Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 8952
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hadde satt pris på om du svarer på fler av spørsmålene som er stilt så langt, for slik det ser ut nå, har du kun svart på noen veldig få.

Eller vil du ikke svare på vanskelige spørsmål?

Prøver ikke å være frekk, men du oppfordrer oss til å stille spørsmål, men lar være å svare, synes bare det er litt rart.
Vis hele sitatet...
Enig. Det er stilt masse gode, saklige spørsmål her. Når du først oppretter denne tråden, syntes jeg at du må ta deg tid til å besvare størstedelen av spørsmålene også.

Sitat av pinkrabbitz
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om Jesus som hellig, og som Guds Sønn - ikke Jesus som en historisk person.
Sist endret av Sjølvaste; 13. januar 2011 kl. 17:31.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hadde satt pris på om du svarer på fler av spørsmålene som er stilt så langt, for slik det ser ut nå, har du kun svart på noen veldig få.

Eller vil du ikke svare på vanskelige spørsmål?

Prøver ikke å være frekk, men du oppfordrer oss til å stille spørsmål, men lar være å svare, synes bare det er litt rart.
Vis hele sitatet...
Orsak, det har berre vori knapt med tid. Eg kom nett frå ein demonstrasjon og arbeidar elles mykji om dagane.

Sitat av Euforia Vis innlegg
Går ikke-religiøse mennesker glipp av noe "stort" når de ikke er troende?
Vis hele sitatet...
Det er vanskeleg å gje noko svar, for eg veit ikkje kva andre menneske vil ha. Det blir litt som å svare på om folk misser noko stort om dei ikkje høyrer symfoniane åt Anton Bruckner eller om dei ikkje klatrar opp Galdhøpiggen.

Mener du at religion ligger i naturen til folk og at det finnes overnaturlige ting som gjør det naturlig for mennesker å være tronde, eller er religion kun et menneskeskapt fenomen? Håper på å få høre din mening.
Vis hele sitatet...
Livsmysteriet trur eg gjeld for dei fleste, uavhengig av kvar dei kjem frå. Det er ikkje rett fram kvifor eller for kva vi skal vera til, sjølv om ein tek omsyn til darwinismen. Religion er ikkje ei sjølvsagt tilnærming her, men at framvoksteren er så utbreidd stødt over heile kloten — frå animister i Afrika til taoistar i Asia — tyder i alle fall på at religion er naturleg. Det stend ikkje noko imot at ting kan vera naturleg, sjølv om dei skal vera menneskeskapte. Språk, til dømes.

Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hva syns du om dette:
Vis hele sitatet...
Eg tykkjer det er barskt. Det er heilage Paul som preikar der. Han kan somtid vera litt udiplomatisk i tonen, så det er rett å sjå det i samanheng: Sitatet gjeld småprat mellom kjerringar, og korleis det forstyrrer prosessen i kyrkjetenesta.

Det held fram «12 men eg gjev ikkje ei kvinna lov til å vera lærar eller å bjoda yver mannen, ho skal vera i stilla». Det tyder ikkje det som er openbert å skjøna på norsk. Det er heller eit verkemedel for å forklare kor viktig det er at mannen utfører sine pliktar. Tenk att på Adam og Eva, kvar Adam forsømte plikti si og braut med Gud. Det var ikkje Evas feil!

Det har vori mange kvinnelege lærarar gjennom kristendomen, til dømes heilage Elisabeth, moderi åt døparen Johannes. Andre døme er heilage Maria frå Egypt og heilage Helena (moderi åt keiser Konstantin). Dessuten finst alltids Gal 3: 28 [ . . .] her er ikkje mann og kvinna; for de er alle ein i Kristus Jesus.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Kva kunne ha fått deg til å gje slepp på kristentrua di?
Vis hele sitatet...
Eg blir ganske laus i trui etter ei kasse øl.

Sitat av Provo Vis innlegg
Kanskje kjedelige spørsmål, men personlig er jeg mest interessert i hvordan du forholder deg til religionen på et rasjonelt, analytisk og intellektuelt nivå.
Vis hele sitatet...
No er ikkje religion direkte rasjonelt, av di det ikkje er vitskap. Lite som har med dei menneskelege behovi er rasjonelle. Dei berre er der.

1. Baserer du din tro kun på hva du "ubegrunnet" føler er riktig, eller er det et resonnement bak at du tror på akkurat denne, av så mange religioner? Og i den sammenheng, tror du at du ville endt med å tro på den samme religionen hvis du hadde et helt annet kulturelt opphav og bakgrunn – si hvis du for eksempel ble født og oppvokst med en hinduistisk familie i India? Hvis du tror du hadde fått den samme troen, hvorfor ser religion ut til å være så kraftig korrelert med geografisk og kulturell tilhørighet? Og hvis du ikke tror det, hvordan kan du forsvare troen på at akkurat din religion er riktig, samt hvordan kan man forsvare konsekvensene som religionen sier at følger av å ha feil tro når dette er kulturelt betinget og helt utenfor egen kontroll?
Vis hele sitatet...
No er dei fleste bundi av tradisjonar, vera dei kristne, muslimar eller vestlendingar. Det er heilt korrekt. Religion er ein sosial ting, og veks anten til eit miljø der han er — eller treng eit miljø for å overleve. Dette ser du på til dømes russiske innvandrar, som driv små ortodokse kyrkjelydar, til dømes i Oslo.

Når eg trur på det eg trur, er det ikkje eit enkelt svar. Trui er ein prosess. Men om eg skal svare stutt: Skjønheit. Dei kristne mysterii er vakre og er dei einaste som eigentleg når fram åt meg. Eg er forsåvidt kjent med både zen-buddhisme og esoteriske tolkningar av hinduisme, utan at eg følte eg fekk noko att for dei. Det er både faste og bøn der au, men oftast med ein annan retning. Faktisk er det mykji som er likt i Zen og ortodoks kristendom, serleg forståingi av synd (som eg kan koma inn på seinare, om nokon vil). Men det var lell ikkje nok, og det var faktisk meditering over zenparadoks som gjorde meg «svak nok» for Kristus.

2. Hvorfor er ikke det å be til Gud å sette spørsmålstegn ved Guds dømmekraft?
Vis hele sitatet...
Veldig godt spørsmål! Du er inne på spørsmålet om Gud har ein plan for oss, som mange kristne meiner han har (serleg kalvinistar). Det er ikkje rett fram slik for meg. Rolla til bøn er å opne oss sjølv for Gud, slik at frelsa blir mogleg. Det finst eit godt innlegg om det heilt nedst her, som seier det langt betre enn ein ulærd som meg.

Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Hvorfor ser noen kristne på alkohol som en synd? Jesus symboliserte jo blodet sitt med vin.
Vis hele sitatet...
Fordømingi av alkohol finst ikkje direkte i Bibelen. Heilage Paul snakkar derimot om dette: 1 Kor 6: 10 (korkje) tjuvar eller havesjuke eller drikkarar eller baktalarar eller røvarar skal erva Guds rike. Her snakkar vi altså om dei som fortapar seg til pasjonen, eller lystene, og dermed blir bundne til dei. Mykji av ortodoksien går ut på å overkoma lystene, både for å sjå klårare og bli eit betre menneske. Det er ikkje ulikt det du finn i ymse retningar av buddhisme, hinduisme og Islam.

Korkje dei ortodokse eller gamalkatolikkane fordømer rusbruk per prinsipp. Det kjem helst frå dei som tolkar ting or Bibelen og trekk det til den øvste konklusjonen. I så fall må Jesus sjølv vera uperfekt, for han drakk vin sjølv. Det var i alle fall menneskeleg av han å ha feil, men vinen er det ikkje noko gali med. Eg tykkjer både alkohol, hasj og knips er godt i rett høve.
Hvor sent er det lov å angre sine synder for disse tyvene, alkoholikerne osv?
3 dager før armageddon? 3 uker? Hva med de som lever i land der man kanskje aldri hører om kristendom?
Hvorfor er "din" gud den rette gud?
Jeg mener, du forkaster vel, i likhet med meg, alle de hundrevis av gudene i hinduismen, Allah, gamle norrøne guder, gamle egyptiske guder osv?

På den måten er du og jeg ganske like - jeg tar det bare et lite skritt lenger, og forkaster også din gud...

Og et spørsmål til:
Hva hadde du tenkt/følt/gjort om f.eks. svenskene plutselig hadde kommet over og okkupert Norge, med begrunnelse at det sto i en gammel bok at Gud hadde sagt at de skulle det? Eller om FN hadde sagt at danskene kunne få Norge, fordi "de måtte jo ha et land, de og" - og de hevdet jo selv at Gud hadde lovet dem det? Som du kanskje skjønner, så tenker jeg på konflikten mellom Palestina og "Israel" her...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
  1. Hva konkret tror du på? (som jeg ikke tror på. Altså; hva skiller deg fra en ateist, trosmessig.)
  2. Hvorfor?
  3. Hvordan stiller du deg til "måter å bruke bibelen på" i denne posten? (14. avsnitt. Punktliste)
Sitat av uppdali Vis innlegg
Orsak, det har berre vori knapt med tid. Eg kom nett frå ein demonstrasjon og arbeidar elles mykji om dagane.
Vis hele sitatet...
Det går bra, vi har vel alle et liv utenom forumet.

Sitat av uppdali
Dei kristne mysterii er vakre og er dei einaste som eigentleg når fram åt meg.
Vis hele sitatet...
Forstår jeg deg rett i at valg av tro grovt sett er smak og behag?

Hva styrker deg da i din tro om at det du tror på er det rette?

Hva tenker du om andre religioner, tar de feil og i tilfelle hvorfor/hvorfor ikke?

Sitat av uppdali
Det finst eit godt innlegg om det heilt nedst her, som seier det langt betre enn ein ulærd som meg.
Vis hele sitatet...
Christ Himself tells us, it is his prayer which justified him and is plessing to God, for he is sincere and acknowledges that he is a sinner.
Vis hele sitatet...
Så bønn er å be om tilgivelse?

Hva med alle som da ber av helt andre grunner?

Fant også mer i teksten du linker til:
If we live our lives in a Christian manner, we need not concern ourselves if we be among the elect or not. In the long run of things, Christ has come again, He has judged the living and the dead, and we have either reached salvation or condemned ourselves, but that is in the framework of eternity, so we still toil in this life and in the time God has given us. may we use it well.
Vis hele sitatet...
Betyr dette at Jesus allerede har dømt alle levende og døde og hvor vidt dere har oppnådd frelse eller ikke ved å leve i den kristne tro er allerede bestemt, men det finner man ikke ut av før man dør, så derfor strever man videre i livet som kristen, muligens fordømt til evig tid?

Hva tenker du om at gud er elendig til å kommunisere (er ikke dette litt merkelig med tanke på at h*n skal være allmektig)?
har du sett/befølt en: engel/jesus/gud, eller andre figurer fra bibelen?
Slik mange ser og og deretter bli "frelst" eller "funnet"?

Skrifter du mye?
Sitat av uppdali Vis innlegg
No er dei fleste bundi av tradisjonar, vera dei kristne, muslimar eller vestlendingar. Det er heilt korrekt. Religion er ein sosial ting, og veks anten til eit miljø der han er — eller treng eit miljø for å overleve. Dette ser du på til dømes russiske innvandrar, som driv små ortodokse kyrkjelydar, til dømes i Oslo.
Vis hele sitatet...
Ja, det er i grunn dette jeg mener. Men hvordan kan man da forsvare konsekvensene av å tro på feil religion? Dette tyder jo også på at vi vestlige har en vesentlig større sannsynlighet for å oppnå Guds frelse enn de fra andre deler av verden, og dette høres vel ikke helt rimelig ut – altså at vår personlige mulighet for å oppnå frelse skal være avhengig av hva de i umiddelbar nærhet velger å tro på, som jo er resultatet av kulturen man ufrivillig tilhører. Hvis Gud hadde vist seg for menneskeheten, derimot, så ville alle hatt et like godt grunnlag for å bruke den frie viljen han har gitt oss til å ta avgjørelsen om hvorvidt man vil følge han eller ikke, men slik det er nå fungerer det mer som en meget sterkt kulturelt betinget gjetning med evig fortapelse som straff for å gjette feil. Har du noen forklaring på hvorfor han da ikke beviser eller sannsynliggjør sin eksistens, og hvordan dette er forenlig med ideen om en god Gud?

Sitat av uppdali
Når eg trur på det eg trur, er det ikkje eit enkelt svar. Trui er ein prosess. Men om eg skal svare stutt: Skjønheit. Dei kristne mysterii er vakre og er dei einaste som eigentleg når fram åt meg.
Vis hele sitatet...
Hvilke mysterier er det du tenker på da? Personlig har de kristne mysteriene jeg kan komme på det til felles at de kun er mysterier hvis man i utgangspunktet aksepterer kristendommen som sann. Jeg kan ikke se at de gir noen svar på mysterier man finner utenfor kristendommens grenser – i hvert fall ikke uten å medføre minst like store mysterier som resultat. Men du har kanskje eksempler på noe annet? Eller kanskje jeg misforsto hva du mente?

Sitat av uppdali
Veldig godt spørsmål! Du er inne på spørsmålet om Gud har ein plan for oss, som mange kristne meiner han har (serleg kalvinistar). Det er ikkje rett fram slik for meg. Rolla til bøn er å opne oss sjølv for Gud, slik at frelsa blir mogleg. Det finst eit godt innlegg om det heilt nedst her, som seier det langt betre enn ein ulærd som meg.
Vis hele sitatet...
Det var ikke helt dette jeg tenkte på, men jeg var kanskje litt vag i spørsmålsstillingen. Jeg ser at dette er relevant i forbindelse med bønner om frelse på et generelt grunnlag, men jeg tenker mer på bønner av den mer konkrete sorten. Når man ber om at spesielle ting skal skje eller ikke skje – som et vilkårlig eksempel, si man ber om at ens kamerat skal komme trygt frem på en lang biltur. En slik bønn behøver ikke å innebære at Gud har en langsiktig plan, men den impliserer at Gud har mulighet til å påvirke situasjonen, og man ber da Gud om å gjøre nettopp dette. Så lenge Gud skal være allvitende kan jeg ikke forstå hvorfor dette ikke er å trekke hans dømmekraft i tvil..
Hva fikk deg til å bli religiøs?

Hvordan var livet ditt før du ble religiøs, og hvordan er det nå?
Sitat av n5k Vis innlegg
Og et spørsmål til:
Hva hadde du tenkt/følt/gjort om f.eks. svenskene plutselig hadde kommet over og okkupert Norge, med begrunnelse at det sto i en gammel bok at Gud hadde sagt at de skulle det? Eller om FN hadde sagt at danskene kunne få Norge, fordi "de måtte jo ha et land, de og" - og de hevdet jo selv at Gud hadde lovet dem det? Som du kanskje skjønner, så tenker jeg på konflikten mellom Palestina og "Israel" her...
Vis hele sitatet...
Jeg opplever at du har svært dårlig kjennskap til den konflikten....

