Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 23090
hei. sitter å lurer litt på å søke på en ny jobb her.

en av kvalifikasjonene er klasse ce, og den kan tas innen prøvetiden.
jeg har klasse b fra før om det betyr noe..


men klasse ce koster vell endel?? en kompis mente lappen koster 100k, og det må jeg slite litt med for å få råd til desverre. eller jeg kan selge bilen min og betale lappen med den.
er det mulig å søke noe støtte fra nav til dette? eller er dette noe arbeidsgiver pleier å stille med?


tusen takk for all hjelp
CE-lappen koster ca 40-50000 i Stjørdal (Trønderlag). 20-25000 for C og det samme for E. Da jeg tok kurset var det 3-4 stk. som tok lappen i regi av NAV. Veit ikke hvordan de gikk fram.
Tipper det enkleste er å kontakte nav for å få et ordentlig svar.
er vell noe med at jeg er i fast arbeid nå å gjøre kanskje? lettere å få det om man er arbeidsledig sikkert?


40-50k hørtes ikke så ille ut. så for meg det dobbelte jeg
Har faktisk ei venninna som fikk dette dekt av nav. Hun fikk dekt førerkørtet for at hun fikk kontrakt hos et logistikk firma.
Så tror du må være sikret jobb etter at du får lappen.
Du kan bare drømme om å få støtte hvis du har fast jobb. Hvis du er arbeidsledig og har tilbud om en jobb, men mangler bare ce. Er det større mulighet for støtte. Vet bare at det er mye strengere nå enn før. Er noe med de nye reglene, er blitt dobbelt så dyrt å ta ce lappen som det var.
de va som fan da. arbeidsgiver da, støtte de noe ? jeg får slenge inn en søknad da, og hvis jeg blir innkalt til intervju, hva sier jeg da? at jeg kan stille med det selv eller søke nav? de er sikkert ikke såå gira på å kaste så mye penger utav vinduet om f.eks noen andre med førerkortet søker..
Tror det kan være vanskeligt å få dekket lappen hvis du har fast jobb. Har hørt om noen som har fått det, men da har de gått leidige lenge før de fikk det.
Sitat av -Robin- Vis innlegg
de va som fan da. arbeidsgiver da, støtte de noe ? jeg får slenge inn en søknad da, og hvis jeg blir innkalt til intervju, hva sier jeg da?
Vis hele sitatet...
Dersom du virkelig ønsker jobben så kan du vel ta opp et lån?
har skikkelig lyst på den jobben ja. lån blir aktuelt dersom det er nødvendig. tjener bedre og på denne jobben, så det går nok fint. men vært greit å fått staten til å betale det om du skjønner :P hehe. siste utvei blir å selge bilen da evt. får godt over 100 for den.
det finnes 19ukers kurs på enkelte skoler i fylkene. vil anbefale deg og se på d. gratis kjøring, men må betale for bøker, glattkjøring og oppkjøring selv.
info fra Udir.no http://www.udir.no/Brev/_tilskott/La...rs-for-voksne/
Info hentet fra hønefoss vgs
19 ukers yrkessjåførkurs

· 21 år eller eldre
For å komme inn på kurset i vårhalvåret må du ha fylt 21 år før 1. april,
for å komme inn på høstkurset må du ha fylt 21 år før 1. oktober.
· Du må ha vitnemål / årskursbevis eller kompetansebevis fra ett av følgende grunnkurs:

Studieforberedende - VG1

Service og samferdsel - VG1

Teknikk og industriell produksjon (TIP) - VG1

Mekaniske fag - Grunnkurs

Elektrofag - Grunnkurs

Allmennfag - Grunnkurs

Økonomiske og administrative fag - Grunnkurs

· Førekort klasse B.

· Tilfredsstille helsekrav for førerkort klasse C, CE og D



Yrkessjåførkurs for lærlinger i yrkessjåførfaget

· 18 år

· Kompetansebevis / Vitnemål fra VG 2 Transport og Logistikk eller VK1 Transportfag

· Inngått lærekontrakt med et opplæringskontor eller en godkjent transportbedrift (lærebedrift).

· Førekort klasse B.

