spørre kanskje like dumt om hvem han er og hva menes med objektivister? Sammenlignet med å lese wikipedia sidene og hans sider virket det jo ganske likt og sammenhengende.



Enda en ting jeg undrer på, som jeg (tror jeg) leste igår angående marx, var at demokrati var det øverste stadiet innen sosialismen.

Hvorfor vil kommunistene "tvinge" gjennom deres ideologi, når de påstår at de vil gjøre alt til det beste for alle? At hele befolkningen skal være med å bestemme. Jeg vet at det fins kommunister som også mener en revolusjon/forandring ikke bør gjøres via kupp/maktmisbruk, men når de mener de vil at menneskene skal ha det best mulig og likt, da burde de vel forstå at flesteparten av menneskene i samfunnet ikke vil ha kommunisme?
Om dette var tilfelle hadde vel alle stemt rødt eller lignende partier.


Flertallet stemmer jo på partier som er og regne som sosialdemokrater, med et svært annerledes syn på økonomien enn via planøkonomi.

Jeg sitter på lite informasjon så ikke skyt meg om jeg skulle uttale noe som ikke stemmer. Syns dette er veldig interessant og prøver å se helheten.
Sitat av Gabriel89 Vis innlegg
Hvorfor vil kommunistene "tvinge" gjennom deres ideologi, når de påstår at de vil gjøre alt til det beste for alle? At hele befolkningen skal være med å bestemme. Jeg vet at det fins kommunister som også mener en revolusjon/forandring ikke bør gjøres via kupp/maktmisbruk, men når de mener de vil at menneskene skal ha det best mulig og likt, da burde de vel forstå at flesteparten av menneskene i samfunnet ikke vil ha kommunisme?
Om dette var tilfelle hadde vel alle stemt rødt eller lignende partier.


Flertallet stemmer jo på partier som er og regne som sosialdemokrater, med et svært annerledes syn på økonomien enn via planøkonomi.

Jeg sitter på lite informasjon så ikke skyt meg om jeg skulle uttale noe som ikke stemmer. Syns dette er veldig interessant og prøver å se helheten.
Vis hele sitatet...
De fleste kommunister vil ikke tvinge gjennom en revolusjon, uten at samfunnet er klart for det. Det er bare militante marxist-leninister som ønsker dette. De har et samfunnssyn som varierer veldig fra normen i Norge, så det er kanskje litt vanskelig å forstå dem. De ser på samfunnet konstant utifra et klasseperspektiv, hvor den dominerende klassen undertrykker de lavere lagene. Den dominerende klassen har konstruert parliamentet, et politisk system som ikke fungerer demokratisk og som aldri kan realisere arbeiderklassens emansipasjon. Det at folk stemmer sosialdemokratisk er bare fordi de ikke skjønner at de blir undertrykte, derfor må marxist-leninistene drive dem gjennom revolusjonen og, videre, inn i kommunismen. Litt a là tankene som var populære blant opplysningstidens herskere - det opplyste enevelde.

Sidenotat: når kommunister snakker om demokrati må det ikke forveksles med dagens partipolitiske system - man snakker her om et kollektivt, direktedemokratisk rådssamfunn uten stat, storting, marked eller andre hierarkiske institutisjoner.
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
De fleste kommunister vil ikke tvinge gjennom en revolusjon, uten at samfunnet er klart for det. Det er bare militante marxist-leninister som ønsker dette. De har et samfunnssyn som varierer veldig fra normen i Norge, så det er kanskje litt vanskelig å forstå dem. De ser på samfunnet konstant utifra et klasseperspektiv, hvor den dominerende klassen undertrykker de lavere lagene. Den dominerende klassen har konstruert parliamentet, et politisk system som ikke fungerer demokratisk og som aldri kan realisere arbeiderklassens emansipasjon. Det at folk stemmer sosialdemokratisk er bare fordi de ikke skjønner at de blir undertrykte, derfor må marxist-leninistene drive dem gjennom revolusjonen og, videre, inn i kommunismen. Litt a là tankene som var populære blant opplysningstidens herskere - det opplyste enevelde.

Sidenotat: når kommunister snakker om demokrati må det ikke forveksles med dagens partipolitiske system - man snakker her om et kollektivt, direktedemokratisk rådssamfunn uten stat, storting, marked eller andre hierarkiske institutisjoner.
Vis hele sitatet...

Okei. Fint svar

Så satt litt på spissen;
Lenin ville fjerne at proletarene/arbeiderklassen ble undertrykt, derfor tok han selv makten og ble en tyrann der han selv drev med massemord og maksimum undertrykkelse i hans vei til å fjerne undertrykkelsen?
Om jeg fortsatt ikke er helt på jordet, kan dette da sies som et bevis på at kommunismen ikke er gjennomførbar?