Området Palestina var heleid av det ottomanske riket fram til første verdenskrig. Mellom første og andre verdenskrig var det Storbritannia som hadde herredømme der. I den tiden flyttet det jøder ned dit, til et område som var goldt og uten fruktbarhet. Jødene kjøpte sotre eiendommer, de hadde mye å rutte med.

Etter andre verdenskrig overlot britene området til FN, som foreslo en deling mellom jødene og de såkalte "palestinerne", som stor sett var folk av forskjellige opphav, stort sett arabere fra landene rundt. Jødene godtok delingsforslaget, palestinerne gjorde det ikke. Dagen etter gikk alle landene rundt til angrep på Israel, noe som førte til at mange palestinere havnet i flyktningeleirer. Israel vant krigen.

Den kan ikke sammenliknes med dine dårlige eksempler i det hele tatt.
Sitat av Jannis! Vis innlegg
Jeg opplever at du har svært dårlig kjennskap til den konflikten....

Området Palestina var heleid av det ottomanske riket fram til første verdenskrig. Mellom første og andre verdenskrig var det Storbritannia som hadde herredømme der. I den tiden flyttet det jøder ned dit, til et område som var goldt og uten fruktbarhet. Jødene kjøpte sotre eiendommer, de hadde mye å rutte med.

Etter andre verdenskrig overlot britene området til FN, som foreslo en deling mellom jødene og de såkalte "palestinerne", som stor sett var folk av forskjellige opphav, stort sett arabere fra landene rundt. Jødene godtok delingsforslaget, palestinerne gjorde det ikke. Dagen etter gikk alle landene rundt til angrep på Israel, noe som førte til at mange palestinere havnet i flyktningeleirer. Israel vant krigen.

Den kan ikke sammenliknes med dine dårlige eksempler i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det der kan jo ikke sammenlignes med virkeligheten i det hele tatt.

La ikke denne tråden bli atter en Israel vs Palestina-tråd.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det der kan jo ikke sammenlignes med virkeligheten i det hele tatt.

La ikke denne tråden bli atter en Israel vs Palestina-tråd.
Vis hele sitatet...
Hva er langt fra virkeligheten? Det er jo helt korrekt. Britene styrte frem til 1947. Det var Egypt, Syria, Libanon og Irak som angrep Israel og startet krigen i 1948. Jødene hadde allerede begynt å bosette seg i området på slutten av 1800-tallet.

Det tar deg noen få sekunder å sjekke slike historiske fakta før du kritiserer andre.
Sist endret av Kalakov; 14. januar 2011 kl. 14:28.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Hva er langt fra virkeligheten? Det er jo helt korrekt. Britene styrte frem til 1947. Det var Egypt, Syria, Libanon og Irak som angrep Israel og startet krigen i 1948. Jødene hadde allerede begynt å bosette seg i området på slutten av 1800-tallet.

Det tar deg noen få sekunder å sjekke slike historiske fakta før du kritiserer andre.
Vis hele sitatet...
Konflikten langt unna så svart/hvitt som du vil ha det til. Jeg kommer ikke til å diskutere dette med deg i denne tråden, ta det opp i denne istedet.
Du minner meg om en lærer jeg engang hadde på en kristen vgs.

Mitt spørsmål til deg er følgende: Hva mener du om begrepet "personlig kristen"? Det er et utrykk som har vært litt på dagsorden i det siste i media, og jeg skjønner meg rett og slett ikke på det. Er det ikke slik i kristendommen at enten er man kristen, eller ikke? Og hva er forskjellen på å være kristen og personlig kristen? Den kristne tro grunner jo i nettopp troen, og ikke noe annet? (Joh. 3.16)

For meg virker det som et kvalmt begrep noen skryter på seg for å tro at det gir en bedre innpassering i himmelriket, men i følge Jesus var det vel akkurat slike personer som IKKE skal komme først til han?
Sist endret av reklame; 14. januar 2011 kl. 19:42.
Prinsipielt skal det ikke være noen forskjell, men i praksis har jeg erfart at enkelte av de som bare kaller seg kristne har et vagt og utflytende gudsbegrep, og en liberal og slapp tilnærming til religionen. Jeg har møtt mange som har kalt seg kristne som har en bakomliggende tro på en slags gud og et liv etter døden, men som ikke har sterke forhold til Jesu frelse eller kristne leveregler, og lever som alle andre. De jeg har møtt som bruker begge ordene, er for det meste mennesker som har en sterk tro og et bevisst forhold til levesett og religionsutøvelse. Uttrykket brukes for å understreke en personlig hengivenhet til Jesus i en sekularisert verden hvor kristen ikke alltid betyr kristen.
Sitat av reklame Vis innlegg
Du minner meg om en lærer jeg engang hadde på en kristen vgs.

Mitt spørsmål til deg er følgende: Hva mener du om begrepet "personlig kristen"? Det er et utrykk som har vært litt på dagsorden i det siste i media, og jeg skjønner meg rett og slett ikke på det. Er det ikke slik i kristendommen at enten er man kristen, eller ikke? Og hva er forskjellen på å være kristen og personlig kristen? Den kristne tro grunner jo i nettopp troen, og ikke noe annet? (Joh. 3.16)

For meg virker det som et kvalmt begrep noen skryter på seg for å tro at det gir en bedre innpassering i himmelriket, men i følge Jesus var det vel akkurat slike personer som IKKE skal komme først til han?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk bare lyst å svare spørsmålet ditt.

Det er forskjell på om du er registrert i statskirka som kristen fordi du en gang komformerte deg for pengenes skyld, og aldri har giddet å melde deg ut.

Eller om du er en personlig kristen. Det ligger ikke noe mer i ordet enn det. Om du regner deg selv som kristen så er du en personlig kristen. Regner du deg ikke som kristen, så er du heller ikke en personlig kristen, derimot er det mange av dem som er registrert i statskirka for det om.
Kom på noe mer jeg lurer på.
Hva er dine tanker rundt demon-besettelse og eksorsisme?
Sist endret av Veggen; 14. januar 2011 kl. 22:04.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, det er i grunn dette jeg mener. Men hvordan kan man da forsvare konsekvensene av å tro på feil religion? Dette tyder jo også på at vi vestlige har en vesentlig større sannsynlighet for å oppnå Guds frelse enn de fra andre deler av verden, og dette høres vel ikke helt rimelig ut – altså at vår personlige mulighet for å oppnå frelse skal være avhengig av hva de i umiddelbar nærhet velger å tro på, som jo er resultatet av kulturen man ufrivillig tilhører. Hvis Gud hadde vist seg for menneskeheten, derimot, så ville alle hatt et like godt grunnlag for å bruke den frie viljen han har gitt oss til å ta avgjørelsen om hvorvidt man vil følge han eller ikke, men slik det er nå fungerer det mer som en meget sterkt kulturelt betinget gjetning med evig fortapelse som straff for å gjette feil. Har du noen forklaring på hvorfor han da ikke beviser eller sannsynliggjør sin eksistens, og hvordan dette er forenlig med ideen om en god Gud?
Vis hele sitatet...
No er det ikkje såleis at kristendomen held unna andre folkeslag. Kristendomen er sterkt representert på alle verdis kontinent i ymse former, i hovudsak katolsk — au ortodoks i Midtausten. Men eg reknar ikkje med at det var tyngda i poenget ditt.

Eg kan trekkje ein analogi åt ernæringssituasjon. Mange folk et for mykji i dag, og det dei treng er akkurat nok mat — her, mindre. Mange folk går au rundt og svelt, og det dei treng er au akkurat nok mat — her, meir. Båe tilfelli utelukkar kvarandre: Nokre er fødd inn i matrikdomen, andre inn i hungeren. Likevel er behovet vårt det same: Å få nok, elles det går feil retning med oss.

Gud synar seg ikkje breidt fordi han er til for dei med klåre og ledige hjarto. Det er jo ein klisjé, men trui stend sterkt i frelsa. Om mennesket berre fekk ein ny materiell forsørgjer — ein slags kul flamme-Gud som let det regne Cola og sny twist — så vil vi berre ende opp med å gjenskape Gudsbrotet vi har no.

Det er også eit anna moment som krev at vi er frie i hjarto. Guds kjærleik er ufatteleg sterk, sprækare enn sinnet vårt rekkjer. Ei klassisk likning i Kyrkja er eit sitat frå Origenes: «Den sama Soli som meltar voks, gjer også Gjørme hardt». Det er same Gud, same kjærleik — men det er vi som erfarer Han/han ulikt. Det er altså ikkje såleis at du er «dømt åt eld» fordi du trur «feil» — slik mange, litt meir sinte kristne er nøgd med å tru.

Hvilke mysterier er det du tenker på da? Personlig har de kristne mysteriene jeg kan komme på det til felles at de kun er mysterier hvis man i utgangspunktet aksepterer kristendommen som sann. Jeg kan ikke se at de gir noen svar på mysterier man finner utenfor kristendommens grenser – i hvert fall ikke uten å medføre minst like store mysterier som resultat. Men du har kanskje eksempler på noe annet? Eller kanskje jeg misforsto hva du mente?
Vis hele sitatet...
Ein treng ikkje akseptere kristendomen som sann for at det skal vera mysterium der. At vatn blir til vin, eller at det er ei tri-eining av Faderen, Jesus Kristus og DHÅ — er openberre mysterium. Rett nok er dei mest interessante om du er kristen, men det er jo fordi ein søkjer svar og det som er godt. Og det er nett det som trekk mange mot kristendomen. Svari på spørsmåli ein steller når ein går inn i religionen, finn ein svar på i mysterii. Såleis erfarer i alle fall eg det.

Det var ikke helt dette jeg tenkte på, men jeg var kanskje litt vag i spørsmålsstillingen. Jeg ser at dette er relevant i forbindelse med bønner om frelse på et generelt grunnlag, men jeg tenker mer på bønner av den mer konkrete sorten. Når man ber om at spesielle ting skal skje eller ikke skje – som et vilkårlig eksempel, si man ber om at ens kamerat skal komme trygt frem på en lang biltur. En slik bønn behøver ikke å innebære at Gud har en langsiktig plan, men den impliserer at Gud har mulighet til å påvirke situasjonen, og man ber da Gud om å gjøre nettopp dette. Så lenge Gud skal være allvitende kan jeg ikke forstå hvorfor dette ikke er å trekke hans dømmekraft i tvil..
Vis hele sitatet...
Frelsa og det gode kjem i ortodoksien gjennom at vi opnar oss for Gud. Ingen av oss er spådd til å bli frelsa — alle kan bli det, om dei vil. Om vi ikkje gjer bøn, og såleis forblir lukka, kan då ikkje frelsa koma. Bønen trekk såleis ikkje allkunnen åt Gud i tvil, men gjer det Gud vil — opnar hjarto våre.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det går bra, vi har vel alle et liv utenom forumet.

Forstår jeg deg rett i at valg av tro grovt sett er smak og behag?
Vis hele sitatet...
Smak og behag er kanskje ikkje dei rette ordi for min del. For meg er det tru.

Hva styrker deg da i din tro om at det du tror på er det rette?
Vis hele sitatet...
Fyrst og fremst dei gongene eg ser at Gud vil hjelpe meg over og gjera ting litt likare. Når eg fekk ein haug med seksarar nyleg, til dømes. Dessutan dei gongene der eg ser at noko «vondt» har vori bra for meg som menneske, til eksempel nokre veldige vanskelege fjellturar.

Hva tenker du om andre religioner, tar de feil og i tilfelle hvorfor/hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Det er mykji godt og bra i andre religionar, utan at dei alltid gjer ting rett. Eg har stor respekt for til dømes asketismen åt buddhistar, hinduistar og sufistar. Buddhistar har gjort mykji for å bryte med kastesystemet og syne at alle potensielt kan bli frelst. (Her er det fleire skurringar eg kan koma inn på sidan.) Bodhisavatta-en Guanyin har mykji til felles med Theotokos (Jomfru Maria). Dei rike rosemotivi i sufismen gjer kjærleiken heilt sentral i praksisen, nett som i kristendomen. Og så vidare —*verdi er rik.

Ein av årsakene til frustrasjonen min med buddhismen, er at det i stort høve er ein intellektuell sport for mange av oss vestlege. Hjarta og kjenslone har ikkje nokon plass her — det er berre til forstyrring. Vi dykkar ned i paradoksi og skriv haiku, men kjem liksom ikkje vidare. Den menneskelege tilstanden er ikkje rein logikk — elles ville eg gått vidare og studert meir lambdakalkulus.

Så bønn er å be om tilgivelse?
Vis hele sitatet...
Jau. Den enklaste, mest bruka bøni i ortodoksien er Jesusbøni, som gjeng såleis: «Jesus Kristus, gjer sælebot på meg!» Ho blir oftast gjenteki om att og om att, av dei meir tolmodige — opp mot tusenvis av gonger, mest som eit slags mantra. Noko av meiningi med detta er å rive laus sinnet og lesa oss sjølv i korleis vi svarer åt bøni.

Hva med alle som da ber av helt andre grunner?
Vis hele sitatet...
Det er sjølvsagt naturleg at folk bed om meir, om å få det betre og såleis.


Betyr dette at Jesus allerede har dømt alle levende og døde og hvor vidt dere har oppnådd frelse eller ikke ved å leve i den kristne tro er allerede bestemt, men det finner man ikke ut av før man dør, så derfor strever man videre i livet som kristen, muligens fordømt til evig tid?
Vis hele sitatet...
Ikkje heilt. I ortodoksien blir du dømt to gonger: Fyrst, etter dauden. Det blir då avgjort kvar sjeli kjem fram åt Jesus kjem att. Dei med ein god dom, fær då ein slags prøvesmak på det som skal koma sidan. Sidan kjem den siste domen, kvar ein stend til rette for gjerningane sine og Guds nåde. Det er ikkje nokon linjær systematikk bak dét. Nåden er ikkje eit frikort for å sniffe kokain frå røvi til horor i detta livet. Det er heller ikkje sikkert at dei mest strenge kristne, med dei vondaste preknane og dei største krossi, kjem inn. Frelsa i ortodoksien handlar i hovudsak om å reparere hjarto våre, og omgrepet «nåde» må sjåast i såvori samanheng.

Hva tenker du om at gud er elendig til å kommunisere (er ikke dette litt merkelig med tanke på at h*n skal være allmektig)?
Vis hele sitatet...
Ikkje alt som er allmektig er like godt til å kommunisere. Eg ventar framleis på svar frå NAV . . .

