Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 7961
Dessverre har jeg lite respekt for folk som bevisst skader kroppen sin på en slik måte. Det er en stor belastning for samfunnet, jeg antar også at det er en stor utgiftspost. Jeg synes ikke at vi skal prioritere hjelp til folk som konsekvent bryter strenge lover som fellesskapet har vedtatt. Slik føler jeg det, narkomane er ikke mindre verd enn oss andre, men alle er sin egen lykkes smed.
Sist endret av Sneipen92; 12. januar 2011 kl. 20:34.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Dessverre har jeg lite respekt for folk som bevisst skader kroppen sin på en slik måte. Det er en stor belastning for samfunnet, jeg antar også at det er en stor utgiftspost. Jeg synes ikke at vi skal prioritere hjelp til folk som konsekvent bryter strenge lover som fellesskapet har vedtatt. Slik føler jeg det, narkomane er ikke mindre verd enn oss andre, men alle er sin egen lykkes smed.
Vis hele sitatet...
Fellesskapet har ikke bestemt dette. Ja, vi har stemt fram politikere ved valg som siden har bestemt dette. Men jeg har aldri vært med på å bestemme at noen form for rusmidler skal være ulovlig. Kanskje det ikke gjør meg til en del av fellesskapet...? :P
Sitat av moret Vis innlegg
Fellesskapet har ikke bestemt dette. Ja, vi har stemt fram politikere ved valg som siden har bestemt dette. Men jeg har aldri vært med på å bestemme at noen form for rusmidler skal være ulovlig. Kanskje det ikke gjør meg til en del av fellesskapet...? :P
Vis hele sitatet...
Beklager, mente flertallet :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Dessverre har jeg lite respekt for folk som bevisst skader kroppen sin på en slik måte. Det er en stor belastning for samfunnet, jeg antar også at det er en stor utgiftspost. Jeg synes ikke at vi skal prioritere hjelp til folk som konsekvent bryter strenge lover som fellesskapet har vedtatt. Slik føler jeg det, narkomane er ikke mindre verd enn oss andre, men alle er sin egen lykkes smed.
Vis hele sitatet...
Heroin er fysisk sett rimelig lite skadelig. Røyking er langt meir helseskadelig enn heroinbruk fysiologisk sett. Stortsett alle problema med heroin er ureint stoff, ureine sprøyter, overdoser utan hjelp til stades, kulde etc.

Ved å tilby reine sprøyter, hjelp ved overdose (såvidt eg har forstått det er heroinoverdose relativt ufarlig om helsepersonell kjem raskt på plass med motgift) og andre relativt enkle tiltak kan ein altså spare penger på at rusbrukarar unngår ting som HIV, hepatitt c, overdoser med ambulanseutrykning til ukjent plass, gjerne eskortert av politi, at sprøyter slenger på fortau og i parker etc etc.

Kort sagt harm reduction. Og det vil faktisk ikkje forundre meg om det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å tilby sprøyterom heller.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Et annet morsomt poeng, i forbindelse med legaliseringsdebatten, er at heroinister ville blitt habile forbrukere og skattebetalere om stoffet ble legalisert og solgt av staten. Det omsettes heroin for over 1,5 millioner i døgent bare i Oslo. Det burde gi en pekepinn på hva staten går glipp av fordi de nekter å akeptere at rusmidler er kommet for å bli.
Vis hele sitatet...
Men hvor skal heroinistene få pengene sine fra? Nav? ran og tjuveri?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Selv synes jeg det mest irriterende her er at innlegg etter innlegg går med på å svare "mydarkside" sine helt idiotiske meninger. Tråden hadde potensiale, men atter en gang kastes det vekk med at en eller annen kid i puberteten skal lære seg basics..
Vis hele sitatet...
Er nok mange år siden jeg var i puberteten... Mine meninger er ikke som dine, du synes mine meninger er idiotiske, akkurat som andre synes dine meninger er idiotiske, Og det er vel bra at vi alle ikke er prikk like?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Beklager, mente flertallet :P
Vis hele sitatet...
Når ble folkeavstemningen du sikter til avholdt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Men hvor skal heroinistene få pengene sine fra? Nav? ran og tjuveri?
Vis hele sitatet...
Heroin via legale kanaler behøver vel neppe bli så himla dyrt? For legal opiumsproduksjon fekk indiske bønder i 2003 en snau hundrelapp per kilo opium. No vil gjerne foredlinga legge på det litt, men ikkje ekstremt mykje. Og samanlikna med det innbrot og kriminalitet begått av rusavhengige som har behov for penger for å finansiere rusbruken er det ikkje totalt farfetched å gjette på at det å selge heroin billig ikkje vil vere spesielt dyrt for samfunnet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Heroin er fysisk sett rimelig lite skadelig. Røyking er langt meir helseskadelig enn heroinbruk fysiologisk sett. Stortsett alle problema med heroin er ureint stoff, ureine sprøyter, overdoser utan hjelp til stades, kulde etc.

Ved å tilby reine sprøyter, hjelp ved overdose (såvidt eg har forstått det er heroinoverdose relativt ufarlig om helsepersonell kjem raskt på plass med motgift) og andre relativt enkle tiltak kan ein altså spare penger på at rusbrukarar unngår ting som HIV, hepatitt c, overdoser med ambulanseutrykning til ukjent plass, gjerne eskortert av politi, at sprøyter slenger på fortau og i parker etc etc.

