Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 8999
Yo, tror folk det er risky å sende skisser til kompiser(også malere) på snapchat?
Tenker mest på det i forhold til om politiet skulle finne på å overvåke mobilen min. Eventuelt om en av kompisene mine er under overvåkning... Vet ikke helt hvor vanlig det er å overvåke mobiler angående graff....
Takk på forhånd for svar

Har et navn jeg har malt en del steder... Så det er de bokstavene jeg sender på snap.
Sist endret av Biong; 8. juli 2015 kl. 19:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror nesten det du bekymrer deg for krever at de har fysisk tilgang til mobilen din/deres. Eventuelt brukernavn/mobilnummeret som er koblet opp mot din bruker, har hørt noe(her inne?) om at snapchat samarbeider med politiet når de blir spurt. Du kan jo vurdere instagram og ha kontoen satt til privat så kun de du tillater får se bildene dine, men det blir igrunn nesten det samme som å ta det via snapchat når jeg tenker meg om.
▼ ... noen uker senere ... ▼
fikk spader når jeg hørte at PST hadde henta ut over 10 000 facebook meldinger i en terror siktet sake:P.. better to be safe then sorry.. Og gjem black boka de, ikke kult at den blir finni av feil folk......
Har ei på snapchat jeg pratet med, framtil jeg fikk vite at PST overvåket alt ho gjorde inkl snap. Kun fordi ho liker å "missbruke" yrringsfriheten
▼ ... over en uke senere ... ▼
Får at Politi skal ha lov til å overvåke så må strafferammen også være høy. Tror det er på 1,5 år fengsel eller noe. Mistanken må stå i samvær med straffen. Graff/tagging er det så å si ikke straffe ramme på hvis du ikke gjør en super-stønt.
Trådstarter
11 0
Sitat av Trippel C Vis innlegg
Får at Politi skal ha lov til å overvåke så må strafferammen også være høy. Tror det er på 1,5 år fengsel eller noe. Mistanken må stå i samvær med straffen. Graff/tagging er det så å si ikke straffe ramme på hvis du ikke gjør en super-stønt.
Vis hele sitatet...
okey takk!!
Sitat av Trippel C Vis innlegg
Får at Politi skal ha lov til å overvåke så må strafferammen også være høy. Tror det er på 1,5 år fengsel eller noe. Mistanken må stå i samvær med straffen. Graff/tagging er det så å si ikke straffe ramme på hvis du ikke gjør en super-stønt.
Vis hele sitatet...

§ 292. Grovt skadeverk straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Trippel C Vis innlegg
Får at Politi skal ha lov til å overvåke så må strafferammen også være høy. Tror det er på 1,5 år fengsel eller noe. Mistanken må stå i samvær med straffen. Graff/tagging er det så å si ikke straffe ramme på hvis du ikke gjør en super-stønt.
Vis hele sitatet...
Kjem litt an på kva du meiner med overvake. For telefonavlytting er grensa på 10 års fengsel, pluss somme bestemte paragrafer. Grovt skadeverk er ikkje nok til telefonavlytting.

Fjernsynsovervaking på offentleg stad kan dei settje i verk om strafferamma er over 6 månader.

Er det over fem års strafferamme kan dei spore kjøretøy etc. ved hjelp av GPS. Er det over ti års strafferamme kan dei spore personer på det viset.

Spaning i tradisjonell forstand, dvs. å fysiske følgje personer i det offentlege rom står dei friare til - men det er tilsvarande meir ressurskrevjande...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Biong Vis innlegg
Yo, tror folk det er risky å sende skisser til kompiser(også malere) på snapchat?
Tenker mest på det i forhold til om politiet skulle finne på å overvåke mobilen min. Eventuelt om en av kompisene mine er under overvåkning... Vet ikke helt hvor vanlig det er å overvåke mobiler angående graff....
Takk på forhånd for svar

Har et navn jeg har malt en del steder... Så det er de bokstavene jeg sender på snap.
Vis hele sitatet...
Telegram Messenger eller Surespot er begge bedre alternativ enn snapchat.
▼ ... over et år senere ... ▼
veldig sen til denne tråden, men husk at selv om de av en eller annen grunn skulle bruke resursene sine på å grave gjennom snapchatten din ville det ikke kunne bevise noe som helst?
de vet jo ikke hvem som har gjort det, bare at du tok bilde av det!

hvis du først blir tatt så gjelder § 292. Grovt skadeverk straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 år, tror også d gjelder hvis du kun er medvirkende i skadeverket!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er vel på tide å svare på denne. For å sitere artikkelen:
Lovlig i flere saker I 2000 ble Straffeprosessloven endret. Kommunikasjonskontroll kan heretter brukes i alle saker med strafferamme på mer enn ti år - og avlyttingsmateriale kan legges frem som bevis i retten. I tillegg ble det åpnet for at overskuddsmateriale fra én sak kan brukes i en annen sak.
Vis hele sitatet...
Det handler altså om at OVERSKOTSMATERIALE kan brukast i andre saker. Som eg hevda over er det eit krav om at strafferamma må vere over ti års fengsel før telefonavlytting kan settjast i verk.

Hverken innbrot eller tagging vil gi grunnlag for telefonavlytting. Men om politiet gjennom ei anna sak får kunnskap om tagging eller innbrot vil altså dei kunne nytte informasjon innhenta ved avlytting i forbindelse med andre saker.

Så kanskje du kan peike på kor eg tok feil?