Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  596 61965
Hvis TS har rett, da blir det borgerkrig. Det kan jeg skrive under på.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Du finner nok ikke noen som er mer utdannet enn prester/imamer.
Og nei jeg er ikke sarkatisk elns. Så jeg skjønner ikke hva du babler om.

Grunnen til at jeg vinkler meg mot islam er fordi tråden heter
"norge blir et muslimsk land".

Japp, jeg er ikke no større fan av kristendommen eller jødedommen, men som sakt, tråden handler om islam.

De er hjernevasket når de tror på tull ja.
samme tull som kristendommen og jødedommen.
Nemlig det Abrehamske religion.

Mohammed giftet seg med en 7-9 år gammel jente, men ventet med å pule hu til hu var 12+. Giftet seg også med en 40 år gammel dame da han var i 30 årene, hvor hu tilfeldigvis var i slekt med en rik katolsk nonne som sponset mohammed sine eventyrlige reiser.

for ikke nevne at alle som ikke tror på allah bør brenne i helvete.
koselig at de du forsvarer vil at du skal brenne i helvete. medmindre du er muslim da..

Jeg tror du bør ta også lese litt om islam,religion og koranen.

Som jeg skrev i en post over, er nok ikke de velutdannete religøse folka som vil ta over norge, men Islam/religion generellt. Ikke bare norge, men så mange som mulig.
Vis hele sitatet...
Du tar feil her. Muhammed giftet seg med Aisha når hun var 6 og pulte henne når hun var 9.. Ikke prøv å glatte over at han var en pedo med å si at hun var 12+
Jeg synes det er litt artig at enkelte her synes det er fælt at disse slemme muslimene formerer seg såpass at de muligens tar over demokratiet. Dersom de ikke hadde den muligheten, ville det ikke vært demokrati.
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
Du tar feil her. Muhammed giftet seg med Aisha når hun var 6 og pulte henne når hun var 9.. Ikke prøv å glatte over at han var en pedo med å si at hun var 12+
Vis hele sitatet...

Å når denne personen ble tegnet av den danske tegeneren så klikket muslimmene i midt østen.

Fy faen , sjuke sjuke mennesker.
For meg virker det som om muslimene holder på å bli de nye jødene.. Hadde USA kommet inn i landet vårt, tatt full kontroll, drept flere tusen sivile og du hadde levd gjennom krig i flere tiår. Tror du at du hadde vært et normalt menneske da? La oss si vi tror på USAs latterlige grunn til invaderingen av Afghanistan, 9/11. Hvilken grunn hadde de til å invadere Irak da? Saddam Hussein hadde atom våpen.. Hahaha. Så drepte de fyren da, men atomvåpen fant de aldri..
Ok folkens, nå er det på tide å gjøre en innsats for Norge, la oss knulle som kaniner. Og ikke noe pissprat om å hoppe av i svingen, bare å forklare at det er for nasjonens beste.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Ok folkens, nå er det på tide å gjøre en innsats for Norge, la oss knulle som kaniner. Og ikke noe pissprat om å hoppe av i svingen, bare å forklare at det er for nasjonens beste.
Vis hele sitatet...
Skal oppfordre og drive monogami med alle skandinavere jeg finner.

lesestoff om Stockholm bombingen for et par dager siden: http://www.dagbladet.no/2010/12/15/n...holm/14719196/
Ja iWee, det er faktisk en egen tråd om det.

Uansett, synes jeg dette blir litt blåst ut av proposisjoner. Vil det virkelig være så gale med flere muslimer i blant annet regjeringen og stortinget? De fleste muslimene jeg har møtt har vært fornuftig, ihvertfall ikke i noen mindre grad en nordmenn. Og det du sier om at at organisasjonen muslimske brødre hemmelig(?) rekrutterer muslimsk ungdom for å "'formere' seg som kaniner" blir bare for dumt..

Forresten så ble organisasjonen opprettet i 1928
enda mere noia... thank you!
Håper det står noe om sekularisert lovgivning i grunnloven, hadde vert trist om alle inkludert ikke-muslimer måtte følge Sharia.
De fleste ekstreme muslimer, selvmordsbombere og lignende, har vokst opp i eller blitt påvirket av personer fra krigsrammede land. Hvis Norge ble en muslimsk stat, ville det vært nokså strenge religiøse regler, akkurat som for noen hundre år siden da Norge var kristent, og så ville det blitt mykt opp etter hvert.
Hvis Norge hadde blitt muslimsk på det tidspunktet det egentlig ble kristent, tror jeg ikke vi hadde merket ekstremt mye forskjell i dag.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Uansett, synes jeg dette blir litt blåst ut av proposisjoner. Vil det virkelig være så gale med flere muslimer i blant annet regjeringen og stortinget?
Vis hele sitatet...
Hvorfor man i det hele tatt vil ha mer religion inn i regjeringen og stortinget kan jeg ikke fatte og begripe. Det verste som kunne skjedd nå, etter at vi har kommet så langt som vi har når det gjelder å sekularisere politikken, er om vi fikk enda et trykk av politisert religiøs dritt, bare fra islam i stedet for kristendommen. Nei takk, la oss heller jobbe for å skille stat og kirke sier jeg, samt all religion forøvrig.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Hvorfor man i det hele tatt vil ha mer religion inn i regjeringen og stortinget kan jeg ikke fatte og begripe. Det verste som kunne skjedd nå, etter at vi har kommet så langt som vi har når det gjelder å sekularisere politikken, er om vi fikk enda et trykk av politisert religiøs dritt, bare fra islam i stedet for kristendommen. Nei takk, la oss heller jobbe for å skille stat og kirke sier jeg, samt all religion forøvrig.
Vis hele sitatet...
Det er da ingen som har argumentert imot å skille stat å kirke! At det finnes muslimer på stortinget har ingenting med å blande stat og religion og gjøre. Det finnes mange kristne på stortinget som ikke blander det i noen stor grad inn i sitt politiske standpunkt, hvorfor skulle ikke muslimer klare det samme?

Det er tydelig at mange blander kortene her. Noen snakker om islam som kultur, noen som religion og andre blander det hele og prøver å beskrive alle innvandrere ifra midtøsten som 'Muslimer', uten å helt se forskjellen selv. Det er ganske farlig, med tanke på at det går på ganske grunnleggende forståelse av kulturforskjeller og religionsfrihet.

Mange kobler et gammeldags kvinnesyn og intoleranse ovenfor homofile o.l med muslimer, og tror dermed av en eller annen grunn at Norges grunnverdier kommer til å forandres om det bare kommer nok Muslimer hit, noe som i seg selv er en latterlig forenkling av saken og en kraftig overdrivelse.
Sist endret av fetter; 16. desember 2010 kl. 10:20.
Hvordan ser verden ut om 500 år?

Deler alle på hele verden? (hvertfall land som Norge)?
Finnes det land som styres av en regjeringer hver eller er det ett demokrati som går over hele verden?
hm?
Sitat av fetter Vis innlegg
Det er da ingen som har argumentert imot å skille stat å kirke! At det finnes muslimer på stortinget har ingenting med å blande stat og religion og gjøre. Det finnes mange kristne på stortinget som ikke blander det i noen stor grad inn i sitt politiske standpunkt, hvorfor skulle ikke muslimer klare det samme?

