Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1757
Hei.

Jeg lurer på om det går ann å få virus i komponenter, og evt. om hvordan jeg kan bli kvitt det om jeg skulle hatt det. Pc'n har oppført seg veldig rart, vifte går i hundre ( 2mnd gammel) uten at noen store prosesser er i gang. Har tidligere hørt at det går an å få virus på andre ting en harddisken, men ingen kunnskap om dette..


Takker for svar og din oppmerksomhet.
Sitat av thomas.amir Vis innlegg
Hei.

Jeg lurer på om det går ann å få virus i komponenter, og evt. om hvordan jeg kan bli kvitt det om jeg skulle hatt det. Pc'n har oppført seg veldig rart, vifte går i hundre ( 2mnd gammel) uten at noen store prosesser er i gang. Har tidligere hørt at det går an å få virus på andre ting en harddisken, men ingen kunnskap om dette..


Takker for svar og din oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Hmm, ja kan virke som om vifta har fått et virus.
Om maskinen i tillegg fryser er det et sikkert tegn.
Da bør du skru ut vifta og legge den i en REMA pose på et varmt rom langt vekke fra PC, på den måten får den ikke smittet resten av maskinen.

Køddemodus av>>>

I sjeldne tilfeller kan virus få gjort skumle ting i bios, men tviler på det i ditt tilfelle.
Bygget maskinen selv? Prosessorkjøler skikkelig festet og brukt riktig mengde kjølepasta?
Komponenter som RAM og hovedkort passer sammen og har riktige instillinger i BIOS? osv.
Sitat av Wild Vis innlegg
Hmm, ja kan virke som om vifta har fått et virus.
Om maskinen i tillegg fryser er det et sikkert tegn.
Da bør du skru ut vifta og legge den i en REMA pose på et varmt rom langt vekke fra PC, på den måten får den ikke smittet resten av maskinen.

Køddemodus av>>>

I sjeldne tilfeller kan virus få gjort skumle ting i bios, men tviler på det i ditt tilfelle.
Bygget maskinen selv? Prosessorkjøler skikkelig festet og brukt riktig mengde kjølepasta?
Komponenter som RAM og hovedkort passer sammen og har riktige instillinger i BIOS? osv.
Vis hele sitatet...
Pose hørtes ut som en god ide, prøver det først av alt!

Pc'n er ikke bygd selv, den ble kjøpt på PC-Styling i Tønsberg, der har den også vært på service, når vifte ble byttet, da skal det ha blitt lagt på nytt med kjølepasta. Om det er nok, har jeg ingen anelse om. Komponentene skal passe sammen da den er kjøpt i butikk (?). Den har funket bra, men nå har den virkelig slått seg vrang.
Hvis maskinen bare er to måneder gammel og starter med å bli kranglete ville jeg ha reist innom der du kjøpte den for at de kan se på den og fikse problemet ditt.

Kan være at du har en miner på pcen din som gjør at komponenter blir varme men er ikke så veldig vanlig. Hvilken vifte er det? Så ikke noe om det. er det vifta i kabinettet,prosessoren eller skjermkortet som går for fullt?
Bruker du BitTorrent? Vet at de for en stund siden inkluderte "Epic Scale" som er en Bitcoin mining software, så kan jo være det. Om du har fått et virus eller noe slikt som miner Bitcoins tar det en del av ytelsen til PCen din, noe som kan være problemet.
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Hvis maskinen bare er to måneder gammel og starter med å bli kranglete ville jeg ha reist innom der du kjøpte den for at de kan se på den og fikse problemet ditt.

Kan være at du har en miner på pcen din som gjør at komponenter blir varme men er ikke så veldig vanlig. Hvilken vifte er det? Så ikke noe om det. er det vifta i kabinettet,prosessoren eller skjermkortet som går for fullt?
Vis hele sitatet...
Dårlig av meg, den var på service for 2 mnd siden. Pc'n er vel 2 år gammel, kanskje 3. Det prosessoren som går for fullt. De andre går for vanlig drift. Det som er, er at det er ingen av komponentene som er varme. Ikke antydning til det engang.