Utrolig interessant. Kan vel bare angre på at man ikke fulgte godt nok med på skolen i ungdomstiden og vgs..
[quote=Gabriel89;2532280]
Sitat av Afasar Vis innlegg



Det kan være greit å merke seg at alt på siden der er skrevet av Vegard Martinsen, en av Norges fremste objektivister.



Jeg som ganske ny innen alt innenfor temaet, må spørre kanskje like dumt om hvem han er og hva menes med objektivister? Sammenlignet med å lese wikipedia sidene og hans sider virket det jo ganske likt og sammenhengende.
Vis hele sitatet...
Vegard Martinsen er objektivist (liberalist, ikke samme som frp-liberal), og leder for det politiske partiet DLF. En kar som ikke har mye til overs for sosialisme, og som forklarer ideologien fra en vinkel du aldri hører gjennom skolen eller vg.
Sist endret av satanpåski; 13. april 2012 kl. 17:03.
Sitat av Gabriel89 Vis innlegg
Jeg som ganske ny innen alt innenfor temaet, må spørre kanskje like dumt om hvem han er og hva menes med objektivister?
Vis hele sitatet...
De ønsker en ren laissez-faire-kapitalisme, altså ren markedsøkonomi hvor staten er begrenset til en nattvekterstat, som utelukkende skal beskjeftige seg med politi, rettsvesen og forsvar, og velferdsstaten finnes dermed ikke -- ingen skatter, avgifter, offentlig tjenester og så videre. Staten har alstå ingen innflydelse og makt over markedet, alt er drevet av private aktører.

Sitat av Gabriel89 Vis innlegg
Så satt litt på spissen;
Lenin ville fjerne at proletarene/arbeiderklassen ble undertrykt, derfor tok han selv makten og ble en tyrann der han selv drev med massemord og maksimum undertrykkelse i hans vei til å fjerne undertrykkelsen?
Om jeg fortsatt ikke er helt på jordet, kan dette da sies som et bevis på at kommunismen ikke er gjennomførbar?
Vis hele sitatet...
Overgangen til kommunismen, slik det vanligvis blir ansett, krever en ekstremt sterk stat, proletariatets diktatur, for å hindre all oppblomstring av kapitalisme. Når dette trusselbildet er borte, kan samfunnet slakke på tøylene og forandre seg til det stats- og klasseløse samfunnet som kalles kommunismen.

At det ikke fungerte da, er ikke i seg selv et bevis på at det ikke kan fungere. For det første var Russland i en dårlig forfatning fra før av, og den internasjonale motstanden var stor. Når andre land har innslag av kapitalisme, som stadig prøver å påvirke i den retning, blir det vanskelig, da all kapitalisme må være borte fra systemet for at det skal fungere. Dessuten brukte Sovjetunionen enorme summer og ressurser på militærkappløpet med USA, og fikk lite til overs. Når det bestemmes, at så mye penger skal brukes på for eksempel stålproduksjon, er det ikke rart hungersnøden og livsvilkårene var dårlige for så mange.

Dessuten er det jo mange andre fremgangsmåter, målet i seg selv, kommunismen, har aldri vært prøvet ut og vi vet dermed ikke om det fungerer eller ikke.
Sist endret av exocytose; 13. april 2012 kl. 17:36.
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Sitat av Afasar Vis innlegg
Ja, løsningen tror jeg ligger i en drastisk desentralisering, men hvordan statsmakten skal forsvinne er et godt spørsmål. Etter en revolusjon kan den godt, tvert imot hensiktene, bli styrket for å kunne stå mot kontrarevolusjoner og motstand, som vi så i Sovjet. De kunne aldri gå over til den siste fase av kommunismen men så mange (ideologiske) trusselbilder, spesielt utenfra.
Vis hele sitatet...
Er forskjellen på en sentralisert planøkonomi og og en desentralisert planøkonomi hvem som styrer den? Er det folket som styrer en desentralisert planøkonomi?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Gabriel89 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Artig. En artikkel om sosialisme skrevet av DLF lederen. Jeg hadde tatt den med en klype salt.
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Bottomline både sosialister og komunister er sprø i hue.
Vis hele sitatet...
Er vel som ikke noe peker til at det er den objektive og fullstendige sannheten.
Sist endret av NoiseMerchant; 14. april 2012 kl. 22:03.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Denne er fin: "The Russian Revolution in Colour":