Det er tydelig at mange blander kortene her. Noen snakker om islam som kultur, noen som religion og andre blander det hele og prøver å beskrive alle innvandrere ifra midtøsten som 'Muslimer', uten å helt se forskjellen selv. Det er ganske farlig, med tanke på at det går på ganske grunnleggende forståelse av kulturforskjeller og religionsfrihet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvor mange av de på Stortinget som er kristne. Kravet er vel at 50% skal være medlemmer av statskirken, noe jeg og de fleste jeg kjenner er selv, men vi blir ikke ansett som kristne fordet. Det er heller ikke oss det refereres til når folk prater om kristne som en gruppe i debatter. Det blir derfor ulogisk å gå utifra at det er tilsvarende "muslimer" sargasm prater om. Debatten skal jo handle om at Norge blir muslimsk, da regner jeg med at den omhandler folk som faktisk er muslimer og tror på Allah, eller så burde man jo kalt den for "Norge blir arabisk" eller lignende.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor mange av de på Stortinget som er kristne. Kravet er vel at 50% skal være medlemmer av statskirken, noe jeg og de fleste jeg kjenner er selv, men vi blir ikke ansett som kristne fordet. Det er heller ikke oss det refereres til når folk prater om kristne som en gruppe i debatter. Det blir derfor ulogisk å gå utifra at det er tilsvarende "muslimer" sargasm prater om. Debatten skal jo handle om at Norge blir muslimsk, da regner jeg med at den omhandler folk som faktisk er muslimer og tror på Allah, eller så burde man jo kalt den for "Norge blir arabisk" eller lignende.
Vis hele sitatet...
Ro ro!

Hva får deg til å tro at jeg snakker om medlemmer i statskirken når jeg snakker om kristne? Det finnes mange politikere idag som er kristne av tro, altså tror på gud. Det betyr ikke at de som politikere forener stat og religion!

Religion er en privatsak, politiker er en jobb, og på samme måte som at det finnes kristne på stortinget kan det godt være muslimske på stortinget, uten at det gjør Norge til et muslimsk land eller at det påvirker hverandre på noen som helst måte.
Denne tråden gjør meg redd, ikke for Islam, men for oss...
Koranen er en bok som skal tolkes, meningen i Koranen er ikke konkrete, det skal tolkes på et personlig plan.
Jeg tviler på at Norge kommer til å bli en muslimsk stat. Selv om mengden Muslimer i Norge øker betyr ikke dette at vi kommer til å bli overkjørt, Selvfølgelig kommer mye til å legges til rette for denne religionen det betyr ikke at vi kommer til å bli styrt etter Sharia loven.
Så hva da kaisama, skal vi nekte alle med en tro å være en del av stortinget og regjeringen? Da kan vi ateister sitte i ro og fred og kontrollere staten Norge uten påvirkning fra disse religiøse fanatikerne.

Ser virkelig ikke problemet med at noen politikere har byttet ut "Gud" med "Allah".
Sitat av fetter Vis innlegg
Ro ro!

Hva får deg til å tro at jeg snakker om medlemmer i statskirken når jeg snakker om kristne? Det finnes mange politikere idag som er kristne av tro, altså tror på gud. Det betyr ikke at de som politikere forener stat og religion!

Religion er en privatsak, politiker er en jobb, og på samme måte som at det finnes kristne på stortinget kan det godt være muslimske på stortinget, uten at det gjør Norge til et muslimsk land eller at det påvirker hverandre på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
Om det er snakk om veldig verdslige kristne eller muslimer som klarer å gjøre jobben sin uten å blande inn religion, så kan jeg ikke si meg annet enn enig i det du sier. Det var ikke dette bildet jeg fikk inn i hodet mitt da jeg leste flere muslimer på stortinget, det er heller ikke det bildet jeg får i hodet mitt når det nevnes kristne politikere, og det var kanskje korttenkt av meg. En som er mer preget av religionen sin derimot, tror jeg har lett for å blande troen sin inn i det politiske spillet, og dette ser jeg på som en uting. Om en politiker sier han er muslim hadde jeg imøtekommet han med like mye skepsis som når jeg får høre at en politiker er kristen. Jeg er alltid skeptisk til når religion blir nevnt i sammenheng med politikk, desto mer når politikere selv velger å fremstille seg som religiøse. For meg ville det å få flere religiøse inn på Stortinget vært et dårlig tegn, fordi det naturligvis kan ha en påvirkning på politikken, men alt er vel avhengig av hvor mye religionen betyr for dem.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Så hva da kaisama, skal vi nekte alle med en tro å være en del av stortinget og regjeringen? Da kan vi ateister sitte i ro og fred og kontrollere staten Norge uten påvirkning fra disse religiøse fanatikerne.

Ser virkelig ikke problemet med at noen politikere har byttet ut "Gud" med "Allah".
Vis hele sitatet...

Haha, nei, det ville jeg aldri sett på som en god løsning, det hadde jo ikke vært det minste demokratisk. Hva jeg ser på som ønskelig er dessverre ikke alltid like realistisk. Men å forlange at politikken skal være sekulær kunne jeg kanskje stått for, har ikke fundert så mye over det ennå.

Bare det ikke blir mer Gud/Allah så...
Hei, jeg er ny på forumet og er en muslim. Jeg blir skremt av mange av de stereotypiske holdningene som har kommet frem blant folk i denne tråden. Jeg vil følgelig forsøke å klargjøre en del misforståelser og forhåpentligvis få bukt ned fiendtligheten.

Når det gjelder selvmordsbombing så er det forbudt i Islam. For et halvt år siden doktor Taher ul Qaderi (en teolog) fra Pakistan offentliggjorde en Fatwa (Islamsk regel) i London om dette og konkluderte med at selvmordsbombing er Haram/forbudt i Islam. Derfor mener jeg at en muslim kan ikke utføre denne handling, og de som gjør det, gjør det imot Islamsk lære.

Islam en religion som har samme grunnlag som Kristendom og Jødedommen og dens lære Koranen er sendt av samme Gud som sendte Tora på Moses og Evangeliet til Jesus. Prinsipielt er Islam religion til og for hele verden. Men Islam sine regler og lovverket skal utøve der flertall av folk frivillig går for det. I Norge er det Norsk lov som gjelder. Islam er verdens mest tolerante religionen gjennom historie. Islam påbyr muslimer å respektere alle andre religioner og det er forbudt å forfølge eller drepe p.g.a. religiøs forskjell. Det er ikke Islam som har skyld når Muslimer gjør dårlige handlinger, på som måte som det er ikke p.g.a. Jesus/Kristen lære at noen Kristne gjør dårlige handlinger.