Kort sagt harm reduction. Og det vil faktisk ikkje forundre meg om det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å tilby sprøyterom heller.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Det visste jeg ikke. Man ser jo heroinmisbrukere på gata, de ser jo ikke bra ut, de ser ikke friske ut. Men muligens du har rett. Mitt poeng var vel egentlig at jeg har liten respekt for folk som bevisst tar et valg som de vet har stor sjanse for å ruinere livet deres, både økonomisk og sosialt. Samme med folk som kjører altfor fort på dårlig veier, klatrer opp til Mount Everest uten sikkerhet. Jeg synes selvfølgelig det er fint at narkomane kan ha et sted å sette sprøyter og hjelp osv osv. Men, helt subjektivt, er det andre ting jeg heller vil at det skal brukes penger på, feks dette: http://www.dagbladet.no/2011/01/08/n...riks/14993643/

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Når ble folkeavstemningen du sikter til avholdt?
Vis hele sitatet...
Som du sikkert er klar over har vi et slags indirekte demokrati i Norge. Og via dette så har vi bestemt at det skal være ulovelig. Og ærlig talt, tror ikke heroin hadde blitt lovlig selv med en folkeavstemning. Hadde det vært nok tilhengere av det så ville det blitt en aktuell sak. Slik fungerer demokratiet i Norge.
Trådstarter
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Men hvor skal heroinistene få pengene sine fra? Nav? ran og tjuveri?
Vis hele sitatet...
Hvor får de pengene fra i dag? Hva om noen kunne selge det til dem billigere og med bedre kvalitet slik at det ikke blir så høye sykehusregninger og så mye vinningskriminalitet?
Kanskje man også kunne fått sitt kjøp kraftig subsidiert mot at man går inn for et behandlingsopplegg som på sikt vil redusere bruket eller få det helt bort.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Dessverre har jeg lite respekt for folk som bevisst skader kroppen sin på en slik måte. Det er en stor belastning for samfunnet, jeg antar også at det er en stor utgiftspost. Jeg synes ikke at vi skal prioritere hjelp til folk som konsekvent bryter strenge lover som fellesskapet har vedtatt. Slik føler jeg det, narkomane er ikke mindre verd enn oss andre, men alle er sin egen lykkes smed.
Vis hele sitatet...
Nå oppsummerer du mine meninger om at mange nordmenn har et fascistisk og nedlatende syn på rusmisbrukere.

Hvis det hadde vært snakk om alkohol her, hadde du da sagt det samme? Ja vel, alkohol er lovlig, men du skulle ha visst hvor mye faenskap alkohol skaper i samfunnet vårt også. Men neida, å være alkoholiker, det er greit det!

Hvis man ikke skal prioritere hjelp til rusmisbrukere, da slutter man å bry seg om medmennesker, noe som strider med Norges verdier som land, at alle skal få være med i felleskapet, og at vi bryr oss om hverandre. Å gi faen i hvordan livet deres er vil gjøre saken bare værre, både for den enkelte rusmisbruker, og samfunnet generelt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Virkelig? Det visste jeg ikke. Man ser jo heroinmisbrukere på gata, de ser jo ikke bra ut, de ser ikke friske ut. Men muligens du har rett.
Vis hele sitatet...
Det er følgeskader som følge av manglande fast bopæl, feilernæring, sjukdommer som lett blir overført ved sprøytedeling og liknande. Sjølvsagt er ikkje heroin helsekost; det er ekstremt vanedannande, og har store skadevirkninger, men ikkje så brutale som t.d. røyking.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Mitt poeng var vel egentlig at jeg har liten respekt for folk som bevisst tar et valg som de vet har stor sjanse for å ruinere livet deres, både økonomisk og sosialt
Vis hele sitatet...
Kor mange er det som tar eit bevist val om å begynne å skyte heroin fordi det høres artig ut...? Eg trur heilt ærleg dei færraste byrjar fordi det høres artig ut. Dei blir gjerne av dei rekreasjonelle heroinbrukarane ingen høyrer om fordi dei har fast jobb og leilighet...?

Tipper SIRUS har meir informasjon om grunnen til at folk byrjar med heroin, men eg gidd heilt ærleg ikkje finne det.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg synes selvfølgelig det er fint at narkomane kan ha et sted å sette sprøyter og hjelp osv osv. Men, helt subjektivt, er det andre ting jeg heller vil at det skal brukes penger på, feks dette: http://www.dagbladet.no/2011/01/08/n...riks/14993643/
Vis hele sitatet...
Men kva om det sparer penger å opprette sprøyterom? Kva om det fører til at ein kan ha færre ambulanser i beredskap fordi det er kortare veg til snittutrykkinga for overdose? Kva med pengane kommunen sparer på å rydde sprøytespisser? Og ikkje minst - kva med dei menneska ein sparer for fare?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Heroin via legale kanaler behøver vel neppe bli så himla dyrt? For legal opiumsproduksjon fekk indiske bønder i 2003 en snau hundrelapp per kilo opium. No vil gjerne foredlinga legge på det litt, men ikkje ekstremt mykje. Og samanlikna med det innbrot og kriminalitet begått av rusavhengige som har behov for penger for å finansiere rusbruken er det ikkje totalt farfetched å gjette på at det å selge heroin billig ikkje vil vere spesielt dyrt for samfunnet...
Vis hele sitatet...
Trodde de brukte syntetisk heroin i slike ordninger? Jeg vet svært lite om akkurat dette, men husker at jeg leste det i en artikkel om heroinutdeling i Danmark. Edit: her var den gitt.
Sist endret av xtapolapocetl; 12. januar 2011 kl. 20:49.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Nå oppsummerer du mine meninger om at mange nordmenn har et fascistisk og nedlatende syn på rusmisbrukere.

Hvis det hadde vært snakk om alkohol her, hadde du da sagt det samme? Ja vel, alkohol er lovlig, men du skulle ha visst hvor mye faenskap alkohol skaper i samfunnet vårt også. Men neida, å være alkoholiker, det er greit det!

Hvis man ikke skal prioritere hjelp til rusmisbrukere, da slutter man å bry seg om medmennesker, noe som strider med Norges verdier som land, at alle skal få være med i felleskapet, og at vi bryr oss om hverandre. Å gi faen i hvordan livet deres er vil gjøre saken bare værre, både for den enkelte rusmisbruker, og samfunnet generelt.
Vis hele sitatet...
Les igjen hva jeg skriver.
essverre har jeg lite respekt for folk som bevisst skader kroppen sin på en slik måte
Vis hele sitatet...
Litt av noen stråmenn du klarer å komme med. For å gjøre det klart, å inta store kvanta alkohol er like bevisst skadelig som å ta heroin. Derav like lite respekt fra min side.

Hvordan i all verden tolker du dette facistisk, jeg vil nesten påstå at det er snarere det motsatte. Jeg sier med andre ord at jeg ikke liker å ha ansvar for mennesker som jeg ikke har respekt for, og dette finner du facistisk? Du argumenterer for fellesskap og sier at jeg som noe vagt har snakket imot dette er facist? Tror du bør lese deg opp på politisk ideologier igjen jeg.