Sitat av reklame Vis innlegg
Du minner meg om en lærer jeg engang hadde på en kristen vgs.

Mitt spørsmål til deg er følgende: Hva mener du om begrepet "personlig kristen"? Det er et utrykk som har vært litt på dagsorden i det siste i media, og jeg skjønner meg rett og slett ikke på det. Er det ikke slik i kristendommen at enten er man kristen, eller ikke? Og hva er forskjellen på å være kristen og personlig kristen? Den kristne tro grunner jo i nettopp troen, og ikke noe annet? (Joh. 3.16)

For meg virker det som et kvalmt begrep noen skryter på seg for å tro at det gir en bedre innpassering i himmelriket, men i følge Jesus var det vel akkurat slike personer som IKKE skal komme først til han?
Vis hele sitatet...
Ideén om personleg kristendom er ein moderne utvokster. Det må vi sjå opp mot at dei kristne verdiane i stort mon vart «inngrodd» i samfunnet gjennom opplysningshumanismen. Det er derfor det er lett å trekkje ein parallell mellom individomsynet i kristendomen og dei individuelle rettane i humanismen. Det er ikkje like lett gjort med mange andre religionar, serleg dei som forsvarer massiv skilnad mellom folk, til dømes finanskapitalismen.

Du har rett om at det er eit utvatna omgrep. Å tru og samstundes sjå ned på alle syndarane er ikkje noko gratiskort. Noko av det sentrale med å vera kristen er å sjå at vi alle er syndarar. Sjølvsagt kjem vi til å synde no og då, men om vi held fram som før — kan det umogleg vera ei ekte realisering av vår eigi synd.

Sitat av n5k Vis innlegg
Hvorfor er "din" gud den rette gud?
Jeg mener, du forkaster vel, i likhet med meg, alle de hundrevis av gudene i hinduismen, Allah, gamle norrøne guder, gamle egyptiske guder osv? På den måten er du og jeg ganske like - jeg tar det bare et lite skritt lenger, og forkaster også din gud...
Vis hele sitatet...
Herne argumentasjonen er ganske gjengs som ein slags vits mellom ateistar. Det fell under same rekkja som «min Gud har ein hammar, din vart nagla på eit kross». Eg vel lell å svare, sidan spørsmålet mest er ei fornærming mot Aristoteles.

Det er ikkje noko direkte samsvar mellom å gjera noko rett og at det skal vera endå betre om ein gjer meir av det. Om eg tykkjer 100 mikrogram LSD-25 er ganske chill, tyder ikkje det at eg bør ta 100 milligram. Premisset for trui mi er heller ikkje at eg forkastar det andre trur på, men at eg trur på noko sjølv. At andre trur på Allah, dei fire aspekti åt Brahman eller Snåsamannen — det hindrar ikkje meg frå å fylgje religionen min.

Og et spørsmål til:
Hva hadde du tenkt/følt/gjort om f.eks. svenskene plutselig hadde kommet over og okkupert Norge, med begrunnelse at det sto i en gammel bok at Gud hadde sagt at de skulle det? Eller om FN hadde sagt at danskene kunne få Norge, fordi "de måtte jo ha et land, de og" - og de hevdet jo selv at Gud hadde lovet dem det? Som du kanskje skjønner, så tenker jeg på konflikten mellom Palestina og "Israel" her...
Vis hele sitatet...
Detta er'kje ein Israel-tråd, kamerat.
Hvorfor hadde både Adam og Eva navle?
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Et par til: Hvor ortodoks er du? - Dvs. på et hvor tidlig stadium i kristendommens utvikling hopper du inn og sier "her er jeg, dette tror jeg på"? Følger du offisiell terminologi, og kaller deg ortodoks av kirkemøtet i Nikea? Eller går du enda lengre tilbake?
Vis hele sitatet...
Eg tek nok utgangspunkt i den nikenske truerklæringi, men det er jo meir. Det fyrste kyrkjemøtet i Konstantinopel, Det fjerde kyrkjemøtet i Konstantinopel og så bortetter. Meir rett tek eg utgangspunkt i den ortodokse katekismen, som er samanfattingi av den levande tradisjonen i den udelte Kyrkja. Det er ikkje alltid godt å vita om eg fylgjer offisiell terminologi rett ut, grunna språkvansker og fordi eg manglar ein vegleiande fader for stundi. Det er ikkje heilt rett av meg som ortodoks, men <em>ein teker det ein hever</em>. Eg er rett og slett for dårleg skolert.

Hva mener du personlig at kreves for å oppnå frelse? - De forskjellige evangeliene vektlegger forskjellige ting. De tidligst skrevne fremhever livsførsel, det å elske sin neste og ofre seg for andre, mens det etterhvert handlet mer om det å ta Jesus som sin frelser og far, mer eller mindre uavhengig av hvordan man ter seg ellers. Hva tror du? Hva skal til for å komme til himmelen? Må man tro at Jesus døde for våre synder, eller holder det å se på ham som en spirituell eller kanskje bare moralsk leder, og prøve så godt man kan å følge hans eksempel?
Vis hele sitatet...
Kravi til frelsa er ikkje lett å oppsummere. Kort sagt var vi i einskap med Gud, men fødd med eit potensiale til å synde — som vi au gjorde. Hjarto våre vart skadde og Jesus kom att og gav oss ny giv — eit nytt høve for å reparere hjarto og bli fullt i Gud. Frelsa er altså ein ny einskap med Gud. Jesus leiar sjølvsagt an vegen — han er jo brui – men det er vi sjølv som må rette opp skadeverki som er gjort.

Til slutt: Kan du oppsummere hva / hvilke aspekter av religionen og religionsutøvelsen som er viktigst for deg i noen få setninger?
Vis hele sitatet...
Det viktigaste for meg, reint dagleg, er bøn og faste — såleis temming av lystene og tvili som kvervlar i hjarta mitt. Om eg skal bruka eit sekulært omgrep, kan eg kalle det «egodaud», sjølv om det ikkje er heilt godt nok. Det viktigaste er å sjå at eg er sjølv syndar og det er noko menneskeleg, og det er eg som må ta det fyrste steget om eg vil nå einskap med Gud.
Hero of Time
bronze's Avatar
KP for god diskusjonsånd og innsats i denne tråden.

Eg har eit spørsmål:

Trur du at du hadde vore merkbart annleis som menneske om du ikkje var truande? Om vi ser vekk i frå bøn og faste, og religionsutøving generelt - hadde du oppført deg annleis mot andre menneske eller hatt andre verdiar? Er religionen din naudsynt for at du skal vere eit "godt" menneske?
Sitat av uppdali Vis innlegg
Smak og behag er kanskje ikkje dei rette ordi for min del. For meg er det tru.
Vis hele sitatet...
En tro som du selv har valg ut fra hva du føler er riktig, etter min mening, smak og behag, men vi kan godt være uenige om dette.

Sitat av uppdali
Fyrst og fremst dei gongene eg ser at Gud vil hjelpe meg over og gjera ting litt likare. Når eg fekk ein haug med seksarar nyleg, til dømes. Dessutan dei gongene der eg ser at noko «vondt» har vori bra for meg som menneske, til eksempel nokre veldige vanskelege fjellturar.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du ikke heller stolt av egen pretasjon? Det er vel du som har lest til prøvene og fulgt med i timen?
Alle utvikler/styrker vi oss ved å takle motgang, det er helt naturlig. En muskel styrkes ved økt belastning (kort forklart), så hvorfor blande inn gud?
(Jeg spør fordi jeg ikke er i stand til å se det på samme måte som deg)

Sitat av uppdali
Det er mykji godt og bra i andre religionar, utan at dei alltid gjer ting rett.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du hva som er rett, eller feil for den saks skyld?

Sitat av uppdali
Vi dykkar ned i paradoksi og skriv haiku, men kjem liksom ikkje vidare.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du at du kommer videre ved hjelp av kristendommen?

Sitat av uppdali
Noko av meiningi med detta er å rive laus sinnet og lesa oss sjølv i korleis vi svarer åt bøni.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare dette litt mer, forstår ikke helt hva du mener.

Sitat av uppdali
Det er sjølvsagt naturleg at folk bed om meir, om å få det betre og såleis.
Vis hele sitatet...
Blir ikke det veldig feil, hvis målet med bønnen er å se på egene synder og be om tilgivelse?

Og hvordan er det å be om personlige fordeler å åpne seg for gud?

Sitat av uppdali
Ikkje heilt. I ortodoksien blir du dømt to gonger: Fyrst, etter dauden. Det blir då avgjort kvar sjeli kjem fram åt Jesus kjem att. Dei med ein god dom, fær då ein slags prøvesmak på det som skal koma sidan. Sidan kjem den siste domen, kvar ein stend til rette for gjerningane sine og Guds nåde. Det er ikkje nokon linjær systematikk bak dét. Nåden er ikkje eit frikort for å sniffe kokain frå røvi til horor i detta livet. Det er heller ikkje sikkert at dei mest strenge kristne, med dei vondaste preknane og dei største krossi, kjem inn. Frelsa i ortodoksien handlar i hovudsak om å reparere hjarto våre, og omgrepet «nåde» må sjåast i såvori samanheng.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, så kan man være så god å snill som overhode mulig og leve live etter de strengeste regler og forsatt ende opp med evig fordømmelse?

OT:
Kom bare på en svenske vits som jeg synes passer i denne anledning.
Svensken, dansken og nordmannen sto foran sankt Peter og ville gjennom perleporten. Sankt Peter spør så dansken, hvordan har du levd ditt liv?
90% kosing og 10% tissing. Velkommen skal du være, lød det fra sankt Peter. Så spør sankt Peter nordmannen, hvordan har så du levd ditt liv? 50% kosing og 50% tissing. Velkommen skal du være, lød svaret fra sankt Peter. Så er det til slutt svenskens tur og sankt Peter spør, hvordan har du levet ditt liv? 10% kosing 90% tissing, svarer svensken stolt. Til helvete med deg, lyder det fra sankt Peter. I det dansken og nordmannen begynner å gå mot perleporten høres en svak stemme fra helvete, hvorfor får de komme inn og ikke jeg? de har jo syndet mer en hva jeg har, sier svensken. Dette er da ikke noe offentlig pissoar heller, svarer sankt Peter.

Sitat av uppdali
Ikkje alt som er allmektig er like godt til å kommunisere. Eg ventar framleis på svar frå NAV . .
Vis hele sitatet...
NAV er på ingen måte i nærheten av å være allmektig, men jeg ser på dette som et forsøk på å spøke bort spørsmålet, derfor vitsen over.
Sist endret av Veggen; 15. januar 2011 kl. 02:45.
ed på i Bibelen, ikke alkoholkonsum. Samtidig gjorde Jesus vann til vin på en skikkelig hei-dundrende fyllefest, så det finnes motstridende utsagn der. Overrasket? Bibelen er full av dem. [/quote]

Det eg trur ein vill fram til med dette er, Ein treng ikkje forandrast for og tru, ein blir forvandla etter ein blir truande. Det er eit "lavterskeltilbud" med "stor takhøyde". Ein treng ikkje leve eit perfekt liv før ein tek imot Jesus, men han hjelp deg til og få eit liv som bilr betre ettar kvart, (ein blir forvandla etterpå/ imøte med Han).

Brullupet i Kannan er ei awesome historie. Her viser jesus at han har makt over tid (vin treng tid for og bli god). Han bruker vankara som ingjekk i jødanes reselesesskikk til dette. (6 kar á 2-3anker (1 anker er 38,6l Kilde) Det blir ei estimert mengde på mellom 463,4l og 694,8l, det er ekstremt med vin på kort tid )
Les meir herJoh 2

Moderate inntak av alkohol er ok, men det og bli full er ikkje ok.
Jesus drakk han og, med det står ikkje at han var full:
34 Menneskesønnen er kommet, han spiser og drikker, og dere sier: 'Se, for en storeter og vindrikker, venn med tollere og syndere!' Luk 7,34
Vis hele sitatet...
Jeg kan ta med at jeg også er ortodoks, er medlem og aktiv i den Syrisk ortodokse kirka, som er den første kirken som ble grundlagt av apostelen Petrus.
Jeg kan også svare på spørsmål utifra våre perspektiv
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Proto-ortodokse kristne er de som hadde den ortodokse troen før den ble ortodoks, for å si det litt keitete. Det fantes ikke ortodoks kristendom før konsilet i Nikea sammenkalt av Konstantin på 300-tallet.

Når det gjelder andre guddommer, så har du delvis rett, dvs. det fantes utallige forskjellige småsekter som hadde vidt forskjellige oppfatninger av hva som var rett tro. Det fantes f.eks. en menighet som trodde det fantes 365 guder, én for hver dag. Et annet eksempel er gnostikerne som mente hele den materielle verden var djevelens verk, og endog én (muligens fler) gnostisk sekt(er) som så slangen (Satan) som frigjøreren. Men i mine dypdykk i tidlig kristen historie har jeg enda ikke kommet over beskrivelser av uttalt kristne sekter som tilbad flere guder samtidig. Det ligger liksom i sakens natur, man gikk over fra polyteistisk gudstilbedelse som noe rent praktisk (gi vannguden et offer, ellers kommer det ikke regn, osv) til en religion der fokuset lå på livsførsel og mtp. et liv etter døden. Etterlivet og moral hadde ingen plass i polyteistisk praksis, slike ting var forbeholdt filosofien. Men selv i polyteistisk tro hadde man gjerne en forståelse av et gudehierarki, og ofte én allfar "på toppen". Denne ble imidlertid ansett som så fjern at det var mer hensiktsmessig å ofre til de nære undergudene.