Terror er en kriminell handling som begås av alle typer mennesker, f.eks. IRA(kristen) i England, Bastisk org. i Spania, Tamileri Siri Lanke osv. Under 2.verdens krig også i Norge. Vi må alle stå sammen og fordømme og stoppe all terror fra alle folk. Om det er terror av en enkel snikskyter i Sverige eller fra en enkel muslim i Sverige, eller den terror fra militære styrker mot sivile. Religion viser til medmenneskelighet og oppfordrer til fred og kjærlighet.
Det er viktig å se at enkelte mennesker begår ulovlige handlinger i alle samfunn, og det må ikke gå ut over gode og uskyldige personer som gruppe. Det er viktig at politikkere ikke drar nytte av den fordømte handlingen i Sverige i å spre frykt for å få mer stemmer.

Og nei, det er ikke noe mål av muslimer til å overta Europa og tvinge folk til Islam. Muslimer har hersket på halv del av Euorpe i over 700 år, hvis muslimer hadde slike hensikter som du viser til, hadde det ikke vært noe kirke i Spania. Faktisk når Kristne overtok Spania igjen fra muslimer så drepte de både muslimer og jøder, og jøder fikk beskyttelse hos muslimer i Tyrkia, moskeer ble ødelagt og muslimske håndskrevne bøker ble brent.

Vil takke for oppmerksomheten.
For min del, synes jeg verden kunne ha vært mer ateistisk, og heller ha en mer logisk syn på verden. Men det med å ha en slags tro på noe har jeg ikke imot, det kan være bra for et samfunn. Det kan gjøre samfunnet mer stabilt å hver individ kan bygge opp en livsglede av religiøs tro. Så lenge forskjellige tro ikke påvirker menneskehetens utvikling.

Et eksempel på det ville ha vært overtroiske kristne, jødiske, muslimske, osv. som ikke liker at deres unger er sammen med noen som har en annen tro enn familien.

Så ja, jeg er for et multikulturelt Norge, så lenge en religiøs tro ikke tar kontroll over samfunnet!
Jeg er ikke rasist, men jeg synes det blir for gale når 80% av de bak lås og slå her i Bergen er innvandrere. Skal de komme her får de oppføre seg, og nå har det rett og slett blitt for mange utav de. Jeg tviler på at muslimene hadde vært blid om vi kom til deres land og satte opp kirker (moskéen som skal komme i Oslo) og var så hårsår at vi ringte ned til Norge for å banke opp en som var litt frekk i kjeften (sikter til ting som har skjedd utallige ganger her i Bergen, blant annet på ungdomsskolen jeg gikk på to år tilbake)
Sist endret av Anjohan; 16. desember 2010 kl. 17:36.
Flott innlegg, Islams-lære! Det er bare én ting som uroer meg:

Sitat av Islams-lære Vis innlegg
For et halvt år siden doktor Taher ul Qaderi (en teolog) fra Pakistan offentliggjorde en Fatwa (Islamsk regel) i London om dette og konkluderte med at selvmordsbombing er Haram/forbudt i Islam. Derfor mener jeg at en muslim kan ikke utføre denne handling, og de som gjør det, gjør det imot Islamsk lære.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det slik at muslimer ikke kan lese koranen selv, og trekke konklusjoner ut fra egen lesing og tolking? Når muslimer forfekter et eller annet syn, henviser de alltid til hva en eller annen religiøs leder har sagt, ikke det koranen sier. Kommentar?
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Flott innlegg, Islams-lære! Det er bare én ting som uroer meg:



Hvorfor er det slik at muslimer ikke kan lese koranen selv, og trekke konklusjoner ut fra egen lesing og tolking? Når muslimer forfekter et eller annet syn, henviser de alltid til hva en eller annen religiøs leder har sagt, ikke det koranen sier. Kommentar?
Vis hele sitatet...
En annen ting som uroer meg er at det har tatt så lang tid før denne fatwaen kom. Islams-lære, har det virkelig aldri vært fatwaer mot dette tidligere? Og hva ville du i så fall svart meg for et år siden om jeg spurte deg rundt samme tema da?
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Flott innlegg, Islams-lære! Det er bare én ting som uroer meg:



Hvorfor er det slik at muslimer ikke kan lese koranen selv, og trekke konklusjoner ut fra egen lesing og tolking? Når muslimer forfekter et eller annet syn, henviser de alltid til hva en eller annen religiøs leder har sagt, ikke det koranen sier. Kommentar?
Vis hele sitatet...
Fordi mange feiltolker det og ønsker å bekrefte sine løsninger på islam. Alle muslimer bør lese koranen og forstå den og dens praksis i den rette form og ikke handle etter hva religiøse ledere forteller

Sitat av Kaisama Vis innlegg
En annen ting som uroer meg er at det har tatt så lang tid før denne fatwaen kom. Islams-lære, har det virkelig aldri vært fatwaer mot dette tidligere? Og hva ville du i så fall svart meg for et år siden om jeg spurte deg rundt samme tema da?
Vis hele sitatet...
Islam fordømmer terror, vold og rasisme på alle former. Om vi får vite om at det er noen muslim som går rundt med ekstreme/hatske holdninger, da er det viktig at det må legges merke til det og første skritt er å ha dialog med vedkommende og å engasjere han i positiv aktivitet. Klarer man å ta den person inn i positiv nettverk/aktivitet kan faren på langt på være over. Det er viktig at vedkommende må gjøres kjent med riktig lære av Islam lære av fred og menneskekjærlighet) og her må moskeen spille sin rolle.

Jeg vil også i denne forbindelse henvise til sitat fra koranen 'if you save life of one human it means you saved the whole humanity' Surah 5, verse 32

Det er viktig at ungdommer forlanger svare fra imamene og setter igang diskusjon om nettopp disse temaer i moske. Moskeer er nødt til komme med klar lære og retningslinjer når det gjelder terror, ekstremisme og narkotika etc.
Sist endret av Islams-lære; 16. desember 2010 kl. 18:43.
Det jeg kommer til å skrive nå kan oppfattes som rasistisk, men jeg vil ikke under noen omstendighet mene det.

Jeg sier at jeg blir litt skremt av dette. Ærlig talt. Jeg mener Norge for Kari og Ola Normann. Ikke for Mohammed (merk: Oslo´s mest populære navn(!) )

Jeg føler meg ikke fidentlig ovenfor fremmedkulturelle, jeg har ikke gjort dem noe og jeg kommer aldri til å gjøre det heller... Kall meg gammeldags, men det virker som om det var bedre (MYE BEDRE!) på 50tallet. Ikke noen tiggere, ikke noen vinningskriminelle, ikke noen innvandrere...

Ny påstand: Norge hadde vært bedre om alle innvandrere som ble tatt for dopsalg, vinningskriminalitet, gjengaktivitet, seksuelle overgrep, trakkasering osv hadde blitt sendt tilbake til landet der de kom fra.
Jeg vil ikke under NOEN omstendighet ha Norge som et friland for kriminelle fra utlandet, eller utlendinger i det hele tatt som lager bråk...