Mener du at hjelp til rusmisbrukere skal prioriteres over hjelp til mennesker som er uforskyld i sin unød? Feks, forhindre at flere 13-år gamle gutter dør på denne veien jeg linket til?
Sist endret av Sneipen92; 12. januar 2011 kl. 20:55.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Mitt poeng var vel egentlig at jeg har liten respekt for folk som bevisst tar et valg som de vet har stor sjanse for å ruinere livet deres, både økonomisk og sosialt..
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke akkurat slik at de fleste narkomane har vokst opp i trygge hjem og fullført videregående før de tenker "Hm, kanskje jeg skal begynne å henge på Plata og bli heroinist." Har du større respekt for folk som ikke har samme forutsetninger for å gjøre gode valg som deg og meg da?
Sitat av luni Vis innlegg
Nå er det ikke akkurat slik at de fleste narkomane har vokst opp i trygge hjem og fullført videregående før de tenker "Hm, kanskje jeg skal begynne å henge på Plata og bli heroinist." Har du større respekt for folk som ikke har samme forutsetninger for å gjøre gode valg som deg og meg da?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det mange som hadde dårlig utgangspunkt, men ingen er født en heroinmisbruker, uansett hvilken familie man er født i. Er du født med Norsk statsborgerskap har du bedre sjanse en de fleste i verden, du kan bli hva du vil, studere hva du vil (gitt at du jobber for det). Du har alle muligheten åpne.

Jeg ser at mange har vært uheldige men mange har vært forbanna idioter, jeg vet om flere som er på vei ned den veien... Poenget her er at det virker som om å være heroinmisbruker er noe som ufrivillig skjer.

Og vi kan godt trekke ditt poeng videre. Hvordan kan man noensinne ha liten respekt for et annet menneske når absolutt alle handlinger dette mennesket foretar er pga ting mennesket kanskje ikke kan noe for`? Har du respekt for Adolf Hitler? Jospeh Stalin? Han presten i USA som vil demonstrere i begravelsen til den 9 år gamle jenta m.fl.?

Jeg kan si det samme som deg, disse mennene har ikke hatt samme forutsetninger som deg og meg. Det de har krav på like mye respekt fra deg. For dette bunner ut i hvilket hjem de er født i og/eller arv.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Selvfølgelig er det mange som hadde dårlig utgangspunkt, men ingen er født en heroinmisbruker, uansett hvilken familie man er født i.
Vis hele sitatet...
Ikke helt relevant, men det gjør dessverre det. Heroinister føder også barn, og disse barna kommer til verden med abstinenser. Mellom 43 og 56 barn ble født av mødre på metadon eller subutex i 2008, og dette er bare de som følger LARs opplegg. Flere barn blir dessverre også født av mødre som går på heroin uten oppfølging hvert år.

Det er mange som har et elendig utgangspunkt her i livet selv om vi bor i Norge. Du kan tenke deg selv å skulle starte tjue meter bak de andre når det er 60-metern i gymmen. Du kan jo gjøre det like bra som de andre, hvis du bare står på litt...

At du velger å sammenligne rusmisbrukere som skader seg selv med mennesker som går inn for å skade andre, gidder jeg ikke å kommentere utover at Hitler, Stalin og Phelps selvfølgelig burde vært fanget opp av psykiatrien.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Selvfølgelig er det mange som hadde dårlig utgangspunkt, men ingen er født en heroinmisbruker, uansett hvilken familie man er født i.
Vis hele sitatet...
Skal vi avskaffe kreftbehandling, ettersom ingen er fødde med kreft? Og kreft er jo i svært stor grad miljøbetinga? 90-95%[1] av krefttilfella er vistnok miljøbetinga, så då får jo folk til pokker lære kva som er farleg og halde seg unna denslags aktiviteter.

Beklager, men eg synst ikkje at det til ein viss grad kan vere sjølvforskuldt er eit spesielt godt argument mot å hjelpe folk. Det er svært mykje ein med 20/20 hindsight ser er idiotisk, men som i ein kanskje desperat situasjon var ein måte å overleve og flykte på. Å fordømme så kategorisk som du gjer blir uansett feil.

I tillegg kan du jo lese gjennom det eg skriv over. Eg veit ikkje om det er gjort analyser av om det er samfunnsøkonomisk lønnsomt med sprøyterom, men eg vil gjette det er det. SIRUS har sikkert dei, om du vil utfordre eigne fordommer.

1: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...tool=pmcentrez
Sist endret av vidarlo; 12. januar 2011 kl. 21:51.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Beklager, mente flertallet :P
Vis hele sitatet...
Bare lurer på, kan du henvise til hvilket nylig stortingsvalg som fant sted, hvor hvor velgerne kunne velge minst ett parti som hadde en klar og åpen politikk som vil føre til en human og bevisbasert (i motsetning til fallgruver, frykt, propaganda og misbruk av stillinger) ruspolitikk. Det er da virkelig ikke slik at halvparten av partiene på Stortinget er for statlig regulering av alle rusmidler, inkludering av heroin i LAR, utvidelse av LAR, human behandling av rusmisbrukere, og differensiering mellom brukere og misbrukere? Det er vel ikke slik at majoriteten av det norske folk (gjennom valg), år etter år, bevisst har valgt å nedstemme lovforslag på denne fronten?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vargas Vis innlegg
Det er vel ikke slik at majoriteten av det norske folk (gjennom valg), år etter år, bevisst har valgt å nedstemme lovforslag på denne fronten?
Vis hele sitatet...
Ikkje for å dra tråden offtopic, men val er ein av dei demokratiske kanalane. Du har andre kanaler også:
*Partikanalen. Du kan stifte eige parti og stille til val, eller du kan påverke eit eksisterande parti, anten ved å engasjere deg og stille til val i offentlege verv eller interne tillitsposisjoner i partiet, eller ved å snakke med representanter/medlemmer for partiet.
*Organisasjonskanalen. Du kan gjennom organisasjoner uttale deg til media med tyngda til dei som er med i organisasjonen, og som dermed støtter vedtektene. Du kan henvende deg til politikarar som organisasjon, og du kan sågar få stattstøtte til aktiviteter.
*Mediekanalen. Du kan påverke media til å settje ei sak på dagsorden, og du kan nytte media til å få di meining fram i lyset, og politikarar på bana i debatter. Det er ikkje så sjeldan du ser avisinnlegg frå stortingspolitikarar som svar på tiltale...