· Tilfredsstille helsekrav for førerkort klasse C, CE og D
Sist endret av ex-adrin; 28. november 2010 kl. 17:51.
koster 23000 kr å ta kl C samme som personbil. kan komme billigere unna om du ikke tar "pakke"
hmm, kansje det der er veien å gå. skriver en søknad å sender i vei jeg, og skriver at jeg kan stille med/ er villig til å ta sertifikat, så får det bare vise seg om jeg må betale det selv eller ikke.

pleier de å ha fastpris på 23k altså? mye tilegg for e`n da?


skjønner egentig ikke hva eg ska med ce... er brøyting som inngår i jobben tror jeg. bruker de henger de da?
nav deler ikke bare ut førerkort her og der. du må være i en situasjon der nav kan sende deg på kurs o.l
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
koster 23000 kr å ta kl C samme som personbil. kan komme billigere unna om du ikke tar "pakke"
Vis hele sitatet...
Helt feil, sorry.
Prisliste pr 1. mai 2008

Klasse C D CE
Obligatorisk grunnkurs kr 500,-
Teorikurs klasse E 2.000,-
Grunnkurs + teorikurs klasse C kr 3.500,-
Grunnkurs + teorikurs klasse D kr 3.500,-
Kjøretime klasse C og D kr 1.050,-
Veiledningstime klasse C og D kr 1.050,-
Kjøretime klasse CE kr 1.200,-
Veiledningstime klasse CE kr 1.200,-
Lastsikringskurs kr 3.100,-
Ulykkesberedskapskurs kr 2.000,-
Sikkerhetskurs på veg klasse C og D kr 6.000,-
Sikkerhetskurs på veg klasse CE kr 12.000,-
Leie av bil til førerprøve klasse C kr 2.200,-

Leie av buss til oppkjøring kr 2.300
Leie av vogntog til førerprøve kr 2.700,-

Sikkerhetskurs på bane tas på en av landets 3 storbilbaner, innen 1 år etter bestått førerprøve.
Pris kl C og kl D kr 5.750,-

Pris kl E kr 6.480,

Yrkesdirektivet

140 timers kurs persontransport kr 32.500,-inkl. materiell

140 timers kurs godsransport kr 32.500,- inkl materiell


35 timers kurs persontransport kr 13. 500,- inkl materiell



Gebyrer til trafikkstasjonen ved førerprøve.
Teori kr 470,-
Praktisk prøve kl. B,C,CE,C1E,D,DE,D1,D1E kr 830,-, kl.A,A1,S kr 850,-, kl.T,BE kr 700,-

Utstedelse av førerkort kr 200,-


Bilde ( til førerkortet) betales når du tar teorieksamen kr 65,-
Vis hele sitatet...
Så er det bare å regne sammen. plusse på litt er jo tross alt en gammel prisliste.
Sitat av javaFreak Vis innlegg
Helt feil, sorry.


Så er det bare å regne sammen. plusse på litt er jo tross alt en gammel prisliste.
Vis hele sitatet...
Helt feil????

Klasse C: Pakkepris kr. 23 800,- inkluderer teorikurs, grunnkurs tunge klasser, obl. Kurs i lastsikring og ulykkesberedskap, 15 kjøretimer og en førerprøve. Timepris utover pakken kr. 900,-

bergen-trafikkskole.no
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Helt feil????

Klasse C: Pakkepris kr. 23 800,- inkluderer teorikurs, grunnkurs tunge klasser, obl. Kurs i lastsikring og ulykkesberedskap, 15 kjøretimer og en førerprøve. Timepris utover pakken kr. 900,-

bergen-trafikkskole.no
Vis hele sitatet...
Må være noe feil der. 140 timers kurset koster normal en 40 tuser bare der. Og det må alle ha etter de nye reglene hvis de skal kjøre lastebil/vogntog/buss i jobbsammenheng.
Her snakker vi om pris på førerkortet, ikke yrkessjåførkurset. Det blir dekket av arbeidsgiver som regel.
Nav har sluttet å støtte arbeidsledige med dette. nå må du være under omskolering for å få det dekket når du er arbeidsledig, og det er et helvette å få til. Jeg har prøvd. Jeg fikk tilåmed skriv fra flere bedrifter at jeg fikk jobb der om jeg fikk lappen.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Her snakker vi om pris på førerkortet, ikke yrkessjåførkurset. Det blir dekket av arbeidsgiver som regel.
Vis hele sitatet...
Ikke fullt så feil :P Men ingen garanti for at kurset dekkes.
Klasse C: Pakkepris kr. 23 800,- inkluderer teorikurs, grunnkurs tunge klasser, obl. Kurs i lastsikring og ulykkesberedskap, 15 kjøretimer og en førerprøve. Timepris utover pakken kr. 900,-

Dersom du allerede har førerkort på lett lastebil eller minibuss gjelder egne regler. Ta kontakt for tilbud.

Klasse CE: Pakkepris kr. 23 800,- inkl. teorikurs, 18 kjøretimer og en førerprøve. Timepris utover pakken kr. 1050,-
Vis hele sitatet...
Er flere utgifter enn teori, kjøretimer og førerprøve.
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
Nav har sluttet å støtte arbeidsledige med dette. nå må du være under omskolering for å få det dekket når du er arbeidsledig, og det er et helvette å få til. Jeg har prøvd. Jeg fikk tilåmed skriv fra flere bedrifter at jeg fikk jobb der om jeg fikk lappen.
Vis hele sitatet...
Faen. Jeg knaket på en plan nå om å få en kompis til å registrere seg et foretak og gi meg en arbeidskontrakt som innebar at jeg hadde jobb om jeg fikk kl CE.