Jeg har ikke noe mer å si egentlig... Ærlige tilbakemeldinger tas i mot med takk. MEN, jeg orker ikke hets; jeg skrev det i starten, jeg mener ikke det rasistisk, hetsende eller angripende mot noen part.
Kanskje mange missforstår koranen og derfor tolker at det å sprenge seg selv i lufta og drepe mange er hippt for tiden. Så hva med å skrive den om og gi klare advarsler at det å lage bombe, og gå ut i gata deretter å detonere den er ikke kult.
Sist endret av SRB; 16. desember 2010 kl. 19:36.
Sitat av Essy Vis innlegg
Det jeg kommer til å skrive nå kan oppfattes som rasistisk, men jeg vil ikke under noen omstendighet mene det.

Jeg sier at jeg blir litt skremt av dette. Ærlig talt. Jeg mener Norge for Kari og Ola Normann. Ikke for Mohammed (merk: Oslo´s mest populære navn(!) )
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt fordi nesten alle guttebarn gis navnet Mohammed (typisk i tillegg til et annet navn), for å ære profeten. Ingen tilsvarende norsk navnekultur eksisterer, så statistikken blir villedende.

Jeg føler meg ikke fidentlig ovenfor fremmedkulturelle, jeg har ikke gjort dem noe og jeg kommer aldri til å gjøre det heller... Kall meg gammeldags, men det virker som om det var bedre (MYE BEDRE!) på 50tallet. Ikke noen tiggere, ikke noen vinningskriminelle, ikke noen innvandrere...
Vis hele sitatet...
Vi hadde masse tiggere, fattige og også en del kriminalitet i gamle dager. Les opp om fattighus/tukthus. Det var på ingen måte en idyllisk virkelighet.

Ny påstand: Norge hadde vært bedre om alle innvandrere som ble tatt for dopsalg, vinningskriminalitet, gjengaktivitet, seksuelle overgrep, trakkasering osv hadde blitt sendt tilbake til landet der de kom fra.
Jeg vil ikke under NOEN omstendighet ha Norge som et friland for kriminelle fra utlandet, eller utlendinger i det hele tatt som lager bråk...
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde ikke blitt et bedre land. Innvandrere som begår forbrytelser faller i to kategorier:
- Andre generasjons innvandrere, som har norsk statsborgerskap og gjerne er født og oppvokst i landet. Disse er statsborgere og vi kan ikke sende dem "tilbake" fordi Norge er hjemlandet deres.
- Flyktninger med asyl, som ikke kan sendes tilbake til hjemlandet fordi de risikerer dødsstraff el.

Vi sender derimot de som ikke har legitimt opphold tilbake til land forholdsvis regelmessig, men husk at det her er et regelverk basert på menneskerettighetene.

Jeg har ikke noe mer å si egentlig... Ærlige tilbakemeldinger tas i mot med takk. MEN, jeg orker ikke hets; jeg skrev det i starten, jeg mener ikke det rasistisk, hetsende eller angripende mot noen part.
Vis hele sitatet...
Problemet er selvsagt at dette du fremmer er klassiske naive synspunkter fra en som ikke har satt seg inn i problemstillingen, men har en vag formening om at det hadde vært mye greiere hvis alle de med annen hudfarge hadde vært vekk. Særlig denne setningen er drøy:
"Kall meg gammeldags, men det virker som om det var bedre (MYE BEDRE!) på 50tallet. Ikke noen tiggere, ikke noen vinningskriminelle, ikke noen innvandrere..."

Her kan det virke som om du ser på innvandring som noe negativt i seg selv, uavhengig av problemstillinger i forhold til kriminalitet og fattigdom.
Jeg tror heller at norge er at sekulært land om 60-70 år. Allerede i dag er mesteparten i norge ikke-religiøse (eller veldig useriøse kristne). Dette tallet vil bare stige med utviklingen av utdanning og vitenskap, og jeg tør påstå at mesteparten av eventuelle innvandrere også blir ikke-religiøse etter å ha vært i landet en stund (hvertfall hvis de vokser opp i norge), hvis de ikke allerede er ateister fra før.
Sist endret av Grix; 16. desember 2010 kl. 19:51.
Skal også nevnes at analfabetisme er utbredt i mange arabiske/muslimske land, og det er ledere i ekstremistiske grupperinger som har sett sitt snitt til å utnytte dette. Det er veldig mange muslimer som aldri har lest koranen, og igjen fått hele sin troslære og tolkning av religionen gjennom andre som former dette dit det passer dem.

Media har også en stor del av skylden for den økende graden av frykt for islamisering. Det fungerer som den 3. statsmakt, og det er så utrolig synd at folk flest ikke ser gjennom virkemidlene som blir tatt i bruk for å selge.

Norge var forøvrig ikke noe himmelrike på 50' tallet.
Sitat av Islams-lære Vis innlegg
Islam fordømmer terror, vold og rasisme på alle former. Om vi får vite om at det er noen muslim som går rundt med ekstreme/hatske holdninger, da er det viktig at det må legges merke til det og første skritt er å ha dialog med vedkommende og å engasjere han i positiv aktivitet. Klarer man å ta den person inn i positiv nettverk/aktivitet kan faren på langt på være over. Det er viktig at vedkommende må gjøres kjent med riktig lære av Islam lære av fred og menneskekjærlighet) og her må moskeen spille sin rolle.

Jeg vil også i denne forbindelse henvise til sitat fra koranen 'if you save life of one human it means you saved the whole humanity' Surah 5, verse 32

Det er viktig at ungdommer forlanger svare fra imamene og setter igang diskusjon om nettopp disse temaer i moske. Moskeer er nødt til komme med klar lære og retningslinjer når det gjelder terror, ekstremisme og narkotika etc.
Vis hele sitatet...
Blir litt usikker på om du svarer på spørsmålet mitt eller ikke. Er dette altså det du hadde svart dersom jeg spurte deg om selvmordsbombing for et år siden, før fatwaen ble offentliggjort?
Og vet du hvorvidt dette virkelig er den første fatwaen mot selvmordsbombing som har blitt offentliggjort? I så fall er jo det ekstremt kritikkverdig i seg selv, men bedre sent enn aldri...

Sitat av Islams-lære Vis innlegg
Det er ikke Islam som har skyld når Muslimer gjør dårlige handlinger, på som måte som det er ikke p.g.a. Jesus/Kristen lære at noen Kristne gjør dårlige handlinger
Vis hele sitatet...
Liker at din versjon av islam ikke inneholder vold og lignende, og jeg har alltid utgått fra at dette gjelder de fleste muslimer i Norge. Allikevel kan du jo ikke nekte for at det finnes ulike måter å tolke koranen på rundt om i verden, for ikke å snakke om ulike deler man velger å vektlegge eller ignorere helt. Noen av dem støtter opp under vold. Hvordan kan du da kreve monopol på den riktige læren, og utifra det frata islam all skyld i alt det negative folk gjør i religionens navn?

Sitatet du kom med er jo fint, det er bra at man plukker ut de positive sidene av koranen når man praktiserer en religion, men jeg kan garantert finne et sitat i koranen som sier helt forferdelige ting også, for så å hevde det motsatte av det du gjør: Islam har all skyld i alt det negative folk gjør i religionens navn. I denne uttalelsen har jeg altså kun brukt din egen logikk, ved å selektivt velge ut de delene av koranen som passer meg best og erklære dem sannheter.