Kort sagt er dei overforenkling å sei at fordi ingen av partia på stortinget har det motsette synet så er det ikkje demokratisk bestemt. Det er ingen av partia på stortinget som har i partiprogrammet at dei vil forby regnbukser, men det er ikkje dermed sagt at det ikkje er demokratisk bestemt at regnbukser skal vere godtatt... Det kan òg vere at ingen parti opplever stort nok press til at det er ei sak dei vil prioritere. Ovanfor har eg nemt måtar du kan påverke prioriteringa til partiet.
For å klare gjøre endel misforståelser.

1. Jeg mener ikke at vi skal trekke tilbake tilbudet til rusmisbrukere, eller at vi ikke skal behandle dem. Men jeg mener at en sprøytestue ikke skal være første prioritert i samfunnet. Slashdot, jeg sier ikke at vi ikke skal hjelpe til selvom det er selvforskyldt...men jeg er av den oppfatning av at hvis du røyker sigaretter så har du faktisk ingen andre enn deg selv å takke hvis du ender opp med kols eller kreft. Ja det finnes unntak, det gjør alltid det. Men når det er selvforskyldt så synes jeg det selvfølgelig skal gis behandling, og det gjør det. Men jeg synes ikke det skal være det viktigste av helsearbeidet.

2. Når jeg snakker om mindre respekt, så gjelder nå ikke det de som er født heroinmisbrukere hvis det skjer. Hvis barn blir født og uansett hva så er de heroinmisbrukere om 20 år så nei da kan jeg ikke dømme de. De i første grad min kritikk er regnet mot er de som bruker heroin, GHB, kokain osv for å spice opp tilværelsen når man skal feste, pule eller lignende.

3. Til demokratiet Vargas så får du lese det Slashdot sier, jeg tipper vel også at DLF har en ganske liberal narkotika politikk...
Ok, dette kommer til å bli offtopic som faen...

Jeg vet om de andre kanalene, men sneipens opprinnelige innlegg var om lover vedtatt av flertallet, og det var dette jeg kommenterte. Det er jo forsåvidt riktig at lovene ble vedtatt av flertallet en gang for lenge siden, men det betyr ikke det samme som at et opplyst folk gang på gang har besluttet å opprettholde en lov. Lover må jo ses ut i fra konteksten; tid og sted. Det er flerfoldige dekader siden Norge vedtok (ble sterkt ledet av USA) om å kriminalisere...

Det er ingen av partia på stortinget som har i partiprogrammet at dei vil forby regnbukser, men det er ikkje dermed sagt at det ikkje er demokratisk bestemt at regnbukser skal vere godtatt...
Vis hele sitatet...
Igjen, kontekst. Mange lover har blitt opphevet, ettersom man med tid tilegnet seg kunnskap og innsikt, og innså at de inhumane konsekvensene av loven ikke egnet seg for et sosialdemokrati. At noe ble demokratisk bestemt for lang tid siden, betyr ikke automatisk at loven gjenspeiler de demokratiske verdiene befolkningen sitter med i dag?

Og angående de demokratiske kanalene... Påvirke eksisterende partier. De færreste ledende politikere vil gå (offentlig så vel som innen partiet) ut med "kontroversielle" meninger om ruspolitikken, da dette er så godt som politisk selvmord. Så å si alle som har tatt til orde for legalisering eller avkriminalisering har gått mer eller mindre tilbake på dette. Dette er fordi div. politiorgan (som Politiets Fellesforbund, ved nevnte politimann som også er medlem av Actis) og andre propagandister og moralister kommer med argumenter som for de fleste virker solid, men som en med en moderat kritisk evne klarer å avdekke som faktafeil fulle av logiske fallgruver og som bygger på frykt. Dette blir en ond sirkel, som i BESTE FALL kan bli brutt av interesseorganisasjoner (som FHN), men dette vil ta lang tid med dagens onde sirkel...
Sist endret av Vargas; 12. januar 2011 kl. 23:01.
Jeg skrev kanskje på starten litt...arrogant. Og det er mye jeg ikke vet om heroinmisbruk, men kan ikke forandre det faktum at de som begynner med tyngre narkotika ikke får mye respekt av meg. Det er mye fordi jeg har endel i min gamle omgangskrets som er på vei dit, og det startet med at det var kult.
Sneipen: Klar over DLF, men ettersom min argumentasjon for ruspolitikk er basert på medmenneskelighet, vil ikke et gjennomført liberalistisk parti på linje med organisasjonen Friborgerforbundet være et alternativ...
Jeg mener at dersom man bidrar til staten, så bør man få tilbake om man skulle være så uheldig havne i trøbbel.
DLF passer vel egentlig mer din argumentasjon om dette temaet; skal man klare seg selv, så skal man ikke betale noe til staten heller. Vet at du ikke er tilhenger av friborgerforbundet (sjæl!), så lurer på hvorfor du tydeligvis mener at man skal betale til staten, men staten skal ikke ha førsteprioritet å hjelpe deg?
Sitat av Vargas Vis innlegg
Sneipen: Klar over DLF, men ettersom min argumentasjon for ruspolitikk er basert på medmenneskelighet, vil ikke et gjennomført liberalistisk parti på linje med organisasjonen Friborgerforbundet være et alternativ...
Jeg mener at dersom man bidrar til staten, så bør man få tilbake om man skulle være så uheldig havne i trøbbel.
DLF passer vel egentlig mer din argumentasjon om dette temaet; skal man klare seg selv, så skal man ikke betale noe til staten heller. Vet at du ikke er tilhenger av friborgerforbundet (sjæl!), så lurer på hvorfor du tydeligvis mener at man skal betale til staten, men staten skal ikke ha førsteprioritet å hjelpe deg?
Vis hele sitatet...

