Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3350
Etter den siste hendelsen i Oslo:
http://www.dn.no/nyheter/politikkSam...ed-startpistol

Lurer jeg på om vekter yrket er så utsatt for vold,trusler eller pågripelser osv.?
Eventuelt om det er verst i Oslo eller?
Jeg tror vektere lettere blir utsatt for vold enn andre. Dette fordi dem vokter med eiers rett områder eller bygninger, som kan medføre seg å fjerne uvedkommende. Ofte er disse uvedkommende personer som er ruset eller har hensikt til vinning, og å bli avdekket kan utløse frykt og eller sinne som igjen kan medføre seg angrep.

Jeg tror det er ganske vanlig i de største byene, og ikke mer eller mindre i Bergen enn i Oslo f.eks - dersom man regner ut fra pr.100 vekter. Noen områder eller objekt er sikkert mer utsatt enn andre.

Uansett - veldig mye av volden mot vektere og av vektere for den saks skyld, kunne enkelt vært avverget ved bedre opplæring og holdninger blandt vektere. Mulig jeg fyret av et skudd fra hoften nå, da dette er basert på egne erfaringer.
Denne østeuropeiske vekteren minner om en mimic av Mr.Bean med det startpistolgreiene.
Men ja, altså - det er ikke noe fasitsvar som gjelder hver enkelt vekter, og skal vi veie det opp mot det generelle norske folk, og generelt vektere - vil jeg tro vektere får flere trusler, voldstilfeller, etc. en resten av norge. De går jo rundt og passer på steder for kriminalitet, eksorterer fulle folk ut av steder, og irriterer mange folk. Det er mange folk som er ustabile. Dette fører til trusler etc.
Jobber selv som vekter på uteplasser i Oslo og det verste som har skjedd meg er drittslenging, verbale trusler og en som prøvde å stikke meg i brystet med et glass som ikke engang var knust, noe som fikk meg til å smile før jeg fulgte denne meget berusede personen ut. Tror det med vold kommer veldig an på hvor du jobber, hvilket klientell som kommer dit og hvilken holdning du selv som vekter har. Jeg personlig er en meget rolig person som først forklarer situasjonen og hvorfor personen blir kastet ut derfra. Det er kanskje i 1 av 50 situasjoner hvor jeg faktisk må "dra" med meg personen ut. Derimot på uteplassen på siden av oss kommer politiet minst 1 gang i helgen...
Spør vekterne på Oslo S hvor hyggelig det er å jobbe der i helgene og kveldene. Stadig vekk bråk med utenlandsk ungdom.

http://www.nettavisen.no/dittoslo/ve...422782596.html
Jeg jobbet som vekter i securitas og jeg kommer aldri til å glemme den gangen jeg gikk forbi en kar under busstasjonen, og etter å ha rundet hjørnet så hører jeg han rope: "avskum!"

Er av den typen som aldri får dritt fra fremmede menn (damer er en annen sak), og da mener jeg aldri, så den hendelsen der brant seg helt jævlig inn i minnet. Av alle idiotiske signaler jeg har sendt ut, all kvalme jeg har laget, så er det enda bare en jævla tyttebær-uniform som har fått fremmede til å hate meg nok til å ytre det uprovosert.
Jobbet selv om vekter i 7 år før jeg ble politi. Det er en utfordring i enkelte steder i Oslo. En vekter kan gjøre omtrent "alt". Du kan være vekter som sitter i en resepsjon på et rolig sted, vekter som sitter på en sentral og tar i mot telefoner og alarmer, eller en vekter med polisiære oppgaver. Det siste vil da være vektere som har som oppgave å gjøre mye av det politiet ikke har tid eller mulighet til. Typiske steder er Oslo S, t-banen og enkelte kjøpesentere.

