Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5161
Hei, er det noen som vet om politiet skal erstatte ting de ødelegger under razzia? De har revet ut skapdører i en kommode som er umulig å fikse + å ha knekt deler av kjøkkeninnredningen i leiligheten jeg leier. Virker ikke fair at det skal gå av mitt depositum at de er huleboere som ikke eier ett gram av respekt for andre menneskers eiendeler. ://
Politiet kan gjøre akkurat hva de vil,og det vil ikke få konsekvenser. Desverre
Gav de nøklene til bilen min, ennå så bare sprengte de låsen og leiligheten var full av søle og drit etter dem..
Var ikke mye de brydde seg om det
Sitat av liasis Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Kopierte du feil eller?
Hva har dette med skipsfart å gjøre?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
De sier at du kan klage til et annet distrikt osv, de kaller inn til avhør og virker så behjelpelig. Men jeg har klaget inn utallige ting som har skjedd under razzia opp igjennom årene. Og det blir kun henlagt.
Mye skader i min leilighet også etter razzia.. Har ikke turt å si fra til utleier og frykter det blir trekt av depositumet den dagen jeg flytter. Jeg snakka med en advokat en gang som mente man kunne klage men jeg fikk ikke greie på til hvor, hvordan eller om å klage ville fremme et erstatningskrav.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Kopierte du feil eller?
Hva har dette med skipsfart å gjøre?
Vis hele sitatet...
Ahrf! Paragrafene jeg mente å linke til er to hakk ned på samme side. Fra §448, ikke 446
Sist endret av liasis; 23. desember 2020 kl. 19:10.
Vanlige mennesker er maktesløse overfor snut. De kan sikkert taze og skambanke deg under en ransakelse, bare for å spice opp arbeidsdagen. Du kan selvfølgelig klage, men å klage på snut er som å klage til Gud - det kommer ingenting ut av det.
§ 448.For skade eller annen ulempe som andre enn siktede er påført ved granskning, ransaking, beslag, kommunikasjonskontroll etter kapittel 16 a eller annen forføyning under saken, kan det tilkjennes erstatning når dette fremstår som rimelig.



§ 449.Krav om erstatning eller oppreisning etter strafforfølgning skal settes frem for det politidistrikt som har etterforsket saken. Påtalemyndigheten skal uttale seg om kravet. Uttalelsen skal sendes sammen med sakens dokumenter til departementet, som avgjør kravet. Departementets avgjørelse er ikke enkeltvedtak etter forvaltningsloven.
Krav som er avgjort etter første ledd, kan bringes inn for retten. Saken reises ved stevning i den rettskrets hvor saksøkeren bor eller har opphold, eller for Oslo tingrett. Saken behandles etter reglene i tvisteloven.

En dommer som har deltatt ved avgjørelsen av straffesaken mot siktede, skal ikke delta ved behandlingen av siktedes krav om erstatning eller oppreisning etter strafforfølgning.

Innsyn i opplysninger som hører til straffesaken, kan nektes på de vilkår som er fastsatt i § 242 a første, jf. annet ledd. Reglene i § 242 a tredje til femte ledd og § 292 a gjelder tilsvarende så langt de passer.
Sist endret av mr.roundtree; 23. desember 2020 kl. 21:09.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
§ 448.For skade eller annen ulempe som andre enn siktede er påført ved granskning, ransaking, beslag, kommunikasjonskontroll etter kapittel 16 a eller annen forføyning under saken, kan det tilkjennes erstatning når dette fremstår som rimelig.
Vis hele sitatet...
Uthevet passiar, oversatt til menneskespråk: Sug en elg.
Psst! § 444 og § 445 er paragrafene å lese hvis razziaen er rettet mot deg.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Gav de nøklene til bilen min, ennå så bare sprengte de låsen og leiligheten var full av søle og drit etter dem..
Var ikke mye de brydde seg om det
Vis hele sitatet...
Sett bort ifra at det her er helt jævlig, dårlig gjort og egentlig uhørt så er det litt morsomt at vi har en etat som aggressivt trer seg inn i hjem å gjør akkurat det en innbruddstyv ville gjort. I tillegg går denne etaten inn for å ødelegge så mye som mulig for å sette en ekstra støkk i deg.