Jajajaja, selvfølgelig skal alle tas vare om, alle med norsk statsborgerskap har krav på helsetjenste og. Sånn sett så betaler ikke så mange i rusmiljøene mye skatt men det skal ikke ha noe å si. Jeg har bare lest mye om ulykkene som har skjedd i denne "dødsdalen", og jeg føler, selvom det er politisk ukorrekt, at det ville vært mer rettferdig og satt det høyt på prioriteringslista. Selfølgelig, feil å dømme rusmisbrukere, jeg vetikke grunnen til at de sitter nede på plata nå og mange fortjener sikkert sympati. Men jeg får hele tiden digresjoner til de som tar GHB og kokain for å ha det fett på fester og ikke tenker så mye på hva som kan skje.(http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/08/04/375096.html)

Men ja selvfølgelig skal de få behandling, og jeg er helt for velferdsstaten vi har idag som inkluderer alle, samme hvor facistiske noen synes den er.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jajajaja, selvfølgelig skal alle tas vare om, alle med norsk statsborgerskap har krav på helsetjenste og. Sånn sett så betaler ikke så mange i rusmiljøene mye skatt men det skal ikke ha noe å si. Jeg har bare lest mye om ulykkene som har skjedd i denne "dødsdalen", og jeg føler, selvom det er politisk ukorrekt, at det ville vært mer rettferdig og satt det høyt på prioriteringslista. Selfølgelig, feil å dømme rusmisbrukere, jeg vetikke grunnen til at de sitter nede på plata nå og mange fortjener sikkert sympati. Men jeg får hele tiden digresjoner til de som tar GHB og kokain for å ha det fett på fester og ikke tenker så mye på hva som kan skje.(http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/08/04/375096.html)

Men ja selvfølgelig skal de få behandling, og jeg er helt for velferdsstaten vi har idag som inkluderer alle, samme hvor facistiske noen synes den er.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe prinsippiell forskjell mellom nikotin, kokain, alkohol, kokain, hasj, ghb osv. Alle er rusmidler, og noen er farligere enn andre for individ (kropp og/eller psyke), noen mer avhengighetsskapende, og noen er skadeligere for ev. ikke-brukere. Godta alle eller ingen! Men, jeg opplever jo selv at det fra tid til annen ikke er like lett å ikke dømme folk som har en litt uansvarlig bruk av alkohol eller cannabis. Og uansvarlig bruk kan man vel si at i 2011 er både unødvendig og høl i huet, med all informasjonen som ligger lett tilgjengelig. Men til tross for dette kunne jeg ikke klart å leve med tanken om at vi kunne ha hjulpet dem, dersom vi bare hadde villet
Sitat av Vargas Vis innlegg
Det er ikke noe prinsippiell forskjell mellom nikotin, kokain, alkohol, kokain, hasj, ghb osv. Alle er rusmidler, og noen er farligere enn andre for individ (kropp og/eller psyke), noen mer avhengighetsskapende, og noen er skadeligere for ev. ikke-brukere. Godta alle eller ingen! Men, jeg opplever jo selv at det fra tid til annen ikke er like lett å ikke dømme folk som har en litt uansvarlig bruk av alkohol eller cannabis. Og uansvarlig bruk kan man vel si at i 2011 er både unødvendig og høl i huet, med all informasjonen som ligger lett tilgjengelig. Men til tross for dette kunne jeg ikke klart å leve med tanken om at vi kunne ha hjulpet dem, dersom vi bare hadde villet
Vis hele sitatet...
Jaja jeg er enig. Dette ble litt dumt, og jeg startet diskusjonen med et veldig lite intellektuellt utsagn. Jeg har aldri snakket med en rusmisbruker som har skikkelig problemer og sitter på plata. Og du/dere har påvirket litt synet mitt, det er jo fint. Personlig så tenker jeg at jeg har et ganske liberalt syn på rusmidler, jeg røyker endel marihuana og drikker endel alkohol, Men nå skal jeg forklare veldig tydelig hva jeg subjektivt mener. Hvis vi tar en gj.snitt. nordmann; Ola Nordmann, født i en vanlig og normal familie. Han kan drikke så mye alkohol, røyke så mye marihuana, crystal, snorte amf eller skyte heroin han vil for min del. Altså, jeg ser ingen problemer med at han bryter narkotikalovene vi har her i landet. Men hvis han ender opp uten jobb og uten venner og fortapt, skikkelig på kjøret. Så skal han få hjelp? Ja. Men jeg kan ikke med hånden på hjertet si at han virkelig fortjener den hjelpen ordentlig.

Ja jeg vet at dette ikke gjelder alle rusmisbrukerne vi har her i landet, majoriteten har sikkert sine grunner for at de endte opp der, og de skal jeg ikke dømme siden jeg ikke kan sette meg inn i deres situasjon.

takk for meg
Sist endret av Sneipen92; 12. januar 2011 kl. 23:41.
Herion ødelegger sammfunnet, Skulle ikke vært noe problem for norge å holde narkotika nivået relativt lavt, bare å sette inn større ressurser , strengere grensekontroll og evnt livstid-dommer til dem som selger heroin...

En Heroinist skulle kunne fått hjelp til å bli rusfri, men når dem ruset offentlig skulle dem blitt arrestert og tvangsavruset, En heronist skulle heller ikke hatt noen mulighet til å heve trygd osv..
Egentlig merkelig at Norge som slår seg på brystet å er rikest i verden i forhold til folketallet, egentlig har et narko/krim problem da Norge er et svært lite land, Heldigvis styrer flertallet og flertallet vil nok enda forby heroin..
Ja det er jo egentlig bare å ansette den ene halvdelen av befolkningen til å passe på den andre, så alle har én person som iakttar dem til enhver tid.

USA (for å ta et vestlig land) har langt høyere straffer for slikt enn Norge, og også langt strengere grensekontroll som du også etterspør. Har de et mindre narkotikaproblem enn oss?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Herion ødelegger sammfunnet, Skulle ikke vært noe problem for norge å holde narkotika nivået relativt lavt, bare å sette inn større ressurser , strengere grensekontroll og evnt livstid-dommer til dem som selger heroin...
Vis hele sitatet...
Ja, dette er jo veldig lurt! Når du dømmer heroinselgere til livstidsdommer vil du brutalisere markedet enormt, og du vil ende opp med at selgerene starter å bruke vold mot politiet for å unngå å bli tatt. Når folk risikerer livet i fengsel lar de seg ikke arrestere så lett som i dag. Jeg tror selv ikke politiet ønsker noe slikt som dette, da det vil føre til mange drepte og skadde polititjenestemenn i lengden.