http://www.youtube.com/watch?v=5Fx6p...eature=related

Marxisme i teorien: Du og naboene dine har to kuer. Naboene dine hjelper deg med å passe dem, og dere deler melka.
Marxisme i praksis: Du har to kuer sammen med naboene dine. Alle vil drikke melka, men ingen vil jobbe, og kuene dør av sult.
Sitat av Gabriel89 Vis innlegg
Slik jeg trodde det teoretisk sett var, er slik at sosialismen er et steg på vei til kommunismen.
Avskaffelsen av kapitalismen, og dette må gjøres via en revolusjon for deretter må nasjonen styres av en sterk stat(sosialisme) og når det klasseløse samfunnet er nådd forsvinner staten og man kommer over i kommunisme!?

Hvordan kan man da si at Tsjekkoslovakia og Russland med Lenin og Stalin var kommunise? Med den sterke staten de hadde vil det vel mere være sosialisme i et forsøk på å oppnå kommunismen ?

Eller er jeg helt på jordet nå?
Vis hele sitatet...
Tankegangen til Marx var att de frie markedene ville vokse seg såpass store og uoversiktlige att markedene ikke ville være i stand til å holde styringen over produksjon av varer. Underproduksjon ville bli erstattet av overproduksjon og lavkonjunktur (nedgangstider) ville etterfølge høykonjunktur (oppgangstider) i ett ekstremt hyppig tempo. Dette ville da presse frem ett behov for en sentralisert økonomi, ref. planøkonomi. Marx mente også at dette ville gå hånd i hånd med sosiale omveltninger i retning sosialisme, hvor da en klasse (arbeiderklassen) ville ha styringen, og samfunnets produksjonsmidler ville være statlig eid, og dermed under kontrollen til arbeiderklassen. Marx mente at staten er verktøy en klasse brukte for å dominere en annen klasse, og etterhvert som denne prosessen gikk over tid ville det ikke være behov en stat siden samfunnet i praksis ville være klasseløst. Når staten var avskaffet ville samfunnet være ett kommunistisk samfunn, og man kunne leve etter prinsippet "ta etter behov og gi etter evne".

Skal man bruke definisjonen Marx satte på sosialisme, så kan man ikke kalle Sovjet for ett sosialistisk samfunn da man byttet ut en overklasse med en annen. Derfor kaller mange Marxister det tidligere Sovjet for ett diktatur, statskapitalisme(?), tyranni osv.
Se dokumentaren "The Soviet Story".
http://www.romm.org/soc_com.html:

"A common mistake is to confuse Socialism, the economic system, with Communism, the political system.
Communists are "socialist" in the same way that Republicans are "compassionate conservatives".
That is, they give lip service to ideals they have no intention of practicing."
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av EoT Vis innlegg
Du har i stor grad rett når det gjelder kommunisme, TS, og nei, man kan ikke med det rette si at f. eks. Sovjet var kommunistiske i praksis. De var i proletariatets diktatur, et fåtallsstyre kontrollert av de "profesjonelle revolusjonære" - eliten som skal lede massene til kommunisme. Dette er marxist-leninisme. Kommunisme er, som du sier, et statsløst, klasseløst og kollektivt drevet samfunn.

Sosialisme er mer en paraplybetegnelse for alle "ikke-kapitalistiske" økonomiske ideologier (termen er upresis og kan beskrive alt fra frihetlig sosialisme (kollektiv, direktedemokratisk kontrollering av ressursene) til sosialdemokrati (til en viss grad statlig innflytelse på markedet, statlig drevne bedrifter) til statskapitalistisk planøkonomi (Sovjet).
Vis hele sitatet...
Feil. Det er Marxisme du prøver å forklare istedenfor kommunisme.
Ikke ta det her personlig, men etter å ha lest kommentarene her, så vet de fleste her ikke hva de snakker om.

Sitat av Gabriel89 Vis innlegg
Okei. Fint svar

Så satt litt på spissen;
Lenin ville fjerne at proletarene/arbeiderklassen ble undertrykt, derfor tok han selv makten og ble en tyrann der han selv drev med massemord og maksimum undertrykkelse i hans vei til å fjerne undertrykkelsen?
Vis hele sitatet...
Feil. Lenin har aldri fullført noen massemord. Det er Stalin du tenker på.
Synes du kunne ha undersøkt dette litt før du uttalte deg så faktaløst.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Feil. Det er Marxisme du prøver å forklare istedenfor kommunisme.
Ikke ta det her personlig, men etter å ha lest kommentarene her, så vet de fleste her ikke hva de snakker om.
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om? Ikke ta det personling, men for å kunne ha en konstruktiv diskusjon må man lese hva man siterer.