Er det ikke bedre å, i stedet for å bortforklare alt, heller innrømme at islam har en god del feil, men at man burde mikse og trikse litt på det for å finne en versjon som passer best mulig inn i vårt samfunn? I stedet for å hevde at man sitter på fasiten av hvordan religionen skal tolkes, mener jeg.
Sist endret av Kaisama; 16. desember 2010 kl. 20:33.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Blir litt usikker på om du svarer på spørsmålet mitt eller ikke. Er dette altså det du hadde svart dersom jeg spurte deg om selvmordsbombing for et år siden, før fatwaen ble offentliggjort?
Og vet du hvorvidt dette virkelig er den første fatwaen mot selvmordsbombing som har blitt offentliggjort? I så fall er jo det ekstremt kritikkverdig i seg selv, men bedre sent enn aldri...

Nei, jeg ville ikke ha referert til ham, fordi jeg vet at selvmordsbombing eller dreping generelt er Haram. Eneste unntaket for drap i islam er når det er under krig, og din familie eller din land er under angrep, altså hvis det er selvforsvar som kunne resultert til drap. Alt annet er strengt forbudt i Islam.
I denne sammenheng henviste jeg ene og alene for å illustrere et poeng. At det er viktig å gjøre det oppmerksom til den vestlige verden når det er så lite kunnskap rundt der og all den negative påvirkningen de får i fra media.

Det Al Qaida, Hamas eller Taliban forsøker å gjøre er å bruke religion, ta noen deler ut, og hevde at det er den riktige måten og blende de ulærde menneskene. Derfor er det viktig å ha utdanna folk som Taher ul Qaderi som nevnt ovenfor som kan spre det til den vestlige verden som har feil bilde av islam.

Jeg har ikke sjekket ut hvorvidt det er den første fatwa mot selvmordsbombing.

Liker at din versjon av islam ikke inneholder vold og lignende, og jeg har alltid utgått fra at dette gjelder de fleste muslimer i Norge. Allikevel kan du jo ikke nekte for at det finnes ulike måter å tolke koranen på rundt om i verden, for ikke å snakke om ulike deler man velger å vektlegge eller ignorere helt. Noen av dem støtter opp under vold. Hvordan kan du da kreve monopol på den riktige læren, og utifra det frata islam all skyld i alt det negative folk gjør i religionens navn?

Sitatet du kom med er jo fint, det er bra at man plukker ut de positive sidene av koranen når man praktiserer en religion, men jeg kan garantert finne et sitat i koranen som sier helt forferdelige ting også, for så å hevde det motsatte av det du gjør: Islam har all skyld i alt det negative folk gjør i religionens navn. I denne uttalelsen har jeg altså kun brukt din egen logikk, ved å selektivt velge ut de delene av koranen som passer meg best og erklære dem sannheter.

Er det ikke bedre å, i stedet for å bortforklare alt, heller innrømme at islam har en god del feil, men at man burde mikse og trikse litt på det for å finne en versjon som passer best mulig inn i vårt samfunn? I stedet for å hevde at man sitter på fasiten av hvordan religionen skal tolkes, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Problemet med koranen er at det ble sendt av Gud til profeten for å forstå den. Arabiske språket er komplisert, ett ord har som sagt 30 andre betydninger. De ulike tolkninger gjenspeiler for det meste av politiske eller ideologiske syn på oversetteren, som også er galt

Sitat av Kaisama Vis innlegg
Blir litt usikker på om du svarer på spørsmålet mitt eller ikke. Er dette altså det du hadde svart dersom jeg spurte deg om selvmordsbombing for et år siden, før fatwaen ble offentliggjort?
Og vet du hvorvidt dette virkelig er den første fatwaen mot selvmordsbombing som har blitt offentliggjort? I så fall er jo det ekstremt kritikkverdig i seg selv, men bedre sent enn aldri...


Liker at din versjon av islam ikke inneholder vold og lignende, og jeg har alltid utgått fra at dette gjelder de fleste muslimer i Norge. Allikevel kan du jo ikke nekte for at det finnes ulike måter å tolke koranen på rundt om i verden, for ikke å snakke om ulike deler man velger å vektlegge eller ignorere helt. Noen av dem støtter opp under vold. Hvordan kan du da kreve monopol på den riktige læren, og utifra det frata islam all skyld i alt det negative folk gjør i religionens navn?

Sitatet du kom med er jo fint, det er bra at man plukker ut de positive sidene av koranen når man praktiserer en religion, men jeg kan garantert finne et sitat i koranen som sier helt forferdelige ting også, for så å hevde det motsatte av det du gjør: Islam har all skyld i alt det negative folk gjør i religionens navn. I denne uttalelsen har jeg altså kun brukt din egen logikk, ved å selektivt velge ut de delene av koranen som passer meg best og erklære dem sannheter.

Er det ikke bedre å, i stedet for å bortforklare alt, heller innrømme at islam har en god del feil, men at man burde mikse og trikse litt på det for å finne en versjon som passer best mulig inn i vårt samfunn? I stedet for å hevde at man sitter på fasiten av hvordan religionen skal tolkes, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ville ikke ha referert til ham, fordi jeg vet at selvmordsbombing eller dreping generelt er Haram. Eneste unntaket for drap i islam er når det er under krig, og din familie eller din land er under angrep, altså hvis det er selvforsvar som kunne resultert til drap. Alt annet er strengt forbudt i Islam.
I denne sammenheng henviste jeg ene og alene for å illustrere et poeng. At det er viktig å gjøre det oppmerksom til den vestlige verden når det er så lite kunnskap rundt der og all den negative påvirkningen de får i fra media.

Det Al Qaida, Hamas eller Taliban forsøker å gjøre er å bruke religion, ta noen deler ut, og hevde at det er den riktige måten og blende de ulærde menneskene. Derfor er det viktig å ha utdanna folk som Taher ul Qaderi som nevnt ovenfor som kan spre det til den vestlige verden som har feil bilde av islam.

Jeg har ikke sjekket ut hvorvidt det er den første fatwa mot selvmordsbombing.

Problemet med koranen er at det ble sendt av Gud, kun for at profeter skulle forstå det. Det arabiske språket er komplisert, ett ord har som sagt 30 andre betydninger.De ulike tolkninger gjenspeiler for det meste av politiske eller ideologiske syn på oversetteren, som også er galt
Bryr meg fint lite om noen er Kristen, Jøde eller Muslim.
Det er like mye selvmotsigelser, groteske handlinger osv både i bibelen, toraen og koranen.
En ting er at om man ser på historien, så ser man at de fleste store imperier og kulturer har gått heden pga _masse innvandring_ av mennesker med et annet språk og kultur.
Om man ser på innvandringen til vesten og Europa som masse innvandring får være opp til vær enkelt og bedømme.
Noen som har tenkt på at noe som "borgerkrig" vil skje? Nevner det ikke fordi jeg er rasist, men realist. Hvertfall ikke se bort ifra det..
Sitat av ballestank Vis innlegg
Noen som har tenkt på at noe som "borgerkrig" vil skje? Nevner det ikke fordi jeg er rasist, men realist. Hvertfall ikke se bort ifra det..
Vis hele sitatet...
har hatt det i tankene jeg også. At vis muslimske vil klare å ta over av den grunn det er beskrevet i forumet, så ville sikkert nordmenn ha prøvd å tatt tilbake landet i sin helhet. Men kan også gå motsatt.