Jeg sier ikke at du tar feil, for selv om jeg har lest mye om dette er det forsvinnende lite i den store sammenhengen. Jeg holder det for veldig mulig at du har helt rett, og at jeg bare ikke har fordypet meg nok i emnet. Så jeg tar imot kilder med glede og takknemlighet, dette er nemlig et emne som opptar meg sterkt og som jeg gjerne bruker tid på. Opplys meg!
Vis hele sitatet...
Hehe, det ser ut som du er langt mer belest i temaet enn meg Kunne ikke finne det jeg hadde lest igjen. Men jeg tror ikke det var noe annet enn det du sier om overgangen fra polyteistisk tro til monoteistisk. Du hadde litt mer oversikt, kul lesning.
Det er jo et poeng i seg selv dét. Kristendommen har sitt utspring i en av et utall jødiske sekter som opererte på den tiden, hvorav fariseerne vel er de mest kjente blandt almuen. Jødene var altså ikke samlet slik de er i dag, og hadde heller ikke en felles kanonisert skriftsamling utover toraen (Mosebøkene - en del sekter hadde i tillegg Josva, Josva og Dommerne, eller Josva, Dommerne og Rut til felles). Mens det var vanlig at representanter for forskjellige filosofiske retninger møttes til debatt (dvs. de som var på talefot - esseerne/sadukeerne rømte ut i ødemarken i forferdelse over den slappe tilnærmingen fariseerne, som styrte tempelet i Jerusalem, hadde til religionsutøvelsen), var den gjeldende lære hos de første kristne såpass avvikende at de i praksis var avskåret fra det gode selskap. Dette ser man allerede i evangeliene mens Jesus enda levde (dette er en av de tingene som historikerne holder som sannsynlig at stemmer historisk sett); selv om enkelte ble tent av hans ord og sluttet seg til ham, ble han og følget hans hånet og latterliggjort av de aller fleste. Situasjonen ble ikke bedre etter hans død da hans tilhengere kom på idéen om at Jesus faktisk var Messias. Å påstå overfor en jøde, den gang som nå, at Jesus var Messias, er/var omtrent like vilt som å hevde overfor en av dagens kristne at David Icke er universets skaper.

Da var hedningene langt enklere "ofre", de hadde som tidligere nevnt ikke et spikra livssyn. Å begynne å tilbe en ny gud hadde ingen praktiske følger for gudene de allerede hadde på "lønningslista", man begynte simpelthen å ofre til enda en gud i tillegg til de man hadde fra før. I tillegg var romerske borgere (jødene unntatt, fordi de nøt en viss respekt som et eldgammelt folkeslag og religion) pålagt å gi de store greskromerske gudene sin del (dette nektet de kristne, og var således de originale ateistene - "de som ikke tror på gudene"), noe som ikke hadde noen praktisk betydning for de fleste, utover fordelen ved å ikke gjøre seg skyldig i en forbrytelse. "Flerguderi" måtte man uansett gi slipp på om man skulle kunne kalle seg kristen, men så fikk man også noe stort tilbake. Man kunne se frem til evig liv i Himmelen, noe det ikke krever så stor fantasi å tenke seg at virket forlokkende på mange av datidens materielt og intellektuelt fattige og nedtrykte. Hittil hadde de levd i møkka uten håp om særlig mer enn nok vann og mat og grunnleggende trygghet til seg og sine, mens de nå kunne se frem til evig ekstase ved Jesu bord etter endt liv. Dette må jo ha vært en stor trøst for mange, og sett i det lyset er det ikke vanskelig å forstå hvordan kristendommen vokste så rask i den hedenske verden. Når Paulus & co i tillegg kom opp med den brilliante idéen å løsrive kristendommen fra jødedommen ved å frita kristne fra påbud som omskjæring og koshermat (begge var naturlig nok hete debattemner i de tidligste eks-hedenske menighetene), var det nok en done deal for mange.

Og da har vi forhåpentligvis sluttet sirkelen og belyst hvorfor de tidligere kristne hovedsaklig var tidligere polyteister. Vi har også skrevet alt for mye off-topic som iblant skjer. Beklager så mye. Tilbake til tråden.
Sist endret av xtapolapocetl; 15. januar 2011 kl. 17:03.
Sitat av uppdali Vis innlegg
No er det ikkje såleis at kristendomen held unna andre folkeslag. Kristendomen er sterkt representert på alle verdis kontinent i ymse former, i hovudsak katolsk — au ortodoks i Midtausten. Men eg reknar ikkje med at det var tyngda i poenget ditt.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg gjorde en aldri så liten generalisering for å gjøre poenget så klart som mulig, men det kan ha slått litt feil vei. Det jeg mente var at religionen man tilhører er så sterkt bestemt av kultur, og dermed også geografisk opphav, at de som er født i hovedsakelig ikke-kristelige områder har et vesentlig dårligere utgangspunkt for å oppnå Guds frelse, og at dette ser for meg ut til å kollidere med ideen om en rettferdig gud.

Sitat av uppdali
Gud synar seg ikkje breidt fordi han er til for dei med klåre og ledige hjarto.
Vis hele sitatet...
Er han ikke til for alle? Vi er jo alle Guds barn, i følge kristentroen. Slik jeg har forstått det ønsker Gud at alle mennesker skal følge ham, men jeg må si han gir oss et meget svakt grunnlag å ta avgjørelsen på? Spesielt når man tar den kulturelle bagasjen med i bildet? Jeg forstår ikke hva slags prinsipper han ville brutt med dersom han tydeliggjorde sin egen eksistens og på den måten reddet hele menneskeheten. Beklager om dette blir terpende, men jeg prøver som sagt å forstå hvordan du forholder deg til noen av de relativt klassiske problemstillingene.

Sitat av uppdali
Det er altså ikkje såleis at du er «dømt åt eld» fordi du trur «feil» — slik mange, litt meir sinte kristne er nøgd med å tru.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde et raskt søk for å se hva den ortodokse kirken tror om akkurat dette, men jeg fant lite konkret. Det ser ut til at dere ikke tror noen kommer til helvete selv om de ikke tror på Gud, stemmer det? Så et spørsmål av en mer teknisk art er, hva er konsekvensene av å ikke tro på Gud i følge den ortodokse kirken? Beklager om du har svart på dette før, men jeg kunne ikke se noe når jeg leste raskt gjennom postene dine.

Sitat av uppdali
Ein treng ikkje akseptere kristendomen som sann for at det skal vera mysterium der. At vatn blir til vin, eller at det er ei tri-eining av Faderen, Jesus Kristus og DHÅ — er openberre mysterium.
Vis hele sitatet...
Vel, man må vel akseptere at vann ble til vin som et faktum før det er et mysterium? For å si det slik, jeg tror ikke Jesus gjorde vann til vin slik det er beskrevet i Bibelen, men heller at dette og andre tilsvarende beskrivelser er et resultat av akkumulasjon av overdrivelser, oversettingsproblemer, unøyaktigheter i gjenfortellinger og fri fantasi – og derfor anser jeg det heller ikke som et mysterium. På samme måte klarer jeg ikke å se treenigheten som et mysterium når jeg i utgangspunktet ikke tror det er virkelig – akkurat som jeg ikke ser på enhjørningers biologi som et mysterium, fordi jeg ikke tror de finnes. Dette er vel knapt et spørsmål, men heller en forklaring av hva jeg opprinnelig mente med at man må akseptere kristendommen som sann for at dette skal være mysterier.

Sitat av uppdali
Frelsa og det gode kjem i ortodoksien gjennom at vi opnar oss for Gud. Ingen av oss er spådd til å bli frelsa — alle kan bli det, om dei vil. Om vi ikkje gjer bøn, og såleis forblir lukka, kan då ikkje frelsa koma. Bønen trekk såleis ikkje allkunnen åt Gud i tvil, men gjer det Gud vil — opnar hjarto våre.
Vis hele sitatet...
Bare så jeg er sikker på at jeg forstår deg rett: så en bønn av typen jeg beskrev er egentlig ikke ment av bederen som en faktisk forespørsel om at Gud styrer situasjonen etter bønnens innhold, men et forsøk på å komme nærmere Gud? Det er jo forsåvidt helt greit det, men innpakningen av dette slår meg vel som noe snodig.
Sitat av Provo Vis innlegg
På samme måte klarer jeg ikke å se treenigheten som et mysterium når jeg i utgangspunktet ikke tror det er virkelig
Vis hele sitatet...
I tillegg var treenigheten et kompromiss mellom de forskjellige sterke fraksjonene som møttes til debatt i det første konsilet i Konstantinopel. Som folk med opphav i forskjellige polyteistiske tradisjoner trodde noen menigheter kort fortalt og forenklet at Jesus var kun kjøtt og blod, andre trodde han var kun Gud (altså uten fysisk kropp), mens andre igjen trodde han var et slags gudemenneske, men underordnet Gud. Konsilet i Nikea konkluderte med et kompromiss; Faderens og Sønnens likestilte hellighet. Men siden det ikke ble uttrykt noe om Åndens grad av hellighet, ble dette gjenstand for debatt i mellomtiden, og kom med som eget punkt i Konstantinopel med det resultat at Ånden heretter var likestilt med det opprinnelige tospannet. Treenigheten var altså ikke et begrep før i år 359, og de historikerne jeg har lest er generelt enige om at det ikke var et påtenkt konsept da det nye testamentet ble skrevet.
Sist endret av xtapolapocetl; 15. januar 2011 kl. 18:04.
Sitat av uppdali
Ikkje alt som er allmektig er like godt til å kommunisere. Eg ventar framleis på svar frå NAV . .
Vis hele sitatet...
Ser i etterkant at spørsmålet var dårlig stilt, men jeg lurer helt oppriktig på hvordan du forklarer det at det finnes så mange forskjellige grupper som tror på et minst like sterkt grunnlag som det du gjør, men da tydeligvis mottar et annet budskap enn det du har valgt å tro på? Flere hevder jo å ha mer eller mindre direkte kontakt med Gud/Jesus, er dette selvbedrag? Har du åndelig kontakt, utover det at du føler at bønner blir besvart?

Spørmålet under kan gjerne du også svare på Dotten (spørsmålene over også om du vil det).

Jeg kan forstår ønske om en at en religion er sann, men jeg forstår ikke hvordan man da skal vite hvilken man skal velge, for der vil du jo få forskjellige svar alt etter som hvem du spør. Ja det er jo dette som kalles å tro, men hva er det som avgjør det endelige valg, er det en magefølelse, en form for logikk eller noe annet kanskje?

Uppdali, du har dels svart på dette allerede, men setter pris på (selv om jeg kanskje ikke helt har gitt det inntrykket) om du tar deg deg tid til å utdype.
Hvis du tror på en Gud, hvordan kan du konformere til den jødiske-kristne guden, Yahweh som den eneste og suverene guden, med tanke på at Yaweh (Gud) egentlig bare er en av flere guder i Babylonsk mytologi (sammen med Baal, f.eks.). Som pekt ut tidligere her, Gud er bare en av flere guder, som produkt av en lang prosess ble dette til en monoteistisk tro. Bibelen, som anntas for og være "guds ord" har blitt bevist gjennom det siste århundre å ha blitt systemtisk sensurert og forandret, da blandt annet av en av kongene som holdte til i den monoteistiske sekten som gradvis dyrket bare Yahweh. Vilke tanker gjør du rundt dette? Og da spesielt hvis du tror Bibelen er guds ord, og du følger den. Da også hvis du tar moralske verdier og sanheter fra Bibelen, med tanke på at den har blitt sensurert og forandret.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Bønene er mest for at vi skal forstå Gud og tilværa, ikkje omvendt.



Dette er «det vondes problem». Det er ikkje noko enkelt svar på spørsmålet. Gud er ikkje ein snill kar som berre kjem ned og hjelper oss om vi masar nok. Godskap i ortodoksien er ikkje gode gjerningar frå Gud, men Gud i seg sjølv — Lukas 18: 19 Kvi kallar du meg god? sa Jesus. Ingen er god utan ein - Gud! Såleis er det dei gjerningane gjennom oss, kjærleiken om du vil, som kjem når vi nærmar oss Gud. Fatigdomen og fanskapen i verdi kjem frå feili til menneski, ikkje feili til Gud. Kvifor trur du kristne driv heimar for dei fatige og sender mat åt Afrika?



Gud skapte då heller ikkje Bibelen. Boki kjem frå Kyrkja, og tolkningi kjem derfrå med. Det gamle testamentet er der som «god lesnad» og skal ikkje tolkast bokstaveleg. Det skal heller ikkje Det nye testamentet, elles ville ikkje Jesus bruka likningar når han snakka.



Det finst då heller ingen god grunn til å dyrke Bibelen. Berre mange for å lesa den.



Fordi Han er barsk.
Vis hele sitatet...
Du sier at bibelen er skrevet av mennesker og er uperfekt, selv om det er hovedkilden til at man tror på dette som er totalt umenneskelig og magisk. Vi stoler uansett på disse menneskene vi ikke kjenner og som levde med langt mindre kunnskap enn det vi har i dag, fordi at de har fått det fra Gud - det kan man ikke bevise, vi stoler på dem..

Du sier også at bønn er for deres egen skyld og i deres eget hode og at man slett ikke skal forvente at det overnaturlige skal gi noe tilbake. Sånn fungerer det, om gud hadde vært her eller ikke ville ikke gjort bønn mer betydningsfullt men Gud finnes.

Du sier også at det overnaturlige ikke vil kunne vise noen tegn til at den er der ved å virke inn i vår verden (Hvis Gud virker inn i vår verden for å gjøre gode handlinger i dag burde han sjekke sine prioriteringer.)

Så vi vet at religionen er der. Og vi vet også at den fungerer på en sånn måte at den ikke legger igjen ett jævla hint eller bevis. Jeg må minne deg om at verden i seg selv er kun et bevis på at det er her, ikke hvordan det ble til. Det vet vi ikke noe om. Hadde jeg hørt en fysisk stemme fra himmelen som sa "Jeg er Gud, og har skapt denne verdenen" - da hadde jeg trodd mer. Men jeg klarer ikke å tro på Gud bare fordi noen andre sier at de har hørt Ham, eller noen slags gudommelig magefølelse.

Jeg føler deg akkurat som at jeg får en rar følelse i kroppen for noe som er i nærheten, så sier en kompiss bak meg at det er en merkelig overnaturlig energi kalt baba som flyr ved rundt i rommet. Han hadde sett han dagen før. Dette er ikke nok fakta for meg til å tro på baba. Er baba usynlig fordi han er allmektig og fantastisk og større enn mennesket? Eller er baba usynlig fordi han ikke finnes?

Jeg er mest av alt forvirret. Håper du kan hjelpe meg med å forstå hvorfor det virker så tydelig at religion er skapt av mennesker, og at det virker som at man stille dekker over ting som i takt med menneskets utvikling virker absurd - som f.eks. bønn.
Hvorfor blir man sett på som gal vis man tror på for. eks ufo'er? Men vis man tror at det sitter en fyr oppi himmelen som straffer deg med å sende deg ned til en rød man med horn og en stor gaffel så er man bare en normal kristen fyr?
Sitat av ildronz Vis innlegg
Hvorfor blir man sett på som gal vis man tror på for. eks ufo'er? Men vis man tror at det sitter så er man bare en normal kristen fyr?
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke jeg svare på vegne av noen men jeg må bare si at hvis man i dag helt konkret tror på en fyr oppi himmelen som straffer deg med å sende deg ned til en rød man med horn og en stor gaffel, da blir man av de fleste sett på som mer gal enn en som tror på ufo'er.
Sitat av ZaLaN Vis innlegg
Nå skal ikke jeg svare på vegne av noen men jeg må bare si at hvis man i dag helt konkret tror på en fyr oppi himmelen som straffer deg med å sende deg ned til en rød man med horn og en stor gaffel, da blir man av de fleste sett på som mer gal enn en som tror på ufo'er.
Vis hele sitatet...
Ingen trur det. Såleise førestellingar finst aller mest i teikneseriar, ikkje i dogmi åt ortodoksien.