"[...]og nei, man kan ikke med det rette si at f. eks. Sovjet var kommunistiske i praksis. De var i proletariatets diktatur, et fåtallsstyre kontrollert av de "profesjonelle revolusjonære" - eliten som skal lede massene til kommunisme. Dette er marxist-leninisme."
Sitat av EoT Vis innlegg
Kommunisme er, som du sier, et statsløst, klasseløst og kollektivt drevet samfunn.
Vis hele sitatet...
Her, så beskriver du marxisme, ikke kommunisme.

Si i fra hvis jeg må gjøre det enda lettere å skjønne for deg.
Sist endret av Mortbaz; 24. februar 2013 kl. 16:33. Grunn: Feil koding
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Her, så beskriver du marxisme, ikke kommunisme.

Si i fra hvis jeg må gjøre det enda lettere å skjønne for deg.
Vis hele sitatet...
For det første må du roe ned de barnslige diskusjonsteknikkene dine. Du fremstår veldig usympatisk.
For det andre er marxismen en måte å se og analysere verden på, basert på en blanding av filosofi og vitenskap og ikke en konkret beskrivelse av en stat eller et samfunn. Man kan ikke si at det finnes "marxistiske land", hvis det er det du prøver å få fram.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Her, så beskriver du marxisme, ikke kommunisme.

Si i fra hvis jeg må gjøre det enda lettere å skjønne for deg.
Vis hele sitatet...
Lol, hvor har du det fra? Det er ikke bare marxisme som er basert på det som idealsamfunnet jeg beskrev i sitatet. Du kan for øvrig ikke abstrahere kommunisme-begrepet fra marxisme, da de henger nøye sammen. All marxisme* er kommunistisk, selv om alle kommunistiske tolkninger ikke er marxistiske (som anarko-kommunisme i Kropotkintradisjonen).

Hvis ikke det er kommunisme, please, forklar meg hva kommunisme er.

Her er hva wikipedia har å si om saken:

"Communism (from Latin communis - common, universal) is a revolutionary socialist movement to create a classless, moneyless[1][2] and stateless social order structured upon common ownership of the means of production, as well as a social, political and economic ideology that aims at the establishment of this social order."

http://en.wikipedia.org/wiki/Communism

*Marxisme som politisk ideologi, ikke vitenskapelig modell.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 24. februar 2013 kl. 19:32.
Sitat av EoT Vis innlegg
Lol, hvor har du det fra? Det er ikke bare marxisme som er basert på det som idealsamfunnet jeg beskrev i sitatet. Du kan for øvrig ikke abstrahere kommunisme-begrepet fra marxisme, da de henger nøye sammen. All marxisme* er kommunistisk, selv om alle kommunistiske tolkninger ikke er marxistiske (som anarko-kommunisme i Kropotkintradisjonen).

Hvis ikke det er kommunisme, please, forklar meg hva kommunisme er.

Her er hva wikipedia har å si om saken:

"Communism (from Latin communis - common, universal) is a revolutionary socialist movement to create a classless, moneyless[1][2] and stateless social order structured upon common ownership of the means of production, as well as a social, political and economic ideology that aims at the establishment of this social order."

http://en.wikipedia.org/wiki/Communism

*Marxisme som politisk ideologi, ikke vitenskapelig modell.
Vis hele sitatet...
Det du beskriver er marxisme, som er teorien. Kommunisme er det å jobbe(har ikke ett bedre ord) til ett statløst, pengeløst og klasseløst samfunn. Det var tidligvis ikke statløst eller pengeløst i Sovjetunionen om jeg må gi deg eksempler.
Sist endret av Mortbaz; 24. februar 2013 kl. 19:37. Grunn: Grammatikk
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Det du beskriver er marxisme, som er teorien. Kommunisme er det å jobbe(har ikke ett bedre ord) til ett statløst, pengeløst og klasseløst samfunn. Det var tidligvis ikke statløst eller pengeløst i Sovjetunionen om jeg må gi deg eksempler.
Vis hele sitatet...
Hvis du har lyst til å konstruere din egen definisjon på hva kommunisme er, må du gjerne gjøre det, men du kan ikke si at jeg, som bruker den konvensjonelle definisjonen, tar feil.
Sitat av EoT Vis innlegg
Hvis du har lyst til å konstruere din egen definisjon på hva kommunisme er, må du gjerne gjøre det, men du kan ikke si at jeg, som bruker den konvensjonelle definisjonen, tar feil.
Vis hele sitatet...
https://www.google.no/search?q=defin...w=1680&bih=935

"Leading to a society in which all property is publicly owned..