Sitat av Lemoop Vis innlegg
Bruker du BitTorrent? Vet at de for en stund siden inkluderte "Epic Scale" som er en Bitcoin mining software, så kan jo være det. Om du har fått et virus eller noe slikt som miner Bitcoins tar det en del av ytelsen til PCen din, noe som kan være problemet.
Vis hele sitatet...
Brukerer ikke BitTorrent, men uTorrent. Kan det ha samme virkningen?
Sist endret av thomas.amir; 7. mai 2015 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av thomas.amir Vis innlegg
Dårlig av meg, den var på service for 2 mnd siden. Pc'n er vel 2 år gammel, kanskje 3. Det prosessoren som går for fullt. De andre går for vanlig drift. Det som er, er at det er ingen av komponentene som er varme. Ikke antydning til det engang.



Brukerer ikke BitTorrent, men uTorrent. Kan det ha samme virkningen?
Vis hele sitatet...
Det samma gjaldt for uTorrent så vidt jeg er kjent, men det skulle kun være noen få som hadde fått dette.

uTorrent's latest update may be hijacking computers to turn a profit. According to a report from Trusted Reviews, the latest update to the popular torrent management software comes bundled with a program called Epic Scale, a Windows program that uses the computer's processor to mine a bitcoin variant called Litecoin in the background. Many users were unaware that their computers were being used to mine the currency, and only discovered the program was running after noticing the significant increase in processor load.
Vis hele sitatet...
Nå har den tatt kaka. Fant ut at biosen trengte en oppdatering. Fulgte innstruksene til hovedkortet og det som sto på bios programmet. Når får jeg opp en fin feilmelding når pcn skal starte: "Fjern hardisker eller medier. Trykk en tast for å state på nytt"..

What to do? Aldri vært borti noe sånt før.
Når du oppdaterer BIOS så hender det ofte at alt blir resatt til fabrikkinstillinger og da følger det som er av harddisk opsett med. Sjekk hvilken modus disken er satt til å kjøre. Hvis det står AHCI så prøv å bytt til IDE og motsatt. Sjekk også om det finnes noen "auto-boost/auto-tune" modus etc. under CPU instillingene, har selv opplevd at det fucker med cpu-vifta ettersom at tempen kan gå en del opp ved overklokking.

Funker ingenting kan det rett og slett være at noe har skjedd feil under flashing av BIOS, ettersom at det er en av de mest risikable operasjonene du kan gjøre med hk-et (slik var det før i allefall). Dersom det er tilfellet må du enten lete etter en "reset" knapp på hk-et og dersom det ikke finnes, bytte hk. Ville da sendt inn pcn til noen som virkelig kan det de driver med.

Du kan også lete etter en viftestyringsfunksjon i enten BIOS eller hk software på pcn. Kan hende at viften er satt til å kjøre 100% ved 40°c.
Hva slags cpu-kjøler har du forresten? Hvis det er stock intel/amd kan løsningen være å sette på en bedre en.
Sist endret av jorwax; 7. mai 2015 kl. 03:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Når du oppdaterer BIOS så hender det ofte at alt blir resatt til fabrikkinstillinger og da følger det som er av harddisk opsett med. Sjekk hvilken modus disken er satt til å kjøre. Hvis det står AHCI så prøv å bytt til IDE og motsatt. Sjekk også om det finnes noen "auto-boost/auto-tune" modus etc. under CPU instillingene, har selv opplevd at det fucker med cpu-vifta ettersom at tempen kan gå en del opp ved overklokking.

Funker ingenting kan det rett og slett være at noe har skjedd feil under flashing av BIOS, ettersom at det er en av de mest risikable operasjonene du kan gjøre med hk-et (slik var det før i allefall). Dersom det er tilfellet må du enten lete etter en "reset" knapp på hk-et og dersom det ikke finnes, bytte hk. Ville da sendt inn pcn til noen som virkelig kan det de driver med.

Du kan også lete etter en viftestyringsfunksjon i enten BIOS eller hk software på pcn. Kan hende at viften er satt til å kjøre 100% ved 40°c.
Hva slags cpu-kjøler har du forresten? Hvis det er stock intel/amd kan løsningen være å sette på en bedre en.
Vis hele sitatet...
Fikk startet pc'n igjen, virket som den bare trengte litt tid til å komme seg igang med den nye oppdateringen. Jeg er usikker på hvilken CPU kjøler jeg bruker. har byttet den ett par ganger tidligere også pga. akkurat dette, men kan ikke skjønne at det bare skal være i 2 mnd før det tar helt av igjen. Har du evt noen tips til hvilke CPU kjølere jeg kan kjøpe?

Det jeg har hatt kan ikke ha vært av beste sort da den kun har kostet 250kr.
Hovedkortet jeg har er Gigabyte GA-970A-UD3
Sist endret av thomas.amir; 7. mai 2015 kl. 04:25.