Strengere grensekontroller fører til at tilgjengeligheten synker midlertidig, prisene går opp, det blir mer lukrativt å drive med heroin, og fler kommer derfor til å gjøre det. Markedet vil alltid ta seg opp så lenge det finnes etterspørsel. En del av oss har allerede tatt til orde for at staten skal gi heroin til de tyngste misbrukerne for å få bukt med det illegale markedet, men det er en helt annen diskusjon.

Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
En heronist skulle heller ikke hatt noen mulighet til å heve trygd osv..
Vis hele sitatet...
Jeg kan kanskje skjønne at dette høres lurt ut for deg, men tenker du i det heletatt over konsekvensene av noe sånt? Hvis de ikke får penger til å overleve, vil de ty til enda mer kriminalitet. Det er ille nok i dag hvor de må utføre kriminelle handlinger for å få råd til dopet sitt, men det hadde vært enda verre om de også hadde måttet ranet deg, stjålet sykkelen din eller gjort innbrudd for å få mat i magen. Det du foreslår vil føre til et mindre trygt samfunn for deg og meg.
Sist endret av Nichotin; 13. januar 2011 kl. 00:17.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Herion ødelegger sammfunnet, Skulle ikke vært noe problem for norge å holde narkotika nivået relativt lavt, bare å sette inn større ressurser ,
Vis hele sitatet...
Yea, det kan vi jo si om alle problemer i samfunnet. Det er bare å sette inn større ressurser. Problemet er bare at ressursene må komme fra et sted, og siden vi har begrensede ressurser, vil det naturlig nok gå på bekostning av andre satsningsområder.

Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
strengere grensekontroll og evnt livstid-dommer til dem som selger heroin...
Vis hele sitatet...
Ja, la oss innføre livstidsdommer, og dermed gjøre det allerede tungt belastede kriminelle miljøet ti ganger så hardt for både brukerne og politiet. Som Nicho påpeker, en jævlig dårlig idé.

Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
En Heroinist skulle kunne fått hjelp til å bli rusfri, men når dem ruset offentlig skulle dem blitt arrestert og tvangsavruset,
Vis hele sitatet...
Når du ikke har et sted å bo, hvor oppholder du deg da? I det offentlige rom kanskje? Og når du har en sykdom som gjør at du kontinuerlig må tilføre kroppen et stoff, hvor skal du da gjøre dette? Skal man leve som et jaget dyr hvor enn man er?

Og hvordan skulle vi være tjent med å kaste bort politiets allerede mangelfulle ressurser på å bure inne hver eneste stakkars junkie som beveger seg bortover gaten? Hva skal det være godt for? Vedkommende er syk, han trenger behandling, ikke å bli arrestert. Behandlingen må selvsagt være frivillig. Hvordan ser du for deg at man skulle tvangsavruset dem? Har du tenkt på hva det innebærer av problemer, både medisinsk og juridisk? Den fysiske avhengigheten er uansett bare en liten del av problemet. De fleste junkier har vært gjennom noen avrusninger fra tid til annen, men de faller nesten alltid tilbake. behandlingen de trenger er langvarig, og kan åpenbart ikke utøves med tvang.

Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
En heronist skulle heller ikke hatt noen mulighet til å heve trygd osv..
Vis hele sitatet...
For en håpløs idé. Du må jo forstå at det bare vil gjøre problemene langt større.
Sist endret av mentalmelt; 13. januar 2011 kl. 00:28.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Og hvordan skulle vi være tjent med å kaste bort politiets allerede mangelfulle ressurser på å bure inne hver eneste stakkars junkie som beveger seg bortover gaten? Hva skal det være godt for? Vedkommende er syk, han trenger behandling, ikke å bli arrestert. Behandlingen må selvsagt være frivillig. Hvordan ser du for deg at man skulle tvangsavruset dem? Har du tenkt på hva det innebærer av problemer, både medisinsk og juridisk? Den fysiske avhengigheten er uansett bare en liten del av problemet. De fleste junkier har vært gjennom noen avrusninger fra tid til annen, men de faller nesten alltid tilbake. behandlingen de trenger er langvarig, og kan åpenbart ikke utøves med tvang.

.
Vis hele sitatet...
Junkiene faller vel tilbake pga systemet etter avrusningen, vel politiet måtte sikkert ha bevæpnet seg, og tatt dem Harde Hardere! Ressuser har norge nok av! Lille Oslo blir som en liten by i Usa som nesten ikke har kriminalitet pga folketallet og er rimelig lett å holde under kontroll

Norge driver å sparer seg til fant, og det samme gjør dem med kriminalitet, dem sparer til dem ikke har kontroll over den
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
, vel politiet måtte sikkert ha bevæpnet seg, og tatt dem Harde Hardere!
Vis hele sitatet...
Er bare å knerte dem vett, så er problemet ute av verden.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Junkiene faller vel tilbake pga systemet etter avrusningen, vel politiet måtte sikkert ha bevæpnet seg, og tatt dem Harde Hardere! Ressuser har norge nok av! Lille Oslo blir som en liten by i Usa som nesten ikke har kriminalitet pga folketallet og er rimelig lett å holde under kontroll

Norge driver å sparer seg til fant, og det samme gjør dem med kriminalitet, dem sparer til dem ikke har kontroll over den
Vis hele sitatet...
Kan du nevne ett land i verden som ved hjelp av dine metoder har fått kontroll over narkotika- og voldskriminalitet?

Iran kanskje? Ikke at de har kontroll, men der bruker de jo dine metoder til fulle. Og du ser ikke mange junkier gatelangs i Teheran. Det er kanskje veien å gå?

Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Innfør dødsstraff for alle som setter en sprøyte heroin. Problem solved.
Vis hele sitatet...
Prøvd i Kina. Problem not solved.
Hehe, nå var jeg egentlig ikke helt seriøs med min post. Det jeg mener allikevel er at det burde blitt lagt mer vekt på avrusning, og å prøve å få dem utav rusavhengigheten, fremfor å legge til rette for tryggest mulig bruk.