Altså, det er ingen som har konstruert en definisjon her. Men du tar rett og slett feil.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
https://www.google.no/search?q=defin...w=1680&bih=935

"Leading to a society in which all property is publicly owned..

Altså, det er ingen som har konstruert en definisjon her. Men du tar rett og slett feil.
Vis hele sitatet...
En kommunist ønsker å jobbe mot et kommunistisk samfunn(og vil støtte ulike teorier, hvorav marxistisk revolusjonær teori er en av mange): et kommunistisk samfunn er (per definisjon) et statsløst, pengeløst samfunn. Hva påstår du egentlig? At kommunisme også er prosessen mot det samfunnet? Jo, det kan du sikkert si, hvis du vil. Troller du meg?
Sosialisme er en sekkebetegnelse, og alt fra kommunister til sosialdemokrater identifiserer seg med sosialistisk ideologi som går ut på at de er kritiske til kapitalisme og individualisme, og de er kritiske til frie markeder fordi det skaper forskjeller på fattig og rik.

Kommunister er den retningen som ligger lengst til venstre med ingen privat eiendomsrett, statlig eide bedrifter og planøkonomi. De vil også ha et parti - kommunistpartiet. De er altså mot demokrati!

De fleste andre sosialister er for demokrati og har ihvertfall åpning for noe privat eiendomsrett og markedsøkonomi, selv om de gjerne er for at det skal reguleres i stor grad. Sterk statlig styring er vesentlig, men staten skal ikke styre alt som hos kommunistene.
Sitat av EoT Vis innlegg
En kommunist ønsker å jobbe mot et kommunistisk samfunn(og vil støtte ulike teorier, hvorav marxistisk revolusjonær teori er en av mange): et kommunistisk samfunn er (per definisjon) et statsløst, pengeløst samfunn. Hva påstår du egentlig? At kommunisme også er prosessen mot det samfunnet? Jo, det kan du sikkert si, hvis du vil. Troller du meg?
Vis hele sitatet...
Kommunisme er måten å lede staten til Marxisme. Marxisme er ett statsløst, pengeløst og klasseløst sammfunn.

En kommunist kan være en som ikke ønsker å fullføre idealet til Marx og heller styre landet i kommunisme. Poenget mitt er at det du prøvde å beskrive som kommunisme er marxisme. Snakk om kognitiv dissonans.
Sitat av krJo Vis innlegg
Kommunisme: Du har to kuer, staten tar de og du får litt melk tilbake.
Sosialisme: Du har to kuer, men gir en til naboen din slik at dere har like mye.
Vis hele sitatet...

Kommunisme: Du har to kuer, staten tar de og du får ikke melk men kan kjøpe melk om du får penger. Om du ikke har penger så får partikameratene først melka også biffene.

Sosialisme: Du har to kuer men gir vekk begge til bygda slik at dere alle har melk.



Mer seriøst så viser praktisk erfaring at kommunisme sjeldent fungerer og ender svært ofte i nepotisme og en sentral maktelite som fordeler godene seg imellom mens folket lider.
Sist endret av ompapa; 25. februar 2013 kl. 01:51.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Sosialisme er en sekkebetegnelse, og alt fra kommunister til sosialdemokrater identifiserer seg med sosialistisk ideologi som går ut på at de er kritiske til kapitalisme og individualisme, og de er kritiske til frie markeder fordi det skaper forskjeller på fattig og rik.

Kommunister er den retningen som ligger lengst til venstre med ingen privat eiendomsrett, statlig eide bedrifter og planøkonomi. De vil også ha et parti - kommunistpartiet. De er altså mot demokrati!

De fleste andre sosialister er for demokrati og har ihvertfall åpning for noe privat eiendomsrett og markedsøkonomi, selv om de gjerne er for at det skal reguleres i stor grad. Sterk statlig styring er vesentlig, men staten skal ikke styre alt som hos kommunistene.
Vis hele sitatet...
Som jeg har prøvd å forklare Mortbaz her, så er ikke kommunisme synonymt med marxist-leninister. De er kanskje kommunister (eller kanskje ikke) personlig, men disse to begrepene kan altså ikke veksles som man vil. Mange kommunister (inkl. meg selv) vil være sterkt uenig i påstanden din. Jeg er ikke for et parti, et parliament, en stat eller markedet.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Kommunisme er måten å lede staten til Marxisme. Marxisme er ett statsløst, pengeløst og klasseløst sammfunn.
Vis hele sitatet...
Nei, det der er rett og slett galt. Hvis du vil stå fast på det, får du vise til noen kilder, gjerne fra originaltekstene. Det kommunistiske samfunn blir gang på gang referert til som det postrevolusjonære. Marxisme er all form for følgelse av Marx sin teori, og vil omfavne alt fra historisk analyse til revolusjonær strategi.

