Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3701
Hei.

Er det noen her inne som har lest noe av Žižek, som kan peke meg i riktig retning?

Han har utgitt så mange bøker at jeg ikke har noen anelse om hvor jeg skal begynne. Men jeg er svært begeistret over noen av hans intervjuer, hvor han beskriver sitt syn på ideologi. Jeg vet om bakgrunnen hans innen psykoanalyse, og dette er også et tema jeg vil vite mer om.

Noe hjelp å få?
Jeg synes han var et frisk pust før, kanskje for 15-20 år siden, rundt 911. Men etter hvert synes jeg han begynte å prate mer og mer tull. Han kan si noe fornuftig det ene øyeblikket, så det reneste vissvass. Og han er langt mer konservativ enn han gir seg ut for å være. Dessuten er filmkritikken hans helt håpløs. Meeeen, dette er min mening, du skal få finne ut av dette selv. Jeg har en bok av han jeg leste for lenge siden. Ville bare kjøpt/lånt noen bøker og undersøkt selv.
Var litt av disse grunnene jeg ville lese stoffet hans. Han har fortalt tidligere at han ikke liker å snakke direkte til mennesker, slik som i et intervju- så jeg tolket det slik at bøkene hans kanskje var mer tydelige.

Dessuten blir han ikke tatt alvorlig siden han oppfører seg «annerledes» enn normen. Men han er jo helt klart smart.
Sist endret av TilfeldigT; 4. januar 2021 kl. 09:29.