Du sier at bibelen er skrevet av mennesker og er uperfekt, selv om det er hovedkilden til at man tror på dette som er totalt umenneskelig og magisk. Vi stoler uansett på disse menneskene vi ikke kjenner og som levde med langt mindre kunnskap enn det vi har i dag, fordi at de har fått det fra Gud - det kan man ikke bevise, vi stoler på dem..
Vis hele sitatet...
Det var ikkje meint at Bibelen er uperfekt, men at han må skjønast i rett samanheng. Religionen seier heller lite om noko som fell innanfor det som gjeld vitskapen. Eit mysterium er per definisjon uvitskapleg, av di ordet tyder «innvigd» — altså noko som er erfart.

Du sier også at bønn er for deres egen skyld og i deres eget hode og at man slett ikke skal forvente at det overnaturlige skal gi noe tilbake.
Vis hele sitatet...
No ordlegg du deg litt vel bastant. Jau, bøni er for dei sjølv au, men ikkje fullt. Det handlar, som sagt om att og om att, å utvikle eit venskap med Gud. Fyrst når du opnar deg for Gud kjem frelsa, og med ho — mykji godt.

Sånn fungerer det, om gud hadde vært her eller ikke ville ikke gjort bønn mer betydningsfullt.
Vis hele sitatet...
Eg meinte då heller ikkje at bøni var utan verkning. Det er heller ikkje mogleg å utvikle ein venskap om Gud ikkje finst. Om Gud ikkje rettar oss på kvifor det går så og så i livet vårt, vil vi oppfatte Honom som vond og gje avkall på venskapen og med dét trui.

Du sier også at det overnaturlige ikke vil kunne vise noen tegn til at den er der ved å virke inn i vår verden (Hvis Gud virker inn i vår verden for å gjøre gode handlinger i dag burde han sjekke sine prioriteringer.)
Vis hele sitatet...
Ikkje heilt såleis. Det er ikkje snakk om nokor «vår verd». Det er ikkje sånn at vi bur i ein etasje, demonane rett under — medan Gud sit og sippar karsk i toppetasjen. Såleis trur berre ateistar og amerikanske fundamentalistar på. Gud er den uskapte, eller den skapande skaparen om du vil. Frå der kjem den ålmene likninga om at Gud er i alle og alle er i Gud. Derfor sa monkane på Áthos: «Elsk alle trei». Guds rike blir ofte likna til eit sennepsfrø, som er ufatteleg lite — men blir eit veldig og vakkert tre om du tek vare på det og lèt det gro. Om vi ikkje ynskjer fellesskap med Honom, så kjem det heller ikkje av seg sjølv nokor frelse eller manna frå himmelen. Valet er vårt, men vegen til trui er heller ymis. Som det stend i Matt 5: (for Gud) let soli si skina yver vonde og gode, og let det regna yver rettferdige og urettferdige. Det er jo ikkje beint fram å konkludere med at det må vera ein Gud.

Men jeg klarer ikke å tro på Gud bare fordi noen andre sier at de har hørt Ham, eller noen slags gudommelig magefølelse.
Vis hele sitatet...
Eg ser detta, men det er derfor du fyrst og fremst må oppleve Ordet (Logos) for å tru på det.

Jeg er mest av alt forvirret. Håper du kan hjelpe meg med å forstå hvorfor det virker så tydelig at religion er skapt av mennesker, og at det virker som at man stille dekker over ting som i takt med menneskets utvikling virker absurd - som f.eks. bønn.
Vis hele sitatet...
Kva er mest absurd: bøn, eller ei verd utan ein skapar? Dessutan: At menneski skapar religionen, tyder ikkje at han er galen. Bibelen er tross alt skriven av folk prega av Den Heilage Ånd. Til dømes blir mange av openberringane i GT forklart som utrykk for ein før-manifestert Jesus – Ordet før det tek menneskeleg form. Såleis er det ingen ekte konflikt mellom den historiske utviklingi åt Bibelen og det som har komi tidlegare.
Sitat av uppdali
Gud skapte då heller ikkje Bibelen. Boki kjem frå Kyrkja, og tolkningi kjem derfrå med. Det gamle testamentet er der som «god lesnad» og skal ikkje tolkast bokstaveleg. Det skal heller ikkje Det nye testamentet, elles ville ikkje Jesus bruka likningar når han snakka. (...) Det var ikkje meint at Bibelen er uperfekt, men at han må skjønast i rett samanheng. Religionen seier heller lite om noko som fell innanfor det som gjeld vitskapen. (...) At menneski skapar religionen, tyder ikkje at han er galen. Bibelen er tross alt skriven av folk prega av Den Heilage Ånd. Til dømes blir mange av openberringane i GT forklart som utrykk for ein før-manifestert Jesus – Ordet før det tek menneskeleg form. Såleis er det ingen ekte konflikt mellom den historiske utviklingi åt Bibelen og det som har komi tidlegare.
Vis hele sitatet...
Angående dette må jeg nesten tillate meg å komme med en bredere problemstilling enn et enkelt spørsmål.

Først må jeg ta litt tak i det du sier om at religionen sier lite om det som faller innenfor vitenskapen. Hvis man ser bort fra miraklene som er påstått utført av Jesus og andre, har man likevel noen konkrete beskrivelser av fenomener som absolutt faller innenfor vitenskapen. Man har for eksempel skapelsesberetningene, samt babels tårn som forklaring på hvordan forskjellige språk oppsto – i tillegg har man ting som enkelte konkrete medisinske oppskrifter for spesielle sykdommer. Vi vet jo godt i dag at dette er feilaktige beskrivelser; liv har oppstått og utviklet seg gjennom evolusjon, språk har utviklet seg i mer eller mindre adskilte grupper, og slakting av fugler og geiter gjør ikke slutt på spedalskhet.

Det man kan observere da, er at etterhvert som vitenskapen har kommet med skikkelige forklaringer på disse fenomenene, så har de fleste gått over fra å tolke de berørte bibeltekstene bokstavelig til å tolke de symbolsk – da det tross alt er det eneste reelle alternativet til å avfeie enten vitenskapen eller bibelteksten som direkte feilaktig. Det samme kan sies om de bibelske hendelser vi innser at vi burde sett klare bevis og indikasjoner for utenom selve bibelteksten, slik som syndefloden og Noahs ark. Enkelte velger også å tolke en del av miraklene Jesus påstås å ha utført symbolsk. Dette er bare noen få eksempler på en voldsom mengde tilfeller.

Man kan altså si at religion og vitenskapen er parallelle livssyn som ikke trenger å kollidere, men det er med forbehold om at man aktivt tilpasser tolkningen av bibeltekstene på en måte som gjør at de ikke kolliderer – man kan altså ikke bare stole blindt på det som står der, men er stadig nødt til å tilpasse det til de observasjoner vi gjør om verden rundt oss.

Videre vil jeg påpeke det du sier med at Bibelen er skrevet av mennesker. Du sier de var påvirket av den hellige ånd når de skrev dette, men bør man ikke stille spørsmål ved det faktum at de ikke kom med noe informasjon om skaperverkets virkemåte som ikke allerede var ledende konsensus på den tiden? Bibelen antyder et geosentrisk verdensbilde, og i flere tilfeller også at jorden er flat, for eksempel, og nevner heller ikke evolusjon med et ord. Jeg finner det noe snodig at de som påstås å være direkte påvirket av selve skaperen under skriveprosessen beskriver skaperverket på en måte som både er feilaktig og identisk med hva andre "ikke-påvirkede" trodde på samme tid. Det blir også vanskelig, om ikke umulig, å avgjøre akkurat hva som er menneskelig oppdiktet tro om hva som er sant og ikke, og hva som faktisk er sant. De tok feil om geosentrisme, skapelsen av liv og dannelsen av de forskjellige språkene, så hvordan vet man at de ikke tok feil om mer – slik som bønn, at det kun finnes én gud, at Gud eksisterer i den beskrevne form, eller at han eksisterer i det hele tatt?

Dette er vesentlig også for det moralske verdensbilde som beskrives i Bibelen. Jeg regner med at du er en av de som mener at de som skrev bibelen var påvirket av den moralen som var gjeldende da, både hva Det gamle testamentet og Det nye testamentet angår, og at mange av Bibelens moralske regler ikke egentlig er Guds ord, men skribentens egne ord – slik som mesteparten av reglene i femte mosebok. Det er også verdt å merke seg at også Jesus har, i følge Bibelen, uttalelser om moral som vil høstet mange forskrekkede blikk i dag. For eksempel angående slaveri og behandling av slavene i Lukas 12:43-48:
43 Lykkelig er den tjeneren som herren finner i arbeid med dette når han kommer tilbake! 44 Sannelig, jeg sier dere: Herren skal sette ham over alt han eier. 45 Men sett at denne tjeneren sier til seg selv: 'Det varer lenge før min herre kommer,' og så gir seg til å slå tjenesteguttene og tjenestejentene og spise og drikke til han blir full. 46 Da skal tjenerens herre komme en dag han ikke venter, og en time han ikke kjenner, og hogge ham ned og la ham dele skjebne med de vantro. 47 En tjener som kjenner sin herres vilje, og likevel ikke steller i stand eller gjør det herren vil, han skal få mange slag. 48 Men en som ikke kjenner den, og gjør det som fortjener slag, skal slippe med færre. Av den som har fått mye, skal det ventes mye, og av den som mye er betrodd, skal det kreves desto mer.
Vis hele sitatet...
Utsagn som dette er vanskelig å tolke symbolsk, så det må bety at enten er dette fri fantasi fra skribenten, eller så er Jesus preget av datidens samfunns moralske kodeks og taler ikke utelukkende Guds ord. Uansett hva som er svaret betyr det at Bibelen heller ikke uten videre kan tolkes som en sannhet når det angår moral – hverken Det gamle testamentet eller Det nye testamentet. Da kan man jo spørre seg hvordan man kan vite hva som er Guds ord, og hva som bare en nedtegning av den tidens forståelse og oppfattelse av moral. At det er greit å slå sine slaver og at man ikke skal pløye jorder med både esler og okser er bare skribentenes egne oppfatning, feiltolket av dem selv til å være guddommelige regler, men hva da med for eksempel homofili? Barn utenom ekteskap? Å snu det andre kinnet til? Hvordan vet man at dette ikke bare også er menneskelig moral feiltolket av skribentene som Guds ord?

Når man ender med å tolke utvalgte deler av Bibelen som symbolsk, på tross av en ellers konkret tone og en oppfattelse av teksten som bokstavelig fra skriftens tider, velger å tolke store deler som menneskelig påvirkning, aksepterer at Bibelen er skrevet av mennesker som både kan ta feil og har tatt feil på en rekke områder, innser at Bibelen ikke har noen beskrivende eller prediktiv kraft av nevneverdig grad, og at verket i sin helhet ikke ville tålt en vitenskapelig fremgangsmåte lik den som gir så pålitelige resultater i alle andre områder i beskrivelse av virkeligheten – hva sitter man egentlig igjen med? Bibelen oppfyller omtrent samtlige kriterier for å være en særdeles upålitelig kilde, så hvorfor tro på det? Hvorfor er man ikke like kritisk til troverdigheten til dette verket som man er til andre områder i livet?
Sist endret av Provo; 24. januar 2011 kl. 15:38.
Utrolig godt skrevet Provo, takk. Du fikk meg til å se noe. Bibelen er rett og slett helt skrudd og det er jo helt tydelig at man ikke kan tro på det som står der. Men grunnen til at man ikke er like kritisk til bibelen som andre områder, er fordi man allerede hadde en følelse av at "det er noe mer", og bibelen passer under denne sterke følelsen du har, i tillegg til at mange mange andre tror på det.

Jeg har en følelse av at "det er noe mer". Det har jeg. Jeg tror denne følelsen ligger hos de aller fleste.
Når du har denne følelsen så er bibelen et mulig alternativ på hva dette "mere" kunne vært. Og siden så mange andre allerede tror på dette alternativet, er det bare naturlig at du selv begynner å tro. Men tenk lenger! Tenk på at det finnes flere alternativer, tenk på at bibelen kun er en felles konspirasjon hos mennesker over hva dette "mere" kunne vært. det er ingen fasit, det er en teori på hva følelsen kunne vært. Det er bare synd at det gikk fra å være en teori til å bli bekreftet som fasit bare på grunn av en felles godfølelse.
Sitat av Provo Vis innlegg
Angående dette må jeg nesten tillate meg å komme med en bredere problemstilling enn et enkelt spørsmål.

Først må jeg ta litt tak i det du sier om at religionen sier lite om det som faller innenfor vitenskapen. Hvis man ser bort fra miraklene som er påstått utført av Jesus og andre, har man likevel noen konkrete beskrivelser av fenomener som absolutt faller innenfor vitenskapen. Man har for eksempel skapelsesberetningene, samt babels tårn som forklaring på hvordan forskjellige språk oppsto – i tillegg har man ting som enkelte konkrete medisinske oppskrifter for spesielle sykdommer. Vi vet jo godt i dag at dette er feilaktige beskrivelser; liv har oppstått og utviklet seg gjennom evolusjon, språk har utviklet seg i mer eller mindre adskilte grupper, og slakting av fugler og geiter gjør ikke slutt på spedalskhet.
Vis hele sitatet...
Stråmann. Ingen tolkar desse reint bokstaveleg — forutan ein knippe ateistar og protestantar. Dei har aldri vori meint som hypotesar for verdsutfoldingi, og har såleis aldri vortne tolka såleis heller. Babels tårn vart såvidt eg veit nytta som eit argument for rasismen på 1800- og 1900-talet, men det er ikkje akkurat ei utbreidd norm.

Det man kan observere da, er at etterhvert som vitenskapen har kommet med skikkelige forklaringer på disse fenomenene, så har de fleste gått over fra å tolke de berørte bibeltekstene bokstavelig til å tolke de symbolsk.
Vis hele sitatet...
Det stemmer dels.

Man kan altså si at religion og vitenskapen er parallelle livssyn som ikke trenger å kollidere,
Vis hele sitatet...
Korrekt.

Videre vil jeg påpeke det du sier med at Bibelen er skrevet av mennesker. Du sier de var påvirket av den hellige ånd når de skrev dette, men bør man ikke stille spørsmål ved det faktum at de ikke kom med noe informasjon om skaperverkets virkemåte som ikke allerede var ledende konsensus på den tiden?
Vis hele sitatet...
Kva meiner du? Kristendomen kjem jo med mange ting som var heilt uhøyrt i si tid — og såleis vart det forfylgjing av kristne i fleire århundrar.