En selverklært kommunist kan selvsagt mene så meget, men om han/hun skal være koherent i forhold til det kommunistiske idealet, kan han/hun ikke glorifisere proletariatets diktatur som det ultimate målet.

Veit ikke om jeg gidder å diskutere det her noe videre. Har brukt mange timer på sosialistisk ideologi, og føler ikke at du akkurat beriker meg.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 25. februar 2013 kl. 01:58.
Sitat av Gabriel89 Vis innlegg
Slik jeg trodde det teoretisk sett var, er slik at sosialismen er et steg på vei til kommunismen.
Avskaffelsen av kapitalismen, og dette må gjøres via en revolusjon for deretter må nasjonen styres av en sterk stat(sosialisme) og når det klasseløse samfunnet er nådd forsvinner staten og man kommer over i kommunisme!?

Hvordan kan man da si at Tsjekkoslovakia og Russland med Lenin og Stalin var kommunise? Med den sterke staten de hadde vil det vel mere være sosialisme i et forsøk på å oppnå kommunismen ?

Eller er jeg helt på jordet nå?
Vis hele sitatet...
Hovedtrekk:

Marxisme er en økonomisk og sosiopolitisk ideologi som er tuftet på en materialistisk tolkning av historien og en bestemt kritikk av kapitalismen som bygger på en såkalt «dialektisk analyse» av samfunnet, sosiale klasser og sosial utvikling. (Mye av det filosofiske grunnlaget for marxismen – f.eks det som kalles «dialektikk» - kommer fra tolkninger av og reaksjoner på den tyske idealistiske filosofen Hegel, derfor kalles marxister også for venstrehegelianere – i motsetning til f.eks endel konservative og senere fascistiske filosofer, som kalles for høyrehegelianere. Hvis du vil studere jordsmonnet som både marxismen og endel fascisme vokste ut fra: les Hegel!)

Sosialisme er betegnelsen på et økonomisk system basert på felles eierskap av produksjonsmidlene og en kooperativ styring av økonomien. «Felles eierskap» defineres veldig forskjellig innenfor de ulike sosialistiske ideologiene – det kan variere fra statlig eierskap til desentraliserte kommuner (råd).

Kommunismen er en revolusjonær sosialistisk doktrine/bevegelse som har som mål å skape et klasseløst og statsløst samfunn – kommunisme. I marxistisk teori (ikke alle sosialister og/eller kommunister er marxister) er sosialismen et steg på veien, en overgangsfase mellom kapitalismen og den endelige kommunismen.

Lenin introduserte ideen om en revolusjonær elite som måtte styre under den sosialistiske fasen som et «proletariatets diktatur». Lenins logikk var at borgerlige, kontrarevolusjonære og idealistiske ideer måtte undertrykkes og utryddes fra samfunnet for at det endelige målet (kommunismen) kunne realiseres – noe som krevde en sentralisert diktatorisk statsmakt. Derav navnet marxist-leninister på kommunister som følger denne ideologiske varianten av marxismen. Derfor kalles også det statlige sovjetiske diktaturet kommunistisk – ikke fordi de realiserte kommunismen, men fordi de arbeidet for å realisere kommunismen.

Omriss av videre utvikling:

Trotsky mente at sosialistisk revolusjon måtte foregå internasjonalt. Stalin mente derimot at sosialistisk revolusjon måtte ta utgangspunkt i det enkelte folk, i den enkelte etniske nasjon (altså en nasjonal sosialisme – og dette er grunnen til at de tyske nasjonalsosialistene, dvs nazistene, ikke kalles nazister, men fascister i sovjetisk terminologi, da sovjeterne under Stalin referte til seg selv som nasjonale sosialister.)

Den siste omdreingen på det kommunistiske teoretiske hjulet var Mao – som i tillegg til Stalins konsept om nasjonal sosialisme reviderte og utviklet andre deler av marxist-leninistisk teori, med fokus på folkekrig og geriljadoktriner, anti-imperialisme og tre-verdener teorien osv.
Sitat av EoT Vis innlegg
Som jeg har prøvd å forklare Mortbaz her, så er ikke kommunisme synonymt med marxist-leninister. De er kanskje kommunister (eller kanskje ikke) personlig, men disse to begrepene kan altså ikke veksles som man vil. Mange kommunister (inkl. meg selv) vil være sterkt uenig i påstanden din. Jeg er ikke for et parti, et parliament, en stat eller markedet.