Som jeg seier til andre (og til meg selv) det er mulig å ha et åpent sinn, men du må ikke bli helt blind :P
Sitat av Islams-lære Vis innlegg
Fordi mange feiltolker det og ønsker å bekrefte sine løsninger på islam. Alle muslimer bør lese koranen og forstå den og dens praksis i den rette form og ikke handle etter hva religiøse ledere forteller
Vis hele sitatet...
Vel, ville det ikke da være naturlig å henvise til korantekster, ikke en fatwa?
Borgerkrig ja, nå må folk chillern helt med fantasier og ha beina godt planta i bakken.

Folk spekulerer ganske bra nå, men det eneste vi trenger er egentlig bare å se over til England.

Fetteren min er 4.generasjon engelsk-pakistaner i England og det går helt fint i England. Ting normaliserer seg, og man blir mer og mer integrert og en del av samfunnet etterhvert som tiden går.
Det kom innvandrerne ganske tidlig til England, de første rett etter 2.verdenskrig og de har klart seg ganske bra og er faktisk en del av det Engelske folket.

Vi er der England var for 40 år siden, dette har blitt debattert og snakket om i England, og tiden viste fasiten.

- England er ikke et muslimsk land
- England er en fungerende demokrati
- Innvandrerne i England er oppi 3,4,5 generasjoner nå.
- Ja, man ser tegn til ekstreme islamister i England, men det er mer grunnet globalisert media og ghettofisering av drabantbyer og folk som føler seg utenfor. Det vil da si, fåtall av individer.

Borgerkrig skjer ikke, og hvis det hadde skjedd så vet jeg akkurat hvilke side jeg skal slåss på.
Sitat av Essy Vis innlegg
Det jeg kommer til å skrive nå kan oppfattes som rasistisk, men jeg vil ikke under noen omstendighet mene det.

Jeg sier at jeg blir litt skremt av dette. Ærlig talt. Jeg mener Norge for Kari og Ola Normann. Ikke for Mohammed (merk: Oslo´s mest populære navn(!) )

Jeg føler meg ikke fidentlig ovenfor fremmedkulturelle, jeg har ikke gjort dem noe og jeg kommer aldri til å gjøre det heller... Kall meg gammeldags, men det virker som om det var bedre (MYE BEDRE!) på 50tallet. Ikke noen tiggere, ikke noen vinningskriminelle, ikke noen innvandrere...

Ny påstand: Norge hadde vært bedre om alle innvandrere som ble tatt for dopsalg, vinningskriminalitet, gjengaktivitet, seksuelle overgrep, trakkasering osv hadde blitt sendt tilbake til landet der de kom fra.
Jeg vil ikke under NOEN omstendighet ha Norge som et friland for kriminelle fra utlandet, eller utlendinger i det hele tatt som lager bråk...

Jeg har ikke noe mer å si egentlig... Ærlige tilbakemeldinger tas i mot med takk. MEN, jeg orker ikke hets; jeg skrev det i starten, jeg mener ikke det rasistisk, hetsende eller angripende mot noen part.
Vis hele sitatet...
50tallet hadde som nevnt over tiggere, kriminalitet, fattigdom, dårligere rettsvesen, spanskrøret på skolen, familievold, store alkoholproblemer og hjemmebrentsapparater overalt, psykiatrisk behandling som var så og si tortur, arbeidsledighet, politi som var med på neven enn med loven, homofili-hetsing, tyskertøs- og tyskertøsungeutkastelse, mobbing, mishandling. for å nevne noe.
Sitat av Islams-lære Vis innlegg
Problemet med koranen er at det ble sendt av Gud, kun for at profeter skulle forstå det. Det arabiske språket er komplisert, ett ord har som sagt 30 andre betydninger.De ulike tolkninger gjenspeiler for det meste av politiske eller ideologiske syn på oversetteren, som også er galt
Vis hele sitatet...
Problem ja, du snakker om... Dersom det du sier er at all tolkning har så store begrensninger at det bare er ulike oversettelser som får lov til å avgjøre hvor man står i forskjellige spørsmål, så kommer jeg aldri noensinne til å klare å se positivt på islam. Hele grunnlaget blir for fundamentalistisk. Det vil uten tvil dukke opp spørsmål som man i dag kan gi et bedre svar på enn det koranen kunne for X antall år siden, og om man da ikke kan åpne for å utelukke det koranen sier, under dekke av at det er Allah selv som skrev den, så kan jeg ikke se noe håp for å kunne bevare en sterk tro og samtidig spille en progressiv rolle i samfunnet.

Men det er godt å høre at svaret ditt angående selvmordsbombing ikke lar seg påvirke av eventuelle fatwaer.
Sist endret av Kaisama; 17. desember 2010 kl. 11:04.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Problem ja, du snakker om... Dersom det du sier er at all tolkning har så store begrensninger at det bare er ulike oversettelser som får lov til å avgjøre hvor man står i forskjellige spørsmål, så kommer jeg aldri noensinne til å klare å se positivt på islam. Hele grunnlaget blir for fundamentalistisk. Det vil uten tvil dukke opp spørsmål som man i dag kan gi et bedre svar på enn det koranen kunne for X antall år siden, og om man da ikke kan åpne for å utelukke det koranen sier, under dekke av at det er Allah selv som skrev den, så kan jeg ikke se noe håp for å kunne bevare en sterk tro og samtidig spille en progressiv rolle i samfunnet.

Men det er godt å høre at svaret ditt angående selvmordsbombing ikke lar seg påvirke av eventuelle fatwaer.
Vis hele sitatet...
Muslimer har for 1400 år forsøkt å leve etter koranen. Men tolkningen av teksten er kompleks og kontroversiell og en kontinuerlig oppgave. Troende muslimer insisterer å få en riktig tolkning av koranen, slik at de kan komme til himmelen på dommedagen, som Profeten Mohammed har berettet.

When the sun is folded up and the stars lose their light and when the mountains are made to vanish and when the sea boils over and the souls are sorted out and when the heaven is unveiled and when the blazing fire is kindled to fierce heat then shall each soul know what it has put forward. 811-14.”

Koranen er kanskje mystisk og komplisert i form til å tolke, men dette verset er i det minste veldig klar. I vers etter vers advarer koranen eksplisitt mot en ustoppelig dommedag. Koranen er ikke sjenert om å forklare den klare straffen som mennesker vil lide når dommedagen kommer. Beskrivelsen av himmel og jord er noen av de mest slående beskrivelsene i koranen.
Det eneste sikre måten for en muslim å komme til himmelen på dommedagen er å følge reglene i Koranen. Men problemet er f.eks. at det ikke finnes noen kirker som har en ensbetydende tolkning av det. Tolkningen av koranen har vært en kontroversiell debatt for århundre.

