Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3131
Hei freaks.

Så å tjene penger på Finn.no er intet nytt, her er det bare fantasien som setter grenser.

Jeg i min situasjon finner gode dealer, kjøper produkter som gjerne er underpriset og/eller trenger ett godt håndlag og litt kjærlighet for å bli i bedre stand og derav få høyere salgsverdi. I hovedsak er det kjøretøy, elektronikk, klokker og møbler jeg handler.
Jeg er også borti gies bort og blir stadig overasket over hva folk velger å gi bort istedenfor å selge.

Dette gjøres på fritid utenom ordinær jobb.

Jeg har holdt på med dette en liten stund nå, og overskuddet beløper seg til flere tusen pr. mnd.

Skjønner at dette ikke lenger er hobbyvirksomhet og i statens øyne blir sett på som næringsvirksomhet. Jeg blir nå nødt til å skatte av overskuddet jeg tjener.

Er det tilstrekkelig å føre overskudd i selvangivelse og betale skatten min og ferdig med saken, eller blir jeg "tvunget" til å opprette ett foretak?

I utgangspunktet ønsker jeg helst å drive med dette som privatperson, blant annet fordi at hvis jeg selger en bil som privat kontra bedrift er det andre regler for reklamasjonsrett.
Har prøvd å finne ut av dette gjennom å lese diverse regler men finner ikke noe klart svar på spørsmålet.
Jeg har ikke noe problem med å føre regnskap som kan fremvises dersom det skulle bli spørsmål om dette.

Noen som har noen gode innspill til meg?
Sitat av Adhesive_Poison Vis innlegg

Er det tilstrekkelig å føre overskudd i selvangivelse og betale skatten min og ferdig med saken, eller blir jeg "tvunget" til å opprette ett foretak?
Vis hele sitatet...
Du kan føre omsetning (uten fradrag, dvs alt du selger) for inntill 50 lapper direkte i selvangivelsen. Overskudd er uten betydning her. For å føre fradrag for reelle utgifter og få et resultatregnskap (overskudd) må du registrere deg som enkelpersonsforetak.

I utgangspunktet ønsker jeg helst å drive med dette som privatperson, blant annet fordi at hvis jeg selger en bil som privat kontra bedrift er det andre regler for reklamasjonsrett.
Har prøvd å finne ut av dette gjennom å lese diverse regler men finner ikke noe klart svar på spørsmålet.
Jeg har ikke noe problem med å føre regnskap som kan fremvises dersom det skulle bli spørsmål om dette.
Vis hele sitatet...
Hva du driver som er irrellevant her. Det er hvordan du opptrer og hvordan dine kunder oppfatter din virksomhet som vil avgjøre privat/næring og kjøpslov vs forbrukserkjøpslov. Hvis du gir inntrykk av å drive næring vil forbrukerkjøpsloven kunne gjøres gjeldende.
Så er det noe måte skattevesenet får informasjon om hvor mye penger jeg tjener foruten hva jeg melder inn i selvangivelse?
Ja akkurat dette med pengeflyt er jo litt kilent. For dersom du tar betalt via vipps, eller andre digitale betalings-løsninger så blir alt slikt registrert. Og da kan du i prinsippet måtte forklare deg. Hvor mange transaksjoner som skal til før det blinker rødt på deg aner jeg ikke, heller ikke størrelsen på transaksjonene.

husk også at alt salg av kjøretøy som registreres også kan gjøre at du blir flagget feks hos skatteetaten. Såvidt jeg har skjønt på saker jeg har lest mtp skatt osv på gevinst av bilsalg så er det ikke en konkret og endelig grense på antall kjøretøy du kan selge som privatperson. Og da blir det jo også vanskelig for deg å vite om du er innenfor regelverket som privatperson eller om du må registrere foretak. Skatteaten kan sikkert bistå deg om du kontakter dem og ber om forhåndsvurdering eller bare ønsker råd slik at du er på rett side av loven.

Du kan jo spesialisere deg på reparasjon av feks brukte elsykler, elscootere og slikt som ikke registreres så minsker du sjansen for at noen vil titte deg i kortene.

Om du tar betalt i cash så kan du jo bruke cash i butikken, når du tanker bilen, osv. og da legger du ikke igjen spor. Eller du kan ta betalt i cryptocoins om du kjenner til det. Litt bratt læringskurve for deg, og i realiteten er det kanskje få kjøpere som orker å styre med slikt for å kjøpe et nymalt skap, eller nysminket bruktbil.
Sist endret av _abc_; 3. desember 2020 kl. 19:27.