Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1804
Har et Nvidia Geforce 7950gt skjermkort, som i det siste blir altfor varmt og ender opp med å koble seg ut eller reboote pc'en . Bruker ikke andre spill enn WoW på denne pcen, og det har jeg gjort nå det siste året uten problemer . Men i det siste så blir skjermkortet for varmt etter 5 minutters spilling, oppimot 90 grader og ender opp med at pcen fryser seg og rebooter, eller at kortet kobler seg ut og går over til 4bits farger. Støv og dritt er den fri for, vifter fungerer som de skal (bruker "smart doctor" til temp overvåkning og viftekontroll) og det bør være nok avkjølning siden jeg ikke har hatt dette problemet før, og pcen blir jo ikke brukt til noe annet enn det den alltid er blitt brukt til . Kan det værr noe annet enn selve skjermkortet som er problemet? Som feks. drivere, programvare e.l.?
Dersom viften går og du har god sirkulasjon er det merkelig om kortet blir varmt.

Er det fysisk varmt eller er det bare noe programmet tror ?
Sist endret av AtXbYeA; 15. november 2008 kl. 18:14.
Erkekjetter
Trådstarter
Er nok fysisk varmt, så tempraturene stemmer nok som programmet viser. Funderte på en formatering, men tviler egentlig på at det vil hjelpe.. Har en liten følelse på at kortet synger på sitt siste vers!

Formaterte, virker som en drøm igjen. Skulle gjerne hvist hva problemet var, tilfelle det skjer igjen...
Sist endret av makkapakka; 16. november 2008 kl. 04:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av makkapakka Vis innlegg
Har et Nvidia Geforce 7950gt skjermkort, som i det siste blir altfor varmt og ender opp med å koble seg ut eller reboote pc'en . Bruker ikke andre spill enn WoW på denne pcen, og det har jeg gjort nå det siste året uten problemer . Men i det siste så blir skjermkortet for varmt etter 5 minutters spilling, oppimot 90 grader og ender opp med at pcen fryser seg og rebooter, eller at kortet kobler seg ut og går over til 4bits farger. Støv og dritt er den fri for, vifter fungerer som de skal (bruker "smart doctor" til temp overvåkning og viftekontroll) og det bør være nok avkjølning siden jeg ikke har hatt dette problemet før, og pcen blir jo ikke brukt til noe annet enn det den alltid er blitt brukt til . Kan det værr noe annet enn selve skjermkortet som er problemet? Som feks. drivere, programvare e.l.?
Vis hele sitatet...
Jeg brukte google nå nettopp for å søke på ett software program som eventuelt kan notere varmen til skjermkortet, så jeg kan se nårtid jeg bør skru av PC'en å kjøle ned skjermkortet.

Jeg har Gainward GeForce 7950 GX2 (1024 MB), som jeg kjøpte i 2006. Og for en uke siden begynte jeg å få problemer når jeg spilte spill, til og med på de simpleste av spill fikk jeg en "tynn" brun strek som dekket en någenlunde midtre del av skjermen, og av og til flimret vegger og tak i spillene jeg spilte (f.eks. GTAIII). Så jeg åpnet opp PC'en, brukte gummidelen på støvsugern for å støvsuge alle viftene, og så brukte jeg forsiktig q-tips for å plukke ut det jeg ikke fikk tak i med støvsugern, jeg gjorde også dette på den lille vifta til skjermkortet mitt. Det jeg ikke visste var at skjermkortet mitt har 2 vifter, ett som er synlig på utsiden og ett som er inn i, på midten, der du ikke kan få tak i den. Det fant jeg jo ikke ut før nå når jeg tilfeldigvis åpnet opp skjermkortet (4x2 skruer (8 skruer totalt)).
Var litt småredd for å ødelegge skjermkortet i det jeg tok det fra hverandre, for i midten er det en liten brikke som virker som en kontakt mellom kortene, og den er veldig ømfintlig. Men det funket bra, vifta i midten var helt dekket av sort støv (noe som tyder på at det har vært ekstremt varme der). Og nå etter at jeg satt det sammen igjen så kjører den helt fint igjen, som om den var ny. Jeg er glad jeg fant dette ut før skjermkortet "brente" opp.

Håper historien min hjelper deg i fremtiden, hvis kortet ditt er x2 GPU.