Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2703
Har en bærbar pc til overs som bare skal brukes til media. Litt mp3, mye flac og filmer fra tid til annen. Finnes det noen kul distro som er dedikert til akkurat dette? Takker på forhånd for alle gode svar.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
mythtv kan jo være noe å titte på, hvis jeg har forstått ditt begrep av mediasenter.
Ellers er XBMC ganske grei..
En? Her er noen Mythbuntu, XBMC, LinuxICE, Enna, - det er sikkert flere.
Omaha's Avatar
Trådstarter
Takker, så var det bare det å bestemme seg da..
Jeg har hørt mye fint om Boxee som kommer til både Windows, Mac og Linux Ubuntu som software. Det finnes også en egen Boxee Box, men siden du sier du har hardwaren allerede så er nok softwaren mer retta mot deg. Boxee støtter "mp3, mye flac og filmer fra tid til annen" både på PC og TV-skjerm, alt ettersom.

Anbefaler deg å prøve, jeg liker softwaren ihvertfall.
Sitat av Gisse Vis innlegg
Jeg har hørt mye fint om Boxee som kommer til både Windows, Mac og Linux Ubuntu som software. Det finnes også en egen Boxee Box, men siden du sier du har hardwaren allerede så er nok softwaren mer retta mot deg. Boxee støtter "mp3, mye flac og filmer fra tid til annen" både på PC og TV-skjerm, alt ettersom.

Anbefaler deg å prøve, jeg liker softwaren ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig fornøyd med Boxee. Veldig bra UI. Det er også apps til Boxee. For eksempel youtube og TV-kanaler. Men mange fungerer bare i USA og UK.

Anbefales på det sterkeste
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg tilater meg å bumpe denne siden det er noen måneder siden den ble laget.

Jeg befinner meg i nøyaktig samme situasjon. Jeg har en laptop til overs, og ønsker å bruke den til "stue pc". Bruksområdene er ganske enkle. Den skal spille av filmer / tv-serier etc på min TV, og vil i noen grad brukes til surfePC

Laptopen har i dag windows vista og er ikke spesielt kjapp (specs er ukjent, men vista fulgte med originalt). Jeg regner med at å installere linux på den vil gjøre den kjappere, men jeg er skeptisk hvorvidt jeg da får den til å spille av alle formater etc. Jeg kunne tenke meg å organisere all media i et mediasenter og det aller aller meste vil være lagret på ekstrene HDD (tilkoblet med USB), men den må også takle netverksdisker og media som ligger på en windows basert PC (Win7)

Jeg har aldri vært spesielt komfortabel med linux, så brukervennlighet (også for install) er også et tema. Er det noen distroer som er mer egnet til dette enn andre?

Er det fremdeles Boxee som gjelder, eller er MyTV som Atx nevner et bedre valg?
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg tilater meg å bumpe denne siden det er noen måneder siden den ble laget.

Jeg befinner meg i nøyaktig samme situasjon. Jeg har en laptop til overs, og ønsker å bruke den til "stue pc". Bruksområdene er ganske enkle. Den skal spille av filmer / tv-serier etc på min TV, og vil i noen grad brukes til surfePC

Laptopen har i dag windows vista og er ikke spesielt kjapp (specs er ukjent, men vista fulgte med originalt). Jeg regner med at å installere linux på den vil gjøre den kjappere, men jeg er skeptisk hvorvidt jeg da får den til å spille av alle formater etc. Jeg kunne tenke meg å organisere all media i et mediasenter og det aller aller meste vil være lagret på ekstrene HDD (tilkoblet med USB), men den må også takle netverksdisker og media som ligger på en windows basert PC (Win7)

Jeg har aldri vært spesielt komfortabel med linux, så brukervennlighet (også for install) er også et tema. Er det noen distroer som er mer egnet til dette enn andre?

Er det fremdeles Boxee som gjelder, eller er MyTV som Atx nevner et bedre valg?
Vis hele sitatet...
Boxee er gull. Ikke noe problem å spille av hva som helst enten det ligger lokalt eller på en nettverksdisk.
Jeg kjenner xbmc bedre og mener det er et godt alternativ. I tillegg er boxee strengt tatt xbmc med noen tillegg som blant annet integrasjon mot sosiale medier.
Installasjonen av xbmc er en lek og den spiller av rubbel og bit, også det som er pakket i rar.-filer. Du kan velge om du vil installere ubuntu i bunn og xbmc på toppen eller om du vil legge inn en ferdig versjon av ubuntu med xbmc. Fordelen med første alternativ er at du har et fungerende os som også kan brukes til andre ting.
Takker for omfattende og godt svar!

