Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1458
Yo! Har et lite spørsmål om ordet ego. Ser at mange skriver om at de knuser egoet sitt. Men jeg forstår ikke selve definisjonen av ordet, å internett hjalp meg ikke noe spesielt. Noen som vil gi meg en enkel forklaring på det?

Takker og bukker for svar.
Er det ikke bare en forkortelse av egoisme/egoistisk?
Freud benyttet ego for å beskrive "jeg".
Men er "Jeg" egentlig det samme som ego i denne sammenhengen?
Så lenge man skal omtale seg selv så er man fra et språklig ståsted nødt til å bruke "jeg".

"Jeg er"..er det ego?
"Meg selv"...er det ego?
Ego betyr bare at man er opptatt av seg selv og prioriterer seg selv. (Negativt, ofc.)

Trodde iallefall jeg?
Ego og Egoisme er to ganske forskjellige ting. Å definere Ego derimot, vel.. jeg tar ikke på meg den oppgaven.
Sist endret av LarVael; 17. januar 2012 kl. 20:24.
Fin liten introduksjon til egoet fra filmen Revolver:

http://www.youtube.com/watch?v=hOEF1aOCLaE

Det du er ute etter er ego død og det kan du lese om her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ego_death
True phreak.
Ego er ens egen oppfattelse av "seg", ens identitet.

Ego kan også være en forkortelse av egoisme (selvdyrkelse), f.eks.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Egoet er i følge Freud en av tre deler som "jeg" består av. De andre er Id og super-ego.
Wikipedia har mer lesestoff
Sist endret av Bothrops; 17. januar 2012 kl. 20:41.
Veldig våt.
TheGloryHole's Avatar
Trådstarter
Men om egoet er identiteten, deg selv, din oppfattelse av deg, hvorfor bruker man ordet ego da? Det må jo ha en dypere mening. I "Revolver - Ego scene" snakker de om egoet som en fiende, noe som bedrar deg og det gjemmer seg i tankene dine. Men jeg greier ikke å fatte og begripe meg på selve ordet. Jeg forstår jo hva de sier, men greier ikke å koble det til noe, om det gir mening.

Jaja, får bare håpe mentalmelt sniker seg innom en liten tur å skriver et par sider med info.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Egoet er i følge Freud en av tre deler som "jeg" består av. De andre er Id og super-ego.
Wikipedia har mer lesestoff
Vis hele sitatet...
Ego defense mechanisms are often used by the ego when id behavior conflicts with reality and either society's morals, norms, and taboos or the individual's expectations as a result of the internalisation of these morals, norms, and their taboos.
Denial, displacement, intellectualisation, fantasy, compensation, projection, rationalisation, reaction formation, regression, repression, and sublimation were the defense mechanisms Freud identified.

Sånn som jeg ser det er ego på en måte som gud og religion. Noe som beskytter deg på en måte.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det er ikke identiteten din, forsåvidt, mer en slags drivkraft som ligger under den normale tankegangen og fletter seg inn i det du gjør, mens den samtidig rettferdiggjør ting du gjør som egentlig er negativt. Det jobber liksom aktivt for å opprettholde et slags selvbilde som ikke nødvendigvis er helt realistisk og bare er til nytte for deg.

Du forer egoet selv om du jobber for å utslette det, for da blir den nye "maten til egoet" det oppdraget du er på for å fjerne egoet.
Man burde ikke følge egoet totalt, men du kan ikke unngå det heller. Værste jeg opplever er folk som gir inntrykk av å være så lite egoistiske som det går ann, men så bruker de det for å heve seg over folk. Jeg tror du finner mange guruer i slike situasjoner, hvis de bare blir pressa litt
Sist endret av Bothrops; 17. januar 2012 kl. 21:07.
Veldig våt.
TheGloryHole's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er ikke identiteten din, forsåvidt, mer en slags drivkraft som ligger under den normale tankegangen og fletter seg inn i det du gjør, mens den samtidig rettferdiggjør ting du gjør som egentlig er negativt. Det jobber liksom aktivt for å opprettholde et slags selvbilde som ikke nødvendigvis er helt realistisk og bare er til nytte for deg.

Jeg mener man forer egoet selv om man jobber for å utslette det, for da blir den nye "maten til egoet" det oppdraget du er på for å fjerne egoet.
Man burde ikke følge egoet totalt, men du kan ikke unngå det heller. Værste jeg opplever er folk som gir inntrykk av å være så lite egoistiske som det går ann, men så bruker de det for å heve seg over folk. Jeg tror du finner mange guruer i slike situasjoner, hvis de bare blir pressa litt
Vis hele sitatet...
Aahh, tusen takk! Ble mye klarere nå. På en måte en liten narsissist som sitter i hodet på deg. Ikke direkte narsissist, men noe ala det.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Yo! Har et lite spørsmål om ordet ego. Ser at mange skriver om at de knuser egoet sitt. Men jeg forstår ikke selve definisjonen av ordet, å internett hjalp meg ikke noe spesielt. Noen som vil gi meg en enkel forklaring på det?