Nei, det der er rett og slett galt. Hvis du vil stå fast på det, får du vise til noen kilder, gjerne fra originaltekstene. Det kommunistiske samfunn blir gang på gang referert til som det postrevolusjonære. Marxisme er all form for følgelse av Marx sin teori, og vil omfavne alt fra historisk analyse til revolusjonær strategi.

En selverklært kommunist kan selvsagt mene så meget, men om han/hun skal være koherent i forhold til det kommunistiske idealet, kan han/hun ikke glorifisere proletariatets diktatur som det ultimate målet.

Veit ikke om jeg gidder å diskutere det her noe videre. Har brukt mange timer på sosialistisk ideologi, og føler ikke at du akkurat beriker meg.
Vis hele sitatet...
Jeg har rettet deg til en rekke med definisjoner og du nekter fortsatt. Les den lange posten over meg om du trenger enda mer for å skjønne. Om ikke, så kan du lese kommunist manifestet av Marx og Engells.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg har rettet deg til en rekke med definisjoner og du nekter fortsatt. Les den lange posten over meg om du trenger enda mer for å skjønne. Om ikke, så kan du lese kommunist manifestet av Marx og Engells.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest det Det kommunistiske manifest. Tror jeg har en ganske god forståelse av Marx sin teori, og mange av de seinere tolkningene.

Som Bolverk sier:

"Kommunismen er en revolusjonær sosialistisk doktrine/bevegelse som har som mål å skape et klasseløst og statsløst samfunn – kommunisme."

Det kommunistiske samfunnet kan altså ikke betegnes som marxisme.

Edit: tror egentlig du bare misforstår meg. Man kan godt si at Sovjet var kommunistisk fordi det (teoretisk sett) skulle bevege seg mot kommunismen (hvis det er det du mener). Men det nådde da altså aldri kommunismen som sådan.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 25. februar 2013 kl. 17:48.
Sitat av EoT Vis innlegg

Edit: tror egentlig du bare misforstår meg. Man kan godt si at Sovjet var kommunistisk fordi det (teoretisk sett) skulle bevege seg mot kommunismen (hvis det er det du mener). Men det nådde da altså aldri kommunismen som sådan.
Vis hele sitatet...
Det er jo kommunismens store problem over alt, er det ikke?
Er det ikke slik at kommunismen kun kan oppnås gjennom en væpnet revolusjon?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Round Vis innlegg
Er det ikke slik at kommunismen kun kan oppnås gjennom en væpnet revolusjon?
Vis hele sitatet...
Nei, men ettersom det er ei total omdefinering av det økonomiske systemet, så må det ein revolusjon, i.e. stor omveltning, til for å gjennomføre det.
Kommunisme er et økonomisk system, eller kanskje heller en økonomisk ideologi, som er kapitalismens motsetning. Fordi økonomien har så stor innflytelse på samfunnet og menneskene vil en politisk gruppe som oftest bygge sin sosialpolitiske ideologi med grunnlag i en økonomisk ideologi.

Kommunisme som økonomisk ideologi går ut på at ingen har rett til å eie andres arbeidskraft.
Kapitalisme som økonomisk ideologi går ut på at hvis man har en kapital/formue, kan man bygge videre på den for å få en større formue.
For å forklare det med de to kuene som går igjen i denne tråden:
(Kapitalistisk økonomi, fra et kommunistisk synspunkt)
En mann eier to kuer. Du passer og melker kuene, og får lønn for det, mens mannen får melka. Mannen kan selge melka og dermed få en inntekt basert på din arbeidskraft.
(De sosiale følgene/klasseskillet)
Med pengene han får for melka kan han kjøpe enda en ku, og dermed få mer melk som gir en større inntekt, uten å kreve noen større innsats fra mannen. Du kunne også kjøpt en ku, men de pengene du tjener på å passe og melke kuene til mannen trenger du til å skaffe deg mat og klær og husly. Når mannen får barn kan han betale for at de skal få gå på en bedre skole enn du kan tilby dine barn, og de lærer hvordan de kan tjene mer på å eie kuer. De arver kuene etter faren sin, og blir rike av å selge kumelk, uten å noengang måtte melke en ku.
(Kommunisme, fra et kommunistisk synspunkt)
Det finnes to kuer. Når kuene må melkes blir de melket av noen som kan melke kuer. Når noen trenger melk får de den melken de trenger. Ingen eier melken, men alle får den melken de trenger.
Jeg vil ikke gi noen eksempler fra et kapitalistisk synspunkt, men noen av de tidligere ku-eksemplene kan nok brukes.

