Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 998
Anonym bruker
"Nervøs Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Har desverre havnet i en litt kinkig situasjon hvor jeg har blitt rustestet i jobbsammenheng nylig. Er nulltoleranse der jeg jobber.. Er en liten sannsynlighet for at jeg tester positivt på cannabis.

Der jeg jobber blir alle prøver sendt til England for testing hos lab. Etter å ha lest gjennom hele forskriften for urinprøve-testing i følge EU/eøs standard har jeg kanskje funnet et smutthull. Jeg ville derfor høre med dere freaks om dere tror det holder til å få annulert prøven.

Når en urinprøve skal tas skal "collecting officer" følge urindonoren helt frem til toalettet. H*n skal stå utenfor helt til h*n får urinprøven overlevert. Når donor har levert prøven skal den fordeles i to mindre beholdere for så å forsegles med klistermerker markert med initialer. Under hele prosessen skal både collecting officer og donor ha øynene på beholder(ene). På et beleilig tidspunkt etter alt dette skal så donor få vaske hendene sine.

Det som skjedde med meg var at etter jeg hadde overlevert prøven og begynte å gå ut av rommet etter h*n og til neste ble jeg bedt om å vaske hendene. Snudde da å gikk inn igjen, collecting officer gikk videre inn i neste rom der alt utstyret stod. Det vil si at i dette tidsrommet kunne prøvene mine potensielt blitt trikset med uten at jeg var klar over dette. I tillegg til at det er brudd på regelverket.

Hva tenker dere?
Det er nok ikke nok til å slippe unna. Selv om jobben din har null toleranse har de fleste et system med advarsel/behandling før oppsigelse.
Det som vil skje er at du får beskjed om at A-prøven din er eventuelt positiv. I noen tilfeller tester de da B prøven med engang. Jeg har dog opplevd å få spørsmål om b-prøven skal testes eller om jeg akksepterer resultatet av a-prøven. Er det forsjell på resultat mellom a og b prøven skal det foretaes ny test. Dette er iallefall slik det fungerer hos min forrige arbeidsgiver.
Tja som siste utvei om alt annet går skeis så kan det være verdt et forsøk. Om det er et regelverk som skal følges for prøvetakning så kan det vel ikke være rom for å avvike særlig fra reglene? Og om du ikke har sett hva de gjorde med prøvene etterpå så kan de jo i teorien ha klønet det til. Om det vil hjelpe i forhold til jobben vet jeg ikke noe om. Kanskje ville du kunne brukt dette i en evt. arbeidsrettssak skulle det gå så langt. Goes without saying....kanskje greit å være sober fremover i tilfelle det blir flere prøver?
Anonym bruker
"Nervøs Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er i en bransje hvor de er ekstreeeeeeemt opptatt av at alt skal følges til punkt å prikke etter boka. Derfor jeg tenkte meg at et lite glipp i prosedyrene kan vere nok! Har i tillegg vitne til at dette faktisk skjedde, men uvisst om den personen eventuelt vil vitne.. Mister desverre nødvendige sertifikater om den er positiv..

Vil definetivt forespør at de tester B-prøven siden disse kan i teorien variere som du sier Don P! Husker ikke alt jeg leste, men mener på jeg leste du faktisk har rett til dette om du spør (ikke ta meg på ordet her)

Random, ja dette er siste utvei om det kommer til å gå så langt! Ser du plukket opp det jeg mente med at det tross alt er et brudd på prøvetakingsreglene! Har et dårlig forhold til en annen ansatt her, så det er i teorien grunnlag til motiv om man drar det langt nok!
Letteste hadde vert om prøven kommer tilbake negativ heheh
Hvis jeg forstår deg rett tenker du altså å potensielt frame en kollega pga du ikke har klart å holde deg unna junkiefaktene dine i et yrke som krever klarering?

På tide å skaffe seg ny jobb
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Særdeles dårlig strategi, tenk litt mer rundt saken.