Bibelen antyder et geosentrisk verdensbilde, og i flere tilfeller også at jorden er flat, for eksempel,
Vis hele sitatet...
Detta ei utbreidd oppfatting utan for god heimel. Ingen stads i Bibelen stend det beint at jordi er flat eller sentrum for universet. Problemet var at den katolske kyrkja var tett knytt opp mot den helleniske vitskapsarvi. (Hugs at det her er etter Det store skismet, så dei ortodokse er ikkje med på laget.) Det er ein grunn til at det heiter det ptolemeiske verdsbiletet og ikkje det katolske verdsbiletet. Såleis freista dei finne «bevis» i Bibelen for den vitskaplege konsensusen som var på den tidi. Merk deg: Katolikkane har ein legalistisk tradisjon, det vil seia at ein handsamar teologien liksom ein gjer juss. Ein bi-effekt av det her var forresten at katolikkane gav oss universiteti, som jo er ein fin ting.

Det er også verdt å merkje seg at mange mektige katolikkar opna for at Galileo hadde rett, men at den vitskaplege konsensusen vog tyngre — nett som vi er skeptiske til folk som meiner global oppvarming er ein bløff. Her er ei kjelde. Dette synar at katolikkane i minsto var trufaste til den vitskaplege metoden og ikkje fastlæst i synet sitt.

og nevner heller ikke evolusjon med et ord.
Vis hele sitatet...
Fordi Bibelen ikkje bryr seg så i overlag med verdslege ting. Bibelen fortel meg ikkje korso eg skal ta på meg buksa om morgonen. Evolusjon er uinteressant for kristne — det er noko som Bibelen ikkje gjeld. Det er ikkje som i hedendom, der ein forklarer lynet som noko med Tor å gjera.

De tok feil om geosentrisme, skapelsen av liv og dannelsen av de forskjellige språkene, så hvordan vet man at de ikke tok feil om mer – slik som bønn, at det kun finnes én gud, at Gud eksisterer i den beskrevne form, eller at han eksisterer i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Igjen, du må gjera skil på religion og vitskap. Presten Georges Lemaître kom med Big Bang-teorien. Det var nok ikkje gjennom Heilaganden, men fordi han var ein god kristen og gjorde skil på det verdslege og det som gjeld Gud.

Dette er vesentlig også for det moralske verdensbilde som beskrives i Bibelen.
Vis hele sitatet...
No er du litt brå her.

Jeg regner med at du er en av de som mener at de som skrev bibelen var påvirket av den moralen som var gjeldende da, både hva Det gamle testamentet og Det nye testamentet angår, og at mange av Bibelens moralske regler ikke egentlig er Guds ord, men skribentens egne ord – slik som mesteparten av reglene i femte mosebok. Det er også verdt å merke seg at også Jesus har, i følge Bibelen, uttalelser om moral som vil høstet mange forskrekkede blikk i dag. For eksempel angående slaveri og behandling av slavene i Lukas 12:43-48:
Vis hele sitatet...
Eg kan stutt nemne at "slaveri" i det heile blir oppfatta som noko skrekkeleg grunna det kristne verdsbiletet — kvar vi er dømd til fri vil, meir eller mindre. Hinduar eller dei norske hedningane hadde ikkje nokon innvendingar mot å halde trælar — det var berre ein naturleg orden. Eg nemner heilage Gregor frå Nyssa (fødd 335 e. Kr – do 394 e. Kr):

'I got me slave-girls and slaves.' For what price, tell me? What did you find in existence worth as much as this human nature? What price did you put on rationality? How many obols did you reckon the equivalent of the likeness of God? How many staters did you get for selling that being shaped by God?

God said, Let us make man in our own image and likeness. If he is in the likeness of God, and rules the whole earth, and has been granted authority over everything on earth from God, who is his buyer, tell me? Who is his seller?

To God alone belongs this power; or, rather, not even to God himself. For his gracious gifts, it says, are irrevocable. God would not therefore reduce the human race to slavery, since he himself, when we had been enslaved to sin, spontaneously recalled us to freedom.

But if God does not enslave what is free, who is he that sets his own power above God’s?
Vis hele sitatet...
Når det gjeld utdraget ditt, kan eg leggje til: Lukas 12: 41 Peter spurde: Herre, er det oss du talar um i denne likningi, eller alle andre med? 42 Då sa Herren: Ja, kvar er han, den trugne hushaldaren, den vituge, som husbonden vil setja yver tenestfolket sitt, so han skal lata dei få kosten sin i rett tid? Legg merkje til at det er ei likning. Såleis skal du ikkje tolke det bokstaveleg.

Sidan kjem 52 Heretter skal fem i same huset liggja i strid med kvarandre: Tri mot tvo og tvo mot tri, 53 far mot son og son mot far, mor mot dotter og dotter mot mor, vermor mot sonekona og sonekona mot vermor. Det tyder openbert ikkje at Gud vil at vi skal drepe slekti vår, elles hadde det vori heller fåe kristne slekter att. Det er heller eit varsel om urolege tider, der vi lyt spyrje oss om trui vår på Gud.

Utsagn som dette er vanskelig å tolke symbolsk,
Vis hele sitatet...
Nei, ikkje om ein faktisk les teksti.

så det må bety at enten er dette fri fantasi fra skribenten, eller så er Jesus preget av datidens samfunns moralske kodeks og taler ikke utelukkende Guds ord.
Vis hele sitatet...
Han uttrykkjer seg med ordi dei bruka på den tidi. Det tyder ikkje at han er heilt eins med moralen på den tidi..

Når man ender med å tolke utvalgte deler av Bibelen som symbolsk, på tross av en ellers konkret tone og en oppfattelse av teksten som bokstavelig fra skriftens tider, velger å tolke store deler som menneskelig påvirkning, aksepterer at Bibelen er skrevet av mennesker som både kan ta feil og har tatt feil på en rekke områder, innser at Bibelen ikke har noen beskrivende eller prediktiv kraft av nevneverdig grad, og at verket i sin helhet ikke ville tålt en vitenskapelig fremgangsmåte lik den som gir så pålitelige resultater i alle andre områder i beskrivelse av virkeligheten – hva sitter man egentlig igjen med? Bibelen oppfyller omtrent samtlige kriterier for å være en særdeles upålitelig kilde, så hvorfor tro på det? Hvorfor er man ikke like kritisk til troverdigheten til dette verket som man er til andre områder i livet?
Vis hele sitatet...
Bibelen har vorten tolka meir symbolsk enn bokstaveleg sidan tidi åt Augustin. Elles er det såleis med noko som er inspirert: Vi veit ikkje alltid korleis vi skal tolke det. Til dømes var ikonar forbodne tidlegare (det gamle jødiske bileteforbodet), men frå 1034 og utover vart det lov og endåtil ein sentral del av truspraksisen. Det er derfor vi har teologiske ordskift.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Stråmann. Ingen tolkar desse reint bokstaveleg — forutan ein knippe ateistar og protestantar. Dei har aldri vori meint som hypotesar for verdsutfoldingi, og har såleis aldri vortne tolka såleis heller.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Foruten om at konkrete medisinske oppskrifter ikke har særlig rom for symbolsk tolkning, var for eksempel skapelseshistorien den ledende oppfattelsen blant de kristne om hvordan verden ble til gjennom hele middelalderen og enda lenger. Kun deler av teksten ble av enkelte tolket symbolsk, slik som tiden det tok for Gud å skape verden; enkelte mente det tok 6 dager slik det sto, andre mente alt ble til samtidig. Det er liten tvil om at denne historien har som hensikt å beskrive verdens begynnelse. Etterhvert som geologien begynte å utfordre tidsperspektivet ble større deler av historien tolket symbolsk, og først i 1950 - hundre år etter utgivelsen av Darwins On the Origin of Species - sa vatikanet seg enig i at biologisk evolusjon burde undersøkes akademisk, så lenge det ikke brøt med den katolske dogme. Igjen er det tydelig at kreasjonismen som beskrevet i bibelen har sakte gått fra en tilnærmet bokstavelig tolkning til en symbolsk tolkning etterhvert som den vitenskapelige metode har avdekket at dette ikke kan stemme.

Sitat av uppdali
Kva meiner du? Kristendomen kjem jo med mange ting som var heilt uhøyrt i si tid — og såleis vart det forfylgjing av kristne i fleire århundrar.
Vis hele sitatet...
Som hva? Hvilke korrekte beskrivelser av skaperverket står i Bibelen, som ikke allerede var kjent blant folk på den tiden? Alle påståtte forfølgelser av kristne gjennom bibelske tider har vært grunnet i religiøse uenigheter, så vidt jeg kan se. Poenget mitt var at de som skrev Bibelen påstås å ha vært direkte påvirket av Den hellige ånd mens de skrev, og det er da påfallende at de ikke skrev ned noen av skaperverkets funksjonelle mysterier på en korrekt måte, med mindre dette allerede var kjent også blant de ikke-påvirkede på den tiden.

Sitat av uppdali
Detta ei utbreidd oppfatting utan for god heimel. Ingen stads i Bibelen stend det beint at jordi er flat eller sentrum for universet.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev også "antyder". Den antyder derimot ikke at jorden er sfærisk og/eller at den går i bane rundt solen. De skriver flere steder at jorden har fire hjørner, eller at den er sirkulær (ikke sfærisk), og at himmelen er bredd over som en baldakin eller et telt. Det står også at det er vann under jorden, og at jorden står fast og ikke flyttes. Ingenting tyder på at de hadde en annen oppfatning av universet enn hva som var vanlig på den tiden, og dette slår meg altså som påfallende.

Sitat av uppdali
Ein bi-effekt av det her var forresten at katolikkane gav oss universiteti, som jo er ein fin ting.
Vis hele sitatet...
Da må jeg få presisere at tilsvarende læringsanstalter har eksistert i uminnelige tider. Det som gjorde universitetene spesielle var den stadfestede akademiske friheten de ble tildelt - og man kan spørre seg hvor dypt den stakk, da den katolske kirken på 1200-tallet fordømte tretten filosofiske feil som kjetteriske og bestemte at dette ikke skulle læres bort; deriblant at verden var evig og at det aldri var noe "første menneske".

Sitat av uppdali
Det er også verdt å merkje seg at mange mektige katolikkar opna for at Galileo hadde rett, men at den vitskaplege konsensusen vog tyngre — nett som vi er skeptiske til folk som meiner global oppvarming er ein bløff. Her er ei kjelde. Dette synar at katolikkane i minsto var trufaste til den vitskaplege metoden og ikkje fastlæst i synet sitt.
Vis hele sitatet...
Her pynter du meget sterkt på sannheten. La oss ikke glemme at Galileo ikke ble kritisert på grunn av vitenskapelig konsensus, men fordi det heliosentriske verdensbildet han fremmet brøt med hva vatikanet mente Bibelen lærte bort. Mer spesifikt ble han dømt til livsvarig fengsel for kjetteri, fordi han fremmet et syn om at solen lå i sentrum av universet, at jorden ikke er i sentrum og at den beveger seg, og for å ha beholdt og forsvart en oppfatning som sannsynlig etter det hadde blitt fastslått at den stred med Bibelens tekster. I tillegg ble alle hans skrevne verker forbudt å publisere, inkludert hans fremtidige verker. Dette er ganske mye mer drastisk og forferdelig enn det du later til å vinkle som en sunn skepsis basert på vitenskapelige metoder.

Sitat av uppdali
Fordi Bibelen ikkje bryr seg så i overlag med verdslege ting. Bibelen fortel meg ikkje korso eg skal ta på meg buksa om morgonen. Evolusjon er uinteressant for kristne — det er noko som Bibelen ikkje gjeld. Det er ikkje som i hedendom, der ein forklarer lynet som noko med Tor å gjera.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor da historiene? Beskrivelsene av opprinnelsen til alt, opprinnelsen til språk, de medisinske oppskriftene, etc? Var det virkelig Guds ord at å slakte en fugl er en del av veien for å bli kvitt spedalskhet, og hvorfor i alle dager skulle han si noe slik? Alle av Bibelens forsøk på å beskrive den verdslige verden er enten feilaktige eller identiske med datidens konsensus - og aller helst begge deler. Finner du ikke det merkelig? Jeg forstår at dette ikke nødvendigvis er hovedhensikten til Bibelen, men å overse og bortforklare dens forsøk på det nettopp fordi de er feil høres ikke ut for meg som en særlig analytisk fremgangsmåte - og det er dette jeg har problemer med å forstå, når man ellers er et analytisk og rasjonelt menneske.

Sitat av uppdali
Igjen, du må gjera skil på religion og vitskap. Presten Georges Lemaître kom med Big Bang-teorien. Det var nok ikkje gjennom Heilaganden, men fordi han var ein god kristen og gjorde skil på det verdslege og det som gjeld Gud.
Vis hele sitatet...
For all del, jeg sier ikke at kristne ikke kan gjøre vitenskapelige oppdagelser. Jeg påpeker bare den åpenbare mangelen på korrekte og "nye" beskrivelser av verden i Bibelen. Du snakker her om å skille på det verdslige og det som gjelder Gud, omtrent som de to skulle være totalt kausalt adskilt, men hvis det er han som har skapt universet og han som har påvirket Bibelens skribenter, så bør man vel kunne forvente en viss form for konsekvens?

Og hvis Gud er totalt adskilt fra samtlige observasjonsbaserte beskrivelser av universets virkemåte, er det da grunn til å tro at han eksisterer? Er det mer sannsynlig enn hvis jeg tror at jorda holdes oppe av Tingelings svevepulver, og at det er umulig å observere det annet enn gjennom følelsen av ustødighet etter å ha snurret raskt på en stol? Alt vi observerer i universet kan forklares uten å trekke inn Tingeling, så er det da fornuftig å tro at Tingeling og hennes svevepulver finnes? Jeg mener virkelig ikke å virke nedlatende her, men setter det litt på spissen for å vise hva jeg mener.

Sitat av uppdali
Eg kan stutt nemne at "slaveri" i det heile blir oppfatta som noko skrekkeleg grunna det kristne verdsbiletet — kvar vi er dømd til fri vil, meir eller mindre. Hinduar eller dei norske hedningane hadde ikkje nokon innvendingar mot å halde trælar — det var berre ein naturleg orden.
Vis hele sitatet...
Som jeg har vist var jo dette også tilfelle hos de kristne. Sitatet jeg trakk frem er ikke den eneste uttalelsen om slaveri i Det nye testamentet fra Jesus og andre. Slaveri var akseptert i Bibelske tider, og jeg kan ikke se noenting som antyder at slaveriets opphørelse skyldes nettopp det kristne verdensbildet.