For å komplisere saken ytterligere er den tilsynelatende paradokset " 'It is He who has revealed to you the book with verses which are precise in meaning and others which are ambiguous. No one except God knows its interpretation”. Chapter 3 verse 7.
Som jeg nevnte tidligere så har de fleste muslimer ment at den rette tolkeren var profeten Mohammed, siden Gud valgte han som budbringer. Derfor har muslimer gjennom historien i Islam, sett livet til profeten Mohammed, hans lære og hans handling for å hjelpe dem til å forstå koranen. Alt Mohammed fortalte var et perfekt manifest av viljen til Gud.

Dette har uheldigvis blitt brukt til å rettferdiggjøre drap på andre muslimer, støtte militante stunt mot andre religion osv. Jeg mener det er trist at en del gruppe mennesker bruker Koranen til å rettferdiggjøre den ene eller den andre. Slik som folk gjør f.eks når de siterer fra Abraham Lincoln, Thomas Jefferson & George Washington.
14 hundre år siden ble koranen belært av profeten Mohammed til en liten gruppe mennesker. I dag er Islam den største religion verden rundt med 1.3 billion muslimer. Siden revolusjonen har muslim tilstrebet å leve i harmoni med læren om Koranen.

Jeg vil derfor anbefale deg å lese koranen. Det vil ikke skade deg, og du må ikke være en muslim for å kunne lese den. Les den, trekk slutning. Forhåpentligvis vil du få en positiv bilde av muslimer. Kanskje få fjernet endel fordommer og myter? Det er viktig å få bukt ned mytene om at islam oppfordrer til terrorisme. Islam er fredens religion som oppfordrer til fred og kjærlighet. Vers etter vers kommer dette frem. Derfor anbefaler jeg å lese koranen i hele form.

Takker for meg - siste kommentar.
Sist endret av Islams-lære; 18. desember 2010 kl. 03:21.
Sitat av Islams-lære Vis innlegg
Muslimer har for 1400 år forsøkt å leve etter koranen. Men tolkningen av teksten er kompleks og kontroversiell og en kontinuerlig oppgave. Troende muslimer insisterer å få en riktig tolkning av koranen, slik at de kan komme til himmelen på dommedagen, som Profeten Mohammed har berettet.

When the sun is folded up and the stars lose their light and when the mountains are made to vanish and when the sea boils over and the souls are sorted out and when the heaven is unveiled and when the blazing fire is kindled to fierce heat then shall each soul know what it has put forward. 811-14.”

Koranen er kanskje mystisk og komplisert i form til å tolke, men dette verset er i det minste veldig klar. I vers etter vers advarer koranen eksplisitt mot en ustoppelig dommedag. Koranen er ikke sjenert om å forklare den klare straffen som mennesker vil lide når dommedagen kommer. Beskrivelsen av himmel og jord er noen av de mest slående beskrivelsene i koranen.
Det eneste sikre måten for en muslim å komme til himmelen på dommedagen er å følge reglene i Koranen. Men problemet er f.eks. at det ikke finnes noen kirker som har en ensbetydende tolkning av det. Tolkningen av koranen har vært en kontroversiell debatt for århundre.

For å komplisere saken ytterligere er den tilsynelatende paradokset " 'It is He who has revealed to you the book with verses which are precise in meaning and others which are ambiguous. No one except God knows its interpretation”. Chapter 3 verse 7.
Som jeg nevnte tidligere så har de fleste muslimer ment at den rette tolkeren var profeten Mohammed, siden Gud valgte han som budbringer. Derfor har muslimer gjennom historien i Islam, sett livet til profeten Mohammed, hans lære og hans handling for å hjelpe dem til å forstå koranen. Alt Mohammed fortalte var et perfekt manifest av viljen til Gud.

Dette har uheldigvis blitt brukt til å rettferdiggjøre drap på andre muslimer, støtte militante stunt mot andre religion osv. Jeg mener det er trist at en del gruppe mennesker bruker Koranen til å rettferdiggjøre den ene eller den andre. Slik som folk gjør f.eks når de siterer fra Abraham Lincoln, Thomas Jefferson & George Washington.
14 hundre år siden ble koranen belært av profeten Mohammed til en liten gruppe mennesker. I dag er Islam den største religion verden rundt med 1.3 billion muslimer. Siden revolusjonen har muslim tilstrebet å leve i harmoni med læren om Koranen.

Jeg vil derfor anbefale deg å lese koranen. Det vil ikke skade deg, og du må ikke være en muslim for å kunne lese den. Les den, trekk slutning. Forhåpentligvis vil du få en positiv bilde av muslimer. Kanskje få fjernet endel fordommer og myter? Det er viktig å få bukt ned mytene om at islam oppfordrer til terrorisme. Islam er fredens religion som oppfordrer til fred og kjærlighet. Vers etter vers kommer dette frem. Derfor anbefaler jeg å lese koranen i hele form.

Takker for meg - siste kommentar.
Vis hele sitatet...
Hva skjer hvis man dør før dommedagen kommer, hvor havner man da?

Det du skriver får meg bare til å tro enda sterkere at islam er desto mer bygget opp til å være fundamentalistisk sammenlignet med for eksempel kristendommen, der bibelen er skrevet av mennesker og er derfor åpen for helt fri tolkning. Man kan mene at det aller meste i boka er totalt oppspinn, men fremdeles kalle seg kristen (noe som i og for seg er ganske teit, men det er i hvert fall mer fornuftig enn å følge en bok slavisk). Jeg håper fremdeles at de fleste muslimer i Norge har det samme forholdet til koranen som de fleste kristne har til bibelen, men slik du fremstiller det så virker det jo umulig å være troende muslim uten å ta koranen som guds ord, og derfor også en slags ubestritt sannhet. Beklager, jeg kunne lest koranen og til og med likt innholdet, men det ville fortsatt ikke forandret på hvor fundamentalistisk det er å utelukkende følge den samme informasjonskilden, blottet for evne til kritisk tankegang. Jeg kommer aldri til å like islam fordi det er en stagnerende religion, og jeg kan bare håpe at den vil spille en stadig mindre rolle for muslimer som kommer til Norge i dag. Det er vårt eneste håp dersom Europa blir hetende Eurabia i fremtiden (hvilket jeg forresten ikke tror).

Og når du nevner det med fred og harmoni i samme avsnitt som du forteller om hvordan islam har økt og spredt seg til å bli den største religionen i verden, så håper jeg ikke du er naiv nok til å tro at dette skyldes den samme harmonien du prediker. Mange hoder har nok rullet for å få til denne veksten, så det å prate om islams iboende fred i denne sammenheng er rett og slett litt vemmelig, eller i beste fall veldig merkelig.
Sist endret av Kaisama; 18. desember 2010 kl. 14:37.
Jeg kan ikke mye om religion, men syns at folk bør integrere i kulturen som allerede fins, folk skal ikke rivalisere pga religion. Personlig syns jeg det er helt sykt at det må bli sånn. Mange klarer jo også å omgås med hverandre, uansett religion. Man trenger ikke fokusere på det.