Mest sannsynlig vil en slik klage fra deg besvares med noe tørt om at dette var en engangshendelse, om de i det hele tatt anerkjenner observasjonen din som en svikt i rutinene.
Og så kanskje noe om at de er veldig stolte over å følge regler etc etc.. og så fortsetter verden å gå videre.
Sist endret av Dodecha; 25. oktober 2018 kl. 10:53.
Anonym bruker
"Nervøs Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Hvis jeg forstår deg rett tenker du altså å potensielt frame en kollega pga du ikke har klart å holde deg unna junkiefaktene dine i et yrke som krever klarering?

På tide å skaffe seg ny jobb
Vis hele sitatet...
Kjenner at jeg er litt mer avbalansert idag. Var nok litt for desperat etter løsninger i natt.. Virker banalt at jeg skrev det stilt i perspektivet du fremstiller.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Særdeles dårlig strategi, tenk litt mer rundt saken.

Mest sannsynlig vil en slik klage fra deg besvares med noe tørt om at dette var en engangshendelse, om de i det hele tatt anerkjenner observasjonen din som en svikt i rutinene.
Og så kanskje noe om at de er veldig stolte over å følge regler etc etc.. og så fortsetter verden å gå videre.
Vis hele sitatet...
Ja, er bare "enda en misbruker" i deres øyne. Som jeg nevnte til våtfisk så var det nok litt mye desperasjon og leting etter unnskyldninger. Får satse på negativ prøve iguess
Hva blir konsekvensen om prøven er positiv? Mister du jobben direkt? Om det er tilfellet ville jeg nok vurdert å forsøke å dra den pissatrengte om at noe kan ha skjedd med prøvene. Selv om det blir en krampetrekning så er det vel bedre enn å bli arbeidsløs? Du må selvsagt ikke forsøke å frame en uskyldig men du kan jo påpeke rutinesvikt uten at du navngir noen du føler er i en konflikt med deg. Hva utfallet da kan bli vet man jo ikke, men kanskje går sjefen med på en ny test, og har du holdt deg nykter så er du berga.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Regner med du jobber på båt? Isåfall har jeg hørt flere historier hvor folk har sluppet unna med "fikk i meg ett kakestykke på fest" "trodde det var vanlig rullings" osv.
Anonym bruker
"Nervøs Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva blir konsekvensen om prøven er positiv? Mister du jobben direkt? Om det er tilfellet ville jeg nok vurdert å forsøke å dra den pissatrengte om at noe kan ha skjedd med prøvene. Selv om det blir en krampetrekning så er det vel bedre enn å bli arbeidsløs? Du må selvsagt ikke forsøke å frame en uskyldig men du kan jo påpeke rutinesvikt uten at du navngir noen du føler er i en konflikt med deg. Hva utfallet da kan bli vet man jo ikke, men kanskje går sjefen med på en ny test, og har du holdt deg nykter så er du berga.
Vis hele sitatet...
Når jeg ble ansatt fikk jeg beskjed om at det var direkte oppsigelsesgrunn. Ja, vil isåfall si det på den måten at etter jeg fikk resultatene gikk jeg inn å leste i lovverket om hvordan prøvene egentlig skal bli tatt. Selfølgelig skal jeg først virke helt sjokkert over dette her og nekte på alt.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Regner med du jobber på båt? Isåfall har jeg hørt flere historier hvor folk har sluppet unna med "fikk i meg ett kakestykke på fest" "trodde det var vanlig rullings" osv.
Vis hele sitatet...
Stemmer at jeg er på båt ja, problemet er at dette var godt ute i turen min. Så sannsynligheten for at det sitter i urinen så lenge etter engangsbruk er ekstremt liten. Men i den samme policyen her så står det at alkohol også er direkte oppsigelse, men er to stykker ombord som har blitt tatt for å dra på hardfylla og slåssing i fylla tidligere. De har fått beskjed om at de har "en prikk" nå. Usikker på om de er like flexi med andre rusmidler..