Sitat av javaFreak Vis innlegg
Ikke fullt så feil :P Men ingen garanti for at kurset dekkes.


Er flere utgifter enn teori, kjøretimer og førerprøve.
Vis hele sitatet...
Glattkjøring. Og evt dette andre yrkessjåførkurset om du skal kjøre i næring.
hvordan er forresten kravene til å bestå røykdykkerkurs? er det uoppnåelig for meg som ikke trener på sats annen hver dag?? bør jeg stikke rett på sats og begynne eller??? ser litt svart på akkurat den. en laaang løpetest eller noe kan bli hardt tror jeg.
Sitat av -Robin- Vis innlegg
hvordan er forresten kravene til å bestå røykdykkerkurs? er det uoppnåelig for meg som ikke trener på sats annen hver dag?? bør jeg stikke rett på sats og begynne eller??? ser litt svart på akkurat den. en laaang løpetest eller noe kan bli hardt tror jeg.
Vis hele sitatet...
Kan jo søke? google Om du bør starte å trene, godt mulig. Du stiller i hvert fall ikke svakere.

ØVELSENE SOM RØYKDYKKERNE SKAL IGJENNOM ER FØLGENDE:

1. Kondistest - Tredemølle
De som skal testes, skal ha på seg undertøy som ved utrykning (eller treningstøy), joggesko (for å spare rullebåndet), utrykningsbukse, utrykningsjakke (uten hjelm) og flaskepakke. Samlet skal utrykningstøyet og flaskepakken veie 23 kilo. Testpersonen skal gå på tredemøllen uten å holde seg i rekkverket, og båndet skal ha konstant hastighet på 5,6 km/time (10.40 min/km).
Testen tar åtte minutter.
Fra 0 til 1 minutter skal båndet ha en vinkel på 2,5 grader fra vater (ca. 4 % stigning)
Fra 1 til 2 minutter skal båndet ha en vinkel på 4,0 grader fra vater (ca. 7 % stigning)
Fra 2 til 8 minutter skal båndet ha en vinkel på 7,0 grader fra vater (ca. 12 % stigning)

2. Test av ben- og hofteleddsstrekkere
Røyk- og kjemikaliedykkeren har på joggesko/turnsko og bærer utrykningsundertøy, vernebukse, vernejakke og en 18 kg. tung stålflaske (eller annet, som f.eks. en 18 kilo tung sandsekk) på ryggen.
Han/hun stiller seg med front mot ribbeveggen. Avstand fra ribbeveggens forkant til tåspiss av skoene skal være ca. én skoavstand. Hendene festes i ribbeveggen i navlehøyde, med en skulderbreddes avstand mellom hendene.
Testlederen plasserer hånden sin ca. 10 cm over røyk- og kjemikaliedykkerens hode mens denne står oppreist. Røyk- og kjemikaliedykkeren utfører fra denne stillingen dype knebøyninger med påfølgende rask utstrekking og et lite hopp, slik at personen letter fra gulvet og stanger hodet i testleders hånd. Den enkelte repetisjon av øvelsen er godkjent når hodet berører testleders hånd.
Røyk- og kjemikaliedykkeren skal gå så dypt i knebøyingene at hofteleddet kommer lavere enn kneleddet. Ryggen skal helt tiden under utførelsen være tilnærmet loddrett. Armene er bare til støtte. De skal hele tiden være så strake som mulig og bidra til å holde balansen, og kroppen rett.
Testresultater: 25 eller flere repetisjoner = Meget bra
Fra 24 til 15 repetisjoner = Brukbart
14 eller færre repetisjoner = For svakt

3. Test av armstrekkere og brystmuskulatur (push-ups)
Røyk- og kjemikaliedykkeren har joggesko/turnsko og bærer utrykningsundertøy, vernebukse, vernejakke og en 18 kg. tung stålflaske (eller annet, som sandsekk på 18 kg) på ryggen.
Utgangsstilling for push-ups:
Han eller hun legger seg ned på gulvet i fot-håndstående. Håndflatene plasseres i gulvet med skulderbreddes avstand med fingertuppene pekende fremover. Kroppen skal være helt strak. Fra denne posisjonen retter røyk- og kjemikaliedykkeren ut armene og hever kroppen fra gulvet. Deretter senkes kroppen ned slik at brystet berører testleders håndbak. Øvelsen gjentas.