Sosialisme er et relativt vagt begrep, som over tid har fått mange betydninger.
Etter at kommunismen fikk et dårlig rykte med Sovjetunionen under Stalin og Folkerepublikken Kina under Mao, var det flere kommunistiske grupper som valgte å kalle seg sosialister. Sosialisme kan altså være et synonym for kommunisme.
Sosialisme kan også være betegnelsen på et blandingssystem. Et eksempel er Norge i dag, der staten tar seg av innbyggernes felles behov (veibygging, skole, helsetjenester osv.), samtidig som privatpersoner kan bygge opp sin egen formue og delta på markedet med private bedrifter.
Det finnes mange andre definisjoner på sosialisme, en del av den nevnes i denne tråden, men jeg skal ikke gå inn på dem her.

Fordi sosialisme er et så vidt begrep, mens kommunisme og kapitalisme strengt tatt er ganske smale som politiske ideologier, er det mer eller mindre opp til den enkelte organisasjon hva de velger å kalle seg. Sovjetunionen var kommunistisk fordi de hadde et kommunistisk mål, og valgte å kalle seg kommunister.

Det er viktig å huske at økonomisk system ikke er det eneste som påvirker samfunnet. Styreform er også viktig, og her er de to ytterpunktene demokrati og diktatur. Problemet hittil med forsøkene på å skape en kommunistisk stat er at de har endt opp med diktatorstyre. Man kan si at kommunisme ikke fungerer fordi det ikke har fungert fram til nå, men man kan også si at det er diktatur som ikke fungerer. Man vil aldri kunne oppnå et virkelig kommunistisk samfunn med diktatorstyre, fordi diktatoren vil være overklassen, og dermed en motsetning til den kommunistiske ideologien.
Naminia har et godt praktisk perspektiv på det. Problemet med denne typer begreper er at det såpass mye teoritisering omkring dem, og altfor mange glemmer at egne meninger og virkeligheten ikke er det samme.

Et viktig poeng er forøvrig at alle kommunistiske system som har vært prøvd hittils har brukt penger. Man får utbetalt lønn og bruker lønna til å kjøpe hva man vil. Forskjellen ligger primært i hvordan prisen settes, og "bedriftene" i et kommunistisk system ikke handler med hverandre.. det er også staten som betaler lønna di, og staten tar pengene inn igjen når de selger deg varer.

.. og det også her hovedproblemet har vært. I vesten når det er for lite av en vare går prisen opp, og man får etterhvert flere produsenter. I Russland var prisen fastsatt, så var man tom var man tom. Det medførte at varer det var for høy etterspørsel på måtte man stå i endeløse køer for å skaffe. Shopping i gamle kommunisent-soviet var faktisk en heldagsjobb... og det var faktisk rimelig standard at fant man en kø så stillte man seg i køen først, og deretter fant man ut hva den var for. Særlig varer fra øst-europa var det ekstremt høy konkurranse om å skaffe seg.
Sist endret av DumDiDum; 25. februar 2013 kl. 20:51.
Sitat av Naminia Vis innlegg
Kommunisme er et økonomisk system, eller kanskje heller en økonomisk ideologi, som er kapitalismens motsetning. Fordi økonomien har så stor innflytelse på samfunnet og menneskene vil en politisk gruppe som oftest bygge sin sosialpolitiske ideologi med grunnlag i en økonomisk ideologi.
Vis hele sitatet...
Du skriver mye smart, men uansett hvordan du snur å vender på det så er ikke sosialisme eller kommunisme noe annet enn politiske ideoliogier. I ideologiene inngår det økonomi men de er ikke et økonomisk system, slik som du fremstiller det.

Når det gjelder økonomiske ideologier så har man to hoved grupper. Plan økonomi (som ikke fungerer i praksis) og kapitalisme (som har eksitert lengre enn vi har hatt demokrati). Alle andre forskjellige typer økonomier som blandingsøkonomi, er basert på kapitalisme.



Sitat av Afasar Vis innlegg
De ønsker en ren laissez-faire-kapitalisme, altså ren markedsøkonomi hvor staten er begrenset til en nattvekterstat, som utelukkende skal beskjeftige seg med politi, rettsvesen og forsvar, og velferdsstaten finnes dermed ikke -- ingen skatter, avgifter, offentlig tjenester og så videre. Staten har alstå ingen innflydelse og makt over markedet, alt er drevet av private aktører.
Vis hele sitatet...
Her blander du litt, laissez-fair ønsker minst mulig innblanding, men de ønsker skatter.
Sist endret av Bernhard; 26. februar 2013 kl. 15:03.