Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2034
Sliter big time med TV og Internett via fiber.
Jeg har en router i hovedetasjen med 4 porter som i dag brukes til 3 tv'er i hovedetasje og en TV i kjellerleilighet. I kjeller ønsker jeg også å kunne få internett (trådløst) for leieboer. Har vært på Elkjøp og blitt anbefalt en router som skulle gjøre jobben til kr 599. Kom glad og fornøyd hjem og koblet kabelen som går fra hovedetasje og ned i kjeller i routeren og fikk wifi. Men når jeg strakk kabel fra den nye routeren og inn i TV i kjelleren så var det ingen TV signal. Gikk tilbake til Elkjøp og ble anbefalt en dobbel så dyr router som skulle gjøre jobben, men nei...samme resultat. Noen som kan fortelle meg hva jeg gjør feil eller om dette i det hele tatt er mulig? Venter i stooor spenning på gode løsninger😊
Kjøp en switch som du bruker for å få flere land porter. Helst en med igmp snooping.
Nå er jeg på ingen måte teknisk anlagt så må spørre. Da skal denne stå i kjellerleiligheten, så går den kabelen som i dag går i TV boks i kjeller inn i switchen, og derfra går det en kabel til ny router og en kabel til TV boks?
https://www.komplett.no/product/9053...switch-altibox

Ble anbefalt denne av altibox får å løse samme sak som deg. Har ikke testet enda.

Dog denne gir IKKE wifi så det må en ekstra dings for wifi koblet i switchen for egen wifi i leiligheten

Selv har jeg tenkt bare et billig aksess punkt til leilighet da jeg ikke er så opptatt av kvaliteten der som resten av huset
Sist endret av Mrlarsen; 9. november 2018 kl. 09:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Limited edition
Moff's Avatar
Nå vet vi ikke hvilken leverandør det er du har, så jeg må nesten bare gjette litt på hvordan det tekniske fungerer hos deg. Men min antakelse er at selgeren på Elkjøp enten misforstod problemstillingen, eller så er vedkommende ikke kjent med hvordan IP-TV fungerer ("TV over internett", som man gjerne har hvis man har fiber).

Situasjonen er (sannsynligvis) slik: Du mottar to typer signaler gjennom fiberen din. Det ene er vanlige internett-signaler som PC-er, mobiler og TV-er bruker for å komme seg på nett og hente innhold. Den andre typen signaler du mottar er IP-TV-signalet. Disse to er adskilt med noe som kalles VLAN (må ikke forveksles med WLAN). Du kan tenke på VLAN som en "frekvens" i internett-kabelen. Typisk så går vanlig internett-trafikk gjennom kabelen med et standard, uspesifisert VLAN (det vi kaller "untagged frame"), mens TV-trafikken går med et spesifisert VLAN (det vi kaller "tagged frame").

Det som skjer når du plugger i routeren du fikk på Elkjøp er at den mottar begge signaler, men den aner ikke hva den skal gjøre med TV-trafikken. Untagged frames sklir lett igjennom, men taggede frames blir forkastet så lenge routeren ikke har fått noen instruks for hva den skal gjøre med dem. Hovedrouteren din som leverer de første 4 kontaktene har allerede blitt programmert av leverandøren din, så den vet hva den skal gjøre med TV-trafikk. Den samme instruksen må derfor legges inn på routeren du har kjøpt også, ellers vil ikke TV-trafikken slippe gjennom.

Det å legge inn disse innstillingene kan være vanskelig selv om man har teknisk kompetanse. Man må vite hvilket VLAN som brukes, for eksempel - og dette er svært teknisk informasjon som ikke er lett tilgjengelig.

Her bør vi altså tenke på alternative løsninger som er litt enklere enn å tukle med vanskelige innstillinger.