Vektere har ingen lov som beskytter dem på samme måte som politiet har. Loven om vaktvirksomhet er laget for å sikkre publikums møte med en vekter, men nok om det. For å svare deg på spørsmålet TS så er svaret JA. Vektere er en utsatt gruppe. Veldig fordi at de er overalt og derfor først på stedet hvor da politiet kommer til dekket bord.
Kan også legge til at en av sjefene mine sa her om dagen at dersom han var 20 år nå så ville han ikke ha vært politi ute på gata. Han hadde hvertfall ikke turt å være vekter sier han. Det var en tankevekker for meg. Og når jeg da tenker tilbake så tror jeg mange situasjoner ble løst på en ordentlig måte uten vold fordi vi var gode på konflikthåndtering å visste våre begrensninger (5 trinns modellen samt det å bite i det sure eplet).

Også nevnt i tråden så tror jeg dette kan gjelde begge veier. En noen vektere som overhodet ikke burde ha vært det. Problemet er at de vekterne "tisser" på de andre som hver dag gjør en bra jobb. Vektere som ikke kjenner sine begrensninger og går altfor langt. Enten i form av makt eller at de løper etter en person så langt at de er utenfor sitt området og dermed mister kontakt med kollegaer etc. Da kan det fort gå galt.

Den siste saken på Blindern håper jeg ikke at publikum ser på som en felles ting for vektere. Samme som jeg håper på at alle de gangene politiet gjør noe galt ikke blir sett på som en norm for alle i politiet.
Men det skal faen meg med på the record: Å jobbe i Securitas fikk meg til å gå fra "vektere er bare vanlige, ufaglærte folk, akkurat som kassadamen på kiwi" - til å tenke at alle grunnen til at alle hater dem stemte helt fascinerende bra.


Jeg har vært i mange miljøer og jeg har jobbet som mye rart, men det er faen meg få mennesker jeg avskyr slik jeg avskyr mine tidligere kolleger i Securitas. Forferdelige mennesker.

Sitat av YankeenAtion Vis innlegg

Den siste saken på Blindern håper jeg ikke at publikum ser på som en felles ting for vektere. Samme som jeg håper på at alle de gangene politiet gjør noe galt ikke blir sett på som en norm for alle i politiet.
Vis hele sitatet...
Problemet er at politiet, de gjør bra ting innimellom. Folk vet at de trenger dem. Folk vet at det er voksne, utdannede mennesker de har med å gjøre - og da sier det seg selv at det blir latterlig å generalisere med påstander som at alle har lav IQ, alle er maktsyke e.l.

Hos vektere så er det bare vekterne som vet at de er utdannet, husker de sammen med akademikerne var de eneste som ikke ga seg med streiken for noen år siden - følte det snakket litt for seg. Vektere har en sånn pompøs, innbilt livsviktig funksjon i samfunnet. Jada. Det er bra de er der, tjenestene er tydeligvis etterspurt. Men det er han som kjører kantklippern om natten og. Dessuten husker jeg et møte der jeg fikk beskjed om hvordan se at noen er ruset. Eller, husker det såvidt. Var passe full og litt for full i piller.
Sist endret av Tøffetom; 10. august 2015 kl. 22:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men det skal faen meg med på the record: Å jobbe i Securitas fikk meg til å gå fra "vektere er bare vanlige, ufaglærte folk, akkurat som kassadamen på kiwi" - til å tenke at alle grunnen til at alle hater dem stemte helt fascinerende bra.


Jeg har vært i mange miljøer og jeg har jobbet som mye rart, men det er faen meg få mennesker jeg avskyr slik jeg avskyr mine tidligere kolleger i Securitas. Forferdelige mennesker.



Problemet er at politiet, de gjør bra ting innimellom. Folk vet at de trenger dem. Folk vet at det er voksne, utdannede mennesker de har med å gjøre - og da sier det seg selv at det blir latterlig å generalisere med påstander som at alle har lav IQ, alle er maktsyke..
Vis hele sitatet...
Jeg forstår på mange måter hva du mener, men: Jeg vet om flere som har jobbet som vektere under studiene til relativt høye utdannelser. Jeg har også eksempel på politi som ALDRI burde vært politi, til tross for at hverken inntaket eller skolen som sådan har silt bort de elendige holdningene de har.