Tja, litt morsomt, hvis du har litt merkelig humor.
Vi må vel få litt sånne amerikanske tendenser her da, begynne å filme dem oftere. Må jo få dem ut i lyset liksom. Tviler på at det var dette vi ville når vi fant opp politiet.
Det blir ekstra gøy å sprenge låser og gå inn med sko på når du er politi, for da sjokkerer man alle de folkene som trodde at du var et fornuftig medmenneske.
Mitt inntrykk er:
Amerikansk politi: skyter fordi er er traumatisert etter for mange skyteepisoder og drapsforsøk.
Norsk politi: gøy med action i hverdagen...
https://www.sivilrett.no/erstatning-...304194.no.html

Jeg tror at huseier kan kreve erstatning ifm. skadene. Mener også det har noe å si om saken blir henlagt eller om du blir «dømt». Hvis du f.eks blir satt i arresten og senere frifunnet er det en standard takst pr døgn ellerno.
Sist endret av Blargh; 24. desember 2020 kl. 08:23.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Sett bort ifra at det her er helt jævlig, dårlig gjort og egentlig uhørt så er det litt morsomt at vi har en etat som aggressivt trer seg inn i hjem å gjør akkurat det en innbruddstyv ville gjort. I tillegg går denne etaten inn for å ødelegge så mye som mulig for å sette en ekstra støkk i deg.

Tja, litt morsomt, hvis du har litt merkelig humor.
Vis hele sitatet...
Denne tanken har slått meg også.

Er ikke så mye forskjell på de og en kriminell motorsykkelbande - hvertfall om du befinner deg i feil sko.

Gjør du noe de ikke liker, kommer de på døra di, iført skinnjakke med emblemer. Åpner du ikke for dem, så vil de sparke inn døra di. Har du satt deg til motverge mot en av dem, kontakter de vennene sine, som gjerne tar med våpen om de føler de trenger det.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det blir ekstra gøy å sprenge låser og gå inn med sko på når du er politi, for da sjokkerer man alle de folkene som trodde at du var et fornuftig medmenneske.
Mitt inntrykk er:
Amerikansk politi: skyter fordi er er traumatisert etter for mange skyteepisoder og drapsforsøk.
Norsk politi: gøy med action i hverdagen...
Vis hele sitatet...
Dette med å gå inne med sko når man er på besøk hos andre er en uting som lett kunne vært unngått om de hadde hatt et par innesko med seg i bilen.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Sett bort ifra at det her er helt jævlig, dårlig gjort og egentlig uhørt så er det litt morsomt at vi har en etat som aggressivt trer seg inn i hjem å gjør akkurat det en innbruddstyv ville gjort. I tillegg går denne etaten inn for å ødelegge så mye som mulig for å sette en ekstra støkk i deg.
Vis hele sitatet...
Hvor i Norge bor du egentlig? Jeg er glad politiet i Kristiansund ikke er som snuten der du bor.
Sist endret av Dodecha; 24. desember 2020 kl. 13:06. Grunn: Fikset sitering
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Hvor i Norge bor du egentlig? Jeg er glad politiet i Kristiansund ikke er som snuten der du bor.
Vis hele sitatet...
Hva var spørsmålet?

Sitat av stranger Vis innlegg
Denne tanken har slått meg også.

Er ikke så mye forskjell på de og en kriminell motorsykkelbande - hvertfall om du befinner deg i feil sko.

Gjør du noe de ikke liker, kommer de på døra di, iført skinnjakke med emblemer. Åpner du ikke for dem, så vil de sparke inn døra di. Har du satt deg til motverge mot en av dem, kontakter de vennene sine, som gjerne tar med våpen om de føler de trenger det.
Vis hele sitatet...
Ikke sant, det slår aldri feil heller.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Hvor i Norge bor du egentlig? Jeg er glad politiet i Kristiansund ikke er som snuten der du bor.
Vis hele sitatet...
Hender seg at de ikke er noe særlig og ha med å gjøre i Kristiansund også. De er hvertfall ivrig på å forsyne seg av beslag
Det beste en kan gjøre i møte med politi (uansett omstendigheter) er å være høflig og hyggelig (uten å overdrive). Man må huske på at de er mennesker med mye makt over deg, da er det alltid bedre å oppføre seg enn å stille seg i rebelsk opposisjon med "fuck snut"-holdningen. Er man en pikk mot de, så kommer de naturligvis til å forsøke å gjøre livet ditt surt, er man snill og grei, så kan man slippe unna med mye.