Jeg kan komme opp med to:

- Prøv å sette routeren i brigde modus (også kalt aksesspunkt-modus). Dette er en innstilling man gjør på routeren det også, men den er ofte ikke så vanskelig å finne. Mange routere har dette som en knapp et sted i kontrollpanelet sitt. Hensikten med bridge mode er at routeren slår av alle routing-funksjoner som du ikke har behov for. En router oppfører seg som hjernen i et nettverk, men du har allerede en router i nettverket ditt fra før. Du trenger ikke en til; i alle fall ikke en som bare ødelegger for deg. Forhåpentligvis vil bridge mode la TV-trafikken flyte gjennom. Det er ikke sikkert at det fungerer, men det er verdt et forsøk. Som en side-note så er det aldri en god idé å ha to routere som ikke er i bridge mode i samme nettverk uansett, fordi det kan skape nettverksproblemer (dette kalles gjerne "dobbel NAT-ing", og det er ikke bra. Én vanlig router, alle andre bokser i bridge mode er veien å gå for hjemmenettverk).

- Du kan skaffe deg en switch i tillegg til en router. En switch fungerer litt som en strømfordeler, bare for internett. I praksis så er en switch veldig lik en router som står i bridge mode. Mrlarsen linket til en switch i innlegget ovenfor her, og den switchen har IGMP-snooping i tillegg. IGMP-snooping er noe du bør ha; i mange tilfeller vil ikke IP-TV fungere uten. De aller fleste routere har dette, men det er ikke sikkert at alle (billige) switcher har det. Du trekker da en kabel fra hovedrouteren til switchen. Deretter tar du en kabel fra switch til TV, og en kabel fra switch til router nummer 2. På denne måten er ikke TV-en koblet til router nummer 2, så den vil ikke blokkere TV-signalet. Samtidig vil du få wifi fra router nummer 2, fordi den får internett fra switchen.

Igjen; dette kommer med en liten disclaimer om at vi ikke vet hvilken leverandør eller hva slags TV-løsning det er du har; jeg baserer dette på hva folk flest bruker.
Dette var jo en fantastisk god forklaring for en teknisk novise som meg�� Tusen hjertelig takk.
Om jeg da har forstått verden rett så kan muligens en switch med igmp snooping og en ruter redde meg i dette dilemmaet?
Limited edition
Moff's Avatar
Det er stor sannsynlighet for det.

Det eneste jeg er litt bekymret for er om portene på hovedruteren din bare er i stand til å levere én av de to signaltypene du trenger. Altså, om du kobler i en TV, så får du TV, og kobler du i en router så får du internett. Det KAN hende det er sånn. Men ettersom du skrev at wifi-en virket da du koblet i routeren fra Elkjøp, så er det noe som tyder på at hovedrouteren enten er smart nok til å bytte automatisk fra TV-signal til internett-signal ut i fra hva du plugger i kontakten - eller så sender den begge deler ut på alle porter.

Hvis det sistnevnte er sant, så vil det mest sannsynlig fungere med switch + router.

Personlig så hadde jeg tatt en rask titt på instruksjonsboka for routeren du allerede har kjøpt (evt. google "[routernavn] how to set in bridge mode"), for å se om du kan få testet om bridge mode løser problemet før du evt. kjøper en switch. Det er en forholdsvis enkel operasjon som bare krever at du har en PC som er koblet til routeren.
Jeg velger å håpe at hovedruteren er fryktelig mye smartere enn meg og at den skjønner hva den skal levere av signaler. Frem til nå har kabelen ned i kjeller stått i TV boks og TV har funket gull. Når jeg tok denne kabelen inn i den nye ruteren så gav den Internett...dette må forhåpentligvis tyde på at den er mer intelligent enn det jeg er ihvertfall :-)

Har forresten nextgentel som leverandør om det forteller noe

Takker og bukker. Dette funket supert��
Sist endret av Seekeren; 9. november 2018 kl. 15:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har TV og Internett gjennom fiber levert av Eidsiva bredbånd, etter at montørene var ferdig tok det unormalt lang tid før jeg fikk TV signal. Jeg kontaktet da kundesupport, og det viste seg at montøren hadde plugget inn TV-kontakten i feil utgang på routeren.
Så kan hende at du også har egen utgang på routeren du har fått levert av din bredbåndleverandør?