Har også fått flere anbefalinger om å prøve mythbuntu siden jeg begynner på scratch. Noen erfaringer med det opp mot Boxee?
Har forstått (aldri prøvd) at XBMC er ganske behagelig å holde på med, lett å sette opp, lett å bruke, lett å vedlikeholde. I motsetning til mythtv som jeg ikke er en fan av.
(Det er ikke så vanskelig å sette opp, bare plagsomt!)
MythTV og XBMC er vel de 2 med høyest allmen aksept, jeg har kun testet MythTV på PS3, det var ingen høydare, men intrykket kan ha hatt med tilgjengelighet av ressurser i PS3en på det tidspunktet å gjøre. XBMC er av mange å se på som det beste innen medieavspilling, mens selv setter jeg pris på PS3en sin egen medieavspiller. Jeg har OSXBMC og Plex( mac fork av XBMC ) installert, men finner ikke noe som er vesentlig bedre til mitt bruk i disse sammenlignet med PS3en som allerede står i stua.
Sist endret av fxxked; 24. mai 2011 kl. 11:03. Grunn: intrykket
Du kan jo altids prøve vortebox Den har auto ripping av cd og dvder.http://vortexbox.org/

Du kan jo altids prøve vortebox Den har auto ripping av cd og dvder.,xhttp://vortexbox.org/
Har prøvd mye forskjellig opp gjennom årene, men faller bestandig tilbake på å konfigurere oppsett selv. Man føler seg ganske enkelt kneblet av ferdigløsninger som de nå svært populære media-boksene gir.

Anbefaler på det absolutt sterkeste MediaPortal og XBMC. Prøv begge dersom du har mulighet.

Media Portal har adskillig bedre tv-del men krever litt mer arbeid "behind the scenes" for å få satt det opp skikkelig. XBMC er bare å installere fra usb-pinne og boote opp rett i et pent gui der du kan legge til film/video/musikk-mapper etc.

Media Portal "må" kjøres med Maya eller StreamedMP tema.
http://www.team-mediaportal.com/exte...reen/maya-skin
http://www.team-mediaportal.com/exte...een/streamedmp

Så jo selvfølgelig nå at det var spesifisert ønske om Linux i tråden. d'oh....

Kjør på med XMBC
Sist endret av norboost; 24. mai 2011 kl. 20:00.
Jeg har vært borti en del av de nevnte mediacenteren, og jeg synes XBMC er overlegent. Det finnes mange gode guider på forumet til XBMC for å sette det opp, det finnes et flust av plugins og du kan kjøre det live om ønskelig.

Tips som jeg ser ikke er nevnt, Openelec en distro som er dedikert for mediacenter, denne er basert på XBMC og er lynrask.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Jeg har kun prøvd XBMC og jeg anbefaler det!
Veldig enkelt å sette opp. Dersom du skal bruke en laptop som MC og den har en fjernkontroll fra før, så er det stor sjanse for at XBMC tar inn signalene uten noe knoting.

PS: Om du skal installere det på den aller nyeste Ubuntuen (11.04), så les her hvordan du gjør det: http://www.n00bsonubuntu.net/content...natty-narwhal/
For eldre versjoner eller andre OS så kan du bare lese på XBMC-wikien.
Sist endret av Grimdoc; 24. mai 2011 kl. 21:41.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Parkettetterligning
Sorry for bumping, men har en gammel stasjonær som skal brukes som mediacenter. Har prøvd å innstallere mint og ubuntu. Under bootingen mista skjermen signalet og fikk det ikke igjen før jeg restarta pc-en og det samme skjedde igjen. Det jeg lurer på er hvilke distroer dere annbefaler. Arrester meg hvis jeg tar feil men er ikke for eksempel xbmc bare software som skal legges oppå for eksempel ubuntu? Eller får man xbmc som selvstendig distro også? Trenger forøvrig spotify (finnes jo linux versjon) samt en torrentklient. Vil også ha et som er litt enkelt å sette opp da jeg ikke gidder å bruke mye tid på mediasenteret så arch for eksempel er ikke aktuelt. Takk for alle tips og råd