Det kan selvfølgelig være flere grunner til at mennesker ender opp som heroinister, men man må ikke glemme at dette er ulovlig ifølge loven. Dette er også noe alle heroinmisbrukere er klar over da de setter den første sprøyta, og da burde de også kunne ta konsekvensene, som f.eks. en tvangsavrusning med kvalifisert helsepersonell. Å lage disse sprøyterommene, og dermed bare "gjemme" dem vekk, blir jo bare å utsette et alvorlig problem.
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Hehe, nå var jeg egentlig ikke helt seriøs med min post. Det jeg mener allikevel er at det burde blitt lagt mer vekt på avrusning, og å prøve å få dem utav rusavhengigheten, fremfor å legge til rette for tryggest mulig bruk.

Det kan selvfølgelig være flere grunner til at mennesker ender opp som heroinister, men man må ikke glemme at dette er ulovlig ifølge loven. Dette er også noe alle heroinmisbrukere er klar over da de setter den første sprøyta, og da burde de også kunne ta konsekvensene, som f.eks. en tvangsavrusning med kvalifisert helsepersonell. Å lage disse sprøyterommene, og dermed bare "gjemme" dem vekk, blir jo bare å utsette et alvorlig problem.
Vis hele sitatet...
Du kan jo aldri med sikkerhet vite HVA som gjor det att en/ei begynte på heroin.
Si du hadde blitt rundpult sent og tidlig av en eller anna stefar som din heroinavhengige mor har funnet på å rote seg borti, hadde du sittet å tenkt over lovlighetene av ett stoff du tar for å komme deg bort noen timer fra en slik hverdag?
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Kilde på det?
Vis hele sitatet...
http://www.tv2nyhetene.no/skremt-av-...n-2441667.html
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Men hvor skal heroinistene få pengene sine fra? Nav? ran og tjuveri?
Vis hele sitatet...
De kan jo jobbe som alle andre? Tror du heroin gjør deg ute av stand til å arbeide?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Junkiene faller vel tilbake pga systemet etter avrusningen, vel politiet måtte sikkert ha bevæpnet seg, og tatt dem Harde Hardere! Ressuser har norge nok av! Lille Oslo blir som en liten by i Usa som nesten ikke har kriminalitet pga folketallet og er rimelig lett å holde under kontroll

Norge driver å sparer seg til fant, og det samme gjør dem med kriminalitet, dem sparer til dem ikke har kontroll over den
Vis hele sitatet...
Du er helt på villspor. Kriminalitet og narkotikamisbruk kan ikke løses med mer politi og/eller en brutalisering av politiet. Bevæpner du politiet, bevæpner kriminelle seg, og det eneste du har oppnådd er at fler blir skutt. Skal du forebygge kriminalitet og narkotikamisbruk må du spytte penger i bl.a. ungdomsklubber, oppfølging av vanskeligstilt ungdom, styrket barnevern, bedre tilbud på barnevernsinstitusjoner, mer rehabilitering i fengsel og et NAV som får de som kommer ut av fengsel i arbeid istedenfor på arbeidsledighetstrygd. Det er eventuelt her vi har hatt en tendens til å spare oss fant, for regningen kommer uansett, bare på et annet budsjett (politi, fengsel, sykehus).
Det finnes også flere som er født med opiat-abstinenser pga. at mor har misbrukt heroin, morfin eller andre opiater under svangerskapet. De barna som overlever får nærmest uten unntak problemer, og flere utvikler selv narkomani. Dette kan man vel ikke hevde at er vedkommendes egen feil, slik som enkelte her i tråden har gitt uttrykk for? Det er vel ingen som ønsker å bli narkoman?

Men for all del la oss jage de skitne narkomane og "ta dem hardere". Det har jo fungert så bra hele veien, samtidig som det jo er meget humanitært av oss å vise dem at vi bryr oss såpass! Bare ved ett fortsatt forbud vil vi kunne få dem til å innse at de må slutte tvert med narkotika og ta seg sammen, og det er bare positivt å stenge sprøytebua slik at dem ikke lenger har noe sted å bruke narkotikaen sin på. Det er faktisk så enkelt som det høres ut, så jeg skjønner ikke hva vi venter på!
Sitat av caperno Vis innlegg
Det finnes også flere som er født med opiat-abstinenser pga. at mor har misbrukt heroin, morfin eller andre opiater under svangerskapet. De barna som overlever får nærmest uten unntak problemer, og flere utvikler selv narkomani. Dette kan man vel ikke hevde at er vedkommendes egen feil, slik som enkelte her i tråden har gitt uttrykk for? Det er vel ingen som ønsker å bli narkoman?

!
Vis hele sitatet...
Vel sier jo litt hvor mye dem har i hodet når en narkoman velger å få barn... Er nesten så det skulle ha vært forbudt for dem å få barn og lovpållagt abort..
Dem føder et barn som kommer ut og har store smerter og abstinenser og dem klarer som regel ikke å ta seg av barnet..
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Vel sier jo litt hvor mye dem har i hodet når en narkoman velger å få barn... Er nesten så det skulle ha vært forbudt for dem å få barn og lovpållagt abort..
Dem føder et barn som kommer ut og har store smerter og abstinenser og dem klarer som regel ikke å ta seg av barnet..
Vis hele sitatet...
Det er trangsynte mennesker som deg som gjør at vi er her vi er idag, hvor rusproblemene aldri har vært større! Når skal DU innse at dette ikke fungerer? Rus er kommet for å bli, i lang tid! Vi kan enten spille med og mest sannsynlig spare mange liv og mye penger, eller spille imot som vi gjør idag og oppleve dødsfall pgr av sykdommer de drar på seg, overdose pgr av urent stoff og tabu om å spørre om hjelp. Ser noen argumenterer for at vi skal satse enda mer på avrusning, vel, først må de rusavhengige ønske det selv! Fatter ikke at det går an å se så tunnelsynt på ting.
Trådstarter
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Vel sier jo litt hvor mye dem har i hodet når en narkoman velger å få barn... Er nesten så det skulle ha vært forbudt for dem å få barn og lovpållagt abort..
Dem føder et barn som kommer ut og har store smerter og abstinenser og dem klarer som regel ikke å ta seg av barnet..
Vis hele sitatet...
Fantastisk! Essensen i det du sier er at man burde miste grunnleggende menneskerettigheter fordi en person/gruppe mener at en annen person/gruppe har for lite i hodet?
Jeg er spent på å høre hvor du ønsker å male denne grensen mellom straffbar og ustraffbar dumhet.
Hvilke kriterier må, i dine øyne, være oppfylt før man kan straffe dumhet?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Junkiene faller vel tilbake pga systemet etter avrusningen, vel politiet måtte sikkert ha bevæpnet seg, og tatt dem Harde Hardere! Ressuser har norge nok av! Lille Oslo blir som en liten by i Usa som nesten ikke har kriminalitet pga folketallet og er rimelig lett å holde under kontroll

Norge driver å sparer seg til fant, og det samme gjør dem med kriminalitet, dem sparer til dem ikke har kontroll over den
Vis hele sitatet...
Ikke nok med at du overser nokså dokumenterte argumenter i posten du besvarer, men du presterer også å komme med noen argumenter som er helt på viddene.
For det første; hvilken by i USA med samme innbyggertall som Oslo har mindre kriminalitet og høyere levestandard?