Jeg kan jo påpeke som en motvekt at i utløsningen av den amerikanske borgerkrigen, hvor uenighet rundt slaveri var en vesentlig faktor, var Jefferson Davis, president i konføderasjonen og sterkt for slaveri (han hadde selv slaver), kristen, mens Abraham Lincoln, president i unionen og sterkt mot slaveri, påstås å ha vært ateist (han ble antageligvis kristen senere).

Sitat av uppdali
Når det gjeld utdraget ditt, kan eg leggje til: (...) Det tyder openbert ikkje at Gud vil at vi skal drepe slekti vår, elles hadde det vori heller fåe kristne slekter att. Det er heller eit varsel om urolege tider, der vi lyt spyrje oss om trui vår på Gud.
Vis hele sitatet...
Her er jeg sterkt uenig. Lukas 12:41 tyder på ingen måte mot at teksten rundt slag av slaver er symbolsk. Hva skulle den i så fall symbolisere? Snarere presiserer teksten at dette er noe som gjelder alle, og ikke bare de som tales til der og da. Lukas 12:52 snakker om å ligge i strid, som slett ikke behøver å bety fysisk vold og drap, og det ser for meg mer ut som et varsel om hva som vil skje enn en oppfordring.

Sitat av uppdali
Han uttrykkjer seg med ordi dei bruka på den tidi. Det tyder ikkje at han er heilt eins med moralen på den tidi..
Vis hele sitatet...
Likevel ytrer han moralske leveregler i ett sett; det er jo nettopp disse reglene man vektlegger når man snakker om Det nye testamentet. Og disse reglene oppfordrer til å slå slaver som ikke en gang vet at de har gjort noe galt.

For å pense dette litt tilbake til hovedproblemstillingen: noe av poenget mitt er at man også når det kommer til moralske spørsmål er nødt til å plukke og velge seg ut hva som skal ses bort i fra, hva som skal tolkes bokstavelig og hva som skal tolkes symbolsk - og ikke minst, hvor langt man skal strekke den symbolske betydningen. Hvordan vet man at man ikke bare bruker Bibelen for å finne igjen sin egne menneskelige moral i teksten? Man må jo tolke teksten, og tolkningen vil jo basere seg på din subjektive oppfatning av hva som er rett og galt - så vil ikke da Bibelen bli overflødig på dette punktet? Det man er enig i tolker man bokstavelig, andre ting tolkes symbolsk til å mene noe man er enig i, og resten forkastes som skribentenes egne påvirkning.

Dette er forsåvidt vel så vesentlig, om ikke mer, for Det gamle testamentet. For hva med femte mosebok? Skulle vi innført denne boken som den nye loven ville vi endt opp med å steine tett opp mot 100 prosent av befolkningen. Jeg har litt problemer med å finne en god og fornuftig symbolsk tolkning av at man skal steine kvinner som ikke blør på lakenet når ekteskapet skal fullbyrdes, for eksempel? Så hvis dette ikke er Guds ord, da må det vel være skribentens ord (eventuelt en gjenfortellers ord)? Og hvordan kan man skille skribentens ord fra Guds ord - hvordan vet man hva som er oppspinn og hva som er sant?
Sist endret av Provo; 27. januar 2011 kl. 13:32.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det stemmer ikke. Foruten om at konkrete medisinske oppskrifter ikke har særlig rom for symbolsk tolkning, var for eksempel skapelseshistorien den ledende oppfattelsen blant de kristne om hvordan verden ble til gjennom hele middelalderen og enda lenger. Kun deler av teksten ble av enkelte tolket symbolsk, slik som tiden det tok for Gud å skape verden; enkelte mente det tok 6 dager slik det sto, andre mente alt ble til samtidig. Det er liten tvil om at denne historien har som hensikt å beskrive verdens begynnelse. Etterhvert som geologien begynte å utfordre tidsperspektivet ble større deler av historien tolket symbolsk, og først i 1950 - hundre år etter utgivelsen av Darwins On the Origin of Species - sa vatikanet seg enig i at biologisk evolusjon burde undersøkes akademisk, så lenge det ikke brøt med den katolske dogme. Igjen er det tydelig at kreasjonismen som beskrevet i bibelen har sakte gått fra en tilnærmet bokstavelig tolkning til en symbolsk tolkning etterhvert som den vitenskapelige metode har avdekket at dette ikke kan stemme.
Vis hele sitatet...
Nja. Eg kan nemne til dømes presten John Henry Newman, som allereie i ~1870-ish ikkje såg nokor motsetning mellom evolusjonslæra og kristendomen. Kyrkja var kanskje ikkje overekstatisk til å byrje med, men det var ikkje noko korstog mot Darwin. Sjølv Wikipedia seier at Den katolske kyrkja ikkje har tolka Openberringen bokstaveleg i det heile på fleire hundre år, minst. Ein må sjå Kyrkja opp mot den vitskapen som er på tidi åt ho au.

Som hva? Hvilke korrekte beskrivelser av skaperverket står i Bibelen, som ikke allerede var kjent blant folk på den tiden? Alle påståtte forfølgelser av kristne gjennom bibelske tider har vært grunnet i religiøse uenigheter, så vidt jeg kan se. Poenget mitt var at de som skrev Bibelen påstås å ha vært direkte påvirket av Den hellige ånd mens de skrev, og det er da påfallende at de ikke skrev ned noen av skaperverkets funksjonelle mysterier på en korrekt måte, med mindre dette allerede var kjent også blant de ikke-påvirkede på den tiden.
Vis hele sitatet...
Eg meinte det teologiske innhaldet i Bibelen, inkje anna.

Jeg skrev også "antyder". Den antyder derimot ikke at jorden er sfærisk og/eller at den går i bane rundt solen. De skriver flere steder at jorden har fire hjørner, eller at den er sirkulær (ikke sfærisk), og at himmelen er bredd over som en baldakin eller et telt. Det står også at det er vann under jorden, og at jorden står fast og ikke flyttes. Ingenting tyder på at de hadde en annen oppfatning av universet enn hva som var vanlig på den tiden, og dette slår meg altså som påfallende.
Vis hele sitatet...
Mykji av det er litterære virkemiddel, er ein nøgd til å tru. Utan at eg veit for mykji om nett dét.

Da må jeg få presisere at tilsvarende læringsanstalter har eksistert i uminnelige tider. Det som gjorde universitetene spesielle var den stadfestede akademiske friheten de ble tildelt - og man kan spørre seg hvor dypt den stakk, da den katolske kirken på 1200-tallet fordømte tretten filosofiske feil som kjetteriske og bestemte at dette ikke skulle læres bort; deriblant at verden var evig og at det aldri var noe "første menneske".
Vis hele sitatet...
Universiteti i vestleg tradisjon er sjølvsagt frå Pytagoras, men dei store kontinentale institusjonane kom fyrst med kyrkja. Eg trur elles du no siktar åt bannlysingane i 1270. Det må du sjå opp mot forbodet mot filosofien åt Aristoteles i lange tider (m. a. ideén om ein urørd rørar). Eg kan heller ikkje svare for samanblandingi av vitskapen og teologi i den katolske verdi, som dei ortodokse for lengi sidan gjekk ut or. Såleis er sjølvsagt veldig uheldig, må vita, og ein av fårene med ein legalistisk teologi. Det var nok ein del stae professorar som bruka teologien reint partisk i desse høvi.

Her pynter du meget sterkt på sannheten. La oss ikke glemme at Galileo ikke ble kritisert på grunn av vitenskapelig konsensus, men fordi det heliosentriske verdensbildet han fremmet brøt med hva vatikanet mente Bibelen lærte bort. Mer spesifikt ble han dømt til livsvarig fengsel for kjetteri, fordi han fremmet et syn om at solen lå i sentrum av universet, at jorden ikke er i sentrum og at den beveger seg, og for å ha beholdt og forsvart en oppfatning som sannsynlig etter det hadde blitt fastslått at den stred med Bibelens tekster. I tillegg ble alle hans skrevne verker forbudt å publisere, inkludert hans fremtidige verker. Dette er ganske mye mer drastisk og forferdelig enn det du later til å vinkle som en sunn skepsis basert på vitenskapelige metoder.
Vis hele sitatet...
Nei, ikkje såleis. Konsensus på denne tidi var det geosentriske, og katolikkane gjekk langt på veg for å finne ekstra stønad for påstanden — m. a. i Bibelen. Såleis vart mange av kollegane hans arge, også fordi Galileo var kjend for ein provoserande argumentasjonsstil. Dessutan braut Galileo med det Aristoteles sa. Då var det sjølvsagt lett gjort å bruka teologien mot honom. Kyrkja fylgde sjølvsagt rådi frå dei hine vitskapsfolki — i beste tru — og dei obligasjonane ho sjølv hadde gjort gjenom å knytte trui opp mot vitskapen (eller omvendt). Men, som i det brevet eg synar til, var det slettest ikkje såleis at kyrkjefolket var fastlæst i dette synet.

Det er heller ikkje sant at han vart sett i fengsel for livstid. Han hamna i husarrest, og fekk støtt skrivi fleire skrifter — mellom anna mekanikkteoriane sine — og gjevi dei ut.

Men hvorfor da historiene? Beskrivelsene av opprinnelsen til alt, opprinnelsen til språk, de medisinske oppskriftene, etc? Var det virkelig Guds ord at å slakte en fugl er en del av veien for å bli kvitt spedalskhet, og hvorfor i alle dager skulle han si noe slik? Alle av Bibelens forsøk på å beskrive den verdslige verden er enten feilaktige eller identiske med datidens konsensus - og aller helst begge deler. Finner du ikke det merkelig? Jeg forstår at dette ikke nødvendigvis er hovedhensikten til Bibelen, men å overse og bortforklare dens forsøk på det nettopp fordi de er feil høres ikke ut for meg som en særlig analytisk fremgangsmåte - og det er dette jeg har problemer med å forstå, når man ellers er et analytisk og rasjonelt menneske.
Vis hele sitatet...
Eg skulle lika å sjå ein link åt kuren mot spedalsksykje. Og som nemnt om att og om att: Bibelen er ikkje så oppteken av å skildre verdi reint som ho er. Det er trass alt ikkje ein encyclopedi.

For all del, jeg sier ikke at kristne ikke kan gjøre vitenskapelige oppdagelser. Jeg påpeker bare den åpenbare mangelen på korrekte og "nye" beskrivelser av verden i Bibelen. Du snakker her om å skille på det verdslige og det som gjelder Gud, omtrent som de to skulle være totalt kausalt adskilt, men hvis det er han som har skapt universet og han som har påvirket Bibelens skribenter, så bør man vel kunne forvente en viss form for konsekvens?
Vis hele sitatet...
Det er heller ikkje dei verdslege skildringane som er nye eller interessante i Bibelen eller for kristne. Det er openberringane og opprettingi av Kristenlekamen.

Og hvis Gud er totalt adskilt fra samtlige observasjonsbaserte beskrivelser av universets virkemåte, er det da grunn til å tro at han eksisterer? Er det mer sannsynlig enn hvis jeg tror at jorda holdes oppe av Tingelings svevepulver, og at det er umulig å observere det annet enn gjennom følelsen av ustødighet etter å ha snurret raskt på en stol? Alt vi observerer i universet kan forklares uten å trekke inn Tingeling, så er det da fornuftig å tro at Tingeling og hennes svevepulver finnes? Jeg mener virkelig ikke å virke nedlatende her, men setter det litt på spissen for å vise hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
No freistar du tilnærme deg Gud på ein vitskapleg måte. Det kan sikkert vera interessant dét, men det er lite fruktbart. Sidan kristendomen hentar frå platonismen, let det seg best forklare med huleallegorien: Ein gjeng slavar sit bundi i ei hòle og stirrar inn i veggen. Attom dei brenn eit bål, og mellom det og fangane fer folk som ber vasar og såleis. Skuggane frå objekti blir kasta på veggen og verkar for fangane som noko ekte. Fordi dei rett og slett ikkje har sett anna. Skuggane er lell ikkje ekte. Skulle ein av dei derimot gå utor hòla og ut i dagsljoset, vil han sjå ting for kva det er. Dei andre vil heller ikkje tru han, så det er altså eit spørsmål om erfaring. Nett derfor — fokusen på vigsling i ortodoksien.

Som jeg har vist var jo dette også tilfelle hos de kristne. Sitatet jeg trakk frem er ikke den eneste uttalelsen om slaveri i Det nye testamentet fra Jesus og andre. Slaveri var akseptert i Bibelske tider, og jeg kan ikke se noenting som antyder at slaveriets opphørelse skyldes nettopp det kristne verdensbildet.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje noko nytt at slaveri fanst på denne tidi. Slaveriet opphøyrde ved ei realisering av den kristne bodskapen, men som alltids er det noko som heiter kultur i kring. Slavane var for fristande som arbeidskraft til at mange torde vera modige og gje avkall på dei.

[quote]Jeg kan jo påpeke som en motvekt at i utløsningen av den amerikanske borgerkrigen, hvor uenighet rundt slaveri var en vesentlig faktor, var Jefferson Davis, president i konføderasjonen og sterkt for slaveri (han hadde selv slaver), kristen, mens Abraham Lincoln, president i unionen og sterkt mot slaveri, påstås å ha vært ateist (han ble antageligvis kristen senere).[/i]

Jefferson David var protestant. Folk kan sysle med fantasiar om at Lincoln var ateist, men han var nok kristen au. Årsaki åt borgarkrigen har sjølvsagt lite med slavane å gjera — det er meir eit påskot. Dei fleste med litt historiebakgrunn veit detta. Du har motsetnader som bonde/industri, fransk-katolsk/engelsk-protestantisk og så vidare. På same måte handlar ikkje fyrste verdskrig om skotet i Sarajevo, sjølv om det klårt var ein katalysator.

Her er jeg sterkt uenig. Lukas 12:41 tyder på ingen måte mot at teksten rundt slag av slaver er symbolsk. Hva skulle den i så fall symbolisere? Snarere presiserer teksten at dette er noe som gjelder alle, og ikke bare de som tales til der og da. Lukas 12:52 snakker om å ligge i strid, som slett ikke behøver å bety fysisk vold og drap, og det ser for meg mer ut som et varsel om hva som vil skje enn en oppfordring.
Vis hele sitatet...
Når det stend at det er ei likning, er det ei likning. Slavar fanst såvisst på denne tidi — og då er det meir enn godt nok motiv i ei likning. Husbonden deira er sjølvsagt Gud i herne høvet.

