Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1282
Hei! Jeg skal leie hybel nå til sommeren, og har derfor startet kontraktforhandlinger med en utleier. Blir første gangen jeg skal gjøre noe slikt på egenhånd, så lurer på hvordan en vanligvis gjør det med depositum. Har lest meg litt opp på det, og funnet ut at leietaker og utleier vanligvis oppretter depositumskonto sammen, under leietakers navn. I min situasjon har jeg nettopp fått kontrakten, og ser nå at utleier allerede har opprettet konto i sitt eget navn(en sparekonto), uten meg. Har lest at jeg kan få tilbakebetaling når som helst hvis det gjøres slikt, men er usikker. Går dette greit, eller skal jeg ordne ordentlig depositumskonto?

Litt off-topic. Noen som vet om hva som er greieste måten å frakte pc setup til ny by? Med post eller lignende?
Trådstarter
5 0
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, den sier at jeg kan få tilbakebetalt depositum med forsinkelsesrenter. Så, dette kan vel være en god ting for meg?
Det kan skape mye trøbbel også, og det kan være en lang prosess med å få tilbake pengene. Jeg ville bare ha krevd å få satt pengene inn på en egen depositumskonto, det er det enkleste.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Krev skikkeleg depositumskonto, eller nekt å innbetale depositum. Du kan krevje pengane tilbake, men det tar fort tid, og kan koste pengar. Det er ikkje verdt bryet om du kan unngå det - ved å ikkje betale inn.

Merk at utleigar skal dekke omkostningene ved depositumskonto.
Dersom utleier har pengene på privat konto vil det være vanskeligere for deg å få de tilbake ved en evt konflikt.

Det er ikke farlig å be huseier om å opprette en vanlig depositumskonto i banken.
Trådstarter
5 0
Tusen takk folkens! Da tar jeg kontakt med utleier angående depositumskonto.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er ikke farlig å be huseier om å opprette en vanlig depositumskonto i banken.
Vis hele sitatet...
Og om utleier ikke vil ha depositumskonto for en hvilken som helst grunn, så bør du finne deg et annet sted å bo.