Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2338
Hei, Jeg glemte busskortet hjemme for første gang og ble stoppet i sivil kontroll. Jeg kjøpte bilett på mobilen når de spurte meg, men de sjekket tiden da jeg gikk på og så at billetten ikke stemte med dette. Da fikk jeg et forenklet forelegg på 700kr.

Når jeg signerte forelegget, signerte jeg ganske stygt og annerledes fra signaturen på passet. Tiltross fra noen likhetstrekk. Jeg lurte på om jeg kunne påstå identivitetstyveri eller lignende. Jeg så på nettet folk som hadde gjort det, men er redd for at de i kontrollen kanskje blir tilkalt i "retten". Burde kanskje også nevne at passet er flere år gammel, men den er fortsatt gyldig til neste år.
Er det noen som har noe kunnskap innenfor dette og kan gi meg noe råd?
Sist endret av unggun45; 13. november 2017 kl. 22:58.
Kan ikke snakke ut fra erfaring, men hvis du feiler på identitet forsøket vil du mest sannsynlig få en høyere straff.
Regner med du ble kontrollert av vekter eller noen andre fra transportselskapet? I såfall har du bare fått et gebyr, forenklet forelegg får man gjerne av politi for å kjøre for fort etc og blir registrert hos politiet, gebyr fra feks ruter blir ikke det.
Kjenner ikke helt til hvordan de krever inn gebyr, men om du nekter å betale og de mener de har en god sak så kan du tenke på det som en regning du ikke har betalt. Først inkasso også kan saken havne i forliksrådet og eventuelt retten hvis du/de drar det langt nok, om jeg ikke tar helt feil.
Sist endret av Putresopp; 13. november 2017 kl. 23:50.
De har egne eksperter på signatur, som er veldig dyktige til å avgjøre likhet. De fleste av oss vil måtte være svært bevist på at vi skal skrive en signatur som ikke skal kunne spores for å klare å gjøre store nok avvik til at ekspertene ikke nailer deg. Vet folk som har prøvd seg på trikk og t-bane som etter et møte med ekspertene heller har valgt å betale å bli ferdig med saken.
Jeg rapporterte en bot jeg fikk i posten som identitetstyveri. Jeg hadde ingen minne av å ha fått en bot noen gang og betaler månedskort, dog det kan være en luke her eller der hvor jeg går uten. Sendte med ID til et eldre påfyllskort og ID til ruter appen slik at de kan se jeg betaler for meg ellers. De anbefalte meg å anmelde, men valgte å ikke gjøre det. Når du rapporterer bøter så gjøres det via et skjema på Ruters hjemmeside. Du kan der legge inn nummeret til kortet ditt og skrive en ydmyk beskjed om at du glemte dessverre kortet ditt den dagen. Da sletter de det nesten garantert.

Edit: Glemte å legge til at jeg måtte skrive signaturen min tre ganger på et ark, ta bilde, og deretter sende inn med klagen. Signaturen min var tydeligvis forskjellig nok fra den som ble gitt på banen.
Sist endret av sinkpad; 13. november 2017 kl. 23:56. Grunn: glemte relevant info
Det er jo bare å dra deg og vekterne i en rettsal, slik at de kan bekrefte at det var ditt ansikt... Dum ide. Betal og få saken ut av verden, ikke lag politisak som i verste fall kan gå utover deg selv.

God natt
Trådstarter
3 0
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Du kan der legge inn nummeret til kortet ditt og skrive en ydmyk beskjed om at du glemte dessverre kortet ditt den dagen. Da sletter de det nesten garantert..
Vis hele sitatet...
Hei, når du sier at de sletter det nesten garantert. Snakker du om boten eller bare selve beskjeden? Har du forresten forslag til hva jeg burde gjøre i min situasjon, kunne jeg argumentert for at jeg har betalt for billetten?
Sitat av unggun45 Vis innlegg
Hei, når du sier at de sletter det nesten garantert. Snakker du om boten eller bare selve beskjeden? Har du forresten forslag til hva jeg burde gjøre i min situasjon, kunne jeg argumentert for at jeg har betalt for billetten?
Vis hele sitatet...
Da mener jeg boten, om du ikke betalte den på stedet. Jeg fikk "min" i posten.

Hvis jeg forstod saken rett: Du har betalt busskort(månedskort?), men glemte det igjen hjemme? Hvis mobilen med billett på tilfeldigvis dør eller du har glemt igjen månedskortet ditt hjemme så er de veldig snille på å slette slike bøter om man forklarer situasjonen godt på klageskjema, legger ved ID til billett/app og det i tillegg ikke har skjedd før.
Sist endret av sinkpad; 14. november 2017 kl. 00:11.
Trådstarter
3 0
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Da mener jeg boten, om du ikke betalte den på stedet. Jeg fikk "min" i posten.

Hvis jeg forstod saken rett: Du har betalt busskort(månedskort?), men glemte det igjen hjemme? Hvis mobilen med billett på tilfeldigvis dør eller du har glemt igjen månedskortet ditt hjemme så er de veldig snille på å slette slike bøter om man forklarer situasjonen godt på klageskjema og det i tillegg ikke har skjedd før.
Vis hele sitatet...
Setter stor pris på hjelpen, har vært fullstendig oppgitt av saken og vært livredd for å ta den opp med foreldrene mine. Kunne du kanskje gitt et lite utkast av måten jeg kunne formulere det til busselskapet (nobina).
Sitat av frtoretang Vis innlegg
De har egne eksperter på signatur, som er veldig dyktige til å avgjøre likhet. De fleste av oss vil måtte være svært bevist på at vi skal skrive en signatur som ikke skal kunne spores for å klare å gjøre store nok avvik til at ekspertene ikke nailer deg. Vet folk som har prøvd seg på trikk og t-bane som etter et møte med ekspertene heller har valgt å betale å bli ferdig med saken.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at vekterfirmaet som driver med innkreving av gebyrer har ressurser og/eller tilsatt personell som har ekspertise i signaturer. Det er et gebyrkrav og saken er ikke under etterforskning av Økokrim. Dette er en sivilsak mellom privatperson og transportfirma.

Ts. Nei, du vil sannsynligvis ikke ha noen god sak, du kan betale gebyret ditt og gå videre.
Det er vel en grunn til at de som klager på kontrollavgift og mener det må være andre som har misbrukt deres ID blir nødt å avlevere signaturprøve i 3 eksemplarer? Kan godt hende de har et automatisert opplegg nå som scanner signaturene og sammenlikner. Men hvertfall tidligere så har altså sporveien brukt skrifteksperter. Tror det er en eller flere tråder her inne som nevner på det iirc.

Sniking har alltid vært et relativt stort problem spesielt i Oslo og det skal kanskje ikke så veldig mange kontroller til før de har betalt lønnen til skrifteksperten.
IKKE gå for å fake. om du har busskort kan du sende inn en klage. de kan jo se at du har hatt busskort for perioden.