Det er ikke meningen å blande inn dette i denne tråden for å opprøre, mer for å få et svar av noen som kan mye om det. Hvordan kan det med terror bli aktuelt for ekstremislaistiske?

Spesielt tenker jeg på f.eks. dette jihad-fenomenet, der terror er hellig og man får masse jomfruer i himmelen for å ta sivile liv.. Hva slags tankegang er det der egentlig?
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Jeg kan ikke mye om religion, men syns at folk bør integrere i kulturen som allerede fins, folk skal ikke rivalisere pga religion. Personlig syns jeg det er helt sykt at det må bli sånn. Mange klarer jo også å omgås med hverandre, uansett religion. Man trenger ikke fokusere på det.

Det er ikke meningen å blande inn dette i denne tråden for å opprøre, mer for å få et svar av noen som kan mye om det. Hvordan kan det med terror bli aktuelt for ekstremislaistiske?

Spesielt tenker jeg på f.eks. dette jihad-fenomenet, der terror er hellig og man får masse jomfruer i himmelen for å ta sivile liv.. Hva slags tankegang er det der egentlig?
Vis hele sitatet...
Jihad er et arabisk ord som betyr "å streve". Det er snakk om å streve imot sitt eget indre, og et veldig godt eksempel på dette er at en tyv skal gjøre jihad for å slutte å stjele.

Grunnen til at det er mange som har tolket det som hellig krig er pågrunn av denne suren:
Sura 25, verse 52: “Therefore, do not obey the disbelievers, and strive against them with this, a great striving.”

Hvis man ser på suren i sammenheng med tiden den ble skrevet i så var det krig, og mange som ikke likte muslimer. Det er opp til hver enkelt om man vil tolke den suren som en spesifikk kamp i tiden den ble skrevet i, eller om det er en universiell kamp mot ikke-muslimer/vantro.

Det du sier blir derfor feil, fordi folk har forskjellig oppfatning av hva ordet betyr.

"In the four Arab nations in which the question was asked (Lebanon, Kuwait, Jordan, and Morocco), the most frequently articulated descriptions of jihad included references to one's "duty toward God," a "divine duty," or a "worship of God" -- with no explicit militaristic connotation at all."

Kilder: http://www.gallup.com/poll/7333/Jiha...-Struggle.aspx
Okey. Beklager isåfall, er bare sånn jeg har fått forklart uttrykket gjennom media føler jeg. Mente hvertfall terror, og hvordan det kan rettferdiggjøre noe som helst her i verden.
Hvordan stiller dere muslimer dere til Tera Kia egentlig?
Fordi Tera Kia Sier jo at man kan lyve og stjele å drepe ikke troende.
Å dere sier at dette kan tolkes på mange forskjellige måter. ?

Det er jo en del muslimer som nevner Tera Kia svært ofte når de føler at de blir kritisert fordi de er muslimer.

Det som provoserte meg mest var at når English/British defence leage skulle besøke en by i England.
Å da var det en muslim som sa at det kunne dem ikke gjøre fordi det var en muslimsk by del.
Da ble jeg svært provosert, det er da england ikke midtøsten.
Tenke komme der å oppføre seg sånn i land som har gitt dem friheten.
Vis de 100% må holde på middel alder mentaliet og slikt så kan de holde seg nedi et land som er 100% muslimsk,
Les nå litt om hva EDL egentlig er før du skylder på muslimene. Du er fra Hamar, er du ikke? Da vet du kanskje hva som skjedde i Brumunddal når FMI kom dit i '91 også kan du prøve å dra parallellen.
Sist endret av Mith; 21. desember 2010 kl. 17:00.
Jepp jeg stammer fra Hamar.
Sitvasjonen du henviser til har jeg dessverre ingen kunnskap om.!

Men etter hva JEG vet om EDL.
Så er de kun en organisasjon som vil ta vare på den engelske kulturen å de vil begrense innvandringen.
Jeg ser ikke problemmet asså.

Hvorfor ta inn altfor mange innvandrere å gi faen i dem noe som igjen fører til Ghetto/ekstrem tankegang/krimminalitet.
Vs
Å ta inn det antallet du vet du kan da godt vare på, gi dem jobb, og plassere dem spredt rundt i hele Norge så de faktisk klarer å komme seg inn i det norske samfunnet og bli akseptert av andre og bli en del av sammfunnet.

Det går jo ikke ann å ta inn 10 000 innvandrere uten utdanning osv....
Å plassere alle sammen i en egen by del.
Da sier det seg selv at det går til helvete.

Det er sier seg selv at å kritisere ISLAM eller være svært kritisk til norsk innvandring.
DET ER IKKE RASISTISK Å VÆRE KRITISK MOT ISLAM ELLER NORSK INNANDRING.
Så blir man automatisk stemplet som rasist, det er jo helt på trynet.
Ikke rart at norske polikere og den menige mann i gate ikke tør å si hva han mener.

Spesielt når med engang noen er kritiske så drar noen opp EDL/VIGRID/KKK.
Spar meg for slikt tull,
Sist endret av UrbanFreak86; 21. desember 2010 kl. 17:20.
Takket være folk som EDL (som i Norge kalte seg FMI/NMI) ble Brumunddal omtalt som stedet gud glemte. Det var gatekamper mellom rasister og antirasister, innvandrerbutikker ble nedbrent og innvandrere opplevde å få huset sitt stormet av rasister som dro de ut i gatene for å gi dem juling. Det hele endte med at lokalbefolkningen stilte opp for å vende rasismen ryggen. Det er fortsatt problemer i Brumunddal og innvandrersjapper brenner ned litt for ofte til at det kan kalles tilfeldig.
Nå er jo Brummundal blitt et fint lite sted nå da.
Etter at kommunen tok noen dyre og veldig store økonomiske grep.
Så det du sier er at med engang en innvandrer blir angreppet eller en innvandrings butikk brenner så er det EDL eller rasistiske personer som har vært på tur.
Det blir jo litt for dumt å si, fordi de fleste gangene slikt skjer så er det faktisk vært innvandrere VS innvandere,
Å den utlending sjappa som brant sist, der viste det seg jo at det var noen utlendinger som hadde tent på denne butikken.
Sist endret av UrbanFreak86; 21. desember 2010 kl. 17:35.
Urbanfreak, tror ikke han sier at det er noen automatikk i at invandrere får butikkene sine fyrt opp, men dette var tilfellet i brummundal før.

Man kan jo nevne det for noen litt eldre derfra å se hvordan de reagerer, samtlige jeg har møtt er drit flaue over å i det hele tatt være derfra pga den gjengen som ga byen så dårlig rykte. Og når det i tillegg kom folk fra oslo møtte jo hele byen opp. Var ett program på nrk om dette, du får prøve å søke det opp om du vil se det, ganske villt å se hvordan en gjeng kan ødelege ryktet til en hel by.