Likevel ytrer han moralske leveregler i ett sett; det er jo nettopp disse reglene man vektlegger når man snakker om Det nye testamentet. Og disse reglene oppfordrer til å slå slaver som ikke en gang vet at de har gjort noe galt.
Vis hele sitatet...
Det er då visseleg ikkje det han seier heller!

For å pense dette litt tilbake til hovedproblemstillingen: noe av poenget mitt er at man også når det kommer til moralske spørsmål er nødt til å plukke og velge seg ut hva som skal ses bort i fra, hva som skal tolkes bokstavelig og hva som skal tolkes symbolsk - og ikke minst, hvor langt man skal strekke den symbolske betydningen. Hvordan vet man at man ikke bare bruker Bibelen for å finne igjen sin egne menneskelige moral i teksten? Man må jo tolke teksten, og tolkningen vil jo basere seg på din subjektive oppfatning av hva som er rett og galt - så vil ikke da Bibelen bli overflødig på dette punktet? Det man er enig i tolker man bokstavelig, andre ting tolkes symbolsk til å mene noe man er enig i, og resten forkastes som skribentenes egne påvirkning.
Vis hele sitatet...
Du har sjølvsagt rett om at det er problematisk om Bibelen berre (i beste fall) kan bli redusert åt ei knippe med gode moralråd. Kristendomen handlar sjølvsagt om meir enn berre dét. Det handlar om ein fellesskap, meditasjon (bøn), inspirasjon og den levande straumen gjenom fleire tusen år.

Dette er forsåvidt vel så vesentlig, om ikke mer, for Det gamle testamentet. For hva med femte mosebok? Skulle vi innført denne boken som den nye loven ville vi endt opp med å steine tett opp mot 100 prosent av befolkningen. Jeg har litt problemer med å finne en god og fornuftig symbolsk tolkning av at man skal steine kvinner som ikke blør på lakenet når ekteskapet skal fullbyrdes, for eksempel? Så hvis dette ikke er Guds ord, da må det vel være skribentens ord (eventuelt en gjenfortellers ord)? Og hvordan kan man skille skribentens ord fra Guds ord - hvordan vet man hva som er oppspinn og hva som er sant?
Vis hele sitatet...
Femte mosebok er kje så viktig i kristenbodskapen. Du bør kjenne til at kristne ikkje er bundne åt GT. GT er den gamle kontrakten, som menneski braut. Sjølvsagt er han au prega av overtrui og den legalistiske tradisjonen åt jødane. Såleis er det NT som gjeld for dei kristne. GT har heller ikkje like høg status i Bibelen, av di det vart inkludert som «god lesnad» — ikkje fordi det er ein del av den levande teologien åt kyrkja.

Hugs at ekonomia er eit grunnleggjande prinsipp i ortodoksien. Vi gjer då som mange — syndar, droppar knips, høyrer på Kraftwerk og kva det skal vera. Det er ein del av den menneskelege feilen, og berre dei aller mest heilage og dedikerte kjem undan. Det tyder ikkje at vi skal gje opp. Vi kan gjera litt for å vera betre kristne — og vera i ro med dét.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Mykji av det er litterære virkemiddel, er ein nøgd til å tru. Utan at eg veit for mykji om nett dét.
Vis hele sitatet...
Men hvis Gud visste det, og påvirket de som skrev bibelen gjennom den hellige ånd, ville det jo vært naturlig og gitt dem hele sannheten. Hvorfor i all verden skulle de brukt det som litterære virkemidler? Er bibelen en romantisk roman, eller et seriøst, hellig skrift som skal gi mening til oss mennesker?

Syns det blir tåpelig å forsvare bibelskriverne som forfattere, de trodde på det de skrev, og hadde ingen større innsikt i fysikk, astronomi eller biologi enn hva "hedendommen", som du kaller de mytiske religionene, har/hadde.
Sitat av EoT Vis innlegg
Men hvis Gud visste det, og påvirket de som skrev bibelen gjennom den hellige ånd, ville det jo vært naturlig og gitt dem hele sannheten. Hvorfor i all verden skulle de brukt det som litterære virkemidler? Er bibelen en romantisk roman, eller et seriøst, hellig skrift som skal gi mening til oss mennesker?
Vis hele sitatet...
Bibelen er skriven med litterære virkemiddel. Det er eit faktum. Kjærleik stend sentralt i kristendomen, og det let seg ikkje utan vidare skildrast med turre merknader om kva som skal skje på sabbaten under den tridje månen. Det er bodskapen åt Gud dei skal ha fram, ikkje einskildordi Hans.

Syns det blir tåpelig å forsvare bibelskriverne som forfattere, de trodde på det de skrev, og hadde ingen større innsikt i fysikk, astronomi eller biologi enn hva "hedendommen", som du kaller de mytiske religionene, har/hadde.
Vis hele sitatet...
No er det heller ikkje fysikk, astronomi eller biologi som Bibelen handlar om. Det er heller ikkje det ortodokse søkjer i religionen.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Nja. Eg kan nemne til dømes presten John Henry Newman, som allereie i ~1870-ish ikkje såg nokor motsetning mellom evolusjonslæra og kristendomen. Kyrkja var kanskje ikkje overekstatisk til å byrje med, men det var ikkje noko korstog mot Darwin. Sjølv Wikipedia seier at Den katolske kyrkja ikkje har tolka Openberringen bokstaveleg i det heile på fleire hundre år, minst. Ein må sjå Kyrkja opp mot den vitskapen som er på tidi åt ho au.
Vis hele sitatet...
Ja, men det var ikke poenget. Poenget var at Bibelen faktisk uttaler seg om det som faller innenfor vitenskapen, men at dette går over til å bli tolket symbolsk etterhvert som man finner bedre forklaringer.

Sitat av uppdali
Det er heller ikkje sant at han vart sett i fengsel for livstid. Han hamna i husarrest, og fekk støtt skrivi fleire skrifter — mellom anna mekanikkteoriane sine — og gjevi dei ut.
Vis hele sitatet...
Her blander du litt. Han ble dømt til fengsel, slik jeg skrev, men ble senere overført til husarrest. Skriftene du sikter til ble skrevet før publikasjonsforbudet, og boken han ble dømt for – Dialogue Concerning the Two Chief World Systems – var hans nest siste bok. I ettertid klarte han å få gitt ut én bok til – Discourses and Mathematical Demonstrations Relating to Two New Sciences – men da i Holland, utenfor vatikanets jurisdiksjon.

Sitat av uppdali
Eg skulle lika å sjå ein link åt kuren mot spedalsksykje.
Vis hele sitatet...
Tredje mosebok, kapittel 14. Å slakte fugler over leirkar skal i følge teksten også være en utmerket metode for å bli kvitt sopp på hus, som det står senere i kapittelet.

Sitat av uppdali
Og som nemnt om att og om att: Bibelen er ikkje så oppteken av å skildre verdi reint som ho er. Det er trass alt ikkje ein encyclopedi.
Vis hele sitatet...
Og som sagt, jeg vet at det ikke er hovedpoenget med Bibelen, men det jeg forsøker å illustrere er følgende: Hvis skribenten av, for eksempel, tredje mosebok skriver Guds ord, hva i alle dager er det Gud farer med der? Det er jo helt klart at slakting av fugler og værlam hverken hjelper for spedalskhet eller sopp på hus, og Gud burde være den første til å vite dette. Derfor ser jeg det som nødvendig å konkludere med at dette er skribentens egne ord, mistolket av han/henne selv til å være Guds ord. Og dette er nødt til å reise spørsmålet "Hva annet er skribentens egne ord, mistolket av han/henne selv til å være Guds ord?". Det er jo som kjent mange som har skrevet forskjellige deler av Bibelen, men likevel ser man ut til å raskt og kontant bedømme disse tingene som misforståelser og overtro, mens hvorvidt andre, kanskje mer vesentlige, deler av Bibelen er misforståelser og overtro ikke en gang vurderes.

Sitat av uppdali
Det er heller ikkje dei verdslege skildringane som er nye eller interessante i Bibelen eller for kristne. Det er openberringane og opprettingi av Kristenlekamen.
Vis hele sitatet...
Jada, men – i frykt for å repetere meg selv – hvis de verdslige skildringene er nærmest konsekvent feilaktige, hvorfor skal man tro at de ikke-verdslige skildringene er korrekt?

Sitat av uppdali
No freistar du tilnærme deg Gud på ein vitskapleg måte. Det kan sikkert vera interessant dét, men det er lite fruktbart. Sidan kristendomen hentar frå platonismen, let det seg best forklare med huleallegorien: Ein gjeng slavar sit bundi i ei hòle og stirrar inn i veggen. Attom dei brenn eit bål, og mellom det og fangane fer folk som ber vasar og såleis. Skuggane frå objekti blir kasta på veggen og verkar for fangane som noko ekte. Fordi dei rett og slett ikkje har sett anna. Skuggane er lell ikkje ekte. Skulle ein av dei derimot gå utor hòla og ut i dagsljoset, vil han sjå ting for kva det er. Dei andre vil heller ikkje tru han, så det er altså eit spørsmål om erfaring. Nett derfor — fokusen på vigsling i ortodoksien.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du sikter til, men jeg finner ikke allegorien anvendbar i dette tilfellet, og man må tilføre en liten modifikasjon. Slavene er nemlig ikke bundet. Hvis den som går utenfor hulen kommer tilbake og sier han har funnet kilden til skyggene, og at skyggene ikke er entitetene i seg selv, så kan han ta med seg slavene ut. De kan betrakte opphavet til skyggene med alle sanser – de kan høre, se, føle, lukte og smake på de. Når man snakker om Gud, derimot, så kan man ingen av delene. Det er ikke basert på observasjoner, men på magefølelse. Man "bare vet" at det er slik; men sannheten er selvsagt at man ikke "bare vet" noe som helst – man antar at det er slik, men basert på hva?

Sitat av uppdali
Det er ikkje noko nytt at slaveri fanst på denne tidi. Slaveriet opphøyrde ved ei realisering av den kristne bodskapen, men som alltids er det noko som heiter kultur i kring. Slavane var for fristande som arbeidskraft til at mange torde vera modige og gje avkall på dei.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan konkludere med det når Bibelen godkjenner slaveri på flere punkter og at slaveri eksisterte i troende kretser i nærmere 2000 år etter hendelsene i Det nye testamentet. Sitter du på noe data som tyder på at de kristne hadde færre slaver enn ateistene? Ikke at dette er vesentlig for poenget med diskusjonen, men det er likevel en påstand som bør oppfølges med skikkelige kilder og grundige resonnementer.

Sitat av uppdali
Når det stend at det er ei likning, er det ei likning. Slavar fanst såvisst på denne tidi — og då er det meir enn godt nok motiv i ei likning. Husbonden deira er sjølvsagt Gud i herne høvet.
Vis hele sitatet...
Ok, det er ikke slik jeg tolker det, da jeg heller anser spørsmålet om hvem likningen gjelder for som et spørsmål til forrige utsagn om tyven og tidspunkt for innbrudd. Men vi kan jo se på 1 Tim 6:1-2.
Alle som er under åket som slaver, skal vise herrene sine den respekt de har krav på, for at ikke Guds navn og læren skal bli spottet. 2 Og de slaver som har troende herrer, skal ikke vise dem mindre aktelse fordi de er søsken. Nei, de skal tjene dem desto ivrigere, nettopp fordi de som tar imot tjenestene deres, er troende og elskede søsken. Slik skal du undervise og formane.
Vis hele sitatet...
Eller Ef 6:5.
Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus selv, med frykt og respekt og av et oppriktig hjerte.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt med dette er at også Det nye testamentet inneholder moralske retningslinjer som ikke på noen måte kan anses som heldige, og at man derfor må til med en viss "cherry-picking" og kreativ tolkning for å få det til å passe med dagens moral. Er det ikke da naturlig å tro at de skrevne reglene i Bibelen er et produkt av menneskelig moral, og ikke omvendt?

Sitat av uppdali
Femte mosebok er kje så viktig i kristenbodskapen. Du bør kjenne til at kristne ikkje er bundne åt GT. GT er den gamle kontrakten, som menneski braut. Sjølvsagt er han au prega av overtrui og den legalistiske tradisjonen åt jødane. Såleis er det NT som gjeld for dei kristne. GT har heller ikkje like høg status i Bibelen, av di det vart inkludert som «god lesnad» — ikkje fordi det er ein del av den levande teologien åt kyrkja.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet at den ikke legges særlig vekt på, men det er jo også noe av poenget mitt. Jeg finner det forsåvidt noe bemerkelsesverdig at du sier Det gamle testamentet er preget av jødenes overtro; er ikke det en noe hoven måte å se det på når du selv tror på like absurde – for oss utenforstående – virkelighetsbeskrivelser som står skrevet noen kapitler senere? Det jeg mener er at du avfeier det du ikke synes høres bra ut som overtro og ytre ikke-guddommelige påvirkninger, mens du beholder det som høres bra ut – altså velger du ut de delene som støtter opp under oppfatningen din og ser bort fra resten. Dette er jo ikke en holdning som holder vann i andre sammenhenger?

Som en oppsummering: Både de moralske og de verdslige beskrivelsene i Bibelen må velges, vrakes og tolkes symbolsk i større og større grad ettersom menneskets utvikling går fremover. Etter hvert som observasjoner av virkeligheten og den menneskelige moral forandrer seg må tolkningene av Bibeltekstene kontinuerlig revideres. Noe kalles overtro, noe kalles menneskelig påvirkning, noe kalles irrelevant og noe kalles symbolsk – og en stadig minkende del tolkes bokstavelig. I tillegg bidrar ikke Bibeltekstene til å forklare noe som vi ikke kan forklare like godt uten å trekke de inn i utgangspunktet. Slik jeg ser det blir det da veldig liten grunn til å tro på noe av det. Det blir rett og slett for mye som taler i mot, og ingenting som taler for.

For meg virker dette derfor meget irrasjonelt, og jeg har derfor problemer med å forstå hvordan noen som ellers sverger til rasjonelle avgjørelser i alle andre områder likevel velger å tro på dette. Det virker, på et vis, som en brå diskontinuitet i personlighet og handlingsmønster, noe man sjelden ser i andre områder av menneskers liv.
Hva synes du om at kirken endrer sine regler etter hva som er verdensopinionen.
Hvordan stiller du deg til at Kristendommen og Islam begge stammer fra Jødedommen? Det er jo bare den samme boka, skrevet om og om igjen. Bibelen er jo også redigert sensurert så mange ganger. Hvordan stiller du deg til andre kristne som tolker bibelen mer direkte?
Om gud har skapt alt, så har han så vidt jeg kan forstå også skapt Homofile, eller?
Sistnevnte er noe jeg har lurt på lenge.

Sorry, om jeg gjenntar spørsmål som har blitt stilt før. Er for lat til å lese alle sidene i tråden akkurat nå.