Kroppen skal under utførelsen hele tiden være strak. Det tillates ingen svai eller knekk i hoften.
Testlederen legger hånden på gulvet (med håndflaten ned) under testpersonens bryst. Selve brystet (og ikke en løsthengende vernejakke) skal berøre testleders håndbak hver gang kroppen senkes for at øvelsen skal bli godkjent.
Testresultater: 12 eller flere repetisjoner = Meget bra
Fra 11 til 7 repetisjoner = Brukbart
6 eller færre repetisjoner = For svakt

4. Test av armbøyere og skuldermuskulatur (på ryggsiden)
Røyk- og kjemikaliedykkeren har på joggesko/turnsko og bærer utrykningsundertøy, vernebukse og vernejakke.
Røyk- og kjemikaliedykkeren henger under en bom med undertak (håndflatene mot ansiktet). Håndfestene er i skulderbreddes avstand. Bommen er plassert slik at når armene er strake og kroppen holdes rett, så vil hodet og skuldrene henge litt lavere enn hælene når disse blir plassert på kanten av et stolsete (på en høy benk eller lignende). Røyk- og kjemikaliedykkeren bøyer armene slik at brystet berører bommen og slipper seg så forsiktig ned igjen til utgangsstillingen med strake armer.
Kroppen skal være helt strak under utførelsen.
Testen skal utføres kontrollert (rolig) uten kippebevegelser i hoftene.

Testresultater: 15 eller flere repetisjoner = Meget bra
Fra 14 til 7 repetisjoner = Brukbart
6 eller færre repetisjoner = For svakt

Testen er bestått ved "brukbart" eller "meget bra" resultat.

I tillegg skal de gå igjennom psykisk test som høyde- og klaustrofobitest.
Vis hele sitatet...
Sist endret av javaFreak; 29. november 2010 kl. 00:58.
Vill anbefale 19 ukers kurset i Froland/Blakstad. Det er internat der så det er intet problem å bo der. God mat er det også der ^^. Det koster ingenting og gå på kurset og du får dekket internat av stipend. Da får du alt du trenger av: Adr, Truckfører bevis, C, CE, D, DE,. Det eneste du må betale er førerprøver og teoriprøver.

Lykke til!
Går hos NAV jeg, er arbeidsledig og har allerede fått kompetansebevis for 3 forskjellige maskiner siden jeg ønsket å jobbe som gravemaskinfører og skulle ha lettere sjanser for å få jobb. Koster vell rundt 50k om jeg skulle betalt det selv.. Men NAV er slik at de vil gjøre alt for å få arbeidsledige i jobb, så om du allerede har jobb, så må jeg skuffe deg. Tviler sterkt på at de blir å støtte deg da du allerede har jobb.. Dessuten, om du f.eks. har tatt truckførerbevis eller bevis for gravemaskin, veihøvel o.l. så forbered deg på at teorien til CE kommer til å være ca. 10 ganger vanskeligere. Du må ha klisterhjerne, og du har bare så så lang tid på å få lest stoffet..

Det du kan gjøre, er å slutte i den jobben du er i, snakke med firmaet du vil jobbe hos og spørre om du får jobb der om du har CE. Så går du til nav som arbeidsledig og spør om å få ta klasse CE.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Her snakker vi om pris på førerkortet, ikke yrkessjåførkurset. Det blir dekket av arbeidsgiver som regel.
Vis hele sitatet...
Når det er snakk om nyansettelser så vil jeg anta at arbeidsgiver ønsker at søker er klar for å tre rett inn i jobb, uten å trenge kursing for 40 000.
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
Nav har sluttet å støtte arbeidsledige med dette. nå må du være under omskolering for å få det dekket når du er arbeidsledig, og det er et helvette å få til. Jeg har prøvd. Jeg fikk tilåmed skriv fra flere bedrifter at jeg fikk jobb der om jeg fikk lappen.
Vis hele sitatet...
Lenge siden du prøvde? Kameraten fikk dette fra nav i sommer uten å være under omskolering eller ha noe jobbgaranti. Skal sies at han ordnet seg jobb som lastebilsåfør her om dagen og nå er stolt skattebetaler igjen
Mulig det er forskjell fra kontor til kontor?
er veldig stor forskjell fra kontor til kontor viker det som. hgsd kontoret er veldig veldig strenge til tider og umulige og ha med og gjøre. så er nok derfor bart ikje har fått der :P
står i "annonsen" at det kreves sertifikat klasse ce, og at det eventuelt kan tas i prøvetiden. om de dekker det eller ikke står det ikke. men vil tippe de tar noen med dette allerede. tipper det er flere som vil søke på denne jobben..



den testen hørtes jo litt nazi ut :S shit. må begynne å forberede meg sikkert??? hva anbefaler dere å begynne med i såfall?

lurer på om denne testen er før jeg har "fått jobben" eller hva det er.. hmmmm
ingen som vet noe om røykdykkerkurset da?