Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1736
Hei!

For litt over et år siden ble jeg utsatt for en voldtekt. Om noen dager skal jeg i rettsak og blir da å måtte vitne å møte overgriperen osv.
Jeg er livredd og har ingen anelse om hva jeg skal gjøre. Advokaten min har prøvd å oppdatere meg å forklare meg hva som skal skje og hva jeg skal gjøre, men synes det hjelper lite. Husker bare i glimt fra voldtekten, så har ingen anelse hvordan jeg skal kunne avgi en god forklaring når jeg ikke husker alt.

Er det noen som har gode tips? Hvordan skal man oppføre seg, og hva skal man kle på seg? Er redd for å framstå «teit» siden jeg ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til ting, men vet ikke hvordan jeg skal få det til hahah! Kom gjerne med alle slags forslag
Kle deg normalt, men ikke som en slask(ikke joggebukse og hettegenser liksom...) og selv om du bare husker glimt av det så regner jeg kanskje med du har fortalt mer enn det du husker nå i avhøret? Det er helt greit å huske lite, da det ikke er du som fører saken.
Oppfør deg som du pleier, jeg har ihvertfall følt det sånn i ettertid at det virker mer alvorlig å være i rettsaken akkurat der og da enn hvordan jeg føler det i ettertid. Og ikke bekymre deg over at du fremstår teit, det er du som er offeret og jeg kan garantere deg at han som er overgriperen føler seg mye mer ukomfortabel enn deg. Lykketil, dette går nok kjempefint
Husk at retten ikke forventer noe mer av deg enn at du forteller sannheten. Det at du ikke husker er vel sant, så da sier du at du ikke husker.

Alt annet, som å gråte, få panikk, være nervøs osv., er helt naturlig, det har de sett før, og de regner med det.

Et tips kan være at en venninne følger med på rettsaken og er der for deg hele tiden. Kanskje hun får sitte nær deg når du skal vitne også?
Det går sikkert for lukkede dører så du trenger ikke bekymre deg for masse tilskuere(tror jeg).
Ingen krever eller forventer at du skal huske alt, forklare masse i dybden, og alle (untatt gjerningsperson kanskje) har full forståelse for at dette er tøft for deg!
Du kommer ikke til å fremstå teit så lenge du ikke nekter å forklare deg..
Kle deg helt vanlig, hvis det er svær hettegenser så er det HELT i orden. Denne rettsaken er for din skyld, for å hjelpe deg. Prøv å tenk på det slik.
Hvis du ønsker pause i rettsaken så ber du om det.
Trådstarter
13 0
Okei, tusen takk!
Så en helt vanlig genser og feks svart jeans er innafor?
Har fått lukket sal, så det skal nok gå bra
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 123pia Vis innlegg
Okei, tusen takk!
Så en helt vanlig genser og feks svart jeans er innafor?
Har fått lukket sal, så det skal nok gå bra
Vis hele sitatet...
Snakk med advokaten din. Advokater opptrer regelmessig i retten, og har god kunnskap om skikk og bruk. Advokaten kan og fortelje deg - basert på saka - kva spørsmål du kan rekne med, og kva som er viktig. Det kan ikkje folk på nFF som ikkje kjenner saka di.
Kle deg "mildt formelt" men mer på normal sida enn stivpynta sida. Sorte jeans og vanlig fin genser er helt fint

Prøv å ikke bekymre deg, si fra om du trenger tenkepause eller luft før forklaringen din eller å få en ti minutters pause før sånn at du kan drøfte med advokaten din. Du bør skrive ned vitnemålet ditt på forhånd eller stikkord som er viktig å få fram, selvom det er en fri forklaring er det vanlig og best med notater men om du ikke orker det så bryr ikke retten seg om det for det er mest for egen skyld. Oppfør deg stille når andre har ordet men ikke skam deg for å vise følelser!!! Du får ha kjempe lykke til dette er stort og tøft av deg!
Du kan alltids begjære for retten at tiltalte ikke er til stede når du skal i vitneboksen. Dette er ikke uvanlig praksis i sånne saker eller andre som involverer vold, trusler e.l.
- Dette fordi fornærmede er redd tiltalte og/eller føler stor angst for å avgi forklaring med tiltalte i samme rom. Det som skjer da er at tiltalte før du kommer inn i salen blir ført inn i et annet rom og hører hva du sier gjennom noen høytalere. Når du er ferdig med ditt vitnemål vil advokaten til tiltalte helt til slutt gå inn på dette rommet og snakke med klienten sin. Finne ut hva han mener om hva du har sagt og om han har spørsmål han ønsker advokaten skal stille deg osv. Advokaten kommer så tilbake og stiller deg enten spm. eller mest sannsynlig (hvis tiltalte har noe som helst IQ) fremfører en unnskyldning til deg om hvor lei seg han er (hvis han allerede har tilstått da) for å få lavere straff.

Hvis dette er noe som kan hjelpe deg med nervene og noe du føler gjør at det er lettere for deg å få gitt et godt og verdig vitnemål, så er det absolutt noe du bør ta op!p med advokaten din, som således kan begjære for dommerne at det er ønskelig at tiltalte forlater salen før du kommer.

Lykke til!