Jeg vil derfor fra mitt ståsted si at man ikke kan generalisere hverken vektere eller politi, så her har vi veldig ulike erfaringer.
Jeg har jobbet som vekter og ordensvart (aka "dørvakt") i Oslo sentrum og omegn i utallige år, og sjelden fått problemer. En av grunnene er kanskje at jeg ikke er hverken bolet opp eller naturlig stor og/eller skremmende.

På den andre siden så har jeg heller ikke jobbet på de "verste" stedene så ofte. Det vil si: hip-hop steder, 18-års steder, punk-konserter, utesteder med overvekt av østeuropeere osv osv. (Ja, jeg generaliserer, men fakta er at det blir mer bråk på disse stedene. Jeg har nok erfaring til å kunne si det ganske bestemt.)
Trådstarter
25 1
Sitat av FlotteHester Vis innlegg
Jeg har jobbet som vekter og ordensvart (aka "dørvakt") i Oslo sentrum og omegn i utallige år, og sjelden fått problemer. En av grunnene er kanskje at jeg ikke er hverken bolet opp eller naturlig stor og/eller skremmende.

På den andre siden så har jeg heller ikke jobbet på de "verste" stedene så ofte. Det vil si: hip-hop steder, 18-års steder, punk-konserter, utesteder med overvekt av østeuropeere osv osv. (Ja, jeg generaliserer, men fakta er at det blir mer bråk på disse stedene. Jeg har nok erfaring til å kunne si det ganske bestemt.)
Vis hele sitatet...
Hvilken selskap har de værste stedene? Eller hvor er det vanskeligst å å vokte?
Sitat av Trippel C Vis innlegg
Hvilken selskap har de værste stedene? Eller hvor er det vanskeligst å å vokte?
Vis hele sitatet...
Den tyngst belastede hverdags-vekterstillingen i Bergen var inntil parkens stenging Coop i nygårdsgaten. Var i snitt en "borgerarrest"(+anmeldelse) pr skift, og de var på den tiden eneste sted med fast uniformerte vakt. Var i tyttebærsselskapet over alle tyttebærsselskap. Forferdelige mennesker.

Sidenote: Ble instruert til å ikke kontakte politiet ved eventuell besittelse av narkotika, med mindre det var snakk om store mengder. De var for opptatt, sannsynligvis å terrorisere ordentlige folk de misstenker har røykt hasj og sånt. Likhet for loven er ihvertfall bare bullshit.
Trådstarter
25 1
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Den tyngst belastede hverdags-vekterstillingen i Bergen var inntil parkens stenging Coop i nygårdsgaten. Var i snitt en "borgerarrest"(+anmeldelse) pr skift, og de var på den tiden eneste sted med fast uniformerte vakt. Var i tyttebærsselskapet over alle tyttebærsselskap. Forferdelige mennesker.

Sidenote: Ble instruert til å ikke kontakte politiet ved eventuell besittelse av narkotika, med mindre det var snakk om store mengder. De var for opptatt, sannsynligvis å terrorisere ordentlige folk de misstenker har røykt hasj og sånt. Likhet for loven er ihvertfall bare bullshit.
Vis hele sitatet...
Var å gjorde research og filming i Nygaardsparken før stenging,ved stenging og etter stenging.
Det er litt sykt at de ikke arresterte brukere av Nygaardsparken når de ble stoppet i og utenfor parken,men politi forklarte det med at de ikke hadde kapasitet til å fengsle evt så mange mennesker. Så taktikken gikk ut på å jage dem rundt omkring så et ny rusmiljø ikke skulle feste seg igjen. Var i Bergen i Mai og får å si det mildt har de feilet med det. Nå er de narkomane rundt Korskirken,Straxshuset og Hospitser.Forholdene har bar blitt mye vanskeligere enn tidligere. Det er synd å se at BergenBy har feilet i så stort.