Kan du vise til noen steder der "Å ta de harde hardere" har fungert?
Ta en titt på de landene med strengest narkotika lovgivning og kom med et godt eksempel der det har fungert. Jeg vil tro du kommer tomhendt hjem fra den søken..

Skaff deg en vg1 bok i sosiologi og sosialantropologi og utal deg når du har den fjerneste anelse om hvordan en velferdssat med menneskeretter fungerer.
Sitat av Esnc Vis innlegg
Ikke nok med at du overser nokså dokumenterte argumenter i posten du besvarer, men du presterer også å komme med noen argumenter som er helt på viddene.
For det første; hvilken by i USA med samme innbyggertall som Oslo har mindre kriminalitet og høyere levestandard?

Kan du vise til noen steder der "Å ta de harde hardere" har fungert?
Ta en titt på de landene med strengest narkotika lovgivning og kom med et godt eksempel der det har fungert. Jeg vil tro du kommer tomhendt hjem fra den søken..

Skaff deg en vg1 bok i sosiologi og sosialantropologi og utal deg når du har den fjerneste anelse om hvordan en velferdssat med menneskeretter fungerer.
Vis hele sitatet...
De landene med strenge Narkotika lovgivning er vel full av korrupsjon, og ekstrem fattigdom, er ikke til å sammenligne!

Sitat av causa Vis innlegg
Fantastisk! Essensen i det du sier er at man burde miste grunnleggende menneskerettigheter fordi en person/gruppe mener at en annen person/gruppe har for lite i hodet?
Jeg er spent på å høre hvor du ønsker å male denne grensen mellom straffbar og ustraffbar dumhet.
Hvilke kriterier må, i dine øyne, være oppfylt før man kan straffe dumhet?
Vis hele sitatet...
Å få barn til verden er et stort ansvar, man bør kunne gi barnet tryghet og kjærlighet, noe jeg ikke trur en heroinist er i stand til, men uansett mener jeg ikke at det er riktig å ta abort, derfor skrev jeg nesten

Sitat av Esnc Vis innlegg
Ikke nok med at du overser nokså dokumenterte argumenter i posten du besvarer, men du presterer også å komme med noen argumenter som er helt på viddene.
For det første; hvilken by i USA med samme innbyggertall som Oslo har mindre kriminalitet og høyere levestandard?

.
Vis hele sitatet...
Jeg sier min mening og hva jeg selv trur hadde fungert, dem fleste land som har dødstraff er det mye korrupsjon og ekstrem fattigdom

Går ikke ann å sammenligne Norge med disse!

Sitat av Esnc Vis innlegg
Kan du vise til noen steder der "Å ta de harde hardere" har fungert?
Ta en titt på de landene med strengest narkotika lovgivning og kom med et godt eksempel der det har fungert. Jeg vil tro du kommer tomhendt hjem fra den søken..

.
Vis hele sitatet...
SINGAPORE har det fungert
Ok. Dette her er jo bare trolling.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
SINGAPORE har det fungert
Vis hele sitatet...
Jeg spolte forbi alt det andre tullet du snakker om for å spørre deg om du kan forklare dette nærmere. Hvorfor har det fungert så bra i Singapore, mener du?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
SINGAPORE har det fungert
Vis hele sitatet...
Har du vært der?
Extacy, Kokain og Amfetamin er ganske utbredt i Singapore's nattscene. Også en del Ketamin i de mer alternative kretser.
Det er en del smugling av stoff fra de andre øyene rundt ved hjelp av båt, og det finnes fortsatt organiserte grupper som handler med dop.

Kilde: Kompis som bodde der en periode og tok en del dop.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
De landene med strenge Narkotika lovgivning er vel full av korrupsjon, og ekstrem fattigdom, er ikke til å sammenligne! Jeg sier min mening og hva jeg selv trur hadde fungert, dem fleste land som har dødstraff er det mye korrupsjon og ekstrem fattigdom. Går ikke ann å sammenligne Norge med disse!
Vis hele sitatet...
Har du tenkt over hva som er årsak og hva som er konsekvens i de landene du snakker om? Har det slått deg at det kan hende at korrupsjonen i stor grad skyldes det strenge lovverket (spesielt i kombinasjon med fattigdom)?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Å få barn til verden er et stort ansvar, man bør kunne gi barnet tryghet og kjærlighet, noe jeg ikke trur en heroinist er i stand til.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig at det er et stort ansvar, og mange som får barn evner ikke å ta dette ansvaret. Vi har foreldre som er overvektige og oppdrar sykelig overvektige barn, vi har foreldre som er fattige og ikke har råd til å gi barna alt de trenger, vi har foreldre som er veganere og får barn med misdannelser pga. mangel på enkelte næringsstoffer og vi har foreldre som rett og slett er dumme, inkompetente eller til og med onde. Tror du det lar seg gjøre å forby alle disse å få barn? Tror du det ville latt seg gjøre å håndheve et slikt forbud?
Sist endret av felix_poker; 13. januar 2011 kl. 20:37.
Så herlig naivt, bare fordi du som turist ikke ser det umiddelbart som vi gjør på plata her hjemme eksisterer det ikke. Bare se til Mexico hvor brutalt det har blitt. Den volden som foregår der etter at myndighetene bestemte seg for å ta disse bandene er helt syk.
anbefaler sterkt å lese denne artikkelen i Gateavisa http://www.gateavisa.no/2010/05/04/l...pa-oslo-besok/