Takker og bukker for svar.
Vis hele sitatet...
An ego death is said to be characterized as the perceived loss of boundaries between self and environment, a sense of the loss of "control", the loss of the accustomed feeling of existing as a "personal agent", and loose "cognitive-association binding".[2] This "perceived loss of boundaries between self and environment" is said to be experienced through a sensation that one is the whole universe (and therefore there is no need to differentiate the "I" from the "universe") or by simply acknowledging the "I" does not exist.

Det er vel kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men allikevel en god forklaring på ego død.
Ditt ego er din mentale eksistens, Glory. Uten et ego er du bare en tom kropp uten sjel. Vi blir født uten ego, uten selvet, uten sjelen. Vi utvikler vårt ego i oppveksten, er det enkelte kilder som påstår. Det er viktig å skille mellom selvet og sinnet. Sinnet inneholder alle våre mentale prosesser. Selvet er det som konstrueres ut i fra sinnet. Ta f.eks en haug med legoklosser som settes sammen. På den måten bygges vår personlighet, våre personlige egenskaper og hvordan vi i det hele tatt oppfatter verden, inkludert oss selv.Selvet inneholder våre indre verdier. Selvet er nært knyttet til den subjektive egenverdien. I selvet finner vi også vårt ego. Egoet er det vi møter verden med, og som benytter resten av selvet til å operere i miljøet.

Å være egoistpå et grunnleggende psykologisk nivå innebærer at din underbevissthet tjener deg selv; at underbevisstheten gir deg støtte på veien gjennom livet. Det innebærer å ha underbevisste tankemønster som støtter selvet.
Sosietær maniker
Hmmm... Freud definerte sjelen som delt i tre. Id - Ego - SuperEgo. De flyter vel over i hverandre uansett, men er det ikke egentlig en god inndeling? Instinkt, tilstedeværelse og konsentrasjon, med egoet da manifestert som krysningene mellom alert og sedat. Som når man vekkes brått eller når man blir hypnotisert.

En ambulansesjåfør som dreier unna en bil et lyskryss - vil du si han er mest tilstede i sitt id eller ego?
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Hmmm... Freud definerte sjelen som delt i tre. Id - Ego - SuperEgo. De flyter vel over i hverandre uansett, men er det ikke egentlig en god inndeling? Instinkt, tilstedeværelse og konsentrasjon, med egoet da manifestert som krysningene mellom alert og sedat. Som når man vekkes brått eller når man blir hypnotisert.

En ambulansesjåfør som dreier unna en bil et lyskryss - vil du si han er mest tilstede i sitt id eller ego?
Vis hele sitatet...
Her henger jeg ikke helt med. Id er vel individets trang til å unngå ubehageligheter og å søke etter tilfredsstillelse, superego sier noe om hva samfunnet har av forventningen til deg, mens ego blir da en blanding av de to. Ego er det som kommer fram som det som driver individet. Kanskje id hos ett individ vil unngå ubehag hvis en skal gjøre en oppgave, men ubehaget som kommer på grunn av at samfunnet forventer at den oppgaven skal gjøres er større og dermed vil id bli utkonkurrert av superegoet.
Kort sagt ego styrer hva som driver og får individet til å gjøre.
Sosietær maniker
Det var en pragmatisk tolkning av det. Trang tilsvarer sterk lyst/avsmak. De sterkeste følelsene våre oppstår oftest i primitive kontekster. Ergo er trang en instinktiv følelse. Sagt på en annen måte; Instinktivt søker vi å unngå ubehageligheter, id est, id er instinkt. (EDIT: Altså, jeg tror ikke id har enevelde på å få oss vekk fra ubehageligheter. Beklager det. Skjerpings!) Skjønner du hva jeg sliter med, eller? Hehe. Superego blir jo den tenkte motvekten til dyret i oss. For hvordan klarer noen å gjennomføre skolen hvis vi bare er instinkt og tilstedeværelse? Det er altså noe inne i oss som drar oss ut av dumme tankerekker og som straffer handlingsmønstre som fører til smerte. Det blir som frampek i film. Man merker at man går inn i negative tankemønstre og får et flashback til sist det gikk veldig galt med samme metoden. Slik jeg har forstått det er superego den høyeste bevisstheten i Freuds verden. Forresten, samfunnets forventning til meg eller min strategi for å lykkes i samfunnet? Har på følelsen at det er et Shakespeare-spørsmål.

Jeg ser vel på egoet mer som administratoren i systemet. Den får impulser fra id-et og kryssjekker det mot superegoet. Man kan undertrykke mekanismene, men ikke uten å kjenne tilbakevirkningen i kraftig forøket intensitet. Det funker for meg, jaffal!
Sist endret av SleekMinister; 20. januar